فهرست مطالب

پژوهش های معماری اسلامی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 38، بهار 1402)

نشریه پژوهش های معماری اسلامی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 38، بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هیراد حسینیان، جمال الدین سهیلی*، فریبا البرزی صفحات 1-23

    فرایند ساختار شکل و درک پیام بوسیله مخاطب از ارزش بسیاری برخوردار است. بهشکلی که عناصر مختلف بصری همچون؛ نقطه، خط، سطح و حجم میتوانند در شناسایی این فرایند، از یکسو در ارتباط با انسان و مسیله نیاز او در معماری تبیین شده و از سویدگر در برخی از آراء در نسبت با خود اثر معماری، مجموعه نیروهای حادث از فرایندشکلی موجود در بنا را از طریق درک روندهندسی تعریف نمایند. لذا ارتباط این فرایند با اصلی چون "هندسه" گرهخورده و در عین مرکب بودن، یکپارچگی فضا را بعنوان یک ترکیب خالق میسر میسازد. در فضای قانونمند هندسه است که برای تجزیه اشکال پیچیده به یک شکل ساده، میتوان به ساختار نظامهای تولیدکننده برپایه مجموعهای از قاعده های شکلی که به زایش طرح منجر میشوند، دستیافت. چنانچه در میدان نقشجهان اصفهان نیز که یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسالمی است، الگوهای زاییده شده از فرایندشکلی خود را در تواریخ و ادوار مختلف نشان دادهاند، تاجاییکه برمبنای روش تفسیری_تاریخی در قالب شکلگیری کلیت میدان و بابهره از سفرنامه ها و کتب تاریخی و پس از استنتاج اولیه صورتگرفته و در امتداد آن بابهره از تحلیل هندسی میدان و تبدیل این استدالل به نوع توصیفی، بتوان باتوجه به روند شکلگیری میدان وارد فاز استدالل قیاسی شده که در این راستا همسو با نظریه شکلگرایان، ازجمله؛ دوراند ،هردگ، کرایر و... که بعطف روندشکل در جهت ترکیبشان برمبنای اصولی چون؛ ادغام، همپوشانی، زاویهای و چرخشی سعی در تدوین اصولی جامع برای ترکیب اشکال در جهت تکامل تدریجیشان داشتهاند و هردگ این همپوشانی را وارد طبقات اجتماعی از فرد تا روحانیت میکند که به نوبهخود حلقه اتصالی میان شکل و نحوهنگرش اقشارمختلف به آن میباشد. در این پژوهش نیز سعیشده بابهره از طبقاتی چون؛ (فرد، جامعه و حاکمیت) و با کمک ابزار بصری چون: نقطه تا حجم که در ادوار گوناگون در این میدان مورد تحلیل واقعشده و سپس با تشخیص الگوی هندسی میان آنها و اشتراکگذاری با نظام حرکت الیه های هرکدام از اقشار برمبنای ترکیب شکل مجموعه و با پاسخ به فرضیهای چون؛ "گمان میرود میدان نقشجهان در ادور مختلف بدلیل همپوشانی الگوی هندسی میدان با نظام فرایندشکلی الیه های اقشارگوناگون اعماز فرد تا حاکمیت تکاملیافته است"، بتوان به درک صحیح تقدم و تاخر از منظر تاثیر اصول اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بشکل صرف در روند شکلگیری میدان از منظر نیازهای اقشار یادشده دستیافت، تا بتوان الگوی هندسی مجموعه را در ارتباط با نظام فرایندشکلی الیه های این اقشار در جهت تفهیم روند شکلگیری میدان در ادوار مختلف اثبات نمود.

    کلیدواژگان: میدان نقش جهان اصفهان، شکل گرایان، قاعده های شکلی، فرایند شکلی لایه ها، الگوی هندسی
  • زینب حیاتی، اصغر مولایی* صفحات 24-42

