فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال سی و ششم شماره 3 (پیاپی 140، پاییز 1402)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال سی و ششم شماره 3 (پیاپی 140، پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیه ابوالقاسمی، جمیل بهرام پور*، یدالله بدخشان، روح الله میرمحمودی، ارسلان برازنده صفحات 2-11

    تنش گرمایی یکی از عوامل استرس زا در دام ها به شمار می رود و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامینC در کاهش این اثرت می توانند مفید باشند. این پژوهش باهدف بررسی اثر تزریق درون صفاقی ویتامینC در طول استرس گرمایی حاد بر مصرف خوراک و برخی متابولیت های خونی گوسفند کرمانی انجام شد. این طرح پژوهشی در تنش حرارتی فوق حاد (شاخص حرارتی-رطوبتی 91/40) در مدت 12 روز عادت پذیری و سه روز نمونه برداری با 20 راس گوسفند نر و ماده نژاد کرمانی در چهار تیمار و پنج تکرار انجام گرفت. ویتامینC به میزان (mg/kg 100 وزن زنده گوسفند) و سرم فیزیولوژی (20 سی سی) در ساعت صفر به گوسفندان تزریق گردید. مصرف خوراک تجمعی در دو و چهار ساعت پس از تزریق اندازه گیری و بلافاصله خون گیری از سیاهرگ وداج انجام شد. نمونه های سرم جهت آنالیز متابولیت های خونی به آزمایشگاه فرستاده شدند. نتایج نشان داد تزریق درون صفاقی ویتامین C مصرف خوراک تجمعی را در سطح معنی داری (01/0<p) نسبت به تیمار های دریافت کننده سرم فیزیولوژی کاهش داد و سبب کاهش متابولیت های آلبومین و کلسترول و تری گلیسیرید در سطح (01/0< P) نسبت به تیمار های دریافت کننده سرم فیزیولوژی گردید بااین حال تزریق درون صفاقی ویتامینC بر پروتیین کل، گلوکز، کراتین و اوره ی خون در سطح (05/0 <p) تاثیری نداشت. در مجموع نتایج نشان داد استفاده از ویتامینC سبب کاهش مصرف خوراک تیمار های تحت استرس گرمایی و بهبود پارامترهای خونی در مواجهه گوسفندان با استرس گرمایی گردیده است.

    کلیدواژگان: ویتامین C، مصرف خوراک، متابولیت های خونی، گوسفند کرمانی، تنش گرمایی حاد
  • مهری سادات مهدوی ساداتی، وحید رضایی پور*، روح الله عبدالله پور صفحات 12-23
    استفاده از اسیدهای آلی در آب آشامیدنی و روش استفاده از دانه های کامل غلات در جیره (قبل یا بعد ازپلت) استراتژی های موثری در صنعت تغذیه جوجه های گوشتی هستند. لذا، این پژوهش به منظور ارزیابی تاثیر روش های مختلف استفاده از دانه گندم در جیره های پلت شده بر عملکرد، خصوصیات لاشه، قابلیت هضم مواد مغذی و فراسنجه های ایمنی و خونی در جوجه های گوشتی دریافت کننده آب اسیدی شده انجام شد. در این آزمایش ، تعداد 300 قطعه جوجه گوشتی نر سویه راس 308 با 6 تیمار و 5 تکرار در یک دوره 35 روزه استفاده شدند. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 3×2 شامل دو سطح استفاده از اسیدهای آلی در آب آشامیدنی (0 و 350 میلی لیتر بر 1000 لیتر آب) و سه روش استفاده از دانه گندم (خرد شده در پلت، کامل در پلت و کامل بعد از پلت) بود. استفاده از دانه کامل گندم بعد از پلت سبب بهبود ضریب تبدیل غذایی  شد (05/0 > P). ضرایب قابلیت هضم ایلیومی پروتیین در جوجه های دریافت کننده آب اسیدی شده و جیره های حاوی دانه کامل گندم بعد از پلت به طور معنی داری افزایش یافت (05/0 > P). استفاده از دانه کامل گندم قبل از پلت سبب کاهش مقدار تری گلیسرید خون شد (05/0 > P). بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از آب اسیدی و دانه کامل گندم بعد از پلت سبب افزایش عملکرد رشد، قابلیت هضم مواد مغذی و برخی از ویژگی های لاشه در جوجه های گوشتی شد.
