فهرست مطالب

فصلنامه اثر
پیاپی 99 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/21
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه عابدی، احمد چایچی امیرخیز*، کمال الدین نیکنامی، هائیده خمسه صفحات 610-629

    در دوره قاجار مناسبات میان ایران و کشورهای اروپایی رو به گسترش نهاد. ازآنجایی که بزرگراه تجاری-سیاسی، از سوی پایتخت دولت قاجار در تهران به بندرانزلی در مرز شمالی، معبری راهبردی در شبکه ارتباطی ایران با روسیه و اروپا به حساب می آمده، ایجاد تحولات اساسی در اجرای عملیات راه سازی، اعم از تعمیر، توسعه، تاسیس و تجهیز اماکن بین راهی ضروری بوده است. در این میان قدیمی ترین و مهم ترین مکان خدماتی برای مسافران، کاروانسراها بوده اند. کاروانسراهای این مسیر، در آن بازه زمانی علاوه بر عملکردهای گذشته مبنی بر رونق امور اقتصادی و پیشبرد تبادلات فرهنگی، در روابط برون مرزی ایران نقش موثری ایفا نموده اند. هدف اصلی این پژوهش، گونه شناسی معماری، تاثیر نقش شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی در روند شکل گیری معماری کاروانسراهای مسیر تهران-انزلی است. یافته ها بر اساس منابع کتابخانه ای و روش بررسی میدانی (باستان شناسی) جمع آوری شده و موردپژوهش قرارگرفته است. شیوه تجزیه وتحلیل اطلاعات از نوع کیفی بوده است. نتایج حاصل از داده ها نشان می دهد، بیشترین تعداد کاروانسراها به لحاظ گونه شناسی، برون شهری بودند. تنوع شرایط اقلیمی مسیر با فرم و ویژگی های معماری کاروانسراها انطباق نداشته است. باآنکه مکان گزینی متفاوت جغرافیایی، سبب تفاوت های جزیی در عناصر معماری تعدادی از آن ها شده است، تمامی این گونه از کاروانسراها به تبعیت از الگوی مشابه معماری کاروانسراهای چهار ایوانی-حیاط دار دوره صفویه ساخته شده اند. تعداد اندکی از سایر کاروانسراها، از گونه درون شهری بودند. ساختار و فرم معماری آن ها، منطبق با جغرافیا و اقلیم مناطقی بود که در آن قرار داشتند.

    کلیدواژگان: کاروانسراها، مسیر، تهران، انزلی، قاجار
  • عاطفه رسولی*، میثم میری آهو دشتی صفحات 630-643

    غار اسپهبد خورشید یکی از بزرگترین طاق های طبیعی دنیا محسوب می شود، که دارای آثار شگفت انگیزی از معماری اواخر دوره ساسانی است. در داخل این طاق با آثار معماری دوره ساسانی مواجه می شویم، که از لاشه سنگ و ملاط ساروج ساخته شده است. هدف از این پژوهش، مطالعه آثار معماری این محوطه و مقایسه آن با دیگر آثار معماری دوره ساسانی در دیگر نقاط ایران است. پرسشی که در این پژوهش مطرح می باشد، این است که چه شباهت هایی بین آثار معماری به دست آمده از غار اسپهبد خورشید با دیگر آثار معماری مکشوفه از دوره ساسانی وجود دارد؟ فرضیه پژوهشی حاضر در پاسخ به این سوال این است که استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملاط ساروج، راهروهای طویل، طاق های گهواره ای و طاق های هلالی در غار اسپهبد خورشید نشان دهنده شباهت زیاد این بنا با آثار معماری دوره ساسانی است. . در این تحقیق با استفاده از بررسی میدانی و مستند سازی آثار معماری مکشوفه از غار اسپهبد خورشید، به بررسی آثار معماری این غار پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که آثار معماری این غار به لحاظ نوع مصالح و نوع  پلان شباهت زیادی به دیگر آثار معماری دوره ساسانی در دیگر نقاط ایران دارد. بنابراین می توان گفت آثار معماری مکشوفه از غار اسپهبد خورشید یکی از منحصرترین آثار معماری اواخر دوره ساسانی می باشد که در منطقه مازندران کشف گردیده و به لحاظ نوع معماری، قدمت تاریخی و ارتفاع قلعه دارای اهمیت زیادی است.

