فهرست مطالب

نشریه دین و قانون
سال پنجم شماره 18 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود حکمت نیا*، زهرا زمانیان صفحات 11-45

    امنیت اشتغال، مهم ترین جنبه کیفی یک شغل است که ابزار اصلی امنیت درآمد محسوب می شود. امنیت اشتغال به عنوان یک مفهوم اجتماعی اقتصادی و آماری، مفهومی نسبتا جدید در بحث های سیاسی و در عرصه آکادمیک است. با وجوداین به صورت بسیار دقیق و صریح مفهوم سازی نشده است. اغلب این مفهوم به عنوان مترادفی برای امنیت شغلی مورداستفاده قرار می گیرد. حال آنکه اگرچه با مفهوم امنیت شغلی مرتبط می باشد، اما به طور کامل مشابه آن نیست. این نوشتار ضمن مفهوم سازی امنیت اشتغال، چگونگی ارزیابی امنیت اشتغال را با مشخص ساختن شاخص های آن در سطوح مختلف بررسی می کند. اگرچه شاخص های ارایه شده در نوشتار حاضر به ارزیابی امنیت اشتغال کمک می کند، اما فاقد انسجام و جامعیت می باشند؛ ازاین رو به منظور ارزیابی امنیت اشتغال در بازار کار و به تبع آن قانون کار، وجود یک رویکرد سازمان یافته و جامع به امنیت اشتغال ضروری است.

    کلیدواژگان: امنیت شغلی، امنیت اشتغال، بازار کار
  • اصغر عربیان*، پرویز اکبری صفحات 46-75

    قاعده هشدار یا تحذیر در فقه امامیه به عنوان یک قاعده کاربردی پذیرفته شده و به کار بستن این قاعده در رفع مسیولیت عامل زیان موثر و نیز در جلوگیری از وقوع حوادث بسیار راهگشاست. بااین وصف قانونگذار در وضع قوانین و آیین نامه ها صرفا به استفاده از واژه هشدار و واژگان مشابه اکتفا کرده و عملا در وضع قوانین و مقررات به شرایط صدق قاعده هشدار و شرایط رفع مسیولیت توجه ننموده یا کمتر بدان التفات داشته است. این عدم توجه پیامدهای منفی از لحاظ دشواری در تعیین مسیول حادثه و نیز جلوگیری از خطرهای احتمالی آینده در حوادث دارد. ضمن اینکه تطبیق و استناد را هم با مشکل مواجه کرده است.

    کلیدواژگان: هشدار، قوانین و مقررات، رفع مسئولیت، شرایط هشدار، مسئول حادثه
  • عبدالرضا جوان جعفری*، سمیه آقایی نژاد امامقلی صفحات 76-109

    کیفر، به مثابه «نهادی اجتماعی» و نه یک «ساختار مجرد تاریخی و ثابت» متاثر از شرایط و بستر های اجتماعی متفاوت، اشکال مختلفی به خود می گیرد. این در حالی است که بررسی و تحلیل منطق اجتماعی تصویب قوانین کیفری، خصوصا قاچاق کالا، مسیله ای است که در حقوق ایران کمتر جا افتاده است که این مسیله موجب متروک گردیدن قوانین در ساختارهای اجتماعی موجود در جامعه می گردد. ازاین حیث به نظر می رسد تامل در مبانی جرم انگاری به مناسبت تحول در شرایط اقتصادی یک جامعه (نوع نظام اقتصادی، سیاست اقتصادی حکومت و شرایط اقتصادی)، سبب بازنگری در فقه و قانون کیفر قاچاق خواهد شد. ضرورت تحقیق ازآن رو است که تحلیل اقتصادی جرایم اقتصادی و مجازات های آن، اثر مفید در افول یک قانون و در مقابل، قانونگذاری کارآمد برای پیشگیری از وقوع جرم و رفع آثار آن خواهد گذاشت. برای این منظور باید جرم اقتصادی قاچاق و الگوی کیفردهی آن در فقه و تقنین را فقط از منظر تحلیل جامعه شناسی اقتصادی ارزیابی کرد؛ زیرا تحلیل اقتصادی در تحقق عدالت اجتماعی، به خصوص عدالت توزیعی ناشی از قانون و نیز جرم، کارایی قانون و پیشگیری از وقوع جرم دارای معیارهای عینی است و فقیه و حقوقدان را از مباحث چندگانه و مبهم حقوقی می رهاند. تحقیق حاضر مبتنی بر رویکرد توصیفی تحلیلی با فرض موثر بودن منطق اجتماعی در جرم انگاری و کیفردهی فقهی و قانونی قاچاق کالا به تحلیل عوامل اقتصادی و نیز سایر عوامل موثر بر کیفرگذاری مانند اقتصاد تنبیه و شرایط اقتصادی خواهد پرداخت. نتیجه آنکه در کیفرگذاری قاچاق باید به چهار اصل حیاتی فقه در جرم انگاری و کیفرگذاری، یعنی «صدمه»، «تشفی خاطر»، «تناسب» و «قدرت اقتصادی» توجه شود.