    کلیدواژگان: دانه گندم، اسید آلی، رشد، جوجه گوشتی
  • شیلا نبوی، علیرضا جهاندیده*، ابولفضل اکبرزاده صفحات 24-35
    هدف از این مطالعه ارزیابی هیستوپاتولوژی نانوژل حاوی تتراسایکلین بر زخم تجربی عفونی شده با باکتری استافیلوکوکوس اوریوس در رت است. در این تحقیق از 8 موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با محدوده سنی 12-14 هفته و محدوده وزنی 300-250 گرم استفاده شد. این حیوانات به مرکز پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی دانشکده دامپزشکی منتقل شدند و در قفس های استاندارد نگهداری شدند. القاء بیهوشی با ترکیب زایلازین هیدروکلراید 2درصد (mg/kg/IP 10) و کتامین هیدروکلراید10درصد (mg/kg/IP 60) به صورت داخل صفاقی انجام گردید. پس از بیهوشی عمومی، موش ها به صورت شکمی بر روی میز جراحی قرار داده شدند، سپس سطح پشتی موش ها از ناحیه گردن تا کتف آماده سازی و اسکراب شده و دو زخم دایره ای شکل به قطر 7 میلی متر در هر طرف به فاصله 1 سانتی متر از ستون مهره و 5/1 سانتی متر از یکدیگر با استفاده از پانچ بیوپسی استریل 7 میلی متری ایجاد گردید. با ایجاد زخم به روش برشی، لایه های  اپیدرم، درم بطور کامل برداشته شدند. پس از ایجاد زخم، موش ها به صورت های زیر تقسیم بندی گردیدند و سطح زخم کلیه موش-های مورد آزمایش، توسط یک میلی لیتر از سوسپانسیون حاوی CFU/ml 108 استافیلوکوکوس اوریوس که توسط روش نیم مک فارلند تولید شده بود آلوده گردید. ابتدا موش ها بطور تصادفی به دو گروه 4 تایی (شاهد و نانوژل حاوی تتراسایکلین) تقسیم شده، سپس هر کدام از اینها خود به 4 زیر گروه 2 تایی (گروه های نمونه برداری در روزهای مختلف) تقسیم شدند. در پایان روزهای 3، 7، 14 و 21 به منظور بررسی های هیستوپاتولوژیک توسط اسکالپل نمونه هایی، جهت انجام آزمایشات مربوطه اخذ شدند. براساس نتایج به دست آمده به نظر می رسد که نانوژل حاوی تتراسایکلین اثرات مناسب و قابل قبولی بر روند التیام بخشی و ترمیم زخم عفونی پوستی در رت داشته باشد.
    کلیدواژگان: نانوژل، پلی کاپرولاکتان، تتراسایکلین، زخم عفونی
  • سیده نسیبه حسینی آهار، شهاب الدین صافی*، محمد نصرالله زاده ماسوله صفحات 36-43

    عفونت هلیکوباکتر پیلوری شایع ترین بیماری معده در سراسر دنیا است. روش های تشخیصی تهاجمی و غیر تهاجمی مختلفی جهت تشخیص این باکتری مورد استفاده قرار می گیرد که با محدودیت هایی همراه هستند. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی کارایی روش بیورزونانس  در مقایسه با روش تشخیصی آسیب شناسی بافتی، در تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در نمونه موش های آلوده تجربی انجام شد. 100 سر موش نر SPF نژاد C57BL/6 وارد مطالعه شده و به دو گروه شاهد و تیمار تقسیم شدند. موش های گروه تیمار پس از دریافت 0.2 میلی لیتر NaHCO3 2 % مولار (مرک، آلمان) برای خنثی کردن اسیدیته معده، با 109 واحد پرگنه مخلوط هلیکوباکتر پیلوری (ATCC 43504) با PBS به صورت داخل معدی تلقیح شدند. موش ها تا 28 روز نگهداری شدند و در روزهای 0، 7، 14، 21 و 28 با استفاده از هر دو روش مورد بررسی قرار گرفتند. بیورزونانس توانست هلیکوباکتر پیلوری را در روز صفر با حساسیت 60% در موش ها تشخیص دهد. در روز هفتم، آسیب شناسی بافت در 20 درصد موش ها، هلیکوباکتر پیلوری را تشخیص داد. بیورزونانس تمامی موش های آلوده را از روز 7 تا 28 (100٪) شناسایی کرده و آسیب شناسی بافت همه موش های آلوده را فقط در روز 28 شناسایی کرد. تفاوت های آماری معنی داری بین دو روش تشخیصی در روزهای 0، 7، 14 و 21 آزمایش مشاهده شد.(05/0>P) مشخص شد که روش بیورزونانس نسبت به روش تشخیصی آسیب شناسی، دارای حساسیت و ویژگی بالاتری بوده و ممکن است مولفه های معیار طلایی را در آزمون های غربالگری و تشخیص هلیکوباکتر پیلوری ارایه دهد.

