فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 119 (پاییز 1400)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 119 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ربانی گلپایگانی* صفحات 9-31
    دیدگاه رسمی و رایج پیروان ادیان آسمانی و عموم مسلمانان این است که نبوت نهادی الهی است و پیامبران انسان‏هایی برگزیده از جانب خداوند سبحان بوده‏اند تا پیام‎های الهی را به بشر ابلاغ کنند، و برای تحقق یافتن آنها که تضمین کننده سعادت و رستگاری بشر است، همه تدابیر علمی و عملی را بکار بندند. این نظریه مورد نقد واقع شده، و گفته شده است: پیامبری، گزینش خداوند از سوی پیامبر است، یعنی پیام‏های پیامبر برای مردم، برساخته ذهن و شخصیت پیامبر است. او که خدا را برای معرفت و عبادت برگزیده و سیر و سلوک خداپسندانه داشته است، در مکان و زمانی که شرایط برای اعلان پیامبری و تاسیس دین فراهم بوده است، با قصد و نیت الهی به انجام این مهم اقدام کرده است، وهرگاه چنین شرایطی فراهم نبوده است، از اعلان پیامبری و تاسیس دین صرف‎نظر کرده است، و همین، راز عمومیت نداشتن نبوت در همه مکان‎ها و زمان‏هاست. اما بر اساس دیدگاه رایج، فراگیر نبودن نبوت توجیه‏ناپذیر است، زیرا مقتضای هدایت‎گری الهی، فراگیر بودن هدایت از طریق نبوت است. در این نوشتار، با تبیین روش درست پژوهش درباره نبوت، و با بهره‎گیری از دلایل عقلی و نقلی استوار، درستی دیدگاه رایج تایید، و نادرستی دیدگاه مزبور اثبات شده است.
    کلیدواژگان: پیامبری، گزینش الهی، عمومیت نبوت، حجت و هادی الهی، وصایت و امامت
  • احمد شجاعی* صفحات 33-60

    بر اساس آنچه در کتاب های حدیثی، تاریخی، کلامی و تفسیری نقل شده، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در موارد گوناگون و در زمان های متعدد، در حضور اصحاب خود، از فضایل امیرالمومنین(علیه السلام) سخن گفته اند که یکی از آنها حدیث تشبیه است. طبق این حدیث، شماری از صفات کمال که در پیامبران الهی به صورت پراکنده آمده، در مورد حضرت علی(علیه السلام) به صورت یکجا ذکر شده است. از جمله این صفات، علم و وقار آدم، حکمت و تقوای نوح، صبر و بردباری ایوب، حکمت شیث، حلم ابراهیم، هیبت موسی، زهد و عبادت عیسی(علیه السلام) و کمال و جمال محمد(صلی الله علیه و آله) است. این حدیث با تعابیر گوناگون توسط اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله) در منابع متعدد شیعه، بخصوص اهل سنت به طرق مختلف نقل شده و به لحاظ سندی تردیدی در صدور آن وجود ندارد. با توجه به محتوای حدیث و بکارگیری روش نقلی و تحلیل های عقلی پیرامون آن، ویژگی هایی از قبیل: برابری با مجموع انبیاء، برتری بر هر یک از انبیاء، برتری بر سایر اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله)، عصمت، و بخصوص امامت و خلافت بلافصل برای حضرت علی(علیه السلام) به طور واضح قابل اثبات است.

