فهرست مطالب

اندیشه های نوین تربیتی - سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 67، بهار 1402)

نشریه اندیشه های نوین تربیتی
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 67، بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • لیلا مرادی، محمدصادق تفضلی*، حجت الله غ منیری، ناهید عزیزی صفحات 7-28

    شرایط سیاسی و اجتماعی مشروطه باعث تشویق و تشدید نگاه انتقادی، تربیتی شاعران این دوره و دوره پسامشروطه بوده است. به خاطر جایگاه جریان ساز ملک الشعرای بهار و احمد شاملو به عنوان منتقدین وضیعت اجتماعی، اخلاقی زمان اشعار ایشان برای پژوهش پیش رو انتخاب شده است. در این مقاله گردآوری داده ها به صورت «کتابخانه ای» و روش انتخاب ابیات به شیوه «هدفمند» صورت پذیرفته است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی اشتراکات و افتراقات آموزه های تربیتی اجتماعی در اشعار ایشان است. در همین راستا، پژوهش حاضر به شیوه «تحلیلی تطبیقی» در پی پاسخ به چگونگی نگرش این دو شاعر درخصوص شالوده های اخلاق اجتماعی: (عدالت اجتماعی، حقوق زن، جهل عمومی، آزادی، فقر، خودآگاهی اجتماعی، ظلم ستیزی و...) است. نوآوری پژوهش در این است که برای نخستین بار، دو شاعر از دو گونه و مکتب متفاوت شعری   یکی در مکتب بازگشت و دیگری در سپیدسرایی به لحاظ نگرش تربیت اجتماعی مورد مقایسه قرار می گیرند. از آنجا که غلبه وجه سیاسی اشعار شعرای این دوران، باعث در سایه ماندن وجوه دیگر (به ویژه وجه تربیتی) آن شده است؛ لذا ضروت توجه پژوهشگران به وجوه مغفول مانده اشعار مذکور، انکارناپذیر می نماید.

    کلیدواژگان: تربیتی اجتماعی، تحلیلی تطبیقی، مشروطه، ملک الشعرای بهار، احمد شاملو
  • یوسف گرجی*، زهرا مظاهری صفحات 29-48

    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شناخت والدین از قابلیت های روانشناختی و فیزیکی فرزندان 3 تا 6سال براساس برنامه کودک شو شبکه نسیم بود. روش پژوهش در مرحله اول کیفی (پدیدارشناسی) و در مرحله دوم توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی قسمتهای سری سوم برنامه کودک شو شبکه نسیم در سال 1397 بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 81 خانواده شرکت کننده در برنامه کودک شو بود. برای قابلیت های فیزیکی از سوالات اتاق بازی کودک-والد استفاده و برای قابلیت های روانشناختی با روش کلایزی 5  مفهوم کلی، علایق، روابط بین فردی، مولفه عاطفی، مولفه رفتاری و مولفه شناختی براساس سوالات مطرح شده در برنامه به دست آمد و برای تعیین اعتبار آن از روش سه سوسازی استفاده گردید. سپس بعد از کدگذاری سوالات به صورت دستی، مولفه ها براساس پاسخ درست و غلط والدین، بصورت آزمون های فراوانی و درصد و آزمون خی دو توصیف و تحلیل گردید. نتایج نشان داد در مجموع 638 سوال (561 سوال روانشناختی و 77 سوال فیزیکی) از والدین پرسیده شده است که آنها 43 درصد جواب درست و 57 درصد پاسخ نادرست به سوالات  داده اند. همچنین نتایج آزمون خی دو نشان داد بین پاسخ درست و نادرست والدین به قابلیت های کودک به جز روابط بین فردی تفاوت معناداری مشاهده شد؛ یعنی والدین به طور معناداری شناخت دقیقی از ویژگی های فیزیکی و روانشناختی فرزندان خود نداشته اند. در مجموع می توان نتیجه گیری کرد که شناخت والدین از قابلیت های فیزیکی و روانشناختی کودکان خود، پایین و ناکافی است.  بنابراین پیشنهاد می شود به والدین جهت شناخت دقیق تر از ویژگی های روانشناختی فرزندان خویش آموزش های لازم ارایه گردد.

