فهرست مطالب

دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1388)

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود یونسیان، محمد جواد دستورانی، جعفر نوری، امیر حسین محوی، علی اصغر نشاط صفحه 1
    زمینه وهدف
    فرآیند ارزیابی اثرات بهداشت محیطی احداث شهرک صنعتی جوین در وهله اول برای کمک به برنامه ریزی صحیح توسعه پایدار و سپس وسعت بخشیدن به پروژه های توسعه موجود بدون افزایش بیماری های منطقه پایه ریزی شده است و هدف از انجام آن پرهیز از هر گونه اشتباهات پر هزینه در برنامه ریزی های توسعه و کنترل آلودگی و حفظ منابع و در مجموع یک شیوه مدیریت برای بهداشت محیط است.
    روش کار
    مطالعات ارزیابی اثرات بهداشت محیطی احداث شهرک صنعتی جوین، پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات با هدف بررسی آثار مثبت و منفی حاصل از احداث شهرک و ارائه راهکارهای مدیریتی کاهش اثرات سوء بهداشت محیطی با بهره گیری از روش ماتریس لئوپولد با انجام تغییرات در آن انجام شده است. در این مطالعه ابتدا وضعیت موجود بهداشت محیط منطقه مورد بررسی قرار گرفته است و سپس با تعیین گزینه های ارزیابی با توجه به نوع آلاینده های پیش بینی شده جهت شهرک مذکور به تفکیک فاز ساختمانی و بهره برداری، اثرات احداث شهرک صنعتی جوین بر مؤلفه های بهداشت محیطی در سه محدوده بلافصل، تحت اثرات مستقیم و تحت اثرات غیرمستقیم و در دو فاصله زمانی کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج
    نتایج و دستاوردهای این مطالعه در دو گزینه عدم اجرا (اجرای پروژه بدون ملاحظات بهداشت محیطی) و گزینه اجرا (اجرای پروژه با اعمال روش های کاهش اثرات سوء) به تفکیک فاز ساختمانی و بهره برداری بررسی و ارائه گردیده است که برآیند اثرات در گزینه عدم اجرای پروژه (791-) برآورد شده است و اجرای پروژه مردود اعلام میگردد و پس از تقلیل اثرات سوء گزینه اجرا با برآیند (252+) مورد پذیرش قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به توسعه صنایع و افزایش جمعیت، و نیز اهمیت ارزیابی اثرات بهداشت محیطی در کاهش بیماری ها هم اکنون و همزمان با فعالیت های امکان سنجی و پیش امکان سنجی پروژه های عمرانی، مطالعات ارزیابی اثرات بهداشت محیطی به عنوان یک پدیده مطالعاتی جدید در کشور و به عنوان یک مطالعه همگون ما بین وزارت بهداشت وسازمان حفاظت محیط زیست طراحی و برنامه ریزی گردد.
    کلیدواژگان: شهرک صنعتی، ارزیابی اثرات بهداشت محیطی، ماتریس اثرات متقابل لئوپولد، توسعه پایدار
  • سید مصطفی حسینی، بیتا قوامی، حمیده سلیم زاده، حسن افتخار اردبیلی صفحه 11
    زمینه و هدف
    حاملگی ناخواسته یک مشکل جهانی است که نقش مهمی در سلامت نوزاد و وقوع کم وزنی حین تولد دارد. در ایران در سالهای اخیر علیرغم موفقیت برنامه تنظیم خانواده شیوع حاملگی های ناخواسته بالاست که تاثیر زیادی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین ناخواستگی حاملگی و وقوع کم وزنی حین تولد انجام شد. همچنین سایر عوامل خطر دخیل در کم وزنی نوزاد نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه اثرات بارداری ناخواسته بر مادر خانواده و نوزاد به صورت کوهورت آینده نگر در شهرستان شمیران طی سال 84-83 به صورت تحلیلی و مشاهده ای انجام گرفت. تمامی زنان باردار متاهل سنین 49-15 سال این شهرستان که جهت مراقبت های قبل از زایمان مراجعه کرده اند در مطالعه شرکت داشتند. مادران در گروه حاملگی ناخواسته تحت عنوان گروه مواجهه و مادران در گروه حاملگی خواسته با عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند و تا پایان بارداری تحت مراقبت و پیگیری فعال در مراکز بهداشتی درمانی قرار داشتند. پس از جمع آوری داده ها از نرم افزار SPSS 11.5برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و تستهای آماری T-test، χ2 در تجزیه و تحلیل مورد استفاده شد. جهت بررسی دقیق تر اثر عوامل مختلف بر احتمال وقوع LBW در نوزادان از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    نتایج
    نتایج آنالیز تک متغیره نشان داد که از نظر تعداد افراد خانوار، میانگین سن مادر،میانگین سن ازدواج، میانگین تعداد حاملگی قبلی، اقدام به سقط، تمایل به سقط، تعداد دفعات مراجعه مادر جهت مراقبت های دوران پره ناتال، فشارخون بالا، دیابت دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند و طبق آنالیز های آماری تفاوتهای مشاهده شده در مورد متغیرهای ذکر شده از نظر آماری معنی دار بود (001/0p<). میانگین آپگار در گروه مواجهه 6/8 و در گروه شاهد 9/8 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داربوده است(001/0p<). همچنین ناخواستگی حاملگی ارتباط معنی داری بر افزایش وقوع کم وزنی نوزادان داشت (001/0p<).
