فهرست مطالب

دانش سیاسی - سال بیستم شماره 1 (پیاپی 39، بهار و تابستان 1403)

مجله دانش سیاسی
سال بیستم شماره 1 (پیاپی 39، بهار و تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/19
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نفیسه اخوان نیلچی*، محمدرحیم عیوضی، مهدی نادری صفحات 1-26

    انقلاب اسلامی امری در حال صیرورت است و فرایند تکاملی آن شامل مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی می شود. جریان حلقه های میانی مفهومی نوین است که به نقش آفرینی عمومی مردم در عرصه سیاسی اجتماعی اشاره دارد. مسئله پژوهش حاضر ناظر بر ماهیت و سازمان دهی حلقه های میانی در تحقق اهداف مردم سالار دینی است. در این مسیر با مصاحبه با خبرگان و تحلیل داده ها در نرم افزار MAXQDA این نتیجه حاصل شد که کارکرد مهم آن، پیوند گذشته با آینده، پیوند وضع موجود با آرمان ها و پیوند انقلاب اسلامی با تمدن نوین اسلامی است و اینکه هدایت و برنامه ریزی اجتماعی تمامی حرکت های عمومی در جامعه را بر مبنای هم افزایی و خودسازماندهی راهبری خواهد کرد.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی، حلقه های میانی، دولت اسلامی، مقام معظم رهبری، مکس کیودا
  • امین پورنقی*، احمد فلاحی، بهنام نقی پور گیوی صفحات 27-58

    اگرچه رویکرد اعلامی مبنی بر جدایی ورزش از ایدئولوژی توسط بسیاری از سازمان های مرتبط بیان و ترویج می شود؛ اما تحلیل تجارب کشورهای مختلف حکایت از ارتباط بین این دو دارد. در مقاله حاضر پیامدهای ناشی از حضور نئولیبرالیسم در حوزه ورزش ایران با استفاده از روش تحلیل مضمون بیان شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که در دو دهه گذشته، سیاست های توسعه ای جمهوری اسلامی ایران کم وبیش از الگوی جهانی نئولیبرالیسم پیروی کرده و همین امر ورزش ایران را تحت تاثیر قرار داده و پیامدهای مهمی در پی داشته که مهم ترین آنها عبارت اند از: اهتمام زیاد به حضور و میزبانی رویدادهای ورزشی گوناگون در سطح بین المللی، ایجاد لیگ های مختلف حرفه ای در ورزش و به تبع آن حاکمیت رویکرد تجاری و صنعتی در ورزش، صرف هزینه های هنگفت از طرف دولت برای باشگاه داری، توسعه شرکت های ورزشی فعال در عرصه های مختلف تجارت ورزش، تجاری شدن آموزش رشته های ورزشی، تجاری سازی محصولات و خدمات ورزشی، مدیریت ورزش همگانی توسط بخش خصوصی در قالب باشگاه های ورزشی محلی و منطقه ای و همچنین مدیریت بخشی قابل توجهی از ورزش تربیتی تحت عنوان مدارس غیردولتی.

    کلیدواژگان: نئولیبرالیسم، خصوصی سازی، مقررات زدایی، ورزش، تجاری سازی، صنعت ورزش، تحلیل مضمون، جمهوری اسلامی ایران
  • محمود تعجبی*، افشین افضلی، فخرالسادات نصیری ولیک بنی صفحات 59-81

    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان مشارکت سیاسی جوانان استان همدان و عوامل موثر بر آن است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش کلیه جوانان 18 تا 34 سال استان همدان در سال 1398 که تعداد کل آنها بر اساس آمار اعلامی مرکز آمار ایران 543486 نفر می باشد، بود. برای انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شده است. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول برآورد نمونه از جامعه کرجسی مورگان، تعداد 384 نفر برآورد شد؛ اما با هدف افزایش اعتبار و کاهش خطا، تعداد 506 پرسش نامه توزیع، که تعداد 475 پرسش نامه جمع آوری شد. اطلاعات به وسیله پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری گردید. به طور کلی میزان مشارکت سیاسی 232 نفر (4/48 درصد) از نمونه موردمطالعه، خیلی کم، 84 نفر (7/17 درصد) کم، 98 نفر (6/20 درصد) متوسط، 35 نفر (4/7 درصد) زیاد و 28 نفر (9/5 درصد) خیلی زیاد است. نتایج نشان داد تحصیلات تاثیر چندانی در میزان مشارکت سیاسی جوانان ندارد و بین میزان تحصیلات جوانان، تحصیلات پدر و مادر با مشارکت سیاسی نمونه رابطه معناداری دیده نشد. همچنین، مشخص شد که بین نگرش مذهبی نمونه موردمطالعه و مشارکت سیاسی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین میزان آگاهی سیاسی و میزان مشارکت سیاسی نمونه رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که بین مشارکت سیاسی جوانان و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین مشارکت سیاسی جوانان و میزان استفاده آنها از رسانه های ارتباط جمعی و میزان استفاده از تلویزیون و روزنامه ها رابطه مثبت وجود دارد و با میزان استفاده از ماهواره و اینترنت، رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین وضعیت اقتصادی خانواده ها و وضعیت اقتصادی نمونه مورد مطالعه (جوانان) با مشارکت سیاسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: آگاهی سیاسی، ارزش، جوانان، شبکه های اجتماعی، مشارکت سیاسی، نگرش همدان
  • علی جعفری*، محمد برجعلی زاده صفحات 83-105

