فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • راضیه موسوی خورشیدی، محمدحسین شریف زادگان* صفحات 5-37
    «دیدگاه های رابطه ای» از دهه 1990 به منزله رویکردی بدیل به بنیان های فلسفی علوم اجتماعی، با رد دوگانه انگاری و تفکر سلسله مراتبی سنت های مرسوم و همچنین اجتناب از کاستی های نظریه پردازی های میانه گرا مطرح شده اند. این دیدگاه ها با تاکید بر «پیچیدگی»، «به هم پیوستگی» و «عدم قطعیت» هستی، در پی تشریح فرایندهای «شوند» و پویایی های جامعه ای و انسانی اند. «هستی شناسی مسطح» یا «ژرف رابطه گرایی» متاخرترین این دیدگاه هاست. این مقاله قصد دارد با روش سنتزپژوهی، به طور جامع به معرفی و بسط مفهوم، ایده های کلیدی و پیش فرض های بنیادین هستی شناسی مسطح و ره آوردهای به کارگیری آن برای همکاری های رشته ای -که مبتلا به شکاف های متعدد التقاطی و نبود چارچوب روش شناختی منسجم است- بپردازد. «هستی شناسی مسطح» معتقد به «رابطه مندی»، «چندگانگی»، «ناهمگنی»، «پیشایندی بودن» و «فضا-زمان مندی» واقعیت است؛ و موجودیت ها را به شیوه ای ژرف رابطه ای، به مثابه همبستگی ها و پیکربندی های درهم تنیده پویا درنظر می گیرد که وجودشان وابسته به روابط درونی و بینابینی شان است. این دیدگاه خوانشی سیال از «قدرت» -خواه بین انسان ها، خواه بین گونه های انسانی و غیرانسانی- طرح می کند که پاسخگوی دغدغه های انتقادی درباره لزوم دربرگیرندگی اجتماعی و محیط زیستی است. بحران اخیر شیوع جهانی ویروس کرونا و چالش های تغییرات آب وهوایی گواه ادعاهای این دیدگاه اند. بنا بر انگاره های این دیدگاه، حوزه های دانشی عمیقا به هم پیوسته اند و این نشان دهنده ضرورت همکاری رشته ای -اعم از چندرشته ای و میان رشته ای- است. از سوی دیگر، هستی شناسی مسطح بنیان های فلسفی همکاری رشته ای را اساسا به شیوه ای یکپارچه بازتعریف می کند و می تواند گامی به سوی شکل گیری فرارشته ها باشد. چنین دیدگاهی، هم در حوزه علوم اجتماعی و انسانی که با درک پدیده ها سروکار دارند، و هم در حوزه تصمیم سازی و سیاست گذاری عمومی که با رویکردی همکاری رشته ای به تجویز می پردازند، بایسته و شایسته به کارگیری است.
    کلیدواژگان: شوند، پیشایند، ژرف رابطه گرایی، ناهمگنی، چندگانگی، رابطه مندی، فضا-زمان مندی
  • رضا مهدی*، احمد کیخا صفحات 39-79
    بازکاوی وضعیت نوآوری های پژوهشی دانشگاه ها می تواند به بهبود نقش آنها در توسعه فناوری و تبادل دانش میان مخاطبان مختلف اجتماعی و اقتصادی منجر شود و به تعاملات موثرتر میان دانشگاه ها و سایر بخش های کلان جامعه کمک کند. هدف از این مقاله، شناسایی و گزارش نوآوری در حوزه پژوهش، فناوری و تبادل دانش در چند دانشگاه برتر واقع در شهر تهران است. این پژوهش به صورت کمی با استناد به داده های ثبتی نهادی در دو گام انجام شده است. در گام نخست، با مرور غیرنظام مند اسناد، مولفه های چاچوب مفهومی پژوهش شناسایی شده است. مولفه های چارچوب نوآوری در پژوهش، فناوری و تبادل دانش شامل نوآوری در دروندادها، فرایندها و بروندادها است. دروندادها شامل منابع انسانی، منابع مالی و زیرساخت ها، فرایندها شامل ساختارها و تشکیلات، سازوکارها و رویه ها و بروندادها شامل خلق و کاربست دانش و فناوری، طرح های پژوهشی تقاضامحور، کمیت و کیفیت مقالات علمی منتشرشده، چاپ کتاب و انتشار مجله علمی، مراتب اعضای هییت علمی، افتخارات اعضای هییت علمی، گسترش تحصیلات تکمیلی، واحدهای فناور و شرکت های نوپا و دانش بنیان و شتاب دهنده ها، تحرک علمی بین المللی، درآمد حوزه پژوهش، فناوری و تبادل دانش، است. در گام دوم، وضعیت نوآوری در هشت دانشگاه برتر در کارکرد پژوهش، فناوری و تبادل دانش واکاوی شده است. در این دانشگاه ها نوآوری در حوزه پژوهش و فناوری در دو مفهوم و منظر شامل نوآوری در نظام پژوهش و فناوری و عناصر و اجزای آن و پشتیبانی دانشگاه ها و نظام پژوهش و فناوری دانشگاهی از تحول و نوآوری به معنای مقابله با سکون، رکود و ایستایی، وجود دارد. دانشگاه ها در تمامی مولفه های دروندادها، فرایندها و بروندادهای پژوهش، فناوری و تبادل دانش به طور محسوس دارای تحول و نوآوری بوده و پشتیبان نوآوری هستند.
