فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/04/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تقی زاده اصل رحیم، محمد کاظم، مجدزاده سیدرضا صفحات 1-10
    به منظور بررسی الگوی فصلی بیماری سل در ایران این مطالعه اکولوژیک طراحی و بر روی اطلاعات موجود و ثبت شده بیماران انجام شد. تمامی اطلاعات پس از آماده سازی، به روش Cosinor Analysis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    موارد سل ثبت شده در کشور طی 5 سال به تفکیک دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت که شامل 59756 مورد بیمار مسلول بود. بیماری سل به طور کلی الگوی فصلی داشته و نقطه اوج فراوانی نسبت به میانگین 11.73% (Amplitude) و برآورد نقطه اوج فصلی حدود 24 خرداد ماه بود (p<0.000). رابطه بین جنس و الگوی فصلی سل معنی دار بود (p<0.000) و نقطه اوج برای زن و مرد به ترتیب 13.35% و 10.5% به دست آمد و برآورد زمانی نقطه اوج 29 خرداد برای زنان و 19 خرداد برای مردان بود. همچنین بروز سل ریوی اسمیر مثبت الگوی فصلی دارد (p<0.000). آنالیز واریانس نشانگر ارتباط بین فراوانی موارد سل و دمای هوا بود (p<0.02) که تفاوت معنی دار در گروه دمای بین درجه 10-20 و 20-30 درجه سانتی گراد وجود داشت (p<0.051).
    بر اساس این یافته ها و تجزیه و تحلیل حاصل نتیجه می گیریم که بروز بیماری سل الگوی فصلی دارد و در مطالعات جمعیتی به ویژه به منظور بررسی الگوی فصلی بیماری سل در ایران این مطالعه اکولوژیک طراحی و بر روی اطلاعات موجود و ثبت شده بیماران انواع مقطعی باید به این الگو توجه نمود.
    کلیدواژگان: الگوی فصلی
  • شاه طاهری سید جمال الدین، قمری فرهاد، گل بابایی فریده، رحیمی عباس، عبدالهی محسن صفحات 11-24
    در این مطالعه با استفاده از مواد جاذب جامد، عوامل موثر بر تغلیظ و تخلیص ترانس، ترانس - موکونیک اسید مشتمل بر pH نمونه، غلظت نمونه، حجم و سرعت عبور نمونه از روی جاذب، نوع حلال شستشو (Washing solvent) و شویش (Elution solvent) و نوع جاذب مورد ارزیابی قرار گرفت. اسید مذکور به عنوان متابولیت بنزن می باشد که بعد از آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی (Sample preparation)، با استفاده از دستگاه HPLC مجهز به ستون C18. 0.5μm) و (250 cm × 4.6 mm id و آشکارساز UV در طول موج 259 نانومتر و با به کارگیری فاز برنده (حامل): آب، متانول، اسید استیک v/v/v)؛(69:30:1 در سرعت جریان فاز برنده 1ml/min،تعیین گردید و راندمان بازیافت آن از فاز جامد به دست آمد. در این ارزیابی آزمایشگاهی، فاز جامد تبادل آنیونی قوی (SAX) در آماده سازی نمونه با جاذبهای غیرقطبی 8 C و C18مقایسه شد. راندمان بازیافت موکونیک اسید با نوع جاذب، نوع حلال شستشو، حجم نمونه، pH نمونه و سرعت عبور نمونه دارای ارتباط معنی داری بود (p<0.001). بهترین بازیافت در pH=7 و سرعت عبور 1ml/min و اسیداستیک 1% به عنوان حلال شستشو و اسیداستیک 10% به عنوان حلال شویش با استفاده از جاذب SAX به دست آمد. در این مطالعه بین غلظت نمونه و میزان بازیافت موکونیک اسید رابطه معنی داری وجود نداشت (P>0.05). بازیافت موکونیک اسید از نمونه های ادراری Spiked در غلظت 0.1-10 μg/ml بیش از 95% به دست آمد.حد تعیین (Limit of detection) این ماده با شرایط کروماتوگرافی ذکر شده فوق 0.01μg/ml (هفتاد مرتبه کمتر از استاندارد مواجهه بیولوژیکی) تعیین گردید. همچنین روش بهینه شده با استفاده از نمونه های Spiked در سه غلظت 0.1μg/ml و 1μg/ml و 10μg/ml معتبرسازی شد که قابلیت تکرارپذیری مناسب آن در شش روز متوالی (Day-to-day reproducibility) و در طول یک روز (Within-day reproducibility) مورد تایید قرار گرفت
    کلیدواژگان: آماده سازی نمونه، استخراج فاز جامد، بهینه سازی، ترانس ترانس - موکونیک اسید، بنزن
  • درستی مطلق احمدرضا، حجت پروانه صفحات 25-36
    چاقی و عوارض ناشی از آن برای فرد و جامعه یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان است، چاقی در حقیقت یک بیماری چند عاملی است که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد و تشدید آن نقش دارند. اطلاعات زیادی در مورد عوامل مرتبط با چاقی در کودکان ایرانی در دسترس نیست، لذا انجام مطالعاتی در این مورد ضروری است.