    اصلی ترین عوامل شکل دهنده یا تغییردهنده شهرها و فضاهای شهری را باید در اصول و ارزش های اعتقادی جامعه جست وجو کرد. انسان سنتی با تکیه بر این اصول، در تلاش برای همسویی این مفاهیم با ابعاد مختلف حیاتش بوده است. از دیرباز خانه برای انسان جلوه ای از ارزش های معنوی و فرهنگی بوده است که امکان بروز این مبانی را برای معمار سنتی فراهم آورده است. در این بین کالبد بیرونی خانه که بیش از سایر بخش های دیگر به نماهای شهری ساختار می دهد به ارزش ها و سنت های حاکم بر جامعه عینیت می بخشد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی وضعیت نماسازی در معماری معاصر ایران با نگاهی به بحث تجمل گرایی، اصول فقهی و اخلاقی حاکم بر نمای ساختمان های مسکونی را شناسایی نموده و با توجه به اصول شریعت اسلامی تبیین می نماید. در پی اهمیت این موضوع، این پژوهش با اتکا به روش ترکیبی و تحلیل میان رشته ای در صدد پاسخ به این پرسش است که اصول فقهی و اخلاقی در طراحی نما کدامند؟ و تجلی بازتاب مفاهیم آموزه های قرآن و متون دینی در معماری نماها چگونه است؟ مبانی و ریشه ی اصلی این موضوع و مباحث مربوط به آن را می توان در قرآن، روایات و احادیث جستجو کرد. در این روند به منظور گردآوری داده ها از روش اسنادی و به منظور تحلیل داده های حاصل از متون دینی از روش های تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی استفاده شده است. پس از استخراج اصول مرتبط با دو بخش فقهی و اخلاقی، نحوه ی نمودپذیری آن در نمای ساختمان های مسکونی بیان گردید. در نهایت به منظور آسیب شناسی وضعیت موجود و بیان تعارضات در نمای ساختمان های مسکونی در قیاس با آموزه های قرآن و احادیث، اصول بدست آمده بر اساس روابط چهارگانه انسان بررسی گردید. نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که نماهای مسکونی معاصر مخل در هر چهار نوع رابطه هستند و لذا بیش ترین تکرارپذیری در خصوص نوع رابطه تضعیف شده، مربوط به رابطه انسان با اجتماع است. در نگاهی آسیب شناسانه به معماری نما چنین استنتاج می شود که برآیند آسیب های مختلف مطرح شده، علاوه بر تاثیر منفی بر نماهای شهری همه ی وجوه زندگی انسان را تهدید می کند.اصلی ترین عوامل شکل دهنده یا تغییردهنده شهرها و فضاهای شهری را باید در اصول و ارزش های اعتقادی جامعه جست وجو کرد. انسان سنتی با تکیه بر این اصول، در تلاش برای همسویی این مفاهیم با ابعاد مختلف حیاتش بوده است. از دیرباز خانه برای انسان جلوه ای از ارزش های معنوی و فرهنگی بوده است که امکان بروز این مبانی را برای معمار سنتی فراهم آورده است. در این بین کالبد بیرونی خانه که بیش از سایر بخش های دیگر به نماهای شهری ساختار می دهد به ارزش ها و سنت های حاکم بر جامعه عینیت می بخشد. این پژوهش با هدف آسیب شناسی وضعیت نماسازی در معماری معاصر ایران با نگاهی به بحث تجمل گرایی، اصول فقهی و اخلاقی حاکم بر نمای ساختمان های مسکونی را شناسایی نموده و با توجه به اصول شریعت اسلامی تبیین می نماید. در پی اهمیت این موضوع، این پژوهش با اتکا به روش ترکیبی و تحلیل میان رشته ای در صدد پاسخ به این پرسش است که اصول فقهی و اخلاقی در طراحی نما کدامند؟ و تجلی بازتاب مفاهیم آموزه های قرآن و متون دینی در معماری نماها چگونه است؟ مبانی و ریشه ی اصلی این موضوع و مباحث مربوط به آن را می توان در قرآن، روایات و احادیث جستجو کرد. در این روند به منظور گردآوری داده ها از روش اسنادی و به منظور تحلیل داده های حاصل از متون دینی از روش های تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی استفاده شده است. پس از استخراج اصول مرتبط با دو بخش فقهی و اخلاقی، نحوه ی نمودپذیری آن در نمای ساختمان های مسکونی بیان گردید. در نهایت به منظور آسیب شناسی وضعیت موجود و بیان تعارضات در نمای ساختمان های مسکونی در قیاس با آموزه های قرآن و احادیث، اصول بدست آمده بر اساس روابط چهارگانه انسان بررسی گردید. نتایج این پژوهش حکایت از آن دارد که نماهای مسکونی معاصر مخل در هر چهار نوع رابطه هستند و لذا بیش ترین تکرارپذیری در خصوص نوع رابطه تضعیف شده، مربوط به رابطه انسان با اجتماع است. در نگاهی آسیب شناسانه به معماری نما چنین استنتاج می شود که برآیند آسیب های مختلف مطرح شده، علاوه بر تاثیر منفی بر نماهای شهری همه ی وجوه زندگی انسان را تهدید می کند.

    کلیدواژگان: اصول فقهی، اصول اخلاقی، نما، آسیب شناسی، آیات و احادیث
  • مهسا میرسلامی*، علی عمرانی پور، سارا شریعتی صفحات 43-63

    بیان مسیله: 

    مسجد به عنوان یک قرارگاه رفتاری، پیوند عمیقی با مخاطب خود برقرار می کند. این هم پیوندی در طول قرون متمادی از پیدایش مساجد تا به امروز  بخشی تفکیک ناپذیر از عملکرد مسجد بوده است. عوامل متعددی بر تجربه های رفتاری و ادراکی مخاطب در فضاهای انسان ساخت از جمله مساجد نقش دارند، از این عوامل، تغییرات شکلی، تنوع گونه بندی و کالبدی در ساختار مساجد بر تجربیات رفتاری و فضایی مخاطب دخیل می باشند. در دهه اخیر می توان شاهد افزایش شکل گیری مساجد محله ای در شهر قزوین بود، ولی متاسفانه اکثر این مساجد فاقد سرزندگی، پویایی و میزان حضور مطلوب مخاطب می باشند و صرفا تبدیل به فضاهای نمازخانه ای شده اند که این امر سبب عدم قابلیت ایجاد پیوند مابین فضا و مخاطبان می شود.

    هدف پژوهش: 

    هدف از انجام این پژوهش کاوشی بر نوع گونه شناسی و کالبد مساجد بر ادراک مخاطب است به نحوی که تجربیات فضایی مخاطبان تاثیرپذیر از نوع هندسه کارشیو، تناسبات، دسترسی های هم سطح و طبقاتی و سلسله مراتب فضایی می باشند. از طرف دیگر؛ تنوع و انطباق پذیری فعالیتی و واسط های ادراکی متاثر از کالبد مساجد بر میزان حضور مخاطبین در مسجد مورد بررسی قرار داده شده است.

