فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال نوزدهم شماره 1 (بهار 1387)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال نوزدهم شماره 1 (بهار 1387)

  • 108 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/06/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مقالات پژوهشی
  • علی غفاری مقدم، رضا پورعباس، جمس انویه تکیه صفحه 1
    مقدمه
    افزایش حجم لثه یکی از عوارض جانبی سیکلوسپورین می باشد، که با توجه به تاثیری که بر زیبایی و عملکرد دستگاه جونده بیمار می گذارد، می تواند به شدت بر فعالیت های وی موثر باشد. هدف از این مطالعه تعیین شیوع، شدت و نیز ریسک فاکتورهای موثر بر افزایش حجم لثه در بیماران پیوندی مصرف کننده داروی سیکلوسپورین می باشد.
    مواد و روش کار
    از مجموع 1320 بیمار پیوند کلیوی بیمارستان امام خمینی ارومیه 200 بیمار که به مدت حداقل 12 ماه داروی سیکلوسپورین مصرف می کردند، برای مطالعه انتخاب شدند. در این بیماران متغیرهای سن، جنس، دوز مصرف سیکلوسپورین و داروهای ضد فشار خون، غلظت سرمی سیکلوسپورین و مدت زمان مصرف آن و همچنین گستردگی افزایش حجم لثه در هر یک از نواحی دهان و شدت افزایش حجم بر اساس ایندکس McGaw، شاخص پلاک دندانی و شاخص لثه ای و جرم دندانی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری به وسیله روش های آماری توصیفی، تست کای مربع و تست(One Way ANOVA) و آزمون Tukey و آزمون همبستگی پیرسون آنالیز شد.
    یافته ها
    35 درصد از مصرف کنندگان دارو علایم افزایش حجم لثه را نشان می دادند که بیشتر در نواحی قدامی پایین و بالا مشهود بود. غلظت سرمی سیکلوسپورین و مقدار پلاک دندانی به ترتیب بیشترین ارتباط را با افزایش حجم لثه داشتند (P<0.05)، و سایر عوامل مثل جنس، دوز داروهای سیکلوسپورین یا ضد فشارخون و مدت زمان مصرف دارو ارتباط آماری معنی داری با افزایش حجم لثه نداشتند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، شیوع افزایش حجم لثه در مصرف کنندگان سیکلوسپورین کمی بیشتر از متوسط موارد گزارش شده قبلی می باشد. همچنین تغییر داروی مصرفی و یا در صورت امکان قطع آن و نیز توجه به بهداشت دهان می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه آن گردد.
    کلیدواژگان: افزایش حجم لثه، سیکلوسپورین، پیوند کلیه
  • فرنگیس خسروی، لیلا هاشمی نسب، محمد عبدالهی صفحه 8
    زمینه و هدف
    همسرآزاری یکی از مشکلات فرهنگی و بهداشتی جامعه است که شیوع آن در جوامع مختلف، متفاوت می باشد که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر پیامدهای بارداری اثر گذار است. با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی درخصوص این مشکل در منطقه بالاخص در مورد زنان باردار، هدف از این تحقیق، تعیین شیوع و پیامدهای همراه با همسر آزاری در زنان باردار مراجعه کننده به بخش زایمان بیمارستان های شهر سنندج است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی انجام شد. جهت انجام پژوهش تعداد 840 نفر از زنان بارداری که جهت ختم بارداری به دلیل زایمان یا سقط در بیمارستان های شهر سنندج بستری شده بودند، به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه ساختاری و پرونده های زایمانی صورت گرفت. پیامدهای بارداری شامل مرده زایی، زایمان زود رس، سقط، PROM و میانگین وزن زمان تولد بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان دادکه 5/60% از واحد های مورد پژوهش در دوران بارداری تحت همسرآزاری قرار گرفته اند و شامل همسرآزاری جسمی 5/8% همسرآزاری احساسی 57%، همسرآزاری جنسی 8/18% بود. همچنین آسیب های شدید ناشی از همسرآزاری در بعد جسمی برابر 4/3%، در بعد احساسی برابر 8/9% و در بعد جنسی برابر 2/0% بود. زنانی که تحت خشونت قرار گرفته بودند، بیشتر دارای سن ازدواج زیر 18 سال (028/(p<، گذشت بیشتر از 20 سال از زمان ازدواج (048/0(p<، بیسواد (048/(p<، خانه دار (03/0(p<، دارای همسران بیکار (025/0(p< و دارای بیشتر از 4 فرزند (002/0 (p<بودند. بر اساس نتایج مطالعه از بین کلیه پیامد های بارداری، همسرآزاری با PROM (05/0P<) و میانگین وزن زمان تولد (007/0P<) ارتباط معنی دار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به پیامدهای نامناسب همسرآزاری در بارداری باید با غربالگری روتین خشونت همسرآزاری در دوران بارداری و انجام اقدامات آموزشی جهت تغییر رفتارهای مردان، توانمندسازی زنان و اصلاح ساختارهای ناسالم فرهنگی گامی در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه برداشت.
    کلیدواژگان: همسرآزاری، عوامل خطر، زنان باردار، پیامد
  • احمدرضا افشار، اردشیر اعتمادی، فردین میرزاطلوعی صفحه 15
    زمینه و هدف
    جراحی سندرم تونل کارپ شایع ترین عمل جراحی دست می باشد و طی جراحی لیگامان عرضی مچ دست قطع می شود. این لیگامان نقش مهمی در قدرت دست دارد. ارزیابی ابژکتیو قدرت دست نوعی قضاوت در توانایی بازگشت مجدد به سطح فعالیت قبلی بیمار می باشد. هدف این مطالعه تاثیر عمل جراحی سندرم تونل کارپ در قدرت دست بیماران می باشد.
    مواد و روش کار
    طی مطالعه آینده نگر بیمارانی که با علایم سابژکتیو، ابژکتیو و مطالعه الکتروفیزیولوژی مبتلا به سندرم تونل کارپ ایدیوپاتیک بودند و مورد عمل جراحی قرار گرفتند. قبل و 6 ماه پس ازعمل مورد ارزیابی قدرت دست (Power & Pinch grip) قرار گرفتند. از آزمون Paired t test با سطح اطمینان (P < 0.05) جهت مقایسه میانگین مقادیر پارامتر ها استفاده شد.
    یافته ها
    از 103 بیمار که به علت سندرم تونل کارپ مورد عمل جراحی قرار گرفتند، 66 بیمار با متوسط سن 98/48 سال و متوسط زمان علایم بالینی 3/4 سال وارد مطالعه شدند. قدرت گریپ قبل و 6 ماه بعد از عمل به ترتیب 09/16±21/52 و 98/13±11/48 پوند بود. قدرت پینچ قبل و 6 ماه بعد از عمل به ترتیب 34/4±16/14 و 30/3±24/15 پوند بود. تفاوت معنی دار آماری بین میانگین مقادیر پارامترهای قبل و 6 ماه بعد از عمل وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    عمل جراحی سندرم تونل کارپ و قطع لیگامان عرضی مچ دست تاثیر منفی در قدرت دست نداشته و بیماران تا 6 ماه پس از عمل قابلیت بازگشت به سطح قبلی فعالیت خود را دارند.
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپ، جراحی سندرم تونل کارپ، قدرت دست، لیگامان عرضی مچ دست
  • میرموسوی آقداشی، رحمان عباسی وش، ابراهیم حسنی، محمدعلی آقاخانلو صفحه 19
    زمینه و هدف
    انجام بی حسی نخاعی گاهی با دشواری صورت می گیرد. مطالعه حاضر جهت ارزیابی ارزش پیش بینی کننده متغیر های مختلف بیمار به خصوص نشانه های استخوانی پشت بیمار به عنوان عامل اصلی در دشواری انجام بی حسی نخاعی صورت گرفته است.
