فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال سوم شماره 4 (پیاپی 12، پاییز 1383)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال سوم شماره 4 (پیاپی 12، پاییز 1383)

  • 72 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/09/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله های پژوهشی
  • حسین میلادی گرجی*، علی رشیدی پور صفحه 207
    سابقه و هدف

    مطالعات اخیر نشان داده اند که سایمتیدین موجب عمل ضددردی به دنبال تزریق داخل بطن مغزی در موش صحرایی می شود و نیز عمل ضدالتهابی دارد اما مکانیسم عمل آن روشن نیست. هدف این مطالعه بررسی اثر ضددردی سایمتیدین به دنبال تزریق داخل صفاقی و تعیین نقش کانال های پتاسیمی حساس به ATP و گیرنده اوپیوییدی در ایجاد این اثر می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه از170 سر موش سوری نر با وزن 30-25 گرم و از مدلTail Flick به عنوان مدل سنجش درد حاد استفاده گردید. در این تجربه فعالیت ضددردی سایمتیدین (50 میلی گرم در کیلوگرم) و نقش گیرنده اوپیوییدی به وسیله نالوکسان (2 میلی گرم در کیلوگرم) مورد مطالعه قرار گرفت. هم چنین نقش باز کننده و مسدود کننده کانال پتاسیم به وسیله مینوکسیدیل (2میلی گرم در کیلوگرم) و گلی بنکلامید (5 میلی گرم در کیلوگرم) در فعالیت ضددردی سایمتیدین بررسی گردید. اثر سایمتیدین بر فعالیت ضددردی مرفین (5 میلی گرم در کیلوگرم) نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. تزریق داروها به صورت داخل صفاقی بوده به جز نالوکسان که زیر جلدی است.

    یافته ها

    سایمتیدین به صورت داخل صفاقی اثر ضددردی داشت (p<0.05). نالوکسان (با میانگین 41/3) و گلی بنکلامید (با میانگین 22/4) واحد هر کدام به تنهایی موجب کاهش آستانه درد (مدت زمان تاخیر در کشیدن دم) در موش ها گردید (p=0.000) اما تاثیری بر ضددردی سایمتیدین نداشتند (به ترتیب با میانگین 02/8 و (6.84 مینوکسیدیل به تنهایی موجب افزایش آستانه درد گردید (با میانگین 34/6) (p=0.003) اما تاثیری بر اثر ضددردی سایمتیدین نداشت (با میانگین 14/8). هم چنین سایمتیدین به طور معنی داری اثر ضددردی مرفین را افزایش داد (با میانگین 94/11)(p=0.0001).

    نتیجه گیری

    سایمتیدین به صورت تزریق محیطی نیز اثر ضددردی دارد که احتمالا این اثر از طریق گیرنده اوپیوییدی و کانال پتاسیمی حساس به ATP اعمال نمی شود.