    روش پژوهش:

     در پژوهش موردنظر ابتدا؛ جمع آوری اطلاعات، با ثبت رویدادها و فنون کار میدانی، در سه مسجد با ساختار سنتی حیاط مرکزی و سه مسجد با ساختار طبقاتی در شهر قزوین مورد مطالعه قرار گرفته است و به منظور بررسی نقش و جایگاه ساختار کالبدی و هندسی به روش کمی از تیوری نحو فضا با نرم افزار depthmap10 با بکارگیری شاخص های چیدمان فضایی بهره گیری شده است و ازآنجاییکه برای ارزیابی وزن مولفه های موثر بر چگونگی ادراک و رفتار بصورت کیفی نمی توان به تنهایی از روش فوق بهره جست در ادامه از طریق روش پیمایشی و طرح پرسشنامه و آنالیز داده ها توسط نرم افزار آماری  Amous22مورد تحلیل همبستگی قرار می گیرند و روابط معنادار بین متغیرهای دخیل استباط می گردد. یافته های پژوهش نشانگر آن می باشد که گونه بندی و مولفه های کالبدی معماری نظیر؛ توزیع و هم پیوندی، عمق، اتصال فضایی، چیدمان و ارتباط دسترسی های داخلی بر تنوع، انطباق پذیری فعالیتی و همچنین نوع ادراک مخاطب با توجه به واسطه های ادراکی (نیازها و ترجبجات مخاطبین) با مدت توقف و  میزان حضور مخاطبین مسجد، هم پیوندی قوی و مستقیم ایجاد می کنند.

    کلیدواژگان: گونه بندی مساجد، کالبد، عملکرد، ادراک، حضورپذیری
  • میرزاعلی شیدانه مرید، مهدی شریفی*، سید محمود معینی صفحات 64-82

    تغییر و تحولات الگوهای هویتی در معماری مسکن در مواجهه با معماری مدرن در قرن بیستم باعث شد، گونه‏های جدید از مسکن در جهان و ایران ارایه گردد. در تحقیقات پیشین به صورت پیش فرض مسکن دوران سنتی منطبق با ارزش های دینی و مسکن معاصر (بویژه نوع آپارتمانی) مغایر با آن دانسته شده است. این پژوهش در جستجوی یافتن معیارهای دقیقی براساس اصول اسلامی است که میزان صحت این فرضیه ها را تعیین کند. فلذا تحقیقی با کیفیت سوءال و هدف این پژوهش انجام گردید. سوال پژوهش: کدام ارزش‏های قرآنی در راستای معماری مسکن از قرآن قابل استخراج است؟ و هدف پژوهش: تبیین ارزش‏های انسانی از قرآن در راستای معماری مسکن معاصر. روش تحقیق این پژوهش، مرور متون و منابع وکتابخانه‏ای با استفاده از قرآن و منابع با ارزش اسلامی، و مشاهده میدانی نمونه‏ ها و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‏های میدانی در روش دلفی بصورت نیمه ساختار یافته و عمیق با صاحبنظران حوزه و دانشگاه در تهران انجام گردید. دستاورد این پژوهش: 1- تبیین و تعیین ارزش‏های انسانی حاصل از قرآن در راستای معماری مسکن آپارتمانی معاصر تهران با امتیاز دهی پنج درجه ای توسط صاحبنظران در جدول لیکرت  به ترتیب اهمیت معدل حاصله عبارتند از: امنیت و آسایش (9/4)، محرمیت (8/4)، عبودیت و بندگی (7/4)، کرامت انسانی (7/4)، حریم خصوصی (6/4)، ایمنی، استحکام، استواری (6/4). تواضع و فروتنی (5/4)، عوامل زیستی پایدار (5/4)، خلوت (5/4)، خلاقیت (4/4)، یاد اسماء الله (2/4)، فعالیت پذیری (1/4)، تناسبات (1/4)، قناعت (4)، عزت نفس (4)، نظم (4)، تزییینات کاربردی (9/3)، روابط اجتماعی (9/3)، طبیعت (8/3)، وسعت خانه (7/3).2- میزان تاثیرگذاری زیاد سی و سه شاخص ارزش های انسانی قرآنی بر معماری مسکن سنتی تهران هشتادو پنج درصد و بر معماری مسکن آپارتمانی معاصر تهران پانزده درصد بود. 3- با اجماع نظر صاحبنظران، کاربرد و تجلی حریم نیز بعنوان یکی از ارزش‏های انسانی قرآنی حاصل این پژوهش بعنوان نمونه، در معماری مسکن سنتی و در معماری مسکن آپارتمانی معاصر تهران بررسی شد و نتیجه در (جدول4) ثبت گردید. در تحلیلی دستاورد حاصل از این پژوهش با نتایج مقالات پیشین مقایسه گردید و بعنوان نمادی از کارایی این دستاورد‏ها، نمونه موردی تهران، یعنی مقایسه مسکن قاجاری و آپارتمانی معاصر ارایه گردید. این ارزش‏های انسانی قرآنی، در حال حاضر در معماری مسکن آپارتمانی معاصر تهران، کم رنگ یا وجود ندارند.

