فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:18 Issue: 4, 2007

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:18 Issue: 4, 2007

  • 132 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/03/05
  • تعداد عناوین: 17
|
  • نظر قرآن درباره قلب
    شهید ایت الله مرتضی مطهری صفحه 5
  • زهرا خاموردی، دکترمهدی شیرین نژاد، محسن دالبند صفحه 8
    زمینه و هدف
    فلوراید مهمترین ماده معدنی در پیشگیری از پوسیدگی های دندانی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط میزان فلوراید پایه، بزاق و dmft در کودکان پنج ساله مهدکودکهای شهر همدان در سال 1383 می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیلی - مقطعی از نوع مورد - شاهد، کودکان پنج ساله کلیه مهدکودکهای مناطق همدان مورد بررسی قرار گرفتند. ایندکس dmft آنها با معاینه توسط آینه و سوند در نور طبیعی تعیین گردید. صد کودک به نسبت مساوی از هر دو جنس (پنجاه دختر و پنجاه پسر) در هر یک از دو گروه شاهد (13dmft) و مورد (dmft>1) قرار گرفتند. از هر کودک حدود 1- 3 میلی لیتر بزاق غیر تحریکی جمع آوری شد و توسط الکترود مخصوص اندازه گیری فلوراید، غلظت فلوراید بزاق هر کودک بر حسب ppm ثبت گردید. pH هر نمونه توسط pH سنج اندازه گیری شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری t آنالیز گردید.
    یافته ها
    میزان فلوراید بزاق در گروه شاهد و مورد به ترتیب 0.0113±0.007 ppm و 0.0321±0.011 ppm و میزان pH بزاق در گروه مورد 0.44±6.53 و در گروه شاهد 0.28±6.74 بدست آمد. طبق آنالیز آماری بین میزان فلوراید پایه و pH بزاق و ایندکس dmft رابطه معنی دار مشخصی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که غلظت مناسب فلوراید بزاق و افزایش pH بزاق می تواند شاخص dmft کودکان را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: بزاق، پوسیدگی دندان، شاخص dmft، فلوراید، pH
  • شهین رکنی، مهدیه سیفی، علیرضا ایزدی صفحه 14
    زمینه و هدف
    پوشاندن طوقه فلزی توسط پرسلن و به روشی که مانع از اورکانتور شدن کراون و صدمه زدن به لثه شود جهت تامین زیبایی یک ضرورت است. هدف از این مطالعه تعیین میزان تطابق لبه ای روکشهای متال سرامیک تهیه شده با فلز پایه با دندان پس از گسترش چینی تا لبه آنها و مقایسه انطباق مارژین این روکشها با روکشهای متال سرامیک که 0.5 میلی متر طوقه فلزی دارند، می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی سی عدد مدل برنجی تهیه شد. برای هر مدل دو عدد روکش فلزی تهیه گردید که یکی به عنوان مورد و دیگری به عنوان شاهد استفاده شد. پس از آماده کردن روکش عمل پرسلن گذاری روی آنها صورت گرفت به نحوی که در روکشهای گروه مورد، پرسلن تا لبه و در گروه شاهد تا 0.5 میلی متری آن گسترش داده شد. پس از انجام مراحل مختلف پخت پرسلن و گلیز، میزان فاصله مارژین هر کراون با مدل برنجی مربوط به خود در نقاط مشخص شده اندازه گیری و ثبت گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده در کامپیوتر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11.5 و توسط آزمون t در هر گروه انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که گسترش چینی در افزایش فاصله لبه روکش با مدل برنجی و در دو گروه مورد و شاهد با یکدیگر اختلاف معنی داری ندارند. ضمن آنکه اختلاف معنی داری بین عدم انطباق ماکزیمم با میانگین عدم انطباق چهار نقطه وجود دارد (P=0.001).
    نتیجه گیری
    در صورتی که فریم فلزی با فرم صحیح آماده شود می توان چینی را تا لبه روکش گسترش داد بدون اینکه اختلاف قابل توجهی در میزان عدم تطابق مارژین ایجاد شود.
    کلیدواژگان: متال، سرامیک، ختم تراش، تطابق مارژین
  • بهزاد هوشمند، رسول یوسفی، زهرا خاموردی صفحه 20
    زمینه و هدف
    کاربرد دهان شویه ها جهت کنترل پلاک و جلوگیری از تجمع آن بر روی دندان و سطوح لثه ایی مجاور جایگاه ویژه ای دارد. در این مطالعه به مقایسه تاثیرات دهان شویه کلرهگزیدین (CHX) و ایرشا ضد عفونی کننده و ایرشا ضد پلاک بر روی میکروارگانیسم های مهم هوازی که عامل تشکیل پلاک و بیماری های پریودنتال و پوسیدگی پرداخته شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی اثر بخشی دهان شویه های تولید ایران، شامل: ایرشا (Irsha) سبز رنگ (ضد پلاک و جرم دندان) و ایرشا زرد رنگ (ضد عفونی کننده) و کلرهگزیدین 0.2% (CHX) بر روی تعدادی از میکروب های هوازی فلور دهان مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات به روش انتشار (Diffusion) انجام شد. یعنی پس از جداسازی میکروب ها و قرار دادن هر یک از آنها در محیط رشد اختصاصی خود Blood agar) و یا(Muler hintone آنها را آنکوبه کرده و پس از آنکه هر یک از محیطهای رشد، پر از باکتری شده و هیچ فضای خالی باقی نماند، دیسک های کاغذی به قطر شش میلی متر که آغشته به یک نوع دهان شویه بود را به تعداد چهار بار در محیط رشد، برای هر یک از میکروب ها قرار داده و بعد از 24-48 ساعت اقدام به اندازه گیری قطر هاله عدم رشد (Inhibition zone) شد. این عمل برای هر یک از دهان شویه ها و هر یک از میکروب ها انجام گردید. داده های جمع آوری شده تحت برنامه SPSS نسخه دهم مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و آزمون مورد استفاده برای مقایسه گروه هاOne-way ANOVA و برای مقایسه های دو به دویی Tukey HSD بود.