    کلیدواژگان: ضد دردی، سایمتیدین، گیرنده اوپیوییدی، کانال پتاسیمی حساس به ATP
  • غلامرضا سپهری، شهریار دبیری، محمدرضا وثوق صفحه 216
    سابقه و هدف
    عفونت های مجاری ادراری جزو شایع ترین عفونت های بیماران سرپایی و بیماران بستری در بیمارستان هستند، که مقاومت رو به افزایشی را نسبت به آنتی بیوتیک ها نشان می دهند. هدف مطالعه حاضر مقایسه فراوانی و میزان حساسیت عوامل میکروبی مولد عفونت های ادراری به آنتی بیوتیک های رایج مصرفی در سال های 1375 و 1379 در شهر کرمان می باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه های ادراری 300 بیمار در سال 1375 و 251 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر کرمان در سال 1379 به طور تصادفی انتخاب و کشت داده شد و عوامل میکروبی مولد عفونت های ادراری جداسازی شد. سپس حساسیت آن ها به 8 داروی ضد میکروبی با روش disc-diffusion سنجیده شد.
    یافته ها
    شیوع عفونت ادراری در زنان زیادتر بود (7/85%). اشریشیاکلی (7/73% درسال 1379) شایع ترین عامل عفونت های ادراری بود و سپس سوش های آنتروباکتر، کلبسیلا، پسودوموناس، استافیلوکوک و پروتئوس در درصد کمی از بیماران جدا گردیدند. سیپروفلوکساسین مناسب ترین دارو بر علیه اشریشیاکلی در عفونت های ادراری در شهرکرمان بود (میزان حساسیت 8/91%). اشریشیاکلی مقاومت بالایی را نسبت به آمپی سیلین (1/91%)، کوتریموکسازول (5/66%) و جنتامایسین (3/63%) نشان داد. سیپروفلوکساسین تنها داروی ضد میکروبی مناسب بر علیه کلبسیلا بود (حساسیت100 درصد) ولی کلبسیلا مقاومت بالایی را نسبت به آمپی سیلین (4/94%)، جنتامایسین (4/68%) و نیتروفورانتویین (4/68%) نشان داد. هم چنین سوش های آنتروباکتر به سیپروفلوکساسین کاملا حساس بودند (حساسیت 100 درصد) اما مقاومت بالایی را نسبت به جنتامایسین (73.5%) و کوتریموکسازول (6/68%) نشان دادند. میزان مقاومت عوامل میکروبی مولد عفونت های ادراری به جنتامایسین در سال 1379 به طور معنی داری بیشتر از 1375 بود.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد که مقاومت اشریشیاکلی مقاومت میکروبی بالایی را نسبت به اکثر آنتی بیوتیک های رایج مصرفی نشان داد. میزان مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها در سال 1379 تفاوت معنی داری را با سال 1375 نشان نداد و تنها میزان مقاومت میکروبی به جنتامایسین در سال 1379 افزایش معنی داری پیدا کرد.
    کلیدواژگان: عفونت مجاری ادراری، مقاومت میکروبی، داروهای ضد میکروبی، کرمان
  • کاویان قندهاری، محمد افشار صفحه 225
    سابقه و هدف
    عوامل شخصی و محیطی در ایجاد و پیش گیری از بیماری پارکینسون تاثیر گذارند. در مطالعه حاضر برخی از این عوامل از قبیل جنس، سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون، شغل کشاورزی، تحصیلات، سابقه ضربه به سر، مصرف سیگار، مصرف آب چاه، مصرف زیاد دانه های روغنی، تماس با حشره کش ها و سموم نباتی بررسی می شوند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه موردی - شاهدی 100 بیمار پارکینسونی و 200 فرد غیر پارکینسونی هم سن مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخراسان جنوبی در سال های 1382-1381 بررسی شده اند. تشخیص بیماری پارکینسون توسط متخصص بیماری های مغز و اعصاب بوده و عوامل شخصی و محیطی بیان شده فوق در پرسش نامه ثبت شدند. از آزمون های فیشر و مربع کای برای تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    68 % بیماران پارکینسونی و 53% گروه شاهد مرد بودند. سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون (p=0.012)، شغل کشاورزی (p=0.021)، باسوادی (p=0.03)، استرس (p=0.013) و مصرف آب چاه p=0.021 به طور معنی داری در گروه پارکینسونی بیشتر بود. استعمال دخانیات (p=0.007) و مصرف زیاد دانه های روغنی (p=0.001) به طور معنی داری در گروه شاهد بیشتر بود. فراوانی نسبی تماس با حشره کش ها و سموم نباتی و هم چنین سابقه ضربه به سر در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون، شغل کشاورزی، باسوادی، استرس و مصرف آب چاه به عنوان عوامل خطرساز بیماری پارکینسون مطرح است. مصرف سیگار و دانه های روغنی می تواند عوامل محافظت کننده در مقابل بیماری پارکینسون باشند.
    کلیدواژگان: پارکینسون، عوامل خطر ساز، عوامل محافظت کننده، خراسان جنوبی
