فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 121 (بهار 1401)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 121 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی مجیدنیا*، آیلر کلته ای، احمد نورالدینی، حسن کوهی صفحات 2-17
    زمینه 

    کم خونی یکی از مهم ترین مشکلات در جهان است و به طور ویژه کودکان خردسال و زنان باردار را درگیر می کند.
    هدف مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی آنمی دوران بارداری و عوامل مرتبط با آن انجام شد.

    روش ها

    این مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 1399 با استفاده از اطلاعات زنان باردار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان از سامانه ناب اجرا شد. افراد شرکت کننده شامل هزار نفر بودند که مراقبت های بارداری را در یکی از مراکز جامع سلامت دریافت و آزمایش های روتین بارداری را انجام داده بودند. جهت بررسی عوامل فردی-باروری مرتبط با کم خونی از آزمون های کای دو و رگرسیون لجستیک چندگانه استفاده شد.

    یافته ها 

    شیوع کم خونی در افراد تحت مطالعه 18/4 درصد بود که از این تعداد 19/27 درصد کم خونی شدید، 63/03 درصد کم خونی متوسط و 17/7 درصد کم خونی خفیف داشتند. این میزان با فاصله بین بارداری، رتبه زایمان، سن در اولین بارداری، سن ازدواج، ماه بارداری، سابقه ابتلا به عفونت دستگاه ادراری، تعداد مراقبت ها و تحصیلات رابطه معنی داری داشت (0/05> P). بین شیوع کم خونی دوران بارداری با محل سکونت و محل مراقبت زنان باردار رابطه ای مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    باتوجه به یافته ها، با افزایش ماه بارداری، داشتن سابقه عفونت ادراری، سن پایین ازدواج، کم بودن تعداد مراقبت های دریافتی در طول بارداری و پایین بودن سطح سواد شانس کم خونی دوران بارداری نیز افزایش می یابد. بنابراین شناسایی زنان در معرض خطر و اطمینان از مراقبت کافی و به موقع از آن ها مهم است.

    کلیدواژگان: کم خونی، فقر آهن، بارداری، زایمان، زنان باردار
  • لیدا شمس*، الهام پژومان صفحات 18-27
    زمینه 

     نظام سلامت همواره به دنبال انجام اصلاحات اثربخش در ساختارها و فرایندهای خود به منظور دست یابی به نتایج بهتر بوده است.

    هدف

    هدف از پژوهش حاضر ارزیابی برنامه پزشک خانواده با استفاده از ابزار ارزیابی مراقبت های اولیه در شهرستان تالش در سال 1399 است. 

    روش ها 

    این پژوهش از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه پزشکانی بود که در شهرستان تالش تحت عنوان پزشک خانواده در سال 1399 شاغل بودند که تعداد آن ها پنجاه نفر بود. همچنین بیماران، مراجعه کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان تالش بودند. برای پزشکان از سرشماری و برای بیماران با توجه به فرمول کوکران 384 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین ابزار جمع‏آوری داده‏های پژوهش پرسش نامه پزشک (68 سوال) و بیمار (29 سوال) با سوال های بسته و نمره دهی آن ها با اعداد به ترتیب گزینه ها بود. با شیوه روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسش نامه مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تی یک نمونه ای، به وسیله نرم افزارSPSS  نسخه 18 صورت پذیرفت. 

    یافته ها

    با توجه به آزمون تی یک نمونه ای وضعیت دسترسی به خدمات (0/001>P) و هماهنگی ارایه مراقبت (0/028=P) در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه پزشکان در سطح مطلوبی قرار ندارد، ولی سطح استمرار مراقبت (0/001>P) و جامعیت مراقبت (0/003=P) در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین دسترسی (مالی و مکانی) به خدمات (0/001>P) در سطح مطلوبی قرار ندارد، ولی دسترسی به خدمات آموزشی (001/0>P)، کیفیت خدمات دریافتی (0/001>P)، سطح استمرار مراقبت بهداشتی و پزشکی برای بیماران در برنامه پزشک خانواده از دیدگاه بیماران در سطح مطلوبی قرار دارد.