    مواد و روش کار
    تعداد 190 بیمار در کلاس ASA II، I و بدون محدودیت سنی که تحت جراحی روی اندام تحتانی یا سزارین قرار می گرفتند، در یک مطالعه مقطعی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک، شاخص توده بدنی و score آناتومی مهره های کمری آنها ثبت گردید. در هنگام انجام بی حسی نخاعی، فضای انجام بی حسی و چگونگی انجام بی حسی ثبت شده و مشکل بودن انجام بی حسی نخاعی با کمک آنالیز داده ها و با استفاده از آزمون Correlation coefficient، Spearman''s rho بررسی گردید.
    یافته ها
    بررسی داده ها نشان داد که بین Score آناتومیک ستون فقرات و دشواری انجام تکنیک بی حسی اسپاینال، ارتباط مستقیم قوی وجود دارد(Correlation coefficient = 0.750، p<0.01). هر چند ارتباط بین وزن بیماران و درجه دشواری انجام بی حسی نخاعی ضعیف بود(Correlation coefficient = 0.330، p<0.01)، ولی بین شاخص توده بدنی [1] با درجه دشواری انجام بی حسی نخاعی ارتباط مستقیم وجود داشت (Correlation coefficient = 0.466، p<0.01) و بین قد بیماران و درجه دشواری انجام بی حسی نخاعی ارتباطی وجود نداشت(Correlation coefficient = -0.013).
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد گنجاندن معاینه بالینی پشت بیمار در ارزیابی قبل از عمل بیماران براساس یک اسکور بندی مناسب و ثبت آن در پرونده همانند اسکور بندی Mallampati در لوله گذاری داخل تراشه مشکل، می تواند در پیش بینی دشواری انجام بی حسی نخاعی ارزشمند باشد.
    کلیدواژگان: ستون فقرات، فضای ساب آراکنوئید، بی حسی نخاعی، دشواری انجام بی حسی نخاعی
  • حسین فرشیدی، شهرام زارع، پریوش داوودیان صفحه 23
    مقدمه
    بیماری سل از جمله بیماری های عفونی است که از دیرباز برای بشر شناخته شده و زمانی همه گیری های شدیدی در سراسر دنیا از آن شاهد بودیم اما در طی چند دهه اخیر پیشرفت های خوبی در درمان بیماری حاصل شده است. در مطالعه ارایه شده درگیری پریکارد در بیمارانی که مبتلا به سل ریوی بوده و تحت درمان دارویی قرار داشتند مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مورد - شاهد تعداد یکصد مورد از بیماران تحت درمان در مرکز مبارزه با بیماری های سل شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان به عنوان مورد و تعداد 50 نفر از افراد سالم به عنوان گروه شاهد که از نظر سن و جنس با گروه بیماران تطابق داده شده بودند انتخاب شدند. کلیه 150 نفر، مورد بررسی نوار قلب، گرافی ریه و اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونه های آماری t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0p< معنی دار تلقی گردید.
    نتایج
    مایع پریکارد در 11% درحد خفیف در گروه بیماران مشاهده گردید و در 31% از بیماران ضخامت لایه پریکارد بیش از 5 میلی متر بود. در گروه شاهد لایه پریکارد ضخیم تر از 5 میلی متر مشاهده نشد. ضخامت لایه پریکارد، در بیماران همراه با افزایش زمان طولانی درمان کاهش نشان می دهد. نکته در 8 مورد از بیماران که آزمایش HIV مثبت داشتند، مایع پریکارد افزایش یافته ثبت گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های مطالعه به نفع درگیری پریکارد در سیر بیماری سل ریوی می باشد. ارتباط غیرمستقیم بین درگیری پریکارد و طول درمان دارویی وجود دارد که می تواند نشان از اثر مثبت درمان با داروهای ضد سل باشد ارتباط معنی داری بین درگیری پریکارد و آزمایش مثبت HIV وجود دارد. اکوکاردیوگرافی در این بیماران می تواند اطلاعات خوبی از نظر درگیری پریکارد در اختیار پزشک قرار دهد. در صورت وجود لایه پریکارد ضخیم شده یا وجود مایع افزایش یافته در حفره پریکارد، اکوکاردیوگرافی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سل ریوی، پریکارد، اکوکاردیوگرافی
  • آرش خاکی، تهمینه پیروی صفحه 29
    زمینه و اهداف
    داروی ciprofloxacin، از دسته آنتی بیوتیک های خانواده فلوروکینولون می باشد، که بر روی بیماری های حاصل از باکتری های گرم منفی بسیار موثر عمل می کند در حال حاضر بیش از 100 کشور دنیا از این دارو استفاده می کنند. هدف از انجام تحقیق فوق، پی بردن به اثرات داروی ciprofloxacin روی اسپرم های ناحیه دم اپیدیدیم رت بوده است.
    مواد و روش کار
    بیست سر رت نر نژاد ویستار، به دو گروه کنترل (10=n) و تحت مطالعه (10=n) تقسیم شدند. هر دو گروه تحت مطالعه و کنترل در شرایط یکسان از لحاظ مکان و محل زندگی و نوع ماده غذایی و آب آشامیدنی نگهداری می شدند و فقط گروه تحت مطالعه در مقایسه با گروه کنترل از دوز درمانی داروی ciprofloxacin به میزان mg/kg5/12 در طول 60 روز به صورت گاواژ استفاده کردند. در روز شصتم از ناحیه دم اپیدیدیم (Cauda epididymis)، اسپرم ها جمع آوری شد و جهت آنالیز به آزمایشگاه ارجاع داده شد.
    یافته ها
    پس از آنالیز اسپرم ها در گروه تحت مطالعه و مقایسه با گروه کنترل نتایج حاصله نشان داد که جمعیت اسپرم ها و تحرک اسپرم ها و درصد اسپرم های زنده، کاهش یافته بود و تحت آنالیز آماری با روش Fisherاین یافته ها به میزان (05/0 p<) معنی دار بود. پس از فیکس کردن بافت اپیدیدیم در فرمالین بافر 10%، جهت بررسی آپوپتوزیس با روش TUNEL مورد مطالعه قرارگرفتند. طبق مشاهدات در زیر میکروسکوپ نوری و آنالیز آماری انجام شده، بیشتر سلول های ناحیه دم اپیدیدیم دچار مرگ برنامه ریزی شده بودند این یافته ها به میزان (01/0 p<) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    از آنجا که طبق تحقیق ما داروی ciprofloxacin دارای اثرات کاهنده بر روی پارامترهای سلامتی اسپرم ها می باشد و سبب افزایش مرگ برنامه ریزی شده سلول شده در ناحیه دم اپیدیدیم می شود و از آنجا که در این ناحیه اسپرم ها ذخیره می گردند لذا احتمال می رود که این دارو سبب کاهش میزان باروری شود و در استفاده از آن احتیاط لازم بعمل آید.