    کلیدواژگان: تبادل دانش، دانشگاه های برتر، نوآوری در پژوهش، نوآوری در فناوری، نوآوری
  • حسن پورنیک* صفحات 81-109
    دوران آنتروپوسن «عصر انسان» با عاملیت بی سابقه انسان در دگرگونی های طبیعت جاندار و بی جان در سطح سیاره ای مشخص می شود. این دگرگونی ها چنان فراگیر و چندبعدی شده اند که برای بررسی علل، عوامل درگیر، و پیامدها مطالعات میان رشته ای ضروری به نظر می رسد. همچنین مفهوم پردازی های تازه ای نیاز است که به فهم این شرایط نوپدید کمک رسانند و راه را برای تحلیل های تجربی و دریافت های نو بگشایند. آغازگاه این راه ، نقد دیدگاه های مدرنیستی مستقر است که با تمایزگذاری میان طبیعت و جامعه، طبیعت را به نیروهای بیرونی، کنترل پذیر و سودمند فرو می کاهند؛ در حالی که انسان را فعال مایشاء پیش فرض گرفته اند و کنش های او را به نوع ابزاری آن فروکاسته اند. چنین نقدی را می شود با نوعی بازاندشی از رابطه انسان و جامعه و طبیعت کامل کرد. این مقاله با استفاده از مطالعه اسنادی و با اتخاذ رهیافتی تطبیقی بحث های مرتبط را از رشته های گوناگون گرد می آورد و مقایسه می کند، تا ابعاد آنتروپوسن روشن و ادبیات مرتبط نقادانه بررسی شود. یافته های این مقاله نشان می دهد که شرایط دوران آنترپوسن، پیامدهایی برای اندیشه و مفهوم پردازی جامعه شناختی دارند. به عبارتی، برخی از مفاهیم مسلط در جامعه شناسی مانند عاملیت نیازمند بازنگری و برخی مناسبات مانند مناسبات انسان/طبیعت و طبیعت/جامعه نیازمند توجه جدی تری هستند. در نتیجه، این مقاله برای نوعی جایگاه مفهوم پردازی شده از طبیعت در ساخت و دگرگونی حیات فردی و جمعی استدلال می کند و شبکه انسان-طبیعت-جامعه را به عنوان راهی برای فهم شرایط دگرگون شونده زیست محیطی سیاره ای در دوران آنتروپوسن پیشنهاد می کند.
    کلیدواژگان: آنتروپوسن، طبیعت، عاملیت، جامعه، شبکه انسان-طبیعت -جامعه
  • سید محمدرضا امیری طهرانی* صفحات 111-139
    رابطه خرد-کلان از مهم ترین موضوعات در مطالعات اجتماعی به معنای عام آن است. این که پدیده کلان چگونه از اجزا و پدیده های خرد حاصل می شود و قوانین پدیده های کلان چه نسبتی با قوانین ذی ربط پدیده های خرد دارد، به مسیله نوظهوری اجتماعی در همه شاخه های علوم اجتماعی مربوط می شود. هیچ پژوهش اجتماعی بدون پیش فرضی صریح یا ضمنی در پاسخ به این مسیله امکان پذیر نیست. نوظهوری اجتماعی به دو نوع قوی و ضعیف تقسیم می شود و رویکردهای روش شناختی در تامین شرایط هر یک، ایستارهای متفاوتی دارند. نوظهوری مستلزم مطالعات میان رشته ای است و تحقیق درباره پدیدار نوظهور، استفاده از رشته های متفاوت را ضرورت می بخشد. در این مقاله تلاش می شود که با روش تحلیلی و میان رشته ای و با بهره جستن از مفاهیم فلسفه ذهن، روان شناسی و عصب زیست شناسی، نخست شرایط نوظهوری اجتماعی تبیین گردد و سپس ایستار رویکردهای روش شناختی فردگرا و جمع گرا اعم از تقلیل گرا و ناتقلیل گرا در تامین این شرایط، نقد و ارزیابی شود. به این منظور، پس از تعریف مفاهیم نوظهوری اجتماعی قوی و ضعیف، در تبیین شرایط نوظهوری قوی از مفاهیم برگرفته از فلسفه ذهن هم چون تحقق چندگانه و انفصال فاحش بهره می گیریم. در تامین شرایط نوظهوری قوی، رویکرد نوظهوری فردگرا با چالش علیت روبه پایین و تقلیل ناپذیری، و رویکرد نوظهوری جمع گرا با چالش شیء انگاری روبرو است.