    این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با چاقی در دختران دبستانی منطقه 6 آموزش و پرورش تهران در پاییز 1381 انجام شد.
    در این تحقیق مورد - شاهدی از بین 835 دختر کلاسهای سوم و چهارم دبستان، تمام دانش آموزانی که بر اساس استاندارد ایران (Hosseini M.et al.1999) چاق محسوب می شدند (مقدار BMI آنها از صدک 95 بزرگتر بود) به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند (n=134) و به همان تعداد دانش آموز با وزن طبیعی (صدک 85? BMI < صدک 5) به عنوان گروه شاهد به طور تصادفی انتخاب شدند.
    دانش آموزان گروه مورد و شاهد از لحاظ سن، جنس، دبستان و کلاس درسی با هم تطبیق داده شدند. از طریق 3 پرسشنامه اطلاعات مربوط به عوامل مرتبط با چاقی از مادر و کودک مورد بررسی، سوال شد.
    مقادیر BMI والدین، انرژی و درشت مغذی های دریافتی روزانه، دفعات مصرف غذاهای فوری و نوشابه های گازدار در هفته و مدت تماشای تلویزیون و فیلم های ویدئویی و کار با کامپیوتر در روز، در گروه مورد به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود. ضمنا میزان فعالیت روزانه، دریافت انرژی و در شت مغذی ها به ازای کیلوگرم وزن بدن و تحصیلات والدین به طور معنی داری (P<0.05) در گروه شاهد بیش از گروه مورد بود. دختران مورد در مقایسه با گروه شاهد اغلب در فصل سرد سال متولد شده بودند که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود.
    چاقی بیماریی است که در آن عوامل گوناگون ژنتیکی، محیطی و رفتاری نقش دارد. در مطالعه حاضر دریافت روزانه انرژی و درشت مغذی ها، فعالیت روزانه، تحصیلات والدین، فصل تولد، دفعات مصرف غذاهای فوری و نوشابه های گازدار و مدت تماشای تلویزیون و فیلم های ویدیویی و همچنین کار با کامپیوتر با چاقی کودکان رابطه داشت.
    کلیدواژگان: چاقی کودکان، عوامل موثر بر چاقی، درشت مغذی ها، غذاهای فوری
  • کارگر محمد، ساریجلو محبوبه، طباطبایی حمیده، عباسیان فیروز، کارگر مهدی، شاه محمودی شهره، هلاکویی نایینی کورش، کریملو محمود، ناطق پور مهدی، صدیقی هما، خاوری نژاد رمضان علی، مختاری آزاد طلعت، ناطق رخشنده صفحات 37-49
    انتروویروس های انسانی در دستگاه گوارش تکثیر یافته و با دفع از طریق مدفوع وارد فاضلاب می شوند.به همین دلیل جداسازی انتروویروس ها از فاضلاب یکی از شاخص های حساس گردش ویروس در اجتماع محسوب می شود. بر خلاف نام این ویروس ها بعضی از آنها مانند: کوکساکی ویروس ها و اکوویروس ها بیماری های تنفسی نیز ایجاد می نمایند. در نتیجه این ویروسها می توانند بیماری های حاد و یا بدون علایم بالینی را ایجاد نمایند و در موارد ایجاد بیماری بیش از 1010 ویروس در هر گرم از مدفوع فرد بیمار دفع می شود.
