فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید علاء الدین شاهرخی* صفحات 1-14

    باورها و اعتقادات اسلامی قادر است با معنابخشی به زندگی اجتماعی و قاعده مندسازی مناسبات گروهی موجب هم-گرایی میان مسلمانان شود اما جوامع اسلامی با اختلافات گسترده و پیچده ای مواجه است؛ یکی از مهم ترین اهداف متفکران اسلامی برای بیداری ملت های مسلمان، مقابله با اختلافات بوده است. این پژوهش تلاش دارد ریشه های فکری و فرهنگی اختلافات مسلمانان را باوجود تاکیدات بسیار قرآن و سیره نبوی بر وحدت، مورد آسیب شناسی قرار دهد . این مقاله با استفاده از روش تحلیلی- تاریخی و با بهره مندی از منابع (روش) تلاش دارد این موضوع اساسی را بررسی نماید که هرگونه آینده نگری و برنامه ریزی برای وحدت اسلامی منوط به شناسایی عوامل ایجادکننده اختلاف است که عموما اعتقادی و فرهنگی هستند. شناسایی و علاج ریشه های اختلاف میان مسلمانان موجب موفقیت موج بیداری اسلامی و ناکامی طرح های تفرقه انگیز در جهان اسلام می شود؛ دقت و تامل در قرآن مجید و سیره حضرت محمد(ص) گویای اهمیت و ضرورت این موضوع است. مهم ترین محورهای رفع آسیب های فرهنگی اختلافات: توحید محوری فکری، اصلاح اندیشه های بی بنیان، هم بستگی و مدارای اعتقادی، طرد قومیت گرایی افراطی، نکوهش برتری انگاری شخصی و گروهی، استفاده هدفمند از اجتماعات مذهبی به ویژه حج، طرح حقوق مشترک انسانی، به کارگیری اخلاق اسلامی و تکیه بر آموزه های مشترک دینی مسلمانان است .

    کلیدواژگان: قرآن مجید، آینده بیداری اسلامی، آموزه های نبوی، آسیب شناسی فرهنگی، وحدت مسلمانان
  • اکبر روایی*، حمیدرضا کارگر، مسعود قاسمی صفحات 15-30

    انسان همواره در سودای زندگی بهتر به محیط زیست تعرض کرده و آسیب های بسیاری که برخی جبران ناپذیرند، به آن وارد کرده است. از دیرباز بشر بر این پندار بوده که محیط زیست برای استفاده و بهره آدمی پدیدآمده، هرچند سبب تخریب آن نیز به دست آدمی بوده است. اگرچه در چند دهه گذشته تلاش شده تا با آگاهی بخشی، وضع قوانین و اعمال برخی محدودیت ها از این گنجینه ارزشمند و میراث آیندگان محافظت شود؛ ولی آسیب های جدی و گسترده ای که تا کنون و به صورت سیستماتیک و سازمان یافته توسط دولت ها و شرکت های چندملیتی به محیط زیست وارد شده، نقض گسترده حقوق بنیادین بشر را به دنبال داشته است. پیوند تنگاتنگ میان جرایم حقوق بشری و جرایم زیست محیطی نیز به همین سبب است؛ بنابراین به نظر می رسد یکی از شرایط اساسی حفظ حقوق بشر حفاظت از محیط زیست در برابر جرایم زیست محیطی است. از مهم ترین جرایم زیست محیطی که از دل جنگ ویرانگر و خشونت بار آمریکا علیه ویتنام سر برآورد، اکوساید است که تلاش دوستداران محیط زیست طی چند دهه گذشته برای جرم انگاری این رفتار مخرب بشری به واسطه نفوذ شرکت های چندملیتی و عدم تمایل حکومت ها برای شناسایی این جرم بی نتیجه مانده است. در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی - تحلیلی  ارایه شده ، با نگاهی به سیر تاریخی و تقنینی اکوساید و واکاوی جرایم زیست محیطی از منظر جرم شناسی سبز، جهان بوم و زیست محیطی تلاش شده است ضمن شناسایی مرتکبان این جرم  ضرورت جرم انگاری اکوساید مورد تاکید قرار گیرد.

