فهرست مطالب

قبسات - پیاپی 107 (بهار 1402)

فصلنامه قبسات
پیاپی 107 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد محمدرضایی*، زهره برقعی، زهرا فرزانگان صفحات 5-28

    مسیله شر از دیدگاه کانت و تیودیسه مورد قبول او در اواخر دوره نقادی با دو رویکرد سلبی و ایجابی به تصویر کشیده شده است. رویکرد سلبی وی، پایان دادن به هر نوع تیودیسه پردازی عقل نظری و رویکرد ایجابی اش، پرداختن به تیودیسه اصیل از منظر عقل عملی است. «ناکامی تمامی تیودیسه های فلسفی» عنوان مقاله ای است که کانت با هدف تقویت موضع معرفت شناسانه خود در اتخاذ رویکردی سلبی نسبت به تیودیسه های نظری در سال 1791 به نگارش درآورده است. از منظر وی تیودیسه فلسفی پاسخی عقلانی است به چالشی که عقل، آن را علیه خداوند در مسیله شر ایجاد کرده است. این درحالی است که عقل هم چنان که صلاحیت انتقاد نظری از خداوند به خاطر مسیله شر را ندارد، صلاحیت پاسخ گویی به آن را هم دارا نیست. اما خود او اینک از منظر یک قاضی بی طرف به سنجش این چالش ها و تیودیسه های مطرح اقدام می کند تا ناتوانی عقل نظری را در پاسخ به این مسیله کلامی بیش از پیش به تصویر کشد. مقاله حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی به طرح این تیودیسه ها، اشکالات کانت بر آن ها و نقد و ارزیابی این اشکالات بر اساس الهیات امامیه پرداخته و نشان می دهد وی در این مقاله به نقد بسیاری از تیودیسه هایی اقدام کرده که خود پیش از این پذیرفته یا پس از آن در طرح تیودیسه اصیل خویش مطرح می کند. هم چنین برخی از این تیودیسه ها موافق با دیدگاه امامیه است و شواهدی بر تایید آن ها از منظر عقل و نقل ارایه خواهد شد.

    کلیدواژگان: شر، کانت، تئودیسه، رویکرد سلبی
  • مهدی رحیمی*، علیرضا قائمی نیا صفحات 29-54
    فلسفه قاره ای امروزه به نهضت های فلسفی پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، هرمنوتیک، پست مدرنیسم و فمینیسم اشاره دارد. در اندیشه پست مدرن با عنوان نحله محوری فلسفه دین قاره ای، عدم قطعیت، اصل اساسی بوده و نسبیت گرایی، تاریخ مندی معنا و برساختگی معنا، به عنوان بازتاب های فلسفی آن شناخته می شوند. مواجهه معرفت دینی با این بازتاب ها، در قوالبی بروز و پیامدهایی بر معرفت داشته است. بر این اساس بیان جایگاه اندیشه پست مدرن در فلسفه دین قاره ای و گفت وگوی پست مدرنیسم با معرفت دینی، چالش ها و پیامدهای برآمده ی از این گفت وگو و در نهایت، چگونگی نقش آفرینی اسلام شیعی در این دوره، موضوع اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد. در این خصوص با ترسیم جایگاه اندیشه پست مدرن در فلسفه دین قاره ای، تبیین وجوه مثبت و منفی چالش ها، پیامدها و اثرات این اندیشه بر معرفت، پیشنهادهایی برای نقش آفرینی ارایه می شود.مقاله حاضر با کاربست روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که مزیت ها و معایب اندیشه پست مدرن برای معرفت دینی چیستند و نقش آفرینی اسلام در جهان چسان باید باشد؟نتیجه آنکه:وجوه مثبت اندیشه پست مدرن می تواند به مثابه یک تسهیل گر برای معرفت دینی ایفای نقش کند؛با نوفهمی و نوآوری در دین پژوهی و اعتبار بخشی به دیگری ها می توان امیدوار به ارایه نقشی درخور در دوران سیطره نیهیلیسم شد؛فلسفه دین با مطالعه سنت، شرایط تاریخی ای که بر معرفت دینی تاثیر می گذارد، بشناسد؛فلسفه دین به تاثیرگذاری ایده ها بر اعمال زندگی بنگرد؛برای فهم متون دینی باید با تفاهم بین الاذهانی در پی تعالی فهم باشد.