    در این پژوهش 63 نمونه از 6 سیستم تصفیه فاضلاب اصلی شهر تهران با روش grab sample در مدت یک سال تهیه شد و با سه روش تیمار مختلف انتروویروسهای غیرپولیویی در کشتهای سلولی حساس جداسازی گردید. سپس ویروسهای جدا شده با استفاده از روش میکرونوترالیزاسیون شناسایی گردید. بیشترین فراوانی انتروویروس های جدا شده مربوط به انتروویروس های غیرقابل تیپ، E11 و E25 بود. از 63 نمونه فاضلاب مورد بررسی 13 انتروویروس با روش مستقیم (20.63%)، 25 انتروویروس با روش Pellet (39.68%) و 27 انتروویروس توسط روش تغلیظ Two-Phase (42.85%) جداسازی شد.
    کلیدواژگان: انتروویروسهای غیرپولیویی (NPEV)، پایش محیطی
  • چوبینه علیرضا، گل بابایی فریده صفحات 49-58
    استفاده از هودهای بیولوژیکی ایمن (BSCs) در سالهای اخیر گسترش روز افزونی یافته است. BSCs در آزمایشگاه ها برای حفاظت پژوهشگران، مواد و محصولات در برابر مخاطرات بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند. کارایی و توانایی BSCs در زدودن آلودگی های میکروبی از هوا به عملکرد فیلتر هپا، فن و الگوی جریان هوا بستگی دارد. برای اطمینان از عملکرد مطلوب BSCs ضروری است آن را در فواصل زمانی معین مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد. عدم توجه به این موضوع باعث خسارات مستقیم و غیرمستقیم می شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد هفت BSCs در یک مرکز تحقیقاتی انجام شده است. BSCsمورد آزمون در آزمایشگاه های کشت کلامیدیا، باکتری های گوارشی، آزمایشگاه پولیو 1 (دو دستگاه BSCs)، آزمایشگاه پولیو 2، آزمایشگاه کشت سلول و آزمایشگاه کشت سلول (ایمونولوژی) مستقر بودند. ارزیابی با توجه به روش مطرح در استاندارد (1992) BS 5726 و از طریق نمونه برداری از هوای درون محفظه BSCs و اندازه گیری تراکم بیوآئروسولها انجام شده است. سرعت جریان inflow و downflow نیز اندازه گیری شدند و یکنواختی جریان هوا مورد مطالعه قرار گرفت. حداقل تراکم بیوآئروسولها در زیر BSCs برابر با 0.2 cfu/m3 و حداکثر آن 1.33 cfu/m3 تعیین گردید. اندازه گیری inflow نیز نشان داد که کمترین مقدار برابر 0.33 m/s و مربوط به BSC آزمایشگاه کشت کلامیدیا (کلاس I ساخت (Ceas schip می باشد که از مقدار توصیه شده در استاندارد (0.7 m/s) کمتر است. بیشترین inflow اندازه گیری شده (1.1 m/s) مربوط به BSC آزمایشگاه باکتری های گوارشی است که از نوع II/A ساخت کمپانیCeas schip می باشد. کمترین downflow مربوط به BSC آزمایشگاه کشت سلول (کلاس II ساخت کمپانی Ceas schip) می باشد (0.09 m/s) که با مقدار استاندارد (0.25 - 0.5 m/s) فاصله دارد و بیشترین آن مربوط به BSC شماره یک آزمایشگاه کشت سلول (پولیو 1)می باشد 0.53 m/s)). به طور کلی نتایج نشان داد که هیچ یک از هفت BSCs مورد مطالعه، شرایط استریل را در فضای زیر هود فراهم نکرده و از نظر وضعیت جریان هوا نیز به طور کامل با استاندارد BS 5726 مطابقت ندارند.