    کلیدواژگان: شناخت والدین، قابلیت های فیزیکی، ویژگی های روانشناختی، برنامه کودک شو، شبکه نسیم
  • راضیه شیخ الاسلامی*، سید عابد علوی صفحات 49-69

    علم تحول انسان محدود به بیان فرضیه، نظریه پردازی و بررسی تجربی نیست. بلکه فرانظریه های این علم تفسیر نتایج و کاربردهای تربیتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. هدف این مقاله بررسی علم تحول انسان در پرتو فرانظریه های این علم بود. تناسب بین فرانظریه ها و نظریه ها)که مبنای سیاست گذاری های تعلیم و تربیت و کاربردهای آموزشی هستند(، از ضروریات تحول بهینه انسان است. از این رو در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، انواع فرانظریه های علم تحول انسان شامل فرانظریه دو نیمه سازی دکارتی و فرانظریه فرآیندی رابطه ای مورد واکاوی قرار گرفته است. فرانظریه دونیمه سازی دکارتی، جهان هستی را در قالب قطب های دوگانه جمع پذیر ترسیم می کند، در حالی که فرانظریه فرآیندی رابطه ای، جهان هستی را به عنوان سیستمی از روابط متقابل کل و جزء، پویا و در حال تغییر ترسیم می کند. در این فرانظریه قطب ها در یکدیگر رسوخ کرده و هر قطب در عین حال که دیگری را تعریف می کند، خود نیز به وسیله دیگری تعریف می شود. همچنین، کل یک سیستم سازمان یافته از بخشها است، به نحوی که هربخش به وسیله ارتباطش با دیگر بخشها و با کل تعریف می شود. بنابراین، کل بزرگتر از جمع بخشهایش نیست، بلکه از آن متفاوت است. ناکامی فرانظریه دونیمه سازی دکارتی در تشریح پیشرفت های جدید در علم تحول انسان، نفوذ 300 ساله این فرانظریه را کاهش داده و فرانظریه فرآیندی رابطه ای در حال جایگزینی با آن است.

    کلیدواژگان: جهان بینی، فرانظریه های تحول انسان، فرانظریه دو نیمه سازی دکارتی، فرانظریه فرآیندی رابطه ای، علم تحول انسان
  • مهسا مرادمند، حسن عشایری، هومن نامور* صفحات 71-91

    یکی از رفتارهای پرخاشگرانه که به طور فزاینده ای به عنوان یک مسیله مهم در مدارس به رسمیت شناخته شده است قلدری-قربانی می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارایه مدلی جهت پیش بینی قربانی قلدری نوجوانان بر اساس دلبستگی به والدین و همسالان، شفقت به خود با نقش میانجی حل مشکل در نوجوانان دوره اول مقطع متوسطه (کلاس ششم تا هشتم) انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی به شیوه مقطعی، 320 نفر از نوجوانان 12 تا 15 سال شهر تهران به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از فرمول کلاین انتخاب شدند، که پس از جمع آوری داده ها، تعداد 312 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بوده است و از شرکت کنندگان خواسته شد به پرسشنامه های استاندارد قلدری ایلی نویز (2001)، دلبستگی نوجوانان به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، حل مشکل هپنر و پترسون (1982)، شفقت به خود نف (2003) پاسخ دهند. به منظور تحلیل داده از از نرم افزارهای Spss نسخه 19و Smart-PLS نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که 88. 7 درصد از تغییرات قربانی قلدری ناشی از تغییرات متغیرهای انواع دلبستگی و شفقت به خود است و تمامی متغیر-های مذکور (به غیر از دلبستگی پدر) تاثیر معناداری بر قربانی قلدری دارند. همچنین نتایج مرتبط با نقش میانجی گری حل مساله، نشان داد که انواع دلبستگی (به غیر از دلبستگی همسالان) و شفقت به خود از طریق حل مشکل بر قربانی قلدری نوجوانان به ترتیب 0. 047-، 0. 506- و 0. 268- اثر غیر مستقیم دارد (001/0<p). بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که حل مشکل در رابطه بین قربانی قلدری نوجوانان و انواع دلبستگی (مادر و پدر)، شفقت به خود نقش میانجی دارد. توجه به این مکانیسم ها می تواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای نوجوان در مقابله با قربانی شدن توسط هم سالان و ابتلا به نشانه های افسردگی مفید باشد.

