فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال چهارم شماره 1 (الخریف و الشتاء 2023-2022)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهره بهروزی، محمدجواد پورعابد*، علی خضری صفحات 5-29

    الزمن عنصر اساسی یربط المقاطع السردیه و الحوادث علی التسلسل الخطی للزمن فی الروایه الکلاسیکیه، او علی عدم التسلسل المنطقی للزمن فی الروایه الجدیده. فی هذا الاسلوب من السرد، للزمن إمکانیه الانفتاح علی الماضی و المستقبل من خلال الاسترجاعات و الاستباقات الزمنیه کما استخدمهما غسان کنفانی فی روایته «عاید إلی حیفا». فی الحقیقه، اهتم کنفانی بخرق الترتیب الزمنی و تیار الوعی وبذلک یمنح الروایه التمیز والفراده، و یدل علی التشرد و التحیر الشخصیات بشکل فنی. تستهدف الدراسه البحث عن وظیفه المفارقه الزمنیه اعتمادا علی المنهج الوصفی_التحلیلی، لکی تبین مدی تاثیرها علی المخاطب، ودورها فی التعرف علی الشخصیات و الحوادث. وصلت الدراسه إلی ان الاسترجاعات الخارجیه وردت 31 مره فهی قد حظت باوسع مجال فی خلق المفارقات الزمنیه؛ تتمثل الاسترجاعات بکافه انواعها عبر الدیالوج و استثاره ذکریات الحرب و التشرد من خلال آلیات الحواس، اللحظه الحاضره، و الفضاء مثل الشاطی، الشوارع، البیوت؛ هذه الاسترجاعات خاصه بنوعیها الکامل والتکمیلی تساعد السارد علی تقدیم معلومات شامله حول تشرد الفلسطینی اثناء نکبه فلسطین فی عام 1947م، والحکی عما جربه الناس من الإرهاب عبر الترحال والاغتراب طوال قرن العشرین. یاتی شخصیه سعید بالاستباق التقریری و الإیحایی 7 مرات لتبلور الوعی فی عام 1967م. قام کنفانی بتوظیف الاستباقات الزمنیه للتعبیر عن انتظاره للحرکه الإیجابیه تجاه الوطن وتفاوله بان الشعب سیدفع ای ثمن فی سبیل الاهداف الوطنیه.

    کلیدواژگان: المفارقات الزمنیه، غسان کنفانی، عائد إلی حیفا، جیرار جینت
  • زهره داوری، علی اصغر حبیبی*، عبدالباسط عرب یوسف آبادی صفحات 31-52

    یعتبر النقد النفسی الیوم من اهم مقاربات النقد الادبی. کانت کارین هورنی طالبه فروید؛ وقد انتقدت بعض نظریاته علی الرغم من تاثرها به. ذکرت هورنی فی نظریتها عن التناقض الاساسی ان المرض النفسی هو نتیجه علاقات عنیفه وغیر طبیعیه بین الناس والاطفال. لذلک، وفقا لنظریه هورنی، فإن الطفوله هی العامل الاکثر تاثیرا فی ظهور انواع الشخصیه (العاطفیه -الدیکتاتوریه- الانعزالیه)، والتی اصبحت فیما بعد اساسا لتحلیل بعض الاعمال الادبیه. یعد نجیب محفوظ احد ابرز الکتاب فی العالم العربی، فقد قام بتالیف روایات تتوافق فیها العدید من الشخصیات مع نمط هورنی بسبب الصراع الداخلی. فی هذا البحث، سنقوم بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی لمحاوله فحص الابعاد النفسیه المختلفه لإحدی الشخصیتین الرییسیتین فی الروایه الاسریه والاجتماعیه «بین القصرین» وهی امینه ام الاسره تعرف بالشخصیه الخاضعه. تشیر النتایج إلی ان امینه هی مثال واضح علی نوع الشخصیه الخاضعه. من سمات الشخصیه الخاضعه، الاستسلام وضعف الثقه بالنفس او انعدامها، وهو نوع من العلاقه بین العله والمعلول، وهی تتجلی اکثر من غیرها فی شخصیه امینه.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، تحلیل الشخصیه، کارین هورنی، الشخصیه الخاضعه، الخضوع، نجیب محفوظ، «بین القصرین»
  • میلاد درویشی*، زهره ناعمی، سودابه مظفری، صغری فلاحتی صفحات 53-73