    کلیدواژگان: فلسفه دین، پست مدرنیسم، معرفت دینی، نسبیت، سنت
  • مرتضی فقیهی فاضل صفحات 55-80
    درباره ملاک حقانیت دین دو نگاه واقع گرایانه و عمل گرایانه وجود دارد. آقای ملکیان یکی از کسانی است که با نفی رویکرد واقع گرایانه از رویکرد عمل گرایانه دفاع می کند. ایشان با تشریح برخی ملاک های واقع گرایانه و نقد آنها، رویکرد پراگماتیستی را برگزیده است؛ به این صورت که هر دینی که بتواند انسان ها را از رذایل اخلاقی دور و به فضایل اخلاقی نزدیک کند و نیز بتواند مشکلات ذهنی و روانی آنان را مرتفع سازد، به معنای حقیقی کلمه دین است و هیچ ملاک دیگری نمی تواند دین را از غیر دین متمایز کند. با توجه به اشکال های متعدد ملاک فوق از جمله انحصار حقانیت دین به ملاک روان شناختی، نسبی گرایی دینی، نگاه ابزاری به دین و نادیده انگاشتن کارکردهای اصلی آن، تنها رویکرد درست در ملاک حقانیت یک دین، ملاکی واقع گرایانه است که در قالب ارتباط وحیانی بنیان گذار دین و ارایه معجزه از سوی ایشان حاصل می گردد.
    کلیدواژگان: دین، حقانیت، ملاک حقانیت دین، رویکرد پراگماتیستی، رویکرد واقع گرایانه
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی* صفحات 81-110
    نقش عقل در فهم متون دینی و میزان کاشفیت و حجیت آن در تولید معرفت از مباحث مطرح بین اندیشمندان بوده است. این مساله به صورت خاص در شکل گیری تفاسیر ادبی-اجتماعی معاصر تاثیر داشته است. کاربست عقل در این رویکرد که در واکنش به آسیب های غلبه تفکر سلفی گری عقل ستیز در جهان عرب بود و تحت تاثیر جریان فکری نومعتزله و آشنایی با مطالعات غربیان شکل گرفت، در محورهای متفاوت از تفاسیر عقلی رایج نمایان شد و لوازم خاصی در تفسیر و فهم قرآن و معرفت دینی به دنبال داشت. توسل به عقل خودبنیاد، علم زدگی، تحلیل ادبی-فرهنگی از مفاهیم قرآنی، تمسک به عقل مستقل از روایات در برداشت های فقهی، مصادیق کاربست عقل در این گونه تفاسیراند که در آراء طه حسین، عبده، خولی، بنت الشاطی و خلف الله مشاهده می شوند. مهمترین آسیب این کاربست ها در مسایل و مباحث فلسفه دین مانند تعاریف و تحلیل های شاذ از وحی، نبی و معجزات انبیاء؛ تحلیل بی سابقه زبان و قصص قرآن؛ حداقلی کردن و عرفی سازی فقه و تعصبات قومی-عربی دیده می شود. در این میان کمترین آسیب در تفسیر بنت الشاطی است، ضمن اینکه وی نیز از سنت روایی تفسیری فاصله گرفته است. نتیجه اینکه کاربست عقل در تفاسیر ادبی-اجتماعی معاصر، تابعی از مکتب اومانیسم است که در آن اجتهاد غیر ضابطه مند قرآن پژوه محوریت دارد. در این رهیافت تفسیری، عقل، امری متعالی، قدسی و متصل به وحی نیست. اساسا نگاه ادبی به متون مقدس، فروکاهش دین به امری فرهنگی-اجتماعی و تعین اصالت عقل انسان را درپی داشته است.
