فهرست مطالب

پژوهش های بالینی دام های بزرگ - پیاپی 7 (تابستان 1388)

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 7 (تابستان 1388)

  • 80 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/09/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • یوسف دوستار*، داریوش مهاجری، عادل فیضی صفحه 1

    ویروس آنفلوانزا موجب آسیب های هیستوپاتولوژیک در حیوانات و انسان می گردد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی آسیب شناسی بافتی دستگاه تنفسی جوجه های عفونی شده با ویروس آنفلوانزای تحت تیپ H9N2 (A/chicken/ Iran/ 772/2000) طیور می باشد. برای انجام این مطالعه، تعداد 20 قطعه جوجه SPF4 نر با سن 3 هفته به طور تصادفی در دو گروه مساوی توزیع گردیدند. گروه تیمار توسط ویروس آنفلوانزا با دوز EID50 5/7 10 و گروه شاهد توسط سرم نمکی نرمال با حجمی برابر و به روش قطره بینی هم زمان مورد تلقیح قرار گرفتند. 72 ساعت پس از چالش جوجه ها با ویروس آنفلوانزا، از بافت نای و ریه آن ها نمونه برداری و در محلول فرمالین بافری 10 درصد پایدار گردیدند. از نمونه های پایدار شده در فرمالین، طبق روش های معمول تهیه مقاطع آسیب شناسی، برش هایی با ضخامت 5 میکرون تهیه و با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند.در مقایسه با گروه شاهد، تغییرات پاتولوژیک ایجاد شده در گروه تیمار در اثر ویروس آنفلوانزای تحت تیپ H9N2 معنی دار بود (005/0 P<). این مطالعه نشان داد که ویروس آنفلوانزای تحت تیپ H9N2 توانائی القاء آسیب های شدید بافتی در دستگاه تنفسی جوجه ها را دارا می باشد.

    کلیدواژگان: ویروس آنفلوانزای تحت تیپ H9N2، دستگاه تنفسی طیور، آسیب شناسی بافتی
  • احمد سوادگر امیری*، مریم رضاییان، حسن گیلانپور، مسعود ادیب مرادی، محبوبه رستمی، کاظم چاووشی، فردوس ابراهیم پور صفحه 11

    هدف از این پژوهش شناسایی بخشی از ساختمان بدن اسبچه خزر بعنوان یک نژاد بومی ایران است. در این مطالعه غدد ضمیمه جنسی پنج راس اسبچه خزر بالغ در زمینه کالبدشناسی و بافت شناسی مورد مطالعه قرار گرفته شد. از نظر کالبدشناسی غده ضمیمه جنسی دارای ساختمان و موقعیت مشابه اسب بوده، ولی اندازه آن در مقایسه با اسب کوچک تر است. از نظر بافت شناسی ساختمان این غدد مشابه اسب بوده ولی تراکم واحدهای ترشحی نسبت به اسب کمتر است. تفاوت در اندازه غدد و کم بودن ساختارهای ترشحی آن ها می تواند میزان کمتر منی را در این حیوان در مقایسه با اسب توجیه نماید.

    کلیدواژگان: اسبچه خزر، کالبدشناسی، بافت شناسی، غدد ضمیمه جنسی
  • فرشاد باغبان *، محمدعلی مرادی مفرد صفحه 17

    کریپتوسپوریدیوز یکی از مهمترین بیماری های زئونوز و تک یاخته ای است که باعث اسهال در گوساله ها می شود. در میان گونه های مختلف کریپتوسپوریدیوم، کریپتوسپوریدیوم پارووم (C.Parvum) در گوساله های تازه بدنیا آمده اهمیت زیادی داشته و در سرتاسر دنیا یافت میشود.در این بررسی مدفوع 80 راس گوساله زیر یک ماه، مبتلا به اسهال، جهت حضور اووسیستهای کریپتوسپوریدیوم به روش رنگ آمیزی زیل-نیلسن تغییر یافته مورد آزمایش قرار گرفتند که 37 مورد(25/46%) مثبت بودند. درصد آلودگی در میان سه نژاد اصیل، دورگ و بومی بترتیب8/48%،1/44% و 3/33% و درصد آلودگی در گوساله های زیر 10 روز(60%)، گوساله های 19-10 روز(8/53%) و گوساله های 30-20 (5/43%) تعیین گردید.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیم، کریپتوسپوریدیوز، گوساله، اسهال
  • مریم شاپوری*، شهربانو عریان، عباس اسماعیلی ساری صفحه 23