    کلیدواژگان: غار اسپهبد خورشید، آل باوندیان، معماری، ساسانی، قلعه
  • ثمین ترکمن، جمال الدین سهیلی* صفحات 644-661

    دوران قاجاریان، از شگفت انگیزترین دوره های تحول در هنر ایران است. زیرا ارتباط با غرب، ویژگی های خاصی به جامعه داد. قاجاریه به واسطه ارتباطات با دنیای خارج، دستخوش تحول شده بود که، جریان هنر از این تاثیرات بی بهره نماند؛ تقویت روابط با غرب، موجب ظهور برخی آثار هنری شد. نقاشی دیواری از هنرهایی است که در این دوران از مضامین غربی تاثیر پذیرفت، و به اوج رسید. خانه شهشهانی در اصفهان، بنایی با نقاشی دیواری های چشم گیر است. با توجه به این موضوع و با هدف بررسی دلیل شکل گیری نقوش در خانه شهشهانی، پژوهش حاضر از نوع تفسیری- تاریخی، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، اسنادی و بررسی میدانی به ارایه نتایج می پردازد. در این راستا، پس از مطالعه ساختار جامعه ایرانی قاجار، به مدد نقاشی دیواری های خانه شهشهانی، به بررسی تحولات قاجار پرداخته شده است که پرسش های پژوهش بدین شرح است: تغییر و تحولات اجتماعی دوره قاجار چگونه نمودی بر نقاشی های دیواری خانه شهشهانی دارد؟ تصاویر در خانه شهشهانی، به چه دلیلی دارای دو مفهوم متفاوت در مضامین و مفاهیم نقاشی های موجود در آن است؟ از این رو، مضامین نقاشی دیواری ها در دو طرح کلی، به چهار گروه تقسیم گردید که پس از بررسی شان، می توان نتیجه گرفت چگونه حکایت کننده تغییرات در ساختار جامعه ایرانی هستند. این تصاویر، نشان دهنده تاثیرپذیری سنت های ایرانی از شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، که تنها در ظاهر نمود دارند و همچون تصوری از اروپا که مکانی رویایی برای ایرانیان بود، به شکل تغییر در پوشش و رفتارها حتی در نقوش اساطیری به تقلید از اروپاییان در کنار فرهنگ ایرانی، صورت پذیرفت.

    کلیدواژگان: دوگانگی، مفاهیم و مضامین، نقاشی دیواری، خانه شهشهانی، اصفهان
  • نادره شجاع دل* صفحات 662-677

    آرامگاه را میتوان بعد از مساجد از متداول ترین بناهای معماری اسلامی ایران به شمار آورد. با عنایت به کثرت تعداد آرامگاه ها تاکنون پژوهش های متعددی در این خصوص انجام یافته است. در این پژوهش ها به پیشینه آرامگاه سازی در ایران و گونه های بناهای آرامگاهی پرداخته اند و به طور اعم و متفق القول بناهای آرامگاهی ایران را به دو گونه برج مقبره و و مقابر با پلان مربع گنبدپوش تقسیم نموده اند. پژوهش حاضر به بررسی بناهای آرامگاهی آذربایجان غربی پرداخته و پس از نگاهی اجمالی به سوابق پژوهش های فوق الذکر در گام اول اقدام به شناسایی بناهای آرامگاهی محدوده مورد مطالعه نموده و سپس 15 مورد از آنها که به لحاظ کالبد، وضع موجود، ماهیت آرامگاه بودن و پیشینه تاریخی واجد شرایط بودند برای بررسی انتخاب شده اند. در روند بررسی پس از شناخت و معرفی هر نمونه موردی و تکمیل مستندات، کلیه نمونه ها به لحاظ پیشینه، الگوی معماری و سایر ویژگی ها مقایسه شده و نهایتا همانند بناهای آرامگاهی دوران اسلامی ایران در دو دسته برج مقبره و الگوی چهارگوش گنبد پوش جای گرفته اند. در نمونه های بررسی شده الگوی برج مقبره در بازه تاریخی سلجوقی تا تیموری و الگوی چهارگوش گنبدپوش در دوره صفوی تا قاجار شکل گرفته است.