    کلیدواژگان: حدیث تشبیه، ذات الاشباه، فضائل امیرالمومنین، افضلیت امام علی(علیه السلام)، امامت امام علی(علیه السلام)
  • مرضیه دژفر*، حامد نظرپور صفحات 61-80
    خروج دجال در آخرالزمان از جمله مسایلی است، که مورد توجه مستشرقان قرار گرفته است. با توجه به اهمیت تاثیرگذاری دایره المعارف ها در معرفی یک مساله، هدف از پژوهش حاضر بررسی اصالت دجال در دایره المعارف های اسلام، قرآن و ایرانیکا است. به این منظور مقاله حاضر، با مراجعه به منابع کتابخانه ای و با استفاده از رویکرد مقایسه ای، به تحلیل، تبیین و نقد دیدگاه های این دایره المعارف ها بر اساس آموزه های اسلامی پرداخته است. ایبل و رابینسون برای دجال اصالتی قایل نبوده و بر این باورند که احادیث دجال، بازگو کننده ی افسانه های گذشتگان و متون مسیحی و یهودی است، اما الگار در این باره اظهار نظر قطعی نکرده، و تنها به توصیف احادیث دجال در متون اسلامی پرداخته است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که منابع، رویکرد و پیش فرض های نویسندگان در این مقالات تاثیر به سزایی در نتایج تحقیقات آن ها داشته است. برخی از استدلال های نویسندگان به دلیل مغالطه آمیز بودن، قابل نقد است. همچنین برخلاف ادعای رابینسون و ایبل که شباهت میان عناصر دینی را نشان گر اخذ و اقتباس این آموزه از ادیان قبلی می دانند، منشا الهی و هدف مشترک ادیان در رساندن انسان به سعادت، می تواند عامل شباهت در آموزه های آن ها باشد.
    کلیدواژگان: دجال، دایره المعارف اسلام، دایرهالمعارف قرآن، دایرهالمعارف ایرانیکا، مهدویت
  • سید مهدی سجادی فر*، علیرضا آل بویه صفحات 81-108
    نظام مند کردن گزاره های دینی ناظر به تشریع مجازات های اسلامی، نقش عمده ای در درک همه جانبه فلسفه تشریع آنها و پاسخ به شبهات مخالفان دارد. نتیجه این کار، استخراج بایدها و نبایدهایی مبتنی بر عقاید دینی است که بر تشریع مجازات های اسلامی حاکم اند. این بایدها و نبایدها، اصول کلامی حاکم بر تشریع مجازات خوانده می شوند. این مقاله درصدد است با روش توصیفی تحلیلی و با مفروض گرفتن ساحت های وجودی انسان و مسیر تکاملی او در انسان شناسی اسلامی، ضمن نظام مند کردن گزاره های دینی ناظر به تشریع مجازات در اسلام، اصول کلامی ای را استخراج کند که با بکارگیری صحیح آنها، فلسفه تشریع مجازات های اسلامی به خوبی روشن گردد. بر اساس یافته های این پژوهش، اصول مستخرج از متون دینی عبارتند از: 1. اصل کرامت ذاتی انسان؛ 2. اصل هدایت گری و رستگاری؛ 3. اصل عدالت طلبی و احقاق حق؛ 4. اصل حیات و پویایی فرد و جامعه؛ 5. اصل بازدارندگی در مجازات. بعد از تبیین این اصول و بیان تقدم یا تاخر آنها نسبت به یکدیگر، به نقش آنها در پاسخ به شبهات کلامی وارد بر مجازات های اسلامی اشاره شده است.
    کلیدواژگان: اصول کلامی، اصول حاکم، تشریع مجازات، مجازات های اسلامی
  • حسین هنرخواه*، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی صفحات 109-128
    برای اثبات افضلیت و خلافت ابوبکر به آیات و روایاتی استدلال شده که آیات 17 تا 21 سوره لیل از آن جمله است. بیشتر مفسران و متکلمان اهل سنت با تمسک به برخی روایات شان نزول، بر این باورند که این آیات در فضیلت ابوبکر نازل شده است. دیدگاه مقابل این است که این آیات درباره شخصی بنام ابو دحداح نازل شده است. مستند این دیدگاه نیز برخی دیگر از روایات شان نزول است. پژوهش حاضر که به شیوه تحلیلی انتقادی و به روش کتابخانه ای سامان یافته، نشان می دهد که روایات مورد استناد دیدگاه اول، علاوه بر ضعف سندی، با ظاهر آیات مربوط نیز سازگاری ندارند. در مقابل، سند روایات مستند دیدگاه دوم صحیح بوده و با مفاد آیات نیز هماهنگ است.
    کلیدواژگان: افضلیت ابوبکر، خلافت ابوبکر، سوره لیل، ابو دحداح
  • محمدحسین نجفی کانی* صفحات 129-146

