فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 5 (زمستان 1387)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 5 (زمستان 1387)

  • 66 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/05/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غلامرضا اسدنسب، غفور موسوی، امید بلورانی صفحه 1

    اولتراسونوگرافی قلب به عنوان یکی از روش های تصویر برداری تشخیصی در دامپزشکی مطرح است. یکی از موارد استفاده از اکوکاردیوگرافی، محاسبه کوتاهی نسبی قلب اس ت که در دامپزشکی نیز کاربرد دارد و الگوی استانداردی برای تخمین آن وجود دار د.مطالعه حاضر نیز یکی از کاربردهای مهم اکوکاردیوگرافی وشاخص کوتاهی نسبی رادر سگ نشان می دهد. در این مطالعه ش ش قلاده سگ نژادمخلوط تحت عملیات استاندارد اکوکاردیوگرافی قرار گرفتندو کوتا هی نسبی قلب آنها در نمای کوتاه وطولی در هر دو حالت پایان دیاستول و پایان سیستول با استفاده از فرمول خاص محاسبه گشت که دراین مطالعه بین میانگین کوتاهی نسبی قلب در نماهای کوتاه وطولی درحالت های پایان دیاستول و پایان سیستول اختلاف معنی داری مشاهده نشد.همچنین ق طر حفره داخلی بطن چپ در پایان سیستول و پایان دیاستول درهردونمای کوتاه و طولی اندازه گیری شد که اختلاف معنی داری بین میانگین آنها مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: کوتاهی نسبی، اولتراسونوگرافی، سگ
  • جمشید قیاسی قلعه کندی، کامبیز ناظرعدل، رامین سلامت دوست نوبری، یحیی ابراهیم نژاد، ابوالفضل قربانی، حبیب کار آموز صفحه 7

    به منظور تعیین اثر سطوح مختلف پرلیت بر فع الیت آنزیم آلکالین فسفاتاز در روده کوچک جوج ه های 4 در قالب × این آزمایش انجام گردید. این آزمایش به صورت فاکتوریل 2 (Ross گوشتی سویه راس (308 طرح کاملا تصادفی با 180 قطعه جوجه گوشتی نر در سه تیمار (صفر، 2 و 4 درص د) و هر تیمار در 3 تکرار 20 قطعه ای انجام ش د. تیمار شاهد با جیره فاقد پرلیت و تیمارهای آزمای شی با جیره غذایی حاوی 2 و 4 درصد پرلیت 36 و 42 روزگی از هر تکرار 2 قطعه جوجه انتخاب و در آزمایشگاه از قسمت، 28، تغذیه شدن د. در سنین 21 70 و 90 درصد طول روده کوچک) نمونه گیری شد و فعالیت، 50، 30، 10، های مختلف روده کوچک آنها (1 مورد تجزیه وتحلیل آماری در SAS آنزیم آلکالین فسفاتاز اندازه گیری گردی د. داده ها با استفاده از نرم افزار سطح احتمال 5 درصد صورت گرف ت. نتایج حاکی از این بود که مصرف پرلیت موجب افزایش معن ی دار بر فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز در هفت ه ها و قسمت های مختلف روده کوچک جوج ه های گوشتی در تیماره ای نظر به این که آلکالی ن فسفاتاز روده در هضم وجذب اسیدهای چرب با زنجیره بلند (P< 0/ آزمایش گردی د (05 و کلسترول در دیواره روده و بلوغ پرزهای روده می شود و از آن جائی که تاثیر پرلیت بر روده مورد تحقیق واقع نشده است مطالعه زیر طراحی و انجام گرفت.

    کلیدواژگان: پرلیت، آلکالین فسفاتاز، روده باریک و جوجه گوشتی
  • نگین حیدری، پریسا نجاتخواه، زهره رمضانپور، میترا صباحی اصل صفحه 15