    یافته ها
    بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه ایرشا ضد پلاک در کنترل عفونتها و یا کلنی هایی که به صورت غالب و به ترتیب اثر گذاری بر لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) و نیسریا (Neisseria)، اس. سالیواریوس (S. salivarius)، اس. ویریدانس (S. viridans) و اس. موتانس ((S. mutans تشکیل شده، مفید واقع شده و بر دیگر باکتری ها بی اثر است. ایرشا ضد عفونی کننده بر هوازی های مورد نظر بی اثر می باشد.
    کلرهگزیدین: در کنترل عفونتهای پیچیده متشکل از تمامی هوازی های مورد مطالعه موثر بوده اما بیشترین اثر را بر لاکتوباسیلوس اس اپیدرمیدیس اعمال کرده و بعد از آن، به ترتیب اثر، بر اس اورئوس، سی دیفترویید، بروندیموناس، اس نیسیریا، اس سالیواریوس، اس موتانس، پی اوروجینوسا و در نهایت اس. ویریدانس اثرات خوب تا متوسطی اعمال می کند.
    نتیجه گیری
    کلرهگزیدین در این غلظت در مقایسه با دهان شویه های رایج مورد مطالعه در این مطالعه به غیر از چند مورد خاص عامل ضد میکروبی بسیار قویتری بوده و طیف جامعتری از میکروب ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: کلرهگزیدین، ایرشا، دهان شویه، پلاک، باکتری های دهان
  • مسعود فلاحی نژاد قاجاری، سپیده نبوی رضوی صفحه 27
    زمینه و هدف
    هنوز مشخص نشده که توان اروزیو نوشابه ها صرفا با افزایش مختصر pH و بدون افزودن کلسیم یا نمکهای فسفات افزایش می یابد یا خیر. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر میزان pH نوشابه های موجود در بازار ایران بر روی توان اروزیو آنها در روی مینای دندانهای دایمی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی - آزمایشی در گروه مورد دو نوشابه ایرانی زمزم کولا و زمزم پرتقالی و دو نمونه خارجی پپسی و میراندا مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه شاهد نیز چهار محلول با pH های مشابه با چهار نوشابه مورد بررسی با افزودن اسید فسفریک یا اسید سیتریک به آب مقطر مشابه سازی شدند. تعداد نمونه نوشابه ها ده عدد از هر نوع نوشابه بود. نمونه های دندانی دویست و چهل عدد دندان پره مولر که به منظور ارتودنسی خارج شده بودند به سه گروه A و B و C که مدت زمان غوطه وری هر یک از گروه ها به ترتیب زیر بود تقسیم شدند: گروه A: 15 دقیقه گروه B: 45 دقیقه و گروه C: 12 ساعت. هر یک از سه گروه به هشت زیر گروه (هر زیر گروه حاوی ده دندان) تقسیم شدند که هر زیر گروه در معرض یکی از چهار نوشابه داخلی یا خارجی و یا چهار محلول شاهد قرار گرفتند. سطح مواجهه دندان به نوشابه ها در مورد همه دندانها یک نیم دایره به قطر پنج میلی متر روی سطح باکال آنها بود و میزان محلول شاهد یا نوشابه بیست میلی متر در مورد همه نمونه ها بود. آزمونهای آماری شامل One way and two way ANOVA و Post Hoc مورد استفاده Tukey HSD و نرم افزار آماری SPSS روایت 11.5 بود.
    یافته ها
    طبق آنالیز واریانس دو طرفه همراه با تقابل اختلاف بین نوشابه ها و محلولهای شاهد معنی دار بود (P<0.001). اما الگوی تغییرات میزان اروژن در نوشابه ها معادل و مشابه این الگو در محلولهای شاهد می باشد یعنی خطوط این نمودارها با یکدیگر موازی هستند و هیچ نقطه تداخلی با یکدیگر ندارند (0.3915=(P. اما میزان این تغییرات (اروژن) در مورد نوشابه ها در هر سه زمان مورد بررسی با اختلاف معنی داری بیشتر از محلولهای شاهد می باشد(P<0.001)، که این اختلاف در طولانی مدت و با گذشت زمان (در 12 ساعت) بیشتر می شود.
    نتیجه گیری
    میزان اروژن در بین چهار محلول شاهد بستگی به pH آنها نداشت. میزان اروژن نوشابه ها با الگوی مشابهی در محلولهای شاهد تکرار شده ولی میزان اروژن ناشی از نوشابه ها بسیار بیشتر از محلولهای شاهد با pH مشابه بود.
    کلیدواژگان: pH، اروژن، مینا، دندان، نوشابه های گازدار
  • فریده گرامی پناه، مریم توفیقی داریان صفحه 34
    زمینه و هدف
    طی سالهای اخیر شیوع بی دندانی در کشورهای توسعه یافته کاهش یافته است. با این وجود به علت افزایش جمعیت جهان و افزایش سن امید به زندگی تعداد بیماران نیازمند به پروتز روز به روز در حال افزایش است. در این بین کشور ایران جزو کشورهایی است که شیوع نسبتا بالای بی دندانی در آن مشهود است. هدف از این مطالعه مروری بر شایعترین مشکلات پس از تحویل پروتزهای متحرک شامل مشکلات فوری - کوتاه مدت و درازمدت و ارایه راه حلهای پیشگیری و بر طرف کردن این مشکلات است.
    روش بررسی
    مطالب با جستجوی کلمات کلیدی در سایت Pubmed و جستجوی دستی در کتابها و گزارشهای سازمان های بهداشتی گردآوری شده است.
    یافته ها
    علی رغم پیشرفتهای بسیار در زمینه مواد، فن آوری و تجارب بالینی هنوز بسیاری از بیماران به هنگام استفاده از پروتز خود مشکلات متعددی از جمله درد و ناراحتی، لقی، احساس تهوع، مشکلات تکلم، تغییر احساس مزه، نازیبایی پروتز و نارسایی فانکشنال پروتز را تجربه می کنند. بسیاری از این مشکلات می تواند ناشی از تشخیص ناصحیح یا طرح درمان نامناسب و یا نواقص مکانیکی از قبیل طراحی نامناسب پروتز باشد.