    کلیدواژگان: آرامگاه، مقبره، بقعه، امامزاده، آذربایجان غربی
  • امیرمحمد معززی مهرطهران*، میترا آریان فر صفحات 678-698

    جهانی شدن میراث فرهنگی و درنوردیدن مرزهای ملی، در هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه ضمن تمایزجویی فرهنگی در جهان، فرصت هایی برای توسعه نیز پیش روی آنها قرار می دهد. تجربه لیورپول اما زاویه دیگری از خوانش دولت-ملت ها در نسبت شان با میراث جهانی را روایت می کند. تجربه ای که با اولویت قایل شدن برای امر توسعه میراث جهانی شهر را در محاق قرار می دهد. واکاوی و شناسایی نکات و مسایلی که در برساخت این تجربه نقش داشته، معطوف به این پرسش که «چرا در لیورپول منافع توسعه به حفاظت از میراث جهانی شهر ارجح دانسته می شود؟»، هدفی است که از طریق مطالعه ای اسنادی- تاریخی و متکی بر تحلیل محتوا، در این مقاله دنبال شده است. نتیجه مطالعه نشان می دهد که بروز این تعارض و گذر از میراث جهانی به نفع اهداف توسعه، نخست متاثر از گفتمان نظری حاکم در سطح ملی و محلی است؛ گفتمانی با بن مایه های توسعه که در رویکرد مدیریتی و نظارتی و ویژگی محتوایی اسناد هدایت و نظام برنامه ریزی نیز رخنه کرده است؛ و در وهله بعد، تحت تاثیر ضعف رویه ای و محتوایی نهاد حفاظت در سطح بین المللی است. بر این اساس، تعدیل و تغییر گفتمانی از گفتمان صرف توسعه به گفتمان حفاظت وتوسعه توامان در سطح ملی و محلی، و اتخاذ رویکرد و نگرش مثبت و متعهدانه در ارتباط با میراث جهانی و اصول یونسکو از سوی دول عضو، در کنار ارتقاء جایگاه نهادی یونسکو و ویژگی های کاربردی اسناد تولیدی آن، راهکارهایی است که به حمایت جامع تری از میراث فرهنگی و طبیعی بشر و جلوگیری از بروز چنین تجاربی منتج خواهد شد.

    کلیدواژگان: میراث جهانی، توسعه، لیورپول، یونسکو، منظرشهری تاریخی
  • آرش ضیاءآبادی* صفحات 700-710

    مسافریان، آل مسافر، کنگریان یا سلاریان خاندانی محلی بودند که از اوایل قرن چهارم تا اواخر قرن پنجم هجری قمری بر منطقه طارم بخشی از محدوده جغرافیایی رشته کوه البرز در دیلم فرمانروایی داشتهاند. متون تاریخی آغاز حکومت این خاندان را همزمان با غلبه بر دژ سمیران و تسلط طارم عنوان میدارند. همچنین این اسناد حاکی از آنند که رودبار و طارم دو مرکز مهم دیلم و نیز محل استقرار حکام منطقه محسوب میشدهاند. گروهی از این خاندان بر بخشهایی از آذربایجان، استان زنجان، ابهر و سهرورد نیز تسلط یافتند. آل مسافر با تمایل به اسماعیلیان وجوه مشخصه ای از مقاومت در برابر سایر قدرتهای محلی و حکومتهای مرتبط با منطقه در قلمرو خلافت عباسی را نشان دادند. دژ سمیران که تحت عنوان دژ پادشاه دیلم خوانده می شده است، در واقع پایگاه این حکومت محلی به شمار میرفته است. این دژ به نوعی یک پایگاه نظامی به شمار میرفته است. طارم نیز یک مرکز مهم سیاسی و امیر نشین در دوره دیلمیان شناخته میشود. لذا با توجه به اهمیت موضوع و نیز حضور خاندان آل مسافر در این منطقه، پژوهش حاضر تلاش دارد با هدف معرفی نقش سیاسی دژ سمیران، دلایل و علل انتخاب منطقه طارم از سوی مسافریان، به منزله پایگاهی مهم را مورد تحلیل قرار دهد.