    سمومی که در آبه ای جا ری و درد ریاها به و سیله جلبکها تولید می شوند در صورتیکه به وسیله انسان، ماهی ها و حیوانات خورده ش وند می تواند اثرات مخرب و حتی کشنده داشته با شند. این سموم در هنگام ایجاد بلوم توسط سیانوباکتریا در آب ایجاد م یشوند. عوامل زیادی از جمله نور، حرارت، دی اکسید کربن، مواد فسفره و نیتروژنه در تشکیل بلوم و رشد سریع جلبکها دخالت دارند. در پژوهش حاضر اثر غلظت های مختلف فسفر بر میزان رشد با هدف بررسی اثر تحریک کنندگی یا باز دارندگی این ماده بر رشد این Jaaginema sp. جلبک سیانوباکتر آزمایش با 2 گروه تیمار و یک Jaaginema sp. جلبک مورد بررسی قرارگرفت. پس ازخالص سازی جلبک با تغییرات فسفات در) BG و 11 Z گروه شاهد در 4 تکرار (در مجموع 9 گروه) با استفاده از محیط کشتهای 8 25 درجه سانت یگراد و شدت نور 2200 لوکس) قرار داده شد و پس ± تیمارها) در شرایط آزمایشگاهی (دمای 1 را نشان دا د. ریسه ها به مدت 20 Z تا سبز فسفری در 8 BG از 48 ساعت این گونه رنگهای متفاوتی از زرد در 11 و میزان تقسیم سلولی در روز (μ) روز، به طور روزانه به وسیله لام هموسیتومت ر شمارش شدن د. سرعت رشد ویژه 6/2) بسیار g l- برای هر گروه محاسبه شد. نتایج بدست آمده نشان داد که افزایش فسفات به میزان دو برابر(1 (G) 9/3) برای رشد این سیانوباکتر م یباش د. با آزمایشاتی که انجام شد رشد جلبک g l- موثرتر از سه برابر (1 در مقدار ذکر شده بیشتر بوده ومقدار بالاتر از این عدد می تواند رشد باز دارنده داشته باش د. Ja ginema sp.
    نتایج تایید مینماید فسفر عامل محدود کننده برای رشد این سیانوباکتر بوده و در شکوفایی و آزاد شدن سم آن در تشکیل شکوفایی و رشد سریع جلبکی دخالت دارند.

    کلیدواژگان: فسفات، سیانو باکتر، Jaaginema sp، رشد، شکوفایی جلبکی
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، هادی خیاط نوری، کمال اسدزاده، امین زرگرزاده صفحه 21

    این مطالعه به منظور ار زیابی اثرات دار وی اکستا زی بر ت غیی رات گلو کز و چر بی ها و لیپوپروتئینها صورت 3 ساله نژاد مخلوط انتخاب شد. قبل از تجویز دارو نمونه خون اخذ و /5- گرفت. برای این کار 5 قلاده سگ نر 4 150 و به mg/kg به عنوان زمان صفر یا شاهد ثبت گردید. سپس به هر کدام از سگها قرص اکستازی با دوز 24 و 48 ساعت، 7 و 20 روز بعد از، 8، 4، 2، صورت تک دوز خورانده شد و در مراحل زمانی 30 دقیقه، 1 تجویز دارو، خونگیری از ورید سفالیک سگها به عمل آمد و نمونه سرم جدا ش د. مقادیر سرمی گلوکز، تری به روش رنگ سنجی و با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر و به VLDL و LDL، HDL، گلیسرید، کلسترول کارگیری کیتهای تشخیصی زیست شیمی اندازه گیری گردی د. نتایج حاصله از این مطالعه، افزایش آماری VLDL تا 8 ساعت بعد از تجویز دارو و تری گلیسرید و LDL معنی داری در مقادیر سرمی گلوکز، کلسترول و تغییرات HDL ولی مقادیر سرمی. (P< 0/ تا 24 ساعت بعد از تجویز دارو در مقایسه با گروه شاهد نشان داد(05 که می تواند ناشی از تاثیر دارو در کبد و (P > 0/ آماری معن ی داری را نشان نداد و در حد نرمال بوده اس ت(05 متابولیسم بدن باش د. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت ای ن دار وی مخدر می تواند در متابولیسم چربی ها و لیپوپروتئینها اختلال ایجاد کرده و با مرور زمان فرد را مستعد بیماری های مختلف نماید.

