فهرست مطالب

پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی - سال یکم شماره 1 (زمستان 1399)

نشریه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی
سال یکم شماره 1 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسین زارعی رضایی صفحات 7-18

    در این نوشتار به صورت اجمال، ابعاد مهم و برجسته آموزش معارف اسلامی و ضرورت توجه به این حوزه مورد کندوکاو قرار گرفته است. در این راستا، بعد از نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی و تحولات آموزش معارف اسلامی به ویژه در دهه‌های اخیر، ضرورت نگاهی تخصصی به آموزش معارف اسلامی از ابعاد گوناگون مورد بحث قرار گرفته است، ازجمله توجه به علوم تربیتی خاص آموزش معارف اسلامی (روان‌شناسی تحول دینداری، فلسفه تربیت دینی به‌طور عام، و فلسفه تربیت دینی خاص کودک و نوجوان، جامعه‌شناسی تربیت دینی، فلسفه برنامه درسی تربیت دینی، نظریه یادگیری دینی، آشنایی با هنر و مهارت‌های هنری، مشاوره مذهبی)، توجه به تغییرات در ارکان تربیت دینی، توجه به تربیت مدرس و پژوهشگر تربیت دینی و توجه به هدف تربیت دینی.

    کلیدواژگان: تعلیمات دینی، آموزش، معارف اسلامی، تربیت دینی، دانشگاه فرهنگیان
  • فاطمه فرضعلی* صفحات 19-40
    هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی نظری توحید ذاتی و صفاتی با روش فلسفه صدرایی در فرمایشات امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه و سایر آثار ایشان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دعاهای صحیفه سجادیه می تواند آینه حق نمایی باشد تا دوست داران معرفت ناب، باورها و اندیشه های خود را با آن محک زده و عیار درستی آن را معلوم کنند. اگرچه اطلاق نام فیلسوف بر معصومین(ع) نشاید، ولی به دلیل بهره مندی از عقل پاک وحیانی، عقلانیت دینی را برتر از عقل فیلسوفانه و به بهترین وجه بیان نموده اند. عقل فلسفی محض، عقل بشری بوده، در حالی که عقل انسان کامل، عقل وحیانی و الهی است؛ به همین دلیل از قداست و نزاهت ویژه ای برخوردار می باشد که جایگزینی در میان عقول بشری ندارد. امام سجاد(ع) با عقل فطری، با زبانی رسا و دور از پیچیدگی معارف را به مخاطبش ارایه می دهد.
    کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، دعا، صحیفه سجادیه، توحید، توحید ذاتی، توحید صفاتی، فلسفه، عقل
  • بخشعلی آئینی* صفحات 41-62
    هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیت برنامه های فرهنگی است. روش تحقیق آمیخته کمی و کیفی بوده و برای گردآوری داده ها از دو ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به تعداد 980 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 289 نفر تعیین گردید. برای برآورد روایی محتوای ابزار، از روش گروه مرجع و برای محاسبه ضرایب پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی در هر چهار زیرمقیاس(ساحت اعتقادی و اخلاقی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت زیبایی شناختی و هنری و ساحت علمی، حرفه ‍ ای) بالاتر از میزان ملاک، یعنی از 70/0 به بالا بوده و بین ضریب 79/0 تا 86/0 در نوسان می باشد و ضریب پایایی کل مقیاس 87/0 بدست آمد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که میزان رضایتمندی دانشجو معلمان در ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی با میانگین 49.06 درصد، پایین تر از میانگین جامعه، در ساحت اجتماعی و سیاسی، با میانگین 50.74 درصد، در حد میانگین جامعه، در ساحت زیبایی شناختی و هنری با میانگین 42.57 درصد، پایین تر از میانگین جامعه و در ساحت علمی، حرفه ای با میانگین 47.40 درصد، پایین تر از میانگین جامعه است. معنی داربودن این یافته ها، از طریق آزمون t تک نمونه ای، تایید شد.