    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، اسپرماتوزوآ، دم اپیدیدیم، سیپرو فلوکساسین
  • حیدر نوروزی نیا، فرهاد هشمتی، علیرضا ماهوری، نگین قنادی صفحه 36
    مقدمه و هدف
    لغو شدن عمل جراحی تاثیر زیادی بر روی بیمار و همراهان وی دارد، به هم ریختن نظم اتاق عمل، اتلاف وقت، سرگردانی و بیکاری پرسنل، اشغال بی مورد تخت های بیمارستانی و افزایش زمان بستری، افزایش هزینه ها، افزایش خطر عفونت های بیمارستانی از دیگر عوارض می باشند. به همین منظور نیاز به بررسی و جمع آوری پروتکل هایی برای غربالگری بیماران قبل از عمل جراحی احساس می شود. ما یک مطالعه برای تعیین علل لغو شدن اعمال جراحی، در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه ترتیب دادیم.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه گذشته نگر توصیفی، پرونده پزشکی تمامی بیمارانی که اعمال جراحی آنها در روز عمل لغو شده بود، در طی سال های1384-1382 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده حاکی از این بود که میانگین لغو شدن اعمال جراحی در طول سه سال حدود 6/18% بوده است. علت اصلی لغو شدن در سال 1382، لغو طبق نظر جراح 105 مورد (14%)، در سال 1382 لغو به علت مشکلات بیمار 192 مورد (15%) و در سال 1384 نرسیدن وقت در صبحکاری 211 مورد (15%) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    ما پیشنهاد می کنیم که با همکاری تنگاتنگ بین جراح، متخصص بیهوشی و سرپرستار اتاق عمل و ایجاد هماهنگی بیشتر و با ارزیابی قبل از عمل بیماران، معاینه و آماده سازی آنان قبل از اعمال جراحی می توان از لغو شدن اعمال جراحی در روز عمل کاست.
    کلیدواژگان: اعمال جراحی الکتیو، به تعویق افتادن عمل، روز عمل جراحی
  • حسن لطیفی صفحه 41
    مقدمه
    افزایش جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی سبب گردیده است که انسان بیش از پیش در معرض حوادث و سوانح قرار گیرد که در این میان ناحیه فک و یک سوم میانی صورت آسیب پذیرتر از سایر قسمت های بدن می باشد. هدف از اجرای این طرح تشخیص مشخصات شکستگی های میانی صورت در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ارومیه در یک دوره دهساله و مقایسه نتایج حاصل با شاخص های جهانی است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه توصیفی – مقطعی بر روی 320 نفر از بیماران بستری در بخش ENT بیمارستان امام خمینی در یک دوره ده ساله از سال 1375 تا 1384 صورت گرفته است. اطلاعات بیماران (سن، جنس، علت شکستگی، نوع شکستگی، محل زندگی و شغل افراد) به وسیله چک لیستی از پرونده ها اخذ گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی و نمایش نتایج در قالب جداول و نمودارها انجام شد.
    نتایج
    در این مطالعه اطلاعات مربوط به 320 بیمار که 252 نفر از آنان (75/78%) مرد و 68 نفر(25/21%) زن بودند، بازیابی شد. نسبت مرد به زن 7/3 به 1 بود. بیشترین فراوانی شکستگی میانی صورت (5/32%) در گروه سنی 30-21 سال بود. بیشترین فراوانی شکستگی میانی صورت در نوع شکستگی مختلط 140 مورد (75/43%) بود. بیشترین علل شکستگی ها به وسیله حوادث وسایل نقلیه موتوری 160 مورد (50%)، حوادث شغلی 52 مورد (25/16%)، زد و خورد 24 مورد (5/7%) و سایر علل 24 مورد (5/7%). در افراد ساکن در شهر 60% و در افراد شاغل (5/32%) می باشد.
    بحث: نتایج حاصل از این مطالعه با یافته های مطالعات جهانی در زمینه شکستگی های میانی صورت مطابقت دارد. علل و خصوصیات شکستگی های میانی صورت بازتابی از خصوصیات نوع ضربه یا آسیب در هر جامعه است. بنابراین می توان برای پیشگیری و درمان آنها یک برنامه پوششی طراحی کرد.
    کلیدواژگان: شکستگی میانی صورت، شکستگی مختلط، ناحیه فک و یک سوم میانی صورت
  • محمدتقی حقی آشتیانی، نیلوفر ربیعی، فاطمه فرهمند، فاطمه محجوب، مهری نجفی صفحه 47
    زمینه و هدف
    الاستاز-1 پانکراس (EL-1) یک آنزیم پروتئاز اختصاصی انسانی است که توسط سلول های آسینار پانکراس تولید می شود. این آنزیم پایدار است و توسط تجویز درمانی آنزیم های پانکراس تحت تاثیر قرار نمی گیرد و با تست های عملکرد تحریک پانکراس ارتباط خوبی دارد. هدف از اجرای این مطالعه بررسی غلظت الاستاز-1 پانکراس در مدفوع مبتلایان به فیبروز کیستیک CF)) همراه با نارسایی پانکراس با بیماران بدون نارسایی پانکراس و گروه شاهد می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه مورد/شاهدی، 49 نفر در سه گروه شاهد (30 بیمار) و CF بدون نارسایی پانکراس (8 بیمار) و CF با نارسایی پانکراس (11 بیمار) از مراجعان مرکز طبی کودکان تهران در سال 1384 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتلای به CF با استفاده از معیارهای بالینی و آزمایشگاهی (انجام حداقل دو بار تست غلظت کلرید عرق بالای 60 میلی مول در لیتر) ثابت شده و وضعیت عملکرد پانکراس آنها نیز از نظر بالینی و آزمایشگاهی تعیین شده بود. سپس یک نمونه مدفوعی از بیماران مورد ارزیابی از نظر الاستاز-1 پانکراس مدفوعی و ترپیسین قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین غلظت الاستاز-1 پانکراس مدفوعی بیماران در گروه مبتلایان به CF همراه با نارسایی پانکراس به میزان معنی داری از دو گروه شاهد و مبتلایان به CF بدون نارسایی پانکراس پایین تر بود اما بین دو گروه شاهد و مبتلایان به CF بدون نارسایی پانکراس اختلاف معنی داری وجود نداشت. فراوانی کاهش تریپسین در گروه مبتلایان به CF با نارسایی پانکراس به میزان معنی داری از گروه شاهد و مبتلایان به CF بدون نارسایی پانکراس بیشتر است (100% در برابر50% و 50/37%، 004/0=P). بدین ترتیب حساسیت این آزمون 63/52% (با محدوده اطمینان 95% از 26/37% تا 52/67%)، ویژگی این آزمون 100% (با محدوده اطمینان 95% از 12/74% تا 100%) و دقت این آزمون 27/63% (با محدوده اطمینان 95% از 61/50% تا 32/74%) خواهد بود. حساسیت و دقت آزمون الاستاز-1 پانکراس مدفوعی به میزان معنی داری از تریپسین مدفوعی بیشتر است. (001/0P<) اما ویژگی تریپسین از الاستاز-1 پانکراس مدفوعی به میزان معنی دار بالاتر بود (005/0P<).
    نتیجه گیری غلظت الاستاز-1 پانکراس مدفوعی در گروه مبتلایان به CF همراه با نارسایی پانکراس به میزان معنی داری از دو گروه شاهد و مبتلایان به CF بدون نارسایی پانکراس پایین تر است. حساسیت و دقت این آزمون نسبت به تریپسین به میزان معنی داری بالاتر است.
    کلیدواژگان: الاستاز، 1 مدفوعی، فیبروز کیستیک، نارسایی پانکراس، تریپسین
  • مجید منافی، محمدحسن خادم انصاری، مسعود کیمیاگر صفحه 55
    زمینه و هدف
    هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر دوزهای متناوب و روزانه آهن تکمیلی بر شاخص های آزمایشگاهی آهن و روی سرم زنان باردار می باشد
    مواد و روش کار
    مطالعه بر روی 76 زن باردار داوطلب مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت شهرستان ارومیه به صورت کارآزمایی بالینی، دوسوکور انجام شد. افراد مورد مطالعه زنان باردار سالم، 26-18 ساله، 1 تا 3 مرتبه بارداری، 16-13 هفته مدت بارداری و هموگلوبین مساوی یا بیشتر از g/dl 11 بودند.