    کلیدواژگان: تفسیر عقلی، تفسیر ادبی-اجتماعی، تحلیل انتقادی، قرآن پژوهان مصری
  • نرجس رودگر صفحات 111-137
    الهیات تفهمی ، پروژه نظری مجتهد شبستری است که با مبنای هرمنوتیک فلسفی سعی در ارایه روشی نو در قرایت متون دینی دارد. تاریخمندی به عنوان ضلع زمینه هرمنوتیک فلسفی گادامر، مهمترین رکن الهیات تفهمی در مواجهه با متون دینی است. حقوق اسلامی و از جمله حقوق زن یکی از مهمترین موضوعاتی است که تحت تاثیر رویکرد تفسیری، لوازم متفاوتی خواهد داشت.  حقوق زن در اسلام عبارت دیگر برخی ابواب فقهی در مورد زن است. ابتنای حقوق بر فقه و شریعت اسلامی لوازم خاصی را در حوزه هرمنوتیک و تفسیر متن خواهد داشت. الهیات تفهمی ، فارغ از این اقتضایات، صرفا لوازم تاریخمندی انسان و فهم را در حقوق زنان پی می گیرد.عدم انسجام مبنایی ، علاوه بر ابتلا به نسبیت گرایی دو مشکل مهم مبنایی در الهیات تفهمی است که به نسخه وی در حقوق زنان نیز تسری یافته است.  این در حالیست که مبانی کلامی و انسان شناختی متفاوتی که شریعت اسلامی مبتنی بر آنست مسیر متفاوتی را درمسایل حقوقی از جمله حقوق زن پیش می نهد. این امر عدم ابتنا و ناهماهنگی رویکرد الهیات تفهمی در این مساله را با مبانی اسلامی گوشزد می کند.
    کلیدواژگان: تاریخمندی، هرمنوتیک فلسفی، الهیات تفهمی، حقوق زن
  • محمد جداری عالی صفحات 137-170
    از وظایف اساسی حکمرانی برنامه ریزی و اجرای برنامه های پیشرفت همه جانبه در جامعه است که دارای ابعاد متعددی چون پیشرفت در فکر، علم، اقتصاد، امنیت، و... می باشد. یکی از ابعاد اساسی آن، پیشرفت در عرصه معنویت است. از جمله مسایل مهم در برنامه ریزی، ارایه شاخص های لازم در راستای اجرا و نیز ارزیابی میزان موفقیت آن پس از اتمام دوره های موردنظر می باشد. این پژوهش در صدد پاسخ به چیستی شاخص های معنوی در برنامه های پیشرفت کشور است. یکی از روش های معتبر برای این منظور، استفاده از روش سیکارن می باشد که براساس آن، تدوین شاخص، مستلزم طی چهار مرحله: مفهوم سازی عملیاتی از پدیده مورد نظر، استخراج ابعاد، استخراج مولفه ها و در نهایت طراحی شاخص ها و نماگرها است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر اساس آموزه های اسلامی مهمترین مفهوم عملیاتی ناظر به پدیده موردسنجش، مفهوم پیشرفت همه جانبه در مقابل مفاهیمی چون رشد و توسعه اقتصادی، انسانی و... است که دارای بار معنایی وسیع تری شامل زندگی مادی و معنوی می شود. مطابق این مفهوم، معنویت مهم ترین بعد آن تشکیل می دهد به طوری که روح حاکم بر سایر ابعاد می باشد. بر اساس استفاده ای که از آیات قرآن می شود، این بعد از پیشرفت، دارای مولفه هایی چون ایمان، اخلاص، توکل و ایثار است. این پژوهش با بهره مندی از روش یادشده، برای هرکدام از این مولفه ها شاخص ها و نماگرهای متعدد طراحی نموده که تفصیل آن در متن مقاله ارایه می شود.
    کلیدواژگان: برنامه پیشرفت، پیشرفت معنوی، معنویت، مولفه های معنوی، شاخص های معنوی
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی، وحیده فخار، مهدی جعفری فر* صفحات 171-202
    معاد یکی از اصول اعتقادی مهم و زیربنایی در اسلام است و در مورد اقسام و کیفیت آن نظرات مختلفی ارایه شده است. مکتب تفکیک ادعا می کنند ظاهر آیاتی که بر: مغایرت خالق از مخلوق، داستانهای بازگشت روح به بدن عنصری، دوباره بعد از مرگ از خاک جمع شدن و زنده شدن، مثل زمین مرده زنده شدن، خارج شدن از قبر یا زمین، سیر خلقت انسان و بازگشت به بدن عنصری و بهشت و جهنم جسمانی و لواحق آن اشاره دارند صریحا و نصا با روایات ذیلشان بر معاد جسمانی عنصری محض دلالت می کنند و مخالفت با این دلالت، مخالفت با صریح و نص قرآن و سنت است.  این مقاله ابتدا با ذکر ادله قرآنی تفکیکیان و سپس با تحلیل و نقد آنها بر اساس یافته های قرآنی همچون: تردید و عدم صراحت ظاهر بر مدعا، وجود ظواهر مخالف با مدعا و... به این نتیجه می رسد که ادله مورد ادعای تفکیکیان بر مواردی از قبیل رجعت به این دنیا، امکان معاد جسمانی، اصل معاد و نمود معاد جسمانی در نشیه دنیوی نه اخروی حمل می شود که مستندات آن را باید  در مقاله جستجو کرد.
