فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
پیاپی 36 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ناهید امانی*، ایوب دبیری صفحات 9-25

     ادبیات کودک و نوجوان در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که می توان رمان های کودک و نوجوان را به عنوان روایات های اسطوره ای معاصر در نظر گرفت که معمولا قهرمانان آنان جویندگانی در سفر هستند. بنابراین مفاهیمی همچون قهرمان، سفر قهرمان و شکل گیری شخصیت قهرمان در سفر مورد توجه محققان جهان قرار گرفته است. در میان محققان می توان به جوزف کمبل اشاره کرد. او به بیان نظریه تک اسطوره و تدوین ساختار سفر قهرمان طی سفر می پردازد. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل سفر قهرمان و بررسی این موضوع است که چگونه مراحل سفر قهرمان باعث تکامل شخصیت قهرمان طی سفر می شود. به عبارت دیگر این تحقیق نشان می دهد که گریس لین ساختار و عناصر روایت اسطوره ای کمبل را در رمان جایی که کوه بوسه می زند بر ماه دنبال می کند. همچنین محقق به بیان این مساله می پردازد که چگونه قهرمان پس از عبور از خوان های سفر، به هدف سفر خودکه بلوغ فکری و کمال است می رسد.

    کلیدواژگان: ادبیات کودک و نوجوان، تک اسطوره، جوزف کمبل، سفر قهرمان، قهرمان، گریس لین.
  • لیلا بهادری*، شهرزاد ریگی صفحات 25-38
    هدف

    پژوهش حاضر به منظور پیش بینی بخشش براساس تنظیم هیجانی و تمایزیافتگی خود انجام شد.

    روش

    روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان شاغل شهر تهران که از میان آنها 210 نفر با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس بخشش (گذشت) هارتلند (HFS)، مقیاس تنظیم هیجانی، و پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج حاکی از آن بود که بین مولفه های تمایزیافتگی خود با بخشش رابطه معنی داری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین تنظیم هیجان و بخشش رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیونی در سطح (01/0>p) نشان داد مولفه های تمایزیافتگی قادر به پیش بینی 52 درصد از و مولفه های تنظیم هیجان  قادر به پیش بینی 37 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی بخشش می باشند.

    نتیجه گیری

    بخشش بر اساس تنظیم هیجانی و تمایزیافتگی خود قابل پیش بینی است.

    کلیدواژگان: بخشش، هیجان، تنظیم هیجان، تمایزیافتگی، تمایزیافتگی خود
  • فاطمه جلیلی، وحید نجاتی *، حسن احدی، سید علی کتان فروش صفحات 39-52
    مقدمه

     اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است.  نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد.  هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی است.

    روش بررسی

     این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است که برروی 28 کودک 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی با استفاده از نمونه گیری در دسترس انجام شد که 14 نفر از آن ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرارگرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک  پیشین استفاده شد.  داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرم افزار spss.20 تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج

    نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که حافظه کاری (P<0/01) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد.

    نتیجه گیری

     نتایج این پژوهش نشان می دهند که توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت می تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی گردد.

    کلیدواژگان: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه ای)مبتنی بر حرکت(_ حافظه کاری
  • رمضان جهانیان*، داود رجبلو صفحات 53-70


    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و مقایسه بالندگی و بهره وری سازمانی در بین معلمان مدارس استثنایی (ویژه) و عادی استان البرز است. از این رو، از جامعه مورد نظر شامل تمامی معلمان مدارس استان البرز، به روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 168 نفر از معلمان مدارس استثنایی و 291 نفر  از معلمان مدارس عادی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدر و پرسشنامه بهره وری ملکشاهی و مسعودی استفاده شد. نتایج نشان داد که میان بالندگی و بهره وری سازمانی معلمان مدارس استثنایی رابطه معناداری وجود دارد(p<0/01).از طرف دیگر، میان بهره وری معلمان مدارس عادی و استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد(p<0/05). و در نهایت میان بالندگی سازمانی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد(p>0/05). با توجه به اهمیت نیروی انسانی برای ارتقای سطح بهره وری  و اهمیت این امر در معلمان مدارس ویژه به نظر می رسد که آموزش و پرورش استثنایی بایستی با ارایه راهکارهایی همچون برگزاری دوره های ضمن خدمت، افزایش حقوق و سایر مولفه ها در بالا بردن انگیزه این گروه از معلمان گام مهمی را بردارد.