    سید بهاء الدین علی بن عبدالکریم نجفی نیلی از متکلمان شیعه در قرن هشتم است. او در زمینه های مختلف علمی، از جمله اعتقادات، آثاری دارد. روش کلامی او ترکیبی از نقل وحیانی و عقل فلسفی است. آیات قرآنی نقش ویژه ای در مباحث کلامی ایشان دارد. وی کوشیده است، هر موضوعی را قبل از بررسی کلامی و فلسفی، با استفاده از قرآن کریم به سرانجام برساند. ایشان با برخی مبانی فلسفی و تبعات و آثار کلامی آنها آشکارا مخالفت کرده است. روی کرد نقادانه و تطبیقی، و اهتمام به بررسی آراء مخالف، در اثر کلامی موجود وی مشهود است.

    کلیدواژگان: علی بن عبدالکریم نیلی، روش شناسی، رویکرد قرآنی، کلام تطبیقی
|
  • Ali Rabbani Golpayegani * Pages 9-31
    The official and common view of the followers of heavenly religions and the general Muslims is that prophecy is a divine institution and the prophets were chosen by God Almighty to convey divine messages to mankind, which guarantee the happiness and salvation of mankind. and use all scientific and practical measures to realize these messages. This theory has been criticized, and it has been said: Prophethood is the selection of God by the Prophet, which means that the prophet's messages to the people are created by the mind and personality of the prophet. In this view, a prophet is someone who has chosen God for knowledge and worship and had a God-pleasing course and behavior, and in a place and time when the conditions for declaring prophethood and establishing a religion were available, he did this with the intention of God. is, and when such conditions were not available, he gave up declaring prophethood and establishing religion, and this is the secret of the generality of prophethood in all places and times. But according to the popular view, the non-ubiquity of prophecy is unjustified, because the necessity of divine guidance is the universality of guidance through prophecy. In this article, by explaining the correct method of research about prophecy, and by using solid rational and narrative reasons, the correctness of the common view has been confirmed, and the incorrectness of the said view has been proven.
    Keywords: prophethood, divine selection, generality of prophecy, divine authority, testament, imamate
  • Ahmad Shojaei Asl * Pages 33-60

    According to what has been narrated in the hadith, historical, theological and commentary books, the Holy Prophet (PBUH) has spoken about the virtues of Amir al-Mu'minin (PBUH) in various cases and at many times in the presence of his companions, one of which is  "Hadith Attashbiyyah". Is. According to this hadith, some of the attributes of perfection that are scattered in the divine prophets are mentioned in one place in the case of Imam Ali (AS). Among them are the knowledge and dignity of Prophet Adam, the wisdom and piety of Prophet Noah, the patience and tolerance of Prophet Job, the wisdom of Prophet Seth, the gentleness of Prophet Abraham, the awe of Prophet Moses, the asceticism and worship of Prophet Jesus (pbuh), and the perfection and beauty of Prophet Muhammad (pbuh). Is. This hadith has been narrated with different interpretations by the companions of the Prophet (PBUH) in many Shia sources, especially Sunnis, and there is no doubt about its authenticity. In this research, using the rational-narrative method, the verbal implications of this hadith have been explained. The most important of these features are: equality with all the prophets, superiority over each of the prophets, superiority over other companions of the Prophet (PBUH), infallibility, Imamate and immediate caliphate of Imam Ali (PBUH).