    نتیجه گیری

    بنابراین باید سیاست گذاران و مدیران با حفظ و توسعه دسترسی به خدمات مراقبت های اولیه و آموزشی و سطح استمرار آن ها کیفیت خدمات را از نظر بیماران افزایش دهند تا رضایت آن ها نیز ارتقا یابد.

    کلیدواژگان: پزشک خانواده، مراقبت های اولیه، خدمات، سلامت
  • طاهره اصغری، مریم کوشا*، سهیل سلطانی پور، مونا موسائی، محبوبه روشندل راد صفحات 28-38
    زمینه

    مهارت های اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. 
    هدف هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سلامت روان دانش آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است. 

    روش ها

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسش نامه ها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانش آموزان بود، انجام شد. از متد های شناختی رفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چک لیست سنجش توانایی ها و مشکلات برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارت های اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامت دار ویلکاکسون و آزمون تی زوجی و نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. 

    یافته ها

    در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32± 37/79سال و میانگین سنی پدران 4/42± 41/08سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارت های اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/033= P). همچنین بر اساس پرسش نامه سلامت روان معلم، از میان خرده مقیاس ها، میانگین خرده مقیاس بیش فعالی-کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/020=P).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان توسط معلم به صورت کلی تغییرات معنی داری را در بهبود این مهارت ها و رفتار کودکان ایجاد نکرد.

    کلیدواژگان: مهارت های اجتماعی، سلامت روان، آموزش
  • پیمان اسدی، نازنین نوری رودسری، حبیب اسلامی کنارسری، محمدرضا دارابی نیا، مجید پورشیخیان* صفحات 40-48
    زمینه 

    کارکنان خدمات فوریت های پزشکی اغلب خط اول مراقبت های بهداشتی هستند که در موقعیت های مختلف در خارج از بیمارستان از بیمار مراقبت می کنند. با توجه به حساسیت کار کارکنان اورژانس، آگاهی آنان درباره تجهیزات آمبولانس، تاثیر زیادی بر عملکرد دارد.

    هدف

    این مطالعه با هدف ارزیابی دانش پرسنل خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی شهر رشت در مورد تجهیزات آمبولانس انجام شد..

    روش ها

    این مطالعه مقطعی تحلیلی، روی 84 نفر از کارکنان عملیاتی هفده پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی رشت انجام شد. نمونه گیری به روش دردسترس انجام شد و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه دوبخشی جمع آوری شد. بخش اول درباره مشخصات جمعیت شناختی (سن، جنس، سابقه، نوع استخدام، رشته و میزان تحصیلات، دوره بازآموزی) و بخش دوم، درباره سطح آگاهی از تجهیزات پزشکی آمبولانس بر اساس دستورالعمل دارو/تجهیزات اورژانس پیش بیمارستانی وزارت بهداشت بود. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها 

    اکثر افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، استخدام رسمی و دانش آموخته رشته پرستاری و فوریت پزشکی بودند. میانگین سابقه کاری6/41‏ ± ‏9/84سال و اکثر نمونه ها، سابقه شرکت در دوره بازآموزی را داشتند. یافته ها نشان داد سطح آگاهی کارکنان اورژانس از تجهیزات آمبولانس خوب بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که سطح آگاهی آنان، با وضعیت استخدام رابطه معنی داری داشت (0/001>P)

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد لازم است با برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و استفاده از روش های شبیه سازی، سطح آگاهی کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی از تجهیزات پزشکی آمبولانس افزایش داده شود.

    کلیدواژگان: آگاهی، خدمات اورژانس پزشکی، آمبولانس، تجهیزات و وسایل
  • مجتبی هدایتی چکوسری، محمود عابدین زاده*، زهرا بستانی خالصی، بهروز خاکپور طالقانی، سیده نرجس ناصران، طاهره پورمیرزایی صفحات 50-60
    زمینه

    در زنان در سن باروری، یک اختلال اندوکرینی شایع، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. علت سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است و ممکن است چندین فاکتور در آن نقش داشته باشد. 

