فهرست مطالب
نشریه تربیت اسلامی
پیاپی 46 (زمستان 1402)
- تاریخ انتشار: 1402/10/01
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 7-30
تربیت فلسفی از ساحتهای مهم تربیت در دنیای معاصر میباشد؛ لکن از ظرفیت فلسفه اسلامی و آراء فیلسوفان مسلمان دراین عرصه تربیتی کمتر استفاده شده است و عموما متاثر از فلسفه های غربی، اصول و روشهایی برای تربیت فلسفی نسل جوان و نوجوان تجویز میشود. تلقی علامه طباطبایی از فلسفه در میان فلاسفه مسلمان واجد ظرایف و ویژگیهای بدیعی است که در مجموع از ظرفیت خوبی برای تبیین اصول تربیت فلسفی برخوردار است. چیستی ویژگیهای فلسفه از نگاه علامه و در پی آن تبیین اهم اصول تربیت فلسفی مبتنی بر آن، دو سوال اساسی این پژوهش را تشکیل میدهد. برای تبیین تلقی علامه از فلسفه از روش تحلیل مفهوم استفاده شده و برای به دست آوردن اصول تربیت فلسفی مبتنی بر آن از روش استنتاجی بهره گرفته شده است، ده اصل تربیت فلسفی منتج از این پژوهش شامل: حرکت به سمت تفاهم فکری با دیگران، حقیقتجویی و سنجش حقیقت و پندار، کلینگری، علت شناسی، خداشناسی، انسجام گرایی توحیدی، طرد روشهای غیریقینی در فلسفه ورزی، حضور وجودشناسانه فلسفه در علوم، فلسفه ورزی در اعتقادات و تطهیر نفس میباشد.
کلیدواژگان: تربیت فلسفی، فلسفه، علامه طباطبائی، اصول -
صفحات 31-57
دوران کودکی از مهمترین دوران رشد فرد است. در این دوران که اوج تاثیرپذیری کودک از محیط اطراف است، انیمیشن به لحاظ جذابیت و درهم آمیختن تصویر و حرکت توجه کودک را به خود جلب میکند و تاثیر زیادی بر روح و روان وی خواهد داشت. با این وجودابعاد تربیتی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که بر اساس رویکرد اسلامی عمل چه ملاحظات تربیتی−روانشناختیای ناظر بر انیمیشن کودک میتوان داشت؟ روش استفاده شده استنتاج پیشرونده است، بدین صورت که از اهداف و اصول تربیت مطرح شده در رویکرد اسلامی عمل، ملاحظات تربیتی−روانشناختی فیلم و انیمیشن کودک به شکل ضمنی و در 5 دسته کلی استخراج شده است. برخی از این ملاحظات بدین قرارند: پرهیز از مضامین و موارد ضدتربیت چون خشونت] روابط جنسی و احساسات منفی، مواجهه گام به گام و تعویقی با واقعیت های حساسیت برانگیز، پرداخت تبیینی به ارزشها و طرح آنها در فضاسازی زندگی واقعی، پرهیز از اشباع اطلاعاتی، توجه به وضوح و تجسم ارزشی، تبعیت ساختار روایی از ساختارهای علی وخطی روایت، توجه به لایهمندی حوادث و موقعیت ها، برجسته سازی موقعیت های انتخاب و تصمیم، پرداخت فرایندی به زندگی و عملکرد شخصیتهای اصلی و تلاش در جهت تنوع هویتی عدم برتری آنها.
کلیدواژگان: انیمیشن، ملاحظات تربیتی، رویکرد اسلامی عمل، تربیت، کودک -
صفحات 59-82
تعلیم و تربیت مبتنی بر مدیریت تمایلات یکی از رویکردهای جدید در تربیت دینی است که راهکار اصلی آن جهاد با نفس و هدف اساسی آن افزایش توانایی متربیان در مدیریت گرایشهاست. مقاله پیشرو در صدد است این رویکرد به تربیت دینی را در اندیشه های پناهیان بررسی کند. تبیین این رویکرد با آسیب شناسی وضعیت موجود تعلیم و تربیت کشور و با نقطه کانونی تربیت دینی آغاز میگردد و به بازنگری در مفهوم شناسی تربیت دینی منجر میشود و با استفاده از روش تحلیل کیفی، چارچوب کلی این رویکرد شامل ویژگی های تربیت دینی بر پایه مدیریت تمایلات، مبانی، اهداف، محتوا، روشهای ارایه، فضای آموزشی و مراحل تربیت دینی معرفی میشود. در این رویکرد هدف تربیت دینی ارایه برنامهای برای مدیریت تمایلات و توان مندسازی متربی در راستای مخالفت با دوست داشتنیه است. آگاه ساختن متربی از انواع تمایلات و ارایه تمرین هایی برای افزایش قدرت مخالفت با هوای نفس از ویژگی های محتوا، روشها و فضای تربیتی در این رویکرد است. در مراحل تربیت دینی، در دوره اول تمرکز بر شناخت تمایلات است و در دوره دوم تمرکز بر توجه دادن به تمایلات عمیق تر و پنهانتر است.