    Keywords: : Hadith Attashbiyyah, zaat al-ishbah, virtues of Imam Ali (a.s.), superiority of Imam Ali (a.s.), Imamate of Imam Ali (a.s.)
  • Marziyeh Dezhfar *, Hamed Nazarpour Pages 61-80
    The departure of Dajjal in the apocalypse is one of the issues that have attracted the attention of Orientalists. Considering the importance of influence of encyclopedias in introducing a problem, the purpose of this research is to investigate the authenticity of Dajjal in the encyclopedias of Islam, encyclopedias of Quran and encyclopedias of Iranica. For this purpose, this article has analyzed, explained and criticized the views of these encyclopedias based on Islamic teachings by referring to library sources and using a comparative approach. Abel and Robinson did not consider Dajjal to be authentic and believe that Dajjal's hadiths are retellings of the legends of the past and Christian and Jewish texts, but Algar did not make a definite opinion about this, and only described the Dajjal's hadiths in Islamic texts. The findings of this research indicate that the sources, approach and assumptions of the authors in these articles had a significant impact on the results of their research. Some of the authors' arguments can be criticized for being fallacious. Also, contrary to the claim of Robinson and Abel, who consider the similarity between religious elements to indicate the acquisition and adaptation of this doctrine from previous religions, the divine origin and the common goal of religions in bringing people to happiness can be the reason for the similarity in their teachings.
    Keywords: Dajjal, Encyclopedia of Islam, encyclopedia of Quran, encyclopedia of Iranica, Mahdism
  • Seyed Sajadifar *, Alireza Al Boyeh Pages 81-108
    Systematizing the religious propositions related to the legislation of Islamic punishments plays a major role in comprehensively understanding the philosophy of their legislation and answering the doubts of the opponents. The result of this work is the extraction of dos and don'ts based on religious beliefs that govern the legislation of Islamic punishments. These dos and don'ts are called theological principles governing the legislation of punishment. This article tries to use the descriptive-analytical method and by assuming the existential fields of man and his evolutionary path in Islamic anthropology, while systematizing the religious propositions related to the legislation of punishment in Islam, to extract theological principles that with their correct application, the philosophy of the legislation of punishments Islam should be well explained. Based on the findings of this research, the principles extracted from religious texts are: 1. the principle of inherent human dignity; 2. the principle of guidance and salvation; 3. The principle of justice and justice; 4. The principle of life and dynamism of the individual and society; 5. The principle of deterrence in punishment. After explaining these principles and stating their priority or delay relative to each other, their role in answering the theological doubts about Islamic punishments has been pointed out.
    Keywords: theological principles, Governing Principles, punishment legislation, Islamic punishments
  • Hossein Honarkah *, Abdorrahim Soleimani Behbahani Pages 109-128
    In order to prove the superiority and caliphate of Abu Bakr, verses and traditions have been argued, among which are verses 17 to 21 of Surah Lail. Most Sunni commentators and theologians, adhering to some traditions of the revelation, believe that these verses were revealed in virtue of Abu Bakr. The opposite view is that these verses were revealed about a person named Abu Dahadah. This point of view is also documented by some other narrations of the descent of dignity. The present research, organized in a critical analytical and library method, shows that the narrations cited in the first point of view, in addition to the weakness of the documents, are not compatible with the appearance of the related verses. On the other hand, the document of documented narrations of the second point of view is correct and is in harmony with the contents of the verses.
    Keywords: Abu Bakr's superiority, Abu Bakr's caliphate, Surah Leel, Abu Dahadah
  • Mohammad Hossein Najafi Kani * Pages 129-146

    Seyyed Bahauddin Ali bin Abdul Karim Najafi Nili is one of the Shia theologians in the 8th century. He has works in various scientific fields, including beliefs. His verbal method is a combination of revelation and philosophical reason. Quranic verses play a special role in his theological discussions. He has tried to finish every subject before examining theologically and philosophically by using the Holy Quran. He has openly opposed some philosophical foundations and their consequences and theological works. The critical and comparative approach and the effort to examine the opinions of the opponents are evident in his verbal work.

    Keywords: Ali bin Abdul Karim Nili, theological methodology, Quranic approach, comparative speech