فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 106 (تابستان 1401)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 106 (تابستان 1401)

  • بهای روی جلد: 900,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1401/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا بهزادی* صفحات 3-10
    نگرانی های فزاینده درباره اثرات زیست محیطی ناشی از احتراق گسترده سوخت توسط حمل ونقل جاده ای، نیاز به راه حل جایگزین برای تولید برق در وسایل نقلیه را برجسته کرده است. این مقاله یک روش جدید را برای تولید برق در وسایل نقلیه با استفاده از تغییرات موضعی در فشار و شکل یک تایر پنوماتیک در حین حرکت خودرو ارایه می دهد. این مقاله چیدمان مجموعه ای از ژنراتورهای خطی آهنربای دایمی داخل چرخ خودرو را به نمایش گذاشته است. در این مطالعه از یک مجموعه مولد خطی استفاده شده است که شامل قسمت های ترنسلیتر، استاتور، آهنربای دایمی و سیم پیچ می باشد. باتوجه به تغییرات موضعی ایجاد شده در تایر و قانون القای فارادی برق موردنیاز برای خودروهای الکتریکی فراهم می شود. این روش محدودیت های مواد شیمیایی فعلی مانند باتری ها را نداشته ولی سایر مشکلات از نظر ایمنی، مشکلاتی که آن ها در هنگام پنچر شدن تایر و غیره ایجاد می شود را دارا می باشند.
    کلیدواژگان: تایر پنوماتیک، ژنراتور، آهنربای دائمی، استاتور، ترنسلیتر
  • محدثه محمدی*، محمدرضا پورحسینی، محمود رضوی زاده، محمد خبیری صفحات 11-22
    لاستیک ها، بخش قابل توجهی از دنیای بزرگ پلیمرها را تشکیل می دهند؛ یکی از نقاط ضعف آمیزه های لاستیکی مقاومت تورمی لاستیک ها در برابر حلال ها است. با قرارگرفتن یک آمیزه ی لاستیکی پخت شده در معرض حلال، در اثر ورود مولکول های حلال به داخل سامانه ی ماده، تورم اتفاق خواهد افتاد. تورم در لاستیک ها، یک پدیده ی فیزیکی از نوع نفوذ کنترل است و تابع چند متغیر بوده که هرکدام به نسبت اثرگذاری خود، سهمی را در پدیده ی تورم دارا هستند. میزان تورم تابعیتی از ماهیت شیمیایی پلیمر و حلال دارد. دانش اصلی در زمینه ی تورم پلیمرهای شبکه ای شده، توسط فلوری و رینر بنیان نهاده شده است؛ ولی معادلات پیشنهادی ایشان، برای موارد صنعتی (حلال های مرکب یا آمیزه های پلیمری و...) همچنان جای توسعه ی بسیاری دارد. عواملی بسیاری در پدیده ی تورم اثر دارند؛ از جمله ی این عوامل چگالی اتصالات عرضی لاستیک، پرکننده، حجم آزاد سامانه، ضریب نفوذ حلال، برهم کنش پلیمر و حلال، حجم مولار حلال، دما، زمان و غیره است. اثر سیستم پخت، به صورت عاملی ممانعت کننده در برابر نفوذ حلال است. یکی از مهم ترین عوامل موثر در میزان پدیده ی تورم، تراکم اتصالات عرضی بوده و اثری به صورت عامل ممانعت کننده در برابر نفوذ حلال و کاهش تورم دارد. ضریب نفوذ، متغیری سینتیکی است و به عنوان معیاری از توانایی نفوذ حلال به داخل سیستم ماده مطرح می شود. میزان ضریب نفوذ حلال، در تورم آمیزه های لاستیکی، با افزایش تراکم پخت دارای مقداری کاهشی است که نهایتا باعث کاهش میزان تورم می شود. هدف این پژوهش، مطالعه ی اثر تراکم پخت بر سینتیک تورم و نرخ نفوذ حلال در آمیزه های لاستیکی است.
    کلیدواژگان: تورم در لاستیک، تراکم پخت، سینتیک تورم، نرخ نفوذ، ضریب نفوذ حلال
  • مجتبی مومن*، سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی، مرتضی ملاجعفری صفحات 23-38
    تاکید بر فضای داخلی آرام در بازار طراحی رقابتی خودرو، موضوع بسیار مهمی است. میزان نویز داخلی خودرو بر اساس نیازهای مشتری تنظیم می گردد و مشخصات نویز و ارتعاش خودرو، بر روی تصمیم خریدار خودرو تاثیر می گذارد. یکی از منابع مهم ایجاد نویز در خودرو، تایر می باشد که با پیشرفت و برقی شدن خودروها، بسیار اهمیت یافته و محققان در تلاش هستند تا این نویز را به حداقل برسانند. بخش مهمی از نویز تایر، مربوط به ارتعاشات داخلی موجود در حفره تایر است که نویز حفره تایر را به وجود می آورد. در این مقاله، روش هایی برای اندازه گیری نویز و ارتعاشات در حفره تایر به منظور شناخت و بررسی این نویز و انجام تحقیق های بعدی بر روی آن، بیان شده است. همچنین تحقیقاتی در مورد مدل سازی نویز و ارتعاش حفره تایر نیز به انجام رسیده است. برای یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش نویز حفره تایر، لازم است تا پارامترهای موثر بر آن، به طور کامل شناسایی و مطالعه شود و بر روی عواملی که باعث افزایش یا کاهش این نویز می شود، مطالعه جامعی صورت گیرد. به همین دلیل در این مقاله، پارامترهای موثر بر نویز و ارتعاشات حفره تایر نیز موردمطالعه قرار گرفته است. این مطالعات به منظور شناخت نویز و ارتعاشات حفره تایر و یافتن راهکارهای لازم برای کنترل آن و انجام مطالعات بعدی ضروری است و به همین دلیل در این مقاله سعی شده است به همه ی ابعاد آن به طور مبسوط پرداخته شود.
