فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال هفتم شماره 2 (خرداد 1401)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال هفتم شماره 2 (خرداد 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مرتضی رضائی درزی*، حسین اسماعیلی، فهیمه کرمی عمله صفحه 1

    امیرالشعراء ابوعبدالله محمد فرزند عبدالملک برهانی، معروف به معزی نیشابوری، از معاریف و مشاهیر سخن پارسی، در روزگار سلجوقیان است که در زمان سلطان ابراهیم، فرزند مسعود غزنوی دیده به جهان گشود و مدارج کمال و فضل را پیموده تا آن­جا که در عهد جلال­الدین ملک­شاه و سلطان معزالدین سنجر، ملک­الشعرا و امیر­الامرا شد. وی از بزرگان به شمار می­آمد. گفته­اند در دربار سلجوقیان مرتبه و پایگاهی داشت که عنصری نزد غزنویان و رودکی نزد سامانیان یافته بودند. این رساله به بررسی قسمتی از اشعار هنری نامبرده به ویژه در مورد کاربرد زیور یا آرایه­هایی از علم بدیع پرداخته است. بدیع در لغت به معنینو­آورده شده و یا نوآورنده است و در اصطلاح چنان که قدما گفته­اند علمی است که از وجوه زیبایی کلام بحث می­کند یعنی از فنونی است که کلام عادی را کم و بیش تبدیل به کلام ادبی می­کند و یا کلام ادبی را به سطح والاتری (از ادبی بودن یا سبک ادبی داشتن) تعالی می­بخشد.تضاد، تلمیح، تناسب و ایهام از قسمت­های مهم علم بدیع به شمار می­آیند؛ در این تحقیق کوشش شده است کاربرد  آن­ها را در دیوان امیرمعزی نیشابوری مورد بررسی قرار دهد.

    کلیدواژگان: امیر معزی نیشابوری، تضاد، تناسب، ایهام، دیوان اشعار امیر معزی، بررسی انواع
  • مه لقا عباس زاده صفحه 21

    داروسازی یکی از بزرگترین صنایع جهان است که در دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. تنها در سال 2019 این صنعت کسب و کار 25/1 تریلیون دلار آمریکا را در سراسر جهان انجام داد. بر اساس یک پیش‌بینی، انتظار می‌رود تعداد قبلی در سال 2024 به 59/1 میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد. وفاداری نوعی نگرش مثبت به یک محصول است که بر اثر استفاده مکرر از آن به وجود می‌آید که دلیل آن را فرآیندهای روانی می‌دانند. به عبارتی، تکرار خرید صرفا یک واکنش اختیاری نیست. بلکه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد وفاداری به برند در رفتار مصرف‌کنندگان صنعت دارویی کشور ایران با رویکرد دیمتل می‌باشد. ابعاد وفاداری به برند از پژوهش علی اکبری و موسی (1398‎) و تکنیک غربالگری فازی، استخراج شده است. جامعه و نمونه آماری 30 نفر از اساتید دانشگاهی مسلط به مفاهیم وفاداری به برند و رفتار مصرف‌کنندگان صنایع دارویی است. پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد تحقیق در خصوص متغیرها شناسایی سپس با استفاده از تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیم‌گیری (دیمتل)، به بررسی میزان شدت ارتباطات میان ابعاد وفاداری به برند پرداخته شد. نتایج نشان می‌دهدکه بعد تمایلات خرید بیشترین تاثیرگذاری و بعد انتخاب اول برند نسبت به برندهای مشابه بیشترین تاثیرپذیری در رفتار مصرف‌کنندگان صنایع دارویی را دارد.