    نتیجه گیری
    مشکلات روحی - جسمی نیز می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به ناتوانی بیمار در استفاده از پروتز شود. این امر لزوم آگاهی بیشتر دندانپزشکان از علل بروز این مشکلات و تشخیص و ارایه راه حل درمان آن را ضروری می سازد.
    کلیدواژگان: پروتز کامل، پروتز پارسیل، مشکلات روحی، مشکلات جسمی
  • حسین افشار، مریم توفیقی داریان صفحه 44
    زمینه و هدف
    دندانهای دوتایی (فیوژن و ژمیناسیون) از اختلالات تکاملی دندانها هستند که هنوز علت بروز و نحوه تمایز آنها از یکدیگر به خوبی شناخته نشده است. این ناهنجاری ها در برخی موارد با مشکلاتی در دندانهای دایمی جانشین همراه هستند که از آن جمله می توان به دندانهای اضافی، آپلازی، رویش تاخیر و مالفورماسیون های دندانی اشاره کرد. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع ناهنجاری دندان دوتایی در دندانهای شیری کودکان 3-5 سال در مهدکودکهای تهران بزرگ در سال 83-84 می باشد.
    روش بررسی
    در این بررسی مقطعی تعدادی از مهدکودکهای سازمان بهزیستی استان تهران در سه ناحیه تهران، ری و شمیرانات به طور تصادفی انتخاب شده و سپس با مراجعه مستقیم به این مراکز، تعداد هزار کودک 3-5 سال انتخاب و به طور سرپایی و توسط آبسلانگ، در فضای مناسب از نظر روشنایی معاینه شدند.
    یافته ها
    بر اساس مطالعه حاضر شیوع دندان دوتایی، برابر با 0.8 % بدست آمد که از این میزان، 87.5% موارد معادل هفت مورد مربوط به فیوژن و 12.5% برابر یک مورد مربوط به ژمیناسیون بود. 87.5% موارد دندان دوتایی معادل هفت مورد در فک پایین و 12.5% برابر یک مورد در فک بالا دیده شدند. توزیع جنسی ناهنجاری دندان دوگانه به نسبت مساوی بین دختر و پسر برابر 50% مشاهده شد. بیشترین دندان درگیر در این ناهنجاری دندان AB معادل 50% بود. درگیری BC برابر 37.5% در رتبه بعدی قرار داشت و در نهایت درگیری ژمیناسیون دندان B نیز در 12.5 % موارد دندان دوتایی برابر یک مورد مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع نسبتا بالای دندانهای دوتایی در این مطالعه (هشت در هزار) و با عنایت به اینکه بروز این ناهنجاری در دندانهای شیری، با مشکلاتی در دندانهای دایمی همراه می باشد، بحث تشخیص زود هنگام و لزوم کنترل و نظارت مداوم بر دندانهای دایمی جانشین، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: دندان دوتایی، فیوژن، ژمیناسیون، دندان شیری
  • جمیله قدوسی، آرمیتا روحانی صفحه 50
    زمینه و هدف
    فیوژن و ژمینیشن آنومالی های تکاملی بافت سخت دندان می باشند. در حال حاضر واژه «دندان دوتایی» به جای استفاده از این نامها پیشنهاد شده است. هدف از مقاله حاضر معرفی یک مورد دندان دوتایی ثنایای پیشین ماگزیلاری می باشد.
    معرفی مورد: مورد ارایه شده یک پسر بچه ده ساله با دندان دوتایی دایمی ثنایای مرکزی سمت چپ ماگزیلا می باشد که در معاینه کلینیکی و رادیوگرافی یک تاج کاملا بزرگ و دو ریشه مجزا به همراه دو پالپ ریشه مشخص، مشاهده شد.
    دندانهای دوتایی معمولا نیاز به درمانهای چندگانه دارند که در این مورد به علت ارتباط بین فضاهای پالپ، ابتدا درمان اندودنتیک انجام شد. پس از آن جراحی پریودنتال جهت خارج کردن یک ریشه و قطع تاج مربوط به آن انجام گردید. در نهایت درمان ترمیمی و زیبایی و درمان ارتودنسی صورت گرفت.
    کلیدواژگان: دندان دوتایی، ماگزیلا، جراحی پریودنتال، درمان ریشه
  • افسانه شاهرخی زاد، حبیب حاجی میرآقا، علیرضا کشواد، سکینه نیکزاد صفحه 54
    زمینه و هدف
    استفاده از اپلاینس های اکلوزالی در درمان بیماران دارای اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شایع است. گزارش شده که این اپلاینس ها سمپتوم ها و علایم کلینیکی این بیماران را بهبود می بخشند، هر چند هنوز شواهد علمی کافی برای اثبات این ادعای کلینیکی در دسترس نمی باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات کوتاه مدت (هشت هفته) اسپلینت‎های Stabilization در درمان بیماران با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی هفده بیمار با اختلال مفصل گیجگاهی فکی که به دنبال درمان بیماری خود بودند، معیارهای ورود به مطالعه را داشتند و به مدت هشت هفته تحت درمان توسط اسپلینت‎های Stabilization قرار گرفتند، بیماران قبل و پس از درمان به سوالهای پرسشنامه پاسخ داده و معاینات کلینیکی سیستم جونده نیز از ایشان به عمل آمد. در پایان یافته های مطالعه توسط آزمون Wilcoxon Signed Ranks مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    پس از اسپلینت تراپی کاهش آماری معنی داری در Clinical dysfunction index (P=0.000) و همچنین Anamnestic dysfunction index (P=0.020) مشاهده شد؛ میزان حساسیت عضلات به لمس یا Muscle pain index نیز کاهش آماری معنی داری (0.002=P) داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد اسپلینت تراپی در درمان سمپتوم ها و علایم کلینیکی اختلالات TMD، بخصوص حساسیت عضلات به لمس موثر است.
