فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 51، مهر و آبان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نازنین قلی زاده، زهرا خان باباپور، فرزانه حبیب نژاد، مصطفی لکزایی، مهدی پورامیر صفحه 7
    سابقه و هدف
    عصاره برگ گیاه تلکا دارای خصوصیات بیولوژیک فراوانی نظیر آنتی اکسیدان، ضد لارو، ضد باکتری و ضد قارچ در محیط آزمایشگاه می باشد. این مطالعه جهت بررسی اثرات آنتی اکسیدانی، ضد افزایش قند خون و ضد پراکسیداسیون لیپیدی عصاره برگ گیاه تلکا در رت های نرمال انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی بر روی 56 سر موش نر بالغ ن‍ژاد ویستار با وزن 200-150 گرم که به هفت گروه هشت تایی کنترل و آزمایش تقسیم شده بودند، انجام شد. از گروه شاهد در ابتدای تحقیق نمونه گیری به عمل آمد. به گروه های آزمایش عصاره برگ گیاه تلکا (500 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن) برای 7، 14، 21 روز (یک روز در میان) خورانده شد. به گروه های کنترل نیز آب به میزان 5/1 سی سی خورانده شد. بررسی اثر این عصاره بر روی قند خون در سرم بوسیله روش گلوکز اکسیداز و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد پراکسیداسیون لیپیدی در سرم و بافتها انجام شد. فعالیت آنتی اکسیدانی به وسیله روش FRAP (ferric reducing antioxidant power) و پراکسیداسیون لیپیدی بوسیله روش TBARS (Thiobarbituric acid reactive substances) انداره گیری شد.
    یافته ها
    بعد از 14 روز از شروع تحقیق غلظت گلوکز سرم در گروه آزمایش (73/8±61/55 میلی گرم به ازای هر دسی لیتر) بود که نسبت به گروه شاهد)36/14±51/99 میلی گرم به ازای هر دسی لیتر) کاهش معنی داری داشت (032/0p=). تغییرات گلوکز در سایر روزها و بین گروه های کنترل و آزمایش معنی دار نبود. فعالیت آنتی اکسیدانی در بافتها و سرم بعد از 21 روز در گروه آزمایش (کبد: 2/43±1178، کلیه: 4/53±9/1031، پانکراس: 6/7±6/164، سرم: 2/182±1986 میکرومولار) نسبت به گروه کنترل (کبد: 5/4±1/33، کلیه: 2/35±/63/544 پانکراس: 8/8±8/89، سرم: 89±1505 میکرومولار) افزایش پیدا کرد. اما میزان پراکسیداسیون لیپیدی در بافت ها تغییری نکرد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که عصاره برگ گیاه تلکا دارای فعالیت آنتی اکسیدانی در محیط in vivo در سرم و بافت های کبد، کلیه و پانکراس در رت های نرمال است.
    کلیدواژگان: برگ درخت تلکا، آنتی اکسیدان، پراکسیداسیون لیپیدی، قندخون
  • محمدرضا نژاد مقدم، سیدمحمدحسین رضویان، محمد باباشمسی صفحه 13
    سابقه و هدف
    استرپتوکیناز به عنوان فعال کننده میکروبی پلاسمینوژن پلاسمائی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سکته قلبی، درمان لخته های ایجاد شده در مجاری مصنوعی هنگام دیالیز کلیه، پروستات و التهاب های مقاوم به آنتی بیوتیک کاربرد دارد. لذا این مطالعه به منظور تولید استرپتوکیناز در کشت بسته (Batch Culture) و بررسی فاکتورهای موثر بر تولید آن، همچنین میزان دوز کشنده هگزیل ریزورسینول جهت غیرفعال سازی باکتری انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از سوش استرپتوکوکیH46A پربازده از نظر تولید استرپتوکیناز استفاده شد. میزان رشد باکتری، مرحله رشد صعودی و میزان تولید استرپتوکیناز در دو وضعیت تلقیح 1% و 10% به روش کدورت سنجی در فواصل زمانی 4 ساعت، در طول موج 600 نانومتر و رنگ سنجی با سوبسترای S2251 ارزیابی شد. همچنین با طراحی یک فرمانتور، فاکتورهای موثر بر رشد باکتری و تولید استرپتوکیناز مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    در 4 ساعت اول کشت، سلولها به صورت تصاعدی رشد کردند و از ساعت چهارم به بعد سرعت رشد باکتری ها کاهش یافته و به مرحله سکون وارد شد و این وضعیت تا ساعت هشتم ادامه یافت. با استفاده از مقدار مایع تلقیح مناسب (10%) در شروع کشت و افزودن گلوکز بهمراه کنترل همزمان pH محیط کشت میزان تولید استرپتوکیناز تا 3 برابر میزان شرایط عادی افزایش یافت. ضمنا غلظت کشنده موثر ماده هگزیل ریزورسینول بر این باکتری 2 میلی گرم به ازای هر میلی لیتر بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که بدلیل حساسیت بالای استرپتوکیناز به تغییرات pH و دما، همزمان با تولید آن مقداری نیز از بین می رود. بنابراین ایجاد شرایطی که سوش استرپتوکوکی H46A را در مدت زمان کوتاهتری وارد مرحله رشد صعودی کند و سرعت رشد این مرحله را افزایش دهد در افزایش برآیند تولید استرپتوکیناز موثر می باشد.
