فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال نهم شماره 2 (پیاپی 33، تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/06/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فروزان فر محمدحسین، محمد کاظم، مجدزاده سیدرضا، هلاکویی نایینی کورش، حسینی مصطفی، ملک زاده رضا، محمدنژاد مهدی، ابوالحسنی فرید، نقوی محسن صفحات 1-11
    مقدمه
    عوارض کبدی بیماری هپاتیت ب از مشکلات شایع بسیاری از جوامع است. به واسطه کارایی بالا و قیمت پایین واکسن، ایمن سازی رده های مختلف سنی و گروه های پرخطر در بسیاری کشورها صورت می گیرد. با این وجود انتخاب برنامه ایمن سازی پس از تولد و کودکی در کشورهای با شرایط شیوع متوسط بیماری بایستی بر اساس برآورد مقدار اثربخشی برنامه صورت گیرد. مطالعه حاضر به منظور محاسبه اثربخشی ایمن سازی علیه هپاتیت ب در نوجوانان با توجه به ویژگی های اپیدمیولوپیک بیماری در کشور انجام گرفته است.
    روش کار
    داده های اپیدمیولوژیک بیماری هپاتیت ب از متون علمی، مقالات، نظر متخصصین و مدل سازی داده های موجود گردآوری و برآورد شدند. داده های مختلف، سیر طبیعی بیماری در جامعه از زمان ابتلای حاد تا مرگ در مدل گذر جامعه ترکیب شد و پیامدهای مختلف بیماری در افراد 15 تا 100 ساله بازسازی شدند. در نهایت اثربخشی برنامه ایمن سازی با محاسبه تفاضل مرگ و میر و بار بیماری هپاتیت ب بین دو حالت (با و بدون ایمن سازی) و بر اساس نرخ تنزیل، 3% برآورد شد. بازسازی احتمالی مونته کارلو جامعه و نیز تحلیل حساسیت دو بعدی و احتمالی بر مقادیر مورد استفاده در محاسبات صورت گرفت.
    یافته ها
    محاسبات نشان داد ایمن سازی نوجوانان 15 ساله در نزدیک به یک میلیون نفر مرد و زن به ترتیب از مرگ 2071 و 581 نفر در اثر هپاتیت حاد، سیروز و سرطان کبد جلوگیری می کند و سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس (YLL) را به میزان 52% در مردان و 36% در زنان کاهش می دهد و نیز از هدر رفتن سال های عمر به علت مرگ و ناتوانی (DALY) حاصل از عوارض هپاتیت ب، با ارزش فعلی، 012/0 و 006/0 سال جلوگیری می کند. بازسازی مونته کارلو جامعه نشان داد که این اقدام تاثیر مشخص و معناداری بر سلامت جامعه می گذارد و نیمی از مردان و یک سوم زنانی را که حداقل معادل یک سال زندگی با کیفیت را بایستی به واسطه بیماری از دست می دادند، از ناتوانی رها می کند. تحلیل های حساسیت نیز نشان داد در محدوده قابل قبول از مقادیر مورد استفاده چه به تنهایی و چه در حضور یکدیگر، مقدار برآورد کماکان قابل توجه می باشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد ایمن سازی جوانان علیه هپاتیت ب به میزان قابل توجهی از بار بیماری هپاتیت ب در جامعه می کاهد. محاسبات با برآوردهای مقدماتی هزینه چنین می نماید که احتمالا این مداخله بسیار هزینه- اثربخش نیز می باشد. توصیه می شود در مطالعات آتی، ملاحظات هزینه و درمان نیز لحاظ گردد و با سایر مداخلات سلامتی مقایسه شود.
    کلیدواژگان: هپاتیت ب، ایمن سازی، جوانان، اثربخشی، بار بیماری
  • شعیبی گیتا، جمال اشرف صفحات 12-17
    مقدمه
    درد در طی زایمان برای خانم های باردار یکی از عوامل استرس زا محسوب می شود. هدف از اجرای این طرح، مقایسه اثر تزریق زیرپوستی لیدوکائین 1% با نرمال سالین در ناحیه لومبوساکرال در کاهش درد حین زایمان و مقایسه عوارض این دو روش است.
    روش کار
    70 خانم حامله ترم با ASA I شکم دوم با شرایط یک بار سابقه زایمان طبیعی به یک کارآزمایی بالینی دوسو کور تصادفی شده وارد شدند و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه لیدوکائین (تزریق 5/0 میلی لیتر لیدوکائین 1%) و یا شاهد (تزریق 5/0 میلی لیتر نرمال سالین) قرار گرفتند. داروها بر حسب گروه به صورت زیرپوستی در 4 نقطه در ناحیه لومبوساکرال بیماران به وسیله سرنگ انسولین تزریق شد. درد حین زایمان بیماران با استفاده از مقیاس اندازه گیری چشمی در فاصله های 15، 40 و 60 دقیقه بعد از تزریق ارزیابی شد.