    40 نفر از زنان به طور تصادفی در گروه مصرف کننده دوزهای روزانه آهن تکمیلی (قرص های 150 میلی گرمی فروس سولفات) و 36 نفر نیز در گروه مصرف کننده دوزهای متناوب (دو روز در میان) آن قرار گرفتند مدت مصرف مکمل های آهن 60 روز بوده از تمامی نمونه ها در ابتدا و انتهای مطالعه cc10 خون وریدی گرفته شد و فاکتورهای هموگلوبین، هماتوکریت، TIBC، MCHC، MCH، RBC، درصد TS، فریتین سرم و روی سرم آنها ارزیابی شد
    نتایج
    براساس یافته ها اختلاف معنی داری در فاکتورهای مورد آزمایش دو گروه در انتهای مطالعه مشاهده نمی شود، ولی مقادیر TIBC، آهن سرم و درصد TS در گروه مصرف کننده دوزهای متناوب کمتر از مقادیر آنها در گروه مصرف کننده دوزهای روزانه است. از طرف دیگر مقدار کاهش روی سرم در گروه مصرف کننده دوزهای متناوب به طور معنی داری (03/0(P< کمتر از مقدار آن در گروه مصرف کننده دوزهای روزانه آهن تکمیلی است. با توجه به نتایج مطالعه، به نظر می رسد که مصرف دوزهای متناوب (دو روز در میان) آهن تکمیلی در زنان باردار بتواند به عنوان جایگزین روش فعلی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بدین طریق شاید بتوان ضمن ارایه یک روش مناسب مصرف مکمل های آهن و پیشگیری از کم خونی، شاهد کمترین تاثیر ممکن بر میزان جذب سایر مواد مغذی ضروری بود.
    کلیدواژگان: زنان باردار، دوزهای روزانه و متناوب آهن تکمیلی، روی سرم
  • محسن سکوتی، وحید منتظری صفحه 61
    زمینه و اهداف
    آشالازی یک بیماری در اختلال حرکتی مری است که در آن تخلیه مری به طور دیررس صورت می گیرد و با دیسفاژی تظاهر می نماید. نادر بودن این بیماری، مطالعه وسیع درباره علایم بالینی و نتایج درمان جراحی آن را محدود کرده است. این مطالعه نتایج کاردیومیوتومی با یا بدون فوندوپلیکاسیون را در درمان جراحی آشالازی و نیز درمان موارد عود آشالازی و حتی رزکسیبون جراحی را بررسی می کند.
    مواد و روش کار
    از سال 1995 تا 2005، 25 بیمار (17 زن و 9 مرد) تحت درمان جراحی آشالازی قرار می گیرند. سن بیماران از 15 تا 70سال متغیر است (میانگین2/35 سال). درمان اولیه کاردیومیوتومی هلر با یا بدون جراحی آنتی ریفلاکس بوده است که اکثرا«با توراکوتومی پوسترولاترال کلاسیک چپ صورت گرفته است. پنج بیمار (20 درصد) دچار عود می شوند و علایم دیسفاژی بر می گرددکه 3 مورد (12 درصد) آنها از راه شکم تحت عمل جراحی کاردیومیوتومی کامل و مجدد قرار می گیرند و 1 الی 2 سانتی متر میوتومی روی معده انجام می گیرد. دو بیمار (8 درصد) که دولیکو مگاازوفاژ داشتند و قبلا هرکدام» دو بار تحت عمل کاردیومیوتومی کامل ولی غیر موثر شده بودند ازوفاژکتومی می شوند. عوارض حین و بعد از عمل و نیز بهبودی دیسفاژی آنالیز می شود. بیماران از نظر بالینی (دیسفاژی، رگورژیتاسیون و سوزش سر دل و افزایش وزن) و نیز رادیولوژیکی و آندوسکوپی قبل و بعضا«بعد از عمل مورد مطالعه قرار می گیرد.
    یافته ها
    در دوره بعد از عمل عوارض وجود نداشت. در 21 بیمار (84 درصد) دیسفاژی از بین می رود و در 4 بیمار (16 درصد) دیسفاژی به طور نسبی باقی می ماند. در شش بیمار (24 درصد) که اندازه گیری فشلرLES شده بود بعد از عمل فشار پایین آمد (میانگین از 42mmHg به 19mmHg). در حین عمل چهار مورد پرفوراسیون در حین دیسکسیون اتفاق می افتد که ترمیم می شوند و درمان جراحی آنتی ریفلاکس مناسب انجام می شود. در یک مورد مگاازوفاژ پرفوراسیون ایجاد شده عریض گشته و تبدیل به آناستوموز مری به معده Laterolateral با درمان جراحی آنتی ریفلاکس شد. رگورژیتاسیون و سوزش سر دل تقریبا» در همگی از بین می رود و درجاتی از افزایش وزن در 84 درصد موارد دیده می شود.
    نتیجه گیری
    کاردیومیوتومی اولیه با یا بدون فوندوپلیکاسیون نتایج خوب و موثری در درمان جراحی آشالازی به همره دارد. در مواردی که کاردیومیوتومی ناکامل است و یا فیبروز در محل عمل میوتومی تشکیل شود، عود تظاهر خواهد کرد. بیمارانی که از راه توراکس عمل جراحی شده اند در موارد عود بهتر است از راه شکم مجددا«تحت عمل جراحی کاردیومیوتومی کامل قرار گیرند و نیز وقتی مگاازوفاژ در کار است رزکسیون جراحی مری ضرورت پیدا کرده و نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
    کلیدواژگان: آشالازی مری، عود، ازوفاژکتومی
  • جواد آقازاده صفحه 67
    زمینه و هدف
    شکستگی های ناپایدار ستون فقرات توراکولومبار به طور شایع در اثر تروماهای وارده به ستون فقرات با علل مختلف به وجود می آیند. جهت پایدار کردن این شکستگی ها از فیکساسیون ستون فقرات به روش posterior pedicular scrowing استفاده می شود.
    امروزه این روش در اکثر مراکز جراحی ستون فقرات و جراحی اعصاب در حال متداول شدن است. این مطالعه میزان درستی و یا نادرستی جاگذاری پیچ ها توسط رادیوگرافی ساده در حین عمل جراحی و عوارض حین عمل جراحی و بعد از آن را بررسی می کند.
    مواد و روش کار
    در 35 بیمار دچار شکستگی ناپایدار ستون فقرات با استفاده از رادیوگرافی ساده ستون فقرات و لندمارک های آناتومیک در حین عمل جراحی جهت تعبیه نمودن سیستم فیکساسیون 180 پیچ پدیکولار جاگذاری شده است. در تمام این بیماران در سه مرحله رادیوگرافی انجام و در نهایت اصلاح نقطه ورود پیچ ها و مسیر عبور پیچ ها صورت گرفته است. در تمام این مراحل میزان درستی و نادرستی نقطه ورود و مسیر عبور پیچ یادداشت و در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    در مرحله اول از 180 میله راهنمای جاگذاری شده با استناد به x-Ray ستون فقرات اولیه و لندمارک های آناتومیک 30 مورد وضعیت نامناسب و غیرقابل قبول داشتند. در مرحله دوم پس از اصلاح نقطه ورود و اصلاح مسیر، 10 مورد از پیچ های جاگذاری شده وضعیت غیر قابل قبول داشتند که پس از اصلاح و تعویض پیچ ها در x-Ray کنترل فقط 3 مورد وضعیت نامناسب ولی قابل قبول داشتند. در حین عمل جراحی و بعد از آن هیچ گونه عارضه عصبی و عروقی وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    جاگذاری مناسب و قابل قبول پیچ های پدیکولار با در نظر گرفتن قطر و طول پدیکول ها و جسم مهره ها و پوزیشن مهره های آسیب دیده و سالم نسبت به همدیگر با استفاده از رادیوگرافی ساده درحین عمل جراحی و آشنایی به لند مارک های آناتومیک ستون فقرات میسر است.