    ترکز مقاربه ما بعد الاستعمار علی الاعمال الادبیه ذات الصله بظاهره الاستعمار بمختلف مکوناتها، إن بعضها معروف افضل مما سواه فی الوسط الجامعی مثل الهیمنه والمرکز- الهامش وصوت المضطهد والاستشراق، لکن المکونات التی تشکل تیار ما بعد الاستعمار متنوعه ومتعدده للغایه، ومن هذه المکونات هی الطرس التی تعنی الکتابه علی الکتابات السابقه، فالقوی الاستعماریه التی ادخلت ثقافتها وادبها ولغتها فی المستعمرات، تضعها علی ثقافه ما قبل استعمار الشعوب الاصلیه، غیر انه لا یمکنها القضاء علیها کاملا، وان آثار ثقافه ما قبل الاستعمار لها حضورها تحت الطبقات الاستعماریه، ان ثقافه ما بعد الاستعمار للدول المستعمره تشبه جلدا ینطوی علی آثار السکان الاصلیین فضلا عن کتابات الاستعمار المتاخره. ان هدف اعمال ما بعد الاستعمار یمکن ان یتجلی فی الکشف عن هذه الطبقات الدنیا وهی بمثابه سجل ثقافی للسکان الاصلیین. إن الدراسه هذه تحاول وباستخدام الاسلوب التحلیلی الوصفی ومن خلال توظیف نظریات المفکرین المتاخرین فی مجال دراسات ما بعد الاستعمار مثل بیل اسکرافت ان تخرج الطبقات الدنیا لثقافه المصریین الاصلیین التی تم القضاء علیها وذلک فی روایه "قطعه من اوروبا"، لرضوی عاشور وتشرحها اعتمادا علی المکونات الاقل معروفه فی دراسات ما بعد الاستعمار، حتی تخرج بانطباعات وتحلیلات جدیده عن هذه الروایه، ان نتایج هذه الدراسه والی جانب خلق فضاء جدید فی تحلیل ما بعد الاستعمار فی الروایه المذکوره اعلاه تبین بان الراویه وبدراسه الطرس الاقتصادی والادبی والإعلامی لخطاب الاستعمار الذی ازال الطبقات الاصلیه، تحاول والی جانب الکشف عن اهدافها الاستعماریه ان تظهر القیم الاصلیه والاهداف الحقیقیه المختفیه وراءها إلی المخاطب وتحذره من الهیاکل المصممه لخطاب الاستعمار.

    کلیدواژگان: نقد ما بعد الاستعمار، الطرس، علم الروایه العربی، رضوی عاشور، قطعه من اوروبا
  • سعید سواری* صفحات 75-98

