فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 46 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • وحید برزگر صفحات 11-27

    جنگ شرف مجموعه ای است که دربردارنده اشعار شاعران قرن پنجم تا اواخر قرن دهم است. نگارنده آن عبدالرحمان بن شرف است. این مجموعه را می توان به چند بخش تقسیم کرد، نخست غزلیاتی که سروده شاعران قرن نهم و دهم هستند. بخش دیگر این مجموعه شامل غزلیات جامی است که به واسطه توجه کاتب به جامی به شکلی ویژه در نسخه قرار گرفته اند و قسمت پایانی دربردارنده منظومه یوسف و زلیخای جامی است که البته کامل نیست. نشانه های سبک هندی، مکتب وقوع و طرز واسوخت را در این مجموعه می توان یافت. اهمیت این جنگ در نوع انتخاب های کاتب است که سلیقه شعری مردم قرن دهم را در دل خود دارد، وجود شعرایی که از آن ها اطلاعی نداریم، نمونه شعرهای خاص، از جمله یک شعر با ردیف هندی و نمونه هایی از این دست به اهمیت موضوع افزوده است. در این تحقیق می کوشیم تا این جنگ را از نظر سبک شناسی و نقد ادبی مورد بررسی قرار داده و نگاه کاتب را در انتخاب اشعار مورد بررسی قرار دهیم.

    کلیدواژگان: جنگ شرف، شعر قرن نهم و دهم، سبک شناسی، جنگ نویسی، نقد ادبی
  • ثریا اسلامی خو* صفحات 29-44
    این پژوهش به بررسی خطاب و شکل های آن در رباعیات سایری می پردازد هرچند قالب ادبی رباعی نسبت به غزلیات در دیوان سایری سهم بسزایی ندارد اما از آنجاییکه وی بخشی از احساسات و درونیات خود را در این قالب ادبی بیان کرده است حایزاهمیت هستند.هدف از انجام این پژوهش، معرفی این شاعر گمنام در آیینه رباعیاتش است.روش بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی - تحلیلی است. نتیجه حاصل نشان می دهد که اغلب رباعیات سایری با مخاطب قراردادن خدا، خود، ممدوح، غیرانسان، خواننده و جزایشان آغاز می شوند و برای بیان مفهوم و مقصود خود از امر و نهی و خبردادن به مخاطب همراه با تحریض، تحذیر، ملامت استفاده می کند
    کلیدواژگان: سایری، رباعی، خطاب
  • شهرزاد بهمنی* صفحات 45-62

    جوزف کمپبل با تاثیرپذیری از آرای یونگ و فروید، کهن الگوی سفر قهرمان را ارایه داد تا نشان دهد، سفر قهرمان در داستان های روایی- حماسی ملت های مختلف معمولا از الگوی ثابتی پیروی می کند. به عقیده او این الگو از سه مرحله جدایی، تشرف و بازگشت تشکیل شده که هسته تک اسطوره نامیده می شود. هدف پژوهش حاضر، میزان تطابق سفر کودکی معجزه آسای زال در شاهنامه فردوسی با این الگو است. برای دستیابی به این هدف با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای، کهن الگوهای اسطوره زال با تمرکز بر نظریه سفرقهرمان جوزف کمپبل بررسی شد. نتایج این بررسی بیانگر تطابق این سفر بر الگوی یاد شده است، هر چند بخش های اندکی از الگوی کمپبل در این اسطوره به دلیل سفر کودکی معجزه آسای قهرمان، جابه جا شده و یا وجود ندارد، اما در نهایت با انتهای چرخه کودکی و غلبه بر مشکلات به مرحله ارباب دو جهان و جاودانگی می رسد.