    کلیدواژگان: قاچاق کالا، جامعه شناسی کیفری، اقتصاد، فقه، قانون
  • حسنعلی اکبریان* صفحات 110-128

    فقه قانونگذاری از سنخ فقه های مضاف و بخشی از فقه عام است که احکام شرعی مربوط به قانون و قانونگذاری را استنباط می کند. قانون تنفیذ حکومتی احکام شرعی و اهداف دین و مقاصد شریعت در ظرف زمانه است؛ و قانونگذاری فرایند این تنفیذ است. ازآنجاکه قانونگذاری فعلی اختیاری از مکلف است، دارای حکم شرعی است. این احکام شرعی می تواند مهم ترین ضوابط و روش های قانونگذاری در حکومت اسلامی را تعیین کند. در این مقاله، نخست فلسفه فقه قانونگذاری تبیین شده و سپس ساختار مباحث آن در چهار فصل ارایه شده است.[1] آگاهان به فقه های مضاف در مباحث نو، اهمیت ساختار را در شکل گیری آن و تاثیر آن در ارتقای فقه عام می شناسند. هدف از ارایه این ساختار بهره برداری علاقه مندان، و تکمیل و اصلاح آن توسط اساتید مربوطه است. در ضمن ارایه ساختار، به مهم ترین نوآوری های درس یادشده در هر فصل اشاره شده است.

    کلیدواژگان: قانون، حکم شرعی، حکومت، فقه، ساختار، قانونگذاری
  • سید کاظم سیدباقری* صفحات 129-156

    با وجود آزادی سیاسی، افراد، گروه ها و تشکل ها برای انجام فعالیت های مطلوب سیاسی، مجال می یابند تا با گذر از بندهای درونی، از موانع بیرونی سیاسی اجتماعی و قدرت حاکم، رهایی یابند. قانون عادلانه، مسیری است برای آنکه انسان از قید بندگی اعتقادی سیاسی دیگر بندگان و نظام های استبدادی رهایی یابد و بستری فراهم آید تا مردم به همه حقوق بنیادین سیاسی اجتماعی شهروندی خود دست یابند. این نوشته با روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به متن قرآن کریم و تفاسیر مرتبط، به تبیین راهبردهای قانون برای تامین آزادی سیاسی می پردازد و فرضیه بر این امر استوار شده است که با توجه به رابطه تکاملی میان قانون و آزادی، اگر آزادی در جامعه، حضور داشته باشد، بستر برای قانونگذاری عادلانه فراهم می شود و با راهبردهای قانون مانند قانون عادلانه، مساوات در برابر قانون و رهایی انسان از سلطه و قانون دیگران، می توان به سهم بزرگی از آزادی سیاسی دست یافت. ازدیگرسو قانون عادلانه، قید آزادی تلقی می شود.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، آزادی سیاسی، قانون عادلانه، مساوات در قانون
  • مسعود امامی* صفحات 158-196

    مرگ و فرار مرتکب جنایت عمدی، ازجمله عوامل تعذر استیفای حق قصاص است. فقیهان در موارد گوناگون تعذر قصاص به استناد روایات خاص یا قواعد و اصول حاکم بر این مسیله، فتاوای مختلفی درباره ضمان به دیه برعهده مرتکب، الاقرب فالاقرب از ورثه، عاقله یا بیت المال داده اند. قانون مجازات اسلامی نیز در ماده 435 مقررات مربوط به این موضوع را براساس آرای برخی فقیهان ذکر کرده است. در این نوشتار بعد از نقد و بررسی مفاد این ماده و فتاوا و ادله فقیهان، در برخی مسایل یکی از اقوال رجحان داده شده و در برخی دیگر از مسایل، قول جدیدی تاسیس گردیده است. درنهایت پیشنهادهایی برای اصلاح قانون ارایه شده است.

    کلیدواژگان: جنایت عمدی، قتل عمد، تعذر قصاص، فرار، مرگ
|
  • Pages 11-45

    Employment security as the most important qualitative aspect of a job is the main tool of income security. Employment security as a socioeconomic and statistical concept is a relatively new concept in political debate and in the academic field. This term has not been comprehensively and precisely conceptualized. This concept is often used as a synonym for job security. Although the concept of employment security is related to the concept of job security, it is not entirely the same. Conceptualizing employment security, the current study examines how employment security is assessed by identifying its indicators at different levels. Even though the indicators presented in this paper contribute to the evaluation of employment security, they lack coherence, integrity and universality. Therefore, in order to assess the employment security in labor market, and consequently, labor law, the existence of an organized and comprehensive approach toward employment security is essential.