    تداخلت الاجناس الادبیه فی العصر الحدیث، وخاصه علی اعتاب انتقاء القصیده المعاصره التقنیات السردیه بحیث وظف الشعراء فی شعرهم التقنیات السردیه من اجل الجمال الادبی بالإضافه إلی ربطها بالدلاله. وفی هذا المنحی، تطرق البحث إلی قصیده إبراهیم نصرالله النثریه، وعالج نتاج توظیفه التقنیات السردیه، وتناول سبب عدم خروجه من نطاق الشعر وقصیده النثر رغم توظیفه التقنیات السردیه، هادفا إلی الوقوف علی تداخل شعره مع التقنیات السردیه بالإضافه إلی استلالها تبیینا لاهدافها جمالا ودلاله، منتهجا المنهج الوصفی_التحلیلی، معتمدا علی تداخل الاجناس الادبیه باعتبار تداخل القصیده مع الفنون السردیه. وتوصل البحث إلی ان نص الشاعر الشعری قد یکون نصا إبداعیا یتجاوز حدود الاجناس الادبیه، ولا یعد متشکلا من جنس فنی واحد صاف مغلق علی نفسه وإنه نص مفتوح علی فضاءات اجناسیه مختلفه وهو شعر مفتوح علی مختلف انواع النثر ومفتوح علی الغناییه والدرامیه والقصصیه، یتوالد من بنیات نصوص اخری بحیث یعود سبب دمج الجانب الذاتی والبعد الموضوعی معا إلی انتماء شعر إبراهیم نصر الله إلی القضیه الفلسطینیه کما وسع من انفتاح نصه الشعری واستغله للفضاءات الاجناسیه ولهذا یعد نتاج استخدام الشاعر للتقنیات والفنون السردیه ضمن دمج الجانب الغنایی بالجانب الموضوعی، وإخراجه إلی الجوانب الموضوعیه بحیث یتسم النمط الموضوعی الاهم للشاعر بالقضیه الفلسطینیه لان التقنیات السردیه کانت للشاعر آلیه وادوات جمالیه لربطها بالجانب الجمالی والدلالی لقصیده الشاعر ولیس لتقلیل مستوی قصیده النثر، ولهذا تمکن الشاعر من تزکیه الدلالات بها. وفی هذا المنحی تجاوب شعر الشاعر بین العناصر البناییه السردیه، وخضع إلی اکثر من تقنیه واسلوب للتعبیر عن رویته وافکاره وحالته الشعوریه، وکان اسلوبه عباره عن انفتاح ادبی من حیث الجمال والمعنی لکثیر من سد الفراغات والثغرات المعنویه، وتکثیفا لنقل اللوحات السردیه من اجل انفتاح النص الشعری إلی رویه العالم.

    کلیدواژگان: التقنیات السردیه، تداخل الاجناس، قصیده النثر، إبراهیم نصرالله
  • زهره قربانی مادوانی*، معصومه میکائیلی صفحات 99-119

    إن حقوق المراه ومکانتها هما المحوران الرییسان للعدید من الاعمال الادبیه. وصوره المراه فی الادب لا تتاثر بالواقع الثقافی والاجتماعی للمجتمع فحسب، بل یمکنها ایضا ان توثر وتغیر هذا الوضع. وهنا تتضح اهمیه البحث فی الروایات التی تتناول وضع المراه. تروی روایه "فتاه الیاقه الزرقاء" قضیه جایحه عالمیه تقع فی المستقبل وتوثر علی النساء وتتسبب فی تغییرات مهمه فی العالم. تجبر هذه التغییرات عددا من النساء علی قیود جدیده وتودی إلی حرمانهن العدید من الحقوق الاساسیه فی الحیاه، منها العیش مع العایله، التعلیم، العمل والزواج. یدرس هذا البحث، محوری التاکید علی الظلم المستمر ومتعدد الاشکال علی النساء والصوره الممیزه للمراه فی هذه الروایه من اجل تقصی دور المراه فی حریه المراه وإنقاذها من الاضطهاد فی روایه "فتاه الیاقه الزرقاء" وذلک بالاعتماد علی النظریه النسویه. توصل البحث إلی ان هذه الروایه من خلال وصف المراه فی دور البطل وتقدیم صوره مختلفه عنها وإعطاء سمات مثل الشجاعه والقوه والعمل الدووب والإنقاذ والاتکاء علی النفس وغیرها من الصفات الإیجابیه الاخری، تحاول تقدیم الصوره الحقیقیه لغالبیه النساء، وهی صوره قلما یتم التطرق إلیها عاده فی مجال السرد ویتم غض النظر عنها بصوره عامه فی السردیات. إن هذه الروایه وعن طریق البطله، تعمل علی تحریر المراه من الاسر والتعرض للقمع لیرد لها الحقوق التی سلبت منها، موکده علی ان کل من یسلک طریق الاستسلام، لن یستعید حقوقه المهزومه.

