فهرست مطالب

نشریه مطالعات ایرانی اسلامی
سال دوازدهم شماره 4 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جهانبخش ثواقب* صفحات 1-34
    سیاحان اروپایی که در عصر صفویه به ایران می آمدند، با ثبت خاطرات و مشاهدات خویش و نگاشتن سفرنامه، در شناساندن و نقل و انتقال فرهنگ، علوم، هنر، منش، رفتار، آداب و عادات، سبک زندگی و مواریث علمی و تمدنی ایرانیان در جوامع اروپایی نقش مهمی داشتند و زمینه نوعی گفتمان ایران شناسی را در غرب پدید آوردند. این سیاحان با سفر و اقامت در ایران، با مشاهده، بررسی و تحقیق، تماس و گفتگو با مردم و افراد آگاه و دست یابی به منابع مکتوب تاریخ ایران، آگاهی های سودمندی درباره ایران عصر صفویه به هم وطنان خویش عرضه کرده اند و آنان را با نام، اعتبار و عظمت ایران آشنا ساختند. هدف از این پژوهش، بررسی نسبت سیاحان اروپایی با مقوله ایران شناسی براساس اطلاعات سفرنامه ای و به روش توصیفی- تحلیلی است و این پرسش را مطرح کرده است که سیاحان اروپایی عصر صفویه چه نقشی در گسترش ایران شناسی داشته اند؟ یافته های پژوهش بیان گر آن است که ابعاد گوناگونی از وجوه تمدنی ایران در سفرنامه های این سیاحان بازتاب یافته و آن را به اروپا شناسانده اند. سیاحان از این منظر نقش مهمی در مقوله ایران شناسی در غرب و گسترش آن ایفا کرده اند. گزارش های آنان در تشویق اروپاییان برای دیدار از ایران و نگارش سفرنامه موثر بوده که خود گام مهمی در رشد تمایلات ایران شناسی در میان اروپاییان به شمار می رود
    کلیدواژگان: عصر صفویه، ایران، اروپا، سیاحان، ایران شناسی
  • محمد حسین رامشت، عترت محمدیان* صفحات 35-49
    تغییر جایگاه ایران شناسی به ایران شناختی از آنجا ناشی می شود که بنیان الگوی «شناخت» دچار تحول شده است. در ایران شناختی، اصل «دوگانگی دکارتی» مندرس شده، فرض شده است. در اینجا انسان به عنوان شناسنده صرف تلقی نمی شود بلکه شناخت را محصول مشترک بین شناسنده و پدیده دانسته و بر این سیاق الگوهای شناخت و کالبدشکافی علمی ایران، دستخوش تغییرات بنیادی می شود. از یک سوء نحوه بازتاب داده ها در ذهن پژوهشگر اهمیت می یابد و از سوی دیگر نقش سرزمین ایران در ایجاد منطق و نوع تجربه زیسته ای که ساکنان این سرزمین از زیستن در ایران آموخته اند، مطرح می شود. به بیان دیگر، هویت مکانی نقش عمده ای در نوع شناخت منتج از خرد عاطفی ساکنان خود، دارد. در ایران شناختی، پژوهشگر و نحوه بازتاب داده ها در ذهن او اهمیت پیدا می کنند. زیرا حاصل چنین تحلیلی در قالب مولفه های فرهنگی، اجتماعی و زبانی پژوهشگر صورت می گیرد و بدین ترتیب تاثیرگذاری و تاثیرپذیری الگوی دیرینه فهم و دانش هر پژوهشگری با آنچه ادراک معنا می کنیم، به رسمیت شناخته می شود. به سخن دیگر مبانی شناخت به قلمرو فرهنگ و ویژگی های جامعه شناختی رصدکننده معطوف می شود. این چرخش بنیادین در اصول ایران شناختی را باید نخست مدیون طرح نظریه «هویت آینه ای» و «دستگاه جغرافیایی ایران» دانست. این الگو از تامل در پدیده ها، قلمرو جدیدی از درک و شناخت از ایران و ایرانیت برای ما به وجود آورده که می تواند ما را در شناخت بهتر فضای ایران، ارتباط منطقی تری با محیط و فهم تفاوت های فرهنگی و چرایی مانایی ایران در طول اعصار کمک کند. بنابراین، در ایران شناختی نه تنها ذهن و طرحواره های ذهنی پژوهشگر بلکه طرحواره های ذهنی ساکنان و رمزگشایی تصویر ذهنی آنها هم مورد توجه است. در این روش «معناداری زمین» که یک استعاره مفهومی از تاثیر زمین بر فهم و منطق شناخت ساکنان آن است، شکل می گیرد.