  • سید حسین عبداللهی، عباس محمودزاده، مهران بهادران صفحه 232
    سابقه وهدف
    با توجه به گزارش های قبلی، به نظر می رسد آنتی ژن های دفعی - ترشحی(E/SA) توکسوپلاسما گوندی نشانگرهای مناسبی برای تشخیص توکسوپلاسموزیس با روش های سرولوژی باشند. در مطالعات قبلی معمولا مایع رویی کشت سلولی توکسوپلاسما یا محیط کشت RPMI-1640 که تاکی زوییت های تک یاخته در آن انکوبه شده بودند، به عنوان ترکیب حاوی E/SA استفاده شده اند. این مطالعه به منظور ارزیابی روش الایزا با استفاده از مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی آلوده به توکسوپلاسما (یکی از ترکیبات حاوی آنتی ژن های دفعی - ترشحی توکسوپلاسما) به عنوان آنتی ژن، برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در موش صحرایی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی که 3 روز قبل به طریق تزریق داخل صفاقی با تاکی زوئیت های توکسوپلاسما آلوده شده بود، کشیده شد و با دور 750×g به مدت 15 دقیقه سانتریفوژ گردید سپس رسوب سولفات آمونیوم اشباع (30%) (ترکیب حاوی آنتی ژن های دفعی - ترشحی (از مایع رویی آن تهیه شد. 40 سر موش صحرایی نر با سن 10-7 هفته و غیرآلوده به توکسوپلاسما Dye – Test) منفی) انتخاب و به هر کدام 106×4 تاکی زوییت توکسوپلاسما از طریق داخل صفاقی تزریق گردید. به منظور انتخاب نمونه سرم مناسب از مراحل سیر آلودگی، سرم روزهای 8، 15، 22 و 60 بعد از آلودگی موش های صحرایی تهیه شد در مرحله بعد نمونه های سرم روزهای فوق مربوط به10 سر از آن ها به روش dye-test و سرم روزهای 15 و 60 تمام حیوانات بعد از آلودگی نیز به عنوان نمونه های مناسب هم به روش dye-test و هم به روش الایزا با استفاده از ترکیب حاوی E/SA تهیه شده به طریق مورد نظر در این مطالعه، آزمایش شدند.
    یافته ها
    با توجه به نتایج آزمایش سرم روزهای مختلف موش های صحرایی آلوده، سرم روز 15 و60 به عنوان نمونه های مناسب انتخاب شدند تحت شرایط مورد نظر در این بررسی، Cut-off تست الایزا با 99% اطمینان برابر 33/0 تعیین گردید که میزان جذب نوری تمام نمونه سرم های روزهای 15 و 60 آلودگی و هم چنین دو مورد از سرم های منفی بالاتر از آن بدست آمد. ویژگی و حساسیت آزمون نیز به ترتیب 95% و 100% تعیین شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که روش الایزا تحت شرایط مورد نظر در این مطالعه و با استفاده از رسوب سولفات آمونیوم اشباع ((%30 مایع صفاق موش سفید کوچک آزمایشگاهی آلوده به توکسوپلاسما، آزمون نسبتا مناسبی برای تشخیص توکسوپلاسموزیس در مدل حیوانی مورد مطالعه می باشد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموزیس، الایزا، آنتی ژن های دفعی، ترشحی، توکسوپلاسماگوندی
  • عباسعلی طاهریان، علی رشیدی پور، عباسعلی وفایی، مرتضی جراحی، حسین میلادی گرجی، میترا امامی ابرقویی، حسن صادقی صفحه 243
    سابقه و هدف
    نتایج حاصل از مطالعات قبلی دال بر این است که عصاره گیاه گشنیز (Coriandrium Sativum) احتمالا در تعدیل درد در انسان و حیوان دخالت دارد. هدف این پژوهش بررسی اثر گشنیز بر درد حاد و مزمن (در مدل آزمون فرمالین) درموش سوری بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، موش های نر سوری نژاد آلبینو (35 سر در گروه های 7 تایی) با وزن 25 تا30 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. در گروه های آزمایش عصاره گشنیز با دوزهای 100 و 200 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن و در گروه حلال با هم حجم آن سالین به صورت داخل صفاقی 30 دقیقه قبل از آزمون فرمالین به همه موش ها تزریق شد. ملاک های ارزیابی درد در آزمون فرمالین شامل مدت زمان لیسیدن اندام و بالا نگه داشتن آنها در طی مراحل حاد (5 دقیقه اول) و مزمن (15 تا 40 دقیقه) بعد از تزریق فرمالین (25 میکرولیتر از محلول 5%) در کف پای راست حیوان بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عصاره گشنیز در هر دو دوز تزریقی به طور معنی داری زمان پاسخ دهی حیوانات به محرک های دردزا را در درد حاد و مزمن در مدل آزمون فرمالین کاهش می دهد (p<0.01)، به طوری که دوز 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به میزان 82/0 و دوز 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به میزان 91/0 درد حاد و مزمن را کاهش داده اند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان می دهد که عصاره گیاه گشنیز سبب کاهش درد حاد و مزمن (افزایش بی دردی) به دنبال تزریق فرمالین می شود. برای پی بردن به مکانیسم های ضددردی عامل فوق لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.