    کلیدواژگان: المراه الممیزه، المراه البطله، الحریه، روایه فتاه الیاقه الزرقاء
  • رضا محمدی*، اعظم شمس الدینی فرد، فاطمه سیستانی صفحات 121-143

    یجب البحث عن الاسس النظریه للسردیات المعاصره فی الشکلیات الروسیه وکذلک فی وجهات النظر البنیویه لباحثین مثل دو سوسور. لذلک، دخلت السردیات کعلم مستقل إلی الساحه فی النصف الثانی من القرن العشرین، وتمکن علماوها مثل جیرارد جینیت من بناء الاسس النظریه لعلم السرد الجدید من خلال توسیع آراء اسلافهم من اللغویین. لقد تمکنوا من تمییز خمس مقولات محوریه عن بعضها البعض فی تحلیل الاعمال الرواییه، وهی: النظم والاستمراریه والتکرار والوجه والنبره. فی ابسط تعریف لها، تعد "النبره" فی الروایه هی نفسها طریقه السرد التی تتضمن عنصرین مهمین هما "الزمان" و "المکان". تحاول هذه المقاله تحلیل عنصر "النبره" فی الروایه بالمنهج الوصفی التحلیلی. والمثال الذی قمنا باختیاره فی هذا البحث هو روایه "مذکرات کلب عراقی" والتی تم تحلیلها بناء علی نظریه جیرارد جینیت. وتشیر نتایج هذا البحث إلی ان النبره المستخدمه فی هذه الروایه، علی مستوی المکان، هی نبره "الاستبطان"، کما ان نبره الروایه هی "الاسترجاع الفنی" علی مستوی الزمان.

    کلیدواژگان: السردیات البنیویه، الروایه العربیه، النبره، مذکرات کلب عراقی
  • علی اکبر ملایی*، سید مرتضی صباغ جعفری، سمیرا حیدری راد صفحات 145-176

    عمر بن ابی ربیعه هو الشاعر الإسلامی والاموی الشهیر الذی تناول الغزل غرضا مستقلا قایما بنفسه ودیوانه کله فی الغزل یحکی ما وقع بین عمر وحبیباته. ومن الطبیعی اخذت الهییه الجسدیه للعاشق والمعشوق مداها فی الفضاء الشعری لدیه. وللجسد اهمیه بالغه فی اللغه وخاصه فی الشعر الغزلی الغنایی وهذه الدراسه تتناول مظاهر وصف جسد المحب والمحب وخاصه جسد المراه التی تتجلی کالآخر المماثل خلال غزل عمر بن ابی ربیعه وتبحث عن الاسالیب التی استعملها الشاعر لتوصیف جوارحهما من الصیغ اللفظیه کالصفات والافعال والصور البلاغیه؛ کما تلم الدراسه بسردیه لغه الآخر المماثل الجسدیه بوصفه علامه تواصلیه وتعبیر معتمد علی لسان الحال بدل الکلمه. یجری البحث علی النهج التوصیفی والتحلیلی بالاعتماد علی نظریات السرد مدعوما بالإحصاء الذی سلط الضوء علی جانب دراسه لغه الجسد فی شعر الشاعر وعین عدد الدلالات المختلفه لاعضاء الجسد من حیث کونها توصیفیه او تراسلیه. تدل نتیجه البحث علی ان اکثر ما وصفها الشاعر من الجسد یختص بجسم المعشوق ومعجمه الجسدی النسوی مستمد من التراث العربی الشعری وصوره لا تکاد تخرج عن دایره المخزون البیانی العربی. ولجسد الآخر المماثل دلالات عاطفیه ورموز عرفیه تتجلی فی بعض حرکات اعضاء ذلک الجسد وإیماءاتها، وفیما یتعلق بالجسد من اثواب وزینه، ونصل اخیرا إلی ان الجسد شارک کبوره دلالیه وخطابیه حمل مستویات وعی الشاعر ولاوعیه ضمن لغه الشاعر الغزلیه.