    کلیدواژگان: وفاداری به برند، رفتار مصرف کنندگان، صنعت دارویی، غربالگری فازی، تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیم گیری (دیمتل)
  • اسما مشیرفر صفحه 38

    بیماری‏های قلبی از شایع ترین و اصلی ترین عوامل مرگ و میر در جهان هستند بنابراین تشخیص زود هنگام ان می‏تواند در حفظ سلامت و طول عمر افراد بسیار مهم باشد. نظارت قلبی و عروق به طور مکرر در معاینه بیماری‏های قلبی و عروقی و درمان بیماری‏های مزمن اهمیت دارد. بیماری‏های مربوط به قلب با شرایط زندگی مانند بیماری عروقی کرونر و فشار خون بالا بسیار پیچیده تر می شوند. اگر شرایط قلبی در بلندمدت و بلادرنگ معاینه نشود، ممکن است منجر به بماری ناگهانی قلب شود. وقتی درمان به تاخیر بیفتد و زمان برای درمان مطلوب از دست برود، این امر حتی ممکن است باعث عواقب غیر قابل پیش بینی و مرگباری بشود. همان طور که شنیدن صدای قلب یکی از اساسی ترین راه‏ها برای ارزیابی عملکرد قلب است، یک گوشی پزشکی می تواند برای شنیدن صدای تنفس و صدای قلب استفاده شود و بیشتر اختلالات قلبی و سایر بیماری‏ها را تشخیص دهد. همچنین گوشی‏های پزشکی می توانند به عنوان یک سنسور برای معاینه ی فیزیولوژیکی استفاده شوند. علاوه بر این می تواند انواع سیگنال‏های صوتی از قبیل صداهای قلب را با استفاده از گوشی پزشکی میکروفونی و الکترونیکی ضبط کند. بنابراین سعی شد یک سیستم گوشی پزشکی مبتنی بر گوشی هوشمند توسعه دهیم که بتواند صدای قلب را ضبط کرده و میزان ضربان قلب را از صداها محاسبه کند.

    کلیدواژگان: گوشی دیجیتال، بیماری قلبی، پردازش سیگنال، صداهای قلبی
  • احمد مهرابیان*، بهزاد اسپیدکار صفحه 45

    زنجیره تامین سبز نقش مهمی در هم افزایی و سرعت بخشی به فرآیندها می شود. از سویی توجه به سبز بودن زنجیره می تواند منجر به بهبود کارایی و عملکرد سازمان شود و از سویی عملکرد مدیران را تحت شعاع قرار دهد. هدف اصلی تحقیق حاضر ارزیابی ابعاد زنجیره تامین سبز در بهبود عملکرد مدیران با رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره فازی بوده است، بدین منظور با مرور ادبیات و با استفاده از روش دلفی ابتدا به شناسایی شاخص ها و ابعاد پرداخته شد.  در این راستا عوامل موثر در ارزیابی ابعاد زنجیره تامین سبز در بهبود عملکرد مدیران در چهار حوزه انتخاب شدند که عبارت بودند از عوامل استراتژیک، عوامل فنی، عوامل سازمانی و عوامل فرآیندی. سپس با استفاده از پرسشنامه ی مقایسات زوجی و روش فرآیند تحلیل شبکه ای فازی اقدام به توزیع و گردآوری پرسشنامه در بین جامعه آماری گردید. نمونه آماری به شیوه تمام شمار از بین جامعه آماری به تعداد 45 نفر از کارشناسان و مدیران انتخاب شد. سپس با توجه به روش تصمیم گیری چندمعیاره فازی اقدام به تحلیل داده ها شد. روش های تصمیم گیری چند معیاره این امکان را فراهم می آورد که معیارهای گوناگون بطور همزمان در تعیین بهترین گزینه و مناسب ترین شرایط به کار گرفته شوند. فرآیند تحلیل شبکه ای یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره با ساختار غیر خطی و روابط دو سویه است. که بنا بر نتایج حاصله رتبه بندی عوامل در مقایسه عوامل اصلی موثر در ارزیابی ابعاد زنجیره تامین سبز در بهبود عملکرد مدیران نشان از اولویت عوامل فنی، عوامل استراتژیک، عوامل سازمانی و عوامل فرآیندی داشت. 