    در این تحقیق به بررسی تاثیر فلز مس بر ماهی کپور معمولی (Cyprinus Carpio) در شرایط آزمایشگاهی پرداخته شد. ابتدا میزان Lc50-96h مس بر روی ماهیان انگشت قد و بالغ محاسبه گردید که به ترتیب معادل 27/0 و 3/2 میلی گرم در لیتر تعیین گردیدند، سپس به بررسی بروز ضایعات احتمالی ریزبینی، بافتهای عضله، گناد و کبد ماهی کپور معمولی که در مجاورت با فلز مس در دامنه غلظت های 2 الی 5/6 میلی گرم در لیتر قرار داشتند، پرداخته شد. مقاطع میکروسکوپی تهیه شده از نقطه نظر هیستوپاتولوژی مورد مطالعه میکروسکوپیک قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان داد که در کبد پس از قرارگیری در مجاورت فلز مس، پدیده هایی نظیر دژنرسانس چربی، پرخونی، خونریزی و در غلظت های بالاتر نکروز و هجوم لنفوسیت ها و التهاب کپسول کبدی مشاهده گردید. در تخمدان دژنره شدن تخمک ها و در بیضه نفوذ سلولهای آماسی و رسوب هموسیدرین در داخل بافت بیضه و افزایش بافت همبندی قابل مشاهده بود. در عضلات ضایعه ای مشاهده نگردید. همچنین میزان تجمع زیستی فلز مس در سه بافت عضله، گناد و کبد در سه غلظت زیر کشنده مس (1/0، 5/0 و 1 میلی گرم در لیتر) به کمک روش جذب اتمی تعیین گردید. نتایج تحلیل شده بیانگر حداقل میزان تجمع مس در عضلات و حداکثر میزان تجمع مس در کبد ماهی کپور معمولی می باشد.

    کلیدواژگان: کپور معمولی، مس، کبد، گناد، عضله، Lc50
  • عزت الله فتحی*، محمدحسن بزرگمهری فرد، مجید غلامی آهنگران، خسرو کمالی صفحه 31

    یکی از راه های پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل واکسیناسیون به موقع می باشد. ارزش هر واکسن در میزان تیتر آنتی بادی تولیدی بعد از واکسیناسیون است. به نظر می رسد داروی لوامیزول هیدروکلراید روی سیستم ایمنی بدن اثر تقویت کنندگی داشته. در این راستا 225 قطعه جوجه یکروزه نژاد گوشتی سویه تجاری راس به 5 گروه و در سه تکرار تقسیم شدند. گروه اول به عنوان شاهد (بدون مصرف دارو). گروه دوم لوامیزول هیدروکلراید را از یک روزگی به صورت تزریق زیر جلدی با دزmg/kg 2 یک بار درهفته تا هفته ششم، گروه سوم لوامیزول هیدروکلراید را از یک روزگی تا هفته 6 با دزmg/kg 10 به صورت آشامیدنی روزانه دریافت کرد. گروه چهارم لوامیزول هیدروکلراید را همزمان با واکسن نیوکاسل با دزmg/kg 2 به صورت یکبار تزریق زیرجلدی دریافت کرد. گروه پنجم لوامیزول هیدروکلراید را با دزmg/kg 10 همزمان با واکسن نیوکاسل به صورت آشامیدنی به مدت 24 ساعت دریافت کرد. نمونه گیری 11 روز بعد از هر واکسیناسیون انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که میانگین عیار پادتن ضد ویروس نیوکاسل (HI) و تعداد لنفوسیت ها پس از واکسیناسیون مرحله اول و دوم علیه بیماری نیوکاسل با واکسنهای (سویهB1 و Lasota) بین گروه شاهد با سایر گروه ها تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0/01). ولی در آزمایش نمونه ها پس از مرحله سوم واکسیناسیون با واکسن(Lasota) بین گروه شاهد با سایر گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. تجویز این دارو روی ضریب تبدیل غذایی و میانگین وزن جوجه ها در هفته های مختلف تاثیری نشان نداد. با این وجود استفاده از این ترکیب می تواند موجب تقویت اثر واکسیناسیون در سنین اولیه گردد.

