فهرست مطالب

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:2 Issue: 1, 1999

  • تاریخ انتشار: 1378/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه الحانی، منیره انوشه، مسعود زارع صفحه 1
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی (Quasi-experimental) می باشد که در سال 1376 به منظور تعیین میزان تاثیر برنامه های بازدید از منزل بر آپگار خانواده های دارای کودک معلول ذهنی شهر نیشابور انجام شده است.
    در این پژوهش 33 خانواده دارای کودک معلول ذهنی که تحت سرپرستی سازمان بهزیستی شهرستان نیشابور بودند، از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب شدند. پس از توضیح روند پژوهش و جلب رضایت آنان برنامه بازدید از منزل آغاز گشت. قبل از مداخله در مرحله پیش آموزش میزان آپگار خانواده ها اندازه گیری شد. آنگاه برنامه های بازدید منزل طی 6 تا 8 جلسه برای خانواده ها اجرا گردید. سپس به مدت 3 ماه مداخله ای انجام نشد. بعد از آن میزان آپگار خانواده ها مجددا کنترل و مقایسه گردید.
    ابزارهای مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامه ویژه آپگار خانواده بود، که بر اساس پرسشنامه آپگار خانواده اسمیلکستین (Smilkstein) و تغییرات پژوهشگر براساس جامعه پژوهش شامل 32 سؤال بود، همچنین چک لیست بازدید منزل (فرم فریدمن) (Freedman) جهت بررسی وضعیت خانواده ها به کار برده شد. متغیرهای مؤثیر بر خانواده عبارت بودند از: رتبه تولید و مدت عقب ماندگی کودک و مدت پذیرش کودک در مرکز توانبخشی.
    نتایج حاصل از این پژوهش با به کارگیری آزمون تی نشان داد که میزان آپگار خانواده در پیش آزمون 56/085/3 بود که در پس آزمون به 71/091/7 افزایش یافت (0001/0P<).
    با توجه به نتایج فوق به کارگیری بازدید منزل به عنوان یک روش مناسب در مراقبت های بهداشتی درمانی بیماری های مزمن از جمله معلولیت ذهنی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: بازدید منزل، آپگار خانواده، کودک معلول ذهنی
  • غلامرضا بابایی، پروین عزیزی صفحه 7
    رشد جسمی مناسب یکی از معیارهای بسیار قابل اعتماد برای ارزیابی وضعیت سلامت کودک به خصوص در دو سال اول عمر می باشد. برای سنجش رشد مناسب کودک از جداول و منحنی های استاندارد بین المللی استفاده می گردد، که با در نظر داشتن تفاوت های جغرافیایی، نژادی و اقلیمی از حساسیت این جداول کاسته می گردد. هدف این تحقیق تعیین تابع رشد و سرعت رشد کودکان زیر دو سال اول زا و سوم زا در استان مازندران و مقایسه آن با مقادیر استاندارد رشد می باشد. این مطالعه گذشته نگر از نوع مورد- شاهدی است.
    اطلاعات مربوط به 410 کودک از شناسنامه های بهداشتی کودکان زیر 6 سال استخراج شد و سپس صدک 3 و 50 و 97 وزن و قد کودکان از تولد تا 24 ماهگی محاسبه گردید. با کمک مدل های ریاضی سرعت رشد کودکان مورد مطالعه محاسبه شد و سپس صدک پنجاهم وزن و قد در هر گروه اول زا (مورد) و سوم زا (شاهد) در کودکان دختر و پسر به طور جداگانه و در مقایسه با مقادیر استاندارد بررسی شد.
    طبق نتایج به دست آمده میانه وزن تولد پسران در دو گروه اول زا و سوم زا از میانه وزن استاندارد بالاتر می باشد. ولی با افزایش سن به تدریج روند نزولی پیدا کرده است. در مورد میانه وزن دختران تفاوت محسوسی با منحنی های استاندارد دیده نشد. میانه قد پسران به جز در بدو تولد در بقیه گروه های سنی از میانه قد دختران هم سن خود زیادتر است.
    کلیدواژگان: رشد، وزن و قد، چندم زا
  • قربان بهزادیان نزاد، حسن حسین زاده، سید محمد موذنی صفحه 12
    لیپوپلی ساکارید (LPS) دیواره سلولی پسودوموناس آئروژینوزا یکی از پادگن های (Antigen) مهم در ایمنی زای این باکتری است که اخیرا در ساخت واکسن های کونژوگه علیه عفونت های این میکروارگانیزم از آن استفاده می شود.
