فهرست مطالب

پژوهش های جغرافیای اجتماعی - پیاپی 40 (زمستان 1400)

نشریه پژوهش های جغرافیای اجتماعی
پیاپی 40 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/05
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمد زمانی صفحات 1-29

    سازمان نیرو انتظامی کشور برای ترددهای بین شهری و خودروهای گشتی حامل افراد پایور به طور معمول از پلتفرم سمند استفاده می کنند. این خودرو سازمانی با توجه به سطح بالای تیراژ تولیدی داخل ایران و وسعت به کارگیری آن در سازمان‎ نیروهای مسلح دارای معایبی در بخش دینامیک خودرو نظیر عملکرد نامناسب سیستم تعلیق، فرمان و ضعف در بخش هندلینگ خودرو بوده و عیب مذکور در سطوح لغزنده با ضریب اصطکاک پایین همانند رانندگی در جاده‎های خیس بارانی غیر قابل چشم پوشی می باشد. با توجه به این موضوع که در ماموریت‎های پلیس اغلب مانورهای حرکتی با سرعت بالا صورت گرفته و این امر نیازمند پایداری دینامیکی مناسب خودرو می‏باشد. در این پژوهش هدف بررسی عملکرد دینامیکی خودرو سمند در جاده خشک و خیس و بهینه‎سازی پارامترهای موثر در پایداری و بهبود مقادیر انحراف جهت حفظ هندلینگ خودرو در ماموریت‎ و مانورهای نیرو انتظامی می‏باشد. برای شبیه سازی عملکرد خودرو از مشخصات پلتفرم سمند در نرم افزار کارسیم استفاده شده است و برای ارزیابی عملکرد دینامیکی خودرو، یک آزمون استاندارد با نام مانور تغییر دوبل مسیر طراحی شده است. در نتیجه پارامترهای ارتفاع مرکز ثقل، فاصله مرکز ثقل تا محورجلو، سختی تایر، زاویه کمبر چرخ های عقب و سختی فنر به عنوان عوامل موثر در بهبود پایداری خودرو شناسایی شدند. همچنین جهت یافتن نقطه بهینه در پارامترهای مذکور در خودرو از روش آماری تاگوچی استفاده شده است. در ادامه مطابق نتایج خروجی از شبیه‏سازی، تغییرات زوایای غلتش و انحراف به ترتیب معادل 8/24 و 53 درصد کاهش یافته، که سبب افزایش پایداری خودرو سمند در جاده لغزنده و مانورهای ناگهانی و آکروباتیک شده و این امر موجب ارتقاء سطح ایمنی و حفظ امنیت جان سرنشینان خودرو در ماموریت های تعقیب و گریز نیرو انتظامی می‏گردد.

    کلیدواژگان: امنیت پلیس، خودرو سمند، ایمنی خودرو، هندلینگ و دینامیک خودرو
  • سیده فاطمه موسوی، ایرج برگ گل صفحات 30-55

    ایمنی کاربران آسیب پذیر جاده در سال های اخیر مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است و به عنوان یک موضوع مهم عمومی شناخته می شود. بنابراین، لازم است تلاش های قابل توجهی برای افزایش ایمنی انجام شود. درک عوامل موثر در تصادفات موتور سواران به منظور افزایش ایمنی امری مهم شناخته می شود.بدین منظور پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر در تصادفات موتورسواران شهر رشت طی سالهای 1395تا 1397 می پردازد.در این پژوهش متغیرهایی شامل سن راننده وضعیت آب وهوا،شرایط سطح راه،روز هفته،ساعت تصادف،نحوه برخورد،وضعیت روشنایی و علت تامه موردبررسی قرار گرفتندو ازاین بین متغیرهای علت تامه عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم ،وضعیت روشنایی و وضعیت آب وهوا معنادار نشان داده شد. همچنین تاثیر متغیرهای نحوه برخورد، سن موتورسوار ، آخر هفته ،شرایط سطح راه و ساعت تصادف در پژوهش فوق معنادار نشان داده نشد.

    کلیدواژگان: شدت تصادفات، موتور سواران، ایمنی، معادلات ساختاری
  • پوریا جعفری نمین صفحات 56-100