    کلیدواژگان: اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، اکلوژن، اپیدمیولوژی، اتیولوژی، درمان، اسپلینت‎های اکلوزالی
  • کیومرث نظری مقدم، پرویز اولیا صفحه 63
    زمینه و هدف
    از آنجایی که میکروارگانیسم ها نقش اساسی در پیشرفت بیماری های پری آپیکال داشته و از عوامل اصلی شکست درمان اندو محسوب می شوند، همچنین دبری های خارج شده از انتهای ریشه سبب درد و تورم (Flare – Up) بعد از درمان می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین باکتری های داخل کانال و همچنین دبری های خارج شده بعد از استفاده از دو سیستم ریس (Race) و اف. کی. جی (FKG) انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی، شصت دندان خارج شده پر مولر تک ریشه مندیبول انتخاب شده، سپس به فاصله پنج میلی متر از انتهای ریشه شیاری به عمق 0.5 میلی متر در اطراف دندان ایجاد گردید و شصت ویال شیشه ای (هفت میلی متری) آماده با ترازوی دیجیتالی با دقت 0.0001 توزین شد. پس از آن هر دندان در وسط درب پلاستیکی ویال شیشه نصب گردید. تمام وسایل با استفاده از گاز اکسید اتیلن استریل و سپس انتروکوکوس فکالیس در داخل کانال ها تلقیح شد و دندانها برای 24 ساعت در دمای 37 درجه انکوبه شدند. در طی زمان اینسترومنتیشن از محلول شستشوی نرمال سالین به اندازه دو میلی لیتر استفاده گردید. پس از اتمام آماده سازی کانال ها، قسمت انتهای ریشه جدا و با استفاده از کن کاغذی نمونه گیری به عمل آمد و شمارش کلنی بر حسب CFu/ml انجام شد و پس از آن ویال ها دوباره با ترازوی دیجیتالی وزن گردید. از آزمون غیر پارامتریکMann – Whittney U جهت آنالیز آماری استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که هیچ گونه اختلاف معنی داری در کاهش میکروب انتروکوکوس فکالیس و خروج دبری بین دو سیستم ریس و اف. کا. جی وجود ندارد. (0.1=P، 0.17=P)
    نتیجه گیری
    هیچ کدام از وسایل مورد مطالعه قادر به حذف کامل انتروکوکوس فکالیس از ریشه کانال نمی باشد.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، حذف میکروبی، خروج دبری، سیستم های چرخشی، سیستم ریس، سیستم غیر چرخشی اف، کا، جی
  • رزا حقگو، محمدرضا جلالی ندوشن صفحه 70
    زمینه و هدف
    فرموکرزول داروی معمول در پالپوتومی دندانهای شیری است. با توجه به عوارض سیستمیک و لوکال این دارو، یافتن ماده ای به عنوان جانشین آن ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه ارزیابی هیستولوژیک پالپ دندانهای شیری بعد از پالپوتومی با فرموکرزول و سولفات فریک می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 16 دندان نیش شامل هشت جفت از هشت کودک که می بایست در فرآیند درمان ارتودنسی خارج می شد انتخاب گردید و به دو گروه تقسیم شد. در هر کودک یک دندان با فرموکرزول و دندان دیگر با سولفات فریک تحت درمان پالپوتومی قرار گرفت. چهار جفت دندان بعد از یک ماه و چهار جفت دیگر بعد از دو ماه خارج شد و پاسخ التهابی و وسعت درگیری پالپ بررسی گردید. همچنین تشکیل بریج عاج ارزیابی شد. یافته ها با آزمون Wilcoxon آنالیز گردید.
    یافته ها
    آزمون Wilcoxon نشان داد که التهاب و آبسه و تحلیل داخلی و تشکیل بریج عاجی هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشته است (0.05p).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه می توان در پالپوتومی دندانهای شیری به جای فرموکرزول از سولفات فریک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پالپوتومی، سولفات فریک، فرموکرزول، ارزیابی هیستولوژیک
  • فریده دارابی، ندا کیارستمی صفحه 76
    زمینه و هدف
    کاربرد روش شیمیایی - مکانیکی با استفاده از CarisolvTM در برداشت پوسیدگی های عمیق می تواند منجر به کاهش احتمال باز شدن پالپ شود اما کارآیی آن در برداشت کامل پوسیدگی مشخص نبوده و همچنین استفاده از آن گران و وقت گیر است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین روش مکانیکی به تنهایی و همراه با کاریسولو (Carisolv) از نظر کیفیت برداشت پوسیدگی و احتمال باز شدن پالپ و زمان صرف شده در دندانهایی با پوسیدگی عمیق انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه بالینی تصادفی یک سوکور، چهل نفر که دارای یک دندان با پوسیدگی عمیق در فاصله 0.5-1 میلی متری پالپ بدون هیچ گونه علایم یا شواهدی دال بر التهاب غیر قابل برگشت یا نکروز پالپ بودند انتخاب و به طور تصادفی در یکی از دو گروه A (برداشت پوسیدگی به طور کامل با فرز) و B (برداشت پوسیدگی از قسمتهای دور از پالپ با فرز و مجاور پالپ با CarisolvTM ) قرار گرفتند. حفره ها توسط یک ارزیاب کور با استفاده از سوند ارزیابی شده پس از برداشت کامل پوسیدگی ها مطابق معمول ترمیم گردیدند. نکات مورد توجه شامل کفایت دو روش در برداشت پوسیدگی، احتمال باز شدن پالپ و زمان صرف شده، بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای X2 و Mann - Whitney انجام گرفت.
    یافته ها
    سه مورد باز شدن پالپ در گروه A و یک مورد در گروه B بدون تفاوت آماری مهمی دیده شد. در برداشت کامل پوسیدگی دو گروه مشابه بودند. متوسط زمان مصرف شده در گروه A، 6.8±16 دقیقه و در گروه B، 6.3 25± دقیقه (P<0.001). کاریسولو مصرفی برای هر دندان به طور متوسط 0.17 سی سی بود.
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج این مطالعه، کاربرد این روش تلفیقی برتری مهمی نشان نداد و زمان صرف شده نیز هنوز تفاوت زیادی با روش معمول داشت.