    کلیدواژگان: دیلمیان، آل مسافر، دژ سمیران، رشته کوه البرز، طارم
  • فریبرز طهماسبی، رضا رضالو*، اردشیر جوانمردزاده، حبیب شهبازی شیران صفحات 712-734

    قره حسنلو از جمله محوطه ای است که به واسطه قرارگیری در میانه دشت اردبیل، از اهمیت زیادی در مطالعات باستان شناسی منطقه برخوردار است. ضمن کاوش باستان شناسی در این محوطه، نمونه های متنوعی از یافته های سفالی به دست آمده که تاکنون پژوهشی در ارتباط با آنها صورت نگرفته است. در این راستا، پژوهش پیش رو بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی؛ در پی آن است تا از طریق مطالعه سفالینه های حاصل از نتایج کاوش قره حسنلو و مقایسه تطبیقی آنها با دیگر نقاط، به معرفی، گونه شناسی و گاهنگاری نسبی سفال های شاخص محوطه مذکور بپردازد. سوال اصلی این پژوهش بدین صورت مطرح می گردد؛ با توجه به تنوع گونه های سفالی و تطبیق آن ها با محوطه های دیگر، گاهنگاری سفال های این محوطه، به کدام دوره می رسد؟یافته های پژوهش نشان می دهد که سفال-های آن شامل انواع کاسه، کوزه، سبو، دیگ و خمره بوده که در زمره سفالینه های آهن I و II و دوران تاریخی (اشکانی) قرار دارند. سفال های این محوطه دارای گونه های مشابهی با سایر محوطه های منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله حوزه شمال و شمال غرب ایران می باشند. در نهایت با توجه به سایر داده های فرهنگی به دست آمده، می توان گاهنگاری نسبی محوطه را بدین شکل تفسیر نمود که این محوطه در طی عصر آهن I و II به احتمال برای نخستین بار مورد استقرار قرار گرفته و پس از یک دوره گپ زمانی، مردمان پارتی با بنا نهادن سکوی خشتی بر روی این تپه، این مکان را به محلی آیینی تبدیل نموده و به صورت موقت و در برخی از فصول، در این محوطه استقرار یافته اند.

    کلیدواژگان: تپه قره حسنلو، نمین، سفال، عصر آهن، دوران اشکانی
  • حسین راعی*، محسن بیگلری صفحات 736-755

    مزارع مسکون به عنوان یک مجتمع زیستی کوچک با عناصر وابسته ای چون؛ عمارت اربابی توسط معماران محلی، طراحی شده و سپس به تدریج ساخته می شدند. به طورمعمول معماری این عمارت ها به دلیل حضور ارباب و خانواده ایشان دارای تجمل بیشتری بود و ازنظر مکان یابی در موقعیت بهتری نسبت به سایر عناصر قرار داشت. عمارت اربابی محمدحسین خان خلج در مزرعه قاضی بالا نیز یکی از ده ها عمارت اربابی است که در مزارع اقلیم گرم وخشک ایران شناسایی شده و نیازمند بررسی کالبدی عمیق تری است.مسیله اصلی پژوهش، نیاز به شناخت بیشتر درباره معماری عمارت های اربابی متعلق به مزارع مسکون ایران است. بر این اساس دو پرسش اصلی با هدف معرفی یک عمارت اربابی دوره قاجار در بطن مزرعه قاضی بالا مطرح می شود: 1. عمارت اربابی محمدحسین خان خلج دارای چه ویژگی های کالبدی است؟2. نوع مالکیت عمارت چه تاثیری در پیدایش آن ویژگی ها داشته است؟ در این مقاله و با توجه به ماهیت تاریخی موضوع، از رهیافت تفسیری و روش تفسیری- تاریخی استفاده می گردد. منابع مهمی چون؛ اسناد تاریخی معتبر، تصاویر قدیمی مالکان و مصاحبه با بازماندگان در کنار مطالعات وسیع میدانی توانسته است به شناخت این موضوع کمک کند. این تحقیق با بررسی ویژگی های شکلی و محتوایی عمارت به این نتیجه رسیده است که معیارهایی چون؛ آسایش، استحکام، تفرج و تجمل می توانند به عنوان اصول کلی در سنت ساخت عمارت اربابی محمدحسین خان خلج قابل فهم و بازخوانی باشند.