    هدف 

    در مطالعه حاضر تاثیر نسل جدید داروهای پروبیوتیک، یعنی سین ببوتیک ها بر پارامترهای سرمی ازجمله هورمون محرک فولیکولی، هورمون لوتیینی، تری گلیسرید، کلسترول، گلوکز و انسولین در رت های مدل سندرم تخمدان پلی کیستیک تیمارشده با لیپو پلی ساکارید بررسی شد.

    روش ها

    در این مطالعه 40 سر موش صحرایی ماده بالغ نژاد ویستار با وزن تقریبی 180-200 گرم به طور تصادفی به پنج گروه سالم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، لیپوپلی ساکارید ، سین بیوتیک، لیپوپلی ساکارید+ سین بیوتیک تقسیم شدند. جهت القای سندرم تخمدان پلی کیستیک، رت ها در مدت 21 روز تحت تیمار لتروزول قرار گرفتند. در پایان دوره، سطوح سرمی هورمون های محرک فولیکول، لوتیینه کننده و انسولین به کمک روش الایزا و میزان قند خون، کلسترول و تری گلیسرید با استفاده از روش آنزیمی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماری واریانس و تست تعقیبی توکی آنالیز شدند.

    یافته ها

    سطح تری گلیسرید، کلسترول، انسولین، گلوکز، هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتیینه کننده در گروه سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک +لیپوپلی ساکارید به طور معنی داری در مقایسه با گروه سالم افزایش یافت (P<0/05). تیمار با استفاده از سین بیوتیک در گروه های مداخله سبب کاهش معنی دار کلیه متغیرها شد (P<0/05).

    نتیجه گیری

    سین بیوتیک اثرات مفیدی بر بهبود پروفایل لیپیدی، گنادوتروپین ها، انسولین و گلوکز در مدل سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجادشده در حیوان آزمایشگاهی در حیوانات تحت بررسی نشان داده است.

    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کیستیک، سین بیوتیک، لیپوپلی ساکارید
  • محمدتقی مقدم نیا*، یاسمن برقعی، ساناز امینی، سامان معروفی زاده صفحات 62-72
    زمینه

     احیای قلبی ریوی یک فرایند اورژانسی برای بازگرداندن گردش خون خودبه خودی در فرد دچار ایست قلبی ریوی است و می تواند به پیامد بازگشت گردش خون خود به خودی یا مرگ بیمار منجر شود. عوامل زیادی در پیامد احیا تاثیرگذارند.
    هدف مطالعه حاضر با هدف تعیین پیامد احیای قلبی ریوی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت شهر رشت انجام شد.

    روش ها

    در این مطالعه کوهورت گذشته نگر، 1008 بیمار که تحت احیای قلبی ریوی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از فروردین 1395 تا اسفند 1397 در مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت شهر رشت، ایران جمع آوری شد. ابزار گردآوری داده ها فرم استاندارد ثبت احیای قلبی ریوی اوتستیین بود که شامل عوامل مرتبط و زمان های مربوط به عملیات احیاست. ارتباط بین پیامد احیای قلبی ریوی و ویژگی های جمعیت شناختی و بالینی با استفاده از آزمون تی مستقل، آزمون کای دو و تحلیل رگرسیون لجستیک چندگانه مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در این مطالعه میزان موفقیت احیای قلبی ریوی برابر با 34/8 درصد بود. با توجه به تحلیل تعدیل شده، در کل نمونه ها، شانس موفقیت احیای قلبی ریوی در بیماران با ریتم غیرآسیستولی، مدت کوتاه احیای قلبی ریوی و در بیماران دچار ایست قلبی داخل بیمارستان بالاتر بود. در مقایسه با بیماران در بخش سی سی یو، بیماران در بخش های دیگر، به جز بخش آی سی یو، شانس موفقیت احیای قلبی ریوی بالاتری داشتند. علاوه بر این، برای بیماران دچار ایست قلبی داخل بیمارستان، با افزایش سن، شانس موفقیت احیای قلبی ریوی کاهش می یافت.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه نتایج بیانگر آن بود که ریتم آسیستول دارای کمترین میزان موفقیت احیا بود و این ریتم به دلیل تاخیر در شروع زودرس درمان در انتهای مراحل ایست قلبی حادث می شود، درمان سریع بیماران با ایست قلبی همراه با شاهد که دارای ریتم تاکی کاردی بطنی و یا فیبریلاسیون بطنی است، شانس موفقیت احیا را افزایش خواهد داد.