    کلیدواژگان: ایران شناختی، ایران شناسی، تجربه زیسته، معناداری زمین، هویت آینه ای، هویت مکانی
  • محسن شجاعی* صفحات 50-67
    روابط فرهنگی ایران و روسیه به دلیل هم جواری  ریشه های تاریخی دارد . مطالعات  شرق شناسی در  روسیه همواره در بخشی از نهاد وابسته به حکومت انجام می شده است به همین دلیل نخستین ایران شناسان نیز عموما دیپلمات، مترجم و کارمندان کشوری و لشکری بوده اند. این دانش در آغاز به منظور پاسخ گویی به نیازهای سیاست خارجی و برای خدمت به اهداف نظامی و اقتصادی به وجود آمد ، اما در روند تحول پرشتاب خود، دامنه و حیطه علمی آن به پژوهش در زبان ها، ادبیات، تاریخ، آثار و نوشته ها و فرهنگ مردمان شرق نیز  کشیده شد و حوزه ای فراتر یافت.بدین ترتیب مقاله حاضرسعی دارد رابطه ی ایران شناسی کاربردی و ایران شناسی دانشگاهی در روسیه را بررسی کند و به این سوال پاسخ دهد که: ایران شناسی در روسیه چه وضعیتی داشته است؟ امروزه ایرانشناسی  در چه شرایطی قرار دارد؟ رویکرد ما به ایرانشناسان روسی چگونه است؟ این مطالعه براساس منابع در دسترس و متکی بر روش اسنادی و کتابخانه ای تدوین شده است وو رویکردی تحلیلی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: ایرانشناسی، روسیه، ایران فرهنگی، مطالعات ایرانی، شرق شناسی علمی، شرق شناسی نظامی
  • محمدرضا قلیزاده* صفحات 69-89
    گسترش ارتباط میان ایران و اروپا از اواخر دوره قاجار و به ویژه پس از انقلاب مشروطه، سبب توجه و حتی علاقه ی اروپاییان  به ایران شد و در پی آن افزایش رفت و آمدها به ایران  بیشتر شد. یکی از پیامدهای این جریان، گسترش  مطالعات ایرانشناسی درغرب و نگارش آثار علمی و مهم در این زمینه بود. آثاری که ایرانیان علاقه مند را به تکاپوهای بیشترواداشت تا  تحقیقاتی بسیار کم سابقه ای را درباره ایران و مطالعات ایرانشناسی  انجام دهند . محمد قزوینی یکی از مهم ترین این علاقه مندان است که نقش و سهمی تعیین کننده  در تحول دانش ایران شناسی در ایران و غرب دارد. سفرطولانی و پر مشقت او به  غرب ، علاوه بر در نشان دادن فرهنگ و تمدن ایرانی به اروپاییان تاثیری دو سویه هم بر شخصیت های ایران شناس غربی و هم بر نوع نگرش خودش داشته است. بنابراین می توان او را  سرآغاز یک تحول در مطالعات ایرانشناسی در غرب دانست.  از این رو این پژوهش بر آن است که گذشته از بیان اهمیت محمد قزوینی در این جریان، به ارتباط او با مهم ترین ایران شناسان آن زمان و تاثیرپذیری وی از آثار و شیوه های نوین علمی و پژوهشی و انتقال آن به ایران بپردازد
    کلیدواژگان: محمد قزوینی، ایران شناسان، خاورشناسان، ایران شناسی، غرب، اروپا
  • جان الله کریمی مطهر، زینب صادقی سهل آباد* صفحات 90-109

    خیام یکی از مشهورترین شاعران ایرانی است که اشعار او نه فقط در ایران، بلکه در تمام جهان از شهرت بسیاری برخوردار است. رباعیات خیام بارها به تمامی زبان های زنده دنیا ازجمله زبان روسی ترجمه شده و بارها تجدید چاپ گردیده است. این پژوهش با هدف آشنایی محققان ایرانی از چگونگی و کم و کیف حوزه خیام پژوهی در روسیه صورت پذیرفته و به ترجمه های انجام شده از رباعیات خیام و دیدگاه های مهم منتقدان روسی درباره اشعار این شاعر بزرگ پرداخته است. مطالعات مقدماتی نشان می دهد  که خوانندگان ایرانی تاکنون فقط با نظریه «رباعیات سرگردان» وال‍ن‍ت‍ی‍ن آل‍ک‍س‍ی ی‍وی‍چ ژوکوفسکی که در اکثر کتاب ها به آن اشاره شده است و نیز تا حدی با دیدگاه یوگنی ادواردویچ برتلس شرق شناس روس، آشنایی دارند که در این مقاله سعی شده است تا با روش توصیفی و تحلیلی دیدگاه سایر منتقدان و پژوهشگران روس درباره شخصیت و رباعیات خیام  نیز بیان و تجریه و تحلیل شود. از آنجا که هنوز شخصیت و منش و روش عمرخیام موضوع بحث های جدی علمی در دانشگاه های دنیاست قصد داریم در پژوهش حاضر قصد دارد با روش توصیفی به این سوالات پاسخ دهد که خیام چه جایگاهی نزد مترجمان روسی دارد؟ خیام در ترجمه های رباعیاتش به زبان روسی چگونه ترسیم شده است؟

    کلیدواژگان: رباعیات خیام، زبان روسی، یوگنی ادواردویچ برتلس، یولیان سمیونوویچ سمیونوف، والنتین ژوکوفسکی
  • نامیر کاراخلیلوویچ* صفحات 110-125