    کلیدواژگان: دلبستگی به والدین و همسالان، شفقت به خود، قربانی قلدری نوجوانان، حل مشکل
  • ابوالقاسم یعقوبی، سمیرا فرزین* صفحات 93-116

    هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر ظرفیت حافظه فعال کودکان نارساخوان به روش مطالعه ی موردی با طرح A-B بود. نمونه ی این پژوهش سه دختر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی بودند که  به طور تصادفی از میان کودکانی انتخاب شدند که در سال تحصیلی 1400-1399 به مراکز مشاوره شهر شیراز ارجاع و به عنوان نارساخوان تشخیص داده شده بودند. ابزارهای پژوهش عبارت از مقیاس هوش وکسلر کودکان (1986) و آزمون حافظه فعال پیکرینگ و کثرکول (2001) بود. برنامه ذهن آگاهی به مدت ده جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T زوجی استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آموزش ذهن آگاهی بر تقویت ظرفیت حافظه فعال کودکان نارساخوان در سه مولفه مجری مرکزی، حلقه واج شناختی و صفحه دیداری- فضایی تاثیر معنادار داشته است. بر اساس یافته ها پیشنهاد می شود معلمان و درمانگران از تکنیک های ذهن آگاهی به عنوان یک روش مستقل یا مکمل روش-های درمانی دیگر جهت تقویت ظرفیت حافظه فعال کودکان نارساخوان استفاده کنند.

    کلیدواژگان: حافظه فعال، ذهن آگاهی، کودکان، نارساخوانی
  • عباسعلی خندانی، علی ایمانزاده*، شهرام رنجدوست صفحات 117-138

    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند بوم شناختی برای متوسطه دوره اول است. با توجه به رشد سریع بحران های بوم شناختی در عصر جدید، تربیت شهروند بوم شناختی به عنوان یکی از پارادایم های نوظهور می تواند در رفع این بحران ها نقش بسزایی ایفا کند. بدین منظور در پژوهش حاضر دو سوال اساسی مورد بررسی قرار گرفت: الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت شهروند بوم شناختی متوسطه دوره اول از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ الگوی پیشنهادی از منظر متخصصان تا چه میزان معتبر است؟ از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته استفاده شد. در روش شناسی مرحله طراحی الگو، به صورت تحلیلی- استنتاجی (سنتزپژوهی) است. در مرحله دوم برای اطمینان از کارامدی الگو از اعتبارسنجی استفاده شد. در این مرحله از روش نمونه گیری مبتنی بر نظر خبرگان یا نمونه گیری مبتنی بر فرد ماهر استفاده شد و از متخصصان و صاحب نظران برنامه ریزی درسی و صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی و صاحب نظران و متخصصان روان-شناسی تربیتی به تعداد 18 نفر الگوی بدست آمده مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و شاخص های آمار استنباطی همچون آزمون t تک گروهی استفاده شد. الگوی پیشنهادی مطلوب برنامه درسی تربیت شهروند بوم شناختی در دوره متوسطه اول بر مبنای الگوی اکر طراحی شده است که از چهار مبنای مهم دینی، اجتماعی، فلسفی و روان شناختی برخوردار است. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی فوق از نظر متخصصان از اعتبار کافی برخوردار است و از نظر متخصصان، کلیه عناصر فوق دارای ویژگی لازم (در حد زیاد) برای دانش آموزان هستند.

    کلیدواژگان: الگوی برنامه درسی، شهروند بوم شناختی، دوره متوسطه
  • احمد ابراهیمی، ابراهیم میرشاه جعفری*، علی ربانی خوراسگانی صفحات 139-165

    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین پیش بایست های راهبرد یاددهی-یادگیری مساله‏محور، متناسب با ‏ویژگی های نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی رشته های علوم تربیتی و علوم اجتماعی با رویکرد آمیخته ی اکتشافی (کیفی-کمی) ‏انجام شد. طرح پژوهش در بخش کیفی برمبنای نظریه ی زمینه ای و در قسمت کمی توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری در بخش کیفی، صاحب نظران در دو حوزه ی علوم تربیتی ‏و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع اطلاعات، به تعداد 29 نفر ادامه یافت. ‏جامعه ی آماری بخش کمی نیز شامل اساتید و دانشجویان دوره ی کارشناسی از دانشکده های علوم تربیتی ‏و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان بود که نمونه از بین آنها بر اساس فرمول کوکران به تعداد 121 نفر از اساتید و 349 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری سهمیه ای متناسب با حجم (تخصیص بهینه) انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه ی ‏محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر 8 تن از متخصصان و پایایی ‏پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‏90/0، مناسب برآورد شد. همچنین روایی پرسشنامه به لحاظ سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی توسط نرم افزار Amos 24 تایید شد. به منظور افزایش دقت و صحت داده های کیفی، چهار معیار باورپذیری، اطمینان پذیری، تاییدپذیری و انتقال پذیری ملاک عمل قرار گفت. تحلیل یافته ها در قسمت کیفی بر مبنای رویکرد تحلیل مضمون (ساختاری-تفسیری) و در قسمت کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار spss 25 انجام شد. بر اساس یافته ها، ‏مهمترین پیش بایست های مد نظر ‏عبارتند از: «تلفیق مفاهیم درسی با مسایل واقعی زندگی»، «شناسایی و تبیین مسایل اصلی هر ‏درس»، «ارایه و بازنمایی مفاهیم درسی در قالب مسیله»، «ارایه ی تکالیف مسیله محور»، «واکاوی ‏راه حل های مختلف پیشنهادی برای هر ‏مسیله»، «تبیین موقعیت موجود و مطلوب هر مسیله ی ‏درسی»، «اولویت تلاش فکورانه بر نتیجه گرایی» و «هدایت دانشجویان در فرضیه سازی علمی و ‏‏آزمون آن». در نتیجه انگیزه مندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان ‏امروز منوط به کاربست مولفه های مذکور است. از این رو پیشنهاد می شود به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از ‏فرصت های آموزشی، روش های بیان شده مورد استفاده مدرسان قرار گیرد.