    یافته ها
    سن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مادران و سن بارداری موقع زایمان، در دو گروه اختلاف معنادار نداشت. شدت درد در گروه لیدوکائین در مقایسه با گروه شاهد تفاوت آماری قابل توجهی داشت و در این گروه شدت درد از 15، 40 و 60 دقیقه پس از تزریق به میزان معناداری کمتر از گروه نرمال سالین بود. در گروه نرمال سالین اختلاف معناداری در شدت درد پس از تزریق نسبت به شدت درد قبل از تزریق دیده نشد؛ اما در گروه لیدوکائین تمامی مقادیر شدت درد پس از تزریق به میزان معناداری از شدت درد قبل از تزریق پائین تر بودند. هیچ یک از مادران در گروه های مورد بررسی در طول مطالعه دچار ناپایداری همودینامیک نشدند و عارضه ای نیز در هیچ یک از جنین های دو گروه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    تزریق زیرپوستی 5/0 میلی لیتر لیدوکائین 1% در ناحیه لومبوساکرال با ایجاد حداقل تغییرات همودینامیک و یا ایجاد عوارض جانبی با بی دردی قابل توجهی همراه است.
    کلیدواژگان: تزریق زیرپوستی، درد زایمان، لیدوکائین، نرمال سالین
  • اخوی راد سیدمحمدباقر، مهدی برزی داریوش، جشن ساجده، رادمنش مهسا صفحات 18-23
    مقدمه
    دفورمیتی های اندام تحتانی در بچه ها خصوصا دفورمیتی های زانو و پا از جمله مشکلات شایع مراجعین به مراکز ارتوپدی است که بسیاری از آن ها فیزیولوژیک می باشد و با رشد طبیعی تصحیح می گردند. اما درصد کمی نیز بدون اصلاح باقی می مانند و در طولانی مدت برای بیمار مشکلات ایجاد می کنند.
    روش کار
    این بررسی یک مطالعه توصیفی از نوع مشاهده ای مقطعی با هدف تعیین شیوع دفورمیتی های زانو و پا در میان 1000 نفر از دختران دانش ‎آموز دبیرستان های دخترانه منطقه 5 تهران است. دفورمیتی های مورد بررسی شامل زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، کف پای صاف، قوس بیش از حد کف پا و انحراف به خارج (والگوس) شست پا می باشد. همچنین در این بررسی رابطه بین شیوع این دفورمیتی ها، عواملی همچون گروه سنی، میزان بروز علایم مختلف، سوابق فردی و خانوادگی و... بررسی شده است. برای واروس زانوها فاصله بین کوندیل های داخلی فمور، برای والگوس زانوها فاصله بین قوزک های داخلی مچ پا، برای والگوس شست پا زاویه بین کناره داخلی پا و کناره داخلی شست پا اندازه گیری شده است و جهت بررسی صافی کف پا و قوس بیش از حد کف پا، از مشاهده کف پای بیماران هنگام ایستادن استفاده شد.
    یافته ها
    4/30% افراد مورد بررسی دارای انحراف محور زانو شامل زانوی پرانتزی (5/27%) و زانوی ضربدری (9/2%) بودند. 2/11% افراد دفورمیتی کف پا داشتند که قوس بیش از حد کف پا 2/0% و صافی کف پا 11% بود. شیوع والگوس شست پا 7/12% بوده است. در میان متغیرها بین شیوع دفورمیتی زانو و پا با چندمین فرزند خانواده بودن، میزان علایم، گروه سنی و بین دفورمیتی پا با سابقه فردی و خانوادگی روابط معناداری وجود دارد. اما بین دفورمیتی زانو با سابقه فردی و خانوادگی رابطه معنا داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    این یافته ها ضرورت توجه بیشتر به معاینات دقیق و تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع دفورمیتی زانو و پا را در کودکان یادآوری می کند.
    کلیدواژگان: دفورمیتی، شیوع، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، کف پای صاف، قوس بیش از حد کف پا
  • پورحیدری غلام رضا، خدایی ناصر، شهریاری علیرضا صفحات 24-30
    مقدمه
    یکی از آثار مهم مسمومیت با ترکیبات ارگانوفسفره که به شکل حشره کش ها و یا عوامل شیمیایی نظامی استفاده می شوند، فلج عضلات اسکلتی مانند عضلات تنفسی است که می تواند منجر به مرگ شود. از طرف دیگر، اکسایم ها تنها آنتی دوت های کاربردی هستند که می توانند مانع از بروز این اثرات سمی بر روی عضلات مخطط شده و یا این اثرات را برگشت دهند. لذا بررسی و مطالعه اثرات آنتی کولین استرازهای ارگانوفسفره بر عملکرد عضلات مخطط و نیز اثرات آنتی دوتی اکسایم ها در برگرداندن این اثرات ضروری به نظر می رسد تا در کنار مطالعات آنزیماتیک بتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار دهد.