    میانگین وزن نوزاد در هنگام تولد در مطالعه در گروه مواجهه 98/2 کیلوگرم و در گروه شاهد حدود 14/3 کیلو گرم بود که از نظر آماری معنی دار بوده است(001/0p<). نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که متغیر های دیابت، افزایش فشار خون و ناخواستگی حاملگی به عنوان عوامل خطر تاثیر معنی دار خود را بر LBW حفظ کردند و که نسبت شانس تطبیق داده شده برای این متغیرها به ترتیب 55/3، 81/2 و 2/22 محاسبه گردید (001/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت وزن تولد در سلامت نوزادان باید اقدامات اساسی در جهت پیشگیری از وقوع حاملگی های ناخواسته و تولد نوزادان کم وزن صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کم وزنی حین تولد، حاملگی ناخواسته، سقط
  • سید محمد علوی، علی الباجی صفحه 19
    زمینه وهدف
    علیرغم بکارگیری استراتژی درمان کوتاه مدت تحت نظارت مستقیم(DOTS) در برنامه ملی مبارزه باسل در کشور هنوز سل بعنوان مشکل عمده بهداشت عمومی در ایران باقی مانده است.هدف از انجام این مطالعه بررسی نقش بیمارستان آموزشی در بهبود شاخص های برنامه ملی سل بود.
    روش کار
    در یک مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی مبتنی بر داده های موجود بیمارستانی پرونده های بیماران مبتلا به سل درمان شده در بیمارستان آموزشی رازی ومرکز بهداشت خوزستان بازبینی شدند. تشخیص، درمان وپیگیری بیماران بر اساس دستورالعمل کشوری مبارزه با سل بود. بیماران بستری شده حداقل برای دوهفته اول درمان در گروه HTB و بیماران سرپائی در گروه OTB قرار گرفتند. شاخص های کنترل سل (شامل میزان های: بیماران خلط مثبت، بهبودی کامل، شکست درمان، غیبت ازدرمان و مرگ) وانجام مشاوره قبل از درمان در دوگروه مقایسه شدند. داده های مربوط به اطلاعات فردی ریسک فاکتور های بیماری ونتیجه درمان در نرم افزار SPSS 11.5 و با استفاده از آزمونهای کای دو ودقیق فیشر انالیز شدند.
    نتایج
    درمجموع 235بیمار منجمله 67بیمار بستری شده با تشخیص سل مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سن 38 سال بود. 122 نفر مرد(9/51%) و 42 نفر(9/17%) سابقه زندان داشتند که در بین آنها 20 نفر(6/47%) آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV) بودند.53 نفر(5/22%) معتاد تزریقی بودند.از 235 بیمار 120نفر(1/51%) سل ریه خلط مثبت بودند.میزان بهبود یافته، شکست درمان، قصوردرمان وفوت شده به ترتیب در گروهHTB (6/80%،9/8%،5/4%،9/5%) و در گروهOTB(6/66%، 3/17%، 1/10%، 9/5%) بود. مشاوره قبل از درمان در 75% گروه HTB و52% گروه OTB انجام شده بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بیمارستان آموزشی نقش مهمی درانجام مشاوره قبل از درمان و ارتقاء شاخص های کنترل سل نظیر تشخیص سل خلط مثبت و افزایش میزان بهبودی و احتمالا کاهش شکست وقصور درمان دارد.