    کلیدواژگان: استرپتوکیناز، استرپتوکوک H46A، کشت بسته، هگزیل ریزورسینول
  • محمد کاظمی عرب آبادی، علی اکبر پور فتح الله، عبدالله جعفرزاده، غلامحسین حسن شاهی، محمد ابراهیم رضوانی صفحه 19
    سابقه و هدف
    در طی عفونت نهفته هپاتیت B سیستم ایمنی بیمار قادر به پاکسازی کامل ویروس از بدن نمی باشد. در این بیماران قسمتی از پاسخ ایمنی علیه این ویروس دچار نقص می شود که تفاوتهای ژنتیکی و ایمونولوژیکی نیز در این امر دخیل می باشد. با توجه به اثر تنظیم کنندگی ویتامین D3 بر سیستم ایمنی، بررسی تفاوتهای ژنتیکی در ژن گیرنده این ویتامین به درک بهتر بیماری کمک شایانی می کند. لذا در این مطالعه بررسی چند شکلی ژنی موجود در اگزون 9 ژن گیرنده ویتامین D (VDR) در بیماران مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت B انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی ابتدا 3700 پلاسما از نظر anti-HBc مورد آزمایش قرار گرفتند سپس نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه 57 فرد مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت B (HBsAg منفی، anti-HBc مثبت و HBV-DNA مثبت) و 100 فرد سالم (HBsAg منفی، anti-HBc مثبت و HBV-DNA منفی) از نظر چند شکلی های ژنی موجود در اگزون 9 ژن VDR با تکنیک PCR-RFLP مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج ما نشان داد که 57 نفر از 3700 اهداکننده مورد بررسی مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت B بودند. با بررسی افراد مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت B و سالم مشخص شد که 2 نفر (3.5%) از بیماران و 18 نفر (18%) از افراد سالم دارای آلل T/T در این ناحیه می باشند که بررسی های آماری این تفاوت از نظر آماری معنی دار می باشد (049/0p<). در مورد دو آلل دیگر (T/t و t/t) بین دو گروه بیمار و سالم تفاوتی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان اینگونه نتیجه گرفت که شاید آلل TT موجود در اگزون 9 ژن VDR با عدم توانایی سیستم ایمنی در ریشه کنی بیماری هپاتیت B در بیماران مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت B در ارتباط است.
    کلیدواژگان: هپاتیت B، ژن گیرنده ویتامین D، چند شکلی ژنی
  • مهتاب عطارها، کتایون وکیلیان، نسرین روزبهانی، رضا بخردی صفحه 25
    سابقه و هدف
    آسیبهای پرینه که بدنبال زایمان طبیعی ایجاد می شوند عوارض کوتاه و بلند مدتی را بدنبال دارد، بنابراین مداخلاتی که احتمال شانس پرینه سالم را افزایش دهد نیاز است، لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر ماساژ پرینه با اسانس روغنی اسطوخودوس، بر تعداد موارد اپی زیاتومی و پارگی پرینه انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 176 نفر از زنان نخست زا مراحعه کننده به مرکز آموزشی درمانی طالقانی اراک که جهت زایمان طبیعی مراجعه کردند، انجام شد. افراد به ترتیب ورود یک در میان در یکی از دو گروه ماساژ پرینه با اسانس روغنی اسطوخودوس (91 نفر) و یا بدون مداخله (85 نفر) قرار گرفتند، در گروه مداخله، ماساژ آرام، آهسته با دو انگشت سبابه و میانی آغشته به اسانس روغنی اسطوخودوس بمدت10-5 دقیقه بدون توجه به پوزیشن مادر در طی مرحله دوم زایمان انجام شد، در گروه کنترل فقط از مانور ریتگن استفاده شد، سپس فراوانی پرینه سالم، اپی زیاتومی، پارگی پرینه، میانگین طول مرحله دوم لیبر، نمره آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تعیین و با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    در گروه مداخله فراوانی پرینه سالم (53 نفر) 2/60%، اپی زیاتومی (7 نفر) 8% و پارگی پرینه (31 نفر) 8/31% و در گروه کنترل این مقادیر به ترتیب (2 نفر) 4/2%، (68 نفر) 80% و (15 نفر) 6/17% بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0001/0p=). در گروه ماساژ با اسطوخودوس فراوانی پارگی درجه یک (27 نفر) 3/27% و پارگی درجه دو (4 نفر) 5/4% بود و در گروه کنترل فراوانی پارگی درجه یک (4نفر) 6/4%، پارگی درجه دو (6 نفر) 1/7% و پارگی درجه سه (5 نفر) 9/5% بود. در گروه مداخله پارگی درجه سه و چهار و در گروه کنترل پارگی درجه4 رخ نداد. این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0001/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که ماساژ پرینه با استفاده از اسانس روغنی اسطوخودوس طی مرحله دوم لیبر راهکار مناسبی به منظور کاهش تعداد موارد اپی زیاتومی و شدت پارگی پرینه می باشد. احتمال می رود که این کاهش بدلیل افزایش قا بلیت کشش، جریان خون، نرمی پرینه و ویژگی ضد اسپاسمی اسانس روغنی این گیاه باشد.
    کلیدواژگان: ماساژ، اسطوخودوس، اپی زیوتومی، پرینه، پارگی
  • مریم جوادیان کوتنایی، زینت سادات بوذری، آلاله روحی پور صفحه 31
    سابقه و هدف
    کورتیکواستروئیدها معمولا برای بلوغ ریه جنین به مادران باردار تجویز می شود ولی در مورد اثرات و عوارض آنها هنوز بحث های زیادی وجود دارد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر بتامتازون بر وضعیت همودینامیک مادر (ضربان قلب و فشار خون) انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 100 زن باردار در خطر زایمان زودرس بین هفته های 34-24 بارداری در بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل در سال 1385 انجام شد. بتامتازون به صورت تزریق عضلانی 12 میلی گرم (در دو دوز به فاصله 12 ساعت) تجویز شد و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب مادر باردار قبل از تجویز بتامتازون (2 بار به فاصله 5 دقیقه) و بعد از دوز اول و دوم (هر کدام 2 بار به فاصله 2 ساعت) اندازه گیری و با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 7/4±2/24 سال بود که در محدوده 40-16 سال قرار داشتند. میانگین سن حاملگی 6/2±4/32 هفته بود. میانگین متوسط تعداد نبض مادران بعد از تجویز دوز اول بتامتازون (2/8±2/85) به طور معنی داری بالاتر از قبل از درمان (2/8±84) بود (033/0=p). ولی میانگین متوسط فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مادر قبل از تجویز بتامتازون با بعد از تجویز هر دوز تفاوت معنی داری با هم نداشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که بتامتازون سبب تغییرات معنی داری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مادران باردار نمی شود ولی ممکن است متوسط ضربان قلب مادر بعد از تجویز دوز اول افزایش یابد که این تغییر هم گذرا می باشد. استفاده از بتامتازون موجب تغییرات همودینامیک قابل ملاحظه در مادر نمی شود.