    کلیدواژگان: برداشت پوسیدگی، مطالعه کلینیکی، پوسیدگی عمیق، کاریسولو
  • مسعود وطن آرا، حسن فرهنگی، محمدحسین نکوفر، محمدسعید شیخ رضایی صفحه 83
    زمینه و هدف
    شکست ناگهانی فایل های NiTi تحت تاثیر انواع تنشهای مکانیکی ناشی از انحنای کانال می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی انواع مکانیزم هایی است که در شرایط کلینیکی موجب شکست فایل های چرخشی NiTi می گردند.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی علل تخریب فایل های نوع هرو (Hero) و پروفایل (Profile) مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور تعداد 1133 نمونه از فایل هایی که در شرایط کلینیکی دچار تغییر شکل و یا شکست شده بودند از کلینیک های تخصصی جمع آوری گردید. کلیه فایل ها توسط میکروسکوپ نوری استریو مورد بررسی قرار گرفته و در دو دسته کلی فایل های تغییر شکل یافته و فایل های شکسته، طبقه بندی شدند. سطوح شکست کلیه فایل ها پس از شستشو در حمام اولتراسونیک اتانول و استن، هریک به مدت سی دقیقه، به کمک میکروسکوپ استریو مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس تعداد بیش از هفتاد نمونه جهت بررسی دقیق علایم سطوح شکست انتخاب شده و توسط میکروسکوپ الکترونی پویشی SEM مورد بررسی های دقیق شکست نگاری قرار گرفتند.
    یافته ها
    مطالعات انجام شده توسط میکروسکوپ استریو سه مکانیزم تخریب برای این فایل ها را نشان می دهد. این مکانیزم ها می تواند شکست، ایجاد خمیدگی در محور فایل، پیچش در طول قسمت برنده فایل و یا ترکیبی از این موارد باشد. مشاهدات میکروسکوپی، مکانیزم های میکروسکوپی، اتصال حفره ها و رشد تناوبی و پایدار ترک ناشی از مکانیزم خستگی را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    علل تخریب فایل های NiTi را می توان در دو دسته کلی شامل تغییر شکل پلاستیک بیش از حد و شکست خلاصه کرد. از مجموع 1133 نمونه بررسی شده، بیش از 68% نمونه ها دچار شکست شده اند.
    کلیدواژگان: آلیاژ NiTi، فایل های چرخشی، تخریب، شکست
  • نرمین محمدی، پرنیان علیزاده اسکویی، سیاوش سوادی اسکویی، علیرضا سلیمانزاده صفحه 91
    زمینه و هدف
    مساله زیبایی باعث افزایش روز افزون کار برد رزین کامپوزیت ها شده است ولی حساسیت بعد از ترمیم و ریز نشت از جمله مشکلات ترمیم با این مواد است. هدف از این مطالعه مقایسه روش های مختلف کیورینگ و تاثیر آنها بر ریزنشت ترمیمهای کامپوزیتی Cl v دندانهای خلفی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه، تجربی بوده و به صورت آزمایشگاهی انجام گردیده است. نمونه ها شامل نود دندان پره مولر و مولر خارج شده انسان هستند که پس از تراش حفره های Cl v کلاسیک روی سطوح باکال با قرار دادن لبه تراش بروی CEJ، به سه گروه تقسیم گشتند. حفره ها پس از اچینگ و زدن باندینگ (Exite) با کامپوزیتTetric ceram) به رنگ A3) به روش دو مرحله ای پرگشته و هر گروه توسط یکی از سه روش ذکر شده کیور شدند. در روش Conventional Curing نور با شدت هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع به مدت چهل ثانیه تابانده شد. در روش Puls delay Curing ابتدا نور به مدت پنج ثانیه با شدت چهارصد میلی وات بر سانتی متر مربع تابیده شده و پس از وقفه ای پنج دقیقه ای تابش نور به مدت 35 ثانیه دیگر با شدت هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع ادامه پیدا کرد، و در روش Soft start Curing شدت نور تابیده شده به هر لایه از صد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع شروع گشته و در عرض 15 ثانیه به حداکثر شدت یعنی هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع رسیده و مدت سی ثانیه دیگر ادامه پیدا می کند. نمونه ها پرداخت گردیده، پس از گذشتن دو هفته در انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد و سپس ترموسایکلنیگ با پانصد سیکل نمونه ها را در فوشین قلیایی 0.5 % قرار داده، ترمیمها از وسط برش باکولینگولی خورده و جهت تعیین نفوذ دای در زیر استرئومیکروسکوپ مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج بدست آمده تحت آنالیز آماری Kruskal-wallis قرار گرفت.
    یافته ها
    در تمام گروه ها درجاتی از نشت مشاهده می شود، این میزان برای هیچ کدام صفر نبوده ولی تفاوتها بین گروه ها معنی دار نمی باشد.
    نتیجه گیری
    مشاهده شد هیچ گونه تفاوت قابل ملاحظه ای بین گروه های مختلف وجود ندارد.
    کلیدواژگان: کامپوزیت رزین، باندینگ عاجی، ترموسایکلینگ، ریز نشت، کیورینگ
  • حمید کرمانشاه، حبیب حاجی میرآقا، شاپور گتویی زاده صفحه 97
    زمینه و هدف
    بزاق یکی از عوامل شایع آلودگی مواد باندینگ کامپوزیتی می باشد. هدف از این بررسی، ارزیابی استحکام باند برشی سه سیستم چسبنده عاجی سه مرحله ای (نسل چهارم) Scotch Bond MP (SBMP)، دو مرحله ای (نسل پنجم) Single Bond (SB) و یک مرحله ای (نسل ششم) Prompt و تاثیر آلودگی بزاقی در مراحل مختلف باندینگ و بدون انجام هیچ نوع درمانی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه آزمایشگاهی و مداخله ای است. مینای سطح باکال 72 دندان خلفی انسانی توسط دیسک الماسی برداشته و دندانها به 12 گروه شش عددی تقسیم شدند. (SBMP به پنج گروه، SB به چهار گروه، Prompt به سه گروه) سطح عاج با بزاق طبیعی به مدت پنج ثانیه آلوده می گردید. برای پوشاندن سطح عاج با کامپوزیت (100– Z)، از مولد استوانه ای پلاستیکی (3×1.5 میلی متر) استفاده شد. نمونه ها ترموسایکلینگ شده و آزمون برشی توسط دستگاه اینسترون 1995با سرعت 0.5 میلی متر در دقیقه انجام شد نتایج با آزمون آماری Tukey HSD و ANOVA one-way تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در دنتین باندینگ SBMP و SB بین گروه های آلوده شده اختلاف معنی داری وجود نداشت و بین گروه بدون آلودگی و گروه های آلوده شده اختلاف معنی دار بود. در دنتین باندینگ Prompt بین گروه بدون آلودگی و گروه های آلوده شده اختلاف معنی داری وجود نداشت. در مقایسه سه نوع باندینگ استفاده شده نتیجه آماری زیر حاصل شد. بین قدرت باند مواد مورد نظر اختلاف معنی داری وجود نداشت به استثنای Prompt، SBMP که دارای اختلاف معنی داری بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد استحکام باند برشی به نوع ادهزیو به کار رفته و ساختمان آن و مرحله آلودگی با بزاق بستگی دارد.
