فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 73 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/02/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سمیه آقابابایی* صفحات 9-30

    آنچه در این مقاله بررسی می شود چگونگی انتخاب و ترکیب روی «محور جانشینی» و «محور همنشینی» در شعر شاعر معاصر فارسی «اخوان ثالث» است تا از دید زبانشناسی، شیوه زیبایی آفرینی این شاعر بررسی و مقایسه شود. در راستای این هدف به تبیین بررسی ادبیات از دیدگاه زبانشناسی پرداخته و دفتر «آخر شاهنامه» از شعر اخوان ثالث بررسی شده است. نتایج حاکی است که در اشعار اخوان، مخاطب غالبا با ترکیبهای شاعر روی محور همنشینی روبه رو است. این گرایش به فرایند ترکیب در متن با کاربرد تشبیهات مفصل، تناسب معنایی، کاربردهای ارجاعی و توازنها در بسامد زیاد مشخص شده است. در نهایت گرایش اخوان ثالث به سمت فرایند ترکیب سبب توضیح ابیات، نزدیکی مدلول و مصداق و در نهایت درک آسان ابیات شده است.

    کلیدواژگان: رومن یاکوبسن، شعر اخوان ثالث، نظریه نقشهای زبان، قطبهای استعاری و مجازی زبان، سبک شعر معاصر
  • فاطمه دهقان نژاد، سید علی قاسم زاده* صفحات 31-62

    این جستار به شیوه توصیفی- تحلیلی تلاش کرده است به مولفه های اعترافی در «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»، نوشته شهرام رحیمیان بپردازد. از نتایج تحقیق برمی آید که این رمان مدرنیستی با محوریت پنج مولفه اساسی ادب اعترافی یعنی برگشت درونی، تغییرو احساس گناه، رنج درونی و عذاب وجدان، تاکید بر مسایل جنسی و مرگ اندیشی، بازگو کننده زندگی نسلی از روشنفکران است که به سبب اعتزال سیاسی و احساس حقارت ناشی از شکست با اعتراف به انحرافات اخلاقی و انزوا و بی اعتنایی فردی و اجتماعی به نظاره مرگ درونی و تدریجی خویشتن خویش (ملکتاج) و تباهی آرمانها و امیدهای اجتماعی نشسته اند و در سرانجام حیات خویش، چاره ای جز اعتراف به این واپس زدگی و پذیرش نقش منفی و زیانبار خویش ندارند.

    کلیدواژگان: جریان شناسی رمان، ادبیات اعترافی، دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، شهرام رحیمیان
  • مریم سعیدی، سمیرا بامشکی* صفحات 63-95

    مساله‎ اساسی این پژوهش بررسی رمان سرگذشت حاجی بابا اصفهانی به عنوان رمانی پیکارسکی که تلاش می شود‎ ویژگیهای پیکارسکی این رمان بررسی شود. در این پژوهش این موضوع واکاوی می شود که بنا به چه دلایلی، رمان سرگذشت حاجی بابای اصفهانی می تواند رمان پیکارسکی و حاجی بابای اصفهانی شخصیت پیکارو قلمداد شود. با توجه به نتایج، رمان سرگذشت حاجی بابا اصفهانی به دلیل داشتن زبان هجوآمیز و انتقادی بودن اثر، سادگی زبان نگارش، زاویه دید اول شخص، ریالیستی و واقعگرایانه بودن و ساختار اپیزودیک، رمانی پیکارسکی به شمار می آید و حاجی ‎بابا اصفهانی به دلیل برخورداری از ویژگیهایی همچون دروغگویی، فریبکاری و حیله‎ گری، زیرکی، متعلق بودن به طبقات پایین جامعه، دایم‎ السفر بودن، وابسته و جیره خوار اربابان متعدد بودن و پایبند اخلاق نبودن، قهرمان پیکاروی به تمام معناست. همچنین اوضاع نابسامان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دوره فتحعلی‎شاه قاجار، سبب ایجاد هرج و مرج، ناامنی و به هم ریختگی اوضاع جامعه‎ ایران آن روزگار و ظهور انسانها‎ی پیکارو صفت شده است که در نهایت به پدیدآمدن ژانری می انجامد که رویکرد انتقادی- هجوی از شرایط و آدمهای پیکاروگونه از ویژگیهای مهم آن است و به گونه مطلوبی شرایط آن عصر را ترسیم کرده است.