    کلیدواژگان: بتامتازون، زایمان زودرس، تغییرات همودینامیک، ضربان قلب، فشار خون
  • بختیار ترتیبیان، سودابه شرابیانی، اصغر عباسی صفحه 36
    سابقه و هدف
    بسیاری از زنانی که به دوران یائسگی رسیده اند علائم وازوموتور (گرگرفتگی) را تجربه می کنند که علت دقیق بروز آن مشخص نیست اما برخی معتقدند که بین سطوح FSH و گرگرفتگی ارتباط وجود دارد. از آنجائیکه افزایش خطر بیماری های مزمن به دنبال هورمون درمانی وجود دارد امروزه توجه ویژه ای به فعالیتهای ورزشی جهت درمان گرگرفتگی می شود. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر یک برنامه ورزشی منظم هوازی بر روی علائم وازوموتور (گرگرفتگی) انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 20 زن یائسه سالم و بی تحرک با میانگین سنی 3/4±6/53 سال، که در هر 24 ساعت، حداقل 5 بار گرگرفتگی را تجربه می کردند، انجام شد. افراد به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل (10نفر) و آزمایش (10نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش، برنامه تمرینی شامل پیاده روی با شدت 60 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه (MHR) را 3 جلسه در هفته و به مدت 10 هفته انجام دادند. اما گروه کنترل در هیچگونه برنامه ورزشی شرکت نکردند. نمونه های خونی قبل و بعد از اجرای برنامه تمرینی جمع آوری و غلظت FSHبه روش RIELE اندازه گیری گردید. همچنین سطوح گرگرفتگی در دو نوبت قبل و بعد از برنامه ورزشی با استفاده از پرسشنامه کاپرمن اندازه گیری و با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین سطح FSH سرم و گرگرفتگی زنان یائسه در گروه کنترل در قبل از تمرینات ورزشی (به ترتیب 8/13±1/52 و 93/1±2/9 واحد بر لیتر) نسبت به بعد از دوره تمرینی (1/14±4/53 و 5/2±8/8 واحد بر لیتر) تغییرات معنی دار نداشت. اما میانگین سطح FSH سرم و گرگرفتگی در گروه آزمایش بعد از تمرین (8/11±1/46 و 1/2±6 واحد بر لیتر) بود که نسبت به قبل (1/11±8/51 و 93/1±2/9 واحد بر لیتر) از دوره تمرینی کاهش معنی داری یافت (001/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه ورزشی منظم هوازی، سطوح FSH سرم زنان یائسه و علائم وازوموتور را کاهش می دهد. لذا ضروری است با اتخاذ تدابیری چون تغییر سبک زندگی از کم تحرکی به فعالیت ورزشی، در جهت بهبود علائم وازوموتور زنان یائسه و ارتقاء سلامت و تندرستی جسمانی آنها کمک کرد.
    کلیدواژگان: ورزش هوازی، زنان یائسه، علائم وازوموتور، گرگرفتگی
  • فاطمه نصیری امیری، هاجر سلملیان، محمود حاجی احمدی، امیرمسعود احمدی صفحه 42
    سابقه و هدف
    زایمان زودرس یکی از عوامل مهم عوارض و مرگ میر پری ناتال محسوب می شود. تاثیر اختلالات خلقی بر روی نتایج بارداری بصورت متناقض بیان شده است. عوامل روحی و روانی با افزایش ترشح هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین (CRH) می تواند سبب افزایش زایمان زودرس شود. لذا این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین اضطراب مادر باردار با زایمان زودرس انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کوهورت بر روی 682 نفر از زنان باردار تک قل که جهت مراقبت پری ناتال در هفته های 28-20 بارداری به مراکز بهداشتی درمانی شهری بابل مراجعه کرده و فاقد سابقه بیماری های روانی، مصرف دارو و ابتلا به بیماری های مزمن و عوارض دوران بارداری بودند، انجام گردید. سن حاملگی بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی Last Menstrual Period، LMP)) و یا سونوگرافی در نیمه اول بارداری در نظر گرفته شد. میزان اضطراب آشکار (موقعیتی) و پنهان (ذاتی) آنان با استفاده از پرسشنامه معتبر اشپیل برگر (Spiel berger) مورد بررسی قرار گرفت. مادران باردار با نمره اضطراب آشکار بیش از 45 بعنوان گروه مورد (افراد مضطرب) و مادران باردار با نمره اضطراب آشکار 45 یا کمتر بعنوان گروه شاهد (بدون اضطراب) در نظر گرفته شدند و سپس تمامی نمونه ها تا پایان حاملگی از نظر وقوع زایمان زوردس پیگیری و با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین نمرات اضطراب آشکار و پنهان زنان باردار با زایمان زودرس به ترتیب 8/10±7/42 و 9/3±9/52 و میانگین نمرات اضطراب آشکار و پنهان زنان باردار با زایمان ترم به ترتیب 71/5±81/37 و20/5±68/50 بوده است. با افزایش نمرات اضطراب زنان باردار میزان وقوع زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد افزایش داشت (0001/0 (p<. بین اضطراب آشکار با زایمان زودرس با 1/3=RR (7/4-50/2) 95% CI و بین اضطراب آشکار با وزن کم هنگام تولد با 6/2=RR (2/4-6/1) 95% CI ارتباط آماری معنی دار وجود داشته است.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که اضطراب مادر در بارداری سبب افزایش زایمان زودرس خودبخودی و وزن کم هنگام تولد می شود بنابراین غربالگری از نظر بیماری های روحی و روانی در مراقبتهای روتین بارداری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اضطراب، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، نتایج بارداری، بارداری
  • فاطمه وحیدرودسری، صدیقه آیتی، مهدی ابراهیمی منفرد، حبیب الله اسماعیلی، مسعود شهابیان صفحه 49
    سابقه و هدف
    افزایش فشارخون در حاملگی از اختلالات شایعی است که باعث افزایش عوارض و مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اندکس توده بدنی قبل از بارداری در ایجاد فشارخون حاملگی و پره اکلامپسی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 200 زن باردار که در سه ماهه سوم به زایشگاه بیمارستان قائم (عج) در سال 1386 مراجعه کردند، انجام شد. بیماران براساس فشار خون در 4 گروه 50 نفری، فشار خون حاملگی، پره اکلامپسی خفیف، پره اکلامپسی شدید و گروه کنترل قرار گرفتند. با اندازه گیری فشار خون بیماران و سنجش قد و وزن، شاخص توده بدنی محاسبه و با شاخص توده بدنی قبل از بارداری مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین شاخص توده بدنی در گروه کنترل قبل از بارداری 3±24 کیلوگرم بر متر مربع، در گروه فشار خون حاملگی 4/5±1/26 کیلوگرم بر متر مربع، در گروه پره اکلامپسی خفیف 1±26 کیلوگرم بر متر مربع و در گروه پره اکلامپسی شدید 1/4±26 کیلوگرم بر متر مربع بود که گروه کنترل با سه گروه دیگر اختلاف معنی داری داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به رابطه معنی دار بین شاخص توده بدنی قبل از حاملگی و فشارخون ناشی از بارداری و پره اکلامپسی شدید، به زنانی که قصد حامله شدن دارند می توان توصیه نمود که در صورت افزایش وزن قبل از بارداری، با کاستن وزن از عوارض و مرگ و میر دوران بارداری جلوگیری نمایند.