کلیدواژگان: رویکرد مدیریت تمایلات، تربیت دینی، پناهیان، مبانی، اهداف و روشها -
صفحات 83-102
دغدغه ی دینی سازی علوم انسانی، ایجاب میکند در هر یک از آنها شاخصه هایی عینی، برای اسلامیسازی ارایه شود. علم تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان توجه به فرایند کلان پژوهش، مهمترین عامل در اسلامیسازی این علم به نظر رسید چرا که به وسیله ی آن نه تنها تبیین نسبت علمی بودن و دینیبودن تربیت اسلامی ممکن میشد بلکه پاسخگویی به مسایلی، همچون رابطه ی وحی، عقل و تجربه، جایگاه کارآمدی و رابطه ی عناصر تربیتی با یکدیگر نیز، ممکن میشد. در مقاله ی پیشرو فرایند پژوهش در تربیت اسلامی و پیش فرض های آن بر اساس ملاکهای فلسفی و وحیانی علم به روش ترکیب نظریات مورد واکاوی قرار گرفت و روشن شد که فرایند آن متشکل از دو مرحلهی نظریه پردازی و ارزیابی نظریه است. نظریهپردازی، در گام اول ناظر به اهداف تربیتی بوده و پس از بررسی مبانی، اصول و سایر عناصر تربیتی به نظریه پردازی در رابطه با مسایل تربیتی ختم میشود. علمی بودن این نظریات در گرو واقع نمایی، تفاهم پذیری، تعمی مپذیری و انسجام است و دینی بودن آنها در گرو احراز استناد آنها به وحی. از همین رو تکیه به وحی به عنوان تنها منبع دستیابی به اهداف تربیتی در اولین گام پژوهش، به عنوان اصلیترین عامل دینی سازی این علم به شمار رفته و تکیه بر اهداف تربیتی وحیانی در بررسی مبانی و سایر عناصر تربیتی با کمک عقل و تجربه تضمین کننده ی این امر نسبت به سایر اجزای تربیت اسلامی به شمار میرود. با توجه به این نکات معیارهای استناد، کارآمدی و انسجام درونی و بیرونی را به عنوان معیارهای ارزیابی نظریات در تربیت اسلامی معرفی کردیم.
کلیدواژگان: تربیت اسلامی، معیار اسلامیبودن نظریهها، ویژگیهای علمی، نظریهسازی، معیار ارزیابی نظریهها، روش دستیابی به عناصر تربیتی، روش پژوهش در تربیت اسلامی -
صفحات 103-124
مفهوم فطرت عنصر محوری اندیشه انسانشناسانه بسیاری از اندیشمندان علوم اسلامی است. معانی اتخاذ شده از این مفهوم اما بر خلاف لفظ آن، متعدد بوده و موجب اختلافاتی در تبیین و نتایج حاصل از آن در سایر حوزه های علوم انسانی شده است. در میان اندیشمندان، شهید مطهری فطرت را «ام المعارف» قرآن و اندیشه اسلامی دانسته و آن را محور اندیشه خود قرار داده است. لذا پرداختن به تربیت در اندیشه شهید مطهری، متوقف بر پرداختن به نظریه فطرت در دیدگاه ایشان است. این پژوهش با هدف تحلیل معنای تربیت بر اساس خوانش شهید مطهری از نظریه فطرت انجام شده است. برای این منظور از روش تحلیل محتوی استفاده شده و تمامی آثار مکتوب در دسترس ایشان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که دو معنا از فطرت در اندیشه ایشان قابل استنباط است، یکی فطرت به مثابه نحوه خلقت انسان و دیگری به مثابه بعد انسانی انسان. هر یک از این تعابیر فطرت، دلالتهای تربیتی گوناگونی را موجب میشود. در نتیجه، معنای تربیت در اندیشه ایشان را میتوان در تبیین مضامینی چون اصلاح، شکوفایی، هدایت، تکامل و رشد پیجویی کرد.