    کلیدواژگان: سل بهبودیافته، شکست درمان، غیبت از درمان
  • مژگان بهزاد پور، حجت زراعتی، محمود محمودی، عباس رحیمی صفحه 27
    زمینه و هدف
    سرطان معده همانند تمام سرطان های دیگر بر اثر رشد خارج از کنترل بافت های سرطانی به وجود می آید و با وجود اینکه روش های مختلف درمانی از قبیل جراحی، رادیوتراپی، و شیمی درمانی و چند روش درمانی توام برای این بیماری وجود دارد، ولی باز هم عود بیماری و مرگ بر اثر بیماری امکان پذیر است. بر اساس نتایج گزارش کشوری ثبت موارد سرطان در ایران، مرگ به دلیل سرطان معده در رتبه اول مرگ و میرهای ناشی از انواع سرطان ها قرار دارد. این مطالعه با هدف تعیین بقای 2 ساله بعد از عود بیماران مبتلا به سرطان معده ی جراحی شده در مهمترین مرکز درمان سرطان ایران (انستیتو کانسر) و بررسی عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شده است.
    روش کار
    در این مطالعه 330 بیمار مبتلا به سرطان معده که در فاصله زمانی 1374 تا 1378 به انستیتو کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) مراجعه کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از زمان عود بیماری و زمان مرگ بر اثر بیماری، طول عمر بعد از عود بیماران مورد نظر تعیین شد. چون طول عمر مورد نظر، زمان سپری شده بین دو پیشامد عود بیماری و مرگ بر اثر بیماری در نظر گرفته شده و هر دو پیشامد می توانند دچار ناتمامی شوند، داده های مورد استفاده دارای ویژگی ناتمامی دو سویه هستند. بعد از مشخص شدن طول عمر، اثر متغیرهای فردی مانند سن، جنس، و اطلاعاتی در مورد بیماری مانند محل درگیری، تشخیص پاتولوژی، متاستاز به گره های لنفاوی، متاستاز به کبد، متاستاز دوردست و مرحله بیماری (Stage) بر طول عمر بعد از عود بیماران با استفاده از مدل مخاطرات متناسب کاکس (Cox proportional hazards model) مبتنی بر ناتمامی دوسویه مورد ارزیابی قرار گرفت، و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    احتمال بقای دو ساله بعد از عود بیماران مبتلا به سرطان معده مورد بررسی 15%، و میانه طول عمر پس از عود 15/10 ماه بوده است. نتایج آزمون های یک متغیره، که برای بررسی اثر مجزای متغیرهای مختلف بر طول عمر بعد از عود بیماران انجام شد، نشان می دهد سن، جنس، محل درگیری، تشخیص آسیب شناسی، متاستاز به گره های لنفاوی، متاستاز به کبد و متاستاز دوردست اثر معنی داری بر طول عمر بعد از عود بیماران نداشته است. اما متغیر مرحله بیماری به طور معنی داری بر طول عمر بعد از عود بیماران موثر بوده است. بررسی همزمان اثر متغیرهای مختلف بر احتمال بقای بعد از عود بیماران با استفاده از مدل مخاطرات متناسب کاکس برای داده های با ویژگی ناتمامی دو سویه نشان داد که متغیرهای سن، جنس و تشخیص آسیب شناسی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر بقای بعد از عود بیماران دارند.
    نتیجه گیری
    بقای دو ساله بعد از عود مبتلایان به سرطان معده بسیار اندک است. بیمارانی که در مراحل انتهایی بیماری جهت درمان مراجعه میکنند به درمانهای بکار گرفته شده پاسخ مناسبی نمی دهند و با عود بیماری روبرو خواهند شد و متاسفانه طول عمر پس از عود آنان بسیار کوتاه و دارای میانه 15/10 ماه است.