    کلیدواژگان: مزرعه مسکون، عمارت اربابی، میراث کشاورزی، خلج، قاضی بالا
  • فریبا شریفیان*، کتایون فکری پور صفحات 756-768

    مهرها از مهم ترین منابع در واکاوی تاریخ هر دوره هستند. بررسی و مطالعه روشمند این آثار، اطلاعات ارزشمندی را درباره مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دوره های مختلف تاریخی در اختیار ما قرار می دهند. نقوش روی مهرها  افزون بر انتقال جنبه های زیبایی بصری به بیننده اندیشه ، باور و نگرش سازندگان آن ها را نیز منتقل می کنند. هنرمندان مهرساز ساسانی توجه ویژه ای به نقوش حیوانی داشتند. در این میان ویژگی های خاص گاو، به عنوان پنجمین آفریده در اسطوره آفرینش اورمزد، از لحاظ اقتصادی و ارتباط آن با بن مایه های اساطیری و دینی باعث شده است که  این جانور در مرکز توجه هنرمندان مهرساز و دارندگان مهر های ساسانی قرار بگیرد؛ به طوری که بازتاب آن را می توان در فراوانی مهرها و اثرمهرهای منقوش به نقش گاو در دوره ساسانی مشاهده کرد. در این پژوهش، نویسندگان پس از نگاهی اجمالی به نقش مایه گاو در اساطیر و متون باستانی ایران به بررسی آن بر مهرهای ساسانی، همچنین معرفی 3 مهر منقوش به نقش گاو از موزه بوعلی سینا  پرداخته اند که کتیبه های آنها نخستین بار توسط نویسندگان این مقاله خوانده شده اند. در پایان نیز مسیله دارندگی و مالکیت این مهرها و مفهوم کتیبه های سه مورد معرفی شده با نقش گاو مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله به روش اسنادی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای و پژوهش میدانی تنظیم شده است.

    کلیدواژگان: مهر، ساسانی، گاو، اسطوره، موزه بوعلی
  • مظفر عباس زاده*، اصغر محمد مرادی، معصومه آیشم صفحات 770-796

    میراث فرهنگی به منزله ردپای انسان در بستر تاریخ، دارای ارزش های متعددی است که این موضوع متناسب با مقتضیات جوامع و فرهنگ های مختلف قابل بررسی و بازتعریف است. یکی از روش هایی که امکان ریشه یابی این مسیله را امکان پذیر می نمایید، بررسی نوع نگاه به موضوع میراث فرهنگی در بستر زمان است که دراین میان مطالعه اسناد مرتبط با موضوع در کشور و مرور فرآیند توجه به میراث فرهنگی، بخصوص گونه های ارزش میراث در ارتباط با رویکردهای حفاظتی موردنظر این پژوهش است. در همین راستا با بهره گیری از پنج منابع مطالعاتی در کنارهم (برنامه های عمرانی و توسعه، قوانین و آیین نامه ها، اساسنامه سازمان ها و نهادهای مداخله گر، شرح خدمات طرح های حفاظتی و مصاحبه با صاحب نظران حوزه نظریه و اجرا) به بررسی فرآیند حفاظت از منابع میراث پرداخت شده است. مطالعه همزمان هر پنج ابزار و منبع مطالعاتی در کنارهم و توجه به گونه های ارزش و رویکردهای حفاظتی متصور شده در هر سند و هم پوشانی تقویم زمانی این ابزارها و منابع مطالعاتی، از نوآوری های این پژوهش می باشد. روش تحقیق با توجه به سوالات پژوهش، کاربردی- عملی است. نحوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای، اسنادی و مصاحبه است. مطالعات صورت گرفته بر روی اسناد مذکور نشان می دهد که در بیشتر اسناد مطالعاتی می توان شاهد فقدان توجه به مفهوم ارزش خاصه ارزش های میراث فرهنگی و به تبع آن رویکردهای حفاظتی برپایه ارزش بود. این موضوع منجر به بروز مشکلات بسیاری شده است که لازمه مرتفع شدن معضلات، پیشگیری از وقوع دوباره آن، نیازبه مطالعه ارزش محور و ارایه قوانین ارزش مبنا در این حوزه را به منصه ظهور می رساند