    کلیدواژگان: دانشجو معلمان، استان کردستان، برنامه های فرهنگی، ساحت های تربیت، دانشگاه فرهنگیان
  • احمد امدادی* صفحات 63-84
    هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های بنیادین فلسفی در تحلیل عقلانی معاد جسمانی بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و یافته ها حاکی از آن است که برخی مولفه ها از قبیل تحریر محل نزاع، ثبوت عالم مثال، تفاوت مراتب انسان با مراتب عالم حقیقی خارج، مفهوم جسمانیت و مادیت، عینیت یا مثلیت ابدان اخروی با ابدان دنیوی، نقش قوه خیال در آفرینش و خلق ابدان، تفاوت دو عالم دنیا و آخرت و تبیین بدن مثالی، نقش اساسی در اثبات یا انکار معاد جسمانی دارند.
    کلیدواژگان: ابن سینا، ملاصدرا، فلسفه، معاد روحانی، معاد جسمانی
  • حمیدرضا وردی*، فاطمه بیدختی صفحات 85-118
    هدف پژوهش حاضر بررسی اصول و روش های تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر اندیشه های مولانا در مثنوی معنوی با توجه به آیات و روایات می باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که اصول و روش های تعلیم و تربیت به دلیل اهمیت آن از دیدگاه قرآن و عترت، بسیار مورد توجه مولانا بوده و آن را از ضروریات جامعه اسلامی برای تعالی و ترقی فرد و جامعه می داند. در بسیاری موارد نه تنها این دیدگاه ها و نظریات برگرفته از متون دینی، کارایی خود را حفظ نموده اند، بلکه نظریات بسیاری از علمای تعلیم و تربیت پس از وی تحت تاثیر و منبعث از نظریات مولانا بوده است. گرچه میان حوزه فعالیت علم اخلاق و تعلیم و تربیت، قرابتی متصور است، ولی بدون تردید اصول موضوعه علم اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی از هم جدا بوده و نباید این دو با هم اشتباه گرفته شوند. اما آنچه مسلم است، اینکه مفاهیم اخلاقی به عنوان مطلوب های تربیتی، کارایی خود را در تعلیم و تربیت اسلامی پیوسته حفظ کرده اند.
    کلیدواژگان: مولانا، مثنوی معنوی، تعلیم و تربیت، تربیت اسلامی، تربیت دینی، اخلاق اسلامی
  • مهدی محمدزاده بنی طرفی*، حمیدرضا مشهدی صفحات 119-140
    هدف پژوهش حاضر بررسی دگردیسی نهاد خانواده در دوران پیش از ظهور امام زمان(عج) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و براساس روایاتی که تحولات عصر ظهور را در خانواده و جامعه بازگو می کنند، تحولات منفی دامن گیر خانواده در پیش از عصر ظهور عبارتند از: از میان رفتن اخلاق به علت عدم تعقل در خانواده، دنیا گرایی در خانواده ها که منجر به اضمحلال جایگاه و شخصیت افراد خانواده می شود، آزادی زنان و گسترش تفکرات فمینیستی، دگردیسی منفی در ساختار ظاهری خانواده ها از شکل سنتی به مدرنیته، کوتاهی در آموزش و پرورش دینی و معنوی فرزندان. همچنین در مورد تحولات منفی نهاد خانواده در دوران ظهور می توان به این موارد اشاره کرد: دور شدن از فرهنگ و آموزه های مهدویت به دلیل عدم آموزش و پرورش فرزندان در خانواده ها و مادی گرایی افراطی، چیرگی احساسات دنیوی یا فقر شدید خردورزی و تعقل در خانواده ها. با توجه به رابطه دمینویی رذایل اخلاقی، اگر در تربیت فرزندان دقت به عمل آید، سایر رذیلت ها از خانواده و اجتماع، رخت برمی بندد و فضیلت ها، یکی پس از دیگری از راه می رسند.