    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، موش نژاد C57BL، 6، بیورزونانس، آسیب شناسی بافت، SMF
  • زهرا رشیدیان، سحر روشنک، محمدهادی سخاوتی، علی جوادمنش* صفحات 44-50

    در سطح جهانی، ورم پستان بالینی یک بیماری مهم در صنایع دامپروری است که به دلیل کاهش قابل توجه میزان تولید شیر، تاثیر اقتصادی زیادی دارد و در حال حاضر با استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت ها، به ویژه آن هایی که منشا باکتریایی دارند، استفاده می شوند. استفاده بی رویه از این داروهای رایج منجر به ظهور باکتری های مقاوم شده و نگرانی های بهداشت عمومی در پزشکی انسان و دام در سراسر جهان را ایجاد کرده است. لذا استفاده از جایگزین های طبیعی با اثرات کم توصیه می شود. هدف از این پژوهش، ارزیابی فعالیت ضد باکتریایی نیسین به تنهایی و همراه با پپتید CLF36 بر روی باکتری های مولد ورم پستان گاو در شرایط آزمایشگاهی می باشد. پپتیدهای نیسین و پپتید نوترکیب CLF36 از مطالعات قبلی بدست آمدند. آزمون تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) با استفاده از روش میکرودایلوشن بر روی باکتری های ایزوله شده از دام های مبتلا به بیماری ورم پستان شامل کلستریدیوم پرفرنجنس، پروتیوس میرابیلیس، انتروکوکوس فکالیس، سالمونلا تیفی موریوم، سودوموناس آیروژینوزا و لیستریا مونوسیتوژنز انجام شد. نتایج نشان داد که پپتید نیسین و CLF36 به تنهایی به ترتیب در محدوده غلظت های μg/mL 32- 64 و 32-256 بر روی تمام باکتری های مورد مطالعه اثر بازدارندگی داشتند. همچنین ترکیب نیسین و CLF36 یک برهمکنش هم افزایی کلی را برای همه سویه های مورد استفاده نشان داد (5/0>FICI). به طور کلی، نتایج نشان داد که ترکیب این دو پپتید می تواند با ایجاد اثرات هم افزایی و کاهش غلظت استفاده از هر یک از دو پپتید خطر ایجاد مقاومت دارویی را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: نیسین، CLF36، پپتید، اثرات هم افزایی، ورم پستان گاو
  • سیما پویان، مهرداد شمس الدینی بافتی*، نادیا کاظمی پور، مجتبی علی ملایی، فرخ رخ بخش زمین صفحات 51-61
    کلستریدیوم پرفرنجنس تیپ C عامل انتروتوکسمی در دام های جوان و بالغ و از عوامل مهم خسارات اقتصادی به صنعت دامپروری می باشد. مهم ترین عامل ویرولانس در این تیپ، توکسین بتا است. در دهه های اخیر استفاده از نانوذرات برای بهبود اثر واکسن ها موردتوجه قرار گرفته است. جهت افزایش بقاء نانوذرات، از غشاء سلول هایی همچون گویچه قرمز برای پوشش استفاده می گردد، لذا تحقیق حاضر باهدف ارزیابی مقایسه ای پاسخ ایمنی زایی نانوآنتی ژن بتا کلستریدیوم پرفرنجنس پوشش داده شده با غشاء گویچه قرمز و بدون پوشش انجام گرفت. ابتدا نانوآنتی ژن های محبوس در غشاء گویچه های قرمز آماده و پس از