    کلیدواژگان: ستون فقرات تواکولومبار، فیکساسیون خلفی پدیکولار، شکستگی ناپایدار، رادیوگرافی ساده ستون فقرات
  • غلامعلی محدث، حسین عاملی صفحه 72
    زمینه و هدف
    آپلازی مادرزادی پوست اغلب یک ضایعه خوش خیم ایزوله است، اما ممکن است همراه با سایر آنومالی های فیزیکی و یا مالفورماسیون ها و سندرم ها همراه باشد. با یک تئوری همه انواع این ضایعات را نمی توان توجیه کرد زیرا این ضایعات فنوتیپ بیماری های مختلف می باشد و بیش از یک مکانیزم در به وجود آمدن آن دخالت دارد. مکانیزم ها شامل فاکتورهای ژنتیک، تراتوژن ها، اختلالات عروقی و تروما است. فریدن یک طبقه بندی که شامل 9 گروه است برای توصیف آپلازی مادرزادی پوست ایجاد کرده است که براساس تعداد ضایعه و محل ضایعه و وجود و یا عدم وجود آنومالی های همراه است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مشاهده ای - مقطعی انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات، از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار Ep16 مورد آنالیز توصیفی قرار گرفت.
    یافته ها
    2 نوزاد که شامل 9 پسر و 11 دختر با نقص پوستی از مهر ماه 1376 الی مهر 1384 در بیمارستان اکبرآبادی متولد شدند، مورد مطالعه قرار گرفتند. ضایعات پوستی 85٪ منفرد، 65٪ در ناحیه اسکالپ و 50٪ در ناحیه ورتکس و 5٪ در ناحیه پاریتال و 15٪ در ناحیه پاریتو اکسی پیتال و 15٪ در ناحیه لومبو ساکرال و 20٪ در انتها ها قرار داشتند، و 15٪ همراه با تریزومی 13 همراه بود. مادران دو نوزاد سابقه مصرف دارو و سو مصرف دارو در طی حاملگی را می دادند. ضایعات وسیع پوستی در طی دوران نوزادی با نسبت مرگ و میر بالا همراه است در این مطالعه نیز نسبت مرگ با ضایعات وسیع پوستی 55٪ بود.
    نتیجه گیری
    بر طبق این مطالعه ضایعات پوستی منفرد بیشترین تعداد را تشکیل می داد. (85٪ موارد) و بیشترین علت مرگ و میر نوزادان مبتلا به نقص پوستی ابتلا به سپسیس بود.
    کلیدواژگان: آپلازی، مادرزادی، فقدان پوست، آپلازی پوست
  • گزارش موردی
  • علی انشایی، احمدرضا افشار، فردین میرزاطلوعی صفحه 77
    قطع تروماتیک کامل بازو ازقسمت بالای اندام کمیاب می باشد. انتخاب پیوند عضو قطع شده و میزان موفقیت در پیوند اندام های قطع شده به محل آن، زمان حادثه تا پیوند، شدت و نوع آسیب، مدت زمان ایسکمی، سن و بیماری های زمینه ای بستگی دارد. نتایج عمل در ضایعات تیز و دیستال بهتر از له شدگی و کنده شدگی و پروگزیمال می باشد.
    آقای 35 ساله ای که بازوی راستش از ناحیه یک سوم بالایی با دستگاه علف خردکن همراه با له شدگی نسبی قطع کامل شده بود در حالت شوک هیپولمیک همراه با اندام قطع شده و بعد از یک ساعت به اورژانس بیمارستان مطهری آورده شد. پیوند مجدد به ترتیب با ثابت کردن استخوان با پیچ و پلاک و سپس آناستاموز عروقی و نورورافی اعصاب وسپس ترمیم عضلات و پوست انجام گرفت. در پیگیری بیمار بعد از 5 سال حس لمس و حرارت در تمام انگشتان وجود داشته و بیمار از پیوند خود رضایت دارد.
    پیوند کامل اندام فوقانی از محل های متفاوت با موفقیت های متفاوتی گزارش شده اشت. در این گزارش پیوند از ناحیه پروگزیمال بازو همراه با له شدگی نسبی بوده است. بیمار به علت این که عضو پیوند شده دارای حس لمس، بدون درد و به اندام مقابل کمک می کند علی رغم نداشتن کارایی کامل، از پیوند عضو خود رضایت دارد.
    کلیدواژگان: پیوند مجدد عضو، اندام فوقانی، بازو، قطع عضو
  • مهدی امیرنیا، عفت خداییانی، حیدرعلی اسماعیلی، شهلا بابایی نژاد صفحه 82
    دیسکوئید لوپوس اریتماتوزیس یک بیماری نادر درکودکان می باشد که با بروز پلاک های اریتماتوز پوسته دار در نواحی در معرض آفتاب تظاهر می کند در صورت گسترده بودن بیماری، احتمال پیشرفت به طرف لوپوس اریتماتوز سیستمیک وجود دارد.
    در این گزارش یک مورد از این بیماری در پسر بچه 5 ساله ساکن تبریز معرفی می شود که با تابلوی ضایعات اریتماتو و پوسته دار و آتروفیک در ناحیه سر و صورت و انگشتان دست مراجعه کرده بود. در بررسی پاتولوژیک تغییرات تیپیک بیماری شامل دژنرسانس میعانی لایه بازال به همراه نازکی اپیدرم و تغییرات دژنراتیو بافت همبند و انفیلیتراسیون لنفوسیتیک پچی دیده شد ANA بیمار مثبت و Anti ANA منفی بود. درمان با ضد آفتاب و کلروکین خوراکی باعث بهبود ضایعات بیمار شد.
    علی رغم نادر بودن لوپوس دیسکوئید در کودکان، در موارد وجود پلاک های اریتماتو مقاوم به درمان که با نور آفتاب تشدید می گردند لازم است به احتمال وجود این بیماری نیز توجه کرد.
    کلیدواژگان: اریتماتو دیسکوئید کودکان، پلاک های اریتماتوز، کلروکین فسفات
  • سید ابوالحسن سیدزاده، حسین عمادممتاز، مجید ملکی صفحه 86
    سندرم بارتر، یک بیماری توبولر کلیوی است که با آلکالوز متابولیک، هیپوکالمی و توبولوپاتی همراه از دست رفتن نمک مشخص می گردد و در نوزادی یا اوایل شیرخوارگی تظاهر می کند. عدم وزن گیری یکی از مهمترین یافته ها در سندرم بارتر نوزادی است. مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیو تانسین یکی از روش های درمانی بهبود رشد در این بیماران است که بالقوه ممکن است با عوارضی مانند افت فشار خون و اختلال عملکرد کلیه همراه باشد.
    در این مقاله یک کودک 16 ماهه مورد شناخته شده سندرم بارتر نوزادی با نارسایی خفیف عملکرد کلیوی گزارش می شود که به دنبال تجویز کاپتوپریل جهت بهبود رشد، دچار تشدید علایم بالینی و آزمایشگاهی نارسایی کلیه گردید که پس از قطع دارو به طور قابل توجه بهبود یاقت.