    در این مطالعه ابتدا با استفاده از فنل و حرارت، LPS غشاء پسودوموناس آئروژینوزا سویه 1310 CIP استخراج گردید و بعد از طی مراحل تخلیص و حذف پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک با استفاده از اسید ضعیف و حرارت، لیپیدزدایی شد. میزان سمیت LPS و پلی ساکارید- O حاصله در موش سوری مورد مطالعه قرار گرفت و پس از اطمینان از غیر سمی بودن پلی ساکارید- O، برای افزایش قابلیت ایمنی زایی آن با توکسوئید کزاز کونژوگه گردید، و قابلیت تحریک پاسخ ایمنی و ایجاد پادتن توسط پلی ساکارید- O کونژوگه شده و کونژوگه نشده در خرگوش مورد مقایسه قرار گرفت.
    نتایج به دست آمده نشان دهنده افزایش عیار پادتن تولید شده علیه پلی ساکارید- O پس از کونژوگاسیون آن با توکسوئید کزاز می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با حذف لیپید- A از ساختمان LPS و کونژوگاسیون آن با پروتئین های مناسب می توان، از طرفی باعث حذف اثر سمی آن گردید، و از سوی دیگر قابلیت ایمنی زایی آن را افزایش داد.
    روش کونژوگاسیون پلی ساکارید باکتری های گرم منفی با پروتئین ها در صورت انجام آزمایش های تکمیلی و تایید کارایی آن می تواند، در آینده در کشور ما نیز به عنوان روشی مناسب برای تولید واکسن علیه عفونت های حاصله از این باکتری ها همانند معدودی از کشورهای مطرح گردد
    کلیدواژگان: پسودوموناس آئروژینوزا، کونژوگاسیون، پلی ساکارید، O، توکسوئید کزاز
  • سهراب حاجی زاده، اسدالله مهدی زاده، یعقوب فتح الهی صفحه 19
    ترمیم زخم پدیده ای پیچیده ولی سازمان یافته است که تعدادی از فرآیندهای مشخص و هماهنگ از قبیل بازسازی، مهاجرت و تکثیر سلول های پارانشیمی و سلول های بافت همبند و طراحی مجدد بافت همبند در آن دخالت دارند. سرعت ترمیم زخم تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از قبیل هورمون ها و فاکتورهای پپتیدی، تغذیه، ویتامین ها و اکسیژن قرار می گیرد. با توجه به تاثیری که نیکوتین بر فرآیندهای فیزیولوژیک و از جمله اکسیژن و جریان خون دارد هدف این پژوهش بررسی اثر نیکوتین به صورت موضعی و داخل صفاقی بر ترمیم زخم بود. در این تحقیق از موش های سفید آزمایشگاهی نر در محدوده وزنی 250-200 گرم استفاده شد. حیوانات در قفس های استاندارد، در دمای C220 و در شرایط روز و شب طبیعی قرار داشتند و آب و غذا بدون محدودیت و اختیار آنها قرار می گرفت. زخم های برشی (mm30) پس از تراشیدن و تمیزکردن موهای پشت حیوانات در دو طرف ستون مهره ها ایجاد شد. برای ارزیابی بهبودی زخم، تغییرات طول و سطح زخم، طول دوره بهبودی، درصد بهبودی و قدرت کشش زخم اندازه گیری شد. نیکوتین به صورت موضعی و داخل صفاقی در دوزهای مختلف استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که: 1- طول دوره بهبودی در حیوانات دریافت کننده نیکوتین نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. 2- درصد بهبودی در گروه نیکوتین در روزهای 2، 4، 8، 12 و 16 نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد. 3- دوزهای مختلف نیکوتین تفاوت معنی داری در میزان بهبودی نداشتند. 4- تزریق موضعی و داخل صفاقی نیکوتین اثرات مشابهی در کاهش سرعت بهبودی زخم نشان دادند. 5- استفاده از نیکوتین باعث کاهش قدرت کشش زخم در مقایسه با گروه کنترل شد. براساس نتایج فوق می توان پیشنهاد کرد که نیکوتین با تاثیر بر روند بهبود زخم باعث کاهش سرعت بهبودی و کاهش قدرت کشش زخم می شود.