انجام آزمون های استرلیتی و عدم سمیت، به همراه نانوآنتی ژن های بدون پوشش طبق برنامه ایمن سازی و در بازه زمانی 150 روز، به دو گروه خرگوش تزریق شدند. جهت ارزیابی تیتر آنتی بادی از روش الیزای غیرمستقیم استفاده شد. جهت نشان دادن قابلیت ایمنی زایی نانوذرات پوشش یافته با غشاء گویچه قرمز، چالش و تست همولیزین انجام شد. تعیین پاسخ آنتی بادی، تحریک ایمنی زایی بالا و افزایش پایدار تیتر آنتی بادی در گروه ایمن با نانوآنتی ژن های محبوس در غشاء گویچه قرمز را نشان داد. ارزیابی چالش و تست همولیزین بیانگر فعالیت مثبت نانوآنتی ژن بتا پوشش یافته با غشاء گویچه قرمز در تحریک سیستم ایمنی خرگوش بود. نتایج مطالعه نشان داد که غشاءهای گویچه قرمز یک لایه ایمن برای مهار نانوتوکسین فراهم می کنند و سبب رهایش آهسته و تدریجی آنتی ژن های کپسوله می شوند.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم پرفرنجنس، توکسین بتا، انتروتوکسمی، نانوذرات بیومیمتیک، الیزاc
  • میلاد تابستانی، مهدی رضائی*، سامان مهدوی صفحات 62-68
    بیماری نیوکاسل یکی از مهم ترین بیماری های ویروسی پرندگان است و واکسیناسیون از مهم ترین راهکارهای کنترل بیماری می باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی عیار پادتن حاصل از واکسن های رایج نیوکاسل در بلدرچین های ژاپنی بود. تعداد 180 قطعه بلدرچین ژاپنی یک روزه در قالب طرح کاملا تصادفی در 5 گروه (با 3 تکرار) مورد آزمایش قرار گرفتند. از روز اول تا انتهای دوره، شرایط پرورشی برای تمامی بلدرچین ها یکسان و تفاوت، تنها در برنامه واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل بود. واکسیناسیون در گروه های مورد مطالعه به صورت استفاده از واکسن B1 یا کلون به صورت قطره چشمی در یک روزگی، تزریق واکسن دوگانه کشته شده نیوکاسل - آنفلوانزا همراه با واکسن B1 یا کلون به صورت قطره چشمی در هشت روزگی و واکسن زنده ویتاپست (سویه PHY.LMV.42) به صورت آشامیدنی در 15 روزگی بود. گروه شاهد هیچ واکسنی دریافت نکرد .آزمون ممانعت از هماگلوتیناسیون (HI) پس از دو نوبت خونگیری در روزهای 25 و 35 دوره پرورشی، متعاقب واکسیناسیون انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری توسط آزمون توکی نشان داد که میانگین عیار پادتن نیوکاسل در گروه های واکسینه اختلاف معنی داری (05/0>P) با گروه شاهد داشت و عیار پادتن در این گروه ها بالاتر از گروه شاهد بود. همچنین پرندگان دریافت کننده واکسن های * کلون، دوگانه + کلون، ویتاپست *  پاسخ سریع به واکسیناسیون را داشتند. نتایج این تحقیق می تواند به عنوان یک مرجع و الگوی کاربردی از نظر سطح عیار پادتن سرمی علیه بیماری نیوکاسل برای سایر گله های بلدرچین در نظر گرفته شود و اهمیت واکسیناسیون را در گله های بلدرچین خاطر نشان کند.