    فناوری های نوین ارتباطی از طریق ایجاد همگرایی بین شبکه های ماهواره ای و اینترنتی بستر ظهور بازیگران جدید اعم از دولت ها، سازمان ها، شرکت ها، گروه ها و شخصیت های جدید را برای ورود به عرصه سیاست خارجی و رقابت آشکار با قدرت های سنتی در حوزه روابط بین الملل گشوده است. بررسی تاثیر فناوری های نوین در ظهور بازیگران جدید در حوزه بین الملل مسئله پژوهش حاضر است و برای این منظور از رهیافت لیبرالیسم و نظریه های قدرت و فناوری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته های علوم سیاسی و علوم ارتباطات، صاحب نظران و کارشناسان رسانه سراسر کشور در سال 1399 و حجم نمونه نیز 384 نفر است. یافته های پژوهش نشان داد که فناوری های نوین ارتباطی شامل پنج عامل شبکه های اجتماعی تحت وب و موبایلی، روزنامه نگاری سایبری، فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و اینترنت، در ظهور کنشگران حوزه جهانی تاثیرگذارند؛ اما این تاثیرگذاری ها یکسان نبوده و بیشترین تاثیر به دوعامل اینترنت و فضای مجازی اختصاص دارد.

    کلیدواژگان: اینترنت، تروریسم مجازی، روابط بین الملل، روزنامه نگاری سایبر، روش پیمایش، سازمان های فراملی، شبکه های ماهواره ای، شرکت های چندملیتی، فضای مجازی فناوری های نوین ارتباطی
  • حسن خدادی*، محمد ربیعی کهندانی صفحات 107-129

    «منازعه» را می توان مفهوم محوری فعالیت های سیاسی و اجتماعی در دوره انقلاب قلمداد نمود. براین مبنا جهت شناخت بهتر دو بازیگر سیاسی «حزب جمهوری اسلامی» و «سازمان مجاهدین خلق»، به طرح این پرسش اصلی پرداخته شده که شباهت ها و تفاوت های فهم این دو بازیگر از مفهوم منازعه چیستند؟ برای این منظور با استفاده از روش تحلیل استعاره ای، اصول و آموزه های هر دو بازیگر سیاسی تحلیل و درنهایت نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که در گفتمان های حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین خلق برای فهم منازعه از حوزه های مبدا مشابهی مانند وسیله، جنگ، کمال، حق، عبادت، وظیفه، رستگاری، تطبیق و بقای اصلح استفاده شده؛ اما این تشابه حوزه های مفهومی سبب فهم مشابه از مفهوم منازعه نشده است. چون این تشکل ها از دو استعاره بنیادی متفاوت برای فهم علل منازعه استفاده نموده و درنتیجه نوع فهمی که از استعاره های مفهومی مشترک دارند، بسیار متفاوت می باشد.

    کلیدواژگان: جمهوی اسلامی ایران، حزب جمهوری اسلامی، روش تحلیل استعاره ای زبان شناسی شناختی، سازمان مجاهدین خلق، منازعه سیاسی
  • اکبر ذوالفقاری*، طاها عشایری، طاهره جهان پرور، فائزه رقمی صفحات 131-146

    مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی بعد از انقلاب 1357، به مسئله ای اجتماعی فرهنگی تبدیل شده است؛ به طوری که در ساختار حکمرانی اسلامی، اهمیت دینداری جامعه بیش ازپیش در پویایی و پایایی آن تاثیر دارد. موضوع پژوهش حاضر مطالعه میزان تاثیر ساختار دینی جامعه بر گرایش به مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش از نوع فراتحلیل کمی دربازه زمانی 1385 الی 1402 انتخاب شده است. از جامعه آماری 42 سند به روش نمونه گیری غیراحتمالی، 26 سند جهت ورود به نرم افزار cma2 انتخاب شدند. از آزمون های f فیشر و d کوهن برای برآورد مقدار اثر نهایی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین ساختار دینی جامعه و مشارکت سیاسی رابطه معنی داری وجود دارد. میزان تاثیر ابعاد مختلف دینداری به این شرح است: بعد اعتقادی (0.241)، بعد مناسکی (0.256)، بعد عاطفی (0.167)، بعد پیامدی (0.198) و بعد تجربی (0.200).

    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، حکمرانی سیاسی، ساختار دینی جامعه، فراتحلیل، مشارکت سیاسی
  • محسن ردادی*، محمود مهام صفحات 147-170

    سرمایه اجتماعی ازجمله مفاهیمی است که برای بهبود و کارآمدی نظام سیاسی بسیار موثر است. وجود سرمایه اجتماعی باعث تسهیل برنامه های نظام سیاسی می شود. در این نوشتار تلاش شده است سرمایه اجتماعی در نهج البلاغه بررسی شود. سوال اصلی مقاله این است که «چه محتواهایی در نهج البلاغه وجود دارد که به بهبود و ارتقای سرمایه اجتماعی دلالت دارد؟». برای پاسخ به این سوال ابتدا مفهوم مرکزی سرمایه اجتماعی بررسی شده و سپس با مراجعه به نهج البلاغه، مفاهیم و گزاره هایی که به این مفهوم مرکزی (همدلی) اشاره دارند، استخراج می شوند. هدف این نوشتار این است که ضمن بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی، صورت بندی ای از محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی در اندیشه امام علی (علیه السلام) ارائه کند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی که به مفهوم همدلی میان مردم و حکومت اشاره دارد، در چهار دسته محتواهای مرتبط با همنشینی، سازگاری، پیوند دادن و ایجاد محبت قابل صورت بندی است.

    کلیدواژگان: امام علی (علیه السلام)، اندیشه سیاسی اسلام، حکومت علوی، سرمایه اجتماعی، مطالعات اسلامی، نهج البلاغه
  • محمدحسن زندوکیلی*، جلال درخشه صفحات 171-196

    این مقاله در پی آن است که بر پایه آرای شهید سیدمحمدباقر صدر، اندیشه مقاومت اسلامی را در قالب چهار سرمایه مفهومی بازسازی کند. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی بوده و با هدف گردآوری داده ها از «روش اسنادی» بهره می برد. همچنین در این جستار نظری، به منظور تحلیل داده ها از روش «جستاری» استفاده می شود. مبتنی بر گام های چهارگانه این روش، پژوهشگران درصدد آن هستند که به توصیف و تشریح «وضعیت موجود»، «وضعیت گذار» و «وضعیت مطلوب» بپردازند. پرسش اصلی این است که «با معیار قرار دادن آرای شهید سیدمحمدباقر صدر، چگونه می توان نوعی صورت بندی از اندیشه مقاومت اسلامی ارائه کرد؟». به نظر می رسد، میان اندیشه نظام سازانه و دیدگاه های مبارزاتی شهید صدر پیوند وثیق و مهمی برقرار است. طبق دیدگاه این اندیشمند مسلمان، به سبب سلطه استعمار و انحطاط امت، شکاف فزاینده ای میان جامعه کنونی و جامعه آرمانی پدید آمده است. در چنین شرایطی ضروری است مقاومت را به مثابه تمهیدی راهبردی برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب درنظر گرفت. در خاتمه، دستاورد نهایی این پژوهش بیانگر آن است که شالوده اندیشه مبارزاتی شهید صدر، برپایه نظریه «مقاومت همه جانبه» بنا شده و مقاومت اسلامی در تمام ابعاد حیات انسانی بسط یافته است.