    Keywords: employment security, job security, labor market, labor law
  • Pages 46-75

    The rule of warning (tahdhir) in Imamiyyah fiqh is accepted as a functional rule, and application of this rule in disclaiming responsibility of the agent and preventing the occurrence of unpleasant situations is effective. However, in making laws and regulations, the legislator has merely sufficed to using the word warning and the like, and has not practically paid any attention to the conditions of the realization of the rule of warning or the conditions of disclaiming responsibility. This inattention causes some negative consequences and difficulty in determining the responsible causes of the undesirable events, as well as in preventing possible future risks in the event. Moreover, such an inattention has created some obstacles on the way of proper analysis and reasoning.

    Keywords: warning, rules, regulations, disclaiming responsibility, conditions of warning, causes of the undesirable events
  • Pages 76-109

    Punishment, as a "social institution" rather than a "historical and static abstract structure", being influenced by different social conditions and environments, takes some different forms. Yet, the study and analysis of the social logic of enacting criminal laws, especially the smuggling of goods, is a problem which has little been focused on in Iranian law, and thus may lead to the abandonment of laws in the existing social structures of the society. In this regard, it seems that contemplation on the basis of criminalization due to the evolution of the economic conditions of a society (type of economic system, economic policy of the state and economic conditions), will lead to reviewing the fiqh and penal code of smuggling. The necessity of doing research on this issue is that the economic analysis of economic crimes and their penalties will have a beneficial preventing effect on the decline of a law. Such an economic analysis, however, will cause an effective legislation to prevent crime along with eliminating its effects. For this purpose, the economic crime of smuggling and its penalizing pattern in fiqh and lawmaking should be evaluated only from the perspective of the economic sociology analysis, because economic analysis in the realization of social justice, especially the distributive justice arising from the law and crime, the law efficiency and crime prevention all enjoy some objective criteria, which come to rescue faqihs and lawyers being trapped in multiple and vague legal issues. Based on a descriptive-analytic approach, and with the assumption that the social logic is effective in criminalizing, and penalizing the legal and juridical smuggling of goods, the present study analyzes economic factors and also other factors influencing on determining punishment such as the economics of punishment and the economic conditions. It can be concluded that in determination of punishment for smuggling goods, one must pay attention to the four vital principles of fiqh in criminalization and determination of punishment, namely "damages", " reliefs ", "proportion" and "economic power."

    Keywords: smuggling goods, criminal sociology, Economics, fiqh, law
  • Pages 110-128

    Legislative fiqh is a kind of fiqh-e mozaf [1] and is part of general fiqh that derives religious and legal rulings pertinent to law and regulation. This law is  governmental ratification of the religious law and the goals of religion and the purposes of shariah in the course of time, and the legislation is the process of this ratification. From legal point of view, lawmaking is an optional action on the part of the lawmaker, but from shariah point of view is a religious law. These religious judgments can determine the most important rules and procedures for legislating in an Islamic system of government. In this paper, the philosophy of legislative fiqh is explained first, and then the structure of its discussions is presented in four chapters. Those who have been involved with fiqh-e mozaf in the new discussions know the importance of structure in formation of fiqh-e mozaf  and its impact on the promotion of general fiqh. The purpose of presenting such a structure is to provide the enthusiasts with the required help and information, and to complete and correct the structure by the relevant professors. Additionally, along with the presented structure, the most important innovations are mentioned in each chapter.

     

    Keywords: law, religious ruling, government, fiqh, structure, legislation
  • Pages 129-156

    With the presence of political freedom, individuals, groups, and organizations find opportunity to get free from internal restrictions and overcome external sociopolitical barriers and the ruling power.  The just law is a way for any individual to escape from the religiopolitical bondage and dependence to others or to dictatorial systems, and thus through this just law man can achieve all his fundamental sociopolitical rights of citizenship. This paper, employing descriptive-analytical method and referring to the text of the Holy Qur'an and related interpretations, explains the strategies of the law in providing political freedom. The hypothesis is based on the fact that, given the evolutionary relationship between law and freedom, in case freedom is present in the community, it paves the way for fair legislation and justice, and with the help of some law strategies including just law, equality before the law, and the liberation of man from the domination and the rule of others, man can have his rights in political freedom. Moreover, it should not be forgotten that a just law is taken as a prerequisite for freedom.

    Keywords: The Holy Qur'an, Political freedom, just law, sociopolitical barriers, dictatorial systems
  • Pages 158-196

    Death and escape of the person who has committed intentional crime are among the factors that make the right to qisas[1] impossible. In various cases of the impossibility of qisas, based on specific narratives or the rules and principles governing this issue, foqaha have given different fatwas regarding the indemnification for diya[2] by the perpetrator, al-’aqrab -fel-’aqrab[3] of the heirs, aqeleh[4] or bayt al-mal[5]. Likewise, the IPC in Article 435 has referred to the provisions of the issue, i.e., the impossibility of the execution of retaliation, according to the opinions of some foqaha. In this paper, after reviewing the provisions of this article, the fatwas of foqaha and their arguments, in some cases one of the arguments (reasoning-based ideas) has been given priority and in some other matters a new argument has been established. Finally, some suggestions for amending the law are presented.

    Keywords: Intentional crime, murder, impossibility of the execution of retaliation, escape, death