    کلیدواژگان: عیار پادتن، نیوکاسل، بلدرچین ژاپنی، واکسن
  • آیسا نیکزاد، لقمان اکرادی*، امجد فرزین پور، کیوان سبحانی صفحات 69-76
    آدنوویروس های متعلق به گروه I در ماکیان (FAdV) مسبب بیماری های مهمی هستند و خود به 5 گونه مختلف از A تا E تقسیم می شوند. سویه های متعلق به گونه های D و E قادر هستند آسیب شدیدی در بافت کبد ایجاد نمایند و باعث به وجود آمدن وضعیتی شوند که اصطلاحا هپاتیت همراه با گنجیدگی (Inclusion Body Hepatitis (IBH نامیده می شود. در سال های اخیر، شیوع IBH در مناطق مختلف جغرافیایی گزارش شده است که به گسترش بیماری در سراسر جهان تاکید دارد. در واقع شیوع بیماری IBH عواقب شدید اقتصادی را از جمله عملکرد ضعیف و افزایش مرگ و میر گله را ایجاد می کند. هدف از این مطالعه، بررسی آلودگی در طیور گوشتی مرغداری های اطراف شهر سنندج بود. بدین منظور، از کبدهای دارای ضایعه در فاصله زمانی دو بار در هفته نمونه برداری به عمل آمد و سپس برای انجام آزمایش های هیستوپاتولوژیک به آزمایشگاه پاتولوژی انتقال داده شد. نمونه های بافتی در محلول فیکساتیو بوین تثبیت شدند. از بافت های تثبیت شده، مقطع بافتی تهیه شد و با رنگ هماتوکسیلین - ایوزین رنگ آمیزی شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با در نظر گرفتن گنجیدگی های ایوزینوفیلیک در داخل هسته (به عنوان علامت پاتوگنومیک)، میزان فراوانی IBH در جوجه های گوشتی کشتار شده حدود 66/54% بود. مطالعه حاضر با بررسی ضایعات میکروسکوپی ایجاد شده ناشی از بیماری IBH در کبد تعدادی از جوجه های کشتار شده در کشتارگاه سنندج، بروز بیماری در آن ها را تشخیص داده و میزان فراوانی آن را نیز در بین گله های جوجه گوشتی تعیین نمود.
    کلیدواژگان: هپاتیت همراه با گنجیدگی، هیستوپاتولوژی، کبد، مرغ گوشتی، سنندج
|
  • Somayeh Abolghasemi, Jamil Bahrampour *, Yadollah Badakhshan, Rooholah Mirmahmoodi, Arsalan Barazandeh Pages 2-11

    Heat stress is one of the stressors in livestock. Vitamin C has antioxidant properties and can help reduce heat stress ether. This study aimed to investigate the effect of intraperitoneal injection of vitamin V during acute heat stress on feed intake and some blood metabolites of Kermani sheep. This study was performed in Shahid Beheshti Research Station of Jiroft University under super-acute heat stress for three days. Treatments included male and female sheep divided into four treatments and five replications, so the treatments differed in sex and drug intake. The drug was injected at zero hours, and feed intake was measured at two and four hours after injection. Finally, blood samples were taken from the venous vein in the fourth hour after the drug injection. Serum samples were sent to the laboratory for analysis of blood metabolites. The results showed that intraperitoneal vitamin C injection significantly reduced feed intake (P <0.01). Albumin, cholesterol, and triglyceride metabolites were reduced (P <0.01) by vitamin C injection. However, vitamin C was reduced. There was no effect on total protein, glucose, creatine, and blood urea at the level of (P <0.05). The results showed that vitamin C reduced heat stress in sheep and improved physiological status and hormonal and blood parameters.

    Keywords: vitamin C, feed intake, Blood metabolites, Kermani sheep, Acute heat stress
  • Mehri Sadat Mahdavi Sadati, Vahid Rezaeipour *, Ruhollah Abdullahpour Pages 12-23
    Using organic acids in drinking water and whole grain feeding are effective strategies in broiler nutrition. Therefore, A 2 × 3 factorial arrangement of treatments was used to study the effects of acidified drinking water (ADW) as 0 or 350 mL acidifier/1,000 L with three different wheat forms, including ground wheat (GW), whole wheat (WW), or pelleted whole wheat (PWW) on growth performance, carcass characteristics, nutrient digestibility and blood parameters of broiler chickens fed pelleted corn-soybean meal-based diets. Three hundred male broiler chickens at 1-d-old were randomly distributed into six treatments of five replicate pens each. WW improved feed conversion ratio (FCR) during all experimental phases (P < 0.05). The coefficients of ileal protein digestibility in chickens receiving acidified water and diets containing whole wheat grain after pelleting increased significantly (P < 0.05). They used whole wheat grain before the pellet decreased blood triglycerides (P < 0.05). Based on the results of this research, it can be concluded that using acidic water and whole wheat grain after pelleting increased growth performance, nutrient digestibility, and some carcass characteristics in broiler chickens.
    Keywords: wheat grain, organic acid, Growth, Broiler Chickens
  • Shila Nabavi, Alireza Jahandideh *, Abolfazl Akbarzadeh Pages 24-35
    The aim of this study was to evaluate the histopathology of nanogel containing tetracycline on experimental wounds infected with staphylococcus aureus on the skin of rats.