    کلیدواژگان: استعمار، توماس اسپریگنز، جامعه توحیدی، حکومت اسلامی، سیدمحمدباقر صدر، مقاومت اسلامی
  • علی عارفیان، محمودرضا رهبرقاضی*، عباس حاتمی صفحات 197-220

    با عنایت به طرح گسترده موضوع مردم سالاری و توجه به جایگاه این پدیده در اداره بهتر جوامع، شاهد پرداختن محققان به عوامل مهم تاثیرگذار بر مردم سالاری طی سال های اخیر بوده ایم. ازآن جمله می توان به فناوری های ارتباطی نوین اشاره داشت که تقریبا همه حوزه های حیات انسان را تحت تاثیر قرار داده اند. مسئله پژوهش حاضر ناظر بر تاثیرهای ناشی از رواج فناوری های نوین بر فرهنگ سیاسی مردم سالار در ایران می باشد. در این پژوهش، به منظور آزمون فرضیه ها، از موج هفتم داده های پیمایش ارزش های جهانی درباره ایران که از 1499 نفر از شهروندان جمع آوری شده، استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رسانه های اجتماعی به طور مستقیم تاثیر معنا داری بر فرهنگ مردم سالار فرامادی گرایانه نداشته اند؛ اما این نوع از رسانه ها می توانند به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی ارزش های رهایی، باعث افزایش گرایش شهروندان به فرهنگ مردم سالار فرامادی گرایانه گردند. از سوی دیگر، نتایج نشان می دهد که رسانه های اجتماعی از طریق متغیر میانجی ارزش های سکولار، به طور معناداری باعث کاهش گرایش به فرهنگ مردم سالار فرامادی گرایانه در ایران شده اند و متغیر میانجی ارزش های سکولار، نقشی منفی دررابطه با رسانه های اجتماعی و فرهنگ مردم سالار فرامادی گرایانه بازی کرده است.

    کلیدواژگان: ارزش های رهایی، ارزش های سکولار، جمهوری اسلامی ایران، رسانه های اجتماعی، فرهنگ مردم سالارانه، فرهنگ مردم سالار فرامادی گرایانه، مردم سالاری
  • احسان فرزانه*، سجاد چیت فروش صفحات 221-246

    انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند دهه اخیر، فرایندها و روابط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در سرتاسر جهان به طور چشمگیری تغییر داده است. با توجه به ارتباط اندام وار نظام سیاسی، وضعیت فرهنگی و مناسبات اجتماعی، دولت نوین نیز نمی تواند از تبعات گسترش فضای مجازی، مصون باشد. مقاله حاضر درصدد پاسخگویی بدین پرسش این است که فضای مجازی مشخصا موجب چه تحولاتی در ساختار دولت نوین شده است؟ تبیین چنین تحولاتی ضمن ایجاد آگاهی در خصوص ساختار و کارکردهای دولت در عصر انقلاب اطلاعاتی، جهت اتخاذ الگوی صحیح حکمرانی و سیاست های کارا در حوزه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز اهمیت تعیین کننده دارد. در مقاله حاضر تاثیر گسترش فضای مجازی بر تحول ساختاری دولت با بهره گیری از نظریه انتقادی فناوری بررسی شده است. در این چهارچوب تبیین شده است که فضای مجازی سبب ساز مذکور «شبکه ای»، «رسانه ای»، «مجازی» و «فراقلمرویی» شدن دولت شده است.

    کلیدواژگان: جهانی سازی، حاکمیت، دولت ملت، دولت شبکه ای، دولت مجازی، فضای مجازی، نئولیبرالیسم
  • مهناز گودرزی، سعید وثوقی*، شهروز ابراهیمی صفحات 247-272

    سیاست خارجی چین به عنوان یکی از قدرت های نوظهور نظام بین الملل متاثر از مولفه های متعددی است. رویکردهای مختلف نظری نیز، هرکدام به بررسی برخی از مولفه های تصمیم ساز در سیاست خارجی چین پرداخته اند؛ اما آنچه در این میان مغفول مانده، نقش هویت سیاسی در مفصل بندی سیاست خارجی این کشور است. چین با ترکیب ارزش های هویتی از گذشته تا به امروز تلاش دارد، پیگیر راهبرد خیزش مسالمت آمیز مطابق با مناسبات نوین هویتی در نظام بین الملل معاصر باشد و ضمن بازسازی پایه های قدرت خود را به عنوان بازیگر برهم زننده وضع موجود معرفی نکند. در این مقاله به این سئوال پاسخ داده می شود که، مولفه های هویتی سیاست خارجی چه تاثیری بر رفتار سیاسی چین در برابر جمهوری اسلامی ایران از سال 2000 تا سال 2022 داشته است؟ نویسندگان با استفاده از نظریه سازه انگاری کل نگر، به این نتیجه رسیده اند که: تحولات رخ داده در مولفه های هویتی سیاست خارجی چین سبب شده تا این کشور بر اساس «هویت توسعه گرایی اقتصادی مسالمت آمیز» سیاست خارجی اش را تنظیم نموده و درنتیجه به عنوان «بازیگر بازرگان صلح جو» در تعامل با ایران ایفا نقش کند.