    کلیدواژگان: آموزش عالی، دوره کارشناسی، یاددهی-یادگیری مسئله محور، ویژگی های نسلی، نسل جدید
  • سیده مریم پورموسوی*، مهدی عربزاده، زینب شیرازی منش، کیمیا بهارلو صفحات 167-185

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تجارب مادرانی است که فرزندانشان از آموزش مجازی در دوران کرونا بهره برده اند. روش انجام پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش تمامی مادران دارای فرزند مقطع تحصیلی ابتدایی در شهر تهران می باشند که به روش نمونه گیری هدفمند 18 نفر از این مادران در پژوهش شرکت کرده اند. جهت بررسی تجربه زیسته مادران از مصاحبه ی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها با تحلیل محتوای موضوعی انجام گرفت. یافته های پژوهش در چهار دسته، چالش های آموزش آنلاین (اقتصادی، زیرساختی، خانوادگی، آموزشی و تعهد حرفه ای)، معایب آموزش برخط (تکنولوژی، تحصیلی و روانشناختی)، مزایای آموزش مجازی (خانوادگی، فردی) و راهکارهای ارایه شده (تعاملی و آموزشی) حاصل شد. نتایج نشان داد، آموزش مجازی زیرساخت های لازم جهت آموزش کامل و مناسب را نداشته و بهتر است راهکارها و بسترهای مناسب را برای این نوع آموزش فراهم سازند و از خانواده ها نیز در ارتقای آموزش بهره لازم را ببرند.

    کلیدواژگان: پاندمی کرونا، تجربه زیسته، چالش های آموزش آنلاین، مادران دارای فرزند دوره ابتدایی
  • زهره یوسفی نژاد لنگرودی، پروین احمدی*، پروین صمدی صفحات 187-217

    مطالعه حاضر درصدد است تا به تبیین وضعیت برنامه درسی اجراشده مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از بعد تربیت شهروندی بپردازد. روش اجرای این مطالعه آمیخته از نوع مدل «پیگیری تبیین ها» است که در مدارس دوره ابتدایی یکی از مناطق آموزش وپرورش شهر تهران انجام شد. حجم نمونه در مرحله کمی را 85 معلم و بیست کلاس درس و در مرحله کیفی 36 اطلاع رسان تشکیل دادند. روش نمونه گیری در بخش کمی، تصادفی خوشه ای یک مرحله ای و دو مرحله ای و در بخش کیفی نمونه گیری هدفمند از نوع نمونه گیری معیار است. جمع آوری اطلاعات در مرحله کمی به صورت پیمایشی و با استفاده از دو ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده و در بخش کیفی نیز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند انجام شد. برای تعیین اعتبار ابزارهای اندازه گیری از روایی محتوایی و صوری، برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و به منظور افزایش روایی و پایایی ابزار مشاهده از روش پیش آزمون استفاده شد. یافته ها نشان داد که برنامه درسی اجراشده مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از بعد تربیت شهروندی با چالش های مضاعفی روبه روست که می توان آن ها را در قالب عوامل ساختاری، انگیزشی، نگرشی، مهارتی، عوامل مربوط به شرکای برنامه درسی و عوامل مربوط به منابع و امکانات دسته بندی نمود. لذا ضرورت دارد به منظور کاهش فاصله میان برنامه درسی قصد شده و اجراشده تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ شود.

