فهرست مطالب

هیستوبیولوژی دامپزشکی - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه هیستوبیولوژی دامپزشکی
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ملیحه دانشور، فرنگیس قاسمی* صفحات 1-10

    سم دلتامترین حشره کشی پر مصرف با اثرات زیان‎بار بر اکوسیستم است و کبد اندام درگیر در متابولیسم مواد سمی است. با توجه به نقش آنتی اکسیدانی ویتامین C، اثر آن بر بافت کبد موش‎ صحرایی مورد مواجهه با سم دلتامترین در این تحقیق، مطالعه گردید. بدین منظور 63 موش صحرایی (ویستار) با وزن g15 ± 200 انتخاب و به 9 گروه تقسیم شدند. پس از تعیین دوز کشنده سم mg/kg) 20)، دوره های مصرفی دلتامترین (5/2، 5 و10) میلی‎گرم بر کیلوگرم وزن موش برای آزمایش انتخاب گردید. گروه ها در قالب 1- کنترل (بدون تیمار)، 2-گروه شاهد1 (آب مقطر)، 3- شاهد2 mg/kg) 20) ویتامین C، گروه های تیمار 4 تا 6 که به ترتیب  mg/kg/ b.wt(5/2، 5 و 10) دلتامترین و گروه های تیمار 7 تا 9 که دوزهای مذکور دلتامترین را همراه با ویتامین C طی 14 روز‎، با تزریق درون صفاقی دریافت نمودند، انتخاب شدند. در پایان دوره تیمار، کبد موش ها جدا و پس از پاساژ بافتی و تهیه مقاطع μ 5 رنگ آمیزی شده، با میکروسکوپ نوری مطالعه گردید. نتایج با استفاده از روش اسکوربندی (امتیازبندی) در قالب جداول تعیین گردید. در جداول به دست آمده از این روش، درجات آسیب بافتی از صفر تا 4 بیانگر کمترین تا بیشترین میزان آسیب می باشد. داده های حاصل با نرم افزار SPSS(17) تحلیل و گروه ها با آزمون توکی مقایسه شدند. بنا به نتایج حاصل، در کبد گروه های مورد مواجهه با دلتامترین آثار تخریب (وابسته به دوز سم مصرفی) در سطح معنی دار (05/0> p) از تغییراتی در جدار هسته تا نکروز سلولی نشان دادند که در گروه های تیمار شده با ویتامین C به خصوص در کمترین دوز مصرفی سم، تا حدودی جبران گردید. با استناد به نتایح حاصل، ویتامین  Cدر دوز مناسب، می تواند آثار تخریبی آفت کش دلتامترین را جبران کند.

    کلیدواژگان: دلتامترین، تغییرات بافتی، آنتی اکسیدان، موش صحرایی
  • علی باقرپور*، حسینعلی ابراهیم زاده موسوی، مینا رستمی صفحات 11-22

    با توجه به استفاده روز افزون از آفت کش ها در کشاورزی، ورود این آلاینده ها به منابع آبی باعث ایجاد مشکلات حادی در آبزیان از جمله ماهی می گردد.        در این مطالعه اثرات سم ارگانوفسفره مالاتیون بر روی بافت کبد و کلیه ماهی حوض در محیط آزمایشگاهی بررسی گردید. این سم در کشاورزی نیز کاربرد داشته و به راحتی از طریق آب های جاری به استخرهای پرورشی یا حوضچه ها وارد می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند.        مطالعه به صورت آزمایشگاهی انجام گرفت و از سم در غلظت های مختلف در چهار تیمار استفاده شد. و برای هر تیمار سه تکرار در نظر گرفته شد. تیمارها عبارت بودند از، غلظت1 /0، 01/0، 001/0 میلی گرم در لیتر و گروه کنترل یا شاهد. در هر آکواریم 20 عدد ماهی و 30 لیتر آب وجود داشت. شرایط برای تمام آکواریم ها یکسان بود. پس از گذشت زمان های 2،4،6 روز از بافت کبد و کلیه نمونه برداری شده و لام پاتولوژی تهیه شد که علایم آسیب شناسی در کبد شامل نکروز، خون ریزی و هیپرتروفی بود. در کلیه هم تخریب لوله ها و خونریزی، دژنراسیون واکیولی مشاهده شد. بنابراین از این مطالعه نتیجه حاصل می شود که در غلظت های کم و تحت کشنده هم سم روی ماهی اثرات تخریبی خود را می گذارد