    کلیدواژگان: نوظهوری اجتماعی، فردگرایی روش شناختی، جمع گرایی روش شناختی، علیت روبه پایین، واقع گرایی، ابتنا، تقلیل پذیری
  • محبوبه طاهری*، عفت السادات افضل طوسی صفحات 141-171
    مشی هنر معاصر در فتح عنوان هنر بی‏قاب در هنر مفهومی، بهره‏وری از انقلاب فناوری و هم کنشی میان مخاطب و اثر هنری، و توجه به مضامین محیط‏زیستی است. از معاصرترین شکل هنرمحیطی موضوع‏گرای ‏معاصر، اکو آرت است که در پرداختن به بحران زیست‎محیطی، آوانگاردی نوین در شیوه بازنمایی هنر ارایه ‎می‏دهد. از سویی، تخریب‏ محیط‎زیست فضایی مشترک برای بازنمایی تعامل گفتمان‏های مختلف دانش ازجمله ابعاد مختلف علم در شناخت این مهم، برای عاملین ایجاد نموده ‎است. از این رو، تبیین تلاقی هنر-علم در هنر محیط زیستی برای درک روابط گفتمانی در هنر معاصر ضرورت انجام این پژوهش است که با مطالعه بازنمایی تعامل گفتمان‏ هنر معاصر با علم در رویکرد انتقادی به بحران ‏محیط زیست با صورت‎بندی گفتمان در قرایت فوکو از اپیستمه، صورت می‏پذیرد. مقاله حاضر در تلاش است با فرض سینرژی هنر-علم با ‏عنوان سامان گفتمانی هنر محیطی معاصر در بازنمایی بحران‏ محیط‎زیستی، صورت‎بندی گفتمانی اکو آرت مبنی‏بر علم را مطالعه‎ کند. روش ‏تحقیق اتخاذ شده در تبیین قواعد گفتمان هنر اکو با استناد به شرح اپیستمه در روش دیرینه‏شناسی در آراء فوکو است که با استناد به منابع کتابخانه‏ای صورت ‎می‏پذیرد. نتیجه آن که هنر معاصر محیط زیستی در تعامل با نهادهای علمی با جلوه‏هایی از هنرهای تجربی، تعاملی، مشارکتی، مبتنی‏بر تحقیقات و روش‎های علمی، فضای گفتمان بحران زیست‏محیطی را بازتولید می‏کند و رابطه هنر-علم می‏تواند به‏عنوان نمایی از معرفت‎شناختی (اپیستمه و صورت‎بندی دانایی) در دوارن معاصر قلمداد شود.
    کلیدواژگان: هنر معاصر، هنر اکولوژیک، گفتمان، اپیستمه
  • احمد محمدی، سید حسن ملائکه*، محمدحسن طالبیان صفحات 173-193

    نظریه درماندگی آموخته شده توسط مارتین سلیگمن در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی ارایه گردید. براساس این نظریه، آموخته های ذهنی پیشین در عملکرد پیش رو تاثیر شگرفی دارد. درماندگی آموخته شده به افراد می آموزد که ماندن در درماندگی آموخته شده آن ها را به انفعال و بی تحرکی می کشاند و می تواند افراد را درمرداب عقب ماندگی، ثابت نگه دارد. این که چه زیرساخت های روانی جامعه را به سمت توسعه رهنمون می کند و یا چه عوامل روانی انفعال جوامع را در پی دارد، از جمله مواردی بود که محقق را به کنکاش در این خصوص سوق داد.هدف از نگارش این مقاله شناسایی عوامل روانی تاثیرگذار در روند توسعه و نقش این عوامل در پیشبرد توسعه در کشورهای کمترتوسعه یافته است. در این مقاله، نوعی همبستگی و رابطه علی و معلولی میان متغیر مستقل (نقش درماندگی آموخته شده) بر متغیر وابسته (روند توسعه) وجود دارد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی است. یافته ها نشان داد که تفاوت بین خود واقعی و خود آرمانی آغازگر تنش و تضاد فکری است و چنین روندی با این تفکر همراه است که هرچه در جهت برون رفت از درماندگی تلاش شود، موفقیت و پیشرفتی حاصل نمی شود و این دقیقا همان مبانی ای است که سلیگمن در درماندگی آموخته شده می آموزد. از آنجا که خودپنداره فرد از واقعیت برمبنای عدم توانایی خود در حل مشکلات و به دنبال آن عدم تبدیل شدن به یک فرد و جامعه توسعه یافته قرار دارد، فرد هیچ گونه تلاشی در جهت فایق آمدن بر شرایط مستولی ندارد. اینجاست که با درماندگی آموخته شده مواجه هستیم. به نظر می رسد راه برون رفت از درماندگی آموخته شده، بیشتر از آن که جنبه فناورانه داشته باشد، ریشه در مشکلات روانی فرد، و به دنبال آن، جامعه دارد. بنابراین، بهترین گزینه در این مسیر می تواند استمداد ازروان شناسان در جهت درمان و شکستن حلقه بسته درماندگی آموخته شده باشد.