    کلیدواژگان: لوامیزول هیدروکلراید، واکسیناسیون، جوجه های گوشتی، ویروس نیوکاسل
  • غلامرضا اسدنسب*، غفور موسوی، علی رضایی صفحه 39

    یکی از اعضاء بسیار مهم سیستم عضلانی- اسکلتی وتر ها می باشند که کار بسیار مهم جابجایی استخوان ها و عضلات را بر عهده دارند. یکی از این وترهای مهم، وتر خم کننده سطحی دست در اسب می باشد که بررسی ساختاری و طبیعی بودن این وتر در معاینات کلینیکی ضروری می باشد. امکان بروز آسیب دراین وتر وجود دارد که مهمترین علامت آن تورم وتر می باشد که منجر به ایجاد منظره کمانی شکل در ناحیه می شود. یکی ازشایعترین محل بروز آسیب درقسمت میانی متاکارپ یعنی ناحیه B است.اولتراسوند یک وسیله بسیار با ارزش در تشخیص ساختار الگوهای طبیعی و بیماری های وترها می باشد.در این مطالعه، بررسی اولتراسونوگرافیکی وتر فوق و اندازه گیری آن در ناحیه مزبور انجام یافت و با انجام اولتراسونوگرافی ناحیه B متاکارپ اسب های دو خون عرب میانگین اندازه گیری ها در نمای عرضی 020/0 ± 4215/0 سانتی متر و در نمای طولی022/0 ± 4300/0سانتی متر بدست آمدکه با مطالعه کوستا و همکارانش که ضخامت وتر خم کننده سطحی انگشت دست را بیشتر از 9 میلی متر ندانسته اند، همخوانی دارد.

    کلیدواژگان: اولتراسونوگرافی، اسب، وتر سطحی خم کننده، اندام قدامی
  • سید رضا حسینی*، رحمان عبدی زاده، سید مسعود موسوی صفحه 47

    در سال 1386 در بخش انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد شهرکرد سه لاشه پرنده آبزی آردلا آلبا اگرتا ازنظر آلودگی انگلی مورد بررسی قرار گرفت. در هر سه نمونه تحت بررسی ندولهای به اندازه چند میلی متر در زیر پوست نواحی گردن، سینه، پشت بدن، اطراف بالها و ران مشاهده شد. با هدف تشخیص قطعی، کیست های جدا شده به مدت چند ساعت در محلول لاکتوفنل نگهداری شد و نهایتا با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد مشاهده قرار گرفت. نتایج بررسی انجام شده آلودگی پرندگان مذکور را به مایت لامینوسیوپتس سیستی کولا نشان داد.

    کلیدواژگان: آردلا آلبا اگرتا، لامینوسیوپتس، ایران
  • مجید امین زارع*، مسلم نیریز نقدهی، سهراب رسولی، رضا دلشاد صفحه 51

    گاستروآنتریت سالمونلایی معمولا به دنبال بلع آب و غذای آلوده اتفاق می افتد و در بعضی از کشورها مثل ایالت متحده آمریکا در حدود 15 درصد ازعفونت های غذازاد را به خود اختصاص می دهد. درانتقال این بیماری، مواد غذایی خام با منشاء دامی بویژه گوشت و تخم مرغ حائزاهمیت فراوانی هستند. با توجه به اهمیت تخم مرغ در انتقال سالمونلوزیس و مصرف بالای تخم مرغ های محلی و غیر صنعتی در منطقه، همچنین پی بردن به میزان آلودگی سالمونلایی، تعداد 100 نمونه تخم مرغ محلی از دست فروشی های سطح شهرستان ارومیه تهیه و در آزمایشگاه میکروب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند. جداسازی سالمونلا منحصرا از زرده تخم مرغ ها و با استفاده از روش های مندرج در رفرانس های هاریگان و BAM انجام شد. از100 تخم مرغ مورد بررسی، تعداد 6 نمونه (6درصد) آلوده به سالمونلا تشخیص داده شدند. سپس نمونه های آلوده، با استفاده از آنتی سرم پلی والان گروه بندی سرمی شدند و در نهایت مشخص شد که همه سالمونلا های جدا شده، متحرک و متعلق به گروه سرمی D (سالمونلا آنتریتیدیس) می باشند. با توجه به آلودگی بالای تخم مرغ های محلی به سالمونلا و امکان ایجاد بیماری در صورت مصرف، لزوم اطلاع رسانی و اجتناب از مصرف مواد غذایی غیر پاستوریزه با منشاء دامی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: آلودگی سالمونلایی، تخم مرغ محلی، ارومیه
  • آیدین دیلمقانیان*، داریوش آزادیخواه، سهراب رسولی، امیر امنیت طلب، جاوید پیروی، هادی رضاوندی صفحه 57