    کلیدواژگان: مالاتیون، غلظت تحت کشنده، کلیه، کبد
  • زینب شاکرمی گنداب، وجیهه خدادادیان*، شهریار یاوری صفحات 23-27

    هیداتیدوزبز در انسان و حیواناهمیت دارد.هدف از انجام این مطالعه مقایسه دو روش مختلف جهت فعال سازی پروتواسکولکس های موجود در کیست هیداتیک بود.40 ریه و کبد آلوده به کیست هیداتیک از گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه ارومیه به آزمایشگاه دانشکده دامپزشکی دانشگاه اورمیه منتقل شدند.در شرایط استریل،محلول درون کیست های هیداتیک غیر کلسیفیه شده به دست آمد.پروتواسکولکس های موجود در شن هیداتیک در محلول 0.9درصد سدیم کلراید(PH=2)و کربنات هیدروژن سدیم حاوی پانکراتین(PH=8)با عمل تکان دادن و در بن ماری 37 درجه سانتیگراد در مدت 30دقیقه فعال سازی شدند.از طرف دیگر تعدادی پروتواسکولکس در همین شرایط در صفرای سگ قرار گرفتند و با استفاده از میکروسکوپ اینورت،مدت زمان فعال شدن پروتواسکولکس ها مورد بررسی قرار گرفت.مدت فعال سازی پروتواسکولکس با محلول سدیم کلراید و کربنات هیدروژن سدیم حاوی پانکراتین 3 ساعت و مدت فعال سازی پروتواسکولکس ها با همان روش در مجاورت صفرای سگ یک ساعت نشان داده شد.با توجه به اینکه فعال سازی پروتواسکولکس ها با صفرای سگ یک ساعت طول می کشد بنابراین صفرای سگ ماده مناسبی جهت تهیه آنتی ژن و آزمایشات سرولوژی است که در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه با سدیم کلراید و کربنات هیدروژن سدیم حاوی پانکراتین باعث فعال سازی پروتواسکولکس ها می گردد.

    کلیدواژگان: کیست هیداتیک، پروتواسکولکس، فعال سازی
  • محمدصادق ملک پور، علی باقرپور* صفحات 29-36

    به منظور بررسی تاثیر غلظت کلشیسین در سه سطح (100، 150 و200 میکرولیتر) و زمان تاثیر در سه سطح (1، 2 و 3 ساعت) بر روی صفات کروموزومی میان ده محیط کشت سلول های سفید خون بز نجدی، مطالعات سیتوژنتیکی بر روی آنها صورت گرفت. در نمونه های فوق ویژگی های کروموزومی از قبیل بازوی بلند و کوتاه کروموزومی اندازه گیری شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، طول کل کروموزوم ها، نسبت طول بازوی کوتاه به بلند و به عکس نیز محاسبه گردید. بر روی داده های حاصل از صفات کاریوتیپی فوق تجزیه واریانس در قالب طرح فاکتوریل در طرح پایه کاملا تصادفی انجام شد. تجزیه واریانس برای تمام صفات فوق در سطح 1% نشان داد که اختلاف معنی داری بین محیط های کشت و کروموزوم ها وجود دارد. برای گروه بندی محیط های کشت و کروموزوم ها از آزمون دانکن استفاده شد که به کمک این روش کروموزوم های هر محیط کشت گروه بندی شدند. تمام کاریوتایپ ها دارای 30 جفت کروموزوم بودند. حداقل طول کروموزومی مربوط به غلظت µl100 و زمان 1 ساعت و حداکثر طول کروموزومی مربوط به غلظتlµ200 و زمان 2 ساعت بود. اثرات متقابل بین تیمارها معنی دار نبودند.