    کلیدواژگان: دنتین باندینگ، استحکام باند برشی، کامپوزیت رزین، آلودگی بزاقی
  • زهرا جابری انصاری، معصومه کریمی، مریم معزی زاده، مریم عبده تبریزی، اعظم ولیان صفحه 104
    زمینه و هدف
    یک درمان مناسب برای ترمیم دندانهایی با تخریب وسیع در مناطق محرومی که باندینگ های عاجی در دسترس نمی باشد. استفاده از ترمیمهای توام کامپوزیت و آمالگام می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر "در معرض اسید قرار گرفتن آمالگام" بر میزان ریزنشت لبه لثه ای ترمیمهای توام آمالگام و کامپوزیت با استفاده از آمالگام ایرانی و همچنین بررسی میزان ریزنشت در حد فاصل آمالگام و کامپوزیت می باشد.
    روش بررسی
    روش این مطالعه آزمایشگاهی تجربی همراه با مشاهده می باشد. بررسی بر روی بیست دندان پره مولر سالم فک بالا انجام شد. در مزیال و دیستال هر دندان حفره Cl II تهیه گردید. حفره های مزیالی «الف» و حفره های دیستالی «ب» نامیده شده و به صورت زیر ترمیم گردیدند: گروه الف: آمالگام ایرانی (سینالوکس) در کف حفره + قرار دادن اسید روی دیواره های مینایی + باندینگ شیمیایی و کامپوزیت خودسخت شونده (آلفادنت). گروه ب: آمالگام ایرانی (سینالوکس) در کف حفره + قرار دادن اسید روی دیواره های مینایی و آمالگام + باندینگ شیمیایی و کامپوزیت خودسخت شونده (آلفادنت).
    سپس نمونه های هر گروه به صورت تصادفی به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته به مدت یک هفته و دسته دیگر به مدت شش ماه در سرم فیزیولوژی نگهداری شدند. در پایان هر دوره نمونه ها هزار بار تحت سیکل حرارتی بین 4±2 و 4±54 درجه سانتی گراد قرار گرفتند، سپس به منظور بررسی میزان ریزنشت نمونه ها به مدت یک هفته در محلول 2% فوشین آبی قرار داده شدند. پس از آن دندانها برش داده شده و با استریو میکروسکوپ (Olympus SZX9)با بزرگنمایی ده بررسی گردیدند. میزان ریزنشت به وسیله بررسی درجه نفوذ رنگ بر طبق درجه بندی Fuks تعیین گردید. به منظور تحلیل آماری از آزمون Mann - Whitney U استفاده شد.
    یافته ها
    ریز نشت در لبه لثه ای بعد از یک هفته در گروه «الف» 20% درجه صفر، 20% درجه یک، 20% درجه دو و40% درجه سه بود و در گروه «ب» 10% درجه صفر، 20% درجه یک، 20% درجه دو و 50% درجه سه بدست آمد. اختلاف ریز نشت بین این دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود ((P>0.5. میزان ریز نشت لبه لثه ای بعد از شش ماه در گروه «الف» 40% درجه صفر، 20% درجه یک، 20% درجه دو و 20% درجه سه بود و در گروه «ب» 10% درجه صفر، 20% درجه یک، 30% درجه دو و 40% درجه سه بود. اختلاف ریز نشت بین این دو گروه نیز از نظر آماری معنی دار نبود (P>0.1). اختلاف آماری میزان ریز نشت گروه «الف» بعد از یک هفته و شش ماه معنی دار نبود (P>0.3). همچنین این اختلاف در مورد گروه «ب» نیز معنی دار بدست نیامد (P>0.8). در تمام گروه ها در حد فاصل آمالگام و کامپوزیت ریز نشت مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در ترمیمهای توام آمالگام و کامپوزیت که در آنها از کامپوزیت خود سخت شونده و آمالگام کروی ایرانی استفاده می شود در معرض اسید قرار گرفتن آمالگام تاثیری بر میزان ریز نشت ندارد.
    کلیدواژگان: ریز نشت، ترمیم، آمالگام، کامپوزیت
  • نمایه مؤلف
    صفحه 111
|
  • Shahin Rokni, Mahdiye Seifi, Ali Reza Eizadi Page 14
    Background And Aim
    In PFM restorations, marginal coverage of the metal framework with porcelain, without producing an overcontoured margin is necessary to enhance esthetics. The aim of this study was to evaluate the marginal integrity of a porcelain fused to base metal crown after extension of porcelain to the border of the margin.
    Materials And Methods
    Thirty brass standard dies were prepared and divided into 3 groups of 10, based on different finishing lines: 90° shoulder, 1.2-mm-wide 135° slopping shoulder, 1.2-mm-wide and shoulder, 0.7-mm-wide with a 450 bevel, 0.5 mm-long. For each die a brass cap was fabricated according to the specific finishing line to accommodate a 0.5 mm thickness. Two metal copings were made on each die which were used as test and control samples. The marginal gap of each coping was measured at 4 points under a reflective microscope after casting and oxidation. Porcelain was applied and extended to the border of the margins in the test group and 0.5 mm short of the borders in the control group. Marginal gaps were measured once more at the same points after porcelain firing. Statistical analysis was performed using t-test.