    کلیدواژگان: داستان زال، کهن الگوی سفر قهرمان، عزیمت، تشرف، بازگشت
  • مهران عالی وند*، کاظم دزفولیان صفحات 63-81

    سایه از کهن الگوهای یونگ است. کهن الگو مفهومی دیرینه و جاودانه دارد و زبان مشترک همه انسان ها به شمار می آید. جایگاه کهن الگو در ناخودآگاه جمعی است. سایه بخش گنه کار و پرورش نیافته وجود ماست که با عیب و کاستی سروکار دارد. درعین حال منشا آفرینش و شکوفایی است. کهن الگوها به ویژه سایه معمولا در خواب یا آثار خلاق ادبی خود را نشان می دهند. در بخش هایی از شعر فروغ ردپایی از سایه دیده می شود. «چهره شگفت» ویژگی های سایه را داراست. فروغ در شب به دیدار این چهره مطرود و فنا شده ای که سیمای مشخصی ندارد رفته و با او گفت وگو کرده است؛ و «سایه» مجالی برای گفتن حقایقی که همیشه پنهان بوده پیدا کرده است. هدف از این پژوهش نشان دادن چهره شگفت در شعر فروغ است. پس از ارایه مقدمه و مبانی نظری به شیوه تحلیلی و مطابق با دیدگاه یونگ به معرفی سایه در این شعر پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: کهن الگو، ناخودآگاه جمعی، فروغ، چهره شگفت، سایه
  • محمد پوریاور چوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده صفحات 83-98
    ایهام که در شمار دلپذیرترین و ظریف ترین هنرهای کلامی است، در جوامع استبدادی و حکومت های اقتدارگرا، بهترین شیوه برای بیان دردهای اجتماعی و مجرای فریاد اعتراض آمیز و البته محتاطانه است. حافظ که یکی از شاعران برجسته قرن هشتم است، از این آرایه در اشعارش برای نقد اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران بسیار سود جسته است. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات خواجه شیراز بپردازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیاتش بازنموده و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعر با کارکرد سیاسی و اجتماعی شناخته شود. این تحقیق نشان می دهد که بیشترین انتقادات ایهام آمیز حافظ متوجه پادشاهان ستمگر و ریاکار مغولی است و در میان انواع ایهام، بسامد ایهام تناسب و ایهام مجرد بیش از گونه های دیگر آن است.
    کلیدواژگان: بدیع معنوی، ایهام، ستم، ریا، غزلیات حافظ
  • زهرا رفیعی صفحات 99-115

    دیرینگی سبک زنان در فرم و محتوای داستان، به قدمت قدرت قلم آن ها است. آنچه بر صحنه زندگی دیدند، بر صفحه کاغذ نگاشتند. ادبیات داستانی پایگاه مناسبی برای ابراز احساسات و تفکرات زنانه بوده و است. برخی هنرمندان زن با ابزار هنر، حقیقت را نشانه رفتند و برخی هنرمندانه سلیقه عامه را برای انعکاس واقعیت به کار گرفتند. در این پژوهش از دالان بهشت، یکی از پرفروش ترین اثر، به قلم نازی صفوی، از طیف رمان های عامه پسند و طوبی و معنای شب، اثر شهرنوش پارسی پور از رده رمان های حرفه ای انتخاب شدند و سبک آن ها از نظر فرم و محتوا بررسی شد. همچنین صورت گرایی و انعکاس فرهنگ زمان روایت فضای محدودیت اجباری یا خودخواسته در بخش فرم و محتوای این دو رمان از منظر انگاره های عاشقانه، هنجارگریزی و زن ستیزی، شیوه برخورد زنان در مقابل خشونت و بی پناهی و میزان تاثیر آن ها در مسیر رشد قهرمان زن نیز تحلیل شد.

    کلیدواژگان: سبک، فرم، محتوا، دالان بهشت، طوبی و معنای شب
|
  • Vahid Barzegar Pages 11-27

    Jung Sharaf is a collection containing the poems of poets from the 5th century to the end of the 10th century, written by Abd al-Rahman bin Sharaf. This collection can be divided into several parts, firstly, the sonnets written by poets of the 9th and especially the 10th century. Another part of this collection includes Jami's sonnets, which have been included in the edition in a special way due to the scribe's attention to Jami, and the final part contains the poem of Yusuf and Zulikhai Jami. The importance of this war lies in the choices of the writer, who has the poetic taste of the 10th century people in his heart, the existence of poets that we do not know about, examples of special poems, including a poem with an Indian line, and examples of this kind have added to the importance of the topic. . In this research, we try to examine this war from the point of view of stylistics and literary criticism and to analyze the writer's perspective in the selection of poems.