    کلیدواژگان: السردیات، لغه الجسد، الآخر المماثل، الغزل القصصی، عمر بن ابی ربیعه
  • حسین مهتدی*، ردینه جابر، خلیل ابوجهجه صفحات 177-201

    إن روایه "نهایه رجل شجاع"، تبدو مسرحا خصبا للبحث فی موضوع الطفوله واثرها فی شخصیه الفرد، نظرا لما تترکه التربیه القاسیه من عظیم اثر فی نفوس الابناء، فضلا عن تاثیر المجتمع والاتراب فی سلوکیات الافراد. إن تناول روایه «نهایه رجل شجاع» للکاتب «حنا مینه» فی دراسه نفسیه، موضوع له اهمیته الخاصه، لان الکاتب من اعمده الروایه العربیه المعاصره، ورکزت الروایه علی اهمیه حیاه الطفل فی بناء شخصیه الرجل. لذلک ستقوم هذه المقاله علی کشف تاثیر الطفوله التی عاشها مفید الوحش -بطل روایه نهایه رجل شجاع- فی شخصیته رجلا. تعالج هذه المقاله دور الاب والام فی الوصول إلی الهویه الشخصیه للبطل ودور المعلم والاتراب واهل الضیعه، کاصحاب المجتمع، فی رسم الملامح الشخصیه للطفل. وما نستنتجه من هذه مقاله: تجسد «نهایه رجل شجاع» صوره الطفل المعنف الذی تلقی القسوه فی مجتمعه، بدءا بالاسره حیث الاختلال العاطفی، فلم تستطع الام الحنون ان تعوض بلطفها وتضحیاتها قسوه الوالد وعدم تسامحه، ثم فی المدرسه حیث المعلم الذی نفره من الصف وکرهه العلم، إلی اتراب عزفوا بقیثارته لحن الشقاء والشغب، واخیرا مع اهل الضیعه حیث المختار الظالم، والمتبارین فی عرض اقتراحاتهم لتعذیبه. شخصیه «مفید الوحش» التی تعبر عن شخصیه رجال کثر عاشوا فی اجواء مماثله، وتلقوا تربیه قمعیه، ترکت انعکاساتها السلبیه فی المجتمع. إن سلوک مفید الطفل -بطل الروایه-  الباحث دوما عن المشاکل، رد فعل طبیعی  للتربیه التی تلقاها، والقایمه علی ظلم الوالد فی ظل مجتمع شرقی ذکوری، یلعب فیه الرجل الدور البالغ، وفی کنف ام مهیضه الجناح، لا ثقل لکلمتها ولا مجال لبثها سوی عبر دموع جیاشه. بما ان هذا البحث یهدف إلی دراسه اثر الطفوله فی تکوین شخصیه الفرد، کان لا بد من اللجوء إلی المنهج النفسی-التحلیلی لإنجاز الدراسه.

    کلیدواژگان: الروایه، النقد النفسی، نهایه رجل شجاع، حنا مینه
|
  • Zohreh Behroozi, MohammadJavad Pour Abed*, Ali Khezri Pages 5-29

    Time is one of the significant features of narration that links the events of a text together based on stylistic choices. Time, in terms of analopsis or prolepsis, can create anachrony in a text. Ghassan Kanafani, utilizing this technique in Return to Haifa, attempts to narrate the confusion and displacement experienced by the characters. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines the role of anachrony in introducing characters, presenting information, and affecting readers. The study identifies 31 instances of analopsis in the novel. The characters’ analopsis appears in forms of conversations and reminiscences of war and displacement as the result of stimulating of senses and attending a specific place like such as the beach, streets, and houses. In this regard, the author narrates the 20-year experience of displacement and forced migrations of people since 1947. Saeed, a character in the novel, uses prolepsis 7 times in his speeches, which probably crystallize the 1967 awareness (enlightenment) among people. It can be concluded that Kanfani expresses his optimism towards the nationalists’ movements and the Palestinian people by relying on preliminary analopsis and reporting future events, believing that people are ready to pay high costs to fulfill national goals.