    Method
    This study used eight adult male Wistar rats (12-14 weeks old) weighing 250-300 gr. These rats were transferred to the Faculty of Veterinary Medicine's animal rearing center laboratory and kept in standard cages under standard conditions. Anesthesia was induced by intraperitoneal injection of 2% xylazine hydrochloride (10 mg/kg / IP) and 10% ketamine hydrochloride (60 mg/kg / IP). After general anesthesia, the rats were placed abdominally on the surgical table, then the dorsal surface of the rats was prepared and scraped from the scapula to the ileum, and two circular wounds of 7 mm in diameter were 1 cm apart and 1 cm apart. 1.5 cm from each other was created using a 7 mm sterile biopsy punch. Epidermal layers were obliterated by incision. The wound surface of all rats was infected with 1 ml of suspension containing 108 CFU / ml of Staphylococcus aureus, which was created by the 0.5 McFarland method. The rats were assigned into two equal groups (n=4 each) as follows: control group with no medication and receiving nanogel containing tetracycline. At the end of days 3, 7, 14, and 21, specimens were obtained for histopathological examination by scalpel.‏
    Conclusion
    Based on the results, nano gel containing tetracycline has excellent and acceptable effects on the healing process and wound healing in rats.
    Keywords: Nanogel, Polycaprolactone, Tetracycline, Infected Wound
  • Seyyedeh Nasibeh Hosseini Ahar, Shahabeddin Safi *, Mohammad Nasrollahzadeh Masouleh Pages 36-43

    Helicobacter pylori infection is the most common stomach disease worldwide. Various invasive and non-invasive diagnostic methods are used to detect this bacterium, associated with limitations. The present study was conducted to evaluate the efficiency of the resonance method and the use of specific modulation frequency (SMF) compared with the histopathology diagnostic method to detect Helicobacter pylori in gastric biopsy samples of experimentally infected mice. One hundred healthy male C57BL/6 mice were included in the study and divided into the control and treatment groups. Mice of the treatment group were inoculated intragastrically with 109 colony-forming units of H. pylori (ATCC 43504) mixture or PBS after treatment with 0.2 ml of 0.2 M NaHCO3 (Merck, Germany) to neutralize gastric acidity. Mice were kept up to 28 days and examined on days 0, 7, 14, 21, and 28 using Histopathology and SMF. On day 0, only SMF could detect the H. pylori in the stomach of 60% of mice. On day 7, histopathology could detect H. pylori in 20% of mice. SMF detected all infected mice from days 7 to 28 (100%). Histopathology detected all infected mice only on day 28. Statistically significant differences were found between the two diagnostic methods on days 0, 7, 14, and 21 of the experiment (P <0.05). SMF was found to have high sensitivity and specificity for H. pylori detection in all stages of infection.

    Keywords: Helicobacter pylori, C57BL, 6 mice, Bioresonance, Specific modulation frequency, Histopathology
  • Zahra Rashidian, Sahar Roshanak, MohammadHadi Sekhavati, Ali Javadmanesh * Pages 44-50

    Globally, clinical mastitis (CM) is a significant disease in the dairy industry and has a tremendous economic impact because of the significantly reduced amount of milk production. Antibiotics are medicines used to treat infections, particularly those of bacterial origin. Misusing these common drugs leads to emerging resistance bacteria and public health concerns in human and animal medicine worldwide. Therefore, the use of natural alternatives with low effects is recommended. This article aims to evaluate the antibacterial activity of peptide nisin on mastitis bacteria and its synergistic effect with CLF36 peptide in vitro. Recombinant peptide nisin and CLF36 were obtained from previous research. The minimum inhibitory concentration (MIC) test was performed using the microdilution method on bacteria extracted from animal mastitis, such as Clostridium perfringens, Proteus mirabilis, Enterococcus faecalis, Salmonella typhimurium, Pseudomonas aeruginosa, and Listeria monocytogenes. This study showed that nisin and CLF36 alone had an inhibitory effect on all the studied bacteria in the 64-32 and 256-32 μg/ml concentration range, respectively. Also, the combination of nisin and CLF36 showed a general synergistic interaction for all used strains (FIC I < 0.5). This study demonstrated that combining these two peptides could reduce the risk of developing drug resistance by creating synergistic effects with a minimum concentration of each of the two peptides.