    کلیدواژگان: اکوساید، جرم، قانون، تاریخ، آینده
  • احمد حقی* صفحات 31-46

    عصرحاضر را باید عصر سردرگمی در میان پیشنهادهای گوناگون و گاه متناقض در خصوص روش ها و رویکردهای گوناگون آموزش و تربیت اخلاقی نامید، چراکه از یک سو رویکردهای سنتی اعم از سکولار و دینی به باد انتقاد گرفته شده و پس از تحمل برچسب هایی مانند تلقینی بودن، بی توجهی به یافته های روانشناسان در رشد اخلاقی، استبدادی بودن، جزمی بودن، متکی بودن بر اقتدار مربی به جای تاکید بر خودمختاری فاعل اخلاقی و بی توجهی به آزادی اندیشه توسط مربیان و پژوهشگران تربیتی و اخلاقی کنار نهاده شده اندبررسی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی نشان می دهد که این نظریه به ابعاد گوناگون رفتارها، ارزش ها، الزام ها و انگیزه های اخلاقی توجه دارد و بنابراین می تواند مبنای نظری مناسبی برای سامان دهی اصول و راهبرد های تربیت اخلاقی باشد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، به عنوان مبنای نظری موردنیاز، جهت ارایه و تبیین راهبرد ها و اصول تربیت اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است که راهبردهای تربیت اخلاقی را که علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان به تبیین آن ها پرداخته اند، با این نظریه مطابقت داده شده و درنهایت با استخراج اصول تربیت اخلاقی از نظریه اعتباریات علامه، چگونگی عملیاتی کردن راهبردهای اخلاقی مذکور به گونه ای هماهنگ با نطریه اعتباریات تبیین گردد.

    کلیدواژگان: تربیت، اخلاق، اعتباریات، تفسیر المیزان، علامه طباطبایی
  • قاسم مختاری، فریبا هادی نژاد صفحات 47-62

    یکی از مباحث مهم معناشناسی، بررسی روابط همنشینی میان واژگان است. این نوشتار بر آن است تا به بررسی و تبیین روابط معنایی واژه «حق» در بافت زبانی آیات آن در قرآن کریم بر اساس دیدگاه «مقاتل بن سلیمان بلخی» بپردازد. مقاله حاضر با بهره گیری از روش معناشناسی به تبیین محورهای همنشینی واژه «حق» با دیگر واژگان قرآنی می پردازد تا از این طریق بتواند معنا و مفهوم این واژه و گستره معنایی آن را در قرآن کریم بدست آورد. قرآن کریم، این کلام گهر بار الهی، مشتمل بر واژگانی است که این واژه ها به نوبه ی خود دربرگیرنده ی معانی متعددی با توجه به ساختار معنایی و نحوی و بافت موضوعی آیات می باشند. از جمله این واژگان؛ واژه ی « حق» می باشد که در برخی آیات قرآن کریم، بار معنایی متعددی را با توجه به موضوع مورد بحث در آیات در بردارد. این نوشتار، با توجه به ساختار معنایی و بافت متنی و موضوعی آیات، به بررسی معانی آن پرداخته و وجوه معنایی آن را از دیدگاه معناشناسی مورد تحلیل قرار داده است. نتیجه ی بررسی و تحلیل معناشناسی در این نوشتار نشان داد که سیر معنایی واژه ی «حق»، معانی متعددی چون: الله، دین اسلام، قرآن، مال و دارایی، بهره، سزاوارتر، دادگری، وجوب، توحید، مفهومی مقابل باطل می باشد. در ادامه نیز با توجه به بررسی آماری انجام شد، واژه ی حق به معنای " راستی و درستی " بیشترین بسامد را نسبت به دیگر معانی این واژه، در قرآن کریم در بر گرفته است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، معناشناسی، واژه ی حق، بافت زبانی، بافت موقعیتی
  • سید ابولفضل سجادی*، مریم یادگاری صفحات 63-75