    کلیدواژگان: هودهای بیولوژیکی ایمن، بیوآئروسول ها، سرعت جریان هوا
  • عمرانی قاسم علی، اصغرنیا حسین علی صفحات 59-66
    در این تحقیق زباله های خانگی از نوع پس ماندهای گیاهی، با استفاده از کرم خاکی از نوع Eisenia Fetida (کرم کمپوست) در طول مدت 3 ماه به کود کمپوست تبدیل شده است. به این منظور ابتدا مواد اولیه قابل کمپوست از نظر میکروبی، انگلی، فلزات سنگین و مواد اصلی تغذیه گیاهی ازت، فسفر و پتاس مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ابتدا 3 نمونه از مخلوط مواد اولیه از نقاط مختلف حوضچه کمپوست که به روش Pit در ابعاد متناسب ساخته شده بود برداشت شده و پس از انتقال به آزمایشگاه مورد تجزیه قرار گرفت. پس از عمل آمدن کمپوست عمل نمونه برداری عینا از کمپوست تولید شده مجددا تکرار گردید نتایج این بررسی شاهد افزایش مواد تغذیه گیاهی و بهبود نسبت C/N از 29.5 تا حدود 14.5 و کاهش قابل توجه فلزات سنگین به ویژه کرم، کادمیم و سرب در کمپوست حاصل بوده است. در این بررسی با استفاده از نرم افزار SPSS میاگین و انحراف معیار پارامترهای اندازه گیری شده را محاسبه نموده و از طریق تست آماری Mann - whitney مقایسه میانگین و انحراف معیارهای مواد اولیه و کمپوست تولید شده (ورمی کمپوست) انجام گرفته است. در این بررسی کرمهای اولیه مورد استفاده 5000 عدد بوده است که پس از 90 روز تا حدود 13000 عدد افزایش یافته است. در این بررسی میزان هدایت الکتریکی در ورمی کمپوست حاصل 907.33 μs/cm و در مواد اولیه 1813.33 μs/cm بوده است که این کاهش نشان دهنده شوری کمتری در ورمی کمپوست است که گفته می شود بعضی از املاح توسط کرمهای خاکی در پروسه کمپوست حذف گردیده است.
    کلیدواژگان: زباله خانگی، ورمی کمپوست، کرم خاکی E، Fetida، قابلیت
  • رفعتی نرگس، یاوری پروین، محرابی یدالله، منتظری علی صفحات 67-75
    روند رو به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران و مسایل ناشی از آن از جمله افزایش بار بیماری ها، ضرورت توجه و شناخت عوامل موثر بر سلامتی و رفاه آنان به عنوان بخش مهمی از جامعه و تعیین اولویتها را در این زمینه آشکار می نماید. این مطالعه به صورت مقطعی و به منظور بررسی کیفیت زندگی سالمندان ساکن در یک آسایشگاه و ارزیابی عوامل موثر بر آن انجام گردید. این مطالعه در سال 1382 انجام شد و افراد مورد بررسی عبارت بودند از 202 نفر از سالمندان 65 ساله و بالاتر ساکن در آسایشگاه خیریه سالمندان کهریزک تهران با طول مدت اقامت حداقل 6 ماه که قادر به درک و پاسخگویی به سوالات بودند. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده SF-36 و پرسشنامه مربوط به خصوصیات دموگرافیک افراد و به روش مصاحبه رودررو جمع آوری گردید. جهت مقایسه کیفیت زندگی بین گروه های مختلف از آزمونهای ناپارامتری من - ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.
    طبق نتایج حاصله 84 نفر (%41.6) از نمونه ها مرد و 118 نفر (%58.4) زن بودند. میانگین و انحراف معیار سنی آنان 76.8±7.6 با حداقل 65 و حداکثر 99 سال بود. میانه امتیازات مربوط به کیفیت زندگی در زنان پایین تر از مردان بود. بین سن و کیفیت زندگی رابطه ای مشاهده نشد. بین سطح تحصیلات، کار در کارگاه موجود در آسایشگاه، دریافت حقوق بازنشستگی، ابتلا به یکی از انواع شکستگی ها و تغییر شکل اندامها و آرتروز با کیفیت زندگی ارتباط معنی دار مشاهده گردید (p<0.05).
    نتایج مطالعه حاضر نشانگر برخی عوامل موثر بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در سالمندان است. با توجه به این موارد و با انجام اقدامات مقتضی و به موقع می توان از بسیاری از مسایل و مشکلات دوران سالمندی کاسته و بر سالهای عاری از ناتوانی و عمر مفید در سالمندان افزود.