    Keywords: Anachrony, Ghassan Kanafani, Return to Haifa, Gérard Genette
  • Zohre Davari, AliAsghar Habibi*, Abdolbaset Arab Yousefabadi Pages 31-52

    Today, psychological criticism is one of the important approaches of literary criticism. Psychological criticism is one of the important approaches in literary criticism. Karen Horney was one of Freud's students who despite being influenced by him, critiqued some of his theories. In "fundamental conflict" theory, Horney stated that mental illnesses are the consequence of violent and abnormal relationships of people with children. Therefore, according to Horne's theory, childhood is the most influential factor in the formation of personality types (the need for affection and approval; the need for social recognition, etc.), which has been widely used in literary analyses. In Naguib Mahfouz’s Palace Walk many characters suffer from internal conflicts which can by analyzed based on Horney’s ideas. Drawing on a descriptive-analytical framework, this study attempts to examine different psychological dimensions of one of the two main characters in Palace Walk. The study finds that Amina is an exemplar of affection-seeking personality as she bursts with submission and low self-confidence.

    Keywords: Arabic Narratology, personality typology, Karen Horney, toward people, submissiveness, Naguib Mahfouz, Bin al-Qasserin (Palace Walk)
  • Milad Darvishi*, Zohreh Naemi, Soudabeh Mozaffari, Soghra Falahati Pages 53-73

    Postcolonialism, as an approach, examines literary texts from different perspectives some of which are more frequent in academic centers like hegemony, center-periphery, subaltern voice and Orientalism. The components that underpin this approach are considerably divers and dynamic, one of which is palimpsest that can be defines as writing over/on previous writings. Colonizers impose their culture, literature, and language over those of the colonized territories, yet are not able to erase them altogether. Indeed, precolonial cultural products underpin the colonial cultural products. The postcolonial culture of colonized countries is like a container that contains the works of the former natives in addition to the colonial writings. The aim of postcolonial writings, therefore, can be shedding light on these underpinning layers as the cultural identity of indigenous people.  This study draws on recent postcolonial approaches, particularly that of Bill Ashcroft, to discover the vanished Egyptian cultural underpinnings in A Part of Europe written by Radwa Ashour. The study of palimpsest, an infrequent concept in postcolonial studies paves the way for new critical readings of the novel. It finds that the novel’s narrator by addressing the economic, literary and media palimpsests of the colonial discourse that have undermined those of the natives, attempts to reflect native values and warn readers of the colonial discourse hidden in it.

    Keywords: post-colonial criticism, palimpsest, Arabic narratology, Radwa Ashour, A Part of Europe
  • Saeid Savari* Pages 75-98

    Literary genres in the contemporary period, especially since the use of narrative techniques by contemporary poets, have got intertwined, and poets have used narrative techniques for aesthetic purposes and connecting them with meaning in poetry. With regard to this, this study examines the contemporary prose-odes of Ibrahim Nasrallah and the interaction between contemporary poetry and narrative techniques in order to analyze their aesthetic and semantic features. The study adopts a descriptive-analytical framework in order to both extract narrative techniques from contemporary prose odes and explain why the poet does not depart from the structure of poetry and prose odes despite the use of story-telling techniques. It finds that the mixture of real and emotional dimensions in Ibrahim Nasrallah’s poetry is due to the Palestine case which forms the main real part of his poetry. The poet's narrative techniques are aesthetic devices to communicate the aesthetic and semantic dimensions of his odes. In this regard, the poet’s poetry responded to narrative elements, built upon several techniques and methods that express his vision, ideas, and emotional state. His style consists of literary aesthetic and semantic development in order to cover spaces, contexts, and semantic gaps, as well as a dense plurality of transferring images and narrative profiles in order to expand the poetic text towards worldview.

    Keywords: Narrative Techniques, overlap genres, Prose Poem, Ibrahim Nasrallah
  • Zohreh Ghorbani Madavani*, Masoumeh Mikaeili Pages 99-119

    A significant concern in literary studies is the rights and status of women. The image of women in literature is affected by cultural and social realities, and in turn, can change these realities. This showcases the importance of novels that address feminism from perspectives. The Blue-Collar Girl narrates the outbreak of an epidemy in the future that affects women’s life and causes important changes in the world. These changes create new limitations for some women that deprive them of basic life rights including family life, education, work, and marriage. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines the continuous and multi-faceted oppression of women and the distinctive image of women in The Blue-Collar Girl to showcase the role of women in liberating women from oppression. It finds that, in terms of characterizing a female heroine, the novel presents a distinctive image of women underpinned by courage, strength, hard work, rescue, self-reliance and other positive characteristics. Such a heroine image liberates women from slavery and oppression in order to reclaim their deprived rights. The novel implies that submission deprives people of their rights.