    کلیدواژگان: خانواده، عصر غیبت، تربیت فرزندان، روایات عصر ظهور
  • رضا معینی رودبالی* صفحات 141-160
    هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش سید اشرف الدین حسینی، ملقب به نسیم شمال نسبت به دین اسلام و مهم ترین منبع آن یعنی قرآن کریم بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و یافته های پژوهش نشان داد که سید اشرف الدین حسینی با تکیه بر مشیء اعتدال و میانه روی در روزنامه خود (نسیم شمال) در زمینه اعتلای فرهنگی به دارایی های بومی و اسلامی تاکید داشت و بر این باور بود که با توجه به بحران های داخلی و خارجی که با وقوع مشروطه بر ایران حاکم شده بود، تنها راه گریز از این بحران ها  -که به زعم وی بخش اعظم آن دور شدن مردم از اسلام راستین و رهنمودهای ارزشمند قرآن کریم بود-  بازگشت به قرآن و اسلام ناب است. موضوعی که دغدغه های این مرد دلسوز را به همراه داشت و با انعکاس آن در سطح جامعه توانست تا حدود زیادی به بازگشت مردم به قرآن و دین اسلام تاثیرگذار باشد.
    کلیدواژگان: مشروطیت، سیداشرف الدین حسینی، نسیم شمال، اسلام، قرآن
|
  • Mohammad Hossein Zarei Rezaei Pages 7-18

    In this article, the important and prominent aspects of Islamic education and the need to pay attention to this area have been explored. In this regard, after a brief look at the historical background and developments in Islamic education, especially in recent decades, the need for a specialized view of Islamic education from various dimensions has been discussed, including attention to special educational sciences of Islamic education (Psychology of the evolution of religiosity, Philosophy of religious education in general, And the philosophy of religious education specific to children and adolescents, Sociology of religious education, Philosophy of religious education curriculum, the theory of religious learning, Introduction to art and artistic skills, religious counseling), attention to changes in education religious, paying attention to the training of teachers and researchers of religious education and paying attention to the purpose of religious education.

    Keywords: eligious Education, Education, Islamic Education, Religious Education, Farhangian University
  • Fatima Farzali * Pages 19-40
    The purpose of the present study is to review the theoretical foundations of intrinsic and attributive Tawhid (monotheism) using Sadraii philosophy in the utterances of Imam Sajjad (PBUH) in his Sahifeh Sajjadieh and other works. The method of study is descriptive analysis and the results showed that the prayers in Sahifeh Sajjadieh can be seen as a truthful mirror by which the lovers of genuine insight can assess their beliefs and ideas to determine their appropriateness. Although it does not seem proper to attribute the name of philosopher to the infallible Imams (PBUT), they have presented religious wisdom better than philosophical wisdom in the best way due to their divine pure wisdom. Pure philosophical wisdom is regarded as humanly while the wisdom of a perfect human is Godly and divine so it has a special holiness and purity with no replacement among different forms of human wisdom. Imam Sajjad (PBUH) represents the Islamic instructions to his audience through innate wisdom by an eloquent language without any intricacy.
    Keywords: Imam Sajjad (PBUH), Prayer, Sahifeh Sajjadieh, Tawhid (Monotheism), Intrinsic Tawhid, Attributive Tawhid, Philosophy, Wisdom
  • Bakhshali Aeini * Pages 41-62
    The purpose of the present study is to evaluate the satisfaction of students with the quality of cultural programs. The method of study is a mixture of qualitative and quantitative; and a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The statistical population of this research involves all 980 students-teachers in BA level. The sample size based on Krejcie and Morgan table was determined to be 289 members. For the narrative estimation of the instrument, the reference group method, and for the calculation of the final coefficients of the questionnaire, Cronbach’s alpha test were applied. The final coefficients in each of the sub-scales (religious and ethical, social and political, aesthetical and artistic, scientific, and professional) were above the average, that is more than 70% fluctuating between 79% to 86%. The final coefficient of the whole scale was calculated to be 87%. The findings of the research convey that the extent of satisfaction among students-teachers is as follows: religious and ethical education with the average of 49.06% that is less than the average in society, social and political aspects with the average of 50.74% that is equal to the average in society, in aesthetical and artistic aspects with the average of 42.57% that is less than the average in society, and in scientific aspect with the average of 47.40% that is less than the average in society. The significance of the findings was confirmed by one sample t-Test.
