فهرست مطالب

مجله موجکها و جبر خطی
سال نهم شماره 2 (Autumn and Winter 2022)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحات 1-13

    در این مقاله تعمیم تبدیل آلوثگ$\tilde{A}_{(f_1,f_2)}$را برای عملگر نوعی $A$که روی فضای هیلبرت $\mathscr{H}$تعریف شده است را نسبت به دو تابع پیوسته$f_1$و $f_2$در نظر گرفته ایم و برای نگاشت های مقدماتی$\delta$و $\Delta$یک نوع قضیه فوگلد-پاتنام را مورد مطالعه قرار داده ایم. به طور خاص در بین نتایجی که به دست آورده ایم نشان داده ایم که اگر $(A,B)$در شرط فوگلد-پاتنام صدق کند آنگاه $(\tilde{A}_{(f_1,f_2)},\tilde{B}_{(g_1,g_2)})$نیز در آن صدق می کند.

    کلیدواژگان: قضیه فوگلد-پاتنام، تعمیم تبدیل آلوثگ، زیر فضای بسته کاهنده یک عملگر
  • صفحات 15-27
    این مقاله روی قاب های بازیاب نرم در فضاهای هیلبرت نامتناهی البعد متمرکز شده است و شرایط هم ارزی برای این قاب ها ارایه می دهد. همچنین نشان داده می شود پایه های ریس بازیاب نرم دقیقا همان پایه های ریس متعامد هستند و بطور خاص پایه های ریس بازیاب نرم یکه دقیقا همان پایه های متعامد یکه هستند. علاوه بر این نشان داده می شود که خاصیت بازیاب نرمی تحت آشفتگی پایا نیست.
    کلیدواژگان: قاب، قاب بازیاب فاز، قاب بازیاب نرم، آشفتگی
  • صفحات 29-49

    هرگاه ماتریس تصادفی دو گانهx≺g yگویی مومی نویسیم x را مهترتعمیم یافته بردار y،x,y∈Cn برای بردارهای .در این مقاله ثابت می کنیم ماتریس های تصادفی دوگانه تعمیم یافته در x = Dy موجود باشد به طوری که D تعمیم یافته تناظر یک به یک با مجموعه تمام نگاشت هایی که و حافظ ردروی فضای ماتریس های قطری است.در ادامه با کمک این حکم نتایج جالبی روی ماتریس های به طور هم زمان قطری شونده به دستم ی آوریم. در این مقاله همچنین مهتری توا متعمیم یافته روی خانواده مرتب از بردارها تعریف شده و سپس روی خانواده مرتب از ماتریس ها گسترش داده و آن را مهتریتوام (را دو خانواده مرتب و جابه جا شونده از ماتریس های نرمال در نظر  Bi)m i=1 (و Ai)m i=1 تعمیم یافته می نامیم. درادامه موجود باشدبهT (استاگرو تنها اگر نگاشت یکهو حافظ رد Ai) (مهترتوام خانواده Bi)می گیریم و ثابتمی کنیم .در نهایت ساختار نگهدارنده های مهتریتوام را روی ماتریس ها به i =1,2,...,m برای هر T(Ai) = Bi طوری که دستمی آوریم.هرگاه ماتریس تصادفی دوگانه x≺g y گوییمومی نویسیم x را مهترتعمیم یافته بردار y،x,y∈Cn برای بردارهای .دراین مقاله ثابت می کنیم ماتریس های تصادفی دو گانه تعمیم یافته در x = Dy موجود باشد به طوریکه D تعمیم یافته تناظر یک به یک با مجموعه تمام نگاشت های یکهو حافظ ردر و یفضای ماتریس های قطری است.در ادامه با کمک این حکم نتایج جالبی روی ماتریس های به طور همزمان قطری شونده به دستمی آوریم.در این مقاله همچنین مهتریتوامتعمیم یافته روی خانواده مرتب از بردارها تعریف شده و سپس روی خانواده مرتب از ماتریس ها گسترش داده و آن را مهتریتوام (رادوخانواده مرتبوجابه جاشونده از ماتریس های نرمالدرنظر Bi)m i=1 (و Ai)m i=1تعمیم یافته می نامیم. درادامه موجود باشدبهT (استاگروتن ها اگر نگاشت یکهوحافظرد Ai) (مهترتوام خانواده Bi)می گیریم و ثابت می کنیم .در نهایت ساختار نگهدارنده های مهتریتوامراروی ماتریس ها به i =1,2,...,m برای هر T(Ai) = Biطوریکه دستمی آوریم.