    کلیدواژگان: ارزیابی، زنجیره تامین سبز، بهبود عملکرد مدیران، تصمیم گیری چندمعیاره فازی
  • امین رحمانی*، محمد حسن حسینی صفحه 60

    یکی از روش‌های پرکاربرد جهت بهره‌برداری از انرژی باد استفاده از توربین های بادی می باشد، این توربین ها برای تولید برق از ماشین های الکتریکی مختلفی استفاده می کنند که در میان این ماشین ها، ژنراتور القایی دو سو تغذیه به دلیل مزایایی که دارد سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. روش های مختلفی برای کنترل ژنراتور القایی دو سو تغذیه وجود دارد که دو مورد از رایج ترین و بهترین آنها روش کنترل مستقیم گشتاور و روش مستقیم توان است. در این مقاله عملکرد این دو روش اساسی با استفاده از نتایج حاصل از  شبیه‌سازی و هم چنین نتایج عملی مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار می گیرند. نتایج بیان‌گر این نکته می‌باشد که، گر چه روش کنترل مستقیم توان قابلیت رد‌یابی نقطه حداکثر توان را ندارد ولی به دلیل کاهش پیچیدگی‌های محاسباتی، وابستگی کمتر به پارامترهای ماشین، پیچیدگی کلی اجرای کمتر و همچنین بهبود عملکرد در زمان آشفتگی به نسبت روش کنترل مستقیم گشتاور، روش کنترلی مناسب‌تری می‌باشد.

    کلیدواژگان: انرژی باد، توربین بادی، ژنراتور القایی دوسو تغذیه، کنترل مستقیم گشتاور، کنترل مستقیم توان
  • سید رحیم بهارآور صفحه 71

    هر در این تحقیق با توجه به اینکه بتنهای آسفالتی از لحاظ محیط زیستی آسیبهای زیادی به طبیعت و منابع ملی وارد می کنند تصمیم گرفتیم  بتن جایگزین آن را بررسی کنیم. در این مسیر از ماده ای معدنی به نام پودر صدف که دارای کلسیم بالایی می باشد به عنوان افزودنی استفاده نمودیم تا از طرفی به علت بالا بود کلسیم اکسید و جذب بالای دی اکسید کربن هم در چرخه پاکسازی محیط زیست قدم برداریم و هم اینکه با افزایش کربناته شدن در بتن و تشکیل کربنات کلسیم به خودترمیمی ترکهای موجود در راه های با رویه بتن غلطکی بپردازیم . برای حصول نتیجه وکم کردن فاکتورهای متغیر تاثیر گزار همه مصالح غیر از پودر صدف را ثابت گرفته و پودر صدف را به مقدارهای 5، 15،10و 20 درصد وزن سیمان به بتن اضافه نمودیم سپس بر اساس ASTM C 1040 برای مدل سازی و تراکم هرچه بهتر، نمونه بتنی 1متر در 2 متر به ضخامت 25 سانتیمتر با اسلامپ صفر را تهیه و غلطک نمودیم و از بتن موجود در 28،7،1 و 56 روزگی با مغزه گیری آزمونه ها را استخراج و تحت آزمایش مقاومت فشاری ، ذوب و انجماد و کربناته شدن قرار دادیم و همچنین با روش اعمال نیروی پیش ترک با اعمال 60 درصد نیروی گسیختگی بتن، ترکهایی به اندازه 15 الی 20 میکرون در بتنها ایجاد و با قرار دادن در مخزن دی اکسید کربن طبق EN BS 13295:2004 کربناته شدن سریع را اعمال نموده و نتایج آخودترمیمی را طبق ازمایش مربوطه ثبت نمودیم. با توجه به آزمایشها، نمونه بتنی حاوی 10 درصد پودر صدف معدنی از لحاظ همبستگی ایده آل ترین ترکیب موجود بود چرا که با در نظر گرفتن تمام پارامتره مانند مقاومت و دوام و خودترمیمی، این نمونه از لحاظ میانگین بازدهی بهترین رفتار را از خود نشان داد و نمونه های 15و 20  درصد علی رغم بالا بودن کربناته شدن و متعاقبا صعودی بودن کربناته شدن افت شدیدی در مقاومت ثبت شده با آزمایش اولتراسونیک از خود نشان دادند.