    کلیدواژگان: قرآن، ارزش های انسانی، معماری، آپارتمان، معاصر
  • آذین عطایی، جمال الدین سهیلی*، مریم ارمغان، علی اکبر حیدری صفحات 83-101

    در فرایندهای برنامه ریزی شهری، لزوم توجه به ارتقا کیفی محیط در راستای تامین رضایتمندی شهروندان، از اصول بنیادی امر توسعه به شمار می رود. ماهیت محیط ، ماحصلی از فعالیت ها، مفاهیم و خصوصیات فیزیکی است؛ بنابراین ادراک کاربر، رویکردی تحلیلی از قضاوت فضایی را ارایه می دهد. اهمیت پاسخ گویی سطوح ادراکی متفاوت فرد توسط عوامل مختلف محیطی، ضرورت بررسی کیفیت محیطی از منظر تجربه ادراکی را نشان می دهد، زیرا بحران گسترش محیط های فاقد مطلوبیت تجربی حاصل از برخوردهای عملکردگرا، موجب ناکارآمدی در تامین نیازها شده و ضمن آسیب به مکانیسم های رفتاری، حیات شهری را نیز دچار مخاطره کرده است. این پژوهش با هدف تبیین اثرگذاری کیفیت محیطی بر تلقی تجربی ساکنان دو باغ شهر در استان البرز انجام شده است و با فرض وجود ارتباط میان کیفیت محیط در فضاهای همگانی با ادراک مخاطبان و جهت پاسخگویی به چگونگی این ارتباط اقدام شده است. دهکده با تردد کنترل شده، دارای خدمات محدود و بدنه های محصور و منفک از بافت شهری اما مهرشهر با خدمات محله ای مجهز و بدون محدودیت پیرامونی و کنترل عبور و مرور است که ضمن دوره ساخت مشترک، چیدمان فضایی آن ها حفظ شده است؛ با توجه به تاثیرات ویژگی های زمینه ای متفاوت بر تجربه کاربران، در راستای هدف، میزان رضایتمندی نسبت به مولفه های زیبایی شناسی و کالبدی- فضایی دو باغ شهر مقایسه شده است. پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و رویکرد روش شناسی آن آمیخته است. مطالعه پیمایشی با توزیع تصادفی پرسشنامه میان ساکنان انجام شده و تحلیل متغیرها با spss و آزمون فرضیه با آماره (t) صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهند حصار پیرامونی و ساختار شطرنجی دهکده با ایجاد باهمستان ها به وسیله مرزبندی گیاهی، موجب تامین محصوریت شده و با بهره از کریدورهای دید به فضاهای باز، نبود دیوارهای همسایگی و همه شمولی معابر موجب افزایش پیوستگی شده است. در مهرشهر، تنوع فرمیک خانه ها، طراحی منحنی وار با تغییر زاویه دید ارتقا تباین فضایی را منتج شده و هماهنگی حجم، نما و کاربری بناها، تناسبات بصری و پیاده محوری موجب رضایتمندی معیار مقیاس شده است. در هر دو مجموعه وجود باغ های شخصی، چشم اندازهای طبیعی و تنوع بصری- حرکتی معیار کیفی زیبایی شناسی برابری را به وجود آورده است. درنهایت اصلی ترین عوامل موفقیت تجربه ادراکی، دعوت کنندگی افراد خسته از کسالت زندگی پرتلاطم شهری، پیوستگی سبزینگی در جداره بیرونی و اعتلای زیبایی بصری منظر بافت های شهری هم جوار در دهکده و تاکید بر نظم و طرح واره هندسی در مهرشهر بوده است.

    کلیدواژگان: ادراک انسانی، محیط، گونه سکونتی باغ شهر، استان البرز
  • صبا آریان پور، حسن سجادزاده*، غلامرضا طلیسچی صفحات 102-121

    طبق نظر غالب در مطالعات معماری و شهرسازی، بازار به عنوان ستون فقرات ساختار فضایی و اجتماعی شهرهای ایران توصیف می شود. بااین حال مطالعات مختلف در مورد فضاهای عمومی به ویژه در مورد مراکز تجاری در ایران مبین این نکته هستند که علیرغم رشد کمی این ساختمان ها؛ در حوزه کیفی دچار ضعف های جدی هستند. به صورتی که موجب تنزل مولفه های کیفی و عدم موفقیت بسیاری از فضاهای طراحی شده در دوران معاصر دیده شده است. با شناخت این مسیله و کمبود مطالعات رفتاری-فضایی در بازارها و مراکز تجاری در این مقاله سعی شده است تا نسبت میان کیفیت محیط در ابعاد مختلف از جمله فضایی با  فعالیت های جاری در بازارهای سنتی و مراکز تجاری جدید مطالعه شود. چرا که به نظر می رسد بین نوع فعالیت های جاری و موفقیت قرارگاه رفتاری ارتباطات معناداری وجود دارد. روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر مشاهده طیف فعالیت های جاری، تحلیل پیکره بندی فضایی و پرسشگری از کاربران فضاست. محدوده مطالعه شامل بازار سنتی بروجرد و مرکز خرید دیپلمات به عنوان دو الگوی معماری انتخاب شده است. بدین منظور 2 قرارگاه رفتاری در بازار سنتی و 1 قرارگاه در دیپلمات سنتر مورد مطالعه قرار گرفتند. متغیرهای تحلیل چیدمان فضایی شامل «همپیوندی»، «عمق» و «میزان» اتصال بوده است. فعالیت های جاری بر اساس نظریه «یان گل» ذیل سه گروه «اجباری»، «اختیاری» و «اجتماعی» تفکیک شده است و کیفیت محیط نیز به چهار دسته «عینی- ساختاری»، «عینی- عملکردی»، «عینی- محیطی»، «ذهنی- فضایی»، «ذهنی- معنایی» تقسیم شده است. آزمون فرضیات با استفاده از روش تحلیل همبستگی در نرم افزار SPSS.23 صورت گرفته است. نتیجه شد که قرارگاه های رفتاری مورد مطالعه به دلیل کیفیت کالبدی بالا، امکان بروز فعالیت های انتخابی را که بیش از سایر فعالیت ها به شرایط فیزیکی و کالبدی محیط وابسته هستند، میسر می کند. همچنین میان فعالیت اختیاری و همپیوندی رابطه معناداری مثبت در قرارگاه های رفتاری مورد مطالعه برقرار  است.