    کلیدواژگان: درد حاد و مزمن، گشنیز، آزمون فرمالین، موش
  • عباس صاحبقدم لطفی، فریبا فرجی، عبدالامیر علامه، افشین محسنی فر، حمیدرضا رشیدی نژاد، مهدی محمودی صفحه 250
    سابقه و هدف
    آلفا 1- آنتی تریپسین (AAT) یکی از آنتی سرین پروتیازهای مهم پلاسماست.apoB100 هم آپوپروتئین موجود در لیپوپروتئین با دانسیته کم (LDL-C) می باشد،که به عنوان یک واسطه در اتصال و برداشت LDL-C توسط بافت ها اهمیت دارد، بخشی از AAT و apoB100 می تواند در سرم به هم متصل شده و سپس در برداشت LDL-C توسط بافت ها موثر باشد. هدف این پژوهش میزان بر هم کنش این دو پروتئین در سرم بیماران قلبی و مبتلایان به نقص AAT بود؛که می تواند چشم اندازی به درک صحیح تر ارتباط بیماری های قلب و کبد باشد.
    مواد و روش ها
    برای بررسی میان کنش AAT و LDL-Cو تشکیل کمپلکس، 21 نمونه سرم انسانی تهیه و همه نمونه ها بروش الکتروفورز کانونی و با استفاده از سرم های استاندارد AAT تعیین فنوتیپ شدند. سپس در این نمونه ها میزان LDL-C و سایر چربی ها به روش آنزیماتیکی و فعالیت AAT سرم به روش اسپکتروفتومتری با استفاده از آنزیم تریپسین و سوبسترای بنزوییل آرژینین پارانیترو آنیلید (BAPNA) اندازه گیری شد. برای تایید وجود کمپلکس AAT-LDL در نمونه های سرم با میزان LDL-C های مختلف و فعالیت های متفاوت AAT از روش الایزای ساندویچی با به کارگیری آنتی بادی های ضد apoB و AAT استفاده شد.
    یافته ها
    تشکیل کمپلکس AAT-LDL در نمونه های سرم با فنوتیپ طبیعی و غیرطبیعی AAT با مقادیر مختلف تایید گردید میانگین میزان جذب کمپلکس در کل نمونه ها 65% بود.این امر حاکی از آن است که حداقل بخشی از AAT و LDL توانسته اند با غلظت قابل قبولی با هم میانکنش داشته باشند.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که با روش فوق شواهدی دال بر وجود کمپلکس و به عبارتی کنش بین LDL-C و AAT بدست آمد، با مطالعات بیشتر می توان پیش بینی کرد که AAT می تواند با LDL-C به عنوان عامل خطر بیماری های قلبی به نوعی مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: کمپلکس AAT، LDL، نقص AAT، بیماری های قلبی، LDL، C، ATT، آلفا 1، آنتی تریپسین، لیپوپروتئین با دانسیته کم
  • غلامرضا مشتاقی کاشانیان، اکبر احمدی، محمد مهدی حیات بخش صفحه 258
    سابقه و هدف
    تغییرات استخوانی یکی از عوارض بیماری بتاتالاسمی ماژور است که هنوز دلیل آن مشخص نمی باشد. تنها در چندین گزارش متابولیسم مواد معدنی استخوانی و هورمون پاراتیرویید (PTH) در این بیماران مورد بررسی قرار گرفته است، با در نظر گرفتن این نکته که تعداد بیماران تالاسمی ماژور در منطقه کرمان زیاد می باشند، در این پژوهش به بررسی عوامل موثر در متابولیسم استخوانی شامل هورمون پاراتیرویید، کلسیم یونیزه، فسفر معدنی، و آنزیم فسفاتاز قلیایی این بیماران در گروه های سنی مختلف پرداختیم.
    مواد وروش ها
    در یک مطالعه مقطعی، از 200 بیمار که جهت دریافت خون به درمانگاه تالاسمی کرمان مراجعه نمودند، مقدار5 میلی لیتر خون گرفته شد. بیماران به پنج گروه سنی (کمتر یا مساوی 2 سال، 7-3، 12-8، 16-13 و 24-17 ساله (تقسیم شدند، و نتایج آنان با نتایج 83 فرد سالم مقایسه گردید. به علاوه، پرسش نامه ایی برای تمام بیماران و گروه کنترل که شامل اطلاعاتی از قبیل میزان قد، وزن و علایم کمبود کلسیم بود، توسط پزشک تکمیل گردید. برای بررسی آماری قد و وزن، بیماران به 24گروه بر اساس سن آنان تقسیم گردیدند.
    یافته ها
    نتایج آماری نشان داد که غلظت سرمی PTH و کلسیم یونیزه گروه های بیمار در مقایسه با گروه های کنترل کاهش یافته (p<0.001)، در صورتی که غلظت سرمی فسفر معدنی آنان افزایش نشان داد (p<0.01). به علاوه، آنزیم فسفاتاز قلیایی بیماران تنها در گروه کودکان کمتر یا مساوی دو سال، به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل می باشد (p<0.05)، و در دیگر گروه ها تفاوت ها معنی دار نبود. علایم کمبود کلسیم شامل احساس خارش در عضلات در 28 %، گرفتگی عضلات در 7%، و تشنج در 5/7 % بیماران مشاهده گردید. مقایسه آماری قد و وزن بیماران و گروه های کنترل نشان داد که تنها بیماران زیر یک سال دارای قد و وزن طبیعی بودند و قد و وزن دیگر بیماران در مقایسه با گروه های کنترل تفاوت معنی داری نشان داد (p<0.05)، که با افزایش سن این تفاوت ها واضح تر بودند (p<0.001).