    کلیدواژگان: برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجرا شده، مطالعات اجتماعی، تربیت شهروندی، دوره ابتدایی
  • روح الله مظفری پور* صفحات 219-237

    هدف این مقاله بررسی و نقد تعلیم و تربیت پساانسان گرایانه است. پساانسان گرایی، رویکردی در نقد و ارزیابی انسان گرایی یا اومانیسم می باشد. در این دیدگاه بر نقش عاملی اشیا و فناوریها و حیوانات تاکید زیادی شده است. پساانساگرایان معتقدند انسان، لزوما اشرف مخلوقات نیست و مرکز زدایی از انسان در جهان، منتج به ایجاد جهانی بهتر خواهد شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده روش تحلیلی و تبیینی، دیدگاه پساانسان گرایی تحلیل و تبیین شده است. سپس تعلیم و تربیت پساانسان گرایانه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به نقد دیدگاه های پساانسان گرایی به ویژه در تعلیم و تربیت پرداحته شده است. این پژوهش پیشنهاد می کند که بهتر است نقش ناخودآگاه انسان نیز به عنوان یک عامل در پساانسان گرایی مورد توجه باشد. پساانسان گرایایی نگاه غیر ابزاری به طبیعت دارد و انسان و طبیعت را با هم می نگرد ولی این دیدگاه، انسان را مانند و هم سطح سایر حیوانات تلقی می کند و در تعلیم و تربیت نیز نقش معلم را هم سطح عوامل دیگر در یادگیری لحاظ می کند و متفکران این رویکرد معتقدند می توان از حیوانات هم چیزهای زیادی آموخت.

    کلیدواژگان: پساانسان گرایی، عاملیت چندگانه، تعلیم و تربیت، جهان درهم تنیده
  • سمیه خدارحمی*، حسین حافظی، مهران فرج اللهی، محمدرضا سرمدی صفحات 239-257

    هدف مطالعه حاضر ارایه مدل علی اثربخشی تدریس برخط بر اساس سواد تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط بود. پژوهش حاضر کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده ها کمی مبتنی بر رویکرد همبستگی بود. جامعه آماری کلیه اساتید دانشگاه های پیام نور در سراسر کشور بودند که بنا به خود اظهاری در یک یا چند دوره برخط در سال تحصیلی 401-1400 شرکت داشتند. حجم نمونه 350 نفر بود که به روش دردسترس انتخاب شد. از پرسشنامه های سواد تدریس برخط حافظی و یوسف وند(1401)، خودکارآمدی تدریس برخط روبینا و اندرسون(2010) و اثربخشی تدریس برخط حافظی و یوسف وند(1401) برای گردآوری داده ها استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزارهایSPSS  نسخه 24 و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که همبستگی بین سواد تدریس برخط و خودکارآمدی تدریس برخط 68/0، همبستگی بین سواد تدریس برخط و اثربخشی تدریس برخط 70/0 و ضریب همبستگی بین خودکارآمدی برخط و اثربخشی تدریس برخط 77/0 بود که در سطح معناداری01/0>P معنادار است. یافته ها همچنین نشان داد که 28 درصد از واریانس خودکارآمدی تدریس برخط و 33 درصد از واریانس اثربخشی تدریس برخط به وسیله مدل حاضر تبیین گردید. یافته ها همچنین نشان داد ضرایب مسیر سواد تدریس برخط به اثربخشی تدریس برخط، سواد تدریس برخط به خودکارآمدی تدریس برخط و خودکارآمدی تدریس برخط به اثربخشی تدریس برخط، معنادار می باشند.بنابراین و براساس نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می شود که مسیولین ذیربط به موضوع خودکارامدی جهت میانجی گری رابطه بین اثربخشی تدریس برخط و سواد تدریس برخط توجه خاصی داشته باشند.

    کلیدواژگان: اثربخشی تدریس برخط، اساتید، خودکارآمدی تدریس برخط، سواد تدریس برخط
  • بتول شاهی، علی ستاری*، مریم بناهان، افسانه نراقی زاده صفحات 259-288