    کلیدواژگان: بقا، سرطان معده، طول عمر بعد از عود، داده های ناتمام دو سویه، مدل مخاطرات متناسب کاکس
  • محتبی سپندی، کورش هلاکویی نایینی، شهین یاراحمدی، علی اکبر حق دوست، سحرناز نجات، مریم تقدیر صفحه 35
    زمینه وهدف
    کم کاری تیرویید مادرزادی نوزادان (CH) یکی ازشایعترین علل مهم قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در نوزادان می باشد که بروز آن در کشور ایران بالاتر از متوسط جهانی می باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ارتباط عوامل خطر CH در استان فارس انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه مورد- شاهدی می باشد که روی نوزادان تحت پو شش برنامه کشوری غربالگری CH به دنیا آمده بین سالهای 1382-1385 انجام شد. برای 126 مورد، 401 کنترل انتخاب شد. آنالیز در دو مرحله تک متغیره و چند متغیره، انجام شد.
    نتایج
    رابطه معنی دار بین نسبت فامیلی والدین و CH بانسبت شانس (9/2 OR=) فاصله اطمینان 95% (8/4-8/1) در آنالیز چند متغیره مشاهده شد. همچنین در آنالیز چند متغیره ارتباط متغیر های نقایص مادرزادی بغیر از CH(6/4-1)2/2 OR=، نقایص مادر زادی در بستگان درجه اول والدین(8/4-6/1)7/4 OR=،جنسیت مونث (3-1/1)9/1 OR=، و دوقلویی(7/9-8/1)4 OR=، با بیماری که در مطالعات دیگر به آن اشاره شده است، تایید شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نقش احتمالی عوامل خطر فوق را در سبب شناسی بیماری نشان داد و بر چند علیتی بودن بیماری و نقش توام عوامل محیطی و ژنتیک تاکید دارد.
    کلیدواژگان: کم کاری مادر زادی تیرویید، عوامل خطر، فارس
  • فرهاد قمری، ابوالفضل محمدبیگی، رضا تاجیک صفحه 47
    زمینه وهدف
    عدم توازن بین نیازهای شغلی و توانائی های فرد منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی شغلی می شود(Abdoli Eramaki 2000). اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت شغلی در کشورهای در حال توسعه می باشد که ناشی ازعوامل خطرساز وضعیتهای بدنی نامناسب کاری، اعمال نیروی زیاد، حرکات تکراری، ارتعاش، طولانی بودن زمان انجام کار وعوامل روانی بوده و موجب بروز دردهای خفیف کمر تا معلولیتهای شدید می شود(Kuorinka and Forcier 1995) این پژوهش با هدف تعیین شیوع علایم اختلالات اسکلتی - عضلانی در اندامهای گوناگون بدن کارگران نانوایی ها، ارزیابی وضعیت بدنی کار آنهاو تعیین عوامل خطرساز ارگونومیک و فردی موثر در وقوع اختلالات اسکلتی - عضلانی کارگران نانوایی های شهر اراک انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 233 کارگر شاغل در نانوایی های شهر اراک که طور تصادفی انتخاب شدندو شیوع علایم اختلالات اسکلتی - عضلانی و عوامل خطرساز موثر در وقوع آنها با تاکید بر وضعیت بدنی کاری به روش تجزیه وتحلیل وضعیتهای بدنی هنگام کار OWASو استفاده از پرسشنامه نوردیک مورد مطالعه قرار گرفت.
    نتایج
    بیشترین شیوع اختلالات به ترتیب در نواحی زانو 2/61%، کمر 8/55% و پا 9/53، شانه 6/44% کارگران بدست آمد. میزان شیوع آسیب در نواحی شانه وکمر در شاطرها و آرنج وکمر و ران در چونه گیرها بیش از سایر مشاغل بوده است واز لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین نوع شغل و آسیبهای فوق الذکر وجود دارد(05/0>p). آنالیز OWAS جهت توزیع فراوانی فازهای کاری کارگران شاغل در نانوایی های شهر اراک، نشان داد که5/58% وضعیت بدنی طبیعی (گروه1 OWAS)، 7/34% وضعیت بدنی استرس زا(گروه2 OWAS)، 4% وضعیت بدنی مضر(گروه3 OWAS) و 5/2% وضعیت بدنی بسیار مضر(گروه 4 (OWAS داشته اند. همچنین ارتباط معنی داری بین ناراحتی