    کلیدواژگان: اکستازی، گلوکز، تری گلیسرید، کلسترول، لیپوپروتئین، سگ
  • سیامک عطاری صفحه 29

    آنتریتهای انگلی از عوامل اصلی کاهش وزن گله در مرغدا ری های گوشتی بوده واکثر مرغداران شهرستان، در طول دوره پرورشی با بروز آنتریتها مواجه و در پایان دوره با مشکل کاهش تو لید، دست به گریبان بودن د. در این بررسی، تعداد 380 قطعه طیور گوشتی، در شهرستان مهاباد، در طی 11 ماه از نظر شیوع و تعیین انواع تغیی رات هیستوپاتولوژیک آنتریتهای انگلی، مورد بررسی قرار گرفتند.در تمام موارد انگل جدا شده تک یاخته کوک سیدیا 6 در 100000 تعیین گردید. در بررسی پارا زیتولوژیک فراوانی اوو سی ست در روش لام / بوده و شیوع بیماری 9 26/ 36 درصد، فراوانی آنتریت انگلی بصورت کوک سیدیازیز 3 / 17 درصد و در روش شناوری 3 / مرطوب 1 36 درصد تعیین شد. در بررس ی / درصد و بصورت کوک سیدیوزیز 10 درصد و در مجموع فراوانی آنت ریت انگلی 3 25 درصد- / 45 درصد، خونریزی 3 / 74 درصد، ادم زیر مخاطی 3 / هیستوپاتولوژیک فراوانی ادم مخاطی 2 3 درصد، / 27 درصد، وجود اووسی ست در مخاط روده 4 / 30 درصد، نکروز سلو لی 1 / هیپرپلازی انترو سیتها 8 18 درصد تعیین شد. بی شترین / وجود مراحل تک ثیرجنسی و غیرجنسی 10 درصد، ان فیلتراسیون سلوله ای التهابی 2 درصد فراوانی کوک سیدیازیز، به میزان 21 درصد، در سن 4 هفتگی و بیشترین درصد کوک سیدیوزیز،به می زان 42/1 درصد، در سن 7 هفتگی دیده می شود. همچنین، مشخص گر دید که آنت ریت انگلی باافز ایش ض ریب تب دیل غذایی (کاهش قابلیت تبدیل دان به گوشت) ارتباط مستقیم دار د.در یافته های جان بی مشخص گر دید بین آنت ری ت انگلی با نواحی درگیر روده (دوازدهه) براساس طبقه بندی جانسون- رد 2 ارتباط معنی دار وجود دارد.

    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، کوکسیدیازیز، کوکسیدیوزیز، آنتریت، مهاباد
  • امیرهوشنگ بحری صفحه 37

    این پژوهش در کارگاه تکثیر هرمز لارو واقع در بخش کوهستک شهرستان مینا ب در سا ل 1385 صورت گرفت و کوشش شد کارایی واکسن ویبروماکس و میزان بازماند گی تست های استر س شور ی و فرمالین در بررسی (Fenneropenaeus indicus) میگوی سفید هندی PL و 15 PL5، PL مراحل پست لاروی 1 (Artemia شود. اث ر واکس ن ویبروماک س از طری ق غوط ه وری (تیما ر 2)و غنی ساز ی ناپل ی های آرتمی ا تیمار 3) وگروه شاهد (تیمار 1)، جهت مقایسه بررسی گردیدند. این تحقیق در قالب یک) franciscana) طرح کاملا تصادفی، اجرا شد و مقایسه میانگین هااز طریق آزمون دانکن صورت پذیرفت. با در نظر گرفتن 3تیمار و 3 تکرار برای هر یک از آنها، 9 سطل یکسان بکار گرفته شد که به مقدا ر 10 لیتر آبگیر ی و با PL تراکم 100 لارو مرحله زواییک در لیتر ذخیره سازی گردیدند.. دوره آزمایش از مرحل ه زواییک تا 15 16 و 25 میزان بقا بررسی شدند.نتایج نشا ن داد که بیشترین مقداربازماند گی به درصد، بودکه در پایان روز 12، 68/00) در تیمار 3 PL و 15 PL5، PL برای تست استرس شوری 10 قسمت در هزار در مراحل 1 64) در / 61 و 67 /33، 60/00) 53)و تیما ر 2 / 46 و 33 /67، 48/ 75) بود که نسبت به تیما ر شاه د(33 / 72/33 و 67 دارای تفاوت معنی داری بوده است.بیشتری ن مقدا ر بازماند گی به درصد برای تست استر س P < 0/ سطح 05 86)بدست آمد که در / 80 و 00 /00،084/ شوری 20 قسمت در هزا ر در تیما ر 3 بترتیب در مراحل مذکو ر(00 دارای تفاوت معن ی داری بودند و برای تس ت P< 0/ 66)در سط ح 05 / 65 و 00 /33، 65/ مقایسه با تیمار شاهد(00 83)محاسبه گردید که نسبت به تیما ر / 76 و 33 /00، 81/33) استرس فرمالین 100 قسمت در میلیون نیز در تیمار 3 تفاوت معنی داری داشتند. P< 0/ 69)در سطح 05 / 68 و 67 /33، 73/33) 58)و تیمار 2 / 56،52 و 67 / شاهد (33