    در این پژوهش به منظور شناسایی فلسفه کودکی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران گفتمان های غالب در دو حوزه خطی و غیر خطی مورد بررسی قرار گرفت. از این رو جهت تحلیل نوع نگاه به کودک و برای تامین هدف مطالعه ابتدا با استفاده از روش تحلیل اسناد معتبر و روش بردی، کلیه نگرش ها از گذشته تا کنون در قالب پارادایم های سنتی و مدرنیستی در طیف های متنوع تاریخی، دینی، فلسفی و جامعه شناختی توصیف شد. در ادامه گزاره های توصیف کننده با یکدیگر مقایسه شده و در خصوص هم جواری یا عدم همجواری شباهت ها و تفاوت ها مورد بررسی قرار گرفت و در پایان؛ بخش مقایسه هم زمان رویکردها، مهمترین عامل در ابهام مفهوم پردازی فلسفه کودکی نبود تعریفی مشخص از آن و عدم توجه به هستی شناسی، ارزش شناسی و معرفت شناسی کودکی در اسناد بالادستی شناخته شد که منجر به وجود تناقضاتی در مورد نسبت رویکرد فطرت گرایی توحیدی اسناد بالادستی با رویکردهای سنتی و پست مدرنیستی گردیده است که راهکار برون رفت از آن را می توان از یک سو به فاصله گرفتن از رویکردهای خطی و از سوی دیگر به لزوم اشاره بر وجود تفاوت های آن با رویکردهای غیرخطی معطوف کرد. رابطه میانه ای که هم بر وجود تعامل میان کودک با دنیای پیرامون او و هم بر وجود ناهمترازی میان جایگاه او با بزرگسالان اشاره دارد که می توان با استفاده از رویکردهای بیناپارادایمی و رویکرد غیرخطی پیوسته کودکان را شرکایی در فرایند پژوهش و دانش تلقی نمود.

    کلیدواژگان: رویکردها، فلسفه کودکی، اسناد بالادستی، فطرت گرایی توحیدی
|
  • Leila Moradi, MohammadSadeqh Tafazoli *, Hojatolah Gh Moniri, Nahid Azizi Pages 7-28
    Aim

    Sociopolitical conditions of the Persian Constitutional Revolution encouraged and intensified the critical and educational views of poets of this era and the postConstitutional period. The poems by Mohammad Taghi Bahar and Ahmad Shamloo were selected for analysis because they created social movements as critics of their contemporary social and moral status. The data were collected through the secondary research method, and the verses were chosen purposively. We aimed to investigate the commonalities and differences in the socio-educational teachings of their poems. Using a comparative analytical method, this study sought to examine the attitude of these two poets toward the foundations of social ethics (social justice, women's rights, public ignorance, freedom, poverty, social self-awareness, fighting against oppression, etc.). The dominant political aspect of the poems of this era overshadows other aspects (especially the educational aspect); therefore, researchers must pay attention to the neglected aspects of these poems.

    Keywords: Social education, Comparative Criticism, Persian Constitutional Revolution, Mohammad Taghi Bahar, Ahmad Shamloo
  • Yousef Gorji *, Zahra Mazaheri Pages 29-48
    Aim

    The purpose of this study was to Assessing the level of parents' knowledge of Psychological and Physical capabilities of 3- to 6-year-old children based on kodakshow program's Nasim channel. The research method is qualitative (phenomenological) in the first stage and descriptive-analytical in the second stage. And the statistical population of the study included all parts of the third series of kodakshow program's Nasim channel in 2018. The sample of the present study included 81 families participating in the kodakshow program. For physical capabilities, the child-parent playroom questions were used, and for psychological capabilities, 5 general concepts, interests, interpersonal relationships, emotional component, behavioral component, and cognitive component were obtained based on the questions raised in the program. Its validity was used by three-way method. Then, after coding the questions manually, the components were described and analyzed based on the correct and incorrect answers of the parents, in the form of frequency and percentage tests and chi-square test. The results showed that a total of 638 questions (561 psychological questions and 77 physical questions) were asked from parents, with 43% of the correct answers and 57% of the false answers to the questions. Also, the results of the Chi square test indicated that there was a significant difference between the correct and false responses of parents to the child's capabilities, except for interpersonal relationships, that is parents did not have a meaningful understanding of the physical and psychological characteristics of their children. In conclusion, it can be concluded that the knowledge of parents about the physical and psychological capabilities of their children is low and inadequate. Therefore, it is suggested that parents be provided with the necessary training to better understand the psychological characteristics of their children.

    Keywords: Parent's knowledge, physical capabilities, psychological capabilities, Koodaksho TV series, Nasim TV Channel
  • Razieh Sheikholeslami *, Seyed Abed Alavi Pages 49-69
    Aim

    Human developmental science is not limited to expressing hypotheses, theorizing and empretical investigation. Metatheories of this science, also, affect result interpretation, and educational applications. The study aimed to examine human developmental science in the light of its existing metatheories. Proportion between metatheories and theories which is the basis for educational policies and instructional applications is one of the requirements for optimal human development. Thus, we used descriptive-analytical method to explain different kinds of human developmental metatheories including split metatheory and processrelational metatheory. Split metatheory depicts the world as aggregates of dichotomous polarities, but process-relational metatheory depicts the world as systems of dynamic, changing and reciprocal part-whole relations. In processrelational metatheory, polarities interpenetrate each other and each pole defines and is defined by the other. Moreover, within this metatheory, the whole is an organized system of parts; each part is defined by its relations to other parts and to the whole. Thus, the whole is not greater than the sum of its parts, but it is different from them. New advancements in developmental science reduced the 300-year-old influence of this metatheory through Cartesian split anomalies, and replaced it with processrelational metatheory.