گردن، آرنج، شانه وزانو با سابقه کاری بدست آمد(05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه2/42 درصد وضعیتهای بدنی مربوط به کار این کارگران، استرس زا تا خیلی مضر هستند ونیز شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی) MSDs) در نواحی مختلف بدن آنها نیاز به مداخله های ارگونومیکی به منظور تصحیح پستهای کاری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل وضعیتهای بدنی هنگام کار، اختلالات اسکلتی عضلانی کار، آنالیز وضعیت بدنی، کارگران نانوایی، عوامل خطرساز
  • غلامرضا مولوی، الله بداشت منصوریان، محمود محمودی، رشید پورشجاعی، میترا صالحی صفحه 69
    زمینه و هدف
    نقش حلزونهای آب شیرین بعنوان میزبان واسط در انتقال آلودگی های انگلی انسان و دام کاملا«شناخته شده است. هر چند بیماری های انگلی منتقله از طریق حلزون در دنیا از تنوع بیشتری بر خوردار می باشد لیکن در کشور ایران شیستوزومیازیس اداری و فاسیولیازیس از جمله عفونت های انگلی هستند که اهمیت بهداشتی آنها از سالیان گذشته مورد توجه قرار داشته است. اکثر نقاط دنیا دارای زیستگاه مناسب برای این گروه از شکمپایان مهم در بهداشت عمومی و دامپزشکی می باشند و بر حسب اینکه مخزن آلودگی یا دیگر زمینه های لازم در برقراری چرخه زندگی انگل همچون شرایط آب و هوائی مساعد» آداب و رسوم و رفتار های خاص اجتماعی فرهنگی نیر فراهم باشند می توان وقوع این بیماری ها را در پیرامون زندگی خود مشاهده نمود. به همین دلائل است که پایش مستمر مطالعات مالاکولوژی در مناطقی از کشور که سابقه وقوع یا شیوع عفونت های منتقله از طریق حلزون وجود داشته است حائز اهمیت بهداشتی فراوان است. استان خوزستان به عنوان مکان انجام این مطالعه تنها منطقه آندمیک شیستوزومیازیس اداری در کشور ایران شناخته شده است.
    روش کار
    در این مطالعه نمونه برداری از 30 نقطه واقع در اراضی زیر کشت نیشکر کشت و صنعت کارون انتخاب گردیده و صید حلزون در آن نقاط انجام شده است. حلزونها پس از جمع آوری به آزمایشگاه منتقل و بررسی های تشخیصی در مورد هر یک آنها صورت گرفته است. در اکثر موارد، تشخیص با استفاده از کلیدهای معتبر از روی صدف حلزون صورت گرفته و در مواردی نیز شناسائی بر اساس تشریح اندام های داخلی حلزون نهائی شده است.
    نتایج
    در مجموع از نقاط تعیین شده تعداد 3825 عدد حلزون از گونه های مختلف به دست آمده است. نقاط صید شامل کانال سیمانی، زهکش روباز، جوی آب و مانداب می باشند. حلزونهای صید شده بر حسب جنس وگونه در این بررسی شامل: فایزا آکوتا Physa acuta29% - ژیریلوس اوفراتیکوس euphraticus Gyraulus 19% - ملانوئیدس توبرکولاتا tuberculata Melanoides 16%- بلامیا بنگالنسیس bengalensis Bellamya 14%- ملانوپسیس دوریه doriae Melanopsis 12% - لیمنه ژدروزیانا Lymnaea gedrosiana 7% و لیمنه ترونکاتولا L.truncatula 2% می باشند.
    نتیجه گیری
    با توجه به سابقه حضور حلزون بولینوس ترونکاتوس در استان خوزستان خصوصا درمناطق مورد مطالعه و همچنین فراهم بودن شرایط زیست و تکثیر آن در این محدوده جغرافیائی از کشور که دارای زمین های وسیع زیر کشت نیشکر می باشد «انتظار مشاهده وفور این حلزون در نقاط بررسی شده بسیار بالا می نمود. پاک دیدن این نقاط از حلزون بولینوس ترونکاتوس را بدون شک می توان به اصلاح سیستم های آبیاری در این مجموعه تازه تاسیس در مقایسه با سیستم های مشابه در گذشته مرتبط دانست.از سوی دیگر حضور حلزون های دیگری که فراوانی نسبی آنها در مقاله پیش رو ارائه شده است را نیزمی توان به شرایط مساعد اکولوژیک و بیولوژیک استان خوزستان در استقرار جمعیت این موجودات نسبت داد.