    کلیدواژگان: کربناته شدن، پودر صدف، خودترمیمی بتن، بتن غلطکی
  • بابک کاتب صفحه 82

    تحریک الکتریکی عضلات یعنی به روزترین متد ورزشی که در آن تمامی گروه‌های عضلانی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؛ اما اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که محرک‌های عضلانی برقی یا دستگاه‌های EMS‎ ابزارهایی هستند که برای تقویت انقباضات عضلانی، تکانه‌هایی را به سمت عضلات فرد ارسال می‌کنند، تحریک عضلات الکتریکی یا EMS‎ از این تکانه‌ها برای منقبض کردن عضلات استفاده می‌کند که به نوبه خود به تقویت عضلات انسان کمک می‌کند. در واقع EMS‎ شبیه‌ساز باشگاه بدنسازی است. فرض کنید که فرد برای کاهش وزن یا بدست آوردن عضلات  6pack  ناحیه شکم خود به باشگاه بدن‌سازی مراجعه می‌کند، با انجام تمرین‌هایی که می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت عضلات شکم شما داشته باشد، نسبت به هدف که داشتن یک شکم با عضلات 6pack‎ است عضله‌سازی انجام داده، اما EMS‎ به وسیه انتقالات جریان‌های الکتریکی همین تاثیر را بر روی عضلات این قسمت فرد خواهد گذاشت، این تاثیرات به گونه‌ای است که سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند، این تحریکات سبب انتقال پیام انقباض و انبساط متعدد عضلات از جانب مغز می‌شود درست همانند زمانی که فرد در باشگاه در حال تمرین می باشد. هدف از انجام مقاله حاضر مروری نظام مند بر تحریک الکتریکی عضلات و بررسی تاثیر آن بر کالری سوزی و لاغری افراد می باشد.

    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی عضلات (EMS)، کالری سوزی، لاغری افراد
  • رسول بصراوی*، سید رضا تقی زاده، مریم امینی صفحه 89