    کلیدواژگان: بیماری های قلبی عروقی، احیا قلبی ریوی، ایست قلبی، عوامل خطر
  • سیده امینه حجتی، سید علی عسکری، فرحناز جوکار، کوروش مجتهدی، فریبرز منصور قناعی* صفحات 74-82
    زمینه

    یکی از مشکلات اساسی مبتلایان به عفونت هلیکوباکترپیلوری، عود مجدد این بیماری پس از ریشه کنی است.

    هدف

     هدف از این مطالعه بررسی میزان عود عفونت مجدد هلیکوباکتر پیلوری حداقل سه تا پنج سال پس از خاتمه درمان موفقیت آمیز بود.

    روش ها 

    در این مطالعه مقطعی توصیفی مشارکت کنندگان با سابقه عفونت هلیکوباکتر پیلوری که در طی سه تا پنج سال گذشته درمان شده بودند، از نظر عود مجدد با این عفونت مورد بررسی قرار گرفتند. پس از کسب رضایت نامه اطلاعات جمعیت شناختی و بالینی از طریق مصاحبه و پرونده بیماران اخذ شد. جهت تایید میزان عود مشارکت کنندگان، تست اوره آز با استفاده از کربن 14 انجام شد.

    یافته ها

    از بین 169 مشارکت کننده، 41/4 درصد مرد، 86/9 درصد شهری، 91/1 درصد غیرسیگاری و 3/6 درصد سابقه مصرف الکل داشتند. نتایج تست اوره آز نشان داد که فقط یک نفر (0/6 درصد) دچار عفونت مجدد پس از درمان کامل شده بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج حاصل از مطالعه ما و مقایسه با سایر نتایج، مشخص شده است که میزان عفونت مجدد در کشور ما بسیار پایین تر از استاندارد های کشور های توسعه یافته است.

    کلیدواژگان: سرطان معده، زخم اثنی عشر، زخم معده، هلیکوباکترپیلوری، عفونت مجدد
|
  • Mostafa Majidnia*, Aylar Kalteh Ei, Ahmad Nooreddini, Hasan Kohi Pages 2-17
    Background 

    Anemia is one of the most important disorders in the world mostly affecting children and pregnant women.
    Objective This study aims to assess the prevalence of maternal anemia and its related factors among pregnant women in Golestan Province of Iran.

    Methods

    This cross-sectional analytical study was conducted on 1000 pregnant women referred to a comprehensive health center affiliated to Golestan University of Medical Sciences, Golestan, Iran in 2020. Chi-square (x2) and multiple logistic regression analysis were used to find demographic/obstetric factors related to maternal anemia.

    Results 

    The prevalence of anemia was 18.4%; 19.27% ​​had severe anemia, 63.03% had moderate anemia and 17.7% were with mild anemia. The interpregnancy interval, parity, age of first pregnancy, age of marriage, pregnancy month, history of urinary tract infection, number of medical care, and education had a significant relationship with maternal anemia (P<0.05), but the place of residence and the place to get medical care had no significant relationship with the maternal anemia.

    Conclusion 

    With increase in the pregnancy month, history of urinary tract infection, low age of marriage, low number of received medical care, and low educational level, the risk of maternal anemia increases. It is important to identify women at risk of anemia and ensure adequate and timely care for them.

    Keywords: Anemia, Iron deficiency, Pregnancy, Childbirth, Pregnant women
  • Lida Shams*, Elham Pajooman Pages 18-27
    Background

    The healthcare providers are always seeking improvements in the health care delivery system in order to achieve better results.

    Objective 

    This study aims to evaluate the efficacy of Family Physician Program (FPP) in providing primary care in Talesh, Iran.

    Methods 

    This is a cross-sectional study conducted on 50 physicians working in Talesh city as family physician in 2020, and 384 patients referred to the comprehensive health service centers of Talesh city. The census method was used for selecting physicians, and a simple random method was used for selecting patients. The data collection tool was a researcher-made two-part questionnaire with acceptable validity and reliability. The collected data were analyzed using one-sample t test in IBM SPSS Statistics software.