    کلیدواژگان: حلزون های آب شیرین، مزارع نیشکر، استان خوزستان، بهداشت عمومی
|
  • M.J. Dastoorani, M. Yunesian, J. Nouri, A.H. Mahvi, A.A. Neshat, S.S. Mahmoodian Page 1
    Background And Aim
    Environmental health impact assessment of industrial estates will help greatly in better planning for sustainable development and reducing disease risk in a community. The objective of this study was to assess the positive and negative effects of establishing an industrial estate in Jovein, Sabzevar, Iran in 2006-7 and suggest managerial strategies to reduce undesirable environmental health impacts. Methods and Materials: A modified Leopold Matrix and Scaling checklist method was used. The existing environmental situation was investigated and then environmental impact assessment alternatives were determined, bearing in mind the amounts and kinds of predicted pollutants in the construction and operational phases. The assessment was made considering the immediate, direct, and indirect impacts in the short and long terms. It was attempted to use a wide range of values of different factors (-5, +5) in order to estimate the impact of all activities on the environmental status.
    Results
    The results of the study are presented with two alternatives, i.e., "No" (conducting the project with no concern for environmental issues), and "Yes" (performance of the project with application of methods to reduce the environmental harmful impacts), when establishing the industrial estate, in the construction and operation phases. The impact assessment with the "No" alternative scored -791, meaning that execution of the project had to be rejected. However, after reducing the harmful impacts the score rose to +252, indicating that the project would be accepted.
    Conclusion
    The method of reducing harmful environmental impacts along with environmental management programs introduced are accepted in this study. It is recommended that the Ministry of Health and Medical Education and The Iranian Environmental Protection Agency collaborate closely in the area of environmental health impact assessment of industries and industrial estates.
  • M. Hosseini, B. Ghavami, H. Salimzadeh, H. Eftekhar Page 11
    Background And Aim
    Unwanted pregnancy is a widespread problem globally and in Iran, which can lead to low birth weight (LBW)-one of the most important causes of mortality in newborns. This study was conducted to assess the risk factors among women with unwanted pregnancies leading to delivery of LBW infants. Other LBW risk factors were also studied.Methods and Materials: This was a prospective cohort study performed during March 2004 to April 2005 in the health centers of Shemiran, north of Tehran, Iran. A sample of 180 mothers, 15-49 years old, with an unwanted pregnancy (case group) and 430 mothers, in the same age group, with a wanted pregnancy (control group) were compared. To determine the effect of unwanted pregnancy three major type of variables (background, maternal, and neonatal variables) were selected, and the mothers were followed up for 11-12 months (from the first referral for prenatal care to about 2 months after delivery). Statistical univariate analyses were performed using the t- and χ2 tests. Also, multiple logistic regression was employed to identify the risk factors associated with LBW. SPSS 11.5 for windows was used for data analysis.
    Results
    The unwanted pregnancy prevalence was 11.7%. The mean of Apgar score was 8.6 in the case group and 8.9 in the control group, the difference being statistically significant (p<0.001).Mean birth `1234t5weight of neonate in the case group was about 2.984kg vs. 3.14kg in the control group, and the difference was statistically significant (p<0.001). Univariate analysis showed that LBW was related to unwanted pregnancy (p<0.001), gestational age (p<0.001), mother's age (p<0.001), mother's marriage age (p<0.001), birth order (p<0.001), number of past pregnancies (p<0.001), family size (p<0.001), number of abortions (p<0.001), attempt to abort (p<0.001), high blood pressure (p<0.001), and diabetes (p<0.001). Finally, multivariable analysis revealed that LBW was only associated with unwanted pregnancy, high blood pressure, and diabetes in mothers, with adjusted odd ratios of 2.22, 2.81 and 3.55, respectively (p<0.05).
    Conclusion
    Prevention of unwanted pregnancies, increased gestational age, and appropriate management of mother's chronic diseases can reduce the risk of LBW
  • M. Alavi, A. Albaji Page 19
    Background And Aim
    Tuberculosis (TB) remains a major public-health problem in Iran, despite employing the DOTS (directly observed treatment short course) strategy in the National Tuberculosis Program (NTP). The aim of this study was to determine the role of teaching hospitals in improving NTP indices.