    Results
    The marginal gaps of all copings increased after porcelain firing. Extension of porcelain to the border of the margins did not significantly increase the marginal gaps.
    Conclusion
    These results indicated that porcelain can be extended to the border of the crown’s margin without producing a significant increase in the marginal gap.
  • Behzad Houshmand, Rasool Yousefi, Zahra Khamverdi Page 20
    Background And Aim
    The use of mouthwashes for plaque control and preventing its accumulation on teeth and adjacent mucous membranes is of considerable importance. The aim of this investigation was to compare the effectiveness of chlorhexidine and two Irsha mouthwashes, on aerobic microorganisms in oral flora.
    Materials And Methods
    In this in vitro study, the diffuse-agar method was used to effects of antiplaque–antitartar Irsha mouthwash, antiseptic Irsha mouthwash and 0.2% chlorhexidine on oral aerobic microorganisms. The microorganisms were dispersed and plated on blood agar or Muller Hintone medium. Six-millimeter paper disks immersed in each of the study solutions were inserted into the plates after the incubation period. This procedure was repeated 4 times for each of the microorganisms and the inhibition zones were measured for each microorganism and mouthwash, separately. The data were analyzed using ANOVA and Tukey HSD (post hoc) tests.
    Results
    Antiplaque Irsha was useful in controlling some of the analyzed microorganisms including lactobacilli, Neisseria sicca, C. diphtheroid, Streptococcus salivarius, Streptococcus viridans and Streptococcus mutans, in decreasing order. Antiseptic Irsha did not affect the aerobic bacteria. Chlorhexidine was effective on all complex infections consisting of the studied aerobic microorganisms, especially lactobacilli and Staphylococcus epidermidis. It also successfully controlled Staphylococcus aureus followed by Brevudimonas, Neisseria sicca, Streptococcus salivarius, Streptococcus mutans, Pseudomonas aeruginosa and Streptococcus viridans, in that order.
    Conclusion
    According to these results, 0.2% Chlorhexidine demonstrated a superior antimicrobial effect in most cases as compared to the studied mouthwashes.
  • Masoud Fallahinejad Ghajari, Sepideh Nabavi Razavi Page 27
    Background And Aim
    An increase in pH can affect the erosive potential of soft drinks, but the possible role of calcium salts and phosphate has not been fully recognized. The aim of the present investigation was to evaluate the effect of pH on the erosive potential of soft drinks on permanent tooth enamel.
    Materials And Methods
    This experimental in vitro study was performed on 8 beverages and 240 intact premolars extracted for orthodontic purposes. Two Iranian soft drinks (Cola and Orange Zamzam) and 2 imported ones (Pepsi and Mirinda) constituted the case group and 4 solutions with the same pH served as the control group. The teeth were divided into 3 groups (A, B and C) and further subdivided into 8 subgroups and immersed in 20 ml of one of the 8 beverages for 15 minutes (A), 45 minutes (B) and 12 hours (C). The amount of Ca++ released in each soft drink or solution was estimated by AA-spectrophotometry at the end of each exposure time.
    Results
    A statistically significant difference was found in the extent of erosion between the case and control groups which increased with exposure time (P<0.001). The pattern of Ca++ concentration changes were similar in both study groups (p=0.3915), but the case group revealed a higher erosive potential than the control group (P<0.001).
    Conclusion
    The percentage of titratable acids seems to have a greater effect on the erosive potential of beverages when compared to pH. Measuring pH alone could not accurately estimate the erosive potential of different soft drinks.
  • Farideh Geramipanah, Gelareh Asadi Page 34
    Over the past 20 years, the number of edentulous adults has declined in developed countries. Considering the increase in the general populations’ life span, the need and demand for complete dentures is becoming more widespread, especially in our country with the high prevalence of edentulism. Despite the advances in dental materials and improved technological and clinical expertise, yet there are many patients experiencing difficulties in wearing removable dentures such as pain, discomfort, loss of retention, gagging, reduced taste sensation and problems related to speech, esthetics and function. Many of these issues are due to faulty or incorrect diagnosis, inaccurate treatment planning or mechanical deficiencies such as inappropriate denture design. Also, physical and psychological problems may contribute either directly or indirectly to a patient's inability to use the prosthesis. This makes it necessary for practitioners to have a general perception of the causes, diagnosis and treatment of these problems. The purpose of this investigation was to review the various problems associated with denture wearing which may be immediate, short-term or long-term and also to identify their cause, diagnosis and treatment.
  • Jamileh Ghoddusi, Armita Rohani Page 50
    Case Report: A 10 year-old boy presented with a “double” maxillary permanent left central incisor. In clinical and radiographic examination, a large crown with two distinguishable roots and pulp spaces was observed. Double teeth usually need a multidisciplinary approach. Because of the communication found between the pulp spaces, endodontic treatment was performed followed by periodontal surgery to remove one of the roots and its corresponding crown. Finally, restorative and orthodontic treatment was provided.
  • Afsaneh Shahrokhi Rad, Habib Haj Miragha, Ali Reza Keshvad, Sakineh Nikzad Page 54
    Background And Aim
    In clinical practice it is commonly assumed that occlusal splints have therapeutic value in the treatment of temporomandibular disorders (TMD), however there is still lack of sufficient evidence to support this claim. The purpose of this double-blind study was to evaluate the short-term (8-week) efficacy of a stabilization splint in subjects with temporomandibular disorders seeking treatment.
    Materials And Methods
    Seventeen TMD patients were treated with stabilization splints for eight weeks. In addition to filling out questionnaires, all patients underwent a preoperative and postoperative clinical-functional investigation of the masticatory system.‏ Qualitative data were analyzed using Fisher exact and Chi-square tests and Wilcoxon signed ranks test was applied to report quantitative data.
    Results
    A statistically significant decrease was observed postoperatively in the Helkimo clinical dysfunction index (P=0.000) as well as the anamnestic dysfunction index (P=0.020). In addition there was a statistically significant decrease in muscle tenderness, after treatment (P=.002).