    Keywords: Nisin, CLF36, Peptide, synergistic effects, Cattle Mastitis
  • Sima Pooyan, Mehrdad Shamsaddini Bafti *, Nadia Kazemipour, Mojtaba Ali Mollai, Farokha Rokhbakhsh-Zamin Pages 51-61
    Clostridium perfringens (C. perfringens) type C is the cause of enterotoxemia in young and adult cattle and one of the essential factors of economic losses to the animal husbandry industry. The most important virulence factor in this type is beta toxin. In recent decades, the use of nanoparticles to improve the effectiveness of vaccines has been considered. In order to increase the survival of nanoparticles, the membrane of cells such as red blood cells is used for coating. The aim of comparative evaluation of the immunogenic response of C. perfringens beta-antigen coated with RBCMs and uncoated. First, nanoantigens trapped in the membrane of RBC were prepared, and then sterility and residual toxicity tests were carried out. Finally, it was injected into two groups of rabbits along with bare nano antigens according to the immunization schedule and within 150 days. The indirect ELISA method was used to evaluate the antibody titer. In order to demonstrate the immunogenicity of nanoparticles coated with RBCMs, the challenge and hemolysin tests were performed. Determining the antibody response showed high immunogenic stimulation and a stable increase in antibody titer in the immune group with nano antigens trapped in the RBCMs. Challenge evaluation and hemolysin test showed the positive activity of beta nano antigens covered with red RBCMs in stimulating the immune system of rabbits. The study results showed that the RBCMs provide a safe layer to contain the nanotoxin and cause the slow and gradual release of encapsulated antigens.
    Keywords: Clostridium perfringens, beta toxin, Enterotoxemia, Biomimetic nanoparticles, ELISA
  • MILAD TABESTANI, Mehdi Rezaei *, Saman Mahdavi Pages 62-68
    Newcastle is one of birds' most important viral diseases, and vaccination is one the most important ways to control it. This research aimed to evaluate the antibody response to Commercial Newcastle disease vaccines in Japanese quails. In this study, The 180 one-day-old Japanese quail were tested in a completely randomized design in five groups (with three replications). From day one to the end of the period, the rearing conditions were the same for all quails, and the only difference was in the Newcastle disease vaccination program. Vaccination in the studied groups was based on using:•    B1 and Clone ND Vaccine on day old (eye drop)•    injection of ND/AI + B1 or Clone ND vaccine (eye drop) on day eight•    using Vitapest (PHY.LMV.42 strain) vaccine (drinking water) in day15The control group did not receive any vaccine. Blood samples were taken on days 25 and 35 and evaluated by HI test. The results of statistical analysis by Tukey test showed that the mean titer of Newcastle antibody in the vaccinated groups was significantly different (p<0.05) from the control group. In addition, the study results showed that birds receiving (Clone, ND/AI + Clone, Vitapest) vaccines quickly responded to vaccination. The results of this research can be considered as a reference and a practical model in terms of serum antibody titer level against Newcastle disease for other quail flocks and emphasize the importance of vaccination in quail flocks.
    Keywords: Antibody titer, Newcastle, Japanese quail, vaccine
  • Aysa Nikzad, Loghman Akradi *, Amjad Farzinpour, Keyvan Sobhani Pages 69-76
    Adenoviruses belonging to group I in poultry (FAdV) cause essential diseases and are divided into five types from A to E. The strains of types D and E can cause severe damage to the liver tissue and cause a condition known as inclusion body hepatic (IBH). In recent years, outbreaks of IBH disease have been reported in different geographic regions, emphasizing the spread of the disease worldwide. The outbreak of IBH causes severe economic consequences, including poor performance and increased herd mortality. In this study, livers with lesions were sampled at two time intervals and transferred to the pathology laboratory for histopathological tests to investigate contamination in broiler poultry in poultry farms around Sanandaj city. Tissue samples were fixed in Buen's fixative solution. Sections were prepared from fixed tissues and stained with hematoxylin-eosin dye. Our research showed that according to the observation of eosinophilic inclusions inside the nucleus (as a pathognomic sign), the outbreak of IBH in broiler flocks slaughtered was 54.66%. The present study determined the IBH disease by examining the microscopic lesions in the liver of several killed chickens in the Sanandaj slaughterhouse.
    Keywords: inclusion body hepatitis, Histopathology, liver, Broiler, Sanandaj