    کلیدواژگان: درماندگی آموخته شده، توسعه، خودپنداره، خود واقعی، خودآرمانی
|
  • R. Moussavi Khorshidi, M.H. Sharifzadegan * Pages 5-37
    "Relational perspectives" have been proposed since the 1990s as an alternative approach to the philosophical foundations of social sciences, rejecting hierarchical or binary modes of thought of conventional traditions and avoiding deficiencies of moderate theories. Emphasizing "complexity", "interconnectivity" and "uncertainty" of the world, these views provide accounts of human and social dynamics and processes of "becoming". The latest of these perspectives is "flat ontology" or "deep relationalism". This article provides a comprehensive account of the "flat ontology" concept, its key ideas, and fundamental assumptions through the Research Synthesis, and explores its contributions to co-disciplinary, often suffering from eclectic gaps and the absence of a coherent methodological framework. "Flat ontology" implies "relationality," "multiplicity," "heterogeneity," "contingency," and "spatiotemporality" of reality; and regards entities in a deeply relational way, as dynamic intertwined associations and configurations. This perspective proposes a fluid interpretation of "power", whether among humans or between human and non-human entities, and responds to critical concerns about the necessity of social and environmental inclusiveness. Recent global crises such as the Coronavirus pandemic and climate change confirm the validity of this perspective. According to this view, knowledge fields are deeply interconnected, underscoring the necessity of the co-disciplinary, including multidisciplinary and interdisciplinary. Furthermore, flat ontology redefines the philosophical foundations of the co-disciplinary, towards the transdisciplinarity. Applying such a perspective is important and necessary both in social sciences, which deal with social phenomena, and in public decision -making which prescribes generally in a co-disciplinary way.
    Keywords: becoming, contingency, deep relationalism, homogeneity, multiplicity, relationality, spatiotemporality
  • R. Mahdi *, A. Keykha Pages 39-79
    Investigating and solving the problem of innovative research at universities can help improve the role of these institutions in developing technology and knowledge exchange among different social and economic audiences as well as contribute to more effective interactions between universities and society. The purpose of this article is to identify and report innovation in the field of research, technology, and knowledge exchange in major universities located in Tehran. This research has been carried out quantitatively based on institutional registration data in two steps. First, the components of the model or conceptual framework were identified through an unsystematic review of the documents. The components include innovation in inputs, processes, and outputs. Inputs encompass human and financial resources aw well as infrastructure; processes involve structures, organizations, mechanisms, and procedures; and outputs comprise of creation and application of knowledge and technology, demand-oriented research projects, the quantity and quality of published scientific articles, books, journals, faculty members' scientific ranks, honors they possess, the expansion of postgraduate education, technological units, start-ups, knowledge-based companies and accelerators, international scientific mobility, and income in the field of research, technology, and knowledge exchange. Second, the state of innovation in eight universities under study has been analyzed in the context of research, technology, and knowledge exchange. In these universities, innovation was found to exist in both concept and perspective: innovation in the research and technology system and its elements and components, and the support of universities and the university research and technology system for transformation and innovation to address stagnation, stasis, and recession. Universities have undergone significant transformation and innovation in research inputs, processes, and outputs, technology, and knowledge exchange, hence, they actively support and promote innovation.