    سرعت توسعه اینترنت اشیاء[1] و بطور کلی اینترنت نیازمند بهبود مستمر بازار، دستگاه ها و دانش متخصصین در این رابطه می‌باشد. ظهور سنسورها و نرم افزارهای مختلف که قادر به خواندن اطلاعات هستند باعث بهبود شرایط زندگی و استفاده حداکثری از منابع می شوند. کاربر می تواند نظارت و مدیریت بر محیط اطراف خود و همچنین نیازهای روزانه خود را با استفاده از سیستم های مختلفی که توسط اینترنت اشیاء حمایت می شوند انجام دهد. یکی از زمینه های کاری امیدبخش در خصوص اینترنت اشیاء، کاربرد آن در کشاورزی هوشمند می باشد. از این رو ترکیب اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی[2] باعث ایجاد یک فرآیند پایدار در جهت بهبود فرآیند کشت و کار، استفاده بهینه از پارامترهای هواشناسی و در نهایت بهبود روند آبیاری می شود. یکی از رایج ترین تنش ها در زمینه کشاورزی که در اثر ناکافی بودن در تامین آب مورد نیاز گیاه به وجود می آید تنش خشکی می باشد، این پدیده هنگامی رخ می دهد که خاک از نظر آب در دسترس گیاه فقیر بوده و یا سرعت تبخیر و تعرق بالا باشد در این صورت به دلیل عدم تعادل آب در گیاه و خاک، پدیده کمبود آب و تنش خشکی رخ می دهد. از این رو گسترش اینترنت اشیاء با استفاده از سنسورهایی همچون کنترل دما، رطوبت و شدت نور می تواند به دستیابی میزان رطوبت یکنواخت برای بستر کاشت در فضای اطراف گیاه در گلخانه کمک کند. به منظور پیاده سازی کشاورزی هوشمند با استفاده از بکارگیری سنسورهای متعدد در راستای بررسی نقش اینترنت اشیاء به منظور پیش بینی زودهنگام در خصوص مدیریت و جلوگیری از ایجاد تنش و آسیب به محصولات گلخانه ای بسیار حایز اهمیت می باشد، و برای دستیابی به این مهم، نیاز به مدل های هوش مصنوعی برای پیش بینی های مدنظر در کمترین زمان می باشد. در این گزارش به بررسی این مهم پرداخته شده است که بکارگیری یک سیستم اینترنت اشیای هوشمند چگونه می تواند به افزایش کیفیت عملیات مرتبط با کشاورزی کمک کند. همچنین به بررسی این مورد پرداخته شده است که بر اساس دیتاهای صادر شده در بازه های زمانی مشخص از سنسورهای کنترل دما، رطوبت و شدت نور با استفاده از مدل تحلیلی منطق فازی[3] چگونه می توان سیستم آبیاری گلخانه را کنترل کرد.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، تنش خشکی، مدل منطق فازی، سیستم پشتیبانی تصمیم گیری
  • رضا رشمه کریم*، محمد جعفری، احمد عزیزی صفحه 107

    در این پژوهش به تحلیل و بررسی اثر شرایط تکیه گاهی مختلف بر فرکانس های طبیعی حاصل از ارتعاشات یک تیر مدرج تابعی با استفاده از روش ایزوژیومتریک پرداخته شده است. در قسمت اول این پژوهش ابتدا جهت اعتبار سنجی روش ایزوژیومتریک به مقایسه اولین فرکانس طبیعی حاصل از ارتعاش تیر در سه حالت تکیه گاهی تکیه گاه دوسر گیردار، یکسر گیردار و دو تکیه گاه ساده برای دو نسبت طول به ضخامت متفاوت پرداخته شده است. سپس در قسمت دوم این پژوهش به تاثیر شرایط مرزی و تکیه گاهی بر سه فرکانس های طبیعی اولیه تیر هدفمند در چهار حالت تکیه گاه یکسر گیردار و دوسر گیردار و تکیه گاه ساده و تکیه گاه ساده برای دو نسبت طول به ضخامت متفاوت با استفاده از روش ایزوژیومتریک پرداخته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که روش ایزوژیومتریک از توانایی نسبتا بالایی در تحلیل ارتعاشات سازه برخوردار است. همچنین شرایط مرزی و تکیه گاهی اثر قابل توجهی بر ارتعاشات و فرکانس های طبیعی تیر موردنظر می گذارند.

    کلیدواژگان: روش ایزوژیومتریک، تیر مدرج تابعی، فرکانس های طبیعی، بی اسپیلاین، نربز
  • کاربرد ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک در تدوین و انتخاب راهبرد بهینه / مطالعه موردی : سامانه مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوس درونشهری سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز
    صادق زندیه *، مجید دژ، کبری صادقی، کبری قهرمانی صفحه 115