    کلیدواژگان: پست لارو، غنی سازی، واکسن ویبروماکس، میگوی سفید هندی، آرتمیا
  • مهران نصیری، سهراب رسولی، حنظله محمد مفخمی صفحه 43

    هدف از این مطالعه بررسی ض ایعات هیستوپاتولوژیک بوجود آمده در ن تیجه آلود گی های کرم ی موجود در طیور بو می اطراف شهرستان ارومیه بوده که در طی آن 20 قطعه مرغ بومی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند که پس از یوتانایز کردن این نمونه ها تمام قسمت های روده خارج گردید. سپس موارد آلوده به انگل به آزمایشگاه انگل شناسی انتقال یافته و انگل های حاصله پس از ثبوت مورد شناسایی قرار گرفتن د. در این بررسی مشخص شد که 10 مورد از این تعداد طیور به انگلهای مختلفی آلوده بودند که در 6 مورد آلود گی به نماتود شامل آسکاریدیا گالی، سوبولورا برومپتی و هتراکیس گا لیناروم و در 4 مورد آلودگی به سستود دیده شد. هیچ گونه آلودگی به ترماتود رویت نگر دید، مجموعا تعداد 8 عدد رایه تینا بدست آمد و هیچ گونه آلودگی به آکانتوسفال مشاهده نش د. نمونه هایی از قسمتهای مختلف روده پرندگان آلوده پس از قرار گرفتن در محلول فرمالین بافر 10 % و ثبوت بافتی به آزم ایشگاه پاتولو ژی انتقال یافت و مورد رنگ آمیزی هماتوک سیلین – ائو زین و بررسی میکروسکوپیک قرار گرف ت. در بررسی هیستوپاتولوژیک 1 مورد پرخو نی در بافت همبند سرو زی (لایه خارجی) دیده ش د. در تمام 10 مورد ارتشاح سلوله ای آما سی در مخاط یافت شد که در 9 مورد ای ن سلولها از نوع تک هسته ای (لنفوپلاسموسیتیک)و در 2 مورد هتروفیلیک بودند. در 3 مورد ریزش شدید سلولهای ویلوس های روده و در 1 مورد پرخونی در راس پرزها یافت ش د. دیگر یافته ها شامل، نکروز در مخاط در 1 مورد، هایپرپلازی مخاط و فیبروز در قسمتهائی ازمخاط در 1 مورد دیگر بود.

    کلیدواژگان: آسکاریدیا گالی، سوبولورا برومپتی، هتراکیس گا لیناروم، آکانتوسفال، لنفوپلاسموس یتیک، هتروفیلیک، رایه تینا
  • فریدون حیدرپور، جلال درخشنده، آرمان فکری، پوریا حیدرپور صفحه 49