    کلیدواژگان: سیتوژنتیک، کلشی سین، صفات کروموزومی، بز
  • احمد عریان، سمیه منزه هرسینی* صفحات 37-49
    سابقه و هدف

    این مقاله به مرور پژوهش های مختلف در زمینه ی استفاده از ایمپلنت ها در نقایص استخوانی می پردازد. در این رابطه از روش های مختلفی استفاده شده است که می توان آنها را در 4 دسته قرار داد، پیوند اوتوگرافت، پیوند آلوگرافت، پیوند زنوگرافت و مهندسی بافت. در این خصوص اغلب از موادی استفاده می شود که خصوصیت القاء استخوانی داشته باشند که به آنها مواد استیواینداکتیو (osteoinductive) می گویند. همچنین از مواد استیوکنداکتیو (osteoconductive) استفاده می شود که به عنوان داربستی رشد آتی استخوان را هدایت می کند؛ از جمله تا کنون از موادی مانند کلاژن، آلژینات، کلسیم فسفات، کلسیم سولفات، مرجان، صدف، پلاکت، مغز استخوان آسپیره شده، هورمون های رشد، ماتریکس استخوانی دمینرالیزه شده، پروتیین مورفوژنیک استخوان و... استفاده شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش به صورت کتابخانه ای و با مطالعه ی منابع مختلف انجام گرفته است.

    نتیجه گیری

    برای به دست آوردن بهترین نتیجه در پیوند زدن مواد جایگزین شونده استخوانی بهتر است یک ماده-ی استیوکنداکتیو و یک ماده ی استیواینداکتیو به صورت هم زمان استفاده شود.

    کلیدواژگان: نقیصه استخوان، ایمپلنت، گرافت
  • فرنگیس قاسمی*، عباس هوشمندی، گلشید احمدی صفحات 51-56

    دیابت مهم ترین بیماری متابولیک است که منجر به آسیب کلیوی نیز می شود. آزاتیوپرین کاربرد وسیعی در درمان بیماری های خود ایمنی و پیوند عضو دارد. به منظور مطالعه تاثیر آزاتیوپرین بر بافت کلیه در موش های مقاوم به انسولین، این بررسی انجام گرفت. بدین منظور 56 موش صحرایی (ویستار) با وزنg  20± 200 در 8 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل (بدون تیمار)، گروه شاهد که با دریافت روزانه cc140 محلول فروکتوز خوراکی دیابتی شدند و گروه های تجربی 1 تا 4 که علاوه بر دیابتی شدن به ترتیب mg/kg/ b.wt (75/3، 5/7، 21و 15) آزاتیوپرین در روز 98، به آنها تزریق داخل صفاقی شد. به گروه 5 و 6، به ترتیب (mg/kg 15و21) آزاتیوپرین به همین ترتیب تزریق شد. 24 ساعت بعد، کلیه موش ها جدا و در فرمالین 10% تثبیت شد. پس از انجام مراحل پاساژ بافتی، اسلایدهای میکروسکوپی تهیه شده مطالعه گردید. داده های حاصل با (16SPSS(، آزمون ANOVA و دانکن در سطح p<0.01 تحلیل شد. نتایج کاهش معنی دار قطر کورتکس و مدولای کلیه در گروه شاهد، گروه های تیمار دیابتی و غیر دیابتی و افزایش معنی دار در لوله های خمیده دور و نزدیک، هنله و گلومرول در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. با توجه به نتایج فوق، آزاتیوپرین با ایجاد اثرات سینرژیک عوارض ناشی از دیابت را تشدید می کند لذا بیماران دیابتی، محدودیت مصرف بیشتری در استفاده از این دارو دارند.

    کلیدواژگان: آزاتیوپرین، بافت، مجاری ادراری، گلومرول
  • حسین وثوقی*، رضا گودرزی صفحات 61-69

    این بررسی طی یک دوره ی یک ساله از فروردین تا اسفند ماه سال 1388، جهت تعیین فراوانی تیلریوز گاوی بر روی 860 راس گاو (در هر فصل 220 نمونه) در شهرستان بروجرد انجام گرفت. پس از ثبت اطلاعات مربوط به هر راس در پرسشنامه ی تهیه شده، از همه دام ها معاینه ی بالینی به عمل آمد و پس از تایید بیماری توسط دامپزشک (تورم غدد لنفاوی، زردی مخاط مهبل و چشم، تب، یبوست، شدت تنفس، اسهال، سرفه و آبریزش از چشم ودهان)، خونگیری از گوش دام انجام شد و سپس گسترش خون تهیه شد. بلافاصله پس از فیکس با الکل متانول، نمونه ها به آزمایشگاه ارسال و پس از رنگ آمیزی با گیمسا از نظر وجود اشکال پیروپلاسمی، اسلایدها مورد بررسی قرار می-گرفتند. از 860 نمونه ی بررسی شده در طول سال،536 مورد مثبت گزارش گردید. (فراوانی 32/62 درصد) اختلاف معنی داری بین جنسیت در دام ها (نر و ماده) در آلودگی با تیلریا مشاهده نگردید (P>0.05). بیشترین میزان آلودگی مربوط به فصل بهار (23/52 درصد) و کمترین آن در فصل زمستان (93/0 درصد) مشاهده گردید (P<0.05). در بین سنین بررسی شده میزان آلودگی به انگل تیلریا، سن های بالای 3 سال (26/71درصد) و کمترین میزان گاوهای زیر یک سال (54/3 درصد) مشاهده شد (P<0.05).