    کلیدواژگان: مهتری توام، ماتریس های نرمال، ماتریس تصادفی دوگانه تعمیم یافته، نگهدارنده های خطی
  • مریم علی پور*، محمد احسان دادکانی، سمانه صردی، زید صفحات 51-77
    در این مقاله، یک روش عددی برای حل رده ای از مسایل کنترل بهینه با مشتقات کسری ارایه می دهیم که دستگاه دینامیکیآن براساس مشتق کسری کاپوتو تعریف شده است. برای این منظور، با استفاده از تابع هامیلتونی و شرایط لازم برای بهینگی، مسیله کنترل بهینه کسری به یک دستگاه معادلات جبری (غیر)خطی تبدیل می شود. برای حل این دستگاه، ابتدا متغیرهای حالت و کنترل مسیله را با استفاده از چندجمله ای های دیکسون تقریب می زنیم. سپس با استفاده از نقاط کالوکیشن, ضرایب مجهول تقریب های دیکسون تعیین می گردد که در نتیجه جواب تقریبی مسیله ی اصلی به دست خواهد آمد. در انتها، روش ارایه شده را برای حل چند مسیله کنترل بهینه کسری با استفاده از نرم افزار متمتیکا پیاده سازی می کنیم. نتایج به دست آمده کارایی روش را به خوبی نشان می دهند.
    کلیدواژگان: مسائل کنترل بهینه، مشتق کسری کاپوتو، چند جمله ای های دیکسون، تابع همیلتونین، نقاط کالوکیشن
  • سید صادق صالحی امیری*، علیرضا خلیلی اسبویی صفحات 79-104

    فرض کنید GL_2(C) گروه ماتریس های وارون پذیر2×2 روی میدان مختلط همراه با عمل ضرب معمول ماتریس ها باشد. دراین مقاله، فرم عمومی همه همریختی های پیوسته روی GL_2(C) تعیین شده است. در حقیقت این همریختی ها، نگاشت های پیوسته φ:GL_2(C)→GL_2 (C) هستند کهφ(AB) = φ(A)φ(B) A,B∈GL_2 (C).همچنین به عنوان نتیجه ی قضیه اصلی، فرم عمومی همه یکریختی های پیوسته روی GL_2(C) مشخص شده است.

    کلیدواژگان: گروه خطی عام، همریختی پیوسته و معادله ی تابعی
  • نسیم مداح شریعتی، محمدرضا یاقوتی* صفحات 105-125
    معادلات دیفرانسیل کسری در مدل سازی پدیده های مختلف در اغلب شاخه های علوم نقش حایز اهمیتی دارند. در این مقاله، به کمک تعریف توابع شبه بلاک پالس، ماتریس عملیاتی انتگرال کسری برای توابع مقیاس موجک دابیشز معرفی و با استفاده از آن یک روش عددی برای حل دسته ای از معادلات دیفرانسیل کسری بیان می شود. هم چنین آنالیز خطا ارایه و کاربرد روش در دو مثال نشان داده می شود.
    کلیدواژگان: معادله ی دیفرانسیل کسری، توابع شبه بلاک پالس، تابع مقیاس، موجک دابیشز، ماتریس عملیاتی انتگرال کسری
  • فاتح اکرمی* صفحات 127-151

    در این مقاله، ما نتایجی جدید در بازیابی ضعیف فاز توسط بردارها در فضاهای متناهی هیلبرت حقیقی $\mathbb{R}^2$، $\mathbb{R}^3$ و $\mathbb{R}^4$ ارایه خواهیم داد. ابتدا مفهوم بازیابی ضعیف فاز توسط بردارها را به طور مفصل توضیح می‌دهیم و نشان می‌دهیم خانواده قاب‌های دو عضوی بازیاب ضعیف فاز در $\mathbb{R}^2$، در خانواده قاب‌های دو عضوی در $\mathbb{R}^2$ چگال نیستند. همچنین نشان خواهیم داد قاب‌های بازیاب ضعیف فاز در $\mathbb{R}^3$ همانند $\mathbb{R}^2$ فاقد هر گونه مضربی از بردارهای پایه استاندارد هستند. همچنین رابطه قاب‌های بازیاب ضعیف فاز در $\mathbb{R}^2$ و $\mathbb{R}^3$ را با قاب‌های بازیاب نرم در این فضاها را بیان خواهیم کرد. در انتها طبقه بندی کاملی از قاب‌های بازیاب ضعیف فاز در $\mathbb{R}^3$ را با استفاده از دو روش متفاوت ارایه خواهیم داد و مطالبی هم در خصوص فضای متناهی هیلبرت $\mathbb{R}^2$ و $\mathbb{R}^4$ بیان می‌کنیم. برای اینکه نشان دهیم که نتایج ما بهترین نتایج ممکن هستند چندین مثال آورده شده است.