    روش کار
    در مطالعه حاضر، اثر غلظت های مختلف پاراکسون بر روی عملکرد عضله مخطط و همچنین مهار یا برگرداندن این اثرات بوسیله پرالیدوکسایم بررسی شد. به این منظور با استفاده از تحریک الکتریکی با فرکانس 1/0 هرتز و مدت زمان 2/0 میلی ثانیه و با ولتاژی بالاتر از ولتاژ مورد نیاز برای حداکثر پاسخ، تکانه های عضلانی منفرد در عضله دو سرگردن جوجه ایجاد شد و به صورت ایزوتونیک به وسیله دستگاه فیزیوگراف (نارکو) و نرم افزار طراحی شده ثبت گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که پاراکسون 1/0 میکرومولار افزایشی قابل توجه (بیش از 100%) را در دامنه تکانه ها ایجاد می کند و غلظت های بالاتر پاراکسون (3/0 و 1 میکرومولار) موجب انقباض پایدار عضلانی می شوند. در ادامه آزمایش ها، غلظت 1/0 میکرومولار پاراکسون برای بررسی توانایی آنتی دوتی پرالیدوکسایم انتخاب شد. پرالیدوکسایم در غلظت های 100 و 300 میکرومولار تقریبا به طور کامل موجب مهار یا بازگرداندن اثر پاراکسون شد. در حالی که در غلظت های 10 و 30 میکرومولار تنها حدود 25 تا 75 درصد از این اثرات را مهار کرد یا برگرداند. پرالیدوکسایم در مقادیر فوق به تنهایی هیچگونه تاثیری بر عملکرد عضله نداشت.
    نتیجه گیری
    در مجموع آزمایش ها نشان می دهد که مطالعه اثرات ارگانوفسفره ها و آنتی دوت های آنها (اکسایم ها) با استفاده از روش به کار گرفته شده به خوبی قابل انجام بوده و پرالیدوکسایم صرف نظر از زمان تجویز آن، از توانایی خوبی در بازگرداندن یا مهار اثرات پاراکسون برخوردار است.
    کلیدواژگان: پاراکسون، پرالیدوکسایم، عضله اسکلتی، جوجه
  • سپیده امیدواری، علی منتظری صفحات 31-38
    مقدمه
    در تاریخ پزشکی ملل مختلف، مطالب بسیاری در مورد سرطان به چشم می خورد. مطالعه حاضر، کاوشی است در کتب کهن برای تبیین نقش پزشکی ایران در شناخت بیماری سرطان.
    روش کار
    به طور کلی 30 کتاب پزشکی ایرانی، از کتب پزشکی قرن 3 تا13 هجری قمری در قالب یک مطالعه کتابخانه ای در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بررسی ها نشان می دهند سرطان در کتب کهن پزشکی ایرانی در مبحث اورام مورد بحث قرار می گیرد و از اقسام «ورم صلب» و «آماس سرد» طبقه بندی می شود. همچون دیگر بیماری ها، سبب شناسی سرطان بر اساس اخلاط اربعه تبیین شده است. در عین حال، نقش تغذیه در ایجاد سرطان مورد غفلت قرار نگرفته است. از نظر تظاهرات بالینی، سرطان در مراحل اولیه فاقد علایم بالینی است اما به تدریج با پیشرفت سرطان، علایم و نشانه های آن ظاهر می گردند. سرطان در زنان شایع تر است و شایع ترین اعضای درگیر در زنان: پستان و رحم و در مردان: حلق، حنجره، روده و اندام های تناسلی می باشد. از نظر شیوع فصلی، سرطان در پاییز شایع تر است. در تشخیص افتراقی سرطان، انواع ورم های دیگر طرح و از طریق نشانه های بالینی آنها را از یکدیگر افتراق می دهند. در مورد پیش آگهی سرطان، بر پیش آگهی بد آن اتفاق نظر وجود دارد اما برخی عوامل را در پیش آگهی آن موثر می دانند. در مورد درمان سرطان، اعتقاد بر این است که هرچند درمان کامل برای سرطان وجود ندارد اما باید در مراحل اولیه بیماری به درمان آن (درمان دارویی، جراحی و رژیم غذایی) اقدام شود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشانگر آن است که سرطان در کتب پزشکی کهن ایرانی از جنبه های مختلف مورد بحث قرار گرفته است که بخشی از آنها هنوز ارزش علمی خود را حفظ کرده اند.
    کلیدواژگان: سرطان، طب اسلامی، ایران، تاریخ پزشکی
  • محمداسماعیل اکبری، حمیدرضا میرزایی، حمید سوری صفحات 39-44
    مقدمه
    سرطان پستان، شایع ترین سرطان زنان و دومین علت مرگ ومیر ناشی از سرطان در زنان بعد از سرطان معده می باشد. عوامل متعددی در طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان تاثیر دارند که بررسی آنها برای شناخت بیشتر سیر بیماری در کشورمان حائز اهمیت است.