    کلیدواژگان: اندکس توده بدنی، فشارخون حاملگی، پره اکلامپسی خفیف
  • سیده هاجر شارمی، زیبا ظهیری، ماندانا منصور قناعی صفحه 54
    سابقه و هدف
    فیبروم رحمی شایعترین تومور خوش خیم لگنی است که اتیولوژی مشخصی ندارد. مطالعات مختلف در مورد فاکتورهای خطر فیبروم رحمی که وابسته به دو تئوری ژنتیکی و هورمونی هستند نتایج ضد و نقیضی نشان داده اند. هدف از این مطالعه بررسی فاکتورهای خطر مرتبط با فیبروم رحمی در بیماران مراجعه کننده جهت انجام سونوگرافی لگنی در مقایسه با گروه شاهد می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد – شاهدی بر روی 990 نفر از افراد مراجعه کننده جهت انجام سونوگرافی بعلت خونریزی غیرطبیعی یا درد لگنی و یا به عللی غیراز خونریزی غیرطبیعی در مرکز سونوگرافی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت طی 6 ماه دوم سال1386 انجام شد. افراد براساس سونوگرافی و مشاهده فیبروم رحم در گروه مورد و گروه شاهد قرار گرفتند. بیماران از نظر سن و تعداد حاملگی همسان سازی شدند. اطلاعات دموگرافیک، سابقه خانوادگی فیبروم، تاریخچه باروری، اختصاصات سیکلهای قاعدگی، شاخص توده بدنی و نوع روش پیشگیری از بارداری توسط مصاحبه حضوری در پرسشنامه ای تکمیل و سپس داده ها مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 990 نفر، 482 نفر در گروه مورد و 508 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. در گروه مورد 69 نفر (4/14%) و در گروه شاهد 48 نفر (4/9%) منارک زودرس (سن 10-8 سال) داشتند که ارتباط مثبت بین سن منارک زودرس و افزایش خطر فیبروم رحمی (82/1-13/0: CI 95%؛ 66 % = OR)، سابقه خانوادگی داشتن فیبروم رحمی (90/3-79/1: CI 95%؛ 64/2 =OR)، شاخص توده بدنی بالاتر از 25(75/8-18/4: CI 95%؛ 05/6=OR) و سیکلهای قاعدگی با اختصاصات غیرطبیعی و ریسک فیبروم رحمی وجود داشت. سابقه مصرف قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری یک رابطه معکوس با فیبروم رحمی و اثر محافظتی داشت(72/0-23/0:CI 95%؛ 4/0=OR).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه که فیبروم رحمی با سن منارک زودرس، سابقه فامیلی فیبروم و چاقی ارتباط مثبت و با مصرف قرص پیشگیری از بارداری ارتباط عکس دارد. بنابراین جلوگیری از افزایش وزن و مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری بخصوص در افراد پرخطر میتواند در پیشگیری از ایجاد فیبروم رحمی موثر باشد.
    کلیدواژگان: فیبروم رحمی، عوامل خطر، قرصهای ترکیبی جلوگیری از بارداری هورمونی
  • عبدالحمید آل هوز، همایون علاقه مند، دردی قوجق، رضا مفیدیان صفحه 62
    سابقه و هدف
    مقاومت در برابر سایش کامپازیت جهت حفظ توانایی مضغی و حفظ ارتفاع عمودی اهمیت دارد. هدف از این مطالعه مقایسه مقاومت سایشی دو نوع کامپازیت لابراتواری و یک نوع کامپازیت مستقیم می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی از هر کامپازیت (SR Adoro، Clearfil ST، GC Gradia) 5 نمونه به روش لایه ای با نور دهی 40 ثانیه و با ضخامت هر لایه یک میلی لیتر تهیه شد. نمونه ها در دستگاه سایش به ترتیب در دورهای سایشی 5000، 20000، 80000 و 120000 تحت نیروی 6 کیلوگرم و با ساینده ای از جنس کروم کبالت با سطح مقطع نوک 98/1 میلی متر مربع سائیده شدند. قبل و بعد از سایش، نمونه ها توسط ترازوی الکترونیکی با دقت 0001/0 گرم (1/0 میلی گرم) وزن سنجی شده و تفاوت وزنی، مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در تمامی نمونه های کامپازیتی از وزن اولیه تا 120000 دور، افزایش مقدار سایش از لحاظ آماری کاملا معنی دار بود (0001/0p) (کاهش وزن GC Gradia 26/1±42/4 میلیگرم، SR Adoro 89/0±5/6 میلیگرم، Clearfil ST 14/2±52/4 میلیگرم). اگرچه میانگین کاهش وزن بعد از تمامی سیکلهای سایشی در گروه GC gradiaکمتر از Clearfil ST و آنهم کمتر از SR Adoroاست، اما این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نمی باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که GC gradia وST Clearfil نسبت به SR Adoro از مقاومت سایش بیشتری برخوردارند. البته تمامی نمونه های کامپازیتی پس از دورهای سایشی دچار سایش مشهودی می شوند.
