فهرست مطالب

نشریه مطالعات رفتاری در مدیریت
پیاپی 31 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیمین مومن زاده، عاطفه زارعی*، سید علی اکبر فامیل روحانی صفحات 1-23
    هدف

    هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کمی و کیفی پژوهش های معماری سازمانی در ایران است که در پایگاه های داده داخلی طی دو دهه گذشته منتشر شده اند.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش از نوع مروری نظام مند است که 70 پژوهش از طریق جستجو در 4 پایگاه داده داخلی بازیابی شدند که در نهایت 70 پژوهش به عنوان مطالعه اولیه انتخاب شد.

    یافته ها: 

    جهت تحلیل کمی، پژوهش ها از نظر توزیع فراوانی در پایگاه های داده، سال انتشار، نوع سازمان، روش پژوهش و موضوع پژوهش بررسی شدند. به منظور تحلیل کیفی پژوهش های هدف در 7 سطح سیاست ها، بازیگران و ساختارهای حکومت؛ چارچوب ها و روش های معماری؛ اصول و استانداردهای معماری؛ پیاده سازی ها؛ نظارت؛ امکانسنجی و پژوهش های چندموضوعی گروه بندی شدند. یافته ها نشان داد پژوهش ها در ایران توجه بیشتری به"چارچوب ها و روش های معماری" و "نظارت بر معماری سازمانی" در مقایسه با سایر سطوح دارند.

    نتیجه گیری

    این پژوهش مبانی علمی قابل توجهی برای سازمانهایی که به دنبال روش و ابزار مناسب برای مدیریت و نظارت در زمینه معماری سازمانی هستند، فراهم می کند که در صرفه جویی به لحاظ هزینه و زمان تاثیر بسزایی دارد.

    کلیدواژگان: معماری سازمانی، سازمان های دولتی، معماری فناوری اطلاعات، معماری کسب و کار، معماری اطلاعات، معماری سیستم های اطلاعاتی
  • طیبه عباسی*، مریم خداوردیان، نیکو دیالمه صفحات 24-43
    هدف پژوهش حاضر، واکاوی مولفه های چابکی سازمان های آموزشی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. درگام نخست از طریق بررسی اسناد به شیوه قیاسی مولفه های چابکی سازمان در ادبیات مدیریت شناسایی شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، بر اساس نظر متخصصان حوزه مدیریت آموزشی به شیوه کیفی اعتبار یابی شد. روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع مقوله ای و تعداد نمونه ی مصاحبه 12 نفر بود. پس از انجام مصاحبه و بر اساس نظر متخصصان، مولفه ها ذیل 5 مولفه کلی و 15 مولفه جزیی طبقه بندی شد، مولفه های اصلی عبارت اند از: مدیریتی، سازمانی، نیروی انسانی، مرتبط با مشتری، محیطی و مولفه های فرعی عبارت اند از: شیوه مدیریت، نگاه سیستمی، ساختار سازمانی، بهبود و اصلاح فرایندها، فناوری، انعطاف پذیری، سیستم نظارتی، شایستگی، خلاقیت، آموزش و ارتقاء نیروی انسانی، نیازسنجی، پاسخگویی، سرعت، پیش بینی و تسخیر فرصت ها، سازمان مجازی. بر این اساس چنین نتیجه گیری می شود که سازمان های آموزشی نیز مانند سایر سازمان ها نه تنها جهت حفظ و بقا خود در محیط متغییر امروزی نیازمند ویژگی های چابکی سازمان هستند؛ بلکه برای استفاده هر چه بهتر از فرصت های محیطی در زمان مناسب ملزم به داشتن این قابلیت ها می باشند.
    کلیدواژگان: چابکی سازمان، سازمان آموزشی، ساختار سازمان، نگاه سیستمی، انعطاف پذیری
  • محمد فارسی*، مهدی خیراندیش صفحات 44-72

    وجود رفتارهای سیاسی در هر سازمانی امری طبیعی و غیرقابل اجتناب می باشد. آگاهی از عوامل و نتایج این رفتارها در سازمان نقش مهمی در کاهش آثار سوء رفتارهای سیاسی در سازمان دارد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه عوامل و پیش آیندهایی موجب بروز رفتارهای سیاسی می شوند؟ وقوع رفتارهای سیاسی چه نتایج و پس آیندهایی در سازمان بدنبال خواهد داشت؟ چگونه می توان رفتارهای سیاسی در سازمان را به نحو مطلوب مدیریت کرد؟ پس از بررسی مفاهیم و نگرش ها به رفتار سیاسی در سازمان و بیان انواع رفتارهای سیاسی در سازمان ، مقالات و پژوهش های داخلی و خارجی صورت گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند و عوامل ایجاد رفتار سیاسی شامل 29 مولفه و نتایج حاصل از این رفتارها شامل 18 مولفه شناسایی شدند . سپس با نظر سنجی از یک نمونه 234 نفری از جامعه آماری 600 نفری صحت مولفه های شناسایی شده مورد بازبینی و تایید قرار گرفتند و در نهایت با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و تحلیل مسیر ، الگوی تحقیق بدست آمد.