    جمله ها گاه به دلیل وجود برخی عوامل مختلف می توانند هم زمان بر معانی متضاد دلالت کنند، به گونه ای که هر دو معنا با بافت و سیاق متن هماهنگی و تناسب داشته باشد. قرآن کریم نیز دارای آیاتی است که در عین حال دارای دلالت های متضاد هستند و همین عاملی شده که مفسران و مترجمان در ارایه یک معنای قطعی در مورد این گونه آیات اختلاف نظر داشته باشند. نوشتار حاضر می خواهد با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، عواملی را که سبب ایجاد دلالت متضاد در آیات قرآن کریم می شوند با تکیه بر تفاسیر و ترجمه ها بررسی و تحلیل کند و نشان دهد که اختلاف نظر پیرامون معانی، نشانه ضعف کلام خداوند نیست؛ بلکه میزان بلاغت، انسجام ساختاری و معنایی قرآن کریم را برای مخاطب روشن می سازد؛ بررسی این آیات همچنین مشخص می سازد که تضاد عامل دیگری است که قطعیت کلام را تحت تاثیر قرار می دهد.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، دلالت متضاد، تفسیر، خوانش پذیری، آیات
  • عبدالباسط عرب یوسف آبادی*، صدیقه بزرگ نیا صفحات 77-90

    مطالعه معنا و انتقال آن از طریق زبان که در اشکال متفاوت عاطفی، خبری، پرسشی و امری نمود پیدا می کند در شاخه های گوناگون کاربردشناختی بررسی می شود. از منظر کاربردشناسی یک جمله می تواند در بسترها و بافت های مختلف نقش های متفاوتی داشته باشد که آن نقش های مرسوم تر، معنای اولیه هستند و نقش های دیگر، معانی ثانویه. بر این اساس گزاره های امری نیز می توانند همچنین نقش های متفاوتی را ایفا کنند. از آن جا که قرآن کریم برای افزونی قدرت تاثیر و القای معانی به مخاطب، تجلی گاه نقش های معنایی-کاربردشناختی گزاره های امری است؛ پژوهش حاضر در تلاش است تا با تحلیل کارکردهای زبانی گزاره های امری سوره عنکبوت، به بررسی توانش ارتباطی این سوره و میزان تاثیرگذاری آن در مخاطب بپردازد. به این منظور با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، ویژگی های متن محور و کاربرمحور آیات در کنار عناصر زنجیره ای و زبرزنجیره ای موثر در معانی گزاره های امری این سوره مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که گزاره های امری سوره عنکبوت به ترتیب در نقش های منظوری ارشاد، هشدار، دوام، تهدید، تعجیز و اهانت به کار رفته، و باتوجه به این که بیشتر این گزاره ها خطاب به اهل باطل است؛ لذا چنین برداشت می شود که منطق دینی ابتدا بر ارشاد و راهنمایی استوار است و در صورت مخالفت گمراهان، نخست به آنان هشدار داده می شود و اگر بر سرکشی خود افزودند، آن ها را ضعیف و ناتوان شمرده و به عذاب خداوند وعده می دهد. این نوع ارتباط قرآن با مخاطب، دلیلی قاطع بر اعجاز زبانی آن است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، سوره عنکبوت، نقش های معنایی- کاربردی، گزاره امری
  • حبیب حاتمی کن کبود*، سیده فاطمه طاهری صفحات 91-105

    سبک زندگی اسلامی در مساله ازدواج، فصل بزرگی از کتب فقهی فقهاء را به خود اختصاص داده است. امروزه دغدغه بسیاری از جوانان «همسان همسری» و به تعبیر دینی «کفویت» است که به تبع آن بحث «اجازه و ولایت ابوین در نکاح» که دختران جوان با آن روبرو هستند، مطرح می شود. فقهای امامیه در سه باب: شروط نکاح، آداب و مقدمات نکاح و باب ولایت در نکاح این موضوع را مطرح کرده اند که پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی - تحلیلی و با هدف جستجو و مطالعه دیدگاه فقهای امامیه در پاسخ به دو پرسش: ملاک کفایت و احکام نکاح دختر باکره به غیر هم کفو تدوین و روشن گردید که فقهای امامیه در معنا و ملاک کفویت اختلاف نظر دارند. در مساله ملاک کفویت، برخی فقط اسلام، تعدادی اسلام و ایمان(شیعه) و دسته ی سوم ایمان، اسلام و توانایی پرداخت نفقه را شرط کفایت ازدواج می دانند و در بحث نکاح به غیر هم کفو نیز طبق دیدگاه اکثر ایشان حکم نکاح دختر به غیر هم کفو، حق فسخ عقد برای دختر باکره ی رشیده یا ولی او می باشد.