    کلیدواژگان: قاب حقیقی، قاب اسپارک کامل، بازیابی فاز، بازیابی ضعیف فاز، بازیابی نرم
  • محمدرضا فروتن* صفحات 153-175

    در این مقاله، با استفاده از توابع موجک لژاندر، روشی را ارایه می کنیم که برای حل مسیله مقدار مرزی مرتبه 4 منفرد با شرایط مرزی ترکیبی، موثر و قابل اجرا می باشد. ابتدا خواص توابع موجک لژاندر را بیان می کنیم و سپس با استفاده از پایه های موجک متعامد در فضای $L^2[0,1]$، پایه های موجک در فضای $W_2^5[0,1]$ را بدست می آوریم که برای ساختن روش فوق به کار می روند. جواب $\varepsilon$-تقریب را معرفی می کنیم و ثابت می کنیم که این جواب یک جواب بهین است. بعلاوه همگرایی و پایداریی روش فوق را درفضای $W_2^5[0,1]$ بررسی می کنیم. برای نشان دادن کارایی و دقت روش فوق چندین مثال عددی را با این روش حل می کنیم.

    کلیدواژگان: چند جمله ای لژاندر، پایه ی موجک لژاندر، جواب ε-تقریب، تحلیل پایداری، مرتبه ی همگرایی
  • صفحات 177-192

    در این مقاله به بررسی نامساوی حالت برداری هولدر-مک کارتی می پردازیم و با استفاده از بهبود این نامساوی، سعی می کنیم برخی نامساوی های شناخته شده حالت برداری را بهبود بخشیم. به ویژه، تخمین دقیقی از نامساوی مثلث برای $p$-نرم ها روی بردارها به صورت\begin{align*} \left(\frac{\|\mathbf{\mathrm{u}}+\mathbf{\mathrm{v}}\|_p}{\|\mathbf{\mathrm{u}}\|_p+\|\mathbf{\mathrm{v}}\|_p}\right)^p\begin{cases}\leq 1 - \alpha (p) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_p^p& \,\, p\geq 2;\\\geq 1 - \alpha (p) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_p^p & \,\, 1\leq p\leq 2;\\= 1 - \alpha (2) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_2^2 &\,\, p=2,\end{cases}\qquad \qquad(\mathbf{\mathrm{u}},\mathbf{\mathrm{v}}\in \mathbb{R}^n)\end{align*} بیان می کنیم که در آن $\alpha(p)$ ضریبی بر حسب دو بردار است.

    کلیدواژگان: نامساوی حالت برداری، ماتریس مثبت، تابع فوق درجه دوم، نامساوی مثلث
  • احمد احمدی*، سمیه افشار جهانشاهی صفحات 193-211

    برای حل مشکلاتی که در کاربرد قاب در زمینه های مختلف علوم به وجود می آمدند انواع مختلفی از قاب معرفی شدند. به دلیل مشکلاتی مانند گم شدن یا جابجایی ضرایب قاب که در حین انتقال سیگنال اتفاق می افتاد قاب های با اضافی یکنواخت پدیدآمدند. ضرب تانسوری عنصر اصلی در پردازش سیگنال‏، به منظور گسترش روش های یک بعدی در فیلترگذاری و فشرده سازی صدا‏، به ابعاد بالاتر و استفاده از آنها در پردازش تصاویر است. در این مقاله، روشی برای ساختن قاب های با اضافی یکنواخت به کمک ضرب تانسوری قاب ها معرفی خواهد شد و به کمک معیار کمی حشو به مقایسه این روش با روش های دیگر ساختن قاب های با اضافی یکنواخت که بر اساس اجتماع قاب ها بیان شده است، ارایه می شود

    کلیدواژگان: قاب، ضرب تانسوری، قاب با اضافی یکنواخت، فضای هیلبرت
|
  • Seyed Mohammad Sadegh Nabavi Sales * Pages 1-13

    In this paper we consider the generalized Aluthge transform $\tilde{A}_{(f_1,f_2)}$ for a given operator $A$ defined on a Hilbert space $H$, in which $f_1$ and $f_2$ are continuous and then we investigate the well-known Fuglede Putnam theorem for the elementary mappings $\Delta$ and $\delta$. In particular, among other things, we show that if $(A,B)$ satisfies the FP property, then so does $(\tilde{A}_{(f_1,f_2)},\tilde{B}_{(g_1,g_2)})$.