    آلودگی به انگل دیپلوستوموم اسپاتاسئو مدر 120 عدد ماهی)فیتوفاگ، کپور معمولی و کاراس) سد حسنلوی استان آذربایجان غربی از بهار تا زمستان سال 1387 مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج بدست آمده 70 درصد ماهیان(84 عدد ماهی(به این انگل آلوده بودند که نشان دهنده در صد بالای آلودگی به این ترماتود در ماهیان این منبع آبی می باشد. در مقایسه فصول مختلف بیشترین آلودگی در فصل تابستان با 7/96 درصد و کمترین میزان آلودگی در فصل زمستان با7/ 46درصد مشاهده گردید. دامنه تعداد انگل در ماهیان آلوده بین 1 تا 259 عدد و میانگین تعداد انگل در هر ماهی 63/28عدد با انحراف معیار98/4بود براساس بررسی های آماری انجام گرفته تفاوتهایی از لحاظ سن و وزن مشاهده گردید بطوریکه با افزایش سن و وزن ماهی درصد آلودگی نیز افزایش یافته است.

    کلیدواژگان: آلودگی انگلی، دیپلوستوموم اسپاتاسئوم، ماهی، سد حسنلو
  • یاشار وکیل فرجی *، کاوه جعفری خورشیدی، مجتبی زاهدی فر صفحه 61

    عوامل مختلفی از جمله فراهم بودن منبع انرژی، تامین نیتروژن، pH شکمبه، نرخ عبور از شکمبه، حذف تک یاخته ها از شکمبه و مواد معدنی بر میزان سنتز پروتئین میکروبی اثر می گذارند. به طور طبیعی تامین انرژی، اولین عامل محدود کننده در سنتز پروتئین میکروبی در شکمبه به شمار می رود. هدف از این تحقیق بررسی میزان تاثیر سطوح مختلف کنسانتره بر مقدار سنتز پروتئین میکروبی با استفاده از روش دفع مشتقات پورینی در ادرار می باشد. اثر 4 جیره غذایی شامل: جیره تمام علوفه ای، جیره حاوی 15٪، 30٪ و 45٪ کنسانتره در قالب طرح مربع لاتین روی 4 راس گاومیش نر بومی مازندران با متوسط وزنی 10±140 کیلوگرم انجام گرفت. میزان مشتقات پورینی دفع شده برای جیره های تمام علوفه ای، حاوی 15%، 30 % و 45% کنسانتره به ترتیب 54/14، 11/18، 59/21، 55/24 (میلی مول در روز) و میزان نیتروژن میکروبی تولید شده برای جیره های فوق به ترتیب 76/38، 44/60، 48/81، 43/99 (گرم در روز) بود. میزان پروتئین میکروبی سنتز شده نیز برای این جیره ها به ترتیب 28/242، 74/377، 23/509 و 42/621 گرم در روز بود. با افزایش سطح کنسانتره در جیره غذایی، میزان مشتقات پورینی دفع شده در ادرار و نیتروژن یا پروتئین میکروبی سنتز شده در شکمبه به طور معنی داری افزایش یافت (01/0>p).

    کلیدواژگان: گاومیش، جیره غذایی، مشتقات پورینی، سنتز پروتئین میکروبی
|
  • Page 1

    Influenza virus causes histopathological injuries in animals and human beings. The main purpose of this study was to determine the effects of influenza virus on respiratory tract in chickens infected with avian influenza virus, A/chicken/Iran/772/2000(H9N2). For this purpose, 20 SPF chickens at the age of 3 weeks were randomly assigned into two equal groups as treatment and control.  The treatment group was infected with 107.5EID50 titer of the virus intranasal and the control group was treated with saline normal in the same manner. After 72 hrs of the experiment, respiratory tissue specimens of the experimental animals were collected and fixed in 10% buffered formalin solution. The prepared microscopic sections with the thickness of 5 micron were stained using H&E method. In comparison to the control group, there were significant mean difference of pathological injury in respiratory tract of the infected group (P<0.005). The results of this study indicate that Influenza virus serotype H9N2 A/chicken/Iran/772/2000(H9N2) is able to induce severe pathological injuries in respiratory tract of the infected chickens.