    کلیدواژگان: بالندگی سازمانی، بهره وری سازمانی، معلمان، مدارس استثنایی
  • اعظم حق شناس، مهتاب سلیمی * صفحات 71-90

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه جامعه پذیری سازمانی با آرزوهای شغلی معلمان ابتدایی کرج بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان ابتدایی منطقه 3 شهر کرج در سال تحصیلی 95-96 بودند. بر اساس آمار اخذ شده از اداره آموزش و پرورش تعداد معلمان ابتدایی منطقه 3 شهر کرج 1290 نفر بودند. بر این اساس تعداد حجم نمونه آماری بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 296 نفر تعیین شد .نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود . به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه، جامعه پذیری سازمانی معلمان تایورمینا (1997) و  آرزوهای شغلی بیگلیاردی و همکاران (2005) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره  استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که ارتباط مثبت معنی داری بین مولفه های مختلف جامعه پذیری سازمانی (دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان، چشم انداز از آینده سازمان) با آرزوهای شغلی وجود دارد. و جامعه پذیری سازمانی قابلیت پیش بینی 18 درصد از واریانس آرزوهای شغلی را دارا می باشد.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری سازمانی، آرزوهای شغلی، دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان، چشم انداز از آینده سازمان
  • الهه سلیم رفتار مبرهن زنجانی*، جواد مهرابی صفحات 91-112

    سازمان ها به طور روز افزون در مواجهه با تغییرات سریع تکنولوژیکی، چالش هایی در رابطه با ظرفیت های استراتژیکی و روند های نو ظهور در زمینه ارتباطات میان مشتری و کارکنان، را رودر روی خود می بینند. این مفهوم مکمل بزرگ شدن بازار و تقاضای رقبا می باشد و بیان می کند نیاز برای تغییرات سازمانی براستی یک فرآیند مداوم، اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر فاکتورهای نگرشی و رفتاری تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان و در نهایت آمادگی کارکنان برای تغییرات سازمانی می باشد. ابتدا تاثیر فاکتور های رفتاری(خارجی) و نگرشی(داخلی) بر واکنش کارکنان را روشن کرده، و همچنین بیان می شود با وجود پراکندگی در فاکتورهای آمادگی تغییر، محققان نتوانستند به صورت سیستماتیک تاثیرات ترکیبی فاکتورهای رفتاری و نگرشی را در طول تغییر سازمانی مورد آزمون قرار دهند. در این پژوهش ابتدا آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان(افراد نمونه) و همچنین وضعیت متغیرهای تحقیق با بکارگیری جداول و نمودارها به نمایش گذاشته شده و در ادامه برای پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری از روش های آماری و آزمون های متفاوت، استفاده گردید. جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، از آزمون تحلیل عاملی تاییدی جهت تایید روایی سوالات و مشخص سازی عوامل کلیدی هر مولفه و از فن مدل یابی معادلات ساختاری جهت بررسی برازش مدل تحقیق با داده های جمع آوری شده استفاده گردیده است. نتایج نشان داد،  کارکنان روابط خود را با سازمان ها بر اساس سابقه، شناخت، پیشرفت و توسعه آتی گسترش می دهند. رهیافت نگرشی کارکنان مرتبط است با دیدگاه های روانشناسی. به عبارت دیگر، این رهیافت ممکن است نشان دهنده ی سطوح بالایی از انظارات و الزامات از سازمان باشد که یک کارمند ممکن است در روابط خود آن ها را به کارگیرد. همان گونه که تا کنون نشان دادیم یک رهیافت نگرشی مثبت در کارکنان می تواند بر اساس رضایت باطنی توسعه یابد. رضایت درونی مرتبط است با انگیزش روانشناسی که می تواند از ماهیت کار، موضوع کار و فرصت هایی برای رشد و توسعه مشخص به وجود آید.