    کلیدواژگان: رمان پیکارسک در ایران، رمان سرگذشت حاجی‎بابا اصفهانی، میرزاحبیب اصفهانی، جیمز موریه، رمان فارسی معاصر
  • مهبود فاضلی* صفحات 97-121

    در این نوشتار، رمان «پاییز فصل آخر سال است»، نوشته نسیم مرعشی با رویکرد ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن بررسی می شود. روش گلدمن در این رویکرد، بررسی ساختار اثر و علت پدید آمدن این ساختارها بر اساس شرایط تاریخی است. این نقد در دو مرحله انجام می شود: در مرحله اول با عنوان دریافت به بررسی ساختار اثر می پردازد و مرحله دوم با نام تشریح، ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثر در پیوند با جامعه بررسی می شود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش پاسخ می دهد که چه پیوندی بین ساختارهای رمان مورد بررسی با ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه وجود دارد و چگونه می توان هم ارزی ساختاری و رابطه دیالکتیک مورد ادعای نقد تکوینی را میان ساختار رمان مرعشی و ساختار عینی جامعه در زمان تکوین این اثر نشان داد. این پژوهش همچنین به چگونگی بازتاب جهان بینی نویسنده به عنوان نماینده طبقه اجتماعی در این اثر داستانی می پردازد. این نوشته باهدف تبیین این روابط متقابل شکل گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مطابق نظریه گلدمن، مرعشی موفق به خلق اثری شده که در آن هم ارزی استواری میان ساختار این اثر با ساختارهای جامعه ای که اثر در آن شکل گرفته است، دیده می شود و این هم ارزی ساختاری در کنار روابط دیالکتیک اجزای گفتمانی مرتبط به هم، رمان وی را به اثری اصیل تبدیل کرده است.

    کلیدواژگان: نقد جامعه شناسی، ساختار گرایی تکوینی، لوسین گلدمن، نسیم مرعشی، رمان «پاییز فصل آخر سال است»
  • مهری مساعد*، سعید مهری صفحات 123-153

    این پژوهش بر آن است که جنبه های ریالیستی را در بهترین آثار داستانی سه نسل  اقلیم گرای این منطقه بیانگر و نشانگر باشد. موج اقلیمی نگاری در شمال همانند دیگر بخشهای ایران از دهه چهل شروع شد.  به آذین و بزرگ علوی نویسندگان نسل اول، محمود طیاری نویسنده نسل دوم و بیژن نجدی نویسنده نسل سوم این اقلیمی نویسان شمال بودند. حوادث سیاسی همچون نهضت جنگل و قیام میرزاکوچک خان، طبیعت ویژه، تلاش ماهیگیران و صیادان، هوای مه آلود و بارانی شمال به عنوان پس زمینه رویدادها در آثار نویسندگان شمالی نمود خاصی دارد. از سوی دیگر، ساختار داستان نیز منطبق بر معیارهای ریالیستی در خدمت بیان نگرشهای انتقادی- اصلاحی نویسندگان است. اشاره به درگیریهای داخلی و خارجی، جنبشهای مردمی علیه نظام مالک رعیتی و... درواقع نمایش زندگی واقعی مردم و نشان اعتراض و انتقاد بود. بنابراین از بین انواع ریالیست، نویسندگان شمال بیش از هرچیز از سبکهای ریالیسم اجتماعی و انتقادی بهره برده اند. البته هرکس با توجه به شرایط و نوع تفکرش، سبک نویسندگی خاصی را برگزیده است؛ به عنوان نمونه  بیژن نجدی از جریان سیال ذهن بهره برده است.

    کلیدواژگان: واقعگرایی، ادبیات اقلیمی، داستان نویسان شمال
  • محمدتقی یوسفی*، لیلا هاشمیان صفحات 155-183

    در این پژوهش سعی شده است با بهره گیری از ظرفیتهای زبان شناسی نقشگرا، ضمن طرح روشی نو در مطالعات تطبیقی، تاثیرپذیری هوشنگ ابتهاج در سرایش غزل از ذهن و زبان شهریار نشان داده شود و انواع تاثیرپذیریها و زمینه های گرایش وی به سبک شعری شهریار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بر این اساس انواع اقتباسات ابتهاج از غزلیات شهریار به سه نوع اثرپذیری مبتنی بر تکرار یا اثرپذیری تقلیدی، مبتنی بر تکرار و تغییر درون فرایندی یا اثرپذیری ترکیبی، و مبتنی بر تکرار و تغییر برون فرایندی یا اثرپذیری تاویلی قابل تقسیم است. بر مبنای یافته های پژوهش، اثرپذیریهای ابتهاج از غزلیات شهریار، بیش از اینکه به تکرار و تقلید متکی باشد بر تغییر و خلاقیت استوار است. زمینه های گرایش ابتهاج به بوطیقای شهریار را نیز باید در عواملی چون علاقه و دلبستگی عمیق به شهریار و غزلیات او، مقبولیت غزل شهریار، نقش مخاطب و تاثیر مقطع تاریخی و... جست وجو کرد.

    کلیدواژگان: شعر ابتهاج، غزلیات شهریار، زبانشناسی نقشگرا، فرایندهای فعلی و اثرپذیری
|
  • Fatemeh Dehghannezhad, Seyed Ali Ghasemzadeh* Pages 31-62

    This project tried in analytical- descriptive method to recognize and deal with elements of confessional literature in the novel "Dr. Noon loves his wife more than Mossadegh" by Shahram Rahimian. The results show that this modernist novel with focusing on 5 fundamental elements of confessional literature i.e. inner return, change, inner pain, emphasis on sexual issues and thinking about death repeats life of a generation who have been looking inner and gradual death of the reformer elite and as a result death of the own self (Malektaj) and ruin of social ideals and hopes because of political retreat and humiliation feeling due to defeat confessing ethical obliquity, isolation and individual and social indifferences . Therefore, they have no choice at the end of their own life except to confess to this backward movement and to accept their own negative and destructive role.