    با عنایت به ضرورت توسعه حمل نقل عمومی در کلانشهرها و افزایش سهم سفر شهروندان با استفاده از ناوگان حمل عمومی و نقش های زیست محیطی حمل و نقل عمومی و جایگاه مدیریت هوشمند ناوگان مذکور به منظور بهره گیری از رویکردهای علمی در تصمیم گیری‌ پیرامون تعیین استراتژی‌ بهینه در این خصوص، پژوهش حاضر در سال 1401 با هدف اصلی پاسخ به چالش سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز مبنی بر چگونگی انتخاب و تدوین راهبرد خود در زمینه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل مسافر درونشهری، نسبت به بهره گیری از ماتریس سوآت و ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک اقدام نموده است؛ به این جهت با توجه به زیر ساخت های موجود با کاربرد روش طوفان فکری خبرگان و کارشناسان سازمان مذکور نسبت به احصاء استراتژی های بهینه، ضمن بررسی عوامل درونی و بیرونی اقدام گردیده است؛ نتایج پژوهش نشان داد که این سازمان از حیث عوامل درونی و بیرونی دارای قوت بوده و از چهار استراتژی اصلی در تحلیل سوات (شامل: تهاجمی، محافظه کارانه، تغییر جهت و تدافعی)، استراتژی "تدام همکاری" به عنوان راهبردST (محافظه کارانه) با امتیاز 53/5 جذابیت ترین استراتژی می باشد؛ بنابراین به مدیران ارشد این سازمان پیشنهاد گردید به منظور کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی و صرفه و صلاح شهرداری و شهروندان، با بهره گیری حداکثری از زیرساخت موجود و کاهش بار مالی ناشی از اجرای استراتژی تهاجمی که در این پژوهش "شروع از صفر نامگذاری" شده، نسبت به اجرای راهبرد جذاب، با انعقاد قرارداد پیشتیبانی و توسعه و راه اندازی سامانه مذکور، از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار مربوطه در اسرع وقت اقدام نماید.

    کلیدواژگان: ناوگان حمل و نقل عمومی، ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک، سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز
  • افرا فاطمی صفحه 129

    جهان امروز با مسایلی چون گرم شدن زمین، انواع آلودگی ها، افزایش مقدار گازهای گلخانه ای و... مواجه است که این مسایل به طور بالقوه می تواند منجر به انقراض نوع بشر شود. بنابراین حفظ محیط زیست و استراتژی های مربوط به آن خیلی زود در اولویت برنامه ها، به عنوان یک نوآوری مهم سازمانی قرار گرفت.در این مقاله یک مدل ریاضی زنجیره تامین  سبز جهت کاهش آسیب های زیست محیطی در شرایط عدم قطعیت  بررسی شد. ریسک های عملیاتی به صورت خرابی در قسمت تامین کنندگان و کارخانه در نظر گرفته شد. مدل ریاضی تامین کنندگان مناسب را بر اساس معیارهایی مانند قیمت فروش، متوسط خرابی، و هزینه های حمل و نقل انتخاب می کند.به دلیل NP-Hard بودن مسایل زنجیره تامین، در این تحقیق، برای حل مساله در اندازه های بزرگ از روش NSGA II استفاده شد.یافته ها نشان داد که مدل ارایه شده باعث کاهش هزینه های زیست محیطی و بهبود عملکرد شرکت خواهد شد.

    کلیدواژگان: محیط زیست، زنجیره تامین سبز، حلقه بسته
  • شایان شهرکی مقدم*، حسن فارسیجانی صفحه 140

    در شرایط کنونی، استارتاپ های فناوری موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شده اند و توسعه اخیر اکوسیستم های استارتاپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت. از طرفی با توجه به رسیدن قله جمعیتی به سن اثربخشی و نیاز به اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل یکی از دغدغه های مهم جامعه محسوب می شود. برنامه های دولت برای اشتغال زایی و ارایه ی وام به مشاغل کوچک و کسب وکارهای خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایده های جدید و تبدیل آن به کسب وکارهای نوپا، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور دارد، رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهای دانشگاهی در دانشگاه های مختلف، این فرصت را برای کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایده های خود را به مرحله اجرا برسانند، با وجود این فعالیت ها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارتاپ ها، ایران کماکان کشوری جوان در این زمینه به حساب می آید و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب راه بسیاری را در پیش دارد. هدف از انجام مقاله حاضر مروری نظام مند بر ارتقا و رشداستارتاپ ها در ایران می باشد.