    اختلال در آشامیدن، در دسترس نبودن مایعات، ناتوان ی های شدید، افزایش دفع مایعات از طرق کلی وی و غیر کلیوی و افزایش مصر ف نمک از علل اصلی هیپرناترمی می باشد. نظر به اینکه در هیچ تحقیقی بررسی علائم چشمی بطور اخص مورد بررسی قرار نگرفته است، لذا هدف این مطالعه بررسی سیر تغییرات چشمی ناشی از 250 ± هیپرناترمی در رت، خوکچه و خرگوش بو د. روش کار بدین صورت بود که 50 رت نژاد وی ستار 20 3 و 4 درصد /5، 3، گرمی بطور تصادفی در 5 گروه تق سیم گر دیدند، به منظور ایجاد هیپرناترمی محلول های 2 کلرور سدیم در آب مقطر تهیه گردید گروه کنترل در طول مدت آزمون از آب شرب و گروه های تست از محلول های نمکی اختصاصی گروه استفاده نمودند س ایر شرایط زیستی گروه ها یکسان بو د. با شروع استفاده از محلول های نمکی، مع اینات چش می با استفاده از اسلیت لامپ و دوربین ته چشمی صورت گرفت، پاسخ چشم به محرکها نیز مورد بررسی قرارگرف ت. همین آزمون با شر ایط مشابه درخوکچه هن دی و خرگوش نی ز انجام 3 رو ز) از محلول کلرور سدیم 2% با تغییرات چش می س ریع و چشم گیری همراه - گردید. استفاده کوتا ه مد ت(5 نبود، اما استفاده ط ویل المدت (بیش از یک هفته) آن با صدمات عروقی و سایر نشانه های چش می همراه بود. 3-4 روز پس از استفاده از محلول کلرور سدیم 3% و غلیظ تر بدنبال افز ایش سطح سرمی س دیم، جدا شد گی خونریز ی در شبکی ه و زجاجیه رتها مشاهده، (PVD:Posterior Vitreous Detachment)، شبکیه گردید. دیگر نشانه های چشمی هیپرناترمی شامل کدورت قرنیه وعدسی، تورم دیسک اپتیک، کوری، جمع شدگی زجاجیه و هیپوتونی چشم بود. نتیجه گیریحاصل از این کار این است که هیپرناتر می و هیپراسمولاریتی PVD شروع کننده ت غییرات چش می بود، بدنبال از دست رفتن آب ویتره و جمع شدن آن، جدا شدگی شبکیه و بروز نموده و صدمات عرو قی، خونریز ی در شبکیه و زجاجی هایجاد گر دید. سیر پیشرونده هیپرناترمی، کدورت قرنیه و عدسی، تورم دیسک اپتیک، کوری، کولاپس ویتره و هیپوتونی چشم را در حیوانات بهمراه داشت.

    کلیدواژگان: هیپرناترمی علائم چشمی، کدورت قرنیه و عدسی، کوری، خونریزی شبکیه
|
  • Page 1

    Heart ultrasonography is used in veterinary diagnostic imaging. One of the applications in echocardiography is fractional shortening, that is applied in veterinary and pattern standard to estimate of this. Recent study shows one use of echocardiography and fractional shortening index in dog. In this study, six dogs were selected with big mix bred and these animals were studied by standard echocardiographic operations .In this survey the heart fractional shortening calculated in short and long axis views in systole and diastole positions. No significant differences were observed between them. Also views that diameters of internal left ventricle in systole and diastole in short and long axis no significant differences were observed between them.

    Keywords: Fractional Shortening, Dog, Ultrasonography
  • Page 7

    An experiment was conducted to study the effects of different levels of perlite on brush-border Alkaline phosphatase activity of the small intestine of male broilers. The experimental design was arranged as randomized complete bocks in 4 * 2 factorial arrangement of treatment. 180 male broilers of ross commercial hybrid (Ross 308) was designated into 3 groups (0,2 and 4 %). 3 replicates of 20 birds were assigned to each treatment. Control treatment were fed base diet and treatments with the same base diet plus 2 and 4% perlite. Animals were slaughtered and different segments of small intestine(at1,10,30,50,70 and 90% of total length the small intestine) were taken from each replicates (N=2) Alkaline phosphatase activity was measured and recorded. Data were analyzed by SAS. (p < 0.05).

    Results

    As intake of perlite significantly increased alkaline phosphatase activity at weeks and sites of the small intestine of the broiler chicks (p < 0.05), These data suggested that perlite administration improves fat digestion and absorption in broiler chicks. As Alkaline phosphatase is an enzyme responsible for digestion and absorption of long chain fatty acid in the small intestine and as the effect of perlite administration in the diet of broilers on this enzyme had not been investigated the following work had been designed and performed.