    شناخت مجرمان، نقش به سزایی در محاکمات قضایی دارد. چه اینکه قاضی کیفری برخلاف قاضی مدنی (حقوقی) لازم است از خصوصیات متهم اطلاع کافی داشته باشد تا بتواند در کنار پرونده ی جنایی به بررسی پرونده ی شخصیت بپردازد و حکم متناسب صادر نماید. به تازگی، رویکردهای مبتنی بر پوزیشن بندی شده است پیشنهاد شده است که جایگزین گرافیک مبتنی بر احتمالاتی یا چندجمله های باشد مدل های مبتنی بر یادگیری برای Face hallucination صورت. برای اینکه به دست بیارید این توجیهات نشان دهنده وزن مطلوب Face hallucination چهره است یک تصویر از طریق تکه های دیگر در همان موقعیت قرار می گیرد، از چهره های آموزشی با استفاده از حداقل تخمین مربع یا ضعیف برنامه نویسی با این حال آنها نمی توانند تقریبی بدون تاثیر ارایه دهند. یا با برآوردهای منطقی منطبق است، بنابراین نمایش به دست آمده است رضایت بخش نیست. ما پیشنهاد ساده تر اما بیشتر طرح موثر به نام نمایه محدودیت های محلی (LcR). در مقایسه با نمای کلی میدان (LSR) و همسایگی انحصاری (SR)، طرح ما شامل یک محل است محدودیت به حداقل مربعات inversion مربع برای حفظ محل و اسپارتی به طور همزمان. طرح ما قادر است گرفتن ساختار چند منظوره غیر خطی از نمونه های پچ تصویر در حالی که از خصوصیات نادرست داده های انحرافی استفاده می شود همسایگی. علاوه بر این، هنگامی که محدودیت محل سیر است، Face hallucination چهره قوی به نویز ، خاصیت مطلوب است برای برنامه های نظارت تصویری. تجزیه و تحلیل آماری از خواص LcR همراه با نتایج تجربی داده می شود به هر روش فوق العاده ای که به طور خاص به چهره اشاره دارد، اشاره دارد. این شامل تکنیک هایی است که تصاویر صورت کم وضوح می گیرند و آنها را به تصاویر با وضوح بالا با استفاده از دانش درباره ویژگی های معمول چهره تبدیل می کنند.

    کلیدواژگان: ازبین بردن نویز چهره، تشخیص مجرمان، مکان های عمومی
  • سید علی ماجدی، امید امیدی صفحات 101-143

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تبلیغات در فضای مجازی بر احساس امنیت و قصد خرید مشتریان آکادمی بین المللی پرشین بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان آکادمی بین المللی پرشین به تعداد 1123 نفر بوده است، با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه مورد نیاز، 286 نفر که با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه آلالوان (2018)، بوده و شامل 31 پرسش بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید جمعی از صاحب نظران رسید. هم چنین جهت بررسی روایی سازه از سه شاخص پایایی مرکب، متوسط واریانس استخراج شده و بار عاملی استفاده گردید و جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار Spss، که بیش تر از 0.7 محاسبه گردید، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش با نرم افزار Smart PLS نشان می دهد که انتظار عملکرد، عادت، انگیزش لذتی یا هدونیک، تعامل، اطلاع رسانی و شناخت مستقیما بر احساس امنیت و قصد مشتری مبنی بر خرید محصولات ارایه شده در تبلیغات رسانه-های اجتماعی تاثیر مثبت دارد.

    کلیدواژگان: امنیت، قصد خرید، تبلیغات، رسانه اجتماعی، تعامل
  • عباس میرزایی ویشکاییی صفحات 144-162

    در جهان امروز با فراگیربودن تغییر وتحول در تکنولوژی وفناوری، رویکردهای سازمان های اطلاعاتی و به فراخور آن سازمان اطلاعات انتظامی نیز خواه و ناخواه براساس ماهیت اقدام و وظایف محوله ، متاثر از این تغییر وتحولات می باشد.آینده اساسا قرین به عدم قطعیت است لیکن همواره علایم ونشانه هایی از اطلاعات و واقعیت ها که ریشه در گذشته وحال دارند می توانند سازمان های اطلاعاتی را به سمت و سوی آینده رهنمون سازد . آینده پژوهی با استفاده از تجزیه وتحلیل منابع، الگوها وعوامل تغییر رفتار یا ثبات از ویژگی های مهم سازمان های موفق اطلاعاتی بوده که نفش موثری در امکان شناسایی رویدادها و روندهای تحول اطلاعاتی آینده ودستیابی به تصویر آینده را فراهم می کند. این مقاله با هدف تبیین نقش آینده پژوهی و تاثیرآن دربرنامه ریزی های اثر بخش سازمان اطلاعات فرمانده کل انتظامی تدوین و به بررسی این سوال می پردازد که «چه ارتباطی میان آینده پژوهی و اثر بخشی سازمان وجود دارد؟». روش تحقیق ، کاربردی و برای کسب اطلاعات از روش اسنادی وکتابخانه ای استفاده شده است، نتایج نشان می دهد که سازمان اطلاعات فرماندهی کل انتظامی ، زمانی موفق است که از طریق شگردها و روش های علمی وایجاد سیاست های معطوف به آینده و ترسیم تصویرهای بزرگ آینده، رفتار امروز خود را تقریر نماید و با اقدامات هدفمند خود، آینده را طراحی و به آن شکل منسجم ببخشد و به واسطه آینده پژوهی با پایش تغییر و تحول محیط درونی و بیرونی سازمان و تشخیص هوشمندانه فرصت ها و تهدید های پیش روی و تقویت تفکر راهبردی در مدیران خود ، باعث بهبود برنامه ریزی موثر و جلوگیری از غافلگیری و شکست های اطلاعاتی گردد.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، سازمان اطلاعات فرماندهی کل انتظامی، اثر بخشی