    ایران شناسی کشور بوسنی و هرزگوین پیشینه ای طولانی دارد. از دیر باز، دانشمندان و ادیبان این مرز و بوم، با عناصر مختلف فرهنگ ایران زمین آشنایی داشته اند. از اوایل قرن بیستم، فعالیت های ایران شناسان بوسنیایی به سبک معاصر علمی و دانشگاهی آغاز شد. لیکن هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب راه دارزی در پیش است. بنابر ضرورت آشنایی با ایرانشناسی در دانشگاه های کشور بوسنی و هرزگوین در این نوشته، برآنیم تا ضمن تشریح تاریخچه کلی ایران شناسی در این کشور ، به معرفی برخی شخصیت های برجسته این حوزه بپردازیم  و به اجمال اقدامات و آثار علمی و پژوهشی آنان، معرفی و ارزیابی شوند. سپس به چشم انداز آینده رشته ایران شناسی در بوسنی و هرزگوین و محورهای احتمالی توسعه آن، اشاره شود. روش پژوهش در این مقاله روش تاریخی است و مستند به اطلاعات میدانی است
    کلیدواژگان: ایران شناسی، ایرانشناسی بوسنیایی، بوسنی و هرزگوین. زبان و ادبیات فارسی
|
  • Jahanbakhsh Savagheb * Pages 1-34
    The European tourists who came to Iran during the Safavid era, by recording their memories and observations and writing travelogues, introduced and transmitted the culture, science, art, character, behavior, manners and habits, lifestyle and scientific and civilizational heritage of Iranians. They played an important role in European societies and created a kind of, Iranian studies discourse in the West. By traveling and staying in Iran, by observing, investigating and researching, contacting and talking to people and knowledgeable people, and accessing written sources of Iranian history, these tourists have provided useful information about Safavid Iran to their countrymen and made them familiar with the name, prestige and greatness of Iran. The purpose of this research is to investigate the ratio of European tourists with the category of Iranology based on travelogue information and in a descriptive-analytical method, and it raises the question of what role European tourists of the Safavid era played in the development of , Iranian studies? The findings of the research show that various aspects of Iran's civilization were reflected in the travelogues of these tourists and introduced to Europe. From this point of view, tourists have played an important role in the category of Iranian Studies in the West and its expansion. Their reports have been effective in encouraging Europeans to visit Iran and write travelogues, which is an important step in the growth of Iranian studies among Europeans
    Keywords: Safavid era, Iran, Europe, Tourists, Iranian Studies
  • Mohammad Hossein Ramesht, Ebrat Mohamadian * Pages 35-49
    1.Abstract
    Changing the status of "Iranian studies" to “Iranistics " comes from the fact that the basis of the model of "Knowledge" has undergone a transformation. IN authentic Iranian studies, "Descartes' duality"; old and rejected, is assumed. Here, man is not considered as a mere knower, but knowledge is considered as a joint product between the knower and the phenomenon, and in this context, the patterns of knowledge and scientific autopsy of Iran undergo fundamental changes. On the one hand, the way information is reflected in the researcher's mind is important, and on the other hand, the role of the land of Iran in creating logic and the type of lived experience that the residents of this land have learned from living in it is expressed. In other words, place identity plays a major role in the type of knowledge resulting from the emotional intelligence of its residents. In Iranian studies, the researcher and the way the data is reflected in his mind become important. Because the result of such an analysis takes place in the form of the researcher's cultural, social and linguistic components, and therefore the influence and impact of the long-standing pattern of understanding and knowledge of each researcher is recognized by what we mean.In other words, the basics of knowledge are directed to the realm of culture and sociological features of the observer. This fundamental turn in the principles of Iranian studies should first be attributed to the theory of "Mirror Identity" and "Geographical Device of Iran".This pattern of reflection on phenomena has created a new realm of