  • محمد علی حید ر نیا_مسعود تراب پور طرقی_عیسی محمدی صفحه 25
    این پژوهش تجربی به منظور بررسی تاثیر طب فشاری (لاله گوش)، بر وضعیت درد بیماران بعد از اعمال جراحی شکمی، بر روی 42 مرد بستری در بخش های جراحی بیمارستان های آموزشی شهر آبادان انجام گرفت. نمونه ها از افرادی که مورد عمل جراحی شکمی (آپاندکتومی، کله سیستکتومی، گاسترکتومی، لاپارتومی) قرار گرفته بودند، به شیوه تصادفی برخوردار از توزیع پواسون، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و بعداز هوشیاری کامل به مدت دوازده ساعت مورد بررسی قرار گرفتند. در یک گروه، واحدها (افراد) در شش ساعت اول به عنوان گروه آزمون و در شش ساعت دوم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. در گروه دیگر واحدها (افراد) در شش ساعت اول به عنوان گروه شاهد و در شش ساعت دوم به عنوان گروه آزمون، انتخاب شدند.
    طب فشاری بر نقاط مشخصی از لاله گوش با فواصل معینی در گروه های آزمون انجام و متغیرهای نمرده درد و واکنش های فیزیولوژیک و رفتاری درد، در هر دو گروه آزمون و شاهد، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که: بین نمره درد، قبل و بعد، در گروه آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0P<) همچنین در میزان کاهش درد و میانگین مصرف مسکن بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی داری مشاهده شد (05/0P<).
    کلیدواژگان: طب فشاری، تسکین درد، دردهای بعد از عمل جراحی شکمی
  • مرتضی ستاری، گارنیک عجمیان، اشرف محبتی مبارز صفحه 31
    اثر بازدارندگی مایع حاصل از کشت لاکتوباسیل های جدا شده از مواد لبنی شهر تهران (لاکتوباسیلوس لاکتیس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازه ای، لاتوباسیلوس هلوه تیکوس) بر روی دو گونه سالمونلاپاراتیفی و سالمونلاتیفی بررسی شد. در روش اول مجاورت مایع رویی حاصل از کشت لاکتوباسیل ها در مدت 24 ساعت موجب کاهش رشد سالمونلاها شد. در روش دوم (سیلندر پلیت) حداکثر قطر هاله باز دارنده رشد در مورد سالمونلا تیفی 6/9 میلی متر و برای سالمونلا پارتیفی 8/9 میلی متر و کمترین قطر هاله بازدارنده رشد به ترتیب 8/6 و 2/7 میلی متر بود.
  • محمد ابراهیم فراشیانی، حسین لدنی صفحه 35
    تریفلومرون یک ترکیب جدید مهارکننده سنتزکیتین بوده و دارای اثرات تاخیری (ناهنجاری ها و اثرات سوء مختلف که در مراحل بعدی دوره زندگی حشره تیمار شده، ظهور پیدا می کنند) می باشد. به منظور بررسی این خاصیت لاروکش، در آزمایشگاه پوپ های نر و ماده آنوفل استفنسی (Anopheles stephensi) سوش انسکتاریم (Insectary) از هم جدا شده و برای پرورش به قفس های جداگانه انتقال یافتند. برای تغذیه بالغین به مدت 5 روز متوالی آب قند محتوی تریفلومرون با غلظت های معادل 1، 2 و 4 برابر معادل دز کشنده 90% (4-10×4، 4-10×8، 4-10×16 میلی گرم بر لیتر) و 1% از ماده موثره لاروکش و 10% سوکروز در قفس ها قرار داده شد و پس ازاین مدت بالغین نر و ماده با هم تلاقی داده شدند. درصد بازشدن تخم در چهار تیمار و شاهد به ترتیب 87، 72، 79، 0 و 87 درصد بود. نتایج به دست آمده نشان داد که تریفلومرون حتی با غلظت چهار برابر دز کشنده 90% تاثیری روی میزان تخمگذاری و میزان تفریخ تخم حشرات بالغ تیمار شده، نداشته است. اما در حشرات بالغی که از این لاروکش با غلظت 1% تغذیه کرده بودند، میزان تخم گذاری کاهش پیدا کرده و درصد تفریخ تخم به 0% تقلیل پیدا کرد. علاوه بر این تست تخم انجام گرفت و تخم های آنوفل استفنسی مستقیما با لاروکش با غلظت 4-10×8 گرم بر لیتر (غلظت معادل دو برابر دز کشنده 90%) تماس داده شدند. برررسی نتایج به دست امده از این آزمایش نشان داد که درصد بازشدن تخم بین شاهد و تیمار با هم تفاوت معنی داری ندارد و این لاروکش با غلظت به کار رفته تاثیری بر روی باز شدن تخم ندارد.