    Keywords: Perlite, alkaline phosphatase, Small intestine, broiler chicks
  • Page 15

    Consuming toxins produced by algal species in running waters and freshwater bodies can have deleterious effects on fish and other aquatic organisms. These toxins are produced by harmful algal blooms (HAB) of cyanobacteria in water. These blooms can be caused by several factors including light, temperature, carbon dioxide, phosphorous and nitrogen. The effects of different concentrations of phosphorous on stimulating and inhibiting growth in cyanobacterial species Jaaginema sp. was studied in this paper. Pure cultures of Jaaginemasp. were cultured in two culture media (Z8 and BG11) using two different concentrations of phosphorous. Four replicates were run for each experimental group and one control group with normal concentration of phosphorous was also studied. Water temperature was 25 ± 1 °C and light intensity was 2200 lux. Observations were made once every 48 h. This species appeared yellow in the BG11 medium and green in the Z8 medium. Counting were made using a hemocytometer and the microscopic observations were made under a light microscope. Results obtained were analyzed using computer based software like SPSS and Excel. Growth rates in the cyanobacterium species were significantly higher in the treatment with phosphorous concentrations of two times the original concentration. Higher concentrations of phosphorous resulted in inhibiting growth in this species. It is evident from the results obtained that phosphorous can be considered a growth inhibiting factor for cyanobacteria and thus influence the occurrence of blooms and release of toxins into water bodies.

    Keywords: Cyanobacteria, toxin, Jaaginema sp, phosphorous, growth rate, Algal bloom
  • Page 21

    In order to evaluate the effect of Ecstasy on glucose, lipids and lipoproteins metabolism, Five 3.5 - 4 years old male mixed breed dogs were selected. Blood samples were collected and recorded as time zero or control sampels before drug administration. Then, each dog was given Ecstasy tables orally at a single dose (150 mg/kg). Blood samples were collected from the cephalic vein at time intervals of 30 minutes, 1, 2, 4, 8, 24, 48 hours and 7 and 20 days following administration. Serum levels of Glucose, Triglyceride, Cholesterol, HDL, LDL and VLDL were measured by colorimetric method using spectrophotometer and commercial diagnostic kits (ziest chem). The results of this study showed significant increase in serumic levels of Glucose, Cholesterol and LDL, and Triglyceride VLDL up < br />to 24 hours following drug adminstration that could be due to the effect of drug on liver and body metabolism(p < 0.05). But Serum levels of HDL was not significant (p>0.05) after this time. Therefore, using MDMA even for the short time and single dose could be affected on normal function of liver and could change metabolism of lipids and lipoproteins.

    Keywords: Ecstasy, glucose, Triglyceride, Cholesterol, Lipoproteins, Dog
  • Page 29

    In this study, 380 broilers were investigated from the view point of prevalence and histopathological changes of coccidiosis and coccidiasis in mahabad. The prevalence of coccidiosis and coccidiasis was determined 6.9 in 100000. In parasitological investigation, frequency of oocystes in wet slide method and floatation were 17.1 % and 36.3 % and the frequency of coccidiasis, coccidiosis and total frequency of parasitic enteritis were 26.3 % , 10 % and 36.3 % respectively. In histopathological investigation the frequency of mucosal edema, sub mucosal edema, hemorrhage, enterocyte hyperplasia, necrosis, oocyste observance in mucus and inflammatory cell infiltration were 74/2 %, 45/3 %, 25/3 %, 30/8 %, 27/1 %, 10 % and 18/2 % respectively. The high frequency of coccidiasis and coccidiosis after 4 and 7 weeks were 21 % and 42/1 % respectively. It was also found that there is a direct relationship between parasitical enteritis and food convertion rate and therefore meat production from food shows a bit decline. A meaningful relationship between different segment of intestine and parasitical enteritis was found that one of the Eimeria species produced enteritis in the duodenum. The statistics methods of analysis in this study have been done by SPSS soft ware.