    Keywords: novel flow, confessional literature, Dr. Noon loves his wife more than Mossadegh, Shahram Rahimian
  • Maryam Saeedi, Samira Bameshki* Pages 63-95

    Rereading Persian novels from the perspective of genre classification is a necessity that is lacking in literary research. The main issue in this research is to study this novel as a Picaresque novel and to show Picaresque features in it. The necessity of conducting this research is that in this article, we investigate why this novel can be considered as a picaresque novel and Haji Baba as a Picaro character, and in addition, the historical, social and cultural context of the period of writing this work and the relationship between this type of novel and the situational context of the time of text production is also studied. According to the obtained results, this novel is a Picaresque novel due to its satirical and critical language, simplicity of writing, first person perspective, realism and having an episodic plot and Haji Baba is also due to possessing traits such as lying, cunning, shrewdness, belonging to the lower classes of society, being constantly traveling, being dependent and on a ration of many masters, and not being morally committed means a picaro hero. Also, the unsettled political, social and cultural situation in the period of Fath-Ali Shah Qajar, caused chaos, insecurity and disorder in the society in Iran at that time and emerge of picaro people, which eventually led to the appearing of this narrative genre which critical-satirical approach to the situation and having picaro people is one of its important features and has favorably depicted the conditions of that era.

    Keywords: picaresque novel, Picaro, The Adventures of Hajji Baba of Isfahan, Mirza Habib Isfahani, James Morier
  • Mahbod Fazeli* Pages 97-121

    In this paper, the novel "Paeiz Fasle Akhare Sal Ast" by Nasim Marashi is analyzed by using Lucien Goldmann's developmental structuralist approach. One of the approaches of criticizing the literary works is the developmental structuralist approach in which the dialectical relations of the literary work's structure and the social structure that the work has been developed within it are analyzed; Therefore, the approach, structure and content of the literary work, writer's mentality and the worldview of a class that the writer represents and its relation to the structure of the society in which the work has been developed are analyzed. The main question of this study is whether there is a structural equivalence and dialectical relationship between the structure of the Marashi's novel and the objective structure of society during its development? This article has been based on the explanation of these mutual relations and the findings of the study have shown that according to the theory of Goldmann, Marashi has succeeded in creating a work in which there is a stability equivalence, and this structural equivalence along with the dialectical relations of the related discursive components have turned his novel into an original work .

    Keywords: sociological critique, developmental structuralist, Lucien Goldmann, Nasim Marashi, novel Paeiz Fasle Akhare Sal Ast
  • Mehri Mossaed*, Saeed Mehri Pages 123-153

    This research intends to express the realist aspects in the best fictional works of three climatic generations of this region. The wave of climatography in the north, like in other parts of Iran, began in the 1940s; Beh-Azin and Bozorg Alavi were the first generation writers, Mahmoud Tayari was the second generation writers and Bijan Najdi was the third generation writers of these northern climate writers. Political events such as the Jungle Movement and the Mirzakoochak Khan Uprising, the special nature, the efforts of fishermen, the foggy and rainy weather of the north as the background of events are especially reflected in the works of northern writers. On the other hand, the structure of the story, in accordance with the realist criteria, serves to express the critical-corrective attitudes of the authors. The reference to internal and external conflicts, popular movements against the landlord system, etc., was in fact a demonstration of the real life of the people and a sign of protest and criticism. Thus, among the types of realists, the writers of the North have used the styles of social and critical realism more than anything else; of course, everyone has chosen a writing style according to the circumstances and their type of thinking; for example, Bijan Najdi has used the fluid flow of the mind.

    Keywords: Realism, climatic literature, northern storytellers
  • MohamadTaghi Yosefi*, Leyla Hashemiyan Pages 155-183

    A deep understanding of literary texts strongly depends on understanding the factors that contributed to their creation. One of these factors is how an author is inspired by the intellectual poetics of other literary figures. The present study seeks to use a functional linguistic framework to investigate the influence of Shahriar’s language and mind on Hooshang Ebtehaj’s ghazals and closely analyze the latter’s tendency towards Shahriar’s poetic style. These influences can be divided into three types: imitative (based on repetition), combined (based on repetition and intra-process change), and interpretative (based on repetition and extra-process change). Our findings suggest that Ebtehaj tends towards change and creativity instead of mere imitation. The factors contributing to Ebtehaj’s inspiration from Shahriar’s poetics include his love of Shahriar and his works, the popularity of Shahriar’s works, and the role of audience as well as the historical context.

    Keywords: Ebtehaj’s ghazals, Shahriar’s Ghazals, Verbal processes, systemic functional linguistics, influence