  • انوشیروان کاظم نژاد، علی فرشباف صفحه 41
    بنابراین گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون بیش از صد میلیون بیمار دیابتی در جهان زندگی می کنند که بیش از دو میلیون نفر از آنان در ایران هستند. با توجه به اینکه برای بیماری دیابت درمان قطعی وجود ندارد و تنها درمان موثر کنترل بیماری به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از آن است. از طرفی میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbAlc) یکی از معیارهای تعیین بیماری دیابت است و در صورتی که بیش از 6 درصد حجم هموگلوبین خون بیمار از نوع Alc باشد HbAlc را غیر طبیعی می گویند که دلالت بر عدم کنترل بیماری دارد. در این مقاله عوامل موثر بر افزایش HbAlc با استفاده الگوهای رگرسیون چندگانه جستیک ولگ- لگ متمم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد چاقی، بی سوادی، سابقه طولانی بیماری و درمان غیر وابسته به انسولین از عوامل موثر بر افزایش HbAlc یا عدم کنترل قند خون بیماران بوده است.
  • صفحه 45
|
  • Babael G.R., Azizi P Page 7
    Suitable growth is one of the appropriate criteria for the assessment of child health under 2 years. For this assessment the international standard tables and curves can be used. But the geographical and race differences reduce sensitivity of these tables. The aim of this research was to determine the growth function and growth speed in nulipar and multipara in Mazandaran province and to compare these factors with the standard values.This research was a case-control and retrospecitve study.From the city health centers and village health houses in Sari, Behshahr, and Noshar in Mazandran province, the information concerning 410 infants born in the second half of the persian year 1377 (1998) was collected using medical care forms for under Six-year children of pregnant women. The infants were divided into four classes: first and third born boys, and first and third born girls.In each category, the information regarding the frequency table, the classification, the mean, median and the variances of other variables was compared with the N.C.H.S criteria.The percentiles (3,50,97) of the weight and stature of children were calculated in this way, from the birth until 24th months. Using mathematical model the growth speed of children (weight and stature) in the above groups were calculated.Then the 50th percentiles of the weight and stature of the children were studied in nulipara (case) and multipara (control) groups for the girls and boys separately and in comparison with the standard values.Result showed that the median of the boy's weight at the birth was more than the international standard median in two groups of nulipara and multipara children. But with the increase of age it had a decreasing trend. There was no significant difference between the girl's weight and the standard values.The median height of boys was bigger than that of the girls in all age groups, except at the birth.
  • Behzadian Neghad G., Hossam-Zadeh H., Moazzem S.M Page 12
    Pseudomonas aeruginosa lipopolysaccharide(LPS) is one of the most important and immunogenic antigens of this microorganism, that is used in construction of conjugated vaccines against it's infections.In this study the LPS of Pseudomonas aeruginosa CIP 1310 strain, was extracted by heating the bacterial pellet in phenolic solution, followed by elimination of proteins and nucleic acids. After extraction of a-polysaccharide by heating in weak acidic solutions the toxicity of LPS and a-polysaccharide was studied in mice. None-toxic a-polysaccharid was conjugated with tetanus toxoid to increase it's immunogenecity and the ability of none-cojugated and cojugated a-polysaccharide in induction of humoral immune response was compared in rabbit.The obtained results indicates that the antibody titer against LPS increases by conjugation. Our results showed that by eliminating the lipid-A from the structure of LPS and conjugation of it with appropriate carriers we can detoxify it as well as increase it's immunogenecity.Conjugation of gram negative bateria a-polysaccharides with appropriate proteins can be considered as a probable route of vaccine production against their infections, in our country like some other counteries, although it needs complementary researchs and confimation of it's efficiency.
  • Hajizadeh S.Mehdizadeh A., Fathollahi Y Page 19
    Wound healing is a complicated but regular process that includes synchronized and organized phenomena such as parenchyma cells migration, proliferation and synthesis of extracellular matrix proteins. Rate of wound healing is afected by various factros. The aim of this study was to investigate the effect of local and intraperitoneal (IP) application of nicotine on wound healing. Albino male rats weighting 200-250 g. were used in this study. The rats were kept in standard cages. Food and water were available to them without any restriction, and room temperature was kept constant (20±2°C). Incision wounds (30 mm) were made on the shaved and cleaned back of the animals.In order to evaluate wound healing, measured values such as percentage of wound healing, healing time and tensile strength were used.Results of this study showed that:1- Duration of the wound healing increased in the animals recieving nicotine (both groups) as compared to the control group.2- Percentage of the wound healing in the nicotine treated groups decreased in days 2, 4, 8, 12 and 16 in comparison with the control group.3- Different doses of nicotine did not show any significant difference on the wound healing.4- Local and IP application of nicotine had the same effect on reducing the rate of the wound healing.5- Tensile strength of the wounds decreased in the nicotine treated animals.Based on the above results, it could be concluded that nicotine has a negative effect on the wound healing process and reduces the rate of healing, and tensile strength of the wound.