    کلیدواژگان: بروجرد، پیروپلاسم، تیلریا، گاو، گیمسا
|
  • Malihe Danshvar, Frangis Ghassemi * Pages 1-10

    Deltamethrin insecticide widely used pesticides with harmful effects on the ecosystem and liver organ involved in the metabolism of toxic substances. According to antioxidant role of vitamin C, the effects of exposure to deltamethrin on rat's liver were studied. For this purpose, 63 rats (Wistar) weighing 200 ± 15 g were selected and divided into 9 groups. After determination of lethal dose for deltamethrin (20mg / kg/b.wt), (5/2, 5 and 10) mg/ kg/b.wt of this was chosen for this experiment. Groups were selected in the control (no treatment), group 1 (distilled water), group 2 were injected ( 20 mg / kg/b.wt) Vitamin C, 3 treatment groups, respectively (5/2, 5 and 10) mg / kg / b.wt of deltamethrin and 3 groups treated with the same doses of deltamethrin + vitamin C (20mg / kg/b.wt) within 14 days, injected intraperitoneal. At the end of the treatment period, Rat's livers were separated, prepared and placed in tissue processor. Prepared serial sections (5 μ), were stained and studied with L.M (40 x) and determined the degree of damage. Using ratings method, damage of tissue were determinate in 0 to 4 degrees that indicate the minimum to maximum damage. Obtain data analyzed by using SPSS (17) and ANOVA and groups were compared in significance level (P< 0.05) with LSD and Tukey's test. According to the results, changes in nucleuses lining to the cell necrosis were seen in the groups which exposed to deltamethrin.  These damages were recompensed partially in groups which treated with vitamin C especially in group with low dose of toxin.

    Keywords: Antioxidant, deltamethrin, Tissue changes, Rat
  • A Bagherpour *, H.A Ebrahimzadeh, M Rostami Pages 11-22

    Due to the increasing use of pesticides in agriculture and the entry of pollutants into water sources, toxins cause serious problems in aquatics such as fish. The effects of Malathion on liver and kidney were studied in aquarium this toxin is also used in agriculture and easily through the water is flowing into the ponds. In this study, concentrations of pesticides were used in the four treatments; the treatments consisted of a concentration of 0.1, 0.01, 0.001 and control group. There were 20 fish and 30 liters of water per aquarium and all conditions were the same for four aquarium. After 2, 4 and 6 days of liver and kidney were taken pathology samples, Hepatic necrosis, hemorrhage and pathologic hypertrophy was seen in slides, the deterioration in renal proximal and distal tubes and bleeding, degeneration was seen in kidney tubes This study concluded that gold fish were exposed to different sub lethal doses of Malathion may cause necrosis and destruction of cells in vital organs.

    Keywords: Sub lethal doses, Malathion, kidney
  • Z. Shakarami Gandabeh, V Khodadadian *, Sh Yavary Pages 23-27

    Hydtidosis is important in man and animals. The purpose of this study was the comparison of two different methods for activation of hydatid cyst protoscolices.40 sheep lungs and livers infected with hydatid cyst obtained from a slaughter house in Urmia city and transferred to the Veterinary Faculty of Urmia University Laboratory. In sterile condition, the solution in non calcified hydatid cyst aspirated. Protoscolices activated by shaking at 37°C for 30 minutes, in a vial containing 0.9% NaCl (pH=2) and NaHCO3 with pancreatin (pH=8). The same procedure was used; however, instead of the above mix, dog bile was used. Activation time of protoscolices was determined by an invert microscopeThe activation time of protoscolices by using NaCl and NaHCO3 containing pancreatin was 3 hours but with the same method by using dog bile was 1 hour.Since the activation time of protoscolices using NaCl and NaHCO3 containing pancreatin takes 3 hours, and the dog bile takes only 1 hour, the latter procedure is preferred for antigen preparation and serological tests.