    روش کار
    در این مطالعه 154 بیمار با سرطان پستان که طی سال های 1374 الی 1376 پس از عمل جراحی با T1-T2-T3 وM0 باN1-N0 تحت درمان های کمکی شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا تاموکسیفن قرار گرفته بودند، حداقل طی 5 سال پیگیری شدند. نتایج بر اساس عوامل موثر در میزان بقاء بررسی شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 12 و ضمن استفاده از آمار توصیفی و با روش مجذور کای آنالیز و گزارش شد. میزان بقاء 5 ساله نیز به روش کاپلان مایر بررسی و بیان شد.
    یافته ها
    به طور کلی 6/76 درصد بیماران طول عمر 5 ساله داشتند. طول عمر 5 ساله بیماران با غدد لنفاوی درگیر نسبت به عدم درگیری غدد لنفاوی کمتر بود (9/72% در برابر 9/88%، 034/0=p). طول عمر بیماران با گیرنده استروژن مثبت بیشتر از گیرنده استروژنی منفی بود (3/84% در برابر 5/62%، 024/0=p). بیماران با تومور در پستان چپ نیز طول عمر بالاتری نسبت به پستان راست داشتند (5/87% در برابر 5/76%، 004/0 =p). اندازه تومور، نوع پاتولوژی، سن کمتر یا بیشتر از 50 سال، نوع عمل جراحی (حفظ پستان یا ماستکتومی)، گیرنده های پروژسترونی، وضعیت پروتوانکوژن HER-2 و نوع پروتکل شیمی درمانی، هر کدام به تنهایی روی طول عمر تاثیری نداشتند.
    نتیجه گیری
    در ایران نیز با درمان های کمکی بعد از عمل جراحی، طول عمر مناسبی برای بیشتر بیماران به دست می آید. چنانچه بیماران در مراحل ابتدایی بیماری که غدد لنفاوی درگیر نداشته باشند، شناسایی شده و درمان مناسب دریافت کنند، طول عمر بیشتری خواهند داشت. سایر عوامل اگرچه در این مطالعه روی طول عمر بی تاثیر بودند، نیازمند مطالعات بیشتری هستند تا مورد قضاوت قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، میزان بقاء، ایران، درمان کمکی، جراحی
  • فرشته انسانی، زهره ملکی، ناصر ابراهیمی دریانی صفحات 45-49
    مقدمه
    شناسایی هلیکوباکترپیلوری به عنوان یک عامل منتشر جهانی در ایجاد التهاب معده و اثنی عشر، زخم معده و سرطان معده آسان و قابل انجام است.
    روش کار
    درسال 1380، بر روی 100 بیمار مراجعه کننده به بخش اندوسکوپی بیمارستان امام خمینی و کلینیک خصوصی، مطالعه ای جهت مقایسه روش سیتولوژی (براشینگ و تماسی) و بیوپسی معده صورت گرفت.
    یافته ها
    از 100 بیمار مورد مطالعه، 31 بیمار (31%) اندوسکپی غیرطبیعی داشتند که در 78% آنها التهاب معده گزارش شد. از نظر هلیکوباکترپیلوری 43 بیمار (43%) در روش سیتولوژی براشینگ، 52 بیمار (52%) در روش سیتولوژی تماسی و 54 بیمار (54%) در روش بیوپسی مثبت بودند و تست اوره آز سریع در 53 بیمار (53%) مثبت بود.
    نتیجه گیری
    حساسیت روش سیتولوژی براشینگ 6/79%، روش سیتولوژی تماسی 3/96% و تست اوره آز سریع 1/98% بود. توافق بین دو روش سیتولوژی مذکور 1/78% بود و مجذور کای بر اساس تست مک نمار، هم خوانی بین این دو روش را نشان نداد. توافق بین دو روش سیتولوژی تماسی و بیوپسی 96% بود و بر اساس مجذور کای در تست مک نمار هم خوانی وجود داشت.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، سیتولوژی معده (براشینگ و تماسی)، بیوپسی معده
  • سیدخطیب الاسلام صدرنژاد، ناهید حسن زاده نعمتی، پدرام بهلولی، بهنام اسلامی صفحات 50-56
    مقدمه
    آلیاژ نایتینول از جالب ترین مواد هوشمند دارای کاربرد در جراحی استخوان و ساخت عضله مصنوعی است. با توجه به نوع کاربرد، زیست سازگاری این ماده دارای اهمیت فراوانی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
    روش کار
    نمونه های آزمایشی نایتینول ساخته شده به روش ذوب و ریخته گری تحت خلاء و نمونه صنعتی ساخت خارج (AO) در ماهیچه پای موش نر کاشته شد. میزان خوردگی آلیاژ در شرایط مشابه درون بدن موجود زنده اندازه گیری شد. ایجاد فیبروبلاست و التهاب در اطراف آلیاژ کاشته شده در ماهیچه پای موش نر نیز بعد از گذشت بیست و یک روز بررسی شد.