    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، چین، سیاست خارجی، نظام بین الملل، نظریه سازه انگاری کل نگر، هویت، هویت اجتماعی، هویت جمعی
  • رامین مددلو* صفحات 273-294

    عدالت اجتماعی یکی از مفاهیم سازنده فرهنگ سیاسی جامعه ایران است و غفلت از آن می تواند به ایجاد فاصله میان ذهنیت جامعه، نخبگان و سیاستمداران در باب سیاست ورزی مقبول ایرانی منجر شود. با توجه به نقش مردم در معناسازی از عدالت اجتماعی از نظر والزر، در این پژوهش تلاش شد به این پرسش پاسخ داده شود که آیا می توان از نظریه برابری پیچیده جهت فهم عدالت اجتماعی از منظر ایرانیان بهره برد؟ به منظور پاسخ به آن از نظریه همروی به عنوان روش تطبیق نظریه (متن) بر جامعه (زمینه) بهره گرفته شد و تلاش برای پاسخ به پرسش های انتقادی طرح شده به بازطراحی نظریه برابری پیچیده تحت عنوان سیاست عدالت محور منجر گردید. سیاست عدالت محور با تمرکز بر جامعه ایران اسلامی و خیر اجتماعی قدرت سیاسی بر آن است که قدرت سیاسی با سایر خیرهای اجتماعی دارای عرصه مشترک است، فهم ها در اندیشه یک فرد دارای سرمنشاهای مجزا از یکدیگر نیست، فهم کامل معناسازی اجتماعی از قدرت سیاسی آن هنگام میسر است که میان متن و زمینه همراهی ایجاد کنیم و نیز در یک جامعه، از قدرت سیاسی ممکن است معانی اجتماعی متعددی ساخته شود.

    کلیدواژگان: ایران، برابری پیچیده، عدالت اجتماعی، قدرت سیاسی، نظریه همروی، والزر
|
  • nafise akhavan nilchi *, mohammadrahim eyvazi, mahdi naderi Pages 1-26

    In Iran's political sociology, the Islamic revolution is a continuous thing, in progress and not finished. The evolutionary process of the Islamic revolution includes five stages. Islamic revolution, Islamic system, Islamic state, Islamic society and new Islamic civilization are these stages. Exactly the spirit of the general will of the people can be seen in all these steps Different groups of people play a role in Islamic society, Islamic state and Islamic civilization. Organization of people requires sociological theories. The flow of middle circles is a new concept that refers to the general role of people in the social political arena. In order to strengthen the structure of the Islamic society of Iran, in the second step, it is necessary to pay serious attention to the middle circle as the main driver of the future in Iran. The problem is, basically, what is the sociological nature of this concept and organization for today's Iranian society. Therefore, the present article is trying to provide a detailed understanding of the flow of middle circles, the theoretical foundations of this concept are mentioned, the definition of this concept is also mentioned, and the features, functions, relationship with aligned structures are discussed, and finally, the appropriate political system It is presented with the flow of intermediate loops for better understanding. corresponding to it Interviews were conducted with experts and faculty members, and the data was analyzed with the help of MAXQDA software, and it was concluded that its important function is to link the past with the future, link the current situation with ideals, and link the Islamic Revolution with the new Islamic civilization; And guiding and social planning of all public movements in the society is the responsibility of the middle circles and It will lead this task based on synergy and self-organization of the people themselves.

    Keywords: Islamic revolution, Islamic society, Islamic state, MAXQDA, Seyyed Ali Khamenei, The flow of middle circles
  • Amin Pournaghi *, Ahmad Fallahi, Behnam Naghipour Givi Pages 27-58

    Although the declarative approach about separating sports from ideology is expressed and promoted by many related organizations, but the analysis of the experiences of countries indicates the connection between them. In this article, the consequences of the presence of neoliberalism in the field of sports in Islamic Republic of Iran are expressed using the method of thematic analysis. The results indicate that in the past two decades, Iran's development policies have more or less followed the neoliberalism, and this has affected Iran's sports and had important consequences which are: effort to hosting various sports events at the international level, creating different professional leagues in sports as a result of commercial approach to sports, spending huge expenses on management of sport clubs by government, developing sport companies active in various fields of commercial sport, commercializing sport education, products and services, handling sport for all by the private sector through local and regional sports clubs, and managing major part of educational sport under the title of non-governmental schools.