    کلیدواژگان: ازدواج، کفویت، امامیه، زوج، نکاح، ولایت، فسخ
  • حسین صدیقیان*، موسی سبزی، مهرداد امیری، شهرام رهنما صفحات 107-122

    تاکنون و با استناد به کتب تاریخی  و مذهبی قرون اولیه اسلامی، اطلاعات بسیار ارزشمندی در ارتباط با مذهب تشیع منتشر شده است. با استناد به همین منابع چنین مشخص شده که در این بازه زمانی، مذهب تشیع در شهرها و مناطق مختلف ایران از پیروان زیادی برخوردار بود. اما زمانی که به بررسی یافته های باستان شناسی این دوره زمانی ایران پرداخته می شود که مرتبط با مذهب تشیع باشند، اطلاعات جامع و چندانی در این زمینه منتشر نشده است. با توجه به این امر ضرورت داشت که در پژوهش مستقل و هدف مندی به بررسی چنین شواهدی در سرزمین فعلی ایران پرداخته شود. پرسش اصلی پژوهش حاضر چنین است که آیا شواهد باستان شناسی مانند کتیبه های به کار رفته در آثار تاریخی موجود نیز موید نفوذ و گسترش مذهب تشیع در ایران قرون اولیه اسلامی هستند یا خیر؟ در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار تاریخی قرون اولیه اسلامی ایران که به نحوی در ارتباط با مذهب تشیع باشند، تدوین شده است. نظر به اینکه از قرون اول و دوم هجری شواهد باستان شناسی اندکی مرتبط با مذهب تشیع در ایران شناسایی شد، در مقاله حاضر عمدتا به بررسی آثار قرون سوم تا پنجم هجری پرداخته می شود. روش پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات آن بر پایه بررسی منابع کتابخانه ای و مطالعه برخی آثار تاریخی موجود در موزه های مختلف داخل و خارج از کشور است..

    کلیدواژگان: مذهب تشیع، ایران، قرون اولیه اسلامی، کتیبه
  • حسن کاظمی سهلوانی، سید ابراهیم دیباجی، غلامعباس رضایی هفتادری صفحات 119-130

    با نزول قرآن مسلمانان  با نگرش های مختلف اعتقادی، ادبی، عقلی و برهانی به مطالعه ی آن پرداخته، تفاوت ها و تمایز های آن را با سایر متون ادبی به بررسی و کاوش پرداختند. ازجمله این شیوه ها، شیوه ی ادبی است که با استدلال بر پایه ی متن به عنوان یک واحد به هم پیوسته و به هم وابسته با عنوان «نظم» در پی اثبات مینوی و فرابشری بودن قرآن است. این نظریه توسط عبد القاهر جرجانی تکامل یافت و به نام او مشهور شد.نگاه [1] تفسیری شیخ طوسی در تفسیر تبیان بیانگر این است که شیخ با لحاظ نظریه نظم به تفسیر و تبیین آیات قرآن پرداخته است. اشتراک این دو دیدگاه در چیست؟ نظریه نظم در تبیان چه جایگاهی دارد؟ این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات جایگاه معنا شناسی و نظم را در تفسیر قرآن تشریح نموده و نظریه «معنای معنا» یا تفسیر های چند لایه را درتفسیر برخی آیات تحلیل می نماید. در این تحلیل دریافتیم که شیخ طوسی به نظم به عنوان یک اصل در اعجاز قرآن باور داشته و در تبیین آیات این اصل را لحاظ کرده وبه بررسی روابط میان واژه ها پرداخته است.