    کلیدواژگان: سلامتی، آسایشگاه سالمندان
  • نهروانیان حسین، سمار مهدی، قربانی ثمین مهدی صفحات 77-86
    کریپتوسپوریدیوزیس (Cryptosporidiosis) یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که در اثر تک یاخته ای از جنس (Cryptosporidium) ایجاد می شود از علایم عمده بیماری گاستروآنتریت حاد یا مزمن را می توان نام برد.
    در این مطالعه 214 بیمار از هفت گروه مبتلا به انواع نقص ایمنی اکتسابی از ده مرکز بهداشتی درمانی در تهران مورد نمونه برداری قرار گرفتند و با سه روش مختلف که عبارت بودند از: رنگ آمیزی اسید فاست (AFS Acid Fast Staining)، روش اورامین فنل فلوئورسانس (Auramin Phenol Fluorescence، APF) و روش ایمونوفلوئورساس مستقیم با استفاده از آنتی بادی مونوکلونال ((Direct Fluorescence using Monoclonal Ab مورد آزمایش قرار گرفتند میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در بیماران مذکور 1.4% و در مبتلایان به اسهال این رقم به 6.3% می رسد.
    از سه مورد افراد آلوده یک نفر دچار لوسمی میلوستیک حاد (AML) و دو نفر مبتلا به (AIDS) بودند. با توجه به رقم 33.4% آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در مبتلایان به اسهال در ایدز و 11.1% در مبتلایان به اسهال و بدخیمی های خونی می توان اذعان داشت که عامل یک مورد از سه مورد اسهال و ایدز و یک مورد از ده مورد اسهال در بدخیمی های خونی در این مطالعه انگل کریپتوسپوریدیوم می باشد. ازآنجا که کریپتوسپوریدیوزیس در مبتلایان به نقص ایمنی می تواند کشنده باشد لذا توجه به بهداشت فردی و غذایی در جلوگیری از آلودگی آنان به صورت جدی مورد تاکید قرارمی گیرد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، نقص ایمنی اکتسابی، ایدز، گاستروآنتریت
|
  • Taghizadeh Asl R., Mohammad K., Majdzadeh R Pages 1-10
    Awareness regarding incidence pattern of disease is an important issue for researchers. To explore seasonal pattern of TB in Iran we decided to do this study. This study have been done as an ecologic study. all notified TB cases during 1997 to 2001 have been included in this study. all data have been processed and analyzed by the Cosinor analysis method. We found 59756 registered TB cases during above mentioned years. TB in this 5 year period has seasonal pattern (amplitude=11.73%, acrophase=13 June(85.23), p<0.000). Frequency of TB cases evaluated by sex in this model and found that there is seasonality by sex too (p<0.000), but different amplitudes found for female and male(13.35%, 10.5%) and point estimate of acrophase for them were consequently 18 June and 8 June. When we evaluate this pattern among smear positive and smear negative cases found that smear positives have seasonal pattern (p<0.000). Association of TB frequencies in quarters and mean temperature of each quarter have been evaluated by ANOVA in different 4 temperature groups(p< 0.020), and a significant difference have been found between 10-20 and 20-30 temperature groups(p<0.051). According to this study there is a seasonal pattern in TB notification (incidence) in Iran which should be notified in population based studies and surveys in this regards. Comments: We recommend performing more studies on patterns of pulmonary disease, other relevant factors on TB involvement and also laboratory circulation to clarifying cause of existing seasonality
  • Shahtaheri S.J., Ghamari F., Golbabaei F., Rahimi Froushani A., Abdolahlli M Pages 11-24
    In this study, parameters affecting on SPE of trance trance muconic acid (t,t-MA), including sample pH, sample concentration, sample volume, sample flow rate, washing solvent, elution solvent, and type of sorbent were evaluated. After sample preparation of muconic acid as urinary metabolite of benzene, it was determined by HPLC-UV. In chromatographic analysis, column was C18 (250 cm × 4.6 mm id, 0.5 µm), UV wave length was 259 nm, mobile phase was H2O/methanol/acetic acid (69:30:1 v/v/v) was run at flow rate of 1 ml/min. Through experimental evaluation, a strong anion exchange silica cartridge (SAX) has been found successful in simplifying sample preparation compare to C8 and C18. There were significant difference between recoverie of muconic acid when different washing solvent, sample volume, and sample flow rate were used (p< 0.001). An optimum recovery was obtained when sample pH was adjusted at seven. Other optimum conditions were: sample flow rate 1 ml/min; washing solvent acetic acid 1%, and acetic acid 10% as elution solvent. In this study, there was no significant difference when different sample concentrations were used (p>0.05). Recovery of spiked urine sample at concentrations of 0.1, 1, 10 µg/ml were more than 95%. The limit of detection of the optimized method was 0.01 µg/ml, showing 20 times less than biological exposure index (BEI). The optimized method was then validated with three different pools of samples at above mentioned concentrations and showed a good reproducibility over six consecutive days as well as six within-days experiments.