  • Hydamia M.A., Torabponr M., Mobammadi E Page 25
    This Research is an experimental study carried out to evaluate the effect of acupressureon post operative pain on 42 male patients who had received one of the appendectomy, cholecystectomy, gastrectomy or laparatomy surgeries in Abadan educational hospital.Sampling was carried out using Poisson's distribution and all the patients were divided into two groups. In each group, during the first 6 hours or the second 6 hours special ear acupoints (related to the type of operation) were pressed using vaccaria seeds. Shenmen point, in all cases,was selected as auxilIary. During the other 6 hours, without any intervention, all paramenters were measured.Data were collected using a questionnaire and a check list and visual analogue scale (O-tO Scores). All parameters of pain scores and physiologic responses (pulse rate, respiratory rate, systolic and diastolic blood pressure), behavioural responses (verbal and motor) were measured before and after the intervention in the case and, the control groups. Total analgesic use was also measured in the case and the control groups. Collected data were analyzed by SPSS software. The results indicated a significant difference between pre and post pain scores in the case group (P<0.05). Also, mean pain score difference (pain relief) in the case group was less than the control group (P<0.05). Besides, mean analgesic use in the case group was also less (P<0.05). But no difference in physiologic and behavioural responses of pain (P<0.05) was observed.Therefore it was confirmed that "acupressure decreases post operative pain". According to this study, the researcher suggests the auxilIary use of acupressure for postoperative pain.
  • Sattari M., Adjamian G., Mobarez A.M Page 31
    Inhibitory effect of lactobacilli of dairy products of Tehran were tested against salmonella typi and salmonella paratyphi. In the first method, inhibited growth of samonella was noted after the treatment with supernatant of lactobacilli during 24 hr.By the second method, inhibition zones oflactobacilli agaist salmonella in cilinder method were measured. Minimum and Maximum inhibition zones were 6.8, 9.6 mm for S. typhi and 7.2, 9.8 mm for S. paratyphi.
  • Farashiam M.E., Ladodm H Page 35
    Triflumuron is a new chitin synthesis inhibitor compound having post emergence effects on target insects. Post emergence efficacy of this insecticide was studied in laboratory and the effect of triflumuron on egg-hatching of Anopheles stephensi (Insectary strain) was investigeted. For this aim, male and female pupae ofAnopheles stephensi were separated and put in breeding catches. The pupae were emerged after two days and then adults were fed with different concentrations of triflumuron in 10% of sucrose or sucrose alone i.e, 1xLC90 (0.0004 mg/l), 2xLC90, 4xLC90, and 1% of active ingredient for five days. Egg-hatching rate for different treatment and control groups were 87%, 72%, 79%, 0% and 87% respectively. The results indicated that the tritlumuron even at 4xLC90 concentration has no effect on egg-laying and egg hatchability of adults. But when the adults were fed with triflumuron at 1% concentration, their egg-laying rate was reduced and hatching rate was decreased to 0%. In addition the eggs of Anopheles stephensi were exposed to water treated with triflumuron. The obtained results showed that triflumuron at 0.00008 mg/l (2xLC90) has no effect on eggs (6-12 hours old) hatchability.
  • Kazemnejad A., Farshbaf A Page 41
    According to WHO report, there are more than 100 million diabetics patients in the world from which more than two million live in Iran.There is not any complete therpy for diabet desease and the only effective therapy is the control of desease, to prevent its complications.Measuring, Glycosilated Hemoglobin (HbAlc) level is one of the methods used for determination of diabet disease. When more than 6 percent volume of blood hemoglobin of patient is Ale, then HbAlc is regarded abnormal. In other words this show that the disease is not controlled.In this paper we have considered effective factors on the increase of HbAlc by multiple logistic regression and complementary log-log models. The results show that obesity (BMI over 26.5 kg/m2), illiteracy, long precedence of disease, and not insulin based therapy are effective factors causing the increase of HbAlc.