  • امیر امیری (مهریاد)* صفحات 121-137

    کانت برای نخستین بار حسیات را به عنوان دروازه هایی کلیدی و محوری برای شناخت معتبر در دنیای عقل بنیاد فلسفیدن مطرح می کند و از نوعی شناخت استعلایی نام می برد. از سوی دیگر بدن بازیگر همواره بر صحنه ی نمایش یا پرده ی سینما حضوری معرفت آفرین و استعلاگون داشته است. این مقاله می کوشد تا با جست وجو در وجوه استعلایی بدن در اندیشه ی کانت و برخی اندیشمندان پس از او با رویکرد پرسش بنیادی هایدگر، به فرایند اندیشه ورزی بدنمندانه ی بازیگر در جهان دراماتیک در پرتو خودآگاهی هگلی، قصدیت برنتانو و شهود هوسرل، و نیز استعلای بازیگر از منظر گروتفسکی توجه کند. از این رو ضمن پیش کشیدن فرازهایی از نگره های بدن محور پس از کانت، می کوشد کیفیت حضور و معنابخشی بدن در این نگره ها را بررسی کند.

    کلیدواژگان: بدن بازیگر، استعلا، کانت، بدن اندیشی، آگاهی استعلایی
  • فاطمه بازوکار، رسول کرمی مقدم*، امیر جوادی صفحات 139-147

    قراردادهای حرفه ای در ورزش از جمله قراردادهای خدماتی می باشند. بر مبنای این قراردادها شخص حرفه ای در چارچوب شروط قراردادی متعهد به تعهدات حرفه ای برای باشگاه خاصی میشود. این قراردادها از آنجایی که ارتباط مستقیمی در نظام اقتصادی دارند دارای اهمیت بسیاری می باشند، به طوری که بسیاری از چالش های مهم در این رابطه در حمایت قانونی قرار گرفته است. از جمله مهمترین چالش های مربوط به قراردادهای حرفه ای در حوزه ورزش را می توان به عدم اهلیت قانونی برخی ورزشکاران در انعقاد قرارداد عنوان کرد زیرا این افراد به فراخور صغر سنی که دارند هرچند در فعالیت خاصی حرفه ای می باشند ولی از نظر سنی اهلیت لازم را برای انعقاد قرارداد ندارند. دومین چالش قراردادهای حرفه ای در ورزش را می توان «شرط عدم رقابت» دانست که در برخی از قراردادها نسبت به شخص حرفه ای این شرط گنجانده می شود و بر اساس آن ورزشکار نمی تواند تا مدت معینی برای تیم های رقیب فعالیت کرده و این عدم فعالیت شامل دوران پس از اتمام قرارداد نیز می شود. در این مقاله سعی شده است قراردادهای حرفه ای در ورزش مورد تشریح قرار گرفته و همچنین برخی چالش های حقوقی در این رابطه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ورزشکار، حرفه ای، قرارداد، اهلیت، رقابت
  • حوریه مرادی، مرتضی اسماعیل نژاد صفحات 175-196

    متاثر از سهم قابل توجه نواحی روستایی در توسعه و به علت ناکامی این جوامع در نیل به عملکرد مطلوب در توسعه صنایع دستی، سنتی و کوچک که انتقال تکنولوژی های ساده را در بطن فرایند توسعه امکانپذیر می سازند، ضرورت تغییر و تحول و داشتن برنامه ای آگاهانه و خردمندانه برای توسعه، به اقتضای تفاوت بخش های مختلف جغرافیایی، سطوح تکنولوژیکی و وسعت بازار، از اهمیت بی بدیلی برخوردار است؛ بطوریکه توجه به این امر، از ارکان اصلی مدیریت جوامع روستایی در عصر پسا توسعه محسوب می گردد. بدین منظور، مقاله حاضر با هدف "بررسی چگونگی مدیریت توسعه جوامع روستایی بر مبنای الگوی اقتضایی کرافت" در نواحی روستایی شهرستان کرمانشاه به بررسی این مهم پرداخت. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 34 تولید کننده، تولیدات محلی که دارای سابق خاص (عمده فعالیت آنها مربوط به صنایع دستی و قالی بافی) در شهرستان بودند و به صورت خانوادگی اداره می شدند (با توجه به الگوی کرافت)، از بین 44 روستای کارآفرین شهرستان کرمانشاه به روش تمام شماری انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از روش های میدانی و پرسشنامه ای استفاده شد که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای متغیر توسعه جوامع روستایی، 72/0 محاسبه شد که بیانگر مناسب بودن ابزار پژوهش بود. برای سازمان دهی و استخراج متغیرها در مدل مفهومی از نظریه انتقال تکنولوژی های ساده استفاه شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری (همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر) برای تبیین علی اثرات مدیریت توسعه جوامع روستایی بر سطوح تکنولوژی و وسعت بازار استفاده شد. نتایج نشان داد، همبستگی قوی بین متغیرهای (فرایند، عملکرد، فرهنگ، مقتضیان محیطی و ساختار) در سطح یک درصد خطا و 99 درصد اطمینان وجود دارد. این متغیرها در مجموع 98 درصد از تغییرات متغیر توسعه جوامع روستایی را تبیین می کنند. در این میان به ترتیب متغیرهای فرهنگ و فرایند (وجود نهادهای مدنی) دارای بیشترین اثرات علی بر توسعه جوامع روستایی بر مبنای فعالیت های سنتی و صنایع دستی بودند.