    کلیدواژگان: قرارگاه رفتاری، الگوی رفتاری، فعالیت، بازار ایرانی، چیدمان فضا
  • مریم قاسمی سیچانی*، فائزه شمشیری صفحات 122-136

    خانه های تاریخی ازلحاظ اصول معماری و ویژگی های هندسی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این مطالعه به بررسی ویژگی های اصول هندسی اتخاذشده در خانه های دوره صفویه و قاجاریه می پردازد. هدف اصلی، شناخت ویژگی های هندسی خانه های تاریخی چند حیاط و نمای آن ها و بررسی تاثیر آن ها بر یکدیگر است. تحقیقات گسترده ای در این حیطه انجام گرفته است، اما مطالعه ای به بررسی نسبت طول حیاط به ارتفاع نما و نسبت طول به عرض حیاط انجام نگرفته است. جامعه آماری این مطالعه، متشکل از خانه های تاریخی یک یا چند حیاط مرکزی شهر اصفهان است. از میان این جامعه تعداد 15 خانه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و موردبررسی قرارگرفته است. رویکرد روش شناختی تحقیق، مبتنی بر پایه مطالعات میدانی و تحلیل هندسی-حسابی است. ابزارهای مورداستفاده از طریق برداشت و نرم افزار ترسیمی اتوکد انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که حیاط خانه ها عمدتا به شکل مستطیل بوده است. چنانچه محور کشیدگی حیاط در خانه های موردمطالعه شمالی- جنوبی بوده، نماها در خانه های 2، 3 و 4 جبهه ساخت به گونه ای قرار می گیرند که نمای شمالی ارتفاع بیشتری نسبت به 3 نمای دیگر داشته و چنانچه محور کشیدگی حیاط شرقی- غربی بوده، عکس این پدیده صادق است. نماها و جهت قرارگیری آن ها در حیاط یکی از تاثیرگذارترین مولفه ها در به دست آوردن تناسب حیاط به نما است.

    کلیدواژگان: خانه های تاریخی، خانه های درون گرا، تناسبات حیاط، تناسبات نما، اصفهان
  • لیلا زارع*، مازیار سرداری، آویده طلایی، وحید قبادیان صفحات 137-160

    معماری سنتی اصطلاحی است که پس از دوران مدرنیزاسیون در ایران، مطرح و در صحبت های بسیاری از معماران، کتب و مقاله ها، به آن پرداخته شده و در دانشکده های معماری مورد نقد و گفتگو واقع شده است. در ادامه و پس از وقوع انقلاب اسلامی و بسته شدن شرکت های ساختمانی خارجی در ایران، بسیاری از شرکت های بزرگ معماری نیز تعطیل و یا نیمه فعال شدند. با بروز جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی، فعالیت های ساختمانی به شدت کاهش یافت و در طی هشت سال جنگ، اکثر فعالیت های ساختمانی در مقیاس خرد و کوچک انجام شد و کار های دولتی غالبا در جهت تکمیل پروژه های ساختمانی قبل از انقلاب بود. برخی از این معدود ساخت و ساز ها، منجر به تولید آثاری با سبک و سیاق سنتی شدند که شناسایی و تشریح آن ها واجد اهمیت بوده و در دستور کار تحقیق پیش رو قرار دارد زیرا که عجین با فرهنگ، تاریخ و کیفیت متعالی معماری گذشته است و غنای معماری و هویت تحلیل رفته در آثار معماری امروز را می توان در آن ها جستجو کرد. اینکه چه سبک هایی و چه تعداد آثار بر اساس ایدیولوژی و شاخصه های این سبک ها در جهت تداوم و زنده نگه داشتن معماری غنی و سنتی ایرانی، در برهه جنگ هشت ساله وجود دارد، مجهول اصلی تحقیق و دستیابی به آنها، هدف آرمانی پژوهش است. در پژوهش حاضر، که با روش تفسیری-تاریخی و تدابیر تحلیلی-مقایسه ای است، به معرفی سبک های معماری در این دوره تاریخی پرداخته می شود تا از میان آن ها، مکاتبی که واجد شاخصه های معماری سنتی ایران هستند، استخراج گردند. گردآوری اطلاعات از طریق میدانی و اسنادی است که به شناسایی ساختمان هایی با کالبد سنتی ، خواهد انجامید. نتایج تحقیق نشان می دهد که در برهه جنگ هشت ساله، آثاری از سه مکتب "معماری سنت گرایی"، "معماری مدرن متاخر" و "معماری پست مدرن" در کشور ساخته شدند. در این بین، معماری مدرن متاخر فاقد شاخصه های سنتی در کالبد آثار ساخته شده ی خود است و در مقابل، دو سبک سنت گرایی و پست مدرن که بر اساس نظریه های معماری آن ها، یازده ساختمان شاخص طراحی و اجرا شدند، دارای مولفه های معماری سنتی ایران خواهند بود. در انتها ویژگی های کالبدی هر یک مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: معماری سنتی، جنگ تحمیلی، سبک معماری، ساختمان های شاخص
|
  • Hirad Hosseinian, Jamaluddin Soheili*, Fariba Alborzi Pages 1-23