    Materials And Methods
    In a retrospective cross-sectional study, the medical files of treated TB patients in Tehran Razi Teaching Hospital and the Khuzestan Provincial Health Center were reviewed. Diagnosis, treatment and follow-up were based on the NTP procedures. The patients hospitalized for at least the first 2 weeks of treatment were placed in the hospitalized TB (HTB) group and the outpatients in the outpatient TB (OTB) group. The NTP indices (the sputum smear positive, fully cured, treatment failure, defaulted, and death rates) and pre-treatment counseling were compared between the 2 groups. Data related to demographic characteristics, risk factors, and the treatment outcome were compared by SPSS 11.5 using the chi square and fisher's tests
    Results
    A total of 235 patients (mean age 38 years), 67 of whom were hospitalized TB patients, were studied. 122 men (51.9 %) and 42 women (17.9%) had a history of imprisonment, among whom 20 (47.6%) were positive for human immunodeficiency virus (HIV), 53 (22.5%) injection drug users, and 120 (51.1%) smear-positive for pulmonary TB. The rates of cured cases, treatment failures, defaulted and death were, respectively, 80.6%, 8.9%, 4.5%, and 5.9%, in the HTB group, and 66.6%, 17.3%, 10.1%, and 5.9% in the OTB group. Pre-treatment counseling had been done in 75% of the HTB and 52% of the OTB cases.
    Conclusion
    Teaching hospitals can have an important role in improving pre-treatment counseling and NTP indices, such as increased sputum positivity, cured rate, and, probably, decreased treatment failure and defaulted rate.
  • M. Behzadpoor, H. Zeraati, M. Mahmoudi, A. Rahimi Page 27
    Background And Aim
    Like other cancers, gastric cancer is due to uncontrolled growth of tissues. Although there are different therapy methods to treat it, such as surgery, radiation therapy, chemotherapy, and multimodality therapy, relapse and death may occur. Reports show that in Iran gastric cancer is the first cause of death among deaths due to cancers. The purpose of this study was to determine the two-year survival rate after relapsing and its associated factors among gastric cancer patients who had undergone surgical treatment in Iran Cancer Institute, one of the most important cancer treatment centers in Iran. Methods and Materials: A total of 330 patients with gastric cancer who had been admitted to and operated on at the Iran Cancer Institute between January 1996 and April 2000 were enrolled in this study. The patient's life expectancy after relapse was determined. Survival was defined as the elapsed time between the two successive events, relapse and death, neither of which can be determined exactly; therefore the data are doubly censored failure time data. Thus, the relationships between life expectancy at relapse and such variables as age, gender, and factors related to the disease, such as the cancer site, pathologic type, stage, and sites of metastases were determined using the Cox proportional hazards model.
    Results
    The two-year survival rate after relapsing and the median life expectancy after relapsing were 15% and 10.15 months, respectively. Univariate analysis showed that except disease stage, no other variable (age, gender, cancer site, pathologic type and sites of metastases) affected life expectancy after relapsing significantly. The Cox proportional hazards model for doubly censored failure time data showed that age, gender, and pathologic type had the highest influence, in a decreasing order, on the rate of survival after relapsing.
    Conclusion
    Two-year survival rate after relapsing is very low in gastric cancer patients. One of the most important reasons seems to be delayed consultation and diagnosis. Most patients seek medical advice first with the disease in the late stages, when most have lymph node, liver or even distant metastasis which makes treatment even more complex, and when the risk of relapse and death would be increased. Thus, early diagnosis and therapy for a common stomach illness could help prevent a potential gastric cancer
  • M. Sepandi, K. Holakoei Naeini, Sh Yarahmadi, A. Haghdust, S. Nedjat, M. Taghdir Page 35
    Background And Aim
    The prevalence of congenital hypothyroidism (CH), one of the main causes of preventable mental handicap in neonates, is much higher in Iran than the global average.The objective of this study was to identify risk factors for congenital hypothyroidism (CH) by using the screening program in Fars Province, Iran, during the period 2003-2006. Methods and Materials: A case-control study was carried out, the samples being 126 cases and 401 controls. The neonates were those born between 2003 and 2006, under coverage of the National Congenital Hypothyroidism Program. The data were analyzed using the univariate and multivariate analysis tests.
    Results
    An increased risk for CH was detected in infants with consanguine parents, by a multivariate analysis test (odds ratio (OR) = 2.9, 95% confidence interval (CI):1.8-4.8). The test also confirmed previously reported statistically significant associations with additional birth defects OR = 2.2 (1-4.6), birth defects in first-degree relatives OR = 4.7 (1.6-4.8), female gender OR = 1.9 (1.1-3), and twin births. Although not significant, an increased risk for CH was observed among infants with gestational age<30 weeks (preterm delivery) (OR = 1.7(0.9-1.3)).