    کلیدواژگان: سایش آزمایشگاهی، سایش سه جسمی، کامپازیت، کامپازیت لابراتوری
  • توران شهرکی، فاطمه فرهمند، منصور شهرکی، حسن کرمی صفحه 69
    سابقه و هدف
    بیماری سلیاک در فرم کلاسیک به صورت علائم و نشانه های سوء جذب در اولین ماه های شروع رژیم حاوی گلوتن آغاز می شود. اما با توجه به طیف وسیع علائم، در بسیاری از موارد بیماری سلیاک بدون تشخیص باقی می ماند. لذا این مطالعه به منظور تعیین یافته های بالینی و پاراکلینیکی کودکان مبتلا به سلیاک انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی، 43 کودک با علائم اسهال مزمن، اختلال رشد، آنمی و کوتاهی قد که با تشخیص سلیاک در سالهای 87-1383 به مرکز طبی کودکان تهران مراجعه کردند، انجام شد. تشخیص بر اساس نتایج بیوپسی روده باریک به همراه تست های سرولوژی و پاسخ بالینی به رژیم بدون گلوتن صورت گرفت. بیماران به دو گروه، سن زیر 2 سال و بالای دو سال تقسیم شدند. نتایج بالینی، آزمایشگاهی و نتیجه آسیب شناسی برحسب درجه بندی مارش و بیوپسی در آنها بررسی و مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    شایعترین یافته های بالینی در این 43 بیمار، کم وزنی در37 مورد (86%)، اسهال مزمن در32 مورد (4/74%)، آنمی و کوتاهی قد در 30 مورد (8/69%) بود. آنتی بادی آنتی آندومیزیال در 28 مورد (65%) مشاهده گردید. بیوپسی روده، مارش تیپ III،II،I را به ترتیب در 8 مورد (6/18%)، 7 مورد (3/16%) و 28 مورد (55%) نشان داد. کودکان بزرگتر از 2 سال بطور معنی داری موارد بیشتری از دل درد، کوتاهی قد و مارش تیپ III را نسبت به کودکان کمتر از 2 سال نشان دادند (05/0p<، 001/0p<، 001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که بیماری سلیاک دارای علائم بالینی گوناگون بوده و مواردی مانند دل درد، کوتاهی قد و مارش تیپ III به میزان بیشتری در گروه سنی بالای 2 سال نسبت به سنین پایین تر دیده می شود که بیانگر تظاهرات غیرمعمول بیماری در سنین بالای 2 سال می باشد و آگاهی از این موارد در شتیخص به موقع بیماری کمک کننده خواهد بود.
    کلیدواژگان: سلیاک، گلوتن، کودکان، علائم بالینی
  • حمید شافی، مهرداد رفعتی رحیم زاده، بهرام عطایی، ارسلان علی رمجی، علیرضا فیروزجایی، بابک جاهد صفحه 75
    سابقه و هدف
    سندورم فون هیپل- لیندو نادر و با وضعیت اتوزومال غالب می باشد که تظاهرات آن شامل همانژیوبلاستومای مخچه و نخاع، آنژیومای شبکیه، آدنوکارسینومای شفاف کلیوی، کیستهای پانکراس، کلیه و اپیدیدیم، سیس آدنومای اپیدیدیمال، فئوکروموسیتوم و تومورهای ساک اندولمفاتیک است. هدف از این گزارش، معرفی یک مورد سندروم فون هیپل- لیندو که چندین ارگان بیمار را درگیر کرده، می باشد.
    گزارش مورد: بیمار مرد 28 ساله ای می باشد که از 9 سال قبل بعلت کیست اپیدیدیم بزرگ سمت راست تحت جراحی قرار گرفت و حدود 7 سال قبل بعلت سردرد، عدم تعادل و سرگیجه بستری شد. بعد از بررسی و تشخیص توسط MRI، همانژیوم بلاستوما مخچه تشخیص داده شد، 3 سال قبل نیز به علت اختلال در راه رفتن که علت آن همانژیوبلاستومای نخاع در مهره های دوم و سوم کمری بوده است، تحت درمان جراحی و سپس رادیاسیون قرار گرفت. همچنین، او از نابینایی چشم راست بعلت آنژیوم شبکیه رنج می برد. جهت بررسی ادراری تناسلی جراح مغز و اعصاب بیمار را به مرکز ارولوژی ارجاع داد که در حین بررسی توموری در کلیه راست کشف و تحت رادیکال نفروکتومی سمت راست قرار گرفت که نفرپاتولوژی کارسینومای سلول کلیوی راست را گزارش کرد. بیمار به علت ناباروری مراجعه نموده و تحت بیوپسی تشخیصی قرار گرفت و به علت اینکه بافت شناسی سلولهای نابالغ را گزارش کرده، متاسفانه نمی تواند کاندید میکرواینجکشن باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به مورد گزارش شده که سندرم فون هیپل لیندو چندین ارگان را درگیر نموده، هماهنگی تخصصهای مختلف در مراقبتهای پزشکی و تعیین هویت هر چه زودتر تومور و دقت بیشتر در نظارت بعد از جراحی به دلیل خصوصیات چندگانه تومور ضروری بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: سندرم فون هیپل لیندو، اتوزومال غالب، چند سیستمی، تظاهرات بالینی مختلف
|
  • N. Gholizade, Z. Khanbabapoor, F. Habibnejad, M. Lakzaei , M. Pouramir Page 7
    Background And Objective
    Pyrus boissieriana Buhse leaves extract has many of biological activities such as antioxidant, antilarva, antibacterial and antifungal in vitro. This study was designed to evaluate the effect of Pyrus boissieriana Buhse leaves extract on antihyperglycemic, antioxidant and antilipidproxidative in normal rats.
    Method
    In this experimental study 56 adult male rats of Wistar strain, weighing 150 to 200 g, were randomized into blank, control and experimental groups (8 rats in each group). At the starting day, sampling from blank group was performed. Experimental group rats were treated with Pyrus boissieriana Buhse leaves extract (500 mg/kg) for 7, 14, 21 days (one day between). Control group rats were treated with water (1.5 ml) orally. Antihyperglycemic effect was evaluated in serum by glucose oxidase method whereas antioxidant and antilipidproxidative were evaluated in serum and tissues. Antioxidant activity was evaluated by FRAP (Ferric Reducing Antioxidant Power) method and lipid peroxidation was evaluated by TBARS method (Thiobarbituric Acid Reactive Substances).