    Keywords: hydatid cyst, protoscolice, activation
  • M.S. Malekpoor, A. Bagherpour * Pages 29-36

    In order to study of varying effects of colchicine concentration in 3 levels (100,150 and 200µl) and time effect in 3 levels (1,2 and 3 h) on chromosomal characters between 10 blood cell cultures from Nadjdi goat breed, cytogenetic study was performed. The samples were studied for several karyotypic characteristics, including long and short arm length, by which total length of the chromosomes, long arm to short arm and short arm to long arm ratio were calculated. Analysis of variance of mitotic data in factorial experimental design based on completely randomized design, showed highly significant differences between the studied cultures for all of the traits at α=0.01 level. Duncan test were carried out in order to classify the cultures and their chromosomes. All of the ten cultures of the breed had 30 chromosome pairs, Minimum total length of the chromosomes related to 100µl concentration and 1h time exposure and Maximum total length of the chromosome related to 200µl concentration and 2h time exposure. All of the interactions between cultures × chromosomes were non significant.

    Keywords: Cytogenetic, Colchicine, chromosomal characters, Goat
  • A. Oryan, S. Monazah-Harsini * Pages 37-49

    This article reviews research on the use of implants in bone defects. The bone defect happens as a result of different factors such as accidents, tumors, etc. The filling of the defect is most important concern for surgeons. Various materials which are used for replacement can be categorized in four groups: autograft, allograft, xenograft and synthetic material like cells/ scaffold. In this regard, most of these materials have the property of inducing bone material (osteogenesis) which is called osteoinductive. Osteoconductive materials are also used as bone scaffold to guide future growth.

    Keywords: Bone fracture, Bone defect, Implant, graft
  • Farangis Ghasemy *, Abbas Hushmandy, Golshid Ahmady Pages 51-56

    Diabetes is a metabolic disease that results in major damage to the kidney. Azathioprine is widely used in the treatment of other autoimmune diseases, cancer, and organ transplantation. In this study, the effect of azathioprine on renal tissue and serum markers of insulin resistance in rats were studied. 56 adult male wistar mouse with 80 to 90 days old and weighing approximately 200±20g were diveded in 8 groups as follow: Control group (without treatment), sham (140cc froctose 10% as a daily feeding) and 1 to 4 experimental groups that in addition of 140cc froctose 10% as a daily feeding, were injected [3.75, 7.5, 15 and 21] mg/kg/bw azathioprine both in single dose and interaperitoneal at 96th day. 24 hours after both kidneys were seprated, fixed in formalin (10%) and placed in tissue processor. Prepared serial sections were studied with LM (10x & 40x). Obtain data analyzed by using SPSS (17) and ANOVA and groups were compared in significance level (P< 0.05) with Tukey's test. Significant decrease in the diameter of the renal cortex and medulla in control, diabetic and non-diabetic treatment groups and a significant increase in proximal and distal convouluted, henle's loop and glomerules compared with the control group. Collecting tubes  difference was not significant in all groups compared to controls. According to above results, Azathioprine creating synergistic effects with diabete. Therefore, diabetics are taking limits.

    Keywords: Azathioprine, tissue, Collecting tubes, Glomerols
  • H. Vosughi *, R. Goodarzi Pages 61-69

    This study was performed during the one year period, from March 21st 2011 to 2012, for detection v infection rate of Theileriosis in Borujerd township, and 860 cows were tested (220 samples in each season). First, the data related to every cow was recorded in a questionnaire. Second, all cows were clinically examined and the positive cases which had Lymphadenitis, icterus in the vaginal mucosa and eye, fever, constipation, hyperpnea, diarrhea, coughing, watery eyes and  mouth were distinguished and depleted from ear and forthwith were fixed by ethyl alcohol. Last, the blood smears samples were stained by Giemsa method and tested from view point of presence of piroplasmosis figures. To sum up, 536 of the 860 samples (62.32%) were positive and there were significant differences between male and female (P≤0.05). The most amount of infection was in spring (52.23%) and the least was in winter (0.93%) (P≤0.05).The most of infection rate was in over three years old cows (71.26%) and the least was in under one years old cows (3.54%) (P≤0.05).

    Keywords: Borujerd, piroplasm, bovine Theileriosis, giemsa