    Keywords: Avian Influenza subtype H9N2, Avian Respiratory system, Histopathology
  • Page 11

    This study aims is to recognize some body organs of the Caspian miniature horse as a native Iranian breed. In this study, accessory sex glands of five adult Caspian miniature horses were studied by routine anatomical and histological methods. Anatomical study showed that accessory sex glands is similar to horse but its size is smaller. In histological study, structure of accessory sex glands was similar to horse but the number of secretory units was less than that of the horse. Difference in glands size and abundance of their secretory units indicated semen volume in Caspian miniature horse is lesser than ordinary horse. 

    Keywords: Caspian miniature horse, Anatomy, Histology, accessory sex glands
  • Page 17

    Cryptosporidiosis is one of the most important protozoan zoonotic diseases which causes diarrhea in calves. Among different species of cryptosporidium spp., C.parvum, which is found all over the world, has importance in the newly born calves. Feces of 80 calves fewer than one month age with diarrhea were examined by MZN (Modified Ziehl-Neelsen) method at this survey. Cryptosporidium oocysts were found in 37 cases (46.25%). The infestation rates among pure, mixed and native breeds were 48.8%, 44.1% and 33.3% respectively and among three separate age groups of calves, under 10 days old, 10-19 days old and 20-30 days old were determined 60%, 53.8% and 53.5%   respectively.

    Keywords: Cryptosporidium, Cryptosporidiosis, calves, Diarrhea
  • Page 23

    In this research, the impact of copper on Cyprinus carpio was assessed in laboratory conditions. At first, L50-96h amount of copper was calculated on finger-length and mature fish, resulting in determination of 0.27 and 2.3 mg/lit. Then, probable microscopic damages of gonad, liver and muscle tissues of Cyprinus carpio, exposed to copper with concentration ranges of 2_6 mg/lit, were assessed. The cross sections were studied microscopically from histhopathological point of view.  The achieved results showed that when the liver was exposed to copper, fat degeneration, bleeding and hemorrhage would happen, as well as necrosis, invasion of lymphocytes and liver capsule inflation at higher concentration. Degeneration of the ovary and penetration of inflated cells in testis as well as homocydrin residue inside the testis and the increase of coagulated tissues were observed. No damage was observed in the muscles. In addition, the amount of copper bioaccumulation in liver, gonad and muscle tissues was determined with atomic absorption method at three sub lethal concentrations of copper (0.1, 0.5, 1 mg/lit). Analytical results show minimum concentration of copper accumulation in muscles and maximum concentration of copper in the liver of Cyprinus carpio.

    Keywords: Cyprinus carpio, Copper, liver, Gonad, Muscle, L50
  • Page 31

    Vaccination at proper time is one of the main strategies to control Newcastle disease. The value of each vaccine depends on the level of antibody production after vaccination. The Levamisol hydrochloride seems to stimulate immune response after vaccination. In this study 225 one day old broiler chickens are divided into 5 groups and each group is separated in 3 repeat. Group1 is considered as control group (without drug administration). Group 2 received Levamisol hydrochloride 2mg/kg subcutaneously in the first day and this was repeated weekly for 6 weeks. Group 3 received 10mg/kg Levamisol hydrochloride each day orally from the first day for 6 weeks. Group 4 received levamisole hydrochloride 2mg/kg simultaneously with vaccine of Newcastle disease subcutaneously. Group 5 received 10mg/kg Levamisol hydrochloride orally after being vaccinated for 24 hours. Sampling was carried out 11 days after vaccination. The result shows that there is a significant difference in mean of antibody titer against ND virus and number of the blood lymphocytes between experimental and control group in stage 1 and 2 of vaccination, but there are no significant differences in stage 3 of vaccination. Administration of Levamisol hydrochloride did not influence feed conversion rate and the mean of body weight in any week of growing period. Therefore, it seems that administrating levamisole hydrochloride after vaccination can stimulate immune response to vaccine. However, using levamisole hydrochloride could help immunity system to produce antibody in the primary age.