    کلیدواژگان: ارزش، حفاظت، اسناد تاریخی، میراث فرهنگی.، واکاوی
|
  • Fatemeh Abedi, Ahmad Chaichi Amirkhiz*, Kamaleddin Niknami, Hayedeh Khamseh Pages 610-629

    During the Qajar period, relations between Iran and European countries expanded. Since the commercial and political highway, from the capital of the Qajar state in Tehran to Bandar Anzali on the northern border, was considered a strategic passage in the communication network of Iran with Russia and Europe, fundamental changes in the implementation of road construction operations, including the repair, development, establishment and equipping of inter-road places was necessary. Among them, the oldest and most important service places for travelers have been caravanserais. The main purpose of this research is the typology of architecture, the influence of the role of climatic conditions and geographical location in the process of architectural formation of caravanserais on the Tehran Anzali route.The findings have been researched based on library sources and field archaeology. The method of data analysis is qualitative. The results of the data show that the largest number of caravanserais were out-of-town in terms of typology. The variety of climatic conditions of the route has not been adapted to the form and architectural features of caravanserais. Although the different geographical location has caused minor differences in the architectural elements of some of them, all these types of caravanserais were built following the same architectural pattern as the four-porch caravanserais with courtyards of the Safavid period.A small number of other caravanserais were of the inner-city type. Their architectural structure and form was in accordance with the geography and climate of the regions where they were located.

    Keywords: : Caravanserai, Route, Tehran, Anzali, Qajar
  • Atefeh Rasouli*, Meysam Miri Ahoodashti Pages 630-643

    Espahbad Khorshid cave is one of the giant natural arches in the world, which has a fantastic architecture of the late Sassanid Age. Inside this arch, we encounter architectural works of the Sassanid Age, built of stone rubble and Saroj mortar. The purpose of this research is to study the architectural works of this site and compare them with other architectural works of the Sassanid Age in other parts of Iran. The question of this research is, what are the similarities between architectural works discovered in Espahbad Khorshid cave and other architectural works from the Sassanid Age?The research hypothesis in answering this question is the use of stone rubble, Saroj mortar, rocking arches, and crescent arches in Espahbad Khorshid cave shows the significant similarity of this architecture with Sassanid Age architecture. This research uses fieldwork and documentation of architectural works discovered in Espahbad Khorshid cave. The results show that the architecture in this cave is significantly similar to the architectural works of the Sassanid Age in other parts of Iran. One of them is Dokhtar castle in Firuzabad, Fars province. Therefore, we can say the architectural works discovered from the Espahbad Khorshid cave are one of the unique architecture of the late Sassanid Age found in the Mazandaran region, and in terms of architecture, historical Age, and height of the castle has significant importance.

    Keywords: Espahbad Khorshid, Bavandian, Architecture, Sassanid, Castle
  • Samin Torkaman, Jamaleddin Soheili* Pages 644-661

    Qajar period is one of the most amazing periods in the Iranian art. Because the relationship with West gave special features to the society. Qajar was transformed by new connections with outside world, and the flow of art also benefited from these influences; Strengthening relations with West facilitated the appearance of some works of art. Mural painting is one of the arts that was influenced by western themes, and reached its peak. With regard to this issue and to aim of investigating the reason for the formation of designs in Shahshahani House, the present study is of interpretive-historical type, using library studies, documents and field studies to present the results. So, after studying the Iranian society of that time, the article has investigated the developments of that period with helping the mural paintings of the Shahshahani House, and the questions are: How do the social changes of Qajar have an effect on the mural paintings of Shahshahani House? And why do the pictures in Shahshahani House have two different concepts in themes? Therefore, the themes of the mural paintings were divided in, two general designs and four groups. After examining, we can conclude how they tell the changes in the Iranian society. These images show the influence of Iranian traditions from political, social and cultural conditions, which are only visible and as an image of Europe, in the form of changes in clothing and behaviors even in mythological motifs to imitate Europeans in Beside Iranian culture, it has been done.