    Keywords: Commercialization, Deregulation, Islamic Republic of Iran, Neoliberalism, Privatization, Sport, Sport Industry, Thematic analysis
  • mahmoud taajobi *, afshin afzali, Fakhr al-Sadat nasiri Pages 59-81

    The purpose of this research is to investigate the level of political participation of the youth of Hamadan province and the factors affecting it. In order to achieve the goal of the research, a descriptive-survey method was used. The statistical population studied in this research was all the youths aged 18 to 34 in Hamadan province, whose total number is 543,486 according to the statistics announced by the Iranian Statistics Center. A stratified-proportional random sampling method was used to select the research sample. The sample size of the research was estimated to be 384 people by using the sample estimation table from the Karajesi Morgan community, but with the aim of increasing reliability and reducing errors, 506 questionnaires were distributed, of which 475 questionnaires were collected. The information was collected by a researcher-made questionnaire. In general, the level of political participation of 232 people (48.4%) from the studied sample is very low, 84 people (17.7%) are low, 98 people (20.6%) are moderate, 35 people (7.4%) are high. And 28 people (5.9%) is too much. The results showed that education does not have much effect on the level of political participation of the youth, and no significant relationship was found between the level of education of the youth, the education of parents and the political participation of the sample. Also, it was found that there is a positive and significant relationship between the religious attitude of the studied sample and their political participation. No significant relationship was observed between the level of political awareness and the level of political participation of the sample. The results showed that there is no significant relationship between the political participation of young people and the amount of use of social networks; However, there is a positive relationship between the political participation of young people and their use of mass media and the use of television and newspapers, and there is a negative relationship with the use of satellite and internet. Also, there is a positive and significant relationship between the economic status of families and the economic status of the studied sample (youths) with political participation.

    Keywords: Attitude, Hamadan province Political participation, Political awareness, Social networks, Value, Youth
  • ali jafari *, Mohammad Borjalizadeh Pages 83-105

    Through the convergence of satellite and internet networks, new communication technologies have opened the platform for the emergence of new actors, including governments, organizations, companies, groups, and new personalities to enter the field of foreign policy and openly compete with traditional powers in the field of international relations. Investigating the impact of new technologies on the emergence of new actors in the international field is the main goal of this research. In the theoretical framework of the research, the approach of liberalism and power and technology theorists (Nye and Toffler) have been used. The statistical population of the research includes all university professors and students of post-graduate courses in political science and communication sciences, experts and media experts across the country in 2019 and the sample size was estimated to be 384 according to Cochran's formula. This research was carried out in a descriptive-analytical way using the survey method and researcher-made questionnaire tools, and descriptive statistics and factor analysis statistics were used to analyze the research findings. The findings of the research showed that new communication technologies, including five factors of web and mobile social networks, cyber journalism, virtual space, satellite networks and the Internet (search engines), in the emergence of global actors (transnational and international organizations, multinational companies, new governments and terrorist groups) are influential. But these influences are not the same and the biggest impact is attributed to the two factors of the Internet and virtual space.

    Keywords: Cyber journalism, International relation, Multinational companies, New actors, New communication technologies, Satellite networks, Terrorist groups, Transnational organizations
  • hasan khodadi *, Mohammad Rabiei Kohandani Pages 107-129

    The present article is dedicated to the metaphorical-comparative analysis of the causes and concept of political conflict from the perspective of the Islamic Republic Party and the Mojahedin (Monafegin) Khalq Organization. The questions of the article are: "First, what are the causes of conflict in human society in the discourse of the Republican Party and the Mojahedin (Monafegin) Khalg Organization, and secondly, what is the perception and understanding of the concept of conflict in these discourses?" A hypothesis has not been designed and tested to answer these questions. The research is of a qualitative type and by assuming the conceptual metaphor theory of Likaf and Johnson and the metaphor identification method, an attempt has been made to answer the questions by studying the texts and documents of the Islamic Republic Party and the Mojahedin (Monafegin) Khalg Organization.

    Research findings

    In the discourse of the Islamic Republic Party and the Mojahedin (Monafegin) Khalg Organization, the conceptual fields of means, war, perfection, right, worship, duty, salvation, adaptation and survival of the righteous have been used to understand the conflict. Contrary to the discourse of the Islamic Republic Party, the discourse of the Mojahedin (Monafegin) Khalg was formed under the influence of the three intellectual fountains of the theory of evolution, Marxism and eclectic Islam, and based on that, the organization justified its violent and terrorist actions after the revolution to its supporters and members.