    کلیدواژگان: نویز حفره تایر، عوامل موثر بر نویز، مدل سازی نویز، روش های اندازه گیری صوت، ارتعاشات خودرو
  • ناصر سیف الهی انار*، مرضیه آذربایجانی صفحات 39-48
    این پژوهش باهدف طراحی مدل تبیین عملکرد فروش در صنعت لاستیک ایران انجام شده است.پژوهش حاضر با استفاده از نظریه داده بنیاد و بر اساس گام های پیشنهادی گلیزر و استراوس به اجرا درآمده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه خبرگان صنعت لاستیک، اعم از مدیران فروش صنعت لاستیک و مدیران فنی و ستادی می باشد. به منظور انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش قضاوتی هدفمند، 19 نفر با درنظرگرفتن شرط های حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سابقه کار حداقل 12 سال در صنعت لاستیک انتخاب و با آن ها مصاحبه ها صورت گرفت. شرایط علی شامل عوامل فردی مربوط به عاملان فروش و بازاریابان (ویژگی های شخصیتی و فردی) و عوامل مربوط به تشکیلات عاملان فروش (روابط با مشتریان، ویژگی های منابع انسانی و ساختار بازاریابی)، شرایط زمینه ای شامل عوامل مربوط به شرکت های فعال در صنعت (ویژگی های شرکت های فعال در صنعت لاستیک)، پدیده محوری شامل عملکرد فروش (عملکرد تولیدی و عملکرد خدماتی)، شرایط مداخله گر شامل عوامل محیطی (عوامل اقتصادی، سیاسی، قانونی و پیچیدگی صنعت از دیدگاه کلان)، راهبردها شامل توسعه قابلیت های سازمانی (راهبردهای تقویتی فروش) و در نهایت پیامد مدل، رشد فروش (توسعه عملکرد فروش) می باشد. باتوجه به یافته های پژوهش، شرکت های فعال در صنعت لاستیک می توانند با درنظرگرفتن شرایط علی، شرایط زمینه ای، راهبردها، پیامدها و شرایط مداخله گر نسبت به عملکرد فروش در این صنعت آگاهی پیدا کنند و از طریق اجرای راهبردهای مطرح شده در پژوهش، شاهد بهبود در عملکرد فروش و در نتیجه افزایش فروش باشند.
    کلیدواژگان: عملکرد فروش، صنعت لاستیک، نظریه داده بنیاد
  • پارسا پرهیزگار صفحات 49-66
    در حال حاضر، شبکه های قدرت از قابلیت ذخیره سازی ناچیزی برخوردار هستند و به همین دلیل، مفهوم V2G که با معرفی خودروهای الکتریکی ظهور پیداکرده است، توجه بسیاری از بهره برداران و برنامه ریزان را به خود جلب نموده است؛ چراکه می توان با تجمیع باتری های تک تک خودروهای موجود در یک پارکینگ شهری، ظرفیت ذخیره سازی فراوانی را حاصل نمود که می تواند از دید شبکه به عنوان یک منبع ذخیره سازی واحد و یکپارچه، مورد استفاده قرار گیرد. ازآنجایی که این خودروها در شبکه با دو کاربری بار الکتریکی و منبع تولید توان ایفای نقش می کنند بنابراین نقش بسزایی در بهره برداری از یک شبکه توزیع دارند. به علاوه با افزایش روزافزون ضریب نفوذ خودروهای برقی (هیبرید) در شبکه های توزیع فشار ضعیف، برنامه ریزی شارژ/دشارژ باتری آن ها به منظور حفظ تعادل شبکه و همچنین افزایش سود مالکان خودروها، اهمیت زیادی پیدا می کند. ازآنجایی که خودروهای الکتریکی می توانند به عنوان یک منبع انرژی در ساعات پیک بار به شبکه متصل شوند (V2G) و ضمن مسطح کردن پروفیل توان، افت ولتاژ شین های شبکه را بهبود بخشند، به عنوان یکی از مهم ترین و در دسترس ترین منبع تولید درآمد از دید مالکان آن ها به شمار می آیند. اگر برنامه ریزی شارژ/دشارژ خودروها به طور نامنظم باشد، توان کشیده شده از فازها نامتعادل شده و علاوه بر افزایش میزان هارمونیک و افت کیفیت توان شبکه، می توانند باعث خاموشی سراسری و ناپایداری امنیت آن نیز بشوند.