    Keywords: Levamisol hydrochloride, Vaccination, broilers, Newcastle, virus
  • Page 39

    One of the most important organs in musculo – skeletal system is tendons that operate bones and muscles movement. One of these tendons is superficial digital flexor tendon in forelimb of horse that structure examination and normal physical condition of this tendon is very important in clinical tests. Probable Injuries may happen to this tendon that the most critical sign is tendonitis that cause bow view in limb. The most incident site of damage is in middle metacarpal area that is B–level. Ultrasound is a valuable method in diagnosis of natural structures, tendonitis and other diseases of tendons. In ultrasonographic study of superficial digital flexor tendon in B metacarpus level of cross bred Arab horses, average of measurements in transverse view was 0.4215± 0.020 cm and in longitudinal view was 0.4300± 0.022 cm which adapt with Cuesta and co-worker 's study that says thickness of superficial digital flexor tendon is not more than 9 mm

    Keywords: Ultrasonography, horse, superficial digital flexor tendon, forelimb
  • Page 47

    In 2007, three Ardela Alba egretta carcasses were examined in department of parasitology, faculty of veterinary medicine at Azad University, Shahre-kord branch. In three cases, large numbers of nodules up to several millimeters in diameter were found in subcutaneous tissue. These cysts were placed into lactophenol solution for several hours. Then, these nodules were widened on a slide and examined under light microscope. Microscopic examination of samples were confirmed the Laminosiptes cysticola infectus in Ardela Alba egretta.

    Keywords: Ardela Alba egretta, Laminosiptes cysticola, Iran
  • Page 51

    Gastroenteritis, which makes about 15% of food borne infections in such countries as the United States, commonly occurs followed by drinking contaminated water. Raw feedstuffs of animal origin, esp. meat and eggs, play an important role in the transmission of the disease. Considering the important role of eggs in the transmission of salmonellosis and the high consumption rate of eggs produced by small-scale local producers in the region, 100 eggs were acquired from street vendors in Urmia and examined at Urmia Islamic Azad University microbiology laboratory. The isolation of Salmonella only from the yolk was performed by using the methods described in Harrigan and BAM. Six out of 100 examined eggs (6%) showed Salmonella contamination. The contaminated samples were then undergone serotyping using a polyvalent antiserum which finally showed that all isolated Salmonellae were motile and belonged to serogroup D (S. enteritidis). According to the high rate of infection in the eggs and consequently occurrence of the disease in case of consumption, making the public aware of the consequences of consuming such products and avoiding consumption of unpasteurized food of animal origin is recommended.

    Keywords: Isolation of Salmonella, local egg yolks, Urmia
  • Page 57

    Infection with Diplostomum spathaceum in 120 fishes (phytophage, common carp and Caras) in West Azerbaijan Hasanloo reservoir was evaluated from spring to winter in 2008. The results indicated that 70% of fish (84 fish) showed infection with this parasite which presents a high rate of infection in the fishes in this water resource. Comparing seasons reveals the highest infection rate of 96.7% in summer and the lowest rate of 46.7% in winter. The range of parasite number was between 1 and 259 with the mean of 28.63, standard deviation (S.D.) of 4.98. In addition, according to the statistical evaluations, there are significant differences between age and weight. The results show the increase in weight and age of fishes, and percentage of infection rate has increased too.

    Keywords: parasitic infection, fish, Diplostomum spathaceum, Hasanloo reservoir
  • Page 61

    Several factors such as source of energy, nitrogen supply, rumen pH, passage rate, defaunating the rumen and mineral supply affect on microbial protein synthesis in rumen. Energy is the first limiting factor in microbial protein supply in the rumen. This study aims at measuring the microbial protein synthesis in Iranian buffalo's rumen. Simultaneously, it tries to study the various effects of concentration on the amount of microbial protein synthesis. Four Iranian male swamp buffalo with the average live body weight of 140±10 kg were used for this study. It has been experimented four diets consist of 0 % (all forage diet), 15%, 30% and 45% concentrate in a Latin square design. The results of this experiment indicated that increasing concentrate level in diet of swamp buffaloes affected the amount of PD excreted in urine. The amount of total purines derivatives excreted in urine were 14.54, 18.11, 21.59 and 24.55 mmol/day, microbial nitrogen synthesized were 38.76, 60.44, 81.48 and 99.43 g/day and microbial protein supply were 242.28, 377.74, 509.23 and 621.42 g/day respectively. The results of this experiment indicated that increasing the concentrate level in diet of swamp buffaloes grew the amount of microbial protein synthesized in rumen.

    Keywords: buffaloes, Diet, purine derivatives, microbial protein synthesis