    کلیدواژگان: رفتار سیاسی در سازمان، پیش آمدها و پس آیندها، سیاست در سازمان، تکنیک معادلات ساختاری
  • مهدی میهن دوست*، امیرمحسن مدنی، سراج الدین محبی صفحات 74-94

    این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور می باشند که تعداد آنها حدودا 2500 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 322 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد و 48 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارایه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون پارامتری رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، معنویت گرایی ، مسیولیت پذیری اجتماعی ، دینداری بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور اثر مثبت و معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی اسلامی، معنویت گرایی، مسئولیت پذیری اجتماعی، دینداری
  • وحید میرزایی*، سکینه داودی صفحات 95-121

    کاهش زمینه های سکوت سازمانی کارکنان و مشارکت آنان در کار از دغدغه های مدیریت سازمان های امروزی است براین اساس پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بی ادبی در محل کار با سکوت سازمانی و نقش میانجی بدبینی سازمانی صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، شیوه گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی تشکیل دادند. به علت محدود بودن جامعه، از روش سرشماری استفاده گردید. روش گردآوری داده ها پرسش نامه بود، بدین منظور از چهار پرسش نامه استاندارد استفاده شد. روایی و پایایی پرسش نامه با به کارگیری ضریب آلفای کرونباخ و روایی تاییدی بررسی و تایید شد. برای تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار ای موس 24 استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین بی ادبی در محل کار با سکوت سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد، همچنین نتایج نشان داد بدبینی سازمانی، رابطه بی ادبی در محل کار و سکوت سازمانی را میانجیگری می نماید، باتوجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که با کاهش زمینه های بروز بی ادبی سازمانی و بدبینی سازمانی کارکنان، سکوت کارکنان نیز کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: بدبینی سازمانی، بی ادبی در محل کار، سکوت سازمانی
  • حجت الله باقری، ابوتراب علیرضایی*، محمدرضا کاباران زاده قدیم صفحات 122-138

    نقش رهبری اصیل مدیر بر شفافیت، اصالت و صداقت رفتار در محیط کار تاکید داشته و براین اساس، رهبران اصیل می توانند روابط قوی و صادقانه ای با کارکنان سازمان برقرار نمایند. بنابراین در این تحقیق، به بررسی تاثیر رهبری اصیل و هوش اخلاقی مدیران در مدیریت انتخاب تکنولوژی پرداخته شده است. جهت سنجش متغیر نقش رهبری اصیل مدیر در این پژوهش پرسشنامه های رهبری اصیل والومبا و همکاران (2008) پرسشنامه هوش اخلاقی (لینک و کیل 2005)؛ و پرسشنامه انتخاب تکنولوژی به کارگرفته شده است. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه ها در میان 300 نفر از جامعه آماری توزیع و پس از تکمیل گردآوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بااستفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار آموس انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نقش رهبری اصیل مدیر بر انتخاب تکنولوژی، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، هوش اخلاقی مدیر بر انتخاب تکنولوژی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین هوش اخلاقی مدیران به ظرفیت روانی و درک مدیران در کارگیری درست اصول اخلاقی- انسانی برای دستیابی به اهداف سازمانی اشاره داشته و دارا بودن و تقویت آن موفقیت فردی و سازمانی پایدار و بلندمدتی را به همراه خواهد داشت.

    کلیدواژگان: رهبری اصیل، هوش اخلاقی مدیران، فرهنگ سازمانی، مدیریت انتخاب تکنولوژی
  • لیلا داریوش، پروانه گلرد*، مهدی باقری صفحات 139-162