    کلیدواژگان: خودرو برقی، بهینه سازی، الگوریتم شارژ و دشارژ
  • فرشاد تقویان*، محمدرضا پورحسینی، محمود رضوی زاده، محمد خبیری صفحات 67-82

    پلی اتیلن کلروسولفونه الاستومری مصنوعی حاصل کلرینه و سولفونه کردن هم زمان پلی اتیلن (PE) در حالت محلول یا جامد است. گونه های تجاری آن بین 63 - 25 درصد وزنی کلر، 1.5 - 0.8 درصد وزنی گوگرد و دمای انتقال شیشه ای حدود 25- درجه سانتی گراد دارند. خواص پلی اتیلن کلروسولفونه به مقدار کلر، مقدار گوگرد (غلظت گروه های سولفونیل کلراید) و وزن مولکولی بستگی دارد. با افزایش غلظت کلر مقاومت در برابر روغن و ویسکوزیته آن افزایش می یابد. واردکردن کلر و دی اکسید گوگرد درون مولکول های PE قسمت های بلورین آن را شکسته و ماده ای گرمانرم را به پلیمری بی شکل و الاستومر مانند تبدیل می کند که از طریق گروه های سولفونیل کلراید گرما سخت می شود. طبیعت اشباع شده پلی اتیلن کلروسولفونه محصولاتی با مقاومت بالا نسبت به حرارت، اوزون، اکسیژن، عوامل محیطی، مواد شیمیایی و روغن فراهم می آورد. پلی اتیلن کلروسولفونه پخت شده خواص فیزیکی و مکانیکی عالی مانند مقاومت سایشی و استحکام کششی بالایی نشان می دهد. بهترین خواص لاستیکی در مقدار کلر 35 - 30 درصد، بسته به شرایط واکنش و نوع PE مشاهده می شود. در این تحقیق به خواص، نحوه هم پختی و آلیاژسازی آن با دیگر الاستومرها پرداخته شده است. سازگاری و ترکیب درصد این لاستیک در آمیزه سازی و پیشگیری از جدایی فاز و افت خواص نهایی بسیار مهم است. هم چنین  به دست آمده از آزمون ریومتری و مقایسه زمان های پخت در آلیاژهای مختلف این لاستیک بررسی شده و تاثیر افزودنی ها در مقدار  و پخت آمیزه در پژوهش های مختلف بررسی شده است.

    کلیدواژگان: هم پختی، آمیزه سازی، لاستیک پلی اتیلن کلروسولفونه، الاستومر، رئومتری
  • امیرحسین شهدادی صفحات 83-93
    فناوری شناسایی فرکانس رادیویی تقریبا در تمام زمینه هایی که عملیات لجستیکی در آن ها انجام می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر، نیازمندی های امروزه صنعت تایر به ویژه در شرکت هایی که بازار فروش جهانی دارند، ردیابی، ثبت اطلاعات محصولات و شناسایی یکتای تایر را در زنجیره مصرف حیاتی نموده است. تایرها با یک کد چهاررقمی که نشان دهنده هفته و سال تولید آن ها است شناسایی می شوند، اما هر تایر تولیدی کد شناسایی یکتا ندارد. لذا محدودیت های موجود در درج اطلاعات روی تایر و معضلات ناشی از عدم شفافیت در شناخت و ردیابی تایرهای تولیدی در کل چرخه عمر، سبب شده است تا صنایع پیشگام به سمت استفاده از فناوری هایی نظیر فناوری بارکد و فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی حرکت کنند. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن مروری بر مهم ترین موارد مرتبط با فناوری RFID، نتایج مربوط به بررسی عملکرد دو نوع تگ در تایرهای TBR گروه صنعتی بارز شرح داده شود.
    کلیدواژگان: ردیابی و ردگیری، شناسایی یکتا، فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی، زنجیره تامین هوشمند، مدیریت زنجیره ارزش
  • ناصر سیف الهی انار صفحات 94-109
    شیوع ویروس کرونا به یک چالش جهانی تبدیل شده است و از نظر اپیدمی، اقتصادی و اجتماعی پیامدهای مخربی را به بار آورده است که می تواند به یک فرصت یا یک تهدید تبدیل شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک بر وفاداری مشتریان در زمان همه گیری ویروس کرونا از طریق رضایت و اعتماد مشتریان است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و بر مبنای روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان بانک شهر در استان قزوین است. حجم جامعه مورد نظر نامحدود و طبق جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر با 384 نفر در نظر گرفته شد و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد.  پرسشنامه به صورت الکترونیکی در بین جامعه آماری پخش و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی از جمله قابلیت اطمینان، حریم خصوصی و امنیت، طراحی وبسایت و خدمات و پشتیبانی  بر رضایت الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی و وفاداری مشتریان تاثیر مثبت دارد. همچنین کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر رضایت الکترونیکی منجر به وفاداری مشتریان می شود اما اعتماد الکترونیکی عامل میانجی مثبتی در رابطه میان کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی و وفاداری مشتریان نبود.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی، وفاداری مشتریان، بانکداری الکترونیکی