understanding and knowing Iran and being Iranian for us and can help us to better understand the atmosphere of Iran. And create a more logical connection with the environment and understanding of cultural differences. And explain the reasons for Iran's immortality throughout the ages. Therefore, in Iranian Studies, not only the researcher's mind and mental schemes, but also the residents' mental schemes and the decoding of their mental image are of interest. In this method, the "meaning of the land" is formed, which is a conceptual metaphor of the effect of the land on the understanding and logic of the knowledge of its inhabitants.
    2- Introduction     
    The recognition of various texts from Iran will be done by interpreting them through semiotic and semantic analysis until reaching the field of semantics and usage. Understanding the difference between Irenology and "Iranian knowledge" will help us present Iran not only as a hard truth but also as an interpretable reality and a factor in the epistemological logic of its inhabitants' thoughts and experiences. This perspective reveals the secret of Iran's cultural unit's immortality and permanence, based on culture and a rich cultural ecology, rather than race or nationalism. In this article, we discuss cultural Iran, Iranian identity based on Sapir-Whorf's (1960) theory, an epistemological identity, and introduce it.
    3- Material & Methods   
     A question arises here: One question arises: why has Iran, among its 15 neighboring countries with a history of independence, always remained a cultural and independent unit in history's context? We can answer this question by referring to several central theories in the field of epistemology. In this article, we analyze two important epistemological features of Iran, relying on the theory of several researchers who are experts in this field. The phenomenological approach and the benefit of "text analysis" led to six new theories about Iran's land, resulting in a semantic autopsy. To achieve the research's goals, we studied the sources of the six theories, re-read and analyzed the texts, deduced the extracted conceptual propositions about Iran's characteristics, and explained the importance of each one.
    4- Discussion of Results & Conclusions    
    The research indicates that the change in researchers' approach from Irenology to Iranian knowledge defines new horizons of the cognitive understanding of the inhabitants of the land of Iran for us and leads to the mechanism of the influence of place in the epistemological framework of Iranians.
    Studies have shown that Iranian studies can explain many cultural events our national rituals and celebrations and how the inhabitants of Iran understand their biological place. This issue can help us in understanding the biological, cultural, and social structure existing in Iran in the field of epistemology. As mentioned in the geographical framework of Iran, many of our collective and cultural behaviors are teachings that the place has instilled in them in the form of experimental and emotional knowledge.
    Therefore, the concept of Iranianism is also separated from the classic forms of race, blood, and nationalism, which usually do not have documented scientific support.
    Iranianism is presented in the field of epistemology in this way: the inhabitants of the land of Iran, since they have lived in this place, have a special mental and intellectual framework under the influence of the place's identity and think according to its cultural place.
    Reference
    1- Adibzadeh, Majid (1388). Epistemological Democracy, Phoenix Publications, first edition, Tehran.
    2- Spiren, Ann Whiston (1387). Manzar language, translated by Seyed Hossein Bahraini and Behnaz Aminzadeh, Tehran University Press. Second edition, Tehran.