    The process of figure structure and understanding message by the audience has a great value, as various visual elements such as point, line, level and volume can be affected on identifying this process. On one aspect, connection with human and its needs in architecture is determined, on the other hand, in some opinions and in relation to the architecture, set of available forces should be defined. Therefore, connection of this process has been linked with the principle of “geometry” and provides space integration as a creative composition. It is possible to obtain a productive structure based on set of rules, in lawful space of geometry in order to decompose complex shapes into a simple form. Where in Naqsh-e Jahan Square, which is one of masterpiece of Iranian architecture, these patterns are shown themselves in different history and periods. As far as, it has entered to the logical comparative phase, based on initial consequential analysis in the form of formation of the square with using logbooks and historical books and then with using geometric analysis of the square and turning this logic into a descriptive form which was in line with theories of Duran, Krier and Herdeg and based on principles such as integration, overlap, angular and rotational, in order to prepare a comprehensive principles for combining shapes toward a gradual evolution. Herdeg brings this overlap into the social classes from individuals to the clergy, which is a link between form and outlook of different stratums. In this research, it has been tried to it winded up the effects of social and political principles on formation of the square with using classes such as individual, society and government and also with using visual tools that have been analyzed in this square in different times, and then by recognizing geometric principles between them and sharing with graphic geometry of each classes based on the combination of the complex and by answering to hypothesis such as: it is thought that evolution of Naqsh-e Jahan Square in various times has been due to overlap of geometry of the square with graphic geometry of each classes from individuals to the government, and, in order to prove a principle such as geometry as a basic principle in forming the square in various times, because of assimilation of geometric quality of the space and connection of the classes.

    Keywords: Naqsh-e-Jahan Squareof Isfahan, Formalists, Shape process, Formative process, Geometric pattern
  • Zeinab Hayati, Asghar Molaee* Pages 24-42

    The main factor shaping or changing cities and urban spaces should be sought in the principles and values of society's beliefs. Relying on these principles, traditional man has been trying to align these concepts with different aspects of his life. For a long time, the house has been a manifestation of spiritual and cultural values for human beings, which has enabled Possibility of appearance of these principles for the traditional architect. In the meantime, the exterior of the house, which more than any other part structures the urban facade, gives objectivity to the values and traditions that govern society. This study has been done with the aim of pathology of facade status in contemporary Iranian architecture with the perspective to the discussion of luxury. Therefore, it identifies the juridical and moral principles governing the facade of residential buildings and explains them according to the principles of Islamic law. For this purpose, the researcher Answers this question by relying on the combined method and interdisciplinary analysis. What are the juridical and moral principles in facade design? How is the manifestation of the concepts of the teachings of the Qur'an and religious texts reflected in the architecture of the facade? The main principles and roots of this subject and related topics can be found in the Qur'an, narrations and hadiths. The research method which is used in this article is a compound method. In this way, according to the features of the various stages of this research, for gathering data, archival research method is used meanwhile logical-argumentative research and qualitative content analysis in analysis step and judgment of data has been used. After terminology and expression of concepts related to research and extraction of principles related to the two sections of juridical and moral, how it is reflected in the facade of residential buildings was expressed.
    Finally, in order to pathologize the current situation and express the contradictions in the appearance of residential buildings in comparison with the Islamic teachings (especially Shiite jurisprudence), the obtained principles were examined based on the four human relations. The results of this study indicate that contemporary residential facades are disruptive in all four types of relationships and therefore the highest reproducibility regarding the type of weakened relationship is related to the human relationship with society. Finally, it is concluded that the outcome of various injuries, in addition to the negative impact on urban views threatens all aspects of human life.

    Keywords: jurisprudential principles, moral principles, pathology of the facade, Islamic teachings (Shiite jurisprudence)
  • MAHSA MIRSALAMI*, ALI OMRANIPOUR, SARA SHAREATI Pages 43-63

    Statement of Problem: 

    The mosque, as a place of behavior, establishes a deep connection with its audience. This connection has been an inseparable part of the mosquechr('39')s function for many centuries from the emergence of mosques until today.
    Numerous factors play a role in the audiencechr('39')s behavioral and perceptual experiences in man-made spaces, including mosques. Among these factors, changes in shape, variety of types and physical structure in mosques are involved in the audiencechr('39')s behavioral and spatial experiences. In the last decade, we can see an increase in the formation of neighborhood mosques in Qazvin, but unfortunately most of these mosques lack the vitality, dynamism and the desired presence of the audience and have only become prayer spaces, which makes it impossible to create a connection between space and audience.

    Aim of the research: 

    The purpose of this study is to explore the type of typology and body of mosques on the perception of the audience so that the spatial experiences of the audience are affected by the type of Carcio geometry, proportions, peer and class accesses and spatial hierarchy. On the other; The diversity and adaptability of activities and perceptual mediators affected by the body of mosques on the presence of the audience in the mosque have been studied.