    Keywords: Students-Teachers, Province of Kordestan, Cultural Programs, Aspects of Education, Farhangian University
  • Ahmad Emdadi * Pages 63-84
    The purpose of the present study is to review the fundamental philosophical components in the rational analysis of bodily resurrection. The method of study is descriptive analysis and the findings indicate that some components such as writing the place of argument, proving the world of ideas, the distinction between the stages of human and those of the real external world, the conception of physicality and materiality, the resemblance between the other-worldly bodies and worldly bodies, the place of imagination in the creation of bodies, the distinction between this world and the hereafter, and the explanation of the resurrection body have all a basic role in the approval or rejection of bodily resurrection.
    Keywords: Avicenna, Mulla Sadra, Philosophy, Spiritual Resurrection, Bodily Resurrection
  • Hamid Reza Verdi *, Fatimah Bidokhti Pages 85-118
    The purpose of the present study is to review the principles and methods of Islamic pedagogy based on the ideas of Molana in Mathnawi-e Ma’nawi with respect to the Qur’anic verses and narrations. The method of study is descriptive analysis and the results indicate that pedagogical principles and methods due to their significance from the perspective of the Qur’an and ‘Itrat (descendants of Holy Prophet),was highly important for Molana and he regarded them as the essentials for the promotion of individuals and society in Islamic community. In many instances, not only these views and theories of Molana derived from religious scriptures have maintained their efficiency, but also have influenced and inspired many pedagogical scholars after him. Although there is affinity between the realm of ethics and pedagogy, they are undoubtedly distinguished fields and should not be intermingled. What is evident is that ethical concepts as pedagogical ideals have always maintained their efficiency in Islamic education.
    Keywords: Molana, Mathnawi-e Ma’nawi, Pedagogy, Islamic Education, Religious Upbringing, Islamic Ethics
  • Mehdi Mohammadzadeh Bani Tarfi *, Hamidreza Mashhadi Pages 119-140
    The purpose of the present study is to review transformation of the family institution before the reappearance of Imam Zaman (PBUH). The method of study is descriptive analysis and according to the narrations about transformations in family and society at the Age of Reappearance, the negative changes afflicting family at this age involve: Dissolution of ethics due to lack of rationality in family, secularism in families leading to the deterioration of the status and character of family members, freedom of women and the spread of feminist thoughts, negative transformation in the structure of family from traditional to modern, negligence in religious and spiritual upbringing of children. More negative transformations in the institution of family during the age of reappearance are as follows: Distancing from Mahdaviat culture and instructions due to lack of educating children in families as well as extremist materialism, the domination of worldly emotions or lack of rationality in families. With respect to the domino effect of ethical vices, if enough attention is paid to upbringing of children, other vices disappear in family and society as they will be replaced with virtues one after another.
    Keywords: Family, Age of Occultation, Upbringing of Children, Narrations of the Age of Reappearance
  • Reza Moeini Rudbali * Pages 141-160
    The purpose of the present study is to review the outlook of Seyed Ashraf ed-Din Hosseini, nicknamed as Nasim-e Shomal, on Islam and its most important resource that is the Noble Qur’an. The method of study is descriptive analysis and the findings revealed that Seyed Ashraf ed-Din Hosseini relying on the policy of moderation in his newspaper (Nasim-e Shomal), emphasized on native and Islamic belongings for the cultural betterment. He believed that with respect to internal and external crises as a result of Persian Constitution back then, the only way to get out of those crises that is his view were mostly due to people’s distancing from true Islam and the precious guidelines of the Noble Qur’an was to return to the instructions of the Qur’an and genuine Islam. This sympathetic man as a result of the above subject had his special concerns and by their reflection in society could be influential to a great extent in encouraging people to return to the Qur’an and Islam.
    Keywords: Constitutionalism, Seyed Ashraf ed-Din Hosseini, Nasim-e Shomal, Islam, Qur’an