    یافته ها
    مقدار خوردگی آلیاژ در شرایط آزمایش شده در خارج بدن در حد قابل قبول قرار داشت. بررسی ها، تشابه تنگاتنگ زیست سازگاری بافت ماهیچه در مواجهه با آلیاژهای داخلی و خارجی را به اثبات رساند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق، کاربرد پزشکی آلیاژ نایتینول از نظر علمی توجیه پذیر است. امکان به کارگیری گسترده صنعتی و پزشکی، دلیل قانع کننده خوبی برای ساخت آلیاژ در داخل کشور بوده و قابلیت رقابت آلیاژ ساخت داخل با مشابه خارجی آن را از نظر زیست سازگاری اثبات می کند.
    کلیدواژگان: نایتینول، زیست سازگاری، خوردگی، آلیاژسازی
  • ملیحه کدیور، بتول شریعتی، شیرین طریقت تهرانی، بهزاد گهرفر صفحات 57-62
    مقدمه
    خطرات تزریق خون در طی سالیان اخیر به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. اما درخصوص میزان هموگلوبین که در شرایط حاد و بحرانی باید تزریق خون صورت گیرد، هنوز ابهام وجود دارد.
    روش کار
    در این مطالعه تزریق خون و عوامل موثر بر آن بر بیمارانی که از سن یک ماهگی تا 14 سالگی در بخش مراقبت ویژه کودکان مرکز طبی کودکان بستری بودند در طی یک سال از دی ماه سال 1377 الی بهمن ماه 1378 مورد بررسی قرار گرفتند. کودکانی که به علت بیماری های مزمن و بدخیمی نیاز به تزریق مکرر خون داشتند از این مطالعه حذف شدند.
    یافته ها
    در این بررسی از 262 بیمار برای 116 مورد (3/44%) تزریق خون صورت گرفته بود. بیشترین گروه سنی بیماران و افرادی که برای آنها خون تزریق شده بود را شیرخواران زیر یک سال تشکیل می دادند (1/56%). عوامل موثر در تزریق خون شامل میزان حجم خونگیری، طول مدت بستری، اکسیژناسیون، نیاز به تهویه مکانیکی و میزان مرگ ومیر در این دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. میزان هموگلوبین و هماتوکریت گروه با تزریق خون و نیز درصد اشباع اکسیژن و نیاز به تهویه مکانیکی با گروه بدون تزریق خون اختلاف معنا داری از نظر آماری نداشت. اما میانگین حجم خونگیری و طول مدت بستری از نظر آماری بین دو گروه اختلاف معنا داری را نشان داد (p<0.0001). همچنین تزریق خون در تغییر سرنوشت نهایی بیماران یعنی میزان مرگ ومیر اختلاف معنا داری را مشخص ننمود (9 نفر در گروه تزریق خون در برابر 5 نفر در گروه کنترل).
    نتیجه گیری
    گرچه کم خونی در بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه شایع است اما به نظر نمی رسد تزریق خون تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش نیاز به تهویه مکانیکی، افزایش هموگلوبین و هماتوکریت در زمان ترخیص، بهبود اکسیژناسیون و یا میزان مرگ ومیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: تزریق خون، خونگیری، اکسیژناسیون، مراقبت ویژه کودکان، مرگ و میر
  • محمودی قرایی جواد، محمدی محمد رضا، فکور یوسف، ممتازبخش مریم صفحات 63-69
    مقدمه
    بازگویی روان شناختی روشی است که در پیشگیری و کاهش نشانه های اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) به کار رفته است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مداخلات شناختی- رفتاری نیز در درمان این اختلال موثر بوده اند. شواهد اندکی در خصوص استفاده از این روش ها در بلایای وسیع طبیعی وجود دارد. این مطالعه به منظور ارزیابی اثر گروه درمانی مبتنی بر بازگویی روان شناختی، هم زمان با روش های رفتاری- شناختی انجام شده است.
    روش کار: در این مطالعه قبل- بعد، تاثیر یک جلسه بازگویی روان شناختی و 3 جلسه درمان شناختی- رفتاری را بر نشانه های اختلال استرس پس از سانحه ارزیابی نمودیم. بیمارانی که نوع شدید اختلال را داشته و یا نیازمند درمان دارویی بودند از مطالعه خارج شدند. نشانه های اختلال توسط مقیاس CAPS بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله ارزیابی و آنالیز شد.
    یافته ها
    تعداد 95 نفر از بازماندگان زلزله با میانگین سنی 8/15± 8/35 سال وارد مطالعه شدند و در طی ماه اول درمان و سه ماهه پی گیری به ترتیب 11 و 25 نفر به دلیل مهاجرت از مطالعه خارج شدند. پس از انجام مداخلات تواتر، عمق و شدت نشانه های اجتناب و تواتر کل نشانه های اختلال در یک دوره 3 ماهه معنا دار بود (p<0.05). این مداخلات اثری بر تواتر، عمق و شدت نشانه های برانگیختگی و یادآوری و عمق و شدت کل نشانه های PTSD نداشتند.