    Research method

    In the research, first; Data collection, by recording events and fieldwork techniques, has been studied in three mosques with a traditional structure of the central courtyard and three mosques with a class structure in the city of Qazvin. Space with depthmap10 software has been used by using spatial layout indicators and since to evaluate the weight of components affecting how to perceive and behave qualitatively, the above method can not be used alone through the survey method and questionnaire design and data analysis by Amous22 statistical software Correlation analysis is performed and significant relationships are inferred between the involved variables.
    The research findings indicate that the types and physical components of architecture such as; Distribution and interconnection, depth, spatial connection, arrangement and relationship of internal accesses to diversity, activity adaptability and also the type of audience perception according to perceptual mediators (needs and preferences of the audience) with the duration of the stop and the presence of mosque audience, create a strong and direct relationship.

    Keywords: Mosque Sorting, Body, Performance, Perception, Attendance
  • Mirza Ali Sheidaneh Morid, Mehdi Sharifi*, Seyed Mahmoud Mmoeini Pages 64-82

    In order to social justice and preparing the way for appearance or advent of Hazrat Mahdi (pbuh) and the establishment of a new civilization in the Islamic world around the world based on the Qur'an, Iran's urban society for its growth and development needs citizens with sustainable development, based on the Qur'an. To advance the above goal and train citizens of the Qur'an and Atrat, a theoretical study entitled: "Explaining the human values ​​of the Qur'an in the architecture of contemporary apartment housing in Tehran" was formed. Changes in identity patterns in housing architecture in the face of modern architecture in the twentieth century led to the introduction of new types of housing in the world and in Iran called apartment housing. Because the Quranic human values, especially in contemporary residential apartments (1340AH onwards) have decreased or disappeared. Therefore, from the apartment housing, especially in Tehran, only a shell remains for shelter. Therefore, a research was conducted with the quality of the question and the purpose of this research. Research Question: What human values ​​are extracted from the Qur'an in line with the architecture of contemporary apartment housing? And Objective of the research: Explaining human values ​​from the Qur'an in line with contemporary housing architecture. Research method This research was conducted using the Quran and valuable Islamic sources and texts and references library review and qualitative content analysis and field interviews with field and university experts in Tehran. In order to achieve the answer to the question and the purpose of the research, a wide range of valuable books such as the Qur'an and commentaries and Nahj al-Balaghah, etc. and architecture books as sources and texts were studied and considered with the help of experts in the field and the university.Then the integration of codes (human values more than 1000 codes) resulting from reviewing texts and sources and interviews with experts was done. The achievement of this research: 1- Explaining and determining the human values ​​derived from the Quran in direction the contemporary apartment housing architecture in Tehran with a five-point score by experts in the Likert table, respectively: security and comfort (4.9), confidentiality (4.8), Slavery (4.7), human dignity and generosity (4.7), privacy (4.6), safety, strength, stability (4.6). Humility (4.5), biological and permanent factors (4.5), solitude (4.5), creativity (4.4), remembrance of the names of God (4.2), activism (4.1), proportions (4.1), contentment (4), self-esteem (4), order (4), functional decorations (3.9), social relations (3.9), nature (3.8), house size (3.7). 2- The effect of thirty-three indicators of Quranic human values on the traditional housing architecture was %85 and the contemporary apartment housing architecture %15. 3- The use of privacy as one of the Quranic human values ​​resulting from this research in traditional housing architecture were recorded twelve cases and in apartment architecture twelve results. These Qur'anic human values ​​do not exist at present in the architecture of contemporary apartment housing. In an analysis, the findings of this research were compared with those of previous research, and the Tehran’s case study (i.e., comparing contemporary apartment housing and Qajar era housing) was proposed as an example of the effectiveness of the achievements. The authors of this study suggest to future researchers and enthusiasts to do this research with the approach of other heavenly holy books such as Torah, Bible, etc. in other countries and compare the result with the achievement of this research. Man is generous because of his/her wisdom. Divine intellect is transcendent. The distinguishing chapter of man is the divine intellect. A creature is not above wisdom or reason. Human-Quranic values ​​in contemporary apartment housing architecture should be used in the architecture of Tehran apartment housing so that human beings can practice and be educated in human generosity, grows and be able to be promoted to the divine origin, which is the divine caliph.

    Keywords: Quran, human values, architecture, apartment, contemporary
  • Azin Ataei, Jamaladdin Soheili*, Maryam Armaghan, Ali Akbar Heidari Pages 83-101

    The quality improvement of the environment to ensure the citizens’ satisfaction with urban planning processes is one of the fundamental development principles. The environment results from activities, concepts and physical characteristics, and the user perception provides an analytical approach to spatial judgment. The importance of responding to the different perceptual levels of the individual by different environmental factors indicates the necessity of investigating the environment quality from the perspective of perceptual experience. Therefore, the crisis of the expansion of environments without experiential usefulness resulting from functionalist approaches causes inefficiencies in meeting needs, which endangers urban life along with damaging behavioral mechanisms. This study aimed to explain the effectiveness of environmental quality on the experiential perception of the residents of two garden cities in Alborz province with the assumption of the existence of a relationship between the environment quality in public spaces and the audience perception to answer the nature of this relationship. The village has controlled traffic, limited services, and enclosed bodies separated from the urban context, but Mehrshahr is equipped with neighborhood services without peripheral restrictions and traffic control, whose space syntax was preserved during joint construction. Two garden cities were compared based on the effects of different contextual features on the users' experience regarding the satisfaction level concerning the aesthetic and physical-spatial components. This descriptive-analytical and mixed study was conducted by the random distribution of questionnaires among the residents, and variables were analyzed with SPSS and hypothesis testing using t-statistics. The results revealed that the perimeter fence and checkered structure of the village ensured the enclosure by creating communities through plant demarcation, and the lack of neighborhood walls and inclusiveness of the passages increased the continuity with the benefit of the corridors of view to the open spaces. The variety of formic houses in Mehrshahr, along with curvilinear design by changing the viewing angle, improved the spatial contrast and the coordination of the volume, façade, use of buildings, visual proportions, and the pedestrian axis satisfied the scale criteria. Personal gardens, natural landscapes, and visual-motor diversity in both collections have created equal aesthetic quality standards. Finally, the main success factors of the perceptual experience were inviting people tired of the boredom of hectic urban life, continuous greenness on the outer wall, enhancing the visual beauty of the neighboring urban texture landscape in the village, and emphasizing the order and geometric schema in Mehrshahr.