    کلیدواژگان: قرآن، معاد جسمانی عنصری، روح، مادیت روح، تجرد، تفکیکیان
  • نفیسه فیاض بخش، فرحناز رزمی* صفحات 203-219
    مسیله رویت الهی یکی از پرچالش ترین مباحث کلامی در تاریخ ادیان به‎ویژه اسلام بوده است. متکلمان شیعه تحت تاثیر روایات اهل بیت ‰ و بر خلاف برخی متکلمان اهل سنت، رویت خدا با چشم سر را قاطعانه رد نموده و آیات مربوطه قرآن را با بیان‏های عقلی و عرفانی تفسیر نمودند. در این مقاله دیدگاه دو حکیم صدرایی که چهار قرن با یکدیگر فاصله زمانی دارند، مقایسه و تحلیل شده است؛ یکی فیض کاشانی شاگرد مستقیم و داماد ملاصدرا و دیگری آیت الله حسن‏زاده آملی. جنبه نوآورانه در مقاله آن است که اثبات شده است علی رغم فاصله زمانی هیچ تفاوت مبنایی در دیدگاه دو فیلسوف وجود ندارد. فیض کاشانی با تکیه بر سیر آفاقی، حقیقت رویت و شهود را تفسیر نموده و آیت الله حسن‎زاده با تکیه بر سیر انفسی این موضوع را شرح نموده؛ ولی باطن کلام هر دو یکی است. با توجه به تعالی فلسفی در شارحان ملاصدرا می توان دیدگاه آیت الله حسن‎زاده را تکمیل شده دیدگاه فیض کاشانی دانست.
    کلیدواژگان: رویت، شهود، تجلی، فیض کاشانی، حسن زاده
|
  • Mohammad Mohammadrezai *, Zohre Borghei, Zahra Farzanegan Pages 5-28

    The problem of evil from Kant's point of view and theodicy accepted by him at the end of the critical period has been depicted with two negative and positive approaches. His negative approach is to end any kind of theodicy of theoretical reason and his positive approach is to deal with original theodicy from the perspective of practical reason. " On the miscarriage of all philosophical trials in theodicy" is the title of an article that Kant wrote in 1791 with the aim of strengthening his epistemological position in adopting a negative approach towards theoretical theodises. From his point of view, the philosophical trials in theodicy is a rational answer to the challenge that reason has created against God in the issue of evil. This is while the erason does not have the competence to theoretically criticize God for the problem of evil, nor does it have the competence to answer it. But he himself is now evaluating these challenges and theodicies from the point of view of an impartial judge, in order to depict the inability of theoretical reason to respond to this theological problem. This article deals with the design of these theodicies, Kant's problems with them and criticism and evaluation of these problems based on the Imamiyyah theology with a descriptive-analytical method and it shows that in this article he criticized many theodicies that he accepts before this or puts forward his original theodicy in his project. Also, some of these theodicies are in agreement with the Imamiyyah view, and proofs of their confirmation will be presented from the point of view of reason and narration.