    نتیجه گیری
    بازگویی روان شناختی و درمان شناختی- رفتاری گروهی ممکن است در کاهش علایم PTSD سوانح طبیعی موثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از سانحه، درمان شناختی، رفتاری، بازگویی روان شناختی، زلزله، بم
|
  • Mohammad Hossein, Kazem, Majd Zadeh, Halakoi, Hoseini, Malek Zadeh, Mohammad Nezhad, Abolhasani, Taghavi Pages 1-11
    Introduction
    Hepatitis B is a common problem in many countries. Due to high efficacy, safety and low cost of vaccine, mass immunization has become a favorite strategy to improve population health. In this study, we tried to estimate marginal effectiveness of adolescents’ immunization program in Iran.
    Methods
    Epidemiologic data about of hepatitis B in Iran was gathered through literature review, expert opinion, existing resources of data and synthesis by modeling of other data. In a state transition model, different stages of disease were simulated in 15 to 100 year old individuals. Comparing the results of burden of hepatitis B with and without immunization revealed an estimate of avoidable burden of disease with intervention. Monte Carlo simulation and sensitivity analyses were done for uncertainty analysis of results.
    Results
    Immunization of around one million 15- year. old males and females prevents 2071 of male and 581 of female premature deaths due to acute hepatitis B, cirrhosis and hepatocellular carcinoma annually. Moreover, it prevents loss of about 52 and 36 percent of YLL (years of life lost) due to hepatitis B complications in males and females respectively. On average, it avoids loss of Disability Adjusted Life Years (DALY) of 0.012 and 0.006 years, according to present value of life. Monte Carlo simulation of populations showed that effectiveness of the intervention is quite significant and about half of males and one third of females with disability, equal to at least one year of full health, will be free. With sensitivity analyses, results were standing in acceptable limit of values in both bivariate and probabilistic calculations.
    Conclusion
    Our study showed that effectiveness of adolescents’ immunization against hepatitis B is quite significant. Calculation using basic estimates of cost of intervention program implies that this intervention is possibly very cost effective. For final judgment, results should be combined with cost effectiveness analysis, and compared to other interventions.
  • Shoeibi G , Jamal A . Pages 12-17
    Introduction
    Labor pain is considered as one of the most important causes of stress for the parturient. The aim of this study was to compare the effects of subcutaneous injection of 1% lidocaine with normal saline in the lumbosacral region on labor pain reduction and their complications.
    Methods
    Seventy para 2, term ASA I parturient were enrolled in a randomized clinical trial and randomly allocated to lidocaine group (injection of 0.5 ml 1% lidocaine or control group (injection of 0.5 ml normal saline). Drugs were injected subcutaneously at 4 points in lumbosacral region (Michaeli's rhomboid) by an insulin syringe. Labor pain was assessed by visual analogue scale 15, 40 and 60 minutes after injections.
    Results
    There were no significant differences among age, systolic and diastolic blood pressures and fetal or maternal age between groups. The pain intensities in lidocaine group were significantly lower 15, 40 and 60 minutes after injections compared with normal saline group. There was no significant difference between normal saline pain intensity after injection compared with before injection but in lidocaine group all the post-injection pain intensities were significantly lower compared to pre-injection. There were no cases of hemodynamic instability or fetal complications.
    Conclusion
    Subcutaneous injection of 1% lidocaine in the Michaelis rhomboid region is accompanied by minimal hemodynamic changes or complications and significant reduction in labor pain.
  • Akhavi Rad Smb , Mahdi Barzi D. , Jashan S (Gp Student), Radmanesh M (Gp Student) Pages 18-23
    Introduction
    Foot and knee deformities are among common complaints of patients referred to the orthopedic centers. Most of naturally occurring lower limb deformities in children, which are rather common, would be corrected with further normal growth. However, a small percentage of these problems remain unresolved and may cause complications in the future.
    Methods
    The purpose of this descriptive study was to determine the prevalence of foot and knee deformities (such as, genovarus, genovalgus, flat foot, …) among one thousand female high-school students in of Tehran District No.5. Also relationships of deformities with age, familial and personal history and severity of clinical symptoms were studied. To indicate the severity of symptoms of genovarus and genovalgus, bilateral medial femorocondylar distance and bimalleolar distance were measured respectively. Severity of hallux valgus was determined by measuring the angle formed by medial border of foot and medial border of great toe. Also clinical observance of patient's sole while standing was used to evaluate whether the patient had the pescavus or flat foot.
    Results
    30.4% of the studid subjects had knee abnormalities, of which 27.5% were classified as genovarus and 2.9% as genovalgus. 11.2% suffered from foot anomalies, of which 0.2% had pescavus and 11% had flat foot. Prevalence of hallux valgus was 12.7%. Meaningful relationships were observed between foot and knee deformities and other variables such as age, birth order and severity of clinical symptoms. There was a significant association between foot deformities and familial or personal history. No significant association was detected between knee deformities and familial or personal history.