    Findings
    After 14 days of starting study, serum glucose concentrations in experimental group (55.61±8.73 mg/dl) than blank group (99.51±14.36) decreased significantly (p=0.032). Glucose changes between control and experimental groups were not significant in other days. Antioxidant activity in tissues and serum after 21 days in the experimental group (liver: 1178±43.2, kidney: 1031.9±53.4, pancreas: 164.6±7.6, serum: 1986±182.2 µM) than the control group (liver: 33.1±4.5, kidney: 544.63±35.2 pancreas: 89.8±8.8, serum: 1505±89 µM) increased. But lipid peroxidation did not affected after consumption of Pyrus boissieriana Buhse leaves extract in tissues.
    Conclusion
    This study demonstrated the Pyrus boissieriana Buhse leaves extract has antioxidant activity in vivo in serum, liver, kidney and pancreas in normal rats.
  • M.R. Nejadmoghaddam , M.H. Razaviyan , M. Babashamsi Page 13
    Background And Objective
    Streptokinase (SK) is a microbial plasminogen-activator that is used in the treatments, especially at Acute ischemic stroke, declotting of dialysis shunts and inflammatory antibiotic-resistant prostatitis. The aim of this study was production of streptokinase in batch culture system and evaluation of some effective factors on SK production. Moreover, the effect of Hexyl Resorcinol as a bactericidal material on Streptococcus equisimillis H46A is determined.
    Methods
    We used Streptococcus equisimillis strain H46A. The log phase of bacterial growth and streptokinase production for two inoculation conditions, 1% and 10% were determined at an interval of 4 hours by turbidity test at 600nm and colorimetric assay using S2251 chromogenic substrate, respectively. Moreover, effective factors on bacterial growth and streptokinase yield were evaluated by using a manual fermentor designed in our laboratory.
    Findings
    Bacterial cells proliferated logarithmically in the first four hours and after that, the rate of proliferation decreased. It means bacterial cells are being entered to the stationary phase, this condition extended to the 8th hour. Streptokinase production increases up to 3-fold with use of 10% inoculum, adding glucose and adjusting pH simultaneously. In addition, Hexyl Resorcinol bactericide effective dose is reported to be 2 mg/ml.
    Conclusion
    Because of high sensitivity of streptokinase to pH and temperature change, some produced streptokinase is degraded at the same time. Therefore, conditions that decrease lag phase period and increase the growth rate of logarithmic phase, results in higher SK yield.
  • M. Kazemi Arababadi , A.A. Pourfathollah , A. Jafarzadeh Page 19
    Background And Objective
    Immune system is unable to complete clearance of hepatitis B virus in occult hepatitis B infection (OBI). Some of immune response is defect against hepatitis B virus in these patients. Scientists believed the involvement of genetic and immunological factors in etiology of OBI. Due to the regulatory impact of vitamin D3 on immune system, study of vitamin D receptor (VDR) polymorphisms aid to better understanding of disease. Therefore, in this study we examined exon 9 polymorphisms of VDR in OBI patients.
    Methods
    In this experimental study, 3700 samples were examined for anti-HBc and HBsAg by ELISA. The HBsAg negative and anti-HBc positive samples were screened for HBV-DNA by PCR. OBI patients (57 cases) (HBsAg negative and anti-HBc positive, HBV-DNA positive) and 100 healthy controls (HBsAg negative and anti-HBc positive, HBV-DNA negative) were analyzed for exon 9 polymorphisms of VDR by PCR-RFLP techniques.
    Findings
    Our findings demonstrated that 57 cases had OBI among 3700 studied cases. Polymorphisms analysis showed that 3.5% (2 cases) of OBI patients and 18% (18 cases) of controls had T/T alleles in this region which the difference was statistically significant in patients and controls (p<0.049). There was not also a significant difference between OBI patients and controls regarding T/t and t/t alleles of this region of VDR.
    Conclusion
    Regarding results of this study we can be concluded that the T/T allele in exon 9 of VDR may play key role in ability of immune system in clearance of HBV in OBI patients.
  • M. Attarha , K. Vakillian , N. Rozbahany , R. Bekhradi (Gp) Page 25
    Background And Objective
    Perineal trauma particularly from routine episiotomy that is associated with short and long term morbidity for women. The aim of this study was to determine the effect of perineal massage with lavender essence on episiotomy and laceration.
    Methods
    This clinical trial study was performed on 176 nulliparous women who referred to Arak Talghani teaching center for normal delivery. They were randomly participating in massage with lavender essence oil (91 cases) or control group (85 cases). In lavender group when they progressed to full dilatation of the cervix, the midwife inserted two fingers inside vagina and using a sweeping motion gently stretch the perineum with lavender essence oil 5 up to 10 minute, in and between mother’s pushing in second stage of labor. In control group just Ritgen Maneuver was applied. At last we compared the rate of intact perineum, episiotomy and laceration, mean duration of second stage of labour and Apgar score in 1st and 5th minute between two groups.
    Findings
    In case group, intact perineum, episiotomy and laceration were: 60.2% (53), 8% (7), and 31.8% (31) respectively. In control group, intact perineum, episiotomy and laceration were: 2.4% (2), 80% (68) and 17.6% (15) respectively. This difference was statistically significant (p=0.0001). In Lavender essence group, first and second degree laceration were 27.3 % (27) and 4.5% (4) respectively. Third and fourth degree laceration were not occurred. In control group, first, second and third degree laceration were 4.6 % (4), 7.1% (6) and 5.9% (5) respectively, fourth degree laceration was not occurred. Difference was statistically significant. (p=0.0001)
    Conclusion
    The results showed that perineal massage with Lavender essence in second stage of labour decreases incidence of episiotomy and degree of laceration. Lavender essence may be increase blood flow, elasticity, softness and relaxation of perineal tissue.