    نتیجه گیری
    5/89 % بیماران دارای فریتنی بیشتر از 1500 نانوگرم در میلی لیتر بوده، و 91% آن ها مصرف دسفرال آمین منظمی نداشتند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که عدم ترشح کافی PTH که به دنبال افزایش رسوب آهن در بافت ها پدیدار می گردد، دلیل کاهش کلسیم یونیزه و افزایش فسفر این بیماران می باشد. و همین تغییرات می تواند احتمالا یکی از علل کوتاهی قد و کاهش وزن بیماران مذکور باشد.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی ماژور، هورمون پاراتیرویید، کلسیم، فسفات، فسفاتاز قلیایی، قامت، وزن
  • فرزانه ذوالعلی، سید علیرضا آیت اللهی، سیدمحمدتقی آیت الهی، مهدی شهریاری صفحه 267
    سابقه و هدف
    در کشورهای صنعتی سرطان ها مهم ترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری شناخته می شود و سرطان خون دسته ای از اختلالات نیوپلاستیک است علت ایجاد دقیق سرطان مشخص نیست ولی در بعضی تحقیقات ارتباط برخی از عوامل با ایجاد بیماری نشان داده شده است. در این مطالعه بعضی عوامل موثر در ایجاد سرطان خون در کودکان و علت ایجاد کننده آن را در استان فارس مورد بررسی قرار داده ایم.
    مواد و روش ها
    با توجه به این که این بیماری یک بیماری نادر به شمار می رود، روش پیشنهادی مطالعه مورد - شاهدی است. پس از تعیین حجم نمونه 93 بیمار و 186 شاهد که از لحاظ سن و جنس و محل سکونت جور شده اند در نظر گرفته شد. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه رو در رو با مادران بیماران و پر کردن پرسش نامه توسط پژوهش گر بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و نرم افزار EGRET و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس این مطالعه متغیرهای سابقه مصرف دارو در حین بارداری، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان، سابقه برخورد کودک با اشعه، تغذیه از شیر مادر با ایجاد سرطان ارتباط داشتند (p<0.05) و در نهایت پس از انجام آزمون چند متغیره، دو متغیر سابقه مصرف دارو در حین بارداری (p<0.001) و سابقه خانوادگی از بیماری (p<0.01) رابطه معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بالا به نظر می رسد عوامل موثر در ایجاد بیماری می تواند عوامل ژنتیکی و محیطی باشد و آگاهی بر این امر در پیشگیری می تواند موثر باشد.
    کلیدواژگان: سرطان خون لنفوبلاستیک، کودکان، استان فارس
  • مریم هادوی، محمد الله توکلی صفحه 276
    سابقه و هدف
    لوله گذاری تراشه برای بسیاری از کودکان که تحت بی هوشی عمومی قرار می گیرند انجام می شود. انتخاب قطر مناسب لوله تراشه عوارض ناشی از لوله گذاری تراشه را کاهش می دهد. در این مطالعه اندازه لوله تراشه مناسب برای کودکان طبق فرمول استاندارد با اندازه لوله تراشه به کار رفته مقایسه شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی، برروی 245کودک 1 تا 14ساله که در اتاق عمل بیمارستان های علی ابن ابیطالب (ع) و مرادی شهر رفسنجان تحت بی هوشی عمومی قرار گرفته و لوله گذاری تراشه برای آن ها انجام شد، صورت گرفت. کودکان به روش غیراحتمالی آسان انتخاب شده و قطر لوله تراشه به کار رفته با اندازه به دست آمده از فرمول cole مقایسه گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه اندازه لوله تراشه به کار رفته برای کودکان، از اندازه به دست آمده طبق فرمول برای همان سنین کوچکتر بود (p=0.0001) این اختلاف با افزایش سن کودکان بیشتر می شد. اختلاف قطر لوله تراشه به کار رفته در دختران و پسران معنی دار نبود. 2/81 درصد از لوله های تراشه استفاده شده کاف دار و 8/18 درصد بدون کاف بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، استفاده از فرمول cole، برای انتخاب اندازه لوله تراشه درکودکان مناسب نبوده و نیازمند تغییر است. می توان فرمول فوق را تعدیل کرده و بصورت 5/3+ (4÷ سن) برای بیماران ایرانی با سن 14-1 سال پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: کودکان، اندازه لوله تراشه، فرمول کول
|
  • H. Miladi Gorgi, A. Rashidy, Pour Page 207
    Background