    Keywords: Human perception, environment, residential type of garden city, Alborz province
  • Saba Arianpour, Hassan Sajadzadeh*, Gholamreza Talischi Pages 102-121

    According to the prevailing view in architectural and urban studies, the bazaar is described as the backbone of the spatial and social structure of Iranian cities. However, various studies on public spaces, especially commercial centers in Iran, show that despite the small growth of these buildings; They have serious weaknesses in the field of quality. In a way that has caused the degradation of qualitative components and the failure of many spaces designed in the contemporary era has been seen. Recognizing this issue and the lack of behavioral-spatial studies in markets and commercial centers in this article, we have tried to study the relationship between environmental quality in various dimensions, including space with current activities in traditional markets and new commercial centers. Because there seems to be a significant relationship between the type of current activities and the success of the behavioral camp. The research method is mixed and based on observing the range of current activities, spatial configuration analysis and questioning of space users. The study area includes the traditional market of Boroujerd and Diplomat Shopping Center have been selected as two architectural models. For this purpose, 2 behavioral camps in the traditional market and 1 camp in the Diplomat Center were studied. Space Syntax analysis variables included "Integration ", "depth" and "connection". According to Jan Gehl's theory, current activities are divided into three groups: "mandatory", "optional" and "social", and the quality of the environment is divided into four categories: "objective-structural", "objective-functional", and "objective-environmental", "Mental-spatial", "mental-semantic" is divided. The hypotheses were tested using correlation analysis method in SPSS.23 software. It was concluded that the studied behavioral camps, due to their high physical quality, allow the occurrence of selective activities that are more dependent on the physical and physical conditions of the environment than other activities. Also, there is a significant positive relationship between voluntary and interconnected activities in the studied behavioral camps.

    Keywords: Behavioral Setting, Behavioral Pattern, Activity, Iranian Bazzar, Space Syntax
  • Maryam Ghasemi Sichani*, Faezeh Shamshiri Pages 122-136

    Historical houses are of special importance in terms of architectural principles and geometric features. This study examines the characteristics of the geometric principles adopted in the houses of the Safavid and Qajar periods. The main goal is to know the geometric characteristics of the courtyard and facade in historical houses and to investigate their influence on each other. Extensive research has been done in this area, but no study has been done to examine the length of the yard to the height of the facade and the ratio of the length to the width of the yard. The statistical population of this study includes historical houses in the central courtyard of Isfahan city, from which 15 houses have been selected and investigated by purposeful sampling. The methodological approach of the research is based on field studies and geometric-arithmetic analysis. The tools used are drawing and AutoCAD drawing software. If the axis of the courtyard is north-south in the studied houses, the facades in the rectangular houses with two, three, and four fronts are placed in such a way that the north facade is higher than the other three facades, and if the axis of the yard is east-west, this phenomenon does not exist. Views and their orientation in the yard are one of the most influential components in obtaining the appropriateness of the yard to the Facades

    Keywords: Historic houses, Court yard proportions, Façade proportions, Esfahan
  • Leial Zare*, Maziar Sardari, Avideh Talaei, Vahid Ghobadiyan Pages 137-160

    Traditional architecture is a term that has been used after the modernization period in Iran and has been discussed in the speeches of many architects, books and articles, and has been criticized in architecture schools. After the Islamic Revolution and the closure of foreign construction companies in Iran, many famous architectural companies were closed or semi-active. With the outbreak of war and economic sanctions, construction activities declined, and during the eight years of the war, most construction activities were carried out on a small scale, and government projects were often aimed at completing pre-revolutionary construction projects. Some of these few constructions have led to the production of traditional-style buildings that are important to identify and describe because they are intertwined with the culture, history, and transcendent quality of past architecture, and the degenerate identity of today's architectural buildings can be found. This is unknown research that, what styles and how many buildings are there, based on the ideology of these styles in order to continue the rich and traditional Iranian architecture, during the eight-year war. Achieve them is the main purpose of research. In this research, which is interpretive-historical method and analytical-comparative measures, architectural styles are introduced in this historical period to extract styles that have the characteristics of traditional Iranian architecture. Data collection is in the form of documentary studies that will identify buildings with traditional bodies. The results of the research show that during the Eight-Year War, buildings of three styles of "traditionalist architecture", "late modern architecture" and "postmodern architecture" were built in the country. In the meantime, modern architecture lacks traditional features in the body of buildings, but the two styles of traditionalism and postmodernism, that were designed and executed eleven prominent buildings based on their architectural theories, will have traditional Iranian architectural components. Finally, the physical characteristics of each will be analyzed.

    Keywords: traditional architecture, imposed war, architectural style, prominent buildings