    Keywords: Cartesian split metatheory, Developmental science, Human developmental metatheories, Process-relational metatheory, Worldview
  • Mahsa Moradmand, Hassan Ashayeri, Hooman Namvar * Pages 71-91
    Aim

    The study was carried out to predict the bullying victimization of adolescents based on attachment to parents and peers and self-compassion with the mediating role of problem solving in junior high school students of Tehran in the academic year 2020-2021. Purposive sampling was used to select 320 students in a crosssectional correlational design with the help of Klein's formula. The data collected from 312 questionnaires was analyzed in SPSS 19 and PLS 3. Path analysis results indicated that 88.7% of the changes in the victims of bullying are caused by the changes in attachment and self-compassion, and all the variables (except attachment to father) have a significant effect on the victim of bullying. According to the results, problem solving has a mediating role in the relationship between adolescent bullying victims and types of attachment, and self-compassion.

    Keywords: attachment to parents, peers, self-compassion, adolescent bullying victim, problem solving
  • Abolghasem Yaghoobi, Samira Farzin * Pages 93-116
    Aim

    This study aimed to determine the effectiveness of mindfulness training on working memory capacity of children with dyslexia in a case study with A-B design . The study sample comprised three fourth-grade girls with dyslexia who were randomly selected from the children referred to Shiraz counseling centers in the academic year 2020-2021. The research tools were Wechsler Intelligence Scale for Children (1986), and Pickering and Gathercole’s (2001) Working Memory Test. Mindfulness program was instructed in ten 90-minutes sessions. Paired t-test was used to analyze the data. The results indicated that mindfulness training program had a significant effect on improving the working memory capacity of children with dyslexia in three components: Central Executive, Phonological Loop and Visual Spatial Sketchpad. According to the findings, it is suggested that teachers and therapists use mindfulness techniques as an independent method or complementary to other treatment methods to strengthen the working memory capacity of children with dyslexia.

    Keywords: working memory, Mindfulness, Children, dyslexia
  • Abbas Ali Khandani, Ali Imanzadeh *, Shahram Ranjdoust Pages 117-138
    Aim

    Societies are faced with newly emerging environmental and ecological crises. The current study aimed to design an optimal model for ecological citizen education curriculum for junior high school. In this mixed-methods research, the analyticalinferential and synthesis research methods were adopted to develop the optimal model based on Aaker’s model. The model was then validated to ensure its efficiency. Expert sampling was performed in this stage. Based on the findings, the designed model provides specific guidelines about the elements of the curriculum and possesses important religious, social, psychological, and philosophical foundations. According to the experts, all dimensions of this model have adequate validity.

    Keywords: Curriculum Model, Ecological Citizen, junior high school
  • Ahmad Ebrahimi, Seyed Ebrahim Mirshahjafari *, Ali Rabbani Khurasgani Pages 139-165

    Aim:

     The aim of the present study was to identify and explain the prerequisites of a problem-based teaching-learning strategy tailored to the generational characteristics of undergraduate students of educational sciences and social sciences. The research design is exploratory mixed-methods. Grounded theory was used for the qualitative phase, and descriptive survey was used for the quantitative phase. The statistical population in the qualitative phase included experts in the two fields of educational and social sciences, and that of the quantitative phase consisted of professors and undergraduate students from the two faculties of educational sciences and social sciences at Tehran University and Isfahan University. Data was collected through semi-structured interviews in the qualitative phase, and through a researcher-made questionnaire in the quantitative phase. Based on the findings, “integrating lesson concepts with real-life issues” topped the eight major prerequisites identified. Hence, currently students’ academic motivation and scientific development depends on the application of these components. Therefore, it is suggested that professors use the said methods in order to make the best use of educational opportunities.