    Recent studies have shown that cimetidine (CIM) induces antinociception after intracerebroventricular administration in mouse. It also has an anti-inflammatory effect, but the underlying mechanism of CIM effect is not clear. This study was designed to evaluate antinociception effect of CIM by intraperitoneal injection (ip) and the role of ATP- sensitive potassium channels and opioid receptors.

    Materials And Methods

    In this study 170 male mice (25-30g) were used. Tail flick model applied for evaluation the acute pain. The antinociception effect of CIM was studied by ip injection of 50 mg/kg and the role of opioid receptors was evaluated by subcutaneous administration of 2 mg/kg naloxone. The role of closing and opening effect of potassium channel in the antinociceptive effect of CIM were assessed by ip injection of minoxidil (2mg/kg) and glybenclamide (5mg/kg). The effect of CIM on the antinociceptive effect of morphine (5mg/kg) was also evaluated.

    Results

    Our results showed that ip administration of CIM induces antinociception in Mice (p<0/05). Both Naloxone (mean 3.41) and Glybenclamide (mean 4.22) decreased the threshold of pain in mice (p=0.000), and minoxidil (mean 6.34) induced antinociception (p=0.003). However none of them had a significant effect on CIM antinociception (with the mean 8.14). Also antinociceptive effect of morphine was significantly potentiated in CIM treated group (p<0001).

    Conclusion

    Peripheral antinoceptive effects of CIM is not related to opioid receptor and ATP sensitive potassium Channels.