کلیدواژگان: فطرت، تربیت، رشد، تکامل، شکوفایی، شهید مطهری -
صفحات 125-146
شایستگی سازهای است که همچون چتر بر تمام موفقیت ها و عملکردهای عالی معلم سایه میاندازد. هدف از این مطالعه، شناسایی ابعاد و مولفه های شایستگی حرفهای معلمان و ارایه مدل مفهومی در تراز جمهوری اسلامی ایران است.با روش پژوهش داده بنیاد انجام شده است .جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان علوم تربیتی و کلیه اسناد تحولی و بود . تعداد 11نفر به عنوان نمونه پژوهش بر اساس دو عامل تخصص و تجربه، از استادان دانشگاه تا رسیدن دادها به اشباع نظری از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند ؛ ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته و بحث گروه کانونی و اسناد مرتبط با موضوع بود . پس از پیاده سازی مصاحبه ها، تحلیل داده های اولیه از طریق تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهره گیری از نرم افزار مکس کیو دا انجام شد. روایی آن با روش سه سویه نگری منابع دادهها تایید شد و پایایی آن با روش توافق بین دو کدگذار 03/86 درصد به دست آمد که بیانگر همخوانی بالا و پایایی مناسب است. یافته پژوهش موجود در4 بعد و 19 مولفه و 96 خرده مولفه شناسایی شد که این ابعاد شامل دانش حرفه ای، عمل حرفه ای، تعهد حرفهای و توسعه هویت حرفهای است، شایستگی حرفه ای بر اساس اخلاق حرفه ای، پایبندی به ارزش های دینی و صلاحیت حرفهای تبیین شده است. در شیوه های جدید تربیت معلم توصیه می شود.
کلیدواژگان: شایستگی حرفهای معلم، دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان، دانش حرفهای، عمل حرفهای، تعهد حرفهای، توسعه هویت حرفهای
-
Pages 7-30
Philosophical education is one of the important fields of education in the contemporary world; however, the capacity of Islamic philosophy and the views of Muslim philosophers have been underused in this field of education, and generally, under the influence of Western philosophies, the principles and methods are prescribed for the philosophical education of the young generation. Allameh Tabatabai’s perception of philosophy among Muslim philosophers has novel nuances and characteristics that, in general, has a good capacity to explain the principles of philosophical education. What are the characteristics of philosophy from Allameh’s point of view? And what is the most important principles of philosophical education based on it? These are the two main questions of this research. The concept analysis method has been used to explain Allameh’s understanding of philosophy, and the inferential method has been used to obtain the principles of philosophical education based on it. Ten principles of philosophical education resulting from this research include: moving towards Intellectual understanding with others, truth-seeking and measurement of truth and idea, holism, etiology, theology, monotheistic coherence, rejection of uncertain methods in philosophy, ontological presence of philosophy in sciences, and philosophizing in beliefs and self-purification.
Keywords: philosophy, philosophical education, principles, Allameh Tabatabaie -
Pages 31-57
While there are many pieces of research about the technical dimensions of animation, its educational dimensions are not studied. The main research question of this paper is: what educational−psychological criteria should be considered in the child's media (animation) based on Islamic theory of action? The method approach used in this research is progressive inference, in which, regarding the educational goals and principles of the Islamic theory of action, the educational−psychological criteria of the film and the child's animation are implicitly extracted. We can classify the criteria into five categories: Criteria for physical and mental health, Criteria for familiarizing children with moral/religious values, Criteria for strengthening children's thinking, Criteria for enforcement of the dispositions of the choosing and responsibility in children, and Criteria for dynamist rational identities. Some of these criteria are as follows: avoiding the institutionalization of negative emotions in the audio−visual and narrative aspects of animation; avoiding negative themes and issues such as violence and sexual relations in narratives and visual effects, step−by−step and delayed encountering with dolorous realities in the narrative−visual structure of animation, explanatory attention to moral−religious values, avoidance of information saturation, attention to clarity and value embodiment in animation, designing real−life values in the narration, following the narrative structure of the animation from the causal and linear structures of narration, highlighting the choosing and decision making situations in animation, considering the process of the life in animation, and attempting to diversify the identities.