    کلیدواژگان: تغییرات سازمانی، آمادگی کارکنان، رضایت شغلی، نوآوری کارکنان، نگرش کارکنان
  • ام کلثوم شعبانی*، ناصر حمیدی صفحات 113-128

    در دنیای متغییر و دانش محور کنونی حفظ و احتصال سرمایه های دانشی از جمله چالش های پیش روی سازمان ها به شمار رفته و  تسهیم دانش نقشی موثر در دستیابی سازمان ها به مزیت رقابتی خواهد داشت. لذا توجه به توانمندسازهای تسهیم دانش در سازمان از اهمیتی ویژه برخوردار می باشد. آمادگی تکنولوژیک سازمان در حوزه تسیهم دانش به عنوان یکی از مهم ترین توانمندسازها، ترویج رفتارهای مبتنی بر تسهیم دانش را در سازمان تسهیل نموده و اثر بخشی سیستم های مدیریت دانش را ارتقاء خواهد بخشید. بدین منظور در تحقیق حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- پیمایشی به شناسایی فاکتورهای اثر گذار بر آمادگی ICT سازمان در حوزه ترویج رفتار تسهیم دانش پرداختیم. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق از میان 285 نفر از کارکنان شرکت مپنا جمع آوری شده و با استفاده از روش معادلات ساختاری و با بهره گیری از نرم افزار لیزرل مورد واکاوی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده سه عامل نرم افزارهای ICT، زیرساخت های ICT و سواد ICT از جمله عوامل موثر بر آمادگی تکنولوژیک سازمان در حوزه تسهیم دانش به شمار می روند و در این میان زیر ساخت های ICT با میزان تاثیر 85/0 بیشترین تاثیر را داراست. در این تحقیق همچنین سنجه های مرتبط با هر یک از فاکتورها تعریف شده و ارتباط آن ها با فاکتور مربوطه مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: تسهیم دانش، آمادگی ICT، تکنیک دلفی، معادلات ساختاری
  • نازنین وحدانی رشوانلوئی، بهرنگ اسماعیلی شاد * صفحات 129-147

    هدف از پژوهش حاضر،  بررسی رابطه بین تاکتیک های نفوذ و آمادگی برای تغییر در کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان بجنورد و تبیین تاثیر هر یک از انواع تاکتیک ها بر روی آمادگی برای تغییر در کارکنان می باشد. در این راستا تاکتیک های یازده گانه نفوذ بر اساس مدل یوکل و آمادگی برای تغییر بر مبنای مدل دانهام مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان بجنورد برابر با 100 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 80 نفر تعیین گردید. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی می باشد که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. پرسشنامه ها دارای روایی صوری و محتوایی می باشند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (پرسشنامه تاکتیک های نفوذ 88/0 و پرسشنامه آمادگی برای تغییر 87/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی نظیر فراوانی و درصد و رسم جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد بین تاکتیک های نفوذ مبادله و درخواست الهام بخش  و  مشروعیت و همکاری و درخواست های شخصی  با آمادگی برای تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تاکتیک های درخواست الهام بخش، مشروعیت، همکاری و درخواست شخصی با ضرایب بتای به ترتیب 426/0، 313/0، 305/0 و 422/0 دارای تاثیر بیشتری بر روی آمادگی برای تغییر در کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد  می باشند.

    کلیدواژگان: اقناع منطقی، مبادله، درخواست الهام بخش، تاکتیک مشروعیت، اطلاع و آگاهی دادن، فشار، همکاری