    Keywords: Antinociception, Cimetidine, Opioid receptor, ATP, Sensitive Ptassium channels
  • Gr. Sepehri, Sh. Dabiri, Mr. Vosoogh Page 216
    Background
    Urinary tract infections (UTI) are one of the most common infectious diseases diagnosed in outpatients, as well as hospitalized patients, which show an increasing rate of bacterial resistance to antibiotics. The objective of this study was to compare the frequency of occurrence and antimicrobial sensitivity and resistance of uropathogens in 1996 and 2000 in Kerman city. Material s and
    Methods
    Urine sample of 300 patients in 1996 and 251 patients in 2000 which were referred to Kerman medical laboratories, were collected randomly and cultured and uropathogens were identified. Antibacterial sensitivity was tested against 8 antibacterials using disc-diffusion technique.
    Results
    The prevalence of urinary infection was higher in women (85.7%). Escherichia coli (73.7% in 2000) was the most frequent pathogen isolated, followed by Enterobacter Klebsiella spp, Pseudomonas spp, Staphylococcus, and Proteus spp. Among the E.coli isolates, only ciprofloxacin constitute reasonable therapeutic option for treatment of UTI in Kerman city (91.8% sensitive). High resistance rates to ampicillin (91.1%), co-trimoxazole (66.5%) and gentamicin (63.3%) were observed a gainst the E.coli. Against Klebsiella spp, infections, the only therapeutic option was ciprofloxacin (100% sensitivie). Klebsiella spp, showed high resistance rates to ampicillin (94.4%), gentamicin (68.4%) and nitrofurantoin (68.4%). Enterobacter isolates were completely sensitive to ciprofloxacin, but showed high resistance to gentamicin (73.5%) and co-trimoxazole (68.6%). The resistance of urinary infections agents to gentamin was found higher in the year 2000 compare to the year 1996.
    Conclusion
    the results of this study showed that Ecoli was the most frequent uropathogen isolated in Kerman city which exhibit high resistance to most commonly used antibiotics. Ciprofloxacin was `the most reasonable therapeutic option for treatment of UTI. Also the resistance rate to commonly used antibiotics in the year 2000 was comparable to 1996, except for gentamicin which showed a significant increase in bacterial resistance.
    Keywords: Urinary tract infection, Bacterial resistance, Antimicrobial agents, Kerman
  • K. Ghandehari, M. Afshar Page 225
    Background
    Demographic and environmental factors are effective in the pathogenesis and protection against Parkinson Disease (PD). Sex, family history of PD, Farmership, education, stress, history of head trauma, smoking, consumption of well water, overuse of oil seeds, contact with herbicides and pesticides have been recorded in this regard.
    Materials And Methods
    In this case control study, 100 patients with PD and 200 age matched controls referring to neurology clinic of Birjand UMS (southern Khorasan) were enrolled during the years 2002 and 2003. PD was diagnosed by a neurologist and the demographic and environmental factors were recorded in a questionnaire. Fisher and Chi-Square tests were used for statistical analysis and p<0.05 was declared as significant.
    Results
    68% of the cases and 53% of the controls were male. Family history of PD (p=0.012), farmership (p=0.021), education (p=0.03), stress (p=0.013) and well water (p=0.021) supply were significantly more frequent in the PD group. Smoking (p=0.007) and oil seeds consumption (p=0.001) were more frequent in the control group. Frequency rate of contact with herbicides, pesticides and history of head trauma were not significantly different between the PD and the control groups.
    Conclusion
    Family history of PD, farmership, education, stress and well water supply are risk factors of PD, while smoking and oil seeds consumption could be protective factors against PD.
    Keywords: Parkinson, Risk factors, Protective factors
  • Sh. Abdollahi, A. Mahmoudzadeh, M. Bahadoran Page 232
    Background
    Many studies have reported that Toxoplasma gondii excreted/secreted antigens (E/SA) appear to be a suitable marker for toxoplasmosis serodiagnosis. Most of those studies have used E/SA obtained from supernatent of toxoplasma cell culture, or by incubating tachyzoites in cell free media (RPMI- 1640). The present study, evaluated the ELISA method, using the components of peritoneal fluid of infected mice (as another source of E/SA), for toxoplasmosis diagnosis in rat.
    Materials And Methods
    Peritoneal fluids of infected mice by interaperitoneal inoculation (IP) with toxoplasma tachyzoits were collected after 3 days of infection and centrifuged at 750×g for 15 min, then the supernatant was precipitated with ammonium solphate soulution (30% saturated) Forty noninfected (male) rats (7-10 weeks old) were injected with 4 × 106 toxoplasma tachyzoits IP and their serum samples were collected at 8, 15, 22 and 60 days after the infection. Then 10 samples from each day were tested by Dye- test. The sera of 15 and 60 days after infection of all animals were selected as suitable samples. Then the sera of these days were tested by the dye-test and ELISA using E/SA.
    Results
    The cut-off point of ELISA with 99% confidence was found to be 0.33 and optical density (OD) of all the sera samples of 15 and 60 days after infection and 2 negative sera were over than test cut-off. Moreover, sensitivity and specificity of the method were determined to be 100% and 95%, respectively.
    Conclusion
    Our findings showed that ELISA in the condition of using ammonium sulphate precipitation has a good enough sensitivity and specificity for toxoplasmosis diagnosis in rat. Key words:
    Keywords: Toxoplasmosis, Excreted, Secreted Antigens, ELISA, Toxoplasma Gondii
  • Aa. Taherian, A. Rashidy, Pour, Aa. Vafaei, M. Jarrahi, H. Miladi, Gorgi, M. Emami, Abarghooii, H. Sadeghi Page 243
    Background
    Previous investigations have shown that Coriandrum Sativum (CS) extract probably modulates pain in human and animal. The aim of this investigation was assessment of the role of CS on acute and chronic pain by formalin test in mice.
    Materials And Methods
    In this study, 35 male albino mice in 5 groups (25-30g) were used. CS extract (100, and 200mg/kg), or saline were injected intera-peritoneal (IP) 30 mins before the formalin test. Indices of signs of pain were licking and foot elevation for assessment of acute pain (5 min), and chronic pain (15-40 min) after the injection of formalin 5% (25µl) in the right paw. Reasults: Results showed that although CS extract has analgesic effect in both doses in acute and chronic pain, (p<0.01) but higher doses is more effective, where as 100mg/kg reduced the acute and chronic pain 0.82 but for 200mg/kg it was 0.91.
    Conclusion
    Findings of this study indicated that CS extract can modulate acute and chronic pain induced by formalin injection. Further research is required to determine the mechanisms by which CS has an inhibitory effect on pain sensation.
    Keywords: Acute, Chronic Pain, Coriandrum Sativum, Formalin Test, Mice
  • A.S. Lotfi, F. Faraji, A. Allameh, A. Mohsenifar, Hr. Rashdi Nejad, M. Mahmoodi Page 250
    Background
    Alpha-1-antitrypsin (AAT) is one of the important plasma antiserins proteases. This protein is the major inhibitor of leucocytes elastases and plays a crucial role in protecting the pulmonary tissue from elastolytic destruction. ApoB100, is an apoprotein that exist in the low density lipoprotein, and provides structural integrity and functions as a ligand mediating the cellular association and uptake of LDL-C by tissues. Alpha 1-antitrypsin and apoB100, are two proteins that are produced in the liver, can be bound to each other in serum, and affect LDL-C uptake by tissues.