    Conclusion
    This study identified risk factors contributing to the etiology of CH. In particular, our results suggest a multifactorial origin of CH, in which both genetic and environmental factors play a role.
  • F. Ghamari, A. Mohammad Beygi A., R Tajik Page 47
    Background And Aim
    The lack of balance between job needs and worker's physical capacity may lead to work-related musculoskeletal disorders (Wises). WMSDs are one of the most important occupational health problems in developing countries. These problems are due to risk factors such as poor work postures, excessive force applied, repetitive movements, vibration, prolonged work duration, and psychological factors, leading, ultimately, to disorders ranging from mild low back pain to severe disabilities. This study aimed at determining the prevalence of WMSDs in different body regions, assessing posturing, and detecting ergonomic and individual risk factors causing musculoskeletal disorders, in Araki bakery workers in Arak, Iran.Methods and Materials: In this cross - sectional study 233 randomly selected bakery workers in Arak were included, and the prevalence of symptoms of musculoskeletal disorders and their risk factors, with particular emphasis on work posture, was determined in them. The method used was OWAS and the NMQ Questionnaire.
    Results
    The highest prevalences of musculoskeletal disorders were in the knees (62.2%), low back (58.8%), legs (53.9%) and shoulders (44.6%) of the workers. Low back and shoulder injuries in Shaaters (workers in charge of baking the bread) and elbow, thigh and low back disorders in Choongeers (workers in charge of dividing and rounding the dough) were more prevalent than in other occupations. There is a positive association between type of occupation and these disorders (p<0/05). According to the OWAS's classification, the distribution of bakery worker's working postures was as follows: 58.5% in the action category 1 (natural posture), 34.7% in the action category 2 (stress posture), 4% in the action category 3 (harmful posture), and 2.5% in the action category 4 (very harmful posture). There was a significant relation between work service record and neck, elbow, shoulder, and knee disorders (p<0/05).
    Conclusion
    This study revealed that the working postures of 42.2% of Aaraki bakery workers were slightly to very harmful postures; in addition, there was a high prevalence of WMSDS in different body regions of the workers. Ergonomic interventions are essential to improve the situation and protect better the health of the workers
  • M. Leili_K. Nadafi_R. Nabizadeh_M. Yunesian_A. R Mesdaghinia_Sh Nazmara Page 69
    Background And Aim
    The association between particulate matter (PM) and cardiovascular diseases (CVD) was shown in the mid-1990's through several epidemiological studies. Increased hospital admissions of patients with cardiovascular and respiratory problems in days when, due to high concentrations of PM, air pollution is high, bears witness to this. In this study we measured concentrations of the PM fractions in the air in the central part of Tehran city, Tehran, IranMethods and Materials: The concentrations of suspended particles (PM10, PM2.5 and PM1) were measured during February-June 2007 in two stations in central Tehran. Stations1 was in the Enghelab Square, a crowded part of the city with highly polluted air, where many educational institutes (e.g. Tehran University) are located, while station 2 was located near the Nasr Bridge, through which one of the most important highways (Martyr Chamran Highway) passes. The MP concentrations were measured once every 3 days, twice each day, once during the morning traffic rush hour (9-11 AM) and once during the afternoon traffic rush hour (4-6 PM), using a portable device, e.g., Environmental Dust Monitor Model GRIMM107.
    Results
    One-way ANOVA tests showed significant differences (p<0.05) between PM concentration in the two stations. The daily mean concentrations of PM10, PM2.5 and PM1were, respectively, 77.67, 44.46 and 26.89 μmm-3, in station 1, and 55.31, 28.15 and 19.12 μmm-3, in station 2.
    Conclusion
    The concentrations of PM10, PM2.5 and PM1 were lower in both stations than the respective USEPA 24-hour primary NAAQS standards, established in 1987 for PM10 and in 1999 for PM2.5. However, the proportions of the total samples with PM concentrations exceeding the new EPA standards established in 2006 were 67% and 25% in stations 1 and 2, respectively. The air quality index (AQI) was unhealthy in 32% and 10.5% of the samples in stations 1 and 2, respectively. In addition, PM2.5 was the indicator pollutant in 87% of the samples in station 1 and 82% of the samples in station 2.