    Conclusion
    These findings point to the importance of proper physical examination, early diagnosis and on-time treatment of foot and knee deformities in children.
  • Poorheidari G. , Khodaei N. , Shahriary A., . Pages 24-30
    Introduction
    One of the most toxic effects of organophosphate (OP) poisoning has been the paralysis of skeletal muscles that can lead to paralysis of respiratory muscles and death. However, oximes are the only antidotes available to reverse or prevent such toxic effects of OP insecticides and nerve chemical warfare agents.
    Methods
    In the present study, the effect of different concentrations of paraoxon (as an OP) on the function of skeletal muscle and reversal or prevention of these effects by an oxime (pralidoxime, 2-PAM) were studied in chicken biventer cervices nerve-muscle preparation using twitch tension recording technique. For this purpose, twitches of the biventer cervices were evoked by stimulating the motor nerve at 0.1 Hz with pulses of 0.2 msec duration and a voltage of greater than that required to produce maximum response. Twitches and contractures were recorded isotonically using Narco Biosystems.
    Results
    The results showed that paraoxon (0.1 µM) induced a great increase (more than 100%) in the twitch amplitude, while higher concentrations (0.3 and 1 µM) could induce partial or total contractures. In this study, paraoxon at a concentration of 0.1 µM was used to examine the capability of pralidoxime to reverse or prevent its effects. Pralidoxime at doses of 300 and 100 µM almost fully reversed (when it was used as post treatment) or prevented (when it was used as pretreatment or at the same time as toxin) the effect of paraoxon. While oxime at doses of 30 and 10 µM could only reverse or reduce this effect to about 25 and 75% respectively, pralidoxime alone had no significant effect on the function of the muscle.
    Conclusion
    These results suggest that this method is of high value in studying the functional effects of OPs on skeletal muscle tissues and the reversal effects of antidotes, and pralidoxime by itself can fully reverse such effects.
  • Omidvari S. , Montazeri A. Pages 31-38
    Introduction
    In medical history of different nations, there are numerous documents concerning cancer. The present study is an investigation in ancient books to determine the part that Iranian medicine has played in the recognition of cancer.
    Methods
    30 Iranian medical books mostly from 3rd to 13th centuries A.H. in a library search study were examined.
    Results
    The findings showed that cancer in ancient medical books of Iran has been categorized under "swellings" and classified as "solid tumor" and "cold swelling". Like other diseases, the etiology of cancer has been related to four humours. Also the role of nutrition in cancer development has not been neglected. Concerning clinical manifestations, it has been discussed that cancer in early stages lacks clinical manifestations but with its progression gradually its symptoms and signs appear. Cancer was found to be more common in women and the most common organs involved were indicated as breast and uterus in women and pharynx, larynx, gut and genitalia in men. Cancer outbreak was reported in autumn. To differentiate cancer from other swellings, it has been recommended that all swellings must be viewed using clinical and physical examination. Concerning the prognosis of cancer, there was an agreement on its poor prognosis but some factors were considered important. Concerning the treatment of cancer, it was believed that although there is no complete cure, the treatment of cancer (medical management, surgery, diet) should be considered in its early stages.
    Conclusion
    The findings from this study indicate that in ancient Iranian medical books cancer has been thoroughly investigated from different perspectives some of which still have maintained their scientific merits.
  • Akbari Me , Mirzaei Hr , Soori H. Pages 39-44
    Introduction
    Breast cancer is the most common cancer and the second most common cancer of cancer death in Iranian women after gastric carcinoma although it is the second most common cancer in the western women after lung cancer. Its survival depends on multiple factors which are very important to identify in order to understand natural history of the disease in Iran.
    Methods
    In the present study 154 patients with T1-T2-T3-N0-N1-M0 breast cancer participated between March 1996 and March 1998 after surgery followed by adjuvant chemotherapy and/or radiation therapy and/or tamoxifen and were followed up for at least 5 years. Different factors might be effective on survival evaluation. Data was analyzed by SPSS using chi-square and Kaplan Mayer method for survival analysis.
    Results
    5 year survival was 76.5%. It decreased by lymph node involvement (72.9% versus 88.9%, p=0.034) and increased in estrogen receptor positive tumors (84.3% versus 62.5,p=0.024). Left breast cancer patients survived more than right ones (87.5% versus 76.5%, p=0.004). Tumor size, type of pathology, age, type of surgery (breast conservative surgery or mastectomy) progestrone receptors, HER-2 proto- oncogene and type of chemotherapy had no effect on survival.
    Conclusion
    There is high survival by adjuvant therapy in Iran when breast cancers is detected at an early stage without lymph node involvement and receive appropriate therapy. The other factors should be studied more by future researches.