    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فرایندی برندسازی کارفرما در صنعت بانکداری ایران انجام شده است.پژوهش حاضر از نوع با توجه به هدف کاربردی و با توجه به مشخص نبودن ابعاد الگو از نوع اکتشافی می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحب نظران دانشگاهی حوزه مدیریت منابع انسانی و تعدادی از مدیران خبره واحد منابع انسانی بانک ملت می باشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 17نفر انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سوالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (892/0) تایید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیان انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی کارفرما در صنعت بانکداری ترسیم گردید و در پایان نظریه ای مبتنی بر نه قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علی (شامل ارزش های محتوایی و ساختاری)، مقوله محوری (فرآیند برندسازی کارفرما)، بسترسازها (شامل ارتباطات برند کارفرما، سبک رهبری و مدیریتی کارفرما، توانمندسازی بیرونی برند کارفرما، فرهنگ پشتیبان برند کارفرما)، شرایط زمینه ای (شامل شرایط عدم اطمینان برندساز کارفرما و قدرت برند کارفرما)، راهبردها (راهبردهای درون سازمانی و برون سازمانی برندساز کارفرما)، و پیامدها (شامل پیامدهای داخلی و خارجی برند کارفرما) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان به صورت علی و معلولی در مدل با استفاده از نرم افزار مکس کیودا ترسیم گردید.

    کلیدواژگان: برند کارفرما، برندسازی، صنعت بانکداری، بانک ملت
  • طیبه عباسیان فر، زهرا برومند*، علی رضائیان، داریوش غلام زاده صفحات 164-183
    هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی «برون گرایی» و «پذیرش تجربیات جدید» در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با 15 نفر از مدیران، صاحب نظران و کارشناسان سازمانهای دولتی و نیز اساتید دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده و مضمون ها استخراج گردید و در بخش کمی به کمک پرسش نامه با جامعه آماری 450 نفری کارکنان، شامل کارشناسان و مدیران سازمانی و تعداد نمونه 205، پرسش نامه ها جمع آوری و مورد بررسی قرارگرفت و با بکارگیری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و معادلات ساختاری مدل نظری شیفتگی شغلی کارکنان ارایه و تاثیر عوامل شخصیتی برون گرایی و پذیرش تجربیات جدید بر این مولفه ها بررسی شده است. یافته ها نشان داد که از بین 17 مولفه مدل شیفتگی شغلی، ویژگی « برون گرایی» بر مولفه ی« ارتباطات سازمانی» با بارعاملی (91/0) و همچنین « پذیرش تجربیات جدید» بر مولفه های «جذابیت شغل با بار عاملی (94/0) و توسعه منابع انسانی (856/0) و منش کارکنان (963/0) » تاثیر مثبت دارد و بیشترین تاثیرمربوط به «پذیرش تجربیات جدید بر منش کارکنان » با بارعاملی (963/0) می باشد.
    کلیدواژگان: شیفتگی شغلی کارکنان، برون گرایی، پذیرش تجربیات جدید، توسعه منابع انسانی، جذابیت شغل
|
  • Simin Momenzadeh, Atefeh Zarei *, Seyed AliAkbar Famil Rouhany Pages 1-23
    Objective

    This paper conducts quantitative and qualitative analyses of research on Enterorise Architecture published in Iranian Database over the last twenty years.

    Methodology

    A Systematic Literature Review (SLR) was carried out. 669 papers were retrieved by a manual search in 4 databases and 70 primary studies were finally included.For Quantitative Analysis, the Researches Were Examined in terms of Frequency Distribution, Year of Publication, Type of Organization, Research methods, and Research themes in the Internal Database.

    Results

    For Qualitative Analysis, the Target Studies were Grouped into 7 Levels: Policies, actors and structures; Architecture frameworks and Methodologies; Architecture principles and standards; Implementations; Governance; Feasibility and Multi-themes. The findings Show that most studies on Enterprise Architecture in Iran focus on Architecture Frameworks and methodologies and Governance of Enterprise Architecture, Compared to Other Levels.

    Conclusion

    This Review Provides Significant Scientific Basics for Organizations that are Looking for Appropriate Methods and Tools for Management and Supervision in the Field of Enterprise Architecture, which can have a significant effect on saving cost and time.

    Keywords: Enterprise architecture, Government Agencies, Information Technology Architecture, Business Architecture, Information Architecture, Information Systems Architecture
  • Tayebe Abbasi *, Maryam Khodaverdiab, Nikoo Dialameh Pages 24-43
    This study aimed to investigate the components of agility in educational organizations. The research method was qualitative content analysis. First, by examining the documents in a deductive way, the components of organizational agility in the management literature were identified, and then through semi-structured interviews, based on the opinion of experts in the field of educational management, it was qualitatively validated. The purposive sampling method was categorical until the saturation limit and the number of interview samples was 12 people. After the interview and according to the experts, the components were classified into 5 general components and 15 minor components. The main components are: managerial, organizational, human resources, customer-related, environmental and sub-components are: Method Management, system view, organizational structure, process improvement, technology, flexibility, monitoring system, competence, creativity, training and upgrading of human resources, needs assessment, responsiveness, speed, anticipation, and seizure of opportunities, virtual organization. Based on this, it is concluded that educational organizations, like other organizations, not only need the agility characteristics the organization to maintain and survive in today's changing environment; Rather, they are required to have these capabilities to make the best use of environmental opportunities at the right time.
    Keywords: Organizational Agility, educational organization, Organizational Structure, systemic view, Flexibility
  • Mohammad Farsi *, Mehdi Kheyrandish Pages 44-72
  • Mehdi Mihandoost *, Amirmohsen Madani, Serajeddin Mohebbi Pages 74-94