    Results 

    According to t-test results, access to services (P<0.001) and coordination of care (P= 0.028) in the FPP were significantly at a lower level according to physicians, while the continuity of care (P<0.001) and comprehensiveness of care (P=0.003) were significantly at a higher level. Furthermore, access to finance and location (P<0.001) was significantly at a lower level according to patients, while access to educational services (P<0.001), quality of services (P<0.001), and continuity of health and medical care (P<0.001) in the FPP were significantly at a higher level.

    Conclusion 

    Policy makers and managers should increase the quality of services in the FPP for patients by maintaining and developing access to primary care and educational services to increase their satisfaction.

    Keywords: Family physician, Primary Care, Service delivery, Health
  • Tahereh Asghari, Maryam Kousha*, Soheil Soltanipour, Mona Mousaei, Mahbobeh Roshandel Pages 28-38
    Background

     Social skills play an important role in children’s emotional health and well-being. Therefore, Social Skills Training (SST) of children is very important.
    Objective This study was to determine the effect of SST by teacher on mental health of female primary school students.

    Methods

     This is a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design conducted on 24 female primary school students (third grade) in Rasht, Iran in 2017-2018. Their parents and teachers completed questionnaires before and after SST intervention. The sessions were held during the school year. For SST of students, intervention was provided to their teacher who was in daily contact with them. Methods of cognitive behavioral skills and positive reinforcement were used for SST. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) were used to assess mental health and social skills, respectively. Data were analyzed using statistical tests including Wilcoxon test and paired t-test in SPSS V.21 software.

    Results

     The mean total score of MESSY decreased significantly from 225.54±13.65 to 219.12± 18.59 after the intervention (P=0.033). Among the subscales of SDQ, the mean of hyperactivity-attention deficit decreased only from 3.95±2.49 to 2.62±1.55 after the intervention, which was significant (P=0.020).

    Conclusion

     The SST of female primary school students by the teacher do not lead to significant changes in their social skills and mental health.

    Keywords: Social skills, Mental health, Training
  • Payman Asadi, Nazanin Noori Roodsari, Habib Eslami Kenarsari, Mohammad Reza Darabi Niya, Majid Pourshaikhian* Pages 40-48
    Background

     Emergency Medical Services (EMS) personnel are often the first to provide healthcare services to the patient in different situations outside the hospital. Due to the sensitivity of this work, knowledge of ambulance equipment can affect the performance of Emergency Medical Services personnel. 
    Objective This study aims to assess the knowledge of pre-hospital EMS personnel in Rasht, Iran about ambulance equipment.

    Methods

     This cross-sectional analytical study was conducted on 84 EMS personnel who were selected from 17 medical centers in Rasht, Iran using a convenience sampling method. The data collection tool was a two-part questionnaire. The first part surveys demographic characteristics (age, gender, work experience, type of employment, education, field of study, history of retraining courses) and the second part assesses the knowledge of ambulance equipment according to the Pre-hospital Emergency Medicine/Equipment User Manual of Iranian Ministry of Health and Medical Education (fourth edition). The data were analyzed in SPSS v. 22 software and the significance level was set at 0.05. 

    Results

    Most of participants had a bachelor’s degree, were under permanent employment, and had a degree in nursing and emergency medicine. Their mean work experience was 9.84±6.41 years, and most of them had a history of participating in retraining courses. Their knowledge of ambulance equipment was at a good level. Kruskal-Wallis test showed that their knowledge level had a significant relationship with their type of employment (P<0.001).

    Conclusion

     It is necessary to increase the knowledge level of pre-hospital EMS personnel about ambulance equipment by holding short-term training courses and using simulation methods.

    Keywords: Knowledge, Emergency Medical Services, Ambulance, Equipment
  • Mojtaba Hedayati Ch, Mahmood Abedinzade*, Zahra Bostani Khalesi, Behrooz Khakpour Taleghani, Seiyedeh Narjes Naseran, Tahere Pourmirzaee Pages 50-60
    Background

    In women of childbearing age, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS) is a common endocrine disorder. The cause of PCOS is still unknown and several factors may be involved.