    3- Baba Jamali, Farhad (1391). The components of geomorphology and its effects on the civil identity and handwoven carpet art of Iran (case example: smooth civility and non-fluid civility in central Iran), PhD thesis, supervised by Mohammad Hossein Ramsht, University of Isfahan, Department of Natural Geography.
    4- Badakhshan, Ebrahim and Azmoudeh, Hassan (2012). Rethinking linguistic relativity with a cognitive approach and relying on Persian language data, Scientific-Research Quarterly of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, (11), 1-28.
    5- Javadi, Ruqiya (2011). Marx's Philosophical Thoughts, Parse Magazine, (18-19, 53-79.
    6- Child, Gordon (1355). Man creates himself, translated by: Ahmad Karimi Hakak, Mohammad Hel-Etaei, Pocket Books Co., Ltd. Publications (in collaboration with Franklin Publications), third edition, Tehran.
    7- Haqshanas, Mohammad Ali (1390). Persian language and literature at the crossroads of tradition and modernity. Advertisement, first edition, Tehran.
    8-Ramshet, Mohammad Hossein, Tayyaba Mahmoudi, Mozhgan Inteziri, Abbas Ali Vali, Ali Rabbani (2015). Spatial identity and its role in the crystallization of Iranian civil society, Quantitative Geomorphology Research, 4(4), 56-71.
    9- Rahdan Mofard, Mohammad, Mohammad Hossein Ramsht (2015). Geographical Institution of Iran, Publishing Pattern of Progress, Affiliated to Islamic Pattern Center of Iran, First Edition, Tehran.
    10- Rouhani, Massoud, Mohammad Enayati Qadiklabi (2009). The components of national identity in contemporary poetry (a case study of Mohammad Reza Shafiei Kodkani's poetry), National Studies Quarterly, (2), 105-126.
    11- Selgi, Leila, Mohammad Ali Zanganeh Asadi, Ebrat Mohammadian (2018). Phenomenology in Geomorphology, Quarterly Journal of Geography and Development, (54), 1-14.
    12- Muhammadian, Ebrat (1400). Spatial identity, settlement and settlement system in the land of Iran (under research), responsible for the project: Mohammad Hossein Ramsht, support fund for researchers and technologists of the country.
    13- Mohammadian, Ebrat (2018). The logic of the spatial arrangement of settlements in the Khuzestan plain, Quarterly Journal of Geography and Urban-Regional Studies, (33), 147-160.
    14- Mir Baghrifard, Seyyed Ali Asghar, Fateme Bostan Shirin (2001). Cordoba and Isfahan and the similarity of its two philosophical schools, collection of articles, International Conference of Cordoba and Isfahan two schools of Islamic philosophy, May, Isfahan.
    15- Nematolahi, Fatima (2013). Transtextual space in geomorphology, scientific and research quarterly, geography and environmental planning, 25 (1), 109-120.
    16- Tashan, Mohammad Reza (2016). Zagros and spatial identity, Quarterly Journal of Geography and Environmental Planning, 28 (4), 165-176.
    17- Hashemi, Zohra, (1389). Conceptual metaphor theory from the point of view of Likoff and Johnson, Adab Research, (12), 119-140.
    18- Helali, Fatemeh, Toubi Zamani (1387). Native science from the point of view of Dr. Seyed Hossein Nasr, "Farhang al-Horesh" Quarterly, 1(1), 117-150.
    19- Carol E. Cleland, (2002). Methodological and Epistemic Differences between Historical Science and Experimental Science, Philosophy of Science, 69(3), PP. 474–496.
     20-http://www.jstor.org/stable/10.1086/342455.
    21- Hillier, Bill. Hanson, Julienne, (1984). The Social Logic of Space, Published by Press Syndicate University of Cambridge.
    22- Sapir, E., (1929). The Status of Linguistics as a Science. Language, 5. 2:207-14.
    23-Whorf, B., (1956). Language, Thought, and Reality: Selected Writings. ed. By J. B. Carroll, Cambridge, Mass: MAT Press.