Keywords: Animation, educational criteria, Islamic theory of action, education, child -
Pages 59-82
Education and training based on the management of inclinations is one of the new approaches in religious education, the main solution of which is jihad with the soul and its main goal is to increase the ability of educators to manage inclinations. The following article aims to examine this approach to religious education in the ideas of Hujjat al−Islam and Muslimeen Panahian. The explanation of this approach begins with the pathology of the current state of education in the country and the focal point of religious education and leads to a revision of the concept of religious education. In this article, using the qualitative analysis method, the general framework of this approach is introduced, including the characteristics of religious education based on the management of desires, foundations, goals, content, presentation methods, educational environment, and stages of religious education.In this approach, the goal of religious education is to provide a program for managing tendencies and empowering the teacher to oppose the lovable. Informing the teacher about all kinds of tendencies and providing exercises to increase the strength of opposition to the air of the breath is one of the characteristics of the content, methods and educational atmosphere of this approach. In the stages of religious education, in the first period, the focus is on recognizing desires, and the second period is followed based on paying attention to deeper and hidden desires.
Keywords: The trends management approach, Religious education, Panahyan, foundations, principles, goals & methods -
Pages 83-102
Concerns about the Islamicization of humanities make it necessary to offer objective criteria, and the science of education is no exception. Thus, attending the macro process of research is the most significant factor in the Islamicization of education. That is because the factor both makes it possible to explain the relationship between the scientific and religious aspects of Islamic education and facilitates responding to issues like the relationship between the divine message, reason, and experience, the status of efficacy, and the relationships between educational elements. The present study investigated discussions on the philosophy of science and Islamic education, and it was shown that the process of doing research in Islamic education was, similar to other sciences, made up of two stages (i.e., theorization and theory evaluation). The stages of theorization in that science started with theorization about educational goals, proceeded by investigating the foundations, principles, and other educational elements, and ended with theorization about educational issues. The results showed that the scientific dimension of the theories was approved when they reflected reality and were agreeable, generalizable, and coherent, while the religious dimension relied on their reference to the divine message. Thus, reliance on the divine message as the only source of achieving educational goals was considered the most significant factor in the Islamicization of science at the first step of the study, and reliance on divine educational goals with the assistance of reason and experience was theorized as the guarantees of achieving the specified goals in the investigation of the foundations and other educational components. Therefore, reference, efficacy, and internal and external coherence were introduced as the criteria to evaluate theories on Islamic education.
Keywords: Islamic education, Islamicness of theories criterion, scientific features, building theories, theories’ evaluation criterion, a model for obtaining the educational system’s elements, Research method in Islamic education -
Pages 103-124
The concept of Fitrah is the central element of the anthropological thought of many thinkers of Islamic sciences. The meanings adopted from this concept, however, contrary to its word, are numerous and have caused differences in the explanation and results of it in other fields of humanities. Among the thinkers, Martyr Motahari considered Fitrah to be the "Umm al−Ma'arif" of the Quran and Islamic thought and made it the center of his thought. Therefore, dealing with education in the thought of Martyr Motahari is limited to dealing with the theory of Fitrah in his view. This research was conducted to analyze the meaning of education based on Shahid Motahari's view of the theory of Fitrah. For this purpose, the content analysis method was used and all his written works were examined. The results obtained from the stages of data collection have been classified and analyzed by the content analysis method. The results of this research show that two meanings of Fitrah can be inferred from his thought, one is Fitrah as the way of human creation and the other as the human dimension of man. Each of these interpretations of Fitrah causes various educational implications. As a result, the meaning of education in his thought can be found in the explanation of different themes such as amendment, prosperity, guidance, evolution, and growth.
Keywords: Fitrah, education, Growth, evolution, prosperity -
Pages 125-146
Competence is a structure that casts a shadow over all the weaknesses and excellent performances of a teacher like an umbrella. The purpose of this study is to identify the dimensions and components of teachers' professional competence in the level of the Islamic Republic of Iran. The grounded theory qualitative research method has been used. The community of this research included experts in educational sciences and all developmental documents and theoretical foundations, and 11 people were selected as the research sample based on the two factors of expertise and experience, from university professors until the data reached theoretical saturation through targeted sampling; The data collection tools were semi-structured interviews, focus group discussions and documents related to the topic. After the implementation of the interviews, primary data analysis was done through inductive content analysis using open, central and selective coding techniques and using Max QDA software for qualitative data analysis. Validity was confirmed by the three-way method of data sources, and its reliability was obtained by the agreement method between two coders of 86.03%, which shows high concordance and adequate reliability. The research findings were identified in 4 dimensions and 19 components and 96 sub-components, which are: professional knowledge, professional practice, professional commitment and professional identity development. Therefore, professional competence including professional ethics, adherence to religious values and professional competence has been explained and should be used in new methods of teacher training.
Keywords: teacher's professional competence, graduates of Farhangian University, professional knowledge, professional practice, professional commitment, professional identity development