    کلیدواژگان: تکنولوژی های ساده، مدیریت توسعه، نواحی روستایی، کرمانشاه
|
  • Seyed Alaedin Shahrokhi Pages 1-14

    Islamic beliefs and convictions are capable of bringing meaning to social life and regularizing group relationships to bring about convergence among Muslims, but Islamic societies are faced with wide and complicated differences; One of the most important goals of Islamic thinkers for the awakening of Muslim nations has been to deal with differences. This research tries to diagnose the intellectual and cultural roots of Muslim differences despite the strong emphasis of the Qur'an and the Prophet's life on unity (problem). This article tries to investigate this basic issue by using the analytical-historical method and by benefiting from the sources (method) that any foresight and planning for Islamic unity depends on identifying the factors that cause differences, which are generally religious and are cultural (hypothesis.) Identifying and treating the roots of differences among Muslims will lead to the success of the wave of Islamic awakening and the failure of divisive plans in the Islamic world; Care and reflection in the Glorious Qur'an and the biography of Prophet Muhammad (PBUH) show the importance and necessity of this issue. The most important axes for removing the cultural damage of differences: intellectual monotheism, reforming baseless ideas, religious solidarity and tolerance, rejection of extreme ethnicism, condemnation of personal and group superiority, targeted use of religious communities, especially Hajj is a project of common human rights, application of Islamic ethics and relying on common religious teachings of Muslims (findings.)

    Keywords: The Holy Quran, thefuture of Islamicawakening, propheticteachings, culturalpathology, Muslim.unity
  • Akbar Varvaii, HamidReza Kargar, Masuod GHasemi Pages 15-30

    In the pursuit of a better life, man has always attacked the environment and caused many damages, some of which are irreparable. For a long time, humans have believed that the environment was created for the use and benefit of humans, although the cause of its destruction was also caused by humans. Although efforts have been made in the past few decades to protect this valuable treasure and the heritage of future generations by raising awareness, establishing laws and applying some restrictions; However, the serious and widespread damage caused to the environment by governments and multinational companies in a systematic and organized manner has resulted in extensive violations of fundamental human rights. This is also the reason for the close connection between human rights crimes and environmental crimes; Therefore, it seems that one of the basic conditions for maintaining human rights is protecting the environment against environmental crimes. Ecocide is one of the most important environmental crimes that arose from the destructive and violent war of the United States against Vietnam. The efforts of environmentalists over the past few decades to criminalize this destructive human behavior have been unsuccessful due to the influence of multinational companies and the unwillingness of governments to recognize this crime. In this research, which is presented in a descriptive-analytical and library method, by looking at the historical and legislative process of ecocide and analyzing environmental crimes from the perspective of green, ecological and environmental criminology, while identifying the perpetrators of this crime, the need to criminalize ecocide has been attempted. be emphasized.