    کلیدواژگان: اکو سیستم، ارتقا و رشد، شرکت های استارتاپی
  • حمید فرحانی*، غلامرضا راشد صفحه 153

    در این مقاله قابلیت مدلسازی عددی لوله فولادی انتقال سیال نفت از جنس ( (ASTMپیرامونی به همراه مزایا و معایب این تکنیک بیان می شود و سپس یک مثال از مدل سازی انفجار به روش کانوپ (conwep) حل می شود. خاطر نشان می شود که برای مدل سازی هر دو نوع انفجار های زمینی (surface (blast) و انفجار های هوایی (air blast) می توانید از تکنیک کانوپ(conwep)  استفاده کرد. در یکی از انواع مسایل در تحلیل سازه ها و لوله های انتقال سیال نفتی، پاسخ سازه ها به انفجار و بارگذاری ناشی از شوک است. وقوع انفجار در هوا (air blast) سبب وقوع یک جبهه فشاری از هوا می شود که به سازه ها برخورد می کند. سازه ها بخشی از این انرژی را جذب می کنند و بخشی دیگر را دوباره به محیط اطراف خود منعکس می‌کنند. انرژی جذب شده توسط سازه باعث ایجاد تنش و کرنش مکانیکی در آن می شود. بسته به میزان انرژی جذب شده توسط سازه که خود بخشی از انرژی ازاد شده از انفجار است، بخش هایی از سازه می توانند وارد ناحیه پلاستیک و یا حتی آسیب خود شوند.

    کلیدواژگان: مدلسازی المان محدود، انتقال سیال نفت، حداکتر تنش، کرنش لوله فولادی مدفون در خاک، تحت انقجار به روشconwep
  • محمدحسن غلامی صفحات 167-172

    در دهه های اخیر، استفاده از توان رایانه در ریاضیات، رشد چشم گیری داشته است. اثبات قضیه چهار رنگ به کمک رایانه، تنها یک نمونه از این امر است. در این مقاله، روشی کوتاه و قابل پیاده سازی با رایانه ای ساده برای محاسبه عدد پی، با امکان افزایش دل خواه دقت آن، ارایه می شود. این روش در دسترس اغلب افراد بوده و در زمانی اندک قابل انجام است و علاوه بر پرهیز از کاربرد سری های مثلثاتی و محاسبات پیچیده آن ها، با اثبات رابطه ای حدی برای تقریب عدد گنگ و ترافرازنده پی، درکی عملی از فرایند انتگرال گیری را نیز فراروی مخاطبان قرار می دهد.

    کلیدواژگان: عدد پی، برنامه نویسی رایانه ای، آنالیز ریاضی، حد
|
  • Mahlagha Abaszadeh Page 21

    Pharmacy is one of the largest industries in the world that has grown significantly in the last two decades. In 2019 alone, the industry generated 1.25 trillion $ in business worldwide. According to one forecast, the previous number is expected to increase to US 59.59 billion $ in 2024. Loyalty is a positive attitude towards a product that results from its repeated use, which is due to psychological processes. In other words, repeat purchases are not just an optional reaction. It is the result of psychological, emotional and normative factors. The purpose of this study is to identify the dimensions of brand loyalty in the behavior of consumers in the pharmaceutical industry in Iran with the DEMATEL approach. Dimensions of brand loyalty have been extracted from the research of Ali Akbari and Musa (1398) and fuzzy screening techniques. The population and statistical sample of 30 university professors are familiar with the concepts of brand loyalty and consumer behavior in the pharmaceutical industry. After a thorough review of the theoretical foundations and research background, the dimensions of research on variables were identified and then the intensity of the relationship between the dimensions of brand loyalty was investigated using DEMATEL.The results show that the dimension of purchase tendencies is the most influential and the dimension of brand first choice. Compared to similar brands, it has the most impact on the behavior of consumers in the pharmaceutical industry.