    The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to investigate effected factors on development of Islamic organizational citizenship behavior in Tax Affairs Organization in Iran. The research population comprised 2500 employees in Tax Affairs Organization in Iran out of whom a sample 322 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 3 factors and 48 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 350 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and spirman used indicated that spirituality, social responsibility; religiosity had a significant effect on development of Islamic organizational citizenship behavior in Tax Affairs Organization in Iran.

    Keywords: Islamic organizational citizenship behavior, Spirituality, Social Responsibility, religiosity
  • Sakine Davoodi Pages 95-121

    Reducing the areas of organizational silence of employees and their participation in work is one of the concerns of management in today's organizations. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between incivility in the workplace and organizational silence, and the mediating role of organizational cynicism. The present study has a practical purpose with field data collection method and a descriptive correlational method in terms of implementation method is used. The statistical population of this study was a staff of Payam-e-Noor University of North Khorasan Province. As the population was limited, the census method was used. The method of data collection was a questionnaire, for this purpose four standard questionnaires were used. The reliability of the questionnaire was evaluated by using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory validity. Structural equation modeling and AMOS24 software were used for statistical analysis of the collected data. The results showed that there is a direct and significant relationship between incivility in the workplace and organizational silence. The results also showed that organizational cynicism mediates the relationship between incivility in the workplace and organizational silence. According to the research findings, it can be concluded that by reducing the incidence of organizational incivility and organizational cynicism of employees, staff silence is also reduced.

    Keywords: organizational cynicism, workplace incivility, Organizational silence
  • Hojjatollah Bagheri, AbuTorab Alirezaei *, MohammadReza Kabaran Zadeh Pages 122-138

    The authentic leadership role of the manager emphasizes the transparency, authenticity and honesty of behavior in the workplace and based on this, authentic leaders can establish strong and honest relationships with the employees of the organization. Therefore, in this research, the influence of authentic leadership and moral intelligence of managers in the management of technology selection has been investigated. In order to measure the variable role of authentic leadership of the manager in this research, the authentic leadership questionnaires of Valomba et al. (2008), moral intelligence questionnaire (Link and Keel, 2005); And the technology selection questionnaire has been used. After confirming the validity and reliability of the questionnaires, they were distributed among 300 people from the statistical population and collected after completion. Data analysis was done using structural equation method and Amos software. The results of the research showed that the authentic leadership role of the manager has a positive and significant effect on the choice of technology. Also, the manager's moral intelligence has a positive and significant effect on the choice of technology. Therefore, the moral intelligence of managers refers to the psychological capacity and understanding of managers in the correct application of moral-human principles to achieve organizational goals, and having and strengthening it will bring long-term and long-term individual and organizational success.

    Keywords: authentic leadership, moral intelligence of managers, Organizational Culture, technology selection management
  • Tayebeh Abasianfar, Zahra Boroumand *, Ali Rezaeian, Dariush Gholamzadeh Pages 164-183
    The purpose of this study is to investigate the personality components of "extraversion" and "acceptance of new experiences" in the job fascination pattern of employees. This research is applied in terms of purpose and is exploratory in terms of mixed method. In the qualitative part of the content analysis with non-random sampling and snowball with 15 managers, experts and experts of government organizations as well as university professors, semi-structured interviews were conducted and the themes were extracted. The letter was collected and examined with a statistical population of 450 employees, including experts and organizational managers and a sample size of 205. Questionnaires were collected and analyzed using structural, exploratory, exploratory and confirmatory analysis, and structural equations of the theoretical model of employee job fascination. The presentation and impact of extraversion personality factors and the acceptance of new experiences on these components have been investigated. Findings showed that among the 17 components of the job fascination model, the feature of "extraversion" on the component of "organizational communication" with factor load (0.91) and also "acceptance of new experiences" on the components of "attractiveness of job with factor load" (0.94) and human resource development (0.856) and staff character (0.963) "has a positive effect and the most impact is related to" acceptance of new experiences on staff character "with a factor load (0.963).
    Keywords: Employee job fascination, Extroversion, acceptance of new experiences, Human Resource Development, job attractiveness