    Keywords: distnguished women, heroic women, freedom, The Blue-Collar Girl
  • Reza Mohammadi*, Azam Shamsoddini, Fateme Sistani Pages 121-143

    The theoretical bases of contemporary narratology are arguably rooted in Russian formalism and in Ferdinand de Saussure’s structural linguistics. Narratology, accordingly, emerged as an independent field of study in the second half of the 20th century, and narratologists such as Gérard Genette articulated the theoretical foundations of narratology. They propounded five key categories used particularly in the analysis of novel: order, continuity, frequency, mood, and voice. Voice, in the analysis of novel, is coterminous with narration which contains two important aspects: “time” and “place”. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines different aspects of voice in Memoirs of an Iraqi Dog based on Genette’s ideas. The study finds that the form of voice used in novel is an internal one at the level of place and futuristic at temporal level.

    Keywords: structuralist narratology, Arabic novel, voice, Memoirs of an Iraqi Dog
  • ALIAKBAR MOLLAIE*, Saied Morteza Sabbagh Jaafari, Samira Heidarirad Pages 145-176

    Omar Ibn Abi Rabia is a famous poet of the Islamic and Umayyad periods. His poems are mainly lyrical, and he played a crucial role in giving independence to lyrical poetry. In his sonnets, the body parts of the Self and the Other are described in a concrete and meaningful way. The presence of the body in the field of language, especially in lyrical compositions, is increasingly important. This study examines the verbal structures and rhetorical methods that the poet used to describe the body parts and considers the female body as a non-verbal medium based on a descriptive-analytical framework and narrative statistics. The statistical table, by determining the frequency of body parts and the type of descriptive or media function, explains the implications meanings of each part. The study finds that the vocabularies that the poet uses in order to describe the beloved’s body are semantically rooted in Arabic poetry. From a rhetorical point of view, there are a few examples of the homogeneous description of the Other’s body. In terms of communication and media function, the Self’s and the Other’s body have psychological and emotional implication and are tied to customary and social symbols, which are manifest in gestures and dress codes.  Body plays a significant role in Omar’s poetry as it functions as a discourse that sheds light on the poet’s conscious and unconscious layers of mind.

    Keywords: Narratology, Body Language, The Similar Other, Erotic sonnet, Umar ibn Abi Rabi'ah
  • Hossein Mohtadi*, Rodayna Jaber, Kahlil Boujahjah Pages 177-201

    The End of a Brave Man addresses the issue of childhood and its effect on the individual's personality, considering the great impact that harsh upbringing has on the psyche of children, in addition to the impact of society and peers on them. The significance of studying the novel from a psychological point of view is twofold:   on the one hand, the author of the novel is one of the leaders of contemporary Arab novelists and, on the other hand, the focus of the story is on the importance of childhood in building a person's character. Accordingly, this study pinpoints the impact of childhood on Mufid al-Wahsh, the protagonist of the novel.  The main question that this research addresses is that what are the most important environmental factors affecting the development of Mofid al-Wahsh's personality? To answer this question, the study examines the role of parents in forming a child’s personality, along with the role of teachers, peers, and village people as members of society. It finds that the novel portrays a picture of an abused child who is subject to sufferings and pains as imposed by society. He experiences the first layer of abuse from the family due to emotional disorder as his kind mother cannot make up for his father’s unforgiveness. The second environmental factor is school where he comes to hate knowledge as he is fired from classes. Also, his peers spark misery and rebellion in him. Finally, the people of the village torture him regularly. Mofid al-Wahsh's personality represents the character of numerous men who lived in such a repressive upbringing environment. The protagonist’s conduct is indeed is a natural reflection of the upbringing he received, an upbringing that is based on the oppression of the father in the patriarchal Eastern society, a society where mothers have no role but to cry.

    Keywords: the novel, psychological criticism, The End of a Brave Man, Hanna Mina