  • Dorosty A.R., Hodjat P Pages 25-36
    Obesity is excessive body fat on a scale that adversely affects health. Childhood obesity is increasing world-wide and is an important risk factor for many chronic diseases. In order to explore the association between childhood obesity and putative risk factors among primary school girls, the present study was carried out. In this study, all the obese students (according to Iranian references) from a sample of 835 school girls aged 8-11y were considered as the case group (n=134). 134 control students with normal weight (5th percentile < BMI ≤ 85th Percentile) were chosen randomly and obese children were matched with non–obese children by age, school and classroom. For each subject, we interviewed the mother and filled 3 questionnaires covering potential risk factors for obesity. Results showed that obese children had significantly higher probability of having obese parents compared to controls. Daily energy and macronutrient intake and frequency of consuming fast foods and fizzy drinks were higher in the case group. Compared to normal children, obese ones spent more time in front of the TV or the computer non-obese children; the differences were statistically significant (P<0.05). The duration of daily physical activity, energy and macronutrient intake per kilogram body weight, and parental education were all significantly higher in the control group (P<0.05). Most obese girls were born in winter or autumn while non–obese girls were born mostly in spring and summer (P<0.015). Obesity is a multi-factorial syndrome involving genetic, environmental and behavioral alterations. In this study, daily energy and macronutrient intake, physical activity, parental education, season of birth, frequency for eating fast-foods and fizzy drinks and time spent watching T.V. and videos or working with computers turned out to be risk factors.
  • Kargar M., Sarijlou M., Tabatabaei H., Abbassian F., Kargar M., Shahmahmoodi Sh.Holakouie Naieni K., Karimlo M., Nateghpour M., Sedighi H., Khavarinegad R., Mokhtari T., Nategh R Pages 37-49
    Human Enteroviruses replicate in gastrointestinal tract and are excreted to the sewage system through feces, so isolation of Enteroviruses from sewage can be considered as a sensitive indicator for virus cirulation in society. They are originally given the name of Enteroviruses, but the inadequacy of this term became apparent when some Coxackie and Echoviruses were also found in acute respiratory infections. Therefore, these viruses can produce acute or paraclinical infecions, the shedding of virus is more than 1010 virus per each gram of feaces. In this study, 63 sewage samples were obtained from the 6 main sewage disposal systems in Tehran by grab sampling: Direct, Pellet, Two–phase methods in 2 sensitive cell lines (Hep2 & RD) and neutralization test were used to determine Enterovirus circulation in one year. None-Typable Enteroviruses, E11 and E25 were isolated more frequently than other Entroviruses. Out of 63 sewege specimens, we isolated 13 (20.63%), 25 (39.68%) & 27 (42.83%) Enteroviruses by Direct, Pellet and Two-phase methods respectively.