    Keywords: Iranian Studies, Iranistics, Lived experience, The significance of the earth, mirror identity, Spatial identity
  • Mohsen Shojaei * Pages 50-67
    Cultural relations between Iran and Russia have historical roots due to their proximity. Oriental studies in Russia have always been carried out in a part of the institution affiliated with the government, for this reason, the first Iranologists were generally diplomats, translators, and civil and military officials. In the beginning, this knowledge was created to respond to the needs of foreign policy and to serve military and economic goals. Still, in the process of its rapid evolution, its scope and scientific scope became research in languages, literature, history, works, writings, and the culture of the people of the East. It was also extended and found a further field. Thus, the present article tries to examine the relationship between applied Iranian studies and academic Iranian studies in Russia and to answer the question: What has been the status of Iranian studies in Russia? What is the condition of Iranology today? What is our approach to Russian Iranologists? This study is compiled based on available sources and relies on documentary and library methods and will have an analytical approach.
    Keywords: Iranology, Russia, Cultural Iran, Iranian Studies, Scientific Orientalism, Military Orientalism
  • Mohammad Reza Gholizadeh * Pages 69-89
    The expansion of the relationship between Iran and Europe since the end of the Qajar period and especially after the constitutional revolution, caused Europeans to pay attention and even interest in Iran, and as a result, there was an increase in visits to Iran. One of the consequences of this flow was the expansion of Iranian Studies in the West and the writing of important scientific works in this field. The works made interested Iranians make more efforts to carry out very rare research about Iran and Iranian studies. Mohammad Qazvini is one of the most important of these enthusiasts who has a decisive role and contribution to the evolution of Iranology knowledge in Iran and the West. His long and arduous journey to the West, in addition to showing the Iranian culture and civilization to the Europeans, has had a two-way impact on the personalities of Western Iranologists and his attitude. Therefore, he can be considered the beginning of a revolution in Iranian Studies in the West. Therefore, this research aims to, apart from expressing the importance of Mohammad Qazvini in this trend, deal with his relationship with the most important Iranologists of that time and his influence on modern scientific and research works and methods and their transfer to Iran.
    Keywords: Mohammad Qazvini, Iran, West, Iranian Studies, Orientalism Oriental Studies.. traditional way . Western method
  • Janolah Karimi Motahhar, Zeinab Sadeghi Sahlabad * Pages 90-109

    Khayyam is one of the most famous Iranian poets. His poems are famous not only in Iran, but all over the world. Khayyam's quatrains have been translated many times into all living languages of the world, including Russian. This research was done with the aim of familiarizing Iranian researchers with the nature of Khayyam studies in Russia. And he has discussed the translations of Khayyam's quatrains and the important views of Russian critics about the poems of this great poet. Preliminary studies show that until now Iranian readers are only familiar with the theory of "Wandering Quartets" by Valentin Alekseevich Zhukovski, which is mentioned in most of the books, and to some extent with the view of Yevgeniy Edvardovich Berthels, a Russian orientalist. In this article, an attempt has been made to analyze the views of other Russian critics and researchers about Khayyam's personality and quatrains with a descriptive and analytical method. Since Omar Khayyam's character and method are still the subject of serious scientific debates in the universities of the world, we intend to answer these questions in the present research with a descriptive

    method

    What is Khayyam's position among Russian translators? How is Khayyam depicted in the translations of his quatrains in Russian?




    .

    Keywords: . Khayyam', s quatrains, Russian language Evgenii Eduardovich Bertels, Yulian Semyonovich Semyonov, Valentin Zhukovski
  • Namir Karahalilovic * Pages 110-125
    Iranian studies in Bosnia and Herzegovina have a long history. For a long time, scientists and writers of this region have been familiar with the various elements of Iranian culture. From the beginning of the 20th century, the activities of Bosnian Iranologists began in a contemporary scientific and academic style. But there is still a long way to reach the desired point. According to the necessity of getting acquainted with Iranology in the universities of Bosnia and Herzegovina, in this article, we intend to describe the general history of Iranology in this country, introduce some prominent figures in this field, and briefly introduce and evaluate their actions and scientific and research works. Then, the future prospects of Iranology in Bosnia and Herzegovina and the possible axes of its development should be mentioned. The research method in this article is the historical method and is based on field information
    Keywords: Iranian Studies, Iranolog, Bosnia, Herzegovina. Persian language, literature