    Keywords: Coccidiosis, Histopathological
  • Page 37

    This study, which has been done in Hormoz larve Hatchery at Kohestak in Minab in 1385, the efficiency of Vibromax vaccine and its effects on the survival rates of stress tests against salinity and formalin in post larvae stages( PL1,PL5 and PL15) in Indian white shrimp (Fenneropenaeus indicus )was studied. The effects of vaccine through the immersion(T2) and the feeding of vaccine to shrimp through Artemia nauplii ( Artemia franciscana) enrichment (T3)and along with a control group(T1) for comparison were used. Taking into consideration of 3 treatments and 3 replication for each of them, 9 similar vessels were used, which in amounts of 10 liters were refilled with water and reserved with 100 larvae in liters in zoa stages and were fed in a completely randomized design and comparison of means was done through Duncan test. Duration of experiment was zoa stage to PL15 that in the end of 12, 16 and25 days survival rates were studied. Results showed that the highest amounts of survival in salinity test(10 ppt)(%) observed in PL1,PL5 and PL15 stages in T3 (68.00, 72.33and 75.67) which had a significance difference in regard to the control treatment ( 48.33 , 46.67 and 53.33)and T2 (60.00 ,61.33and64.67) at p < 0.05 level. The highest amount of survival in salinity test(20 ppt)(%) observed in PL1, PL5 and PL15 stages in T3 (84.00, 80.00and 86.00) that against of control treatment (65.00,65.33 and 66.00) had a significance difference (p < 0.05). The highest amount of survival rates in formalin test(100 ppm) (%) observed in T3 (81.33, 76.00 and 83.33) that against of control treatment (52.33, 56.00and 58.67)and T2(73.33 ,68.33 and69.67) had a significance difference (p < 0.05).

    Keywords: Post larvae, enrichment, Vibromax vaccine, Indian white shrimp, Artemia
  • Page 43

    The main purpose of this survey was evaluation of histopathologic changes occurs during parasitic infestation in native chickens of Urmia area. In this study 20 native chickens selected randomly and all sections of intestines were extracted after euthanizing. Then parasitic infestations were expected in parasitology laboratory and extracted parasites recognized after fixation. Selected samples from infested area of intestines sent to pathology laboratory and after fixation in formalin buffer 10% dyed with hematoxillin & Eosin staining method. In 10 infested cases, 6 nematodes and 4 cestodes infestations were seen that nematodes contain three species, Ascaridia galli, Subulura brumpti and Heterakis gallinarum. In addition 50% of all samples were infested. In histopathological examination, 1 case had congestion in serous connective tissue. Infiltration of inflammatory cells in mucosa in all 10 cases was found that in 9 cases these cells were mononuclear (lymphoplasmocytic) and in 2 cases were heterophilic. In 3 cases exfoliation of villi cells and in 1 case mucosal congestion in tip of villi was found. Other findings includes: necrosis in mucosa in 1 case and hyperplasia of mucosa and fibroses in one other case were found.

    Keywords: Ascaridia galli, Subulura brumpti, Heterikis Gallinarum, Lymphoplasmocytic, Acantocephalus, Heterophilic, Railletina
  • Page 49
    Introduction

    Disorder in drinking, fluid deprivation, severe disabilities, increase in water excretion from kidney and non-kidney route and increase in salt consumption are the main causes of hypernatremia. The objective of this study was to determine ocular signs due to hypernatremia

    Method

    50 male Wistar rats, weighing 250 + 20 g were allocated randomly to 5 groups. Test groups consumed 2, 3,3.5 and 4 percent salt concentrations respectively as potable water, control group used tap water; with similar living conditions for all groups. Ophthalmic examinations with slit-lamp and fundus camera were performed. Eye response to light and manuel stimuli was considered. This experiment with similar condition was done on pig and rabbit.

    Result

    Short time using of 2% salt solution was not associated with fast and significant ocular changes but its prolonged use accompanied with vascular damage and other ocular signs. Retinal and vitreous hemorrhages were observed 3-4 days after drinking 3% and higher salt solutions followed by an increase in serum sodium level. Other ocular signs in test groups include: vitreous shrinkage, cornea and lens opacities, swelling of optic disc, blindness, vitreous collapse and finally phthisis bulbi.

    Conclusion

    By hypernatremia and hyperosmolarity formation, vitreous lose some of its fluid contents and vitreous shrinkage lead to vascular damage, retinal and vitreous hemorrhage, and retinal detachment. Continuous hypernatremia brought conjunctivitis, corneal and lens opacities, swelling of optic disc, blindness, vitreous collapse and finally phthisis bulbi .

    Keywords: Hypernatremia, Ocular Signs, Cornea, Lens Opacities, Retinal hemorrhages