    Conclusion
    The results of this study indicate that the use of a stabilization splint is beneficial in treatment of the signs and symptoms of TMD, and especially has a positive effect on muscle tenderness.
  • Kiumarz Nazari Moghadam, Parviz Olia Page 63
    Background And Aim
    One of the most important factors in the development of periradicular disease and endodontic failure is infection through the root canal. Apically-extruded debris may be considered a major causative agent of flare-ups and post-instrumentation pain. This in vitro study compared the reduction of intracanal bacteria and the amount of apically extruded debris (AED) using RaCe and FKG systems.
    Materials And Methods
    Sixty extracted mandibular single-canal premolars were selected for this experimental investigation. 0.5 mm-deep grooves were made around all teeth at a 0.5mm distance from their apices. Sixty vials (7ml) were prepared and preweighed to 0.0001 precision. Each tooth was mounted in a rubber stopper and then fitted into the openings of the vials. All equipment were sterilized by ethylene-oxide and the canals were inoculated with E. faecalis. The samples were then incubated for 24 hours at 37°C in sealed chambers. During canal instrumentation, irrigation was performed with 2 ml normal-saline after each file size. Following preparation, the apical portions of the canals were sampled using sterile paper-points and the bacterial colonies were counted (CFU/ml). The vials were weighed again to obtain the amount of AED. Non-parametric Mann-Whitney U-test was used for statistical analysis.
    Results
    A significant difference was not observed between the RaCe and FKG systems regarding E. faecalis elimination and debris extrusion (P=0.1 and P=0/17, respectively).
    Conclusion
    The two studied systems could not completely eliminate E. faecalis.
  • Farideh Darabi, Neda Kia Rostami Page 76
    Background And Aim
    The use of CarisolvTM decreases unnecessary removal of sound dental tissue and reduces the possibility of pulpal exposure. However, it is expensive and time-consuming and its efficacy has not been clearly defined. The aim of this study was to compare the efficacy, safety and efficiency of removing deep caries using conventional mechanical methods alone and in conjunction with Carisolv.
    Materials And Methods
    This investigation was a single-blind randomized clinical trial. Forty individuals, each with a deep carious tooth (0.5-1 mm from the pulp) without signs and symptoms of necrosis or irreversible pulpitis were selected and randomly divided into two study-groups: A, all caries were mechanically removed using rotary instruments and B, Carisolv was applied on deep carious lesions and the rest of the caries were mechanically eliminated. All cavities were evaluated by a dental probe. After complete caries removal the teeth were filled as usual. The outcome variables were complete caries removal, pulpal exposure and time taken to remove caries. The results were analyzed by X2 and Mann-Whitney tests.
    Results
    Three pulpal exposures occurred in group A and one in group B without a statistically significant difference. Regarding complete caries removal, the two methods were similar. The mean caries-removal time was 166.8 min in group A and 25.26.3 min in group B (P<0.001). The amount of Carislov used for each tooth was 0.17 cc.
    Conclusion
    Application of the mechanical and chemomechanical methods simultaneously, is more time-consuming and does not seem to significantly improve the treatment results.
  • Narmin Mohammadi, Parnian Alizadeh Oskoee, Siyavash Savadi Oskoee, Ali Reza Soleyman Zadeh Page 91
    Background And Aim
    Light-cured composites have become almost universal in modern clinical dentistry. Unfortunately, these materials have demonstrated critical limitations such as postoperative sensitivity and polymerization shrinkage. The aim of this study was to evaluate the effects of three curing modes on the microleakage of class V composite restorations.
    Materials And Methods
    In this experimental in vitro study, class V cavities were prepared on the buccal surfaces of 90 extracted human molar and premolar teeth and were randomly divided into 3 groups. All teeth were etched followed by bonding and composite filling. Three different methods were used for curing: conventional, 750 mw/cm2/40s pulse delay, 400 mw/cm2/5s-5 minutes delay-750 mw/cm2/35s and soft start, beginning at 150 mw/cm2 and increasing to 750 mw/cm2 during 15 seconds and remaining for another 35 seconds. After polishing, the specimens were stored in a 37°C incubator, thermocycled (500 cycles) and immersed in basic %0.5 fushin. Longitudinal buccolingual sections of all teeth were scored for marginal dye penetration under a stereomicroscope. Kruskal-Wallis test was used for statistical analysis.
    Results
    Leakage was observed in all groups but no significant difference was found in the microleakage scores among the three light-curing techniques, used in this investigation.
    Conclusion
    These findings suggest that the 3 studied light-curing methods may have no effect on the microleakage of class V posterior composite restorations.
  • Hamid Kermanshah, Habib Haj Miragha, Shapour Gatoeizadeh Page 97
    Background And Aim
    Salivary contamination during application of bonding agents may adversely affect adhesive/dentin bond strength. This investigation evaluated the effect of salivary contamination on the shear bond strength of three different bonding systems without treatment.
    Materials And Methods
    Seventy-two intact posterior extracted human teeth were used in this interventional in vitro study. The tested materials consisted of ScotchBond MP (SBMP), SingleBond (SB) and Prompt which are considered as three-step, fourth generation two-step, fifth generation and one-step, sixth generation bonding agents, respectively. For each tooth, the enamel on the buccal surface was removed by a diamond disc. Specimens were assigned to 12 groups according to the studied adhesives: SBMP into 5, SB into 4 and Prompt into 3 groups. Dentin surfaces were contaminated with natural saliva for 5 seconds. Cylinders of composite were applied onto the dentin surfaces using plastic cylindrical molds. The shear bond strength of the specimens was determined with an Instron testing-machine at a crosshead speed of 0.5 mm/min. The results were analyzed by one-way ANOVA and Tukey HSD tests.
    Results
    A significant difference was not observed between the contaminated SBMP and SB groups, but the difference between the contaminated and uncontaminated specimens was significant. In the Prompt groups, the difference between the contaminated and uncontaminated samples was not significant. No significant difference was found between the shear bond strengths of the adhesives, except for Prompt and SBMP.
    Conclusion
    Shear bond strength depends on the type and structure of the applied adhesive and the stage at which salivary contamination occurs.