    Keywords: Jung Sharaf, 9th, 10th century poetry, stylistics, Jung writing, literary criticism
  • Sorayya Eslamikhoo * Pages 29-44
    Speaking to the audience in Sayeri quatrains
    This study examines the address and its forms in Sayeri quatrains. Although the literary form of the quatrain does not play a significant role compared to the sonnets in sayeri divans, it is important because he has expressed part of his feelings and insights in this literary form. The purpose of this research is to introduce this anonymous poet in the mirror of his quatrains. The method used in this research is descriptive-analytical. The result shows that most sayeri quatrains begin with addressing God, self, praiseworthy, non-human, singer and their punishment, and to express their meaning and purpose, they use commanding, forbidding and informing the audience along with incitement, warning, and rebuke.
    Keywords: Sayeri, Quatrain, Speaking to the audience
  • Shahrzad Bahmani * Pages 45-62

    Influenced by the views of Jung and Freud, Joseph Campbell presented the archetype of the hero's journey to show that the hero's journey in the narrative-epic stories of different nations usually follows a fixed pattern. According to him, this model consists of three stages of separation, arrival and return, which is called the nucleus of a single myth. The aim of the present study is to determine the extent of Zal's miraculous childhood journey in Ferdowsi Shahnameh with this model. To achieve this goal, descriptive-analytical method and based on library sources, archetypes of Zal myth were studied with a focus on the theory of the hero's journey "by Joseph Campbell. The results of this study indicate the adaptation of this journey to the mentioned pattern, Although a small part of Campbell's pattern in this myth has been displaced or does not exist due to the hero's miraculous childhood journey

    Keywords: Zal story, archetype of hero's journey, Departure, arrival, Return
  • Mehran Alivand *, Kazem Dezfoolian Pages 63-81

    Shadow is the of Jungian archetypes. Archetype has an ancient and eternal concept. And it considers as the common language among all human beings. Archetype places in collective unconscious. Shadow is the sinner and unprocessed dimension of us that deals whit our defects and incompleteness. Also it is origin of creation and prosperity. Archetypes specially shadow usually appears in dream s or creative work of literature. In some parts of forough's poems we can see the traes of shadow. Chehre ye shegeft (the amazing face) has features of shadow. Forough e this rejected and ruined face that had no clear appearance at night and talked to it, and the shadow took the chance for telling the truth that always been hidden.

    Keywords: Archetype, Collective Unconscious, Forough, Chehre ye shegeft, shadow
  • Mohammad Pooryavar Choobar, Ahmadreza Nazari *, Masoomeh Nazari Pages 83-98
    Īhām is among the most pleasant literary devices and the best way to express social woes and a medium through which to express discontent, albeit conservatively, in societies under authoritarian rule. Hafiz extensively employed this rhetorical embellishment to criticize the tumultuous situation, not least in his Ghazals. Relying on the descriptive-analytical method, this inquiry delves into the īhām-loaded poetry of Hafiz aimed at social and political issues. It will shed light on the influence of Mongol invasion of Persia and the dominance of Genghis Khan’s successors in the Hafiz’s poetry. It also identifies the most prominent instances of īhām with socio-political function in his poetry. The results suggest that the best part of social and political īhāms is aimed at the corrupt establishment, principal among them the hypocrite Mongol rulers. As well, two types of īhām were used more frequently than the other ones: tanāsub and mujarrad.
    Keywords: rhetorical embellishment, Īhām, Oppression, hypocrisy, Hafiz’s Ghazals
  • Zahra Rafiei Pages 99-115

    The history of women’s style in the form and content of story writing, is as long as their writings. Fiction was, and still is, a suitable institution for the expression of effeminate emotions and thoughts. Some female artists, through the means of art, aimed for the truth, and some, artistically, took popular taste as the means to reflect reality. In this study, one of the bestseller popular novels, The Dalan-e Behesht by Nazi Safavi from the category of poplar novels, and Tooba Va Ma nay-e Shab written by Shahrnoush Parsipour, in genre of sublime novels, are selected. The reflection of the time’s culture and the narration of the atmosphere of imposed or self-imposed limitations in form and content, with regards to love and misogynistic themes, women’s behavior in the face of violence and helplessness and their impact on the heroine’s path of growth, are analyzed.

    Keywords: style, Form, Dalan-e Behesht, Tooba Va Ma nay-e Shab