  • M. Javadian Kutenaie , Z. Bouzari , A. Rouhipour (Gp) Page 31
    Background And Objective
    Corticosteroids have been used for pregnant women for fetal lung maturation but there are many controversies about their effects and side-effects, the aim of this study was to determine the effects of betamethasone on the hemodynamic changes (heart rate and blood pressure) in pregnant women.
    Methods
    This clinical trial study performed on 100 pregnant women at risk of preterm delivery between 24-34 weeks of gestation in Yahyanejad hospital in Babol (2006). Betamethasone was injected 12 mg (2 doses with 12 hours interval, IM) and systolic blood pressure, diastolic blood pressure and heart rate were measured before injection (2 times with 5 minute interval) and after first and second dose injection (after each dose 2 times with 2 hours interval). The data were analyzed by SPSS soft ware and compared.
    Findings
    The mean age of our patients was 24.2 4.7 years (16–40 years). The mean gestational age of our patients was 32.4 2.6 weeks. The mean average of maternal heart rate after first dose of betamethasone administration (85.2 8.2) was significantly higher than before treatment (84 8.2) (p= 0.033). But there was no significantly difference between the mean average of maternal systolic and diastolic blood pressure before and after each dose administration.
    Conclusion
    Our results show that betamethasone dont have any significant effect on systolic and diastolic blood pressure changes in pregnant women but it may increase the mean of maternal heart rate after first dose of injection that this change is transient. Betamethasone has no significant effect on the hemodynamic changes in mother.
  • B. Tartibian , S. Sharabiyani , A. Abbasi Page 36
    Background And Objective
    Most women that reached menopause, experience vasomotor symptoms (hot flashes). Its main cause, however, is not obvious but some researches have shown that there is a relationship between FSH level and hot flashes. On one way, hormone therapy (HT) has been associated with an increased risk of chronic diseases. Therefore, attention is increasingly focused on managing vasomotor symptoms via physical activity. So this study was done with this purpose to investigate the effects of regular aerobic exercise on vasomotor symptoms (hot flashes) in postmenopausal women.
    Methods
    In this quasi-experimental study, twenty healthy postmenopausal women with average age of 53.6± 4.3 years, who sampled randomly in 2 groups (control and experimental), were participated in this investigation. The subjects were individuals who had experienced at least five hot flashes per 24 h. The experimental group followed exercise training program including walking (60%-70% of MHR) three times a week, for 10 weeks. But control group did not participate in any exercise program. Blood samples were taken before and after the exercise program to measure FSH concentration by means of RIELE. And so, hot flashes level was measured before and after exercise by means of Kupperman questionnaire and compared.
    Findings
    Mean of serum FSH level and hot flashes in control group before exercise training (52.1±13.8, 9.2±1.93 IU/L respectively) relative to after exercise training (53.4±14.1, 8.8±2.5 IU/L respectively) werent significantly changed. But mean of serum FSH level and hot flashes in exercise group after exercise training (46.1±11.8, 6±2.1 IU/L respectively) relative to before exercise training (51.8±11.1, 9.2±1.93 IU/L respectively) were significantly decreased (p = 0.001).
    Conclusion
    The results of present study demonstrated that regular aerobic exercise training decrease serum FSH level and vasomotor symptom. So, the authorities should apply strategies to decrease vasomotor symptoms by changing life style from inactivity to exercise training in order to support postmenopausal women somatic health.
  • F. Nasiri Amiri , H. Salmalian , M. Hajiahmadi Page 42
    Background And Objective
    Preterm delivery is an important determinant of neonatal and infant morbidity and mortality. The effect of psychological factors on preterm delivery is inconsistent. However some studies have shown psychological factors to increase maternal corticotrophin-releasing factor to play preterm delivery. This study was conducted to determine the effect of prenatal anxiety on spontaneous preterm delivery.
    Methods
    We conducted a prospective cohort study of 682 women with singleton pregnancies consecutively recruited between 20 and 28 weeks of gestation in Babol health care centers for prenatal care and received regular antenatal care. Women who had history of psychological disease, chronic diseases, pregnancy complications and taking medicine excluded from the study. The assessment of gestational age was based on last menstrual period or ultrasound examination in first half of pregnancy. Anxiety was assessed using self-administered questionnaires: the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory. The women were considered as case group with anxiety score >45. Furthermore, these cases were followed up and compared carefully regarding to preterm delivery
    Findings
    The mean Spielberger state and trait anxiety in women with preterm delivery were respectively 42.7± 10.8 and 52.9±3.9, but the mean Spielberger state and trait anxiety in women with term delivery were respectively 37.81± 5.71 and 50.68±5.20. A significant association was found between scores for both Spielberger state anxiety and trait anxiety >45 and preterm and low birth weight (LBW) (p<0.0001). For preterm delivery (RR= 3.1, 95% CI = 2.50-4.7) and for LBW (RR= 2.6, 95% CI = 1.6-4.2). There was a statistically significant relationship.
    Conclusion
    These findings provide evidence that antenatal anxiety is significantly associated with spontaneous preterm birth and LBW. Thus, screening for mental and psychological disorders among women in regular prenatal care is recommended.
  • F. Vahidroodsari S. Ayati , M. Ebrahimi, H. Esmaily M. Shahabian (Gp) Page 49
    Background And Objective
    Increase of blood pressure is from prevalent disorders that can increase maternal and fetal-neonatal morbidity and mortality. The aim of the study was to survey the effect of prepregnancy body mass index (BMI) on the development of gestational hypertension and preeclampsia.
    Methods
    This case-control study was performed on 200 pregnant women referred to maternity of Qaem Hospital related to Mashhad University in 2007. According to body mass index, the patients were divided into four groups (50 in each group) including gestational hypertension group, mild preeclampsia, severe preeclampsia and control group. Blood pressure, height and weight of pregnant women were measured carefully and BMI was calculated and then compared with prepregnancy BMI.
    Findings
    In control group mean BMI before pregnancy was 24±3 kg/m2 and in gestational hypertension group was 26.1±5.4 and in mild preeclampsia group was 26±1 kg/m2 and in severe preeclampsia group was 26±4.1 kg/m2. There was a significant difference between prepregnancy BMI and three other groups. (p<0.05).