  • Ensani F , Ap, Cp), Maleki Z , Ap, Cp), Ebrahimi Daryani N Pages 45-49
    Introduction
    Detection of H. pylori, the widely distributed etiologic agent of gastro-duodenal inflammation, peptic ulcer and gastric cancer, is easy and available.
    Methods
    In this study 100 patients who visited endoscopy section of Imam Khomeini Hospital or private clinic in 2001 were studied for gastric cytology (brushing and touch preparation) and biopsy.
    Results
    Of 100 studied patients, 31 patients (31%) had abnormal endoscopy, including gastritis in 78%. Brushing was positive in 43 (43%) patients, touch preparation in 52 (52%), rapid urease test (RUT) in 53% and biopsy in 54(54%) of patients. Sensitivity of brush and touch cytology were 79.6% and 96.3% respectively.
    Conclusion
    Agreement between brush and touch cytology was 78.1%. According to of Mc-Nemar test they had no concordance. Sensitivity of RUT was 98.1%. Agreement between touch cytology and biopsy was 96% and according to Mc-Nemar test they showed concordance.
  • Sadrnezhaad Sk , Hassanzadeh Nemati N , Bohluli P., (Dds , Eslami B., (Dds Pages 50-56
    Introduction
    Nitinol (NiTi) is the most interesting smart material used in orthopedic surgery and production of artificial muscles. Considering its medical applications, Nitinol biocompatibility is therefore quite important. This issue is discussed in this paper.
    Methods
    Nitinol alloy experimentally produced by melting and casting under vacuum plus imported commercial AO samples were implanted in limb tissue of a number of male rats. Twenty one days after the implantation, fibroblast and fibrosis formation in the tissues around the alloy were studied.
    Results
    The amount of the alloy that was corroded under the experimental invitro conditions was acceptable. The biocompatibility of the experimentally made alloy implanted in limb tissue was nearly similar to that of the imported alloy.
    Conclusion
    According to the results obtained, utilization of Nitinol in medicine is scientifically justifiable. Possibilities of its wide industrial and medical applications favorably support the mass production of the alloy in the country and its biocompatible parallels that of the imported material.
  • Kadivar M. , Shariati B. , Tarighat Tehrani S. , Goharfar B. Pages 57-62
    Introduction
    With the increased awareness regarding transfusion- related complications, blood transfusion therapy has become an issue of increasing concern.
    Methods
    In this survey, the rate of blood transfusion was evaluated among children between the ages of 1 month to 14 years who were admitted to the pediatric intensive care unit (PICU) of the Children's Medical Center. Children with chronic diseases and malignancy were excluded.
    Results
    Among 262 patients who were eligible to participate in this study, 116 (44.3%) had history of blood transfusion during PICU admission. Most of them were infants under the age of one year (56.1%). The rate of blood transfusion, volume of blood sampling, oxygenation, need for mechanical ventilation, and the mortality rate were compared between the children who had received blood transfusion with the group without blood transfusion. The differences between these two groups (with and without blood transfusion) with regard to oxygen saturation or assisted ventilation did not show significant differences, but the mean volume of blood sampling and length of PICU stay were significantly different (p<0.0001). Blood transfusion did not cause any changes in the mortality rate)9 patients with blood transfusion died in comparison to 5 patients in the other group).
    Conclusion
    Although anemia is very common in the critical care setting, it seems that blood transfusion has no significant effect in improving oxygenation, or mortality rate.
  • Fakour Y. , Mahmoudi-Gharaei J. , Mohammadi Mr , Momtazbakhsh M. Pages 63-69
    Introduction
    Psychological debriefing is a way for prevention and reduction of post- traumatic stress disorder (PTSD) symptoms. Many studies have shown the efficacy of cognitive- behavioral therapy in treatment of post- traumatic stress disorder. Only some evidence is available about using these techniques in large scale disasters. This study was done to evaluate the efficacy of psychological debriefing and cognitive- behavioral group therapy combination on Bam earthquake related PTSD symptoms.
    Methods
    In a before-after trial, we evaluated the effect of single session psychological debriefing and three sessions of group cognitive-behavioral therapy on PTSD symptoms of Bam earthquake survivors Individuals with severe PTSD or other psychiatric disorders needing pharmacological interventions were excluded. Before, immediately and 3 months after interventions we evaluated PTSD symptoms by clinically- administered PTSD scale for DSM-IV and analyzed them.
    Results
    95 persons were included in the study 11 and 25 people were excluded during the first month of interventions and the 3 month follow- up period respectively because of migration. The frequency of PTSD symptoms and the frequency, intensity and severity of avoidance symptoms reduced during 3 month period of study which was statistically significant (p<0.05). No effect was obsereved regarding the frequency, intensity and severity of hyper- arousal, re-experience and the intensity and severity of total PTSD symptoms.
    Conclusion
    Psychological debriefing and group cognitive- behavioral therapy may be effective on avoidance and the frequency of total PTSD symptoms.