    Keywords: Duality, meanings, themes, mural paintings, Shahshahani house, Isfahan
  • Nadereh Shojadel* Pages 662-677

    After mosques, the tomb can be considered as one of the most common Islamic architectural buildings in Iran. Due to the large number of tombs, many researches have been done in this regard. In these researches, they have discussed the history of tomb building in Iran and different types of tomb buildings, and they have generally and unanimously divided Iran's tomb buildings into two types, tower tombs and tombs with a square dome plan. The present research examines the tomb buildings of West Azerbaijan province and after a brief look at the records of the above-mentioned researches, in the first step, it identifies the tomb buildings in the studied area and then 15 of them, which are tombs in terms of body, existing condition, nature and historical background, were eligible, have been selected for review. In the review process, after recognizing and introducing each case sample and completing the documentation, all samples are compared in terms of background, architectural pattern and other characteristics, and finally, like the tomb buildings of the Islamic era of Iran, they are divided into two categories; the mausoleum tower and the square domed pattern are placed. In the examined samples, the tomb tower pattern was formed in the historical range from Seljuk to Timurid period and the domed square pattern was formed from Safavid to Qajar period

    Keywords: mausoleum, tomb, Imamzadeh, monument, West Azerbaijan
  • AmirMohammad Moazezi Mehr-E-Terran*, Mitra Arianfar Pages 678-698

    World heritage is crucial importance to societies and the great potential to contribute to Development goals. Liverpool's experience, however, sheds light on other aspects of nation-states encounter with cultural heritage. This reflects conservation should be the catalyst for development, not an obstacle. According to this, main Question is, "why in Liverpool, the benefits of development are considered preferable to the protection of the world heritage of the city?”. To answer this question, research methods is Historical study by focusing on national and academic document that published in the research scope and data analyzing accomplished based on content analysis. The result of the study shows that the emergence of this conflict between Conservation and Development is firstly affected by the prevailing theoretical discourse at the national and local level; a discourse with the foundations of growth, which has penetrated into the managerial and supervisory approach and the content characteristics of the managing documents and the planning system. Second, it is influenced by the procedural and substantive weakness of the UNESCO. Based on this, changing the discourse from the mere development to the synchronicity of conservation and development at the national and local level, and adopting a positive attitude and committed approach in relation to the world heritage and UNESCO principles by the member states, along with improving the institutional status UNESCO and executive usability of its production documents are solutions that will lead to a more comprehensive support of the cultural and natural heritage and prevent such experiences.

    Keywords: World Heritage, Development, Liverpool, UNESCO, Historical Urban Landscape
  • Arash Ziaabadi* Pages 700-710

    Masafaris, Al-Masafaris, Kangaris or Selaris were local families who ruled Tarem region, a part of the Alborz mountain range in Dilam, from the beginning of the 4th century to the end of the 5th century AH. The historical texts mention the beginning of the rule of this dynasty at the same time as the conquest of the Samiran fortress and the domination of Tarem.Also, these documents indicate that Rudbar and Tarem were considered two important centers of Dilam and also the residence of the rulers of the region. A group of this family also dominated parts of Azerbaijan, Zanjan, Abhar and Sohraward provinces. Al-Musafir, with their inclination towards the Ismailis, showed characteristic features of resistance against other local powers and governments related to the region in the territory of the Abbasid Caliphate. Dej Samiran, which is known as the fortress of the King of Dilam, is actually the base of this local government. This fort is a kind of military base.Tarem is also known as an important political center and emir seat during the Delamian period. Therefore, considering the importance of the issue and the presence of the Al-Masafir family in this area, the present study tries to introduce the political role of Samiran citadel, the reasons and reasons for choosing the Tarem region by the travelers, as an important base.

    Keywords: Dilmian, Al-masafir, Samiran Citadel, Alborz mountains, Tarem
  • Fariborz Tahmasebi, Reza Rezaloo*, Ardeshir Javanmardzadeh, Habib Shahbazi Shiran Pages 712-734

    Qara-Hasanlu is an area that, due to its location in the middle of the Ardabil plain, is of great importance in the archaeological studies of the region. During the archeological exploration in this area, various examples of pottery finds were obtained, which have not been researched so far. Advanced research based on library and field studies; It seeks to introduce, typology and relative chronology of the pottery of the mentioned area through the study of pottery obtained from the results of Qara-Hasanlu excavation and their comparative comparison with other places. The main question of this research is posed as follows; According to the variety of pottery types and matching them with other areas, the chronology of the pottery of this area reaches which period? The research findings show that its pottery includes all kinds of bowls, jars, Cebu, pot and pot, which are among the pottery of Iron I and II and historical period (Ashkan). The pottery of this area has similar types with other regional and extra-regional areas, including the north and northwest of Iran. Finally, according to the other cultural data obtained, the relative chronology of the site can be interpreted in such a way that this site was probably settled for the first time during the Iron Age I and II and after a gap period. Once upon a time, Parthian people turned this place into a ritual place by building an adobe platform on this hill and settled in this area temporarily and in some seasons.