    Conclusion

    The authors have concluded that the Mojahedin (Monafegin) Khalg understands the causes and roots of the political conflict in the continuation of its understanding of the mechanism of evolution and considers it to originate from the internal contradictions of the society that divide the society into two camps of evolutionary and anti-evolutionary classes. This view has a significant distance from the discourse and intellectual fountain of the Islamic Republic Party, despite the similarity of conceptual concepts and metaphors.

    Keywords: Cognitive linguistics, I.R.Iran, Islamic Republic Party, Metaphor analysis method, Mojahedin (Monafegin) Khalq Organization, Political conflict
  • Akbar Zolfaghari *, Taha Ashayeri, Tahereh Jahanparvar, Faezeh Raghamei Pages 131-146

    Religiosity creates a kind of commitment, responsibility and national pride to the political system by creating religious capital in the society; therefore, political activities and the level of participation in it are strongly influenced by religious beliefs. The main goal of this research is to study the relationship between the level of religiosity and political participation in the I.R.Iran by Using a meta-analysis of researches for 2006-2021. The statistical population of the research was 42 research documents; that 26 documents, were selected in a purposeful way, after methodical control and screening; and, the final effect size of each research and the total final effect have been estimated in the meta-analysis software. The research findings show that there is a significant relationship between religiosity and political participation; and the overall effect of religiosity on political participation is equal to 25 percent. Based on the findings of the research, the impact of religious components including belief dimension (0.241), ritual dimension (0.256), emotional dimension (0.167), consequence dimension (0.198), and experiential dimension (0.200) on political participation is positive and significant. The results of the research show that, religion makes a person give meaning to his life by creating a positive attitude towards the surrounding world. Having meaning and purpose in collective life is one of the signs of social health. And it increases the ability of a person in political affairs and governance.

    Keywords: I.R.Iran, Meta-Analysis, Meta analysis, Political Participation, Religious Capital, Religiosity
  • Mohsen Radadi *, mahmood maham Pages 147-170

    Social capital is one of the concepts that is very effective for the improvement of the political system. Social capital facilitates the programs of the political system. In this article, an attempt has been made to examine social capital in Nahj al-Balaghah. The main question of the article is " What contents are there in Nahj al-Balagha that indicate the promotion of social capital?” To answer this question, first the central concept of social capital have been studied and then by referring to Nahj al-Balaghah, the contents that refer to social capital were extracted. The purpose of this article is to present a formulation of the contents related to social capital in the thought of Imam Ali (AS). Qualitative content analysis method is used in this article. The findings of the article show that the contents related to social capital, which refers to the concept of empathy between the people and the government, can be formulated into four categories of content related to companionship, compatibility, linking, and creating kindness.

    Keywords: Alawi government, Imam Ali, Islamic political thought, Islamic studies, Nahj al-Balagha, Social capital
  • MohammadHasan Zandevakili *, Jalal Dorakhshah Pages 171-196

    Based on the views of Mohammad Baqir Sadr, this essay seeks to reconstruct the thought of Islamic resistance into four conceptual elements. Our study is in the category of qualitative research and relies on the "documentary method" for the data collection. "Thomas Spragens' method" is also used to analyze the data. Based on the four steps of this method, the researchers aim to describe three statuses:"present", "transitional" and "ideal". The main question is how to reconfigure the thought of Islamic resistance based on Sadr's views? There seems to be an important linkage between thought and Sadr's militant views. According to Sadr, due to the colonial domination and the degeneration of the Ummah, a growing gap has emerged between the current society and the ideal society. In such a situation, resistance should be considered as a strategic measure for the transition from the current situation to the desired situation. In conclusion, the final achievement of this research indicates that Sadr's ideas are rooted in the theory of "comprehensive resistance" and encompass all aspects of human life.

    Keywords: Colonialism, Islamic Government, Islamic Resistance, Mohammad Baqir Sadr, Monotheistic Society, Thomas Spragens
  • ali arefiyan, mahmoudreza rahbarghazi *, Abbas Hatami Pages 197-220