    در بیماران مبتلا به سندرم بارتر که دچار اختلال عملکرد کلیوی زمینه ای می باشند، از دارو های مهار کننده آنزیم آنژیو تانسین، باید با احتیاط و دوز پایین استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سندرم بارتر، عدم وزن گیری، نارسایی کلیه، کاپتوپریل، هورمون رشد
|
  • Page 1
    Background and Aims
    Gingival enlargement is a known side effect and one of the most cumbersome complications of Cyclosporine A (CsA). It affects patient's life style due to the effects of this immunosuppressor on esthetics and function of masticatory tract. Since there was not enough available data in this regard in Iran, this study was conducted to determine the prevalence and risk factors of CsA-induced gingival enlargement.
    Materials and Methods
    A total of 200 patients (mean age 39.7±13.2) who met the inclusion criteria of the study were selected from 1320 renal transplanted patients of Imam Khomeyni General Hospital. All subjects were dentate and took CsA for at least 12 months prior to the study. Factors such as age, gender, CsA dose, plasma concentration duration of CsA, plaque, and gingival indices were evaluated to gingival enlargement.
    Results
    Thirty-five percent of the subjects showed various degrees of gingival enlargement. Multiple regression analysis revealed an independent association between gingival enlargement and either plasmatic concentration of CsA or plaque index (p<0.05). The other variables failed to show a significant relationship to gingival enlargement.
    Conclusion
    The prevalence of CsA induced gingival enlargement is slightly greater than the mean prevalence. Changing the drug and oral hygiene reinforcement may lower the prevalence or the intensity.
    Keywords: Renal transplant, Gingival enlargement, Cyclosporine A
  • Page 8
    Background and Aims
    Domestic violence is a cultural and hygienic socioal problem. It has different prevalences in various societies that trace on gestation's outcome through direct and indirect form. Regarding the lack of sufficient data in this field specially in pregnant women, this study was performed to investigate and determine the prevalence and outcome of domestic violence in pregnant women referring to delivery rooms of Sanandaj hospitals.
    Materials and Method
    This cross-sectional study was carried out on 840 pregnant women hospitalized to terminate pregnancy (labor or abortion). The sampls were selected by systematic random sampling. The data were collected by constructional interviews and labors documents. Pregnancy outcomes included LBW, PROM, abortion, preterm labore, and still birth and brith, weight average. The results were analysed by descriptive and analytical tests.
    Results
    The study findings showed that 60.5 of research cases had domestic violence during pregnancy incidance of physical domestic violence was 8.5% sensational domestic violence was 57% and sexual domestic violence was 18.8%. Also severe damages due to physical domestic violence was 3.4% for sensational domestic violence was 9.8%, and about sexual violence was 2%. Compared with dosent reporting domestic violence, These women were more likely to have marriage age under 18 years (p<0.028), laps more than 20 years from marriage (p<0.048), housewife (p<0.03), illiterate (p<0.048), unemployed hasbands (p<0.0 25), more than 4 childern (p<0.002). According to the study results of pregnancy outcomes, there were a significant association between domestic violence, PROM (p<0.0 5), and brith weight average (p<0.007).
    Conclusion
    According to the unsuitable outcomes of domestic violence during pregnancy, domestic violence in pregnancy should be screened regularly and men should be convinced to change their violent conduct. Empowerment of women and reforming the defective cultural structure of the society are possible solutions to health promotion.
    Keywords: Domestic violence, Risk factor, Pregnanat women, Outcome
  • Page 15
    Background and Aims
    Carpal tunnel surgery is mostly performed in the field of hand surgery. During the procedure the transverse carpal ligament is cut. This ligament has an important role in the strength of the hand. Objective evaluation of the hand strength can be used as a judgment of patient’s ability to return to the previous level of their hand function. The purpose of this study was to evaluate the effect of carpal tunnel surgery in the strength of the hand.
    Materials and Methods
    In a prospective study, patients who had idiopathic carpal tunnel syndrome, were diagnosed by subjective, objective and electrophysiological findings and underwent carpal tunnel surgery. Their hand strengths were evaluated by power and pinch grip before and 6 months after carpal tunnel surgery. Paired T-test was used for statistical analysis. P-values less than 0.05 indicated statistically significant effects.
    Results
    From an initial group of 103, 66 patients with the mean age of 48.98 and mean duration of symptoms almost 4.3 years were included in the study. The mean of the power grip strengths were 52.21 ±16.09 and 48.11 ± 13.98 before and 6 months after the surgery respectively. The mean of the pinch grip strengths were 14.16 ± 4.34 and 15.24 ± 3.3 before and 6 months after the surgery respectively. There were not statistically significant differences between the parameters before and 6 months after the surgery.
    Conclusion
    Carpal tunnel surgery and cutting the transverse carpal tunnel ligament does not have negative effects on the hand strength. The patients have the ability to return to their normal level of hand function 6 months after the surgery.
    Keywords: Carpal tunnel syndrome, Carpal tunnel surgery, Hand strength, Transverse carpal ligament
  • Page 19
    Background and Aims
    Performing spinal anesthesia is sometimes difficult. The present study was designed to determine the predictive values of different variables specially spinal column process landmarks of patient as a major predicting factor for difficult spinal anesthesia.
    Materials and Methods
    190 patients, in different age groups, ASA I-II who were subjected to surgery on lower limb and caesarean section were enrolled in an analytic cross-sectional study. Demographic data, body mass index, and spinal landmark grading score were recorded. During block, space of spinal puncture and quality of block were also recorded. The data were analyzed by correlation coefficient, Spearman's rho test to evaluate difficult spinal anesthesia.
    Results
    Spinal landmark grading score was strongly correlated with difficulty in performing spinal anesthesia (correlation coefficient =0.750, p<0.01). There was a weak correlation between patient weight and difficult spinal anesthesia (correlation coefficient =0.330, p< 0.01), but a direct correlation was found between body mass index and difficult spinal anesthesia (correlation coefficient =0.466, p<0.01). No correlation existed between patient height and difficult spinal anesthesia (correlation coefficient = -0.013).
    Conclusion
    It seems that incorporation of spinal landmark grading system in preoperative evaluation, alike mallampati classification in difficult endotracheal intubation, is valuable in predicting difficult spinal anesthesia.
    Keywords: Spinal column, Subarachnoid space, Spinal anesthesia, Difficult spinal anesthesia
  • Page 23
    Background and Aims
    Tuberculosis is a known infectious disease for human being from ancient times. Although there are worldwide improvements in treatment of patients, especially in developed countries, it is still a major health problem in some developing countries. In this study perieardial involvement of patients with pulmonary tuberculosis is investigated.Methods & Material: In this case-control study, 100 patients with pulmonary tuberculasis were randomly selected from Bandar Abbas tuberculosis center as cases and 50 healthy persons were selected as the control group. Pericardial involvement of both groups were investigated using electrocardiography and echocardiography. The data were statistically analysed using SPSS software.
    Results
    Moderate pericardial effecusion was observed in 11% of the patients. In 31% of the cases pericardial thichness was more than 5 mm, where as in the control group, pericardial tickness was not more than 5 mm. Negative relationship between pericardial thickness and treatment duration, indicated the positive effects of antituberculosis medication on pericardial thickness. In 8 HIV positive patients, pericardial effeusion increased.
    Conclusion
    A Negative relashionship between pericardial involvement and medication duration exists. Moreover there is a clear relationship between pericardial inveolvement and HIV positivity.Echocardiography study of all patients with pulmonary tuberculosis and thick pericard or pericardial effusion is recommended.
    Keywords: Pulmonary tuberculosis, Pericard, Echocardiography
  • Page 29
    Background and Aims
    Ciprofloxacin is a synthetic antibacterial agent belonging to the family of fluoroquinolones with a very broad spectrum against microbial pathogens, especially Gram-negative infectious diseases that has been approved in more than 100 countries world-wide. This study was planned to search the effects of ciprofloxacin after inducing in rat Spermatogenesis.