    Keywords: higher education, undergraduate, Problem-based teaching-learning, Generational characteristics, New generation
  • Seyedeh Maryam Pourmousavi *, Mehdi Arabzadeh, Zeynab Shirazi Manesh, Kimia Baharloo Pages 167-185
    Aim

    The purpose of this study is to investigate the experiences of mothers whose children have benefited from virtual education during the corona. The research method is qualitative and phenomenological. The study population is all mothers with primary school children in Tehran. 18 of these mothers participated in the study by purposive sampling. Semi-structured interviews were used to examine the mothers' lived experience and data analysis was performed by thematic content analysis. The research findings were obtained in four categories: online education challenges (economic, infrastructure and family), disadvantages of online education (technology, education and psychology), advantages of virtual education (family, individual) and solutions (interactive and educational). The results showed that virtual education does not have the necessary infrastructure for complete and appropriate education and it is better to provide appropriate solutions and contexts for this type of education and to benefit families in promoting education.

    Keywords: Lived Experience, mothers with primary school children, online education challenges, Corona pandemic
  • Zohreh Yousefinejad Langroudi, Parvin Ahmadi *, Parvin Samadi Pages 187-217
    Aim

    The present study sought to explain the status of the implemented curriculum of social studies in the sixth grade of elementary school in terms of citizenship education. This mixed-method study used a follow-up explanations model and was conducted in elementary schools in one of the educational districts of Tehran, Iran. The sampling method was one-stage and two-stage cluster random sampling in the quantitative phase, and purposive criterion sampling in the qualitative phase. Findings showed that citizenship education in the implemented curriculum of social studies in the sixth grade of elementary school suffers additional challenges, which can be categorized as structural factors, motivational factors, attitudinal factors, skill-related factors, curriculum-partner factors, and resource-related and facilityrelated factors. Therefore, it is necessary to make macro-level decisions to reduce the gap between the intended and implemented curriculum.

    Keywords: intended curriculum, implemented curriculum, Social Studies, Citizenship Education, elementary school
  • Roohollah Mozaffaripour * Pages 219-237
    Aim

    The purpose of the current paper is to review and criticize posthumanist education. Posthumanism is an approach in the criticizing and evaluation of humanism which holds that humans are not the only active factor and that we need to consider the role of objects, technologies, animals, and generally non-humans as well. Posthumanism believes that man is not necessarily the master of creatures. It believes that the decentralization of human beings will lead to a better world. This study first uses an analytical and explanatory method to analyze and explain the posthumanist perspective; then, it examines post-humanist education; and finally, it reviews criticisms of post-humanist views, especially in education. The present study suggests that the role of the human subconscious should also be considered as a factor in posthumanism. Posthumanist thought has a non-instrumental view of nature and views man and nature as a whole; it treats humans as equal to animals, and with respect to education, posthumanism equates the teacher’s role with that of various other factors involved in learning. Posthumanist thinkers believe that humans can learn a lot from animals.

    Keywords: posthumanism, Multiple Agencies, Education, entangled world
  • Somayeh Khodarahmi *, Hossein Hafezi, Mehran Farajolahi, Mohammadreza Sarmadi Pages 239-257
    Aim

    This study aimed to propose a causal model of online teaching effectiveness based on online teaching literacy, with the mediating role of online teaching selfefficacy. The statistical population of this applied quantitative correlational research comprised all professors of Payame Noor universities in Iran. The sample consisted of 350 professors, conveniently selected. Online Teaching Literacy, Online Teaching Self-Efficacy, and Online Teaching Effectiveness Questionnaires were used to collect data, which were analyzed in SPSS 24 and AMOS. The findings showed a correlation of 0.68 between online teaching literacy and online teaching self-efficacy, a correlation of 0.70 between online teaching literacy and online teaching effectiveness, and a correlation of 0.77 between online self-efficacy and online teaching effectiveness, significant at the p < 0.01 level.

    Keywords: online teaching effectiveness, professors, online teaching self-efficacy, online teaching literacy
  • Batoul Shahi, Ali Sattari *, Maryam Banahan Ghomi, Afsaneh Naraghizadeh Pages 259-288
    Aim

    To identify the philosophy of childhood in upstream educational documents in Iran, the predominant linear and non-linear discourses were examined. All the views from the past to the present were described within traditional and modernist paradigms. Descriptive statements were then compared. The simultaneous comparison of the approaches revealed the most important factor in the conceptualization of the philosophy of childhood to be the absence of a clear definition in upstream documents. This issue has led to contradictions about the compatibility of the monotheistic innatist approach in these documents to traditional and postmodernist approaches. This problem can be resolved by moving away from linear approaches and highlighting the differences between these and non-linear approaches.

    Keywords: Approaches, Philosophy of childhood, Upstream documents, Monotheistic innatism