  • Choobineh A., Golbabaie F Pages 49-58
    The use of biological safety cabinets (BSCs) in laboratories has greatly increased over the last few decades. BSCs are used in laboratories to protect both the scientists and the experiments from contamination by biological hazards during tissue culture procedures. The function of BSCs depends upon the HEPA filtration, the fan performance and the airflow patterns in the cabinet. To ensure BSCs proper functioning, regular performance evaluation tests are necessary. Failure to observe this may lead to direct and indirect losses. The objective of this study which was conducted at a biological research center was to evaluate the performance of seven present BSCs used in different laboratories. Based on BS 5726 (1992), two sets of measurements were performed: a) Determination bioaerosol concentration in the cabinet and b) inflow and downflow velocity measurements at the cabinet. The results revealed that the lowest and the highest bioaerosol concentrations were 0.2 cfu/m3 and 1.33 cfu/m3, respectively. The lowest inflow mean velocity was found to be 0.33 m/s which was far less than the recommended value in BS 5726 (0.7 m/s). The highest inflow velocity was 1.1 m/s. The lowest downflow velocity equaled to 0.09 m/s which was below the recommended value (0.25- 0.5 m/s). The highest downflow measured was 0.55 m/s. As a conclusion, in general, none of the BSCs evaluated in this study provided sterile atmosphere at the cabinets. In no case, airflow patterns met the recommended values proposed in BS 5726.
  • Omrani G.H., Asgharnia H.A Pages 59-66
    In this research household herbal wastes transformed to compost by Eisenia foetida earth worm within 3 months. For this reason, first all herbal wastes were studied in term of Bacteria, parasites, heavy metals and herbal nutrient elements, namely Nitrogen (N), Phosphorus (P.) and potassium (K.). Then, 3 samples of herbal wastes were selected from different points of compost pits with different dimensions, transported to laboratory, and were analysed. Finally, after compost processing within 3 months, sampling was repeated again and results showed raised herbal nutrient element and improvement ratio of C/N, from 29.5 up to 14.5 and substantial reduction in heavy metals, particularly chrome (Cr), Cadmium (Cd) and Lead (Pb) in riped compost. In this experiment, Mean and S.D. of measured was criteria calculated by SPSS software and Mean & S.D. of initial herbal wastes and processed compost (Vermicompost) also compared by statistical Mann- Whitney. Staisdical test. The number of earthworms increased from 5000 – in the beginning of the experiment – fo 13000 during 3 months of compost processing. Electric conductivity (EC) raised from 1813.33 µs/cn in the initial herbal wastes to 907.33 µs/cn in vermicompost. which shows less salinity in processed compost. It is reported that some salts came be removed by Eisenia foetida during compost processing.
  • Rafati N., Mehrabi Y., Montazeri A Pages 67-75
    The population of most countries in the word has been growing older during the last 30 years. This trend is important because it leads to a predictable increasing burden of diseases, political, social and economic challenges. The objective of this study was to assess health related quality of life and relating factors in institutionalized elderlies living in “Kahrizak Charity Institution for elder people, in Tehran, Iran”. In this cross sectional research 202 persons aged 65 years and above who were residing in the institution for at least 6 months and able to answer our questions were studied. We used the Iranian version of the SF-36 questionnaire to measure quality of life. Data were collected by face to face interviews. For comparing quality of life between different groups we used non-parametric tests. The mean age of participants was 76.8 (SD=±7.6) years; and 58.5% were female.The results showed significant relation between the participants’quality of life scores and variables such as gender, educational level, working in the institution’s workshop, receiving pension, having different types of fractures, deformities, and arthrosis. The study findings indicated that quality of in this group of elderly people was poor and it needs to be improved.
  • Nahrevanian H., Assmar M., Ghorbani S. M Pages 77-86
    Cryptosporidiosis is a parasitic zoonosis prevalent all over the world and recognized as one of the important causes of diarrhea in children and immunodeficient subjects. The manifestations range from self-limited acute diarrhea in immunocompetent individuals to fatal chronic diarrhea in immunocompromised patients. In this study, conducted in Greater Tehran, 214 patients in 7 disease categories in 10 hospitals were investigated. Samples were collected from both patients with immune deficiency symptoms (Test group) and those with an intact immune system (Control group). Overall, 22.4% of patients had diarrhea and 77.6% had stools with a normal consistency. 1.4% of immunocompromised patients and 6.3% of those with diarrhea were found to harbor Cryptosporidium infections. These Cryptosporidium-positive cases included one patient with AML and two AIDS patients. The incidence rate of infection in AML and AIDS patients who had diarrhea was 11.1% and 33.4%, respectively. While the infection is usually self-limited in immunocompetent subjects, it could be fatal in immunodeficiency states. Therefore attention must be paid to effective disease prevention in immunocompromised subjects.