    Materials And Methods
    In the present study, 21 serum for the formation of AAT-LDL complex were investigated initially. All samples were phenotyped by use of isoelectrofocusing using standard serua. We also determined LDL-C level and lipid profile by enzymatic method. Sera AAT activities (TIC) were measured by spectrophotometric method by the use of trypsin enzyme and BAPNA as substrate. The AAT-LDL complex in samples with different LDL-C and AAT activities, was investigated by sandwich ELISA method using anti-apoB antibody and anti AAT monoclonal antibody.
    Results
    The results of this study showed that the AAT-LDL complex is formed in serum with normal and abnormal AAT phenotypes and these preliminary data indicated the different level of complex in different samples. The average of the complex absorbance was 65% in all samples. This showed that at least a part of AAT and LDL interacted with an acceptable concentration.
    Conclusion
    It has been concluded that AAT-LDL complex level in sera of patients with liver disease due to AAT deficiently may correlate with the atherosclerosis. Further studies are needed to show the association of AAT and LDL-C and AAT-LDL complex formation, in various diseases specially heart and liver diseases.
    Keywords: Alpha 1, antitrypsin, AAT deficiency, Low density Lipoprotein, AAT, LDL complex, Heart diseases
  • Gr. Moshtaghi Kashanian, A. Ahmadi, Mm. Hayat Bakhsh Page 258
    Background
    Bone changes are typical complications of thalassaemia major, with unknown pathogenesis. There are only a few studies concerning mineral metabolism and parathyroid hormone (PTH) level in the patients whit this disorder, but the number of cases are limited and results are controversial. Since there are many major beta-thalassemic patients in Kerman area, the present study investigated the related factors in bone metabolism of these patients including PTH, ionized calcium, inorganic phosphate, and alkaline phosphatase level in patients with different age.
    Material And Methods
    In a cross sectional study, blood samples (5ml) were collected from 200 patients refferiry to the thalassemia clinic for blood transfusion. The patients were divided into five different age groups (<2, 3-7, 8-12, 13-16 and 17-24 years), and their results were compared with the results obtained from 83 healthy subjects as control group. Furthermore, a questionnaire was filled by a physician for all the patients and the control group, which included height, weight, and clinical symptoms of calcium deficiency. For comparison of height and weight, patients were divided into 24 groups according to their age.
    Results
    Analysis of data showed significant decreases (p<0.001) in serum level of PTH and calcium of all the patients, while there were significant increases in the level of the inorganic phosphate of them (p<0.01). Furthermore, alkaline phosphatase was increased significantly (p<0.05) only in the children < 2 years, compared with the respective control group, while there were no significant changes among the other age groups. Symptoms of calcium deficiency such as paraesthesia were detected in 28%, muscular spasm in 7%, and seizure in 7.5% of the patients. Statistically, only one year old patients had normal height and weight, while significant decreases were detected for the other age groups (p< 0.05), which became more predominant in the older patients (p<0.001).
    Conclusion
    The present study indicated that the lower secretion of PTH following the deposition of iron in different tissues (89.5% of the patients had ferritin level of above 1500 ng/ml, and 91% had no regular desfral use), that causes the reduction of ionized calcium, and increase of inorganic phosphate. Furthermore, Low level of PTH leads to impaired metabolism of calcium and phosphate, and lower stature and body weight of these patients.
    Keywords: b, thalassaemia major, Parathyroid, Hormone Ionized calcium, Inorganic phosphate, Alkaline phosphatase, Stature, Weight
  • F. Zolala, Sar. Ayatollahi, Smt Ayatollahi, M. Shahriary Page 267
    Background
    Leukemia is a kind of neoplastic disorder and the cancers are considered as the most important cause of mortality in industrialized countries. The cause of leukemia is not exactly clear, but some researches have showen a significant relation between some factors and this type of cancer. In this survey we wanted to find the effective factors causing cancer in children in Fars province of Iran.
    Materials And Methods
    Since cancer is a rare disease, the best method for the study is the case – control study. The adequate sample size was 93 cases and 186 controls. Controls were matched with cases regarding their sex, age and habitation. Data collection method was face to face interview with patient's mothers and the questionnaires were filled out by the investigator. After data collection, they were analyzed by conditional logistic regression. For data analyzing SPSS and EGRET softwares were used.
    Results
    According to the findings of this study, using medication during pregnancy, family history of cancer, exposure to x-ray and breast feeding had a significant relation with this type of cancer (p<). After applying multivariated analysis, two of variables including medication during pregnancy (p<0.001) and family history of cancer (p<0.01), were significant.
    Conclusion
    According to the results of this study, it seems that genetic and environmental factors have an important role in etiology of this cancer and knowing these facts are important for the prevention of cancer.
    Keywords: Lymphoblastic Leukemia, Children, Fars province
  • M. Hadavi, M. Allah Tavakoli Page 276
    Background
    Tracheal intubation is used for most pediatric patients who under general anesthesia. Selecting an appropriate size of endotracheal tube decreases the complications of intubation. In this study, the size of endotracheal tubes suggested by the standard formula of Cole is compared with the endotracheal tube sizes used for intubation of trachea.
    Materials And Methods
    This descriptive and analytical study was carried out on 245 patients aged 1-14 years old who were undergone general anesthesia, and were all intubated in Ali-Ibn Abitaleb and moradi hospitals of Rafsanjan. The patients were selected in simple non - randomized method and the sizes of endotracheal tubes used for intubation were compared with the sizes suggested by the Cole formula.
    Results
    In this survey the size of the endotracheal tubes used for the patients at different ages were smaller than the sizes suggested by the Cole’s formula (p=0.000). These differences increased with the increase of age. Endotracheal tube size in girls and boys was not significantly different. Of endotracheal tubes, 81/2% were with cuff and 18.8% uncuffed..
    Conclusion
    Regarding the results of this study, use of the standard Cole’s formula for selecting the appropriate size of the tube is not suitable and needs be modified. Regarding the spectrum of differences in tube sizes, we suggest the new formula age /4 +3.5 for Iranian patients aged 1-14 years old.
    Keywords: Pediatrics, Endotracheal tube size, Cole's formula