    Many researchers believe that communication technologies in the new era have been able to influence many social, cultural and political phenomena. One of these communication technologies that has spread in the new era is social media. The purpose of this research is to investigate the direct and indirect effects of social media on one of the types of democratic political culture, i.e.postmaterialist democracy, which was proposed by Ronald Inglehart. In this research, in order to test the hypotheses of the research, the seventh wave of global values survey data about Iran, which was collected from 1499 citizens, was used. In this regard, the findings of the research show that social media has not directly had a significant impact on postmaterialist democracy. But this type of media can indirectly and through the mediating variable of emancipation values increase citizens' tendency towards postmaterialist democracy. On the other hand, the results show that social media, through the mediating variable of secular values, has significantly reduced the tendency towards trans-materialist democracy in Iran, and the mediating variable of secular values has a negative role in the relationship It plays with social media and postmaterialist democracy Many researchers believe that communication technologies in the new era have been able to influence many social, cultural and political phenomena. One of these communication technologies that has spread in the new era is social media. The purpose of this research is to investigate the direct and indirect effects of social media on one of the types of democratic political culture, i.e. transmaterialist democracy, which was proposed by Ronald Inglehart. In this research, in order to test the hypotheses of the research, the seventh wave of global values survey data about Iran, which was collected from 1499 citizens, was used. In this regard, the findings of the research show that social media has not directly had a significant impact on metamaterialist democracy. But this type of media can indirectly and through the mediating variable of emancipation values increase citizens' tendency towards metamaterialistic democracy. On the other hand, the results show that social media, through the mediating variable of secular values, has significantly reduced the tendency towards trans-materialist democracy in Iran, and the mediating variable of secular values has a negative role in the relationship It plays with social media and metamaterialist democracy.

    Keywords: Social media, secular values, liberation values, post-materialist democracy, Iran
  • Ehsan Farzaneh *, SAJJAD CHITFOROUSH Pages 221-246

    The information revolution is an epoch-making event that has transformed social life in the past few decades. Considering the organic conection between social life and political situation, the modern state cannot be dismissed from the effects and consequences of such an epoch-making event. This paper tries to answer this question: What changes has the virtual space caused in the structure of the nation-state? Explaining such changes, while creating awareness about the structure and functions of the nation-state in the era of the information revolution, is of decisive importance in order to adopt the correct model of governance and effective policies in various political, social, economic and cultural fields. In this paper, the problem of the impact of virtual space on the structural transformation of the modern state, has been examination using the critical theory of technology. In this framework, it is explained that virtual space, while intensifying the process of globalization, has caused the establishment of network state, media state, virtual state and transnational state.

    Keywords: Cyberspace, Globalization, Nation-State, Neoliberalism, Network State, Sovereignty, Virtual State
  • mahnaz goodarzi, Saeed Vosoughi *, shahrooze Ebrahimi Pages 247-272

    China's foreign policy, as one of the emerging powers of the international system, is affected by several factors. Different theoretical approaches have studied some decision-making components in China's foreign, but what has been neglected is the role of China's political identity in shaping the foreign policy of this country. China, by combining its identity values from the past to the present, tries to pursue a peaceful rise strategy in accordance with contemporary identity norms in the international system and not to reintroduce its power base as a disruptive player in the current situation. China's macro narrative of self and other was developed based on ancient and modern identity foundations. Therefore, the foundation of China's foreign policy is social identity and collective identity. China is trying to apply adaptability and flexibility to its international identity and system in its foreign policy behavior. China's macro narrative of self and other was developed based on ancient and modern identity foundations. Therefore, the foundation of China's foreign policy is social identity and collective identity. China is trying to apply its foreign policy based on adaptability and flexibility to the identity and international system. This article answers the question of what impact the identity components of China's foreign policy have had on its political behavior towards the Islamic Republic of Iran from 2000 to 2022? In response to this question, based on the descriptive-analytical method and using the holistic constructivist theory, it is hypothesized that changes in China's foreign policy identity towards Islamic Republic of Iran have led to its foreign policy being regulated based on peaceful economic development and playing a role as a peace-loving trade actor

    Keywords: China, constructivism, Foreign policy, International system, Islamic Republic of Iran
  • ramin madadlou* Pages 273-294

    Social Justice is one of the concepts that make up the political culture of Iranian society, and neglecting it can lead to a gap between the mentality of society, elites, and politicians regarding acceptable Iranian politics. Considering the role of the people in making sense of justice according to Walzer, in this research, an attempt was made to answer the question of whether it is possible to use the theory of complex equality to understand political justice from the perspective of Iranians. To answer it, the theory of confluence was used as a method of applying the theory (text) to society (context) and the attempt to answer the critical questions raised led to the redesign of the theory of complex equality under the title of justice-oriented politics. A justice-oriented politics with a focus on the Iranian Islamic society and the social good of political power is that political power has a common field with other social goods, understandings in the thought of a person do not have separate origins from each other, a complete understanding of social meaning-making is possible from political power. It is to create a connection between the text and the context, and also in a society, political power may have many social meanings.

    Keywords: Complex equality, Confluence ttheory, Iran, Michael Walzer, Political justice, Political power