    Keywords: evil, Kant, theodicy, Negative Approach
  • Mahdi Rahimi *, Alireza Ghaemi Nia Pages 29-54
    Continental philosophy today refers to the philosophical movements of phenomenology, existentialism, hermeneutics, postmodernism and feminism. Uncertainty is the basic principle in postmodern thought, with the title of continental philosophy of religion, and relativism, historicity of meaning, and construction of meaning are known as its philosophical reflections. The confrontation of religious knowledge with these reflections has had consequences on knowledge in various forms. Based on this, the statement of the place of postmodern thought in the continental philosophy of religion and the dialogue of postmodernism with religious knowledge, the challenges and consequences arising from this dialogue and finally, the role of Shia in this period, constitute the main topic of this article. In this regard, by delineating the place of postmodern thought in the continental philosophy of religion, explaining the positive and negative aspects of the challenges, consequences and effects of this thought on knowledge, suggestions for role-playing are presented. Using the descriptive-analytical method, this article seeks to answer the question: what are the advantages and disadvantages of postmodern thought for religious knowledge and how should the role of Islam in the world be? The result is that: the positive aspects of postmodern thought can play a role as a facilitator for religious knowledge; with new understanding and innovation in the study of religion and giving credit to others, we can hope to provide a suitable role in the era of nihilism; the philosophy of religion, by studying the tradition, should know the historical conditions that affect religious knowledge; the philosophy of religion looks at the influence of ideas on the actions of life; In order to understand religious texts, one must seek the excellence of understanding with intersubjective understanding.
    Keywords: Philosophy of Religion, postmodernism, religious knowledge, relativity, futurism
  • Morteza Faghihi Fazel Pages 55-80
    There are two realistic and pragmatic views about the criterion of the truthfulness of religion. Mr. Malekian is one of those who defends the pragmatic approach by rejecting the realistic approach. By explaining some realistic criteria and criticizing them, he has chosen a pragmatic approach, in such a way that any religion that can move people away from moral vices and closer to moral virtues and can also solve their mental and psychological problems is true religion and no other criterion can distinguish religion from non-religion. Considering the many fault of the above criterion, including the monopolization of the truthfulness of religion to the psychological criterion, religious relativism, Instrumental view to religion and ignoring its main functions, the only correct approach in the criterion of the truthfulness of a religion is a realistic criterion that is achieved in the form of revelation communication of the founder of the religion and the presentation of miracles by his.
    Keywords: Religion, Validity, Criterion of the Validity of Religion, Pragmatic Approach, Realistic Approach
  • Mohammad Arabsalehi, Farideh Pishvaei * Pages 81-110
    The role of reason in understanding religious texts and the extent of its discovery and validity in the production of knowledge have been discussed among thinkers. This issue has had a special effect on the formation of contemporary literary-social interpretations. The application of reason in this approach, which was in response to the damage caused by the prevalence of anti-rational Salafism in the Arab world and was formed under the influence of neo-Mutazila thought and familiarity with Western studies, appeared in axes different from common intellectual interpretations, and It followed a special requirement in interpretation and understanding of the Qur'an and religious knowledge. Appealing to self-based reason, scientism, literary-cultural analysis of Quranic concepts, appealing to reason independent of traditions in jurisprudence, are examples of the use of reason in such interpretations as in the opinions of Taha-Hossein, Abdo, Khouli, Bint al-Shaṭiʾ, and Khalafallah are observed. The most important harm of these applications is in the issues and topics of the philosophy of religion, such as abnormality definitions and analyzes of revelation, the prophet, and the miracles of the prophets, unprecedented analysis of the language and stories of the Qur'an; Minimization and secularization of jurisprudence and ethnic-Arab prejudices can be seen. Meanwhile, the least damage is in Bint al-Shaṭi's interpretation, while she has also distanced herself from the narrative tradition of interpretation. The result is that the application of reason in contemporary social-literary interpretations is a function of humanism, in which non-ruled ijtihad of Qur'anic research is central. In this interpretive approach, reason is not sublime, holy, and connected to revelation. Basically, the literary view of the holy texts has led to the reduction of religion to a socio-cultural matter and the determination of the rationalism.
    Keywords: Rational Interpretation, Literary-Social Interpretation, Critical Analysis, Qur'an-Egyptian Scholars
  • Narjes Roodgar Pages 111-137
    The verstehend theology is a theoretical project of Mojtahed Shabestari, which tries to present a new method in reading religious texts based on philosophical hermeneutics. Historicity, as a side of Gadamer's philosophical hermeneutics, is the most important pillar of verstehend theology in dealing with religious texts. Islamic law, including women's rights, is one of the most important subjects that will have different applications under the influence of the interpretation approach. Women's rights in Islam are some jurisprudential chapters about women. Basing law on Islamic jurisprudence and Sharia will have special applications in the field of hermeneutics and interpretation of the text. Apart from these requirements, the verstehend theology only pursues the historicity of human and understanding in women's rights. In addition to suffering from relativism, there are two important basic problems in verstehend theology, which also extends to his version of women's rights. Is. At this time, different theological and anthropological foundations on which Islamic Sharia is based suggest a different path in legal issues, including women's rights. This points out the inconsistency of the verstehend theology approach in this issue with Islamic principles.