    Keywords: Brand Loyalty, Consumer Behavior, Pharmaceutical Industry, Fuzzy Screening, Decision Making Trial, Evaluation Laboratory (DEMATEL)
  • Babak Kateb Page 82

    Electrical Muscles Stimulation (EMS) means the most up-to-date exercise method in which all muscle groups will be affected; But if we want to look a little deeper into this, we have to say that EMS devices are tools that send impulses toward a person's muscles to strengthen muscle contractions, EMS uses these impulses to contract muscles, which in turn helps strengthen human muscles. In fact, EMS is a gym simulator. Suppose that a person refers to the bodybuilding club to lose weight or gain 6pack muscles in their abdomen, by doing exercises that can have a significant effect on strengthening your abdominal muscles, compared to the goal of having an abdomen with 6pack muscles, muscle building, but EMS with electrical current transfers will have the same effect on the muscles of this part of the person, these effects will be It is a species that stimulates neurons, these stimulations transmit the message of contraction and multiple expansion of muscles from the brain, just like when the person is practicing in the gym. The aim of this study was a systematic review on electrical stimulation of muscles and its effect on calorie burning and thinness of individuals.

    Keywords: Electrical Muscles Stimulation (EMS), Calorie Burning, Slimming People
  • Hamid-Farhani*, Gholamreza Rashed Page 153

    In  this   article , the numerical  modelin  Oil  fluid transfer  (steel)  ASTM-A36  under zconditions capability of cannabis  explosion  modeling in  Abaqus is discussed  in  detail andin condition.The  perimeter   is  presented   with  the   advantages  and  disadvantages  of  this   technique ,  and  an example   of explosion   modeling is    solved  by  the the  conwep  method Note then  that you  can use the conwep technique to model both  surface  (blast) and air blast explosionsin condition One of the types of  problems  in the   analysis of   structures  ipelines for  the transmission  – of oil  fluid.
    Explosion by conwep method Explosion  by  conwep  method  causes  a  compressive   front front  of air  that strikes  the  structures.

    Keywords: Finite element modeling, Oil fluid transfer, Maximum stress, Strain of steel pipe buried in the soil
  • Muhammad Hassan Gholami Pages 167-172

    Au cours des dernières décennies, l'utilisation de la puissance des ordinateurs en mathématiques a considérablement augmenté. La preuve informatique du théorème des quatre couleurs, n'en est qu'un exemple. Dans cet article, une méthode courte et pratique, pouvant être mise en œuvre à l'aide d'un ordinateur ordinaire, est présentée pour calculer le nombre Pi avec la possibilité d'augmenter arbitrairement sa précision. Cette méthode, disponible pour la plupart des gens, peut être appliquée en peu de temps. En plus d'éviter l'utilisation de séries trigonométriques et de leurs calculs complexes, il fournit également au public une compréhension pratique du processus d'intégration en prouvant une limite pour approximer Pi comme un nombre irrationnel et transcendant.

    Keywords: le nombre pi, programmation informatique, analyse mathématique, limite
  • Ali Mahmoudloo*, Atefeh Payez Page 174

    On the use of sampling and qualitative case study approach; Brickhouse explored three science teachers' insights into the relationship between science and technology and the impact of such insights on classroom practice, and in 1990 tested a similar teacher relationship between understanding the nature of science and classroom practice. During the four months, a minimum of four hours of interviews and thirty-five hours of class observations (taped) were collected for each teacher. Additional data was also collected through tests, classroom exams, and training materials.
    Additional data was also collected through tests, classroom exams, and training materials. Two teachers, who were also experienced teachers, showed classroom exercises that were in line with their own vision and philosophy, while at first the classroom exercises were not in line with their beliefs. Institutional (formal) constraints have been expressed as barriers to translating teachers' beliefs into education.

    Keywords: training materials, classroom practice, classroom exercises, sampling in teaching, curriculum constraints