    Objective

     This study aims to evaluate the effect of synbiotics on serum parameters such as Follicle-Stimulating Hormone (FSH), Luteinizing Hormone (LH), triglyceride, cholesterol, glucose, and insulin in rats with PCOS.

    Methods

     In this study, 40 adult female Wistar rats weighing approximately 180-200 g were randomly divided into five groups of control, PCOS, PCOS+LPS, PCOS+Synbiotic, PCOS+LPS+Synbiotic. To induce PCOS, rats were treated with Lipopolysaccharide (LPS) for 21 days. At the end, serum levels of LH, FSH, and insulin were measured by the ELISA method, and blood glucose, cholesterol, and triglyceride levels were measured by the enzymatic method. The results were analyzed in SPSS v. 22 software using one-way ANOVA and Tukey’s Post Hoc test.

    Results

     The levels of triglycerides, cholesterol, insulin, glucose, FSH, and LH in the PCOS and PCOS+LPS groups were significantly higher compared to the control group (P<0.05). Treatment with synbiotics in the intervention groups caused a significant reduction in all variables (P<0.05).

    Conclusion

     Synbiotics have beneficial effects on the improvement of lipid profile, gonadotropins, insulin, and glucose levels in PCOS rats induced by LPS.

    Keywords: Polycystic ovary syndrome, Synbiotics, Lipopolysaccharide
  • Mohammad Taghi Moghadamnia*, Yasaman Borghei, Sanaz Amini, Saman Maroufizadeh Pages 62-72
    Background

     Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) is an emergency procedure for the return of spontaneous circulation in patients with cardiac arrest. Many factors can affect the success of CPR.

    Objective

     This study aims to investigate the success rate of CPR  and its related factors in patients referred to Dr. Heshmat Hospital in Rasht, Iran.

    Methods

     In this retrospective cohort study, participants were 1008 patients who had underwent CPR in Dr. Heshmat Hospital in Rasht, Iran. Data were collected from April 2016 to March 2019 using the Utstein style standard form, which assesses related factors and the times related to CPR. The association between CPR outcome and demographic/clinical factors was examined using independent samples t-test, chi-square test, and multiple logistic regression analysis.

    Results

     The CPR success rate was 34.8%. The CPR success rate was higher in patients with no asystole rhythm, short CPR duration, and in-hospital cardiac arrest. Compared to patients in CCU ward, those received CPR in other wards (except ICU) were more likely to have successful CPR. Furthermore, in patients with in-hospital cardiac arrest, the odds of successful CPR decreased with the increase of age.

    Conclusion

     Since patients with asystole rhythm had the lowest success rate of CPR and this rhythm occurs due to delay in initiation of treatment at the end of cardiac arrest, early treatment of patients with cardiac arrest caused by ventricular tachycardia or ventricular fibrillation can increase the chances of a successful CPR.

    Keywords: Cardiovascular diseases, Cardiopulmonary resuscitation, Cardiac arrest, Risk factors
  • Seyedeh Amineh Hojati, Seyed Ali Askari, Farahnaz Joukar, Kourosh Mojtahedi, Fariborz Mansour-Ghanaei* Pages 74-82
    Background

    One of the main problems in patients with Helicobacter pylori (H. pylori) infection is the recurrence of this disease after eradication. 

    Objective

    This study aims to evaluate the recurrence rate of H. pylori infection 3-5 years after successful eradication in Iran.

    Methods

    In this descriptive cross-sectional study, participants with a history of H. pylori infection who had been treated in the past 3-5 years were examined for the recurrence of this infection. After obtaining their consent, demographic and clinical information was recorded through interviews and based on medical records. To confirm the recurrence rate, the carbon-14 urea breath test was performed.

    Results

    Out of 169 participants, 41.4% were male, 86.9% were living in urban areas, 91.1% were non-smokers, and 3.6% had a history of alcohol consumption. The results of the urea breath test showed that only one patients (0.6%) had experienced recurrence after complete treatment.

    Conclusion

     The recurrence rate of H. pylori infection in Iran is much lower than in the developed countries.

    Keywords: Gastric cancer, Duodenal ulcer, Gastric ulcer, Helicobacter pylori, Re-infection