    Materials and Methods
    Twenty male Wistar rats were selected and randomly divided into two groups control (n=10) and experimental (n=10). The test group was fed 12.5 mg/kg (gavages) ciprofloxacin daily for sixty days however, the control group was fed vehicle. In the sixtieth day, the epididymis tissues of rat were removed in both groups and sperm was collected from cauda epididymis then it was prepared for analysis. Light microscopic observations showed that TUNEL positive apoptotic cells increased in cauda epididymis in the experimental group when it was compared to the control group (P<0.01).
    Results
    Sperm analysis revealed remarkable decrease in fertility index, sperm count percentages of motile sperm, and viability in the experimental group as compared with the control group. The statistical analysis used was Fishers test (P<0.05).
    Conclusion
    Since our study revealed that ciprofloxacin had harmful effects on spermatoa in rats and induced apoptosis in epididymal epithelium, it can be suggested that ciprofloxacin may decrease fertility rate indices and must be prescribed carefully.
    Keywords: Apoptosis, Spermatozoa, Cauda epididymis, Ciprofloxacin
  • Page 36
    Background and Aims
    Cancellation of surgery has an important impact on patients and their families and suggests a need to review some protocols for screening patients prior to surgery. To determine the causes of case cancellation in patient's surgical population, we designed a retrospective observational study at Imam Khomeini hospital.
    Materials and Methods
    In a retrospective-observational study we evaluated the medical documents of all patients whose operations had been cancelled on the day of surgery, 1382-84.
    Results
    We found the mean 18.6% cancellation for three years. The most common cause of cancellation in 1382 was postponing due to surgeon's opinion 105 (14%) in 1383 was due to patient's problems 192 (15%), and in 1384 was postpon due to operating room end time at morning shift, 211 (15%).
    Conclusion
    We conclude that close cooperation between the surgeon, anesthesiologist, operating room manager, preoperative assessment, examination, and preparation of patients before surgery can reduce the cancellation of surgery day in patients.
    Keywords: Elective surgeries, Cancellation of surgery, Day of surgery
  • Page 41
    Background and Aims
    Overpopulation, advancement of technology and automaton have caused human rest to be exposed to dangers. Orbit and middle third of the face are more vulnerable than other organs. The aim of this study was to assess the characteristics of maxillofacial fractures in patients referring to Urmia Imam Khomeini hospital during a 10-year period and to delineate comparisons with worldwide facial fracture patterns.
    Materials and Methods
    This descriptive-cross sectional study was carried out on 320 patients referring to ENT ward of Imam Khomeini hospital during a 10-year period, 1375-1384. The data on the patient's age, sex, cause, type of injury, job and living place were collected by filling some questionnaires and were analyzed under descriptive statistic's by means of SPSS software, version 13.
    Results
    A total of 320 patient, 252(78.75%) males and 68(21.25%) females were retrieved (ratio m:f=3.7: 1), mostly (32.5%) in 21-30 year age group. The most common frequency of maxillary fractures were combined fractures in 140(43.75%). Most fractures were caused by motor traffic accidents 160(50%) followed by falls 60(18.75%) work accidents 52(16.25%) assault 24(7.5%) and other causes 24(7.5%).
    Conclusion
    The findings of this study conforms the results of worldwide maxillofacial fracture studies. The causes and patterns of maxillofacial fractures reflect trauma patterns within the community and can provide a guide to the design of programmes geared toward prevention and treatment.
    Keywords: Maxillofacial fractures, Combined fractures, Orbit, middle third of the face
  • Dr Mohammad Taghi Haghi Ashtiani, Dr Niloofar Rabiei, Dr Fateme Farahmand, Dr Fateme Mahjoub, Dr Mehri Najafi Page 47
    Background and Aims
    Pancreatic Elastase–1 (EL-1) is a human specific protease enzyme, produced and secreted by pancreatic acinar cells. This enzyme is stable and is not affected by prescriptions of supplement pancreatic enzymes, and it has good connection with pancreatic stimulation function tests. The Purpose of this study is to compare fecal pancreatic elastase–1 concentration in patients with Cystic Fibrosis (CF) and pancreatic insufficiency with the patients without Pancreatic Insufficiency and control group.
    Materials and Methods
    In this case-control study, 49 persons in 3 groups including control (30 patients), CF without pancreatic insufficiency (8 patients) and CF with pancreatic insufficiency (11 patients) were studied in Tehran Medical Center for Children in 2005. sweat CF was proved with using medical and laboratorial criteria (minimum 2 tests for sweat chloride concentration more than 60 m mole / liter), and the pancreatic function of the patients has been determined by clinical and laboratory methods. Then Fecal Pancreatic elastase–1 and trypsin were measured.
    Results
    Average concentration of fecal pancreatic elastase–1 in patients with CF and pancreatic insufficiency was significantly lower than 2 other groups. But there were no significant differences between the control group and the patients with CF and without pancreatic insufficiency. The best discrimination level of fecal pancreatic elastase–1 for dividing patients into two groups including patients with and without pancreatic insufficiency is 96.5µg/g. With this level, sensitivity of this test will be 100% (at 95% confidence level, from 90.82% to 100%) specificity of this test 81.82% (at 95% confidence level, from 52.30% to 94.86%) and accuracy of this test 95.92% (at 95% confidence level, from 87.16% to 98.79%). Decrease in Trypsin among the patients with CF and pancreatic insufficiency is significantly higher than thecontrol group and the patients with CF and without pancreatic insufficiency (100% against 50% and 37.50%, P=0.004). therefore, the sensitivity of this test will be 52.63% (at 95% confidence level, from 37.26% to 67.52%) specificity of this test 100% (at 95% confidence level, from 74.12% to 100%) and accuracy of this test 63.27% (at 95% confidence level, from 51.61% to 74.32%). Sensitivity and accuracy of the test for fecal pancreatic elastase–1 is significantly higher than fecal trypsin (P<0.001), but specificity of trypsin is significantly higher than fecal pancreatic elastase–1 (p<0.005).
    Conclusion
    Fecal pancreatic elastase–1 concentration in patients with CF and pancreatic insufficiency is significantly lower than control group and patients with CF and without pancreatic insufficiency. Sensitivity and accuracy of this test is significantly higher than Trypsin.
    Keywords: Fecal elastase–1, Cystic fibrosis (CF), Pancreatic insufficiency, Trypsin
  • Page 55
    Background and Aims
    The aim of the current study is to compare the effects of intermittent and daily intake of complementary iron on clinical indices of iron and zinc in the sera of pregnant women.
    Materials and Methods
    This study was done on 76 volunteer pregnant women who referred to some Health and Remedy Centers of Urmia using clinical trial and double blind methods. The studied group consisted of healthy pregnant women with the age range of 18 to 26 years old, 1st to 3rd time of pregnancy, 13 to 16 weeks of pregnancy and hemoglobin concentration equal or more than 11g/dl. 40 of studied group women took daily complementary iron (as 150 mg ferrous sulfate tablets) and 36 of them took these tablets periodically every other day. They took the tablets in a 60 day period of the study. The blood samples of the studied individuals were taken as 10 ml vein blood in the first and the last day of the study. We evaluated hemoglobin factors, hematocrit, RBC, MCH, MCHC, TIBC, transferrin saturation percent, serum ferritin, and serum zinc in the studied group. We evaluated diet patterns of the group by studying 24 hours reference of 3 days food intake as well as the side effects of consumption of iron complementary drugs on the studied pregnant women.