    Keywords: Ecocide, crime, law, .history, future
  • Ahmad Haghi Pages 31-46

    The present age should be called the age of confusion among various and sometimes contradictory proposals regarding various methods and approaches of moral education and upbringing, because on the one hand, traditional approaches, both secular and religious, have been heavily criticized and after bearing labels such as indoctrination, ignoring the findings of psychologists. In moral development, being autocratic, dogmatic, relying on the authority of the teacher, instead of emphasizing the autonomy of the moral subject and ignoring the freedom of thought, have been abandoned by educators and educational and moral researchers. The examination of Allameh Tabatabai's credit theory shows that this theory pays attention to various dimensions of behaviors, values, requirements and moral motivations, and therefore it can be a suitable theoretical basis for organizing the principles and strategies of moral education. Accordingly, in the present research, Allameh Tabatabai's theory of credibility, as a necessary theoretical basis, has been examined to present and explain the strategies and principles of moral education, and an attempt has been made to explain the moral education strategies that Allameh Tabatabai explained in Tafsir alMizan with this The theory is matched and finally, by extracting the principles of moral education from Allameh's credit theory, how to operationalize the above-mentioned ethical strategies in a way that is compatible with the credit theory is explained.

    Keywords: Education, ethics, credit, Tafsir al-Mizan, .Allameh Tabatabai
  • Ghasem Mokhtari, Fariba Hadifar Pages 47-62

    An important aspect of semantics, the relationships among the juxtaposition of the words .This article wants to examine and explain the meaning of the word "Haq" language in the context of verses in the Quran based on the attitude of "Mqatl bin Sulayman Balkhi 'pay. This article explores topics through a collocation semantics "right" with the words Qur'an So that it can sense the meaning of the term and the range achieved in the Quran. Quran, the precious word of Allah, contains words that take a variety of meanings in the syntactic and topical contexts in which they appear. The word haq has gained many senses in the contexts in which it has been used in the Quran. This paper seeks to explore the various meanings and senses of the word in the context of use from a semantic point of view. The results show that haq is synonymous with Allah, Islam, Quran, property, etc. Furthermore the statistical analysis that was done showed that the word right means integrity in more frequency than other meanings.

    Keywords: Holy Quran, semantics, word oftruth, linguisticcontext, situational.context
  • Seyed Abolfazle Sajadi, Maryam yadegari Pages 63-75

    Sentences sometimes, due to the existence of some different factors, can indicate opposite meanings at the same time, in such a way that both meanings have harmony and proportion with the context of the text. The Holy Qur'an also has verses that at the same time have contradictory meanings, and this is the reason why commentators and translators differ in providing a definitive meaning for such verses. Based on the descriptive-analytical method, the present article wants to investigate and analyze the factors that cause conflicting meanings in the verses of the Holy Quran, relying on the interpretations and translations, and show that disagreement about the meanings is a sign of weakness. It is not the word of God; Rather, the level of eloquence, the structural and semantic coherence of the Holy Qur'an makes it clear to the audience; Examining these verses also makes it clear that contradiction is another factor that affects the certainty of the word.

    Keywords: The Holy Qur'an, opposite meanings, interpretation, .readability, verses
  • Abdol Baset Arab Yuosef Abadi, Sedighe Bozorgnia Pages 77-90

    The study of meaning and its transmission through language, which manifests itself in different emotional, news, interrogative, and imperative forms, is investigated in various branches of applied science. From the point of view of usage, a sentence can have different roles in different contexts and contexts, the more common roles are the primary meaning and the other roles are the secondary meanings. Based on this, imperative statements can also play different roles. Since the Holy Qur'an is the manifestation of the semantic-utilitarian roles of imperative statements in order to increase the power of influence and induce meanings to the audience; The present research is trying to analyze the linguistic functions of the imperative sentences of Surah Ankabut, to investigate the communication ability of this surah and its impact on the audience. For this purpose, relying on the descriptive-analytical method, the text-oriented and user-oriented features of the verses have been analyzed along with the effective chain and hyperchain elements in the meanings of the imperative statements of this surah. The results indicate that the imperative statements of Surah Ankabut are used in the roles of guidance, warning, durability, threat, praise and insult, respectively, and considering that most of these statements are addressed to the false people; Therefore, it is understood that religious logic is based on guidance and guidance, and if the misguided oppose, they are first warned, and if they increase their disobedience, they are considered weak and incapable, and God promises them punishment. This type of communication between the Qur'an and the audience is a decisive proof of its linguistic miracle.