    Keywords: Historicity, Philosophical hermeneutics, Verstehend Theology, women's rights
  • Mohammad Jedari Aali Pages 137-170
    One of the basic duties of governance is to plan and implement all-round progress programs in the society, which has several dimensions such as progress in thought, science, economy, security, etc. One of its basic dimensions is progress in the field of spirituality. Among the important issues in planning is providing the necessary indicators in line with the implementation, as well as evaluating its success rate after the completion of the desired courses. This research aims to answer what spiritual indicators in the progress programs of the country. One of the valid methods for this purpose is the use of the sckaran method, based on which formulation of indicators requires four stages: operational conceptualization of the desired phenomenon, extraction of dimensions, extraction of components, and finally, the design of indicators. The findings of the research show that according to Islamic teachings, the most important operational concept related to the measured phenomenon is the concept of all-round progress in contrast to concepts such as economic, human development, etc., which have a broader meaning that includes material and spiritual life. According to this concept, spirituality is its most important dimension its, so that the spirit rules over other dimensions. Based on the use of the Quranic verses, this aspect of progress has components such as faith, sincerity, trust and sacrifice. With the use of the mentioned method, this research has designed several indices and indicators for each of these components, the details of which are presented in the text of the article.
    Keywords: progress program, spiritual progress, Spirituality, spiritual components, spiritual indicators
  • Seiid Morteza Hoseini Shahrudi, Vahideh Fakhar, Mahdi Jafarifar * Pages 171-202
    Resurrection is one of the important and basic belief principles in Islam, and various opinions have been presented about its types and modality. The Tafkik school (a current separates philosophy and religion) claims that the appearance of the verses on: the contrast between the creator and the creature, the stories of the return of the soul to the material body, gathering again after death from the dust and coming back to life, coming alive like the dead earth, coming out of the grave or earth, the course of human creation and returning to the material body and bodily heaven and hell and its appendages, clearly and textually with the narrations below indicate the bodily resurrection of a pure mater, and opposing this indication is opposing the explicit text of the Qur'an and the Sunnah. This article first mentions the Qur'anic evidences of Tafkik and then by analyzing and criticizing them based on Quranic findings such as: doubts and apparent lack of clarity on the claims, the contrary appearances to the claims, etc., it comes to the conclusion that the evidences claimed by Tafkik are based on cases of like the return to this world, the possibility of bodily resurrection, the principle of resurrection and the appearance of physical resurrection are carried in the this world and not the afterlife, the documentation of which should be searched in the article.
    Keywords: Qur'an, Material Bodily Resurrection, soul, Soul's Materiality, immaterial, Tafkik
  • Nafiseh Fayazbakhsh, Farahnaz Razmi * Pages 203-219
    The issue of vision of God has been one of the most challenging theological topics in the history of religions, especially Islam. Shia theologians influenced by the traditions of Ahl al-Bayt (peace be upon them) and unlike some Sunni theologians, categorically rejected the vision of God through the eyes of the head and interpreted the relevant verses of the Qur'an with rational and mystical expressions. In this article, the views of two Sadraei philosophers, who are four centuries apart, have been compared and analyzed: One is Fayz Kashani, direct disciple and Mulla Sadra’s bridegroom, and the other is Ayatollah Hassanzadeh Amoli. The innovative aspect of the article is that it is proven that despite the time gap, there is no fundamental difference in the views of the two philosophers. Fayz Kashani interpreted the truth of vision and intuition by relying on the spiritual path, and Ayatollah Hassanzadeh explained this subject by relying on the spiritual path, but the inner meaning of both is the same. According to the philosophical superiority of Mulla Sadra's interpretations, Ayatollah Hasanzadeh's view can be considered as completed by Faiz Kashani's view.
    Keywords: vision, intuition, Manifestation, Fayz Kashani, Hassanzadeh