    Keywords: knowledge exchange, big universities, research innovation, technological innovation
  • H. Poornik * Pages 81-109
    This article aims to address some of the important consequences of the Anthropocene for social relations from a sociological perspective. Stressing on the multidimensionality of environmental changes globally, the paper argues that understanding the new conditions requires interdisciplinary studies and a reevaluation of existing approaches to nature and environmental issues in general. It uses the notion of the Anthropocene to criticize the well-established modernist view distinguishing between nature and society and to discuss that sociology must include nature as an active and constructive agent in its explanations and problem-definition processes. Additionally, this article proposes “the human-nature-society web” as an analytical framework to explain social conditions in the Anthropocene at micro and macro levels. This proposed framework is applied to shed new light on the concept of agency in social theory and to criticize the neglect of the notion of nature in shaping the agency. It also serves to underline the constructive power of nature in society in three significant areas of institutional arrangement, risk, and technology.
    Keywords: Anthropocene, Nature, Agency, society, human-Nature-Society network
  • M.R. Amiri Tehrani * Pages 111-139
    The individual-community relationship has always been one of the most fundamental topics of social sciences. In sociology, this is known as the micro-macro relationship while in economics it refers to the processes, through which, individual actions lead to macroeconomic phenomena. Based on philosophical discourse and systems theory, many sociologists even use the term "emergence" in their understanding of micro-macro relationship, which refers to collective phenomena that are created by the cooperation of individuals, but cannot be reduced to individual actions. "Emergence" theories attempt to explain the nature of society as a complex system by examining how individuals and their relationships lead to the creation of integrated and macro-social phenomena such as markets, educational systems, cultural beliefs, and shared social practices. As a prelude to activity, every researcher has to answer the question from the methodological point of view, how is it possible to study the behavior of social groups and how can we gain knowledge about the laws related to social groups? Anyone who deals with humanities and social sciences or any reality and phenomenon that affects human beings, inevitably deals with the reality that is emerging. In fact, emergence occurs when one level of reality emerges radically from another level. Examples of emergent levels of reality include how the mind emerges from the body; or the way society emerges from human beings. Therefore, when there is an emerging factor, different scientific disciplines should be used, because it is inevitable to talk about social affairs, psychology and neurobiology, as well as physical and even chemical.
    Keywords: social emergence, Methodological Individualism, methodological collectivism, downward causality, realism, reductionism, subvenience
  • M. Taheri *, E. Afzaltousi Pages 141-171
    In achieving frameless art within the scope of conceptual one, the approach of contemporary art is to utilize the technological revolution and emphasize interaction between audience and the work of art, taking into account the environmental concepts. Ecological art, as one of the most contemporary art forms, represents a new avant-garde style through its treatment of the environmental crisis. The environmental degradation has created a common space for the actors to represent the interaction of different discourses of knowledge, including the different dimensions of science in understanding this issue. By this way, this research is necessary to explain the art-science interaction in ecological art and understand the discursive relations in contemporary art; hence, it is carried out by studying the representation of the interaction between the above two with a critical approach to the environmental crisis as well as the discursive formation in Foucault's reading of episteme. This paper tries to study the discursive formation of ecological art based on science with the assumption of the synergy of art-science as the discursive platform of contemporary art in representing the environmental crisis. The research method in explaining the discursive rules of ecological art is based on the epistemological description in the theory Foucault, which is based on library resources. Using a variety of experimental, interactive, and participatory techniques, contemporary ecological art can regenerate the discursive space of the environmental crisis through interaction between scientific institutions based on scientific research. The art-science relationship can be considered a schema of the epistemology of our time.
    Keywords: contemporary art, ecological art, discourse, episteme, Foucault
  • A. Mohammadi, H. Malaekeh *, M.H. Talebian Pages 173-193

    The theory of learned helplessness was presented by Martin Seligman in the late 60s and the early 70s. According to this theory, the previous mental learning had a tremendous impact on future performance. Learned helplessness is a cognitive process that teaches people that staying in such a state leads them to passivity and inactivity, and can keep people stuck in the quagmire of backwardness. Previously, some authors presented articles on the theory of learned helplessness and development, but in this article, the connection between the two and the effect that learned helplessness has on self-concept is discussed. The purpose of this article is to identify the factors that play a role in the lack of development of societies in order to guide them to the path of development by raising developed people. In this research, there is a kind of correlation and causal relationship between two variables: the independent variable - the role of learned helplessness - on the dependent variable - development process. The method of collecting data is in the form of library and documentary studies. The difference between the real self and the ideal self is the beginning of tension and intellectual conflict, and such a process is associated with the thinking that no matter how much effort is made to get out of helplessness, success and progress will not be achieved, and this is exactly the basics that Seligman teaches us in Learned Helplessness.

    Keywords: learned helplessness, development, self-concept, actual self, ideal self