    Results
    Referring to the results of the current study, there were no meaningful differences in the studied factors between the groups, although TIBC, transferring saturation percent, and serum iron levels were lower in the group using complementary iron tablets periodically every other day than the group using every day. On the other hand, the serum level of zinc was significantly lower in the group using complementary iron periodically every other day than the group using every day (P < 0.03).
    Conclusion
    The results of this study show that we may be able to substitute every day administration of complementary iron to pregnant women by periodically every other day administration of it. So it could be considered as an appropriate alternative method for consumption of complementary iron tablets in preventing anemia in pregnant women that has the least effect in increasing absorption of other food stuffs including zinc
    Keywords: Pregnant women, Daily, every other day doses of complementary iron, Serum zinc
  • Page 61
    Background and Aims
    Achalasia is a well characterized esophageal motor disorder but the rarity of the disease limits performing large studies on its clinical features and also the results of the surgery. This study examined the results of Heller cardiomyotomy on achalasia and treatment of recurrence of achalasia and esophageal resection.
    Materials and Methods
    From 1995 to 2005, 25 patients (16 women and 9 men) underwent nitial surgical treatment for achalasia. Ages of the patients ranged from 15 to 70 (mean 35.2 years). They were treated previously with cardiomyotomy with or without antireflux procedures that had been done through standard left posterolateral thoracotomy. The etiology of symptoms recurrence was incomplete myotomy in three (12%), end staging megaesophgus in two (8%). The patients were studied by clinical (dysphasia, regurgitation, heartburn, and weight gain), radiological, and endoscopic evaluation, in the pre and postoperative periods.
    Results
    Twenty one (84%) improved from dysphagia but Mild dysphasia maintained in four (16%). Peak contraction pressures (measured in 24% of patients) became significantly weaker: from 42 mmHg to19 mmHg in the distal esophagus. Weight gain maintained or increased in 84%. Operative complications were perforations occurred in four patients that were repaired primarily with antireflux procedures. In one case of megaesophagus perforation widened and reversed to laterolateral esophagogastric anastomosis with antireflux procedure. There was no complication in the late postoperative period. No deaths were observed.
    Conclusion
    Initial cardiomyotomy with or without antireflux procedure via thoracic route has good and effective result in the treatment of the achalasia. In recurrence of symptoms and when myotomy is incomplete, when scars of fibrosis were present completed cardiomyotomy via abdominal route was preferred. In cases of mega esophagus surgical resection of esophagus is indicated.
    Keywords: Esophageal achalasia, Recurrence, Esophagectomy
  • Page 67
    Background and Aims
    Thuracolumbar Unstable Fractures (T, L.U.F) are common after spine truma. Posterior pedicular fixation is a technique that is use for fixation of these fractures. This study evaluates the accuracy of pedicular screw placement in T, LUF with the assistance of plain radiography in operation rooms.
    Materials and Methods
    This study is a case-control and analytical study. 35 patients with T, LUF underwent fixation with 180 pedicle screws placement by s33 spinal system with the assistance of plain radiography and anatomic landmarks.
    Results
    The first plain radiography shows that accuracy point and direction of 30 screws were unsuitable. In the second radiography, after correcting the entry point and direction, 10 screws had unsuitable position. In the third radiography, 3 screws had unsuitable but acceptable position.
    Conclusion
    Plain radiography and recognition of spine anatomic landmarks are helpful in accuracy posterior pedicular screw placement.
  • Page 72
    Background and Aims
    Aplasia Cutis Congenital (ACC) is the most common benign isolated defect but it can be associated with other physical anomalies or malformation and syndromes. No unifying theory can account for all lesions of ACC. Because this condition is the phenotypic result of more than one disease process it is likely that more than one mechanism is involved. Mechanisms include genetic factors, teratogens, compromised vasculature to the skin, and trauma. Frieden created a classification system for ACC consisting of 9 groups based on number and location of acc and the presence or absence of associated malformations1.
    Materials and Methods
    In this observational cross-sectional study, a census method for gathering information was used. The obtained data were analyzed descriptively via EP16 software. we have studied 20 newborns, 9 males, and 11 females with skin defects, from September 1997 to September 2005 in Akbarabadi hospital.
    Results
    In this study, the skin lesions of 85% were single, 65% on the scalp, 50% on the vertex, 5% on parietal, 15% on parietoocciputal, 15% on lumbosacral, 20% on extremities, and 15% with trisomy13. Mothers of two newborns had the history of drug use and abuse during pregnancy. Extensive skin lesions during neonatal period have high mortality rate, in our study also the rate of mortality with extensive lesions were 55%.
    Conclusion
    According to this study isolated skin defect was observed in most of the cases (85%), and the most signifant cause of newborns’ mortality with skin defect was sepsis.
    Keywords: Aplasia, Congenital, Cutaneous absence, Aplasia skin
  • Page 77
    Complete traumatic maior amputation of through proximal Humerus is extremely rare. Selection of a amputated limb for replantation is based on the type, time, location, age, and underling disease of patients. There are many factors which control the functional prognosis of reattached arms. The most important factors are the level of amputation, the severity of crush, ischemic time, and the age of patients.A 35- yr- old man sustained a right upper extremity amputation approximately 6 cm distal to shoulder. Amputated limb was not clean and the patient was admitted to the emergency ward after 1-hour post injury with hypovolemic shock. Resuscitation was performed and amputated part and the limb was cleaned. The first bone stability was done by pin and plaque fixation, and then vascular reconstruction was done by using saphenous vein interposition graft for vein and then to arterial repair. Median, ulnar, and radial nerves were anastomosed with epinural sutures. Ischemic time was approximately 3 hours. The immediate postoperative course was complicated by the infection of the wound and skin necrosis around the wound were treated with repeated debridment and skin grafting. Two years after reimplanation the senses of temperature and response to touch returned to fingertips. Although the function of the replanted arm is far from perfect, the patient was satisfied with his arm. Numerous cases of limb replantation have been reported by many authors with various functional results. We reported a replantation in a patient with proximal part of upper limb amputation that has incomplete function but satisfaction to the patient. In general the recovery of function appears to be more incomplete in proximal limb reimplantations
    Keywords: Reiplantation, Upper limb, Arm, Amputation traumatic
  • Page 82
    Discoid lupus erythematosus is known as a rare disease in children manifesting itself with erythematose scaly plaque in area exposed to sunlight. In case of extensive disease, it could progress toward SLE. In this study, we report a case of a 5 year-old boy, residing in Tabriz, who had erythematose and atrophic scaly lesions on scalp, face, and fingers. Pathologic studies showed typical changes of disease including degenerative liquifaction in basal layer, along with epidermal thining and degereative change in connective tissue and patchy lymphocytic in filtration. ANA test was positive and anti-DNA was negative, therapy with sunscreen and oral chloroquine led to an improvement in patient's lesion.Although DLE is rare in children, if erythematose plaque is resistant against treatment that exacerbate with sunlight, it is necessary to consider the probable existance of the disease.
    Keywords: Children discoid lupus erythematosus, Erythematose plaque, Chloroquine phosphate
  • Page 86
    Bartter syndrome presenting in neonatal or early infancy is characterized by salt loosing tubulopathy, hypokalemia, and metabolic alkalosis. Failure to thrive is one of the most common findings in neonatal bartter syndrome. Angiotensin converting enzyme inhibitors are one of the therapeutic options for improving growth in these patients.We describe a case of neonatal bartter syndrome with mild impairment of renal function for whom captopril started to promote better growth but she presented later with clinical and laboratory signs of exacerbation of renal impairment which were significantly resolved after discontinuing captopril.In patients with Bartter syndrome and underlying renal dysfunction angiotensin converting enzyme inhibitors should be used with caution and low dose
    Keywords: Bartter syndrome, Failure to thrive, Renal insufficiency, Captopril, GH, IGF