    Keywords: Fuglede-Putnam theorem, Generalized Aluthge transform, Closed subspace reducing an operator
  • Seyed Sadegh Salehi Amiri *, Alireza Khalili Asboei Pages 79-104

    Let GL_2(C) be the complex general linear group of degree 2. In this paper, we characterize thegeneral form of all continuous homomorphisms of GL_2(C). These are the continuous maps φ:GL_2(C)→GL_2 (C) which satisfyφ(AB) = φ(A)φ(B) A,B∈GL_2 (C).As a result, we present the general form of all continuous automorphisms of GL2(C).

    Keywords: General linear group, Continuous homomorphism, Functional equation
  • Fateh Akrami *, Asghar Rahimi, Bayaz Daraby, MohammadAli Hasankhani Fard Pages 127-151

    and $\mathbb{R}^4$. We will classify weak phase retrievable frames in $\mathbb{R}^3$ and we will show that there are not any weak phase retrievable frames in $\mathbb{R}^3$ containing any multiple of standard basis vectors. We provide numerous examples to show that our results are the best possible.

    Keywords: Real Hilbert frames, Full spark frame, Phase retrieval, Weak phase retrieval, Norm retrieval
  • Mohammadreza Foroutan * Pages 153-175

    In the presented paper, an effective method based upon Legendre wavelet function is proposed for ‎the solution of the singular fourth-order boundary value problem with mixed boundary conditions. ‎The properties of Legendre wavelet function are first presented and then we introduce the ‎construction method of wavelet basis in W_2^5 [0,1] by orthogonal wavelet basis in W_2^1 [0,1]. The ‎ε-approximate solution was defined and then it was proved to be the optimal solution. In addition, the ‎stability and convergence for the method in W_2^5 [0,1] space are discussed. Numerical illustrations ‎are investigated to show the reliability and efficiency of the proposed method.‎

    Keywords: Legendre polynomials, Legendre wavelet basis, ε-approximate ‎ splution, Stability analysis, convergence order
  • Mohsen Kian * Pages 177-192

    In this paper, we study the Holder McCarthy vector state inequality and give improvements for some well-known inequalities in vector state versions. In particular, we give a precise estimate of the triangle inequality for p-norms on vectors as \begin{align*} \left(\frac{\|\mathbf{\mathrm{u}}+\mathbf{\mathrm{v}}\|_p}{\|\mathbf{\mathrm{u}}\|_p+\|\mathbf{\mathrm{v}}\|_p}\right)^p\begin{cases}\leq 1 - \alpha (p) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_p^p& \,\, p\geq 2;\\\geq 1 - \alpha (p) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_p^p & \,\, 1\leq p\leq 2;\\= 1 - \alpha (2) \left\|\mathbf{\mathrm{w}}\right\|_2^2 &\,\, p=2,\end{cases}\qquad \qquad( \mathbf{\mathrm{u}},\mathbf{\mathrm{v}}\in \mathbb{R}^n)\end{align*}

    Keywords: vector state inequality, positive matrix, superquadratic function
  • Ahmad Ahmadi *, Somayeh Afshar Jahnshahi Pages 193-211

    .Various types of frames have been introduced to solve the problems that arise in the application of frames in different fields of science. Due to problems such as missing or changing frame coefficients that occurred during signal transmission, frames with uniform excess emerged. The tensor product is the basic ingredient in signal processing, to extend one-dimensional methods of filtering and compression of sound to higher dimensions and to use them in image processing. ‎‎In this paper, a method for constructing frames with uniform excess by tensor product of frames will be presented, and with the help of a quantitative criterion of redundancy, this method is compared with other methods of making frames with uniform excess that are expressed on the basis of the union of frames.

    Keywords: Frame, Tensor product, uniform excess frame, Hilbert space