    Keywords: The Holy Qur'an, opposite meanings, interpretation, .readability, verses
  • Habib Hatami Kankabod, Seyed Fateme Taheri Pages 91-105

    The Islamic way of life in the matter of marriage has taken up a large chapter of the jurisprudence books of the jurists. Today, the concern of many young people is "same wife" and in the religious term, "insufficiency", which leads to the issue of "permission and guardianship of the father in marriage" that young girls face. Imami jurists have raised this issue in three chapters: the conditions of marriage, the customs and preliminaries of marriage, and the chapter on guardianship in marriage. And the rulings on the marriage of a virgin girl other than the same kafu were compiled and it was clarified that the jurists of the Imamiyyah differ on the meaning and criteria of kafu. In the issue of the criterion of sufficiency, some consider only Islam, some Islam and faith (Shia), and the third group consider faith, Islam and the ability to pay alimony to be sufficient for marriage. The right to terminate the marriage is for the unmarried virgin girl or her guardian.

    Keywords: Marriage, Kafvit, Imamiya, couple, Nikah, Wilayat, Termination
  • Hosein Sedighian, Mousa Sabzi, Mehrdad Amiri, Shahram Rahnama Pages 107-122

    So far, citing the historical and religious books of the early Islamic centuries, very valuable information has been published in connection with the Shia religion. Referring to the same sources, it has been determined that during this period, Shia religion had many followers in different cities and regions of Iran. But when the archeological findings of this time period of Iran that are related to the Shiite religion are examined, comprehensive and not much information has been published in this field. Considering this, it was necessary to investigate such evidence in the current territory of Iran in an independent and purposeful research. The main question of the current research is whether the archaeological evidences such as the inscriptions used in the existing historical works also support the influence and spread of Shiism in Iran in the early Islamic centuries or not? As a result, the current research was compiled with the aim of examining the historical works of the early Islamic centuries of Iran that are somehow related to the Shiite religion. Considering that few archeological evidences related to the Shia religion were identified in Iran from the first and second centuries of Hijri, the present article mainly examines the works of the third to fifth centuries of Hijri. The method of the current research is descriptive-analytical and the method of gathering information is based on the review of library sources and the study of some historical works in various museums inside and outside the country.

    Keywords: Shia religion, Iran, early Islamic centuries, inscription
  • Amir Amiri (Mehryad)* Pages 121-137

    For the first time, Kant proposes the senses as key and central gates for authentic knowledge in the world of reason-based philosophizing and mentions a kind of transcendental knowledge. On the other hand, the actor's body has always had a knowledge-creating and inquisitive presence on the stage or the cinema screen. This article tries to examine the transcendental aspects of the body in the thought of Kant and some thinkers after him with the approach of Heidegger's fundamental question, and through this, to the bodily thinking process of the actor in the world. to pay attention to drama in the light of some philosophical and acting thoughts; Ideas such as Hegel's self-awareness, Brentano's intentionality, Husserl's intuition, as well as the actor's transcendence from Grotevsky's point of view. Therefore, in this article, while presenting parts of the body-centered views after Kant to Heidegger, an attempt has been made to examine the quality of the presence and meaningfulness of the actor's body in these views.

    Keywords: Actor's body, transcendence, Kant, thinking body, transcendentalconsciousness
  • Fateme Bazokar, Rasol Karami Moghadam, Amir Javadi Pages 139-147

    Professional contracts in sports are among service contracts. Based on these contracts, a professional commits to professional obligations for a specific club within the framework of the contractual conditions. Since these contracts are directly related to the economic system, they are very important, so that many important challenges in this regard have been legally protected. One of the most important challenges related to professional contracts in the field of sports is the lack of legal eligibility of some athletes to enter into contracts, because these people, due to their young age, although they are professionals in a certain activity, but in terms of age, eligibility is required. do not have to conclude a contract. The second challenge of professional contracts in sports can be considered as "non-competition clause" which is included in some contracts with professional persons and according to which the athlete cannot work for competing teams for a certain period of time and this lack The activity includes the period after the end of the contract. In this article, professional contracts in sports have been explained and also some legal challenges in this regard have been evaluated and analyzed.

    Keywords: Athlete, professional, contract, qualification, competition