    Keywords: Qara-Hasanlu Hill, Namin, Pottery, Iron Age, Parthian Era
  • Hosein Raie*, Mohsen Biglari Pages 736-755

    Residential farmsteads as small biological complexes with dependent elements such as; manors were designed by local architects and then gradually built. Because of the presence of the landlord and his family, the architecture of these buildings was usually more luxurious, and it was in a better location than other elements. The manor of Mohammad Hossein Khan Khalaj in Qazibala farmstead is also one of the dozens of manors that have been identified in the fields of the hot and dry climate of Iran and needs a deeper physical investigation.The moot point of the research is the need to know more about the architecture of manorial buildings belonging to residential farmsteads in Iran. Based on this, two main questions are raised with the aim of introducing a Qajar period manor in the heart of Qazibala farmstead: 1. What are the physical characteristics of the manor of Mohammad Hossein Khan Khalaj? 2 What impact has the manor's ownership had on physical characteristics? In this article, considering the historical nature of the subject, the interpretive approach and historical interpretive method are used. Authentic historical documents, old photographs of owners, interviews with survivors, and extensive field studies have all contributed to a better understanding of this issue. This research has come to the conclusion that criteria such as; comfort, strength, entertainment and luxury can be understood and read as general principles in the tradition of building the manor of Mohammad Hossein Khan Khalaj.

    Keywords: Farmstead, Manor, Agricultural Heritage, Khalaj, Qazibala
  • Fariba Sharifian*, KATAYOUN FEKRIPOUR Pages 756-768

    Seals are important sources in the analysis of the history of each era. Methodological study of these works plays an important role in clarifying the political, social and economic issues of different historical periods. The motifs on the seals show the belief and attitude of the people of that time to the world around them. In addition to conveying aspects of visual beauty to the viewer, these motifs also convey the thoughts of its creators. Animal motifs have been more efficient and of great interest to Sassanid artists. Bull, as the fifth creature of Ohrmazd, from an economic, mythological and religious point of view, was the center of attention of Sassanid seal artists and owners. In this research, the authors, after taking a brief look at the role of the bull in the mythology and ancient texts of Iran, have examined it on Sassanid seals, and also introduced three inscribed seals with the motif of bulls from Bu- Ali Sina Museum which have been read by the authors of this article for the first time. At the end, the issue of possession and ownership of these seals and the concept of the inscriptions of the three seals have been examined. This article is prepared in a documentary way based on library studies and field research.

    Keywords: seal, Sassanid, bull, myth, Buali museum
  • Mozaffar Abbaszadeh*, Asghar Mohammadmoradi, Masoumeh Ayashm Pages 770-796

    Cultural heritage, as a trace of human throughout history, has several values that can be explored and redefined subject to the requirements of different societies and cultures. Lack of attention to the values have led to several problems in the preservation process. One possible way to investigate the roots of this problem is to examine the attitudes of various stakeholders towards cultural heritage from the past to the present. The focus of this study is on the study of related documents in the country, the pathology of attitudes towards cultural heritage, and, in particular, the relation between types of heritage values and preservation approaches. To this end, five research instruments were uses (Civil and Development Programs, Laws and Regulations, Statute of Intervening Organizations and Institutions, Description of Conservation Services, and Interviews with Theory and Practice Experts) to investigate the pathology of the process of heritage resources conservation. Simultaneous study of these five sources and investigation of the types of values and protective approaches in each document and their possible temporal overlap are among innovations of this study. The research methodology was applied-practical based on research questions. Data collection was carried out using library-based and documentary techniques, as well as interview. Studies on the documents indicated that in most of the documents, we can see the lack of attention to the concept of cultural heritage values and, consequently, value-based preservation approaches.

    Keywords: The relation between value, conservation, Documents, Pathology, Cultural Heritage., Analysis