    Conclusion
    According to the relationship between prepregnancy BMI and gestational hypertension and severe preeclampsia, we can suggest the women who have intended to be pregnant and have high weight that with the decrease of the prepregnancy weight can reduce mortality and morbidity in pregnancy.
  • S.H. Sharami , Z. Zahiri , M.M. Ghanaie Page 54
    Background And Objective
    Uterine leiomyoma is the most common benign pelvic tumors with an unknown etiology. There are contradictory results about risk factors of uterine leiomyoma which affiliated to genetic or hormonal theories, in different studies. The objective of this study is assessment of risk factors of uterine leiomyoma in patients who referred for pelvic sonography in comparision to control group.
    Methods
    A case-control study was performed on 990 patients referring to Rasht Alzahra hospital in 2007 who undergoing sonography evaluation for abnormal bleeding or pelvic pain and for other reasons unrelated to abnormal bleeding. Patients were similar as parity and age. Patients based on sonography and uterine fibroma observation was divided into case and control groups. Considerable variables were demographic data, familial history leiomyoma, reproductive history and menstrual characteristics, body mass index, methods for contraception. Data were gathered by forms and face interview and then compared and assessed.
    Findings
    Of 990 patients, 482 subjects were cases and 508 subjects were controls. Premature menarche was reported in 69 cases (14.4%) and 48 control (9.4%), respectively. There were positive relationship between age of menarche 8-10 years old and increased risk of uterine leiomyoma (OR= 66%, 95% CI: 0.13-1.82), familial history of uterine leiomyoma (OR= 2.64, 95% CI=1.79-3.90), body mass index greater than 25 (OR=6.05, 95% CI: 4.18-8.75, menstrual characteristics and risk of uterine leiomyoma. There was an inverse relationship between use of oral contraceptive pills for pregnancy prevention and risk of uterine leiomyoma that was a protective effect. (OR=0.4; 95% CI: 0.23-0.72)
    Conclusion
    These results showed that uterine leiomyoma has a correlation with age of menarche, obesity, familial history of fibroma and inverse relationship with use of OCP. Prevention of overweight, use of oral contraceptive pills especially in high risk patients can be considered as the ways for prevention of uterine leiomyoma.
  • A.H. Alhavaz (Dds), H. Alaghemand (Dds), D. Qujeq , R. Mofidian (Dds) Page 62
    Background And Objective
    Wear resistance of composites is important for preservation of masticatory ability and vertical height. The aim of this study was to compare wear resistance of two laboratory type composites and one direct composite.
    Methods
    In this in vitro study 5 samples from each type of composites (SR Adoro, GC gradia, Clearfil ST) was prepared in incremental technique. Exposure time was 40 seconds and thickness of layers was 1 mm. Wearing load was 6kg and applied via pressable chromium cobalt bar (1.98 mm2 tip) at 5000, 20000, 80000, 120000 cycles. Pre and post wearing samples weight was measured by an electronical weight balance with 0.0001 gr accuracy. The data was compared.
    Findings
    There was significant decrease in weight of all type of composites from initial weight to 120000 cycles (p≤0.001). (GC gradia 4.42±1.26mg, SR Adoro 6.5±0.89mg, Clearfil ST 4.52±2.14mg). Although after applying all wearing cycles the average decrease of weight was smaller in GC gradia rather than Clearfil St that smaller than SR Adoro, however there was no significant difference.
    Conclusion
    GC gradia and Clearfil ST showed less wear than SR Adoro. There was significant wear in all types of composites in wearing cycles.
  • T. Shahraki , F. Farahmand , M. Shahraki , H. Karami Page 69
    Background And Objective
    Classic form of Celiac disease is recognized with malabsorption symptoms after introducing gluten diet. However, due to wide spectrum of disease some cases would remain undiagnosed. The aim of this study was to determine the clinical and laboratory features of celiac disease in children with celiac disease.
    Methods
    In this study, 43 children with symptoms such as chronic diarrhea, failure to thrive, anemia and short stature in children medical center were included (2004-2008). Diagnosis was based on biopsy results and serologic tests and clinical response to gluten free diet. Patients were divided into two groups: children older than 2 years and less than 2 years. Clinical, biopsy and laboratory findings and pathologic results were assessed and compared.
    Findings
    The most common clinical findings in 43 patients were underweight in 37 cases (86%), chronic diarrhea in 32 cases (74.4 %), anemia and short stature in 30 cases (69.8%) and positive IgA anti-endomysium in 28 cases (65%). Biopsy of the small intestine revealed type I, II, III in 8 (18.6%), 7 (16.3%) and 28 (55%) respectively. There was statistically significant difference between children older than 2 years with less than 2 years. The older patients experienced more abdominal pain, short stature and Marsh III in intestinal biopsy. Children older than 2 years have shown statistically significant difference in abdominal pain, short stature and Marsh III. (p<0.001, p<0.001, p<0.05)
    Conclusion
    Results showed that celiac disease may present with different clinical presentation. Abdominal pain, short stature and Marsh III can be seen in children older than 2 years old compare to less which shows unusual presentation of disease in higher age. Information about these cases would help in better diagnosis.
  • H. Shafi M. Rafati , B. Ataee , A. Ali Ramaji Page 75
    Background And Objective
    Von Hippel–lindau syndrome is a rare syndrome. Von Hippel–Lindau is an autosomal dominant condition manifested by cerebellar and spinal hemangioblastomas, retinal angiomas, clear cell RCC, cysts of the pancreas, kidney, and epididymis, epididymal cystadenimas, pheochromocytoma, and endolymphatic sac tumors. The aim of this report was to introduce one case of Von Hippel–Lindau syndrome that patient's multiple organs were involved. CASE: The patient was a 28 year old male that nine years ago because of right big cyst epididymis underwent surgery and about seven years ago he was hospitalized because of headache, ataxia and vertigo. Cerebellum hemangioblastomas was diagnosed by MRI, and three years ago abnormal gait caused by spinal hemangioblastoma in L2 and L3. The patient underwent surgery and then radiation treatment. Also, he suffered from blindness in the right eye caused by retinal angioma. Neurosurgeon referred the patient to urology center that a tumor in the incidentaloma of right kidney was discovered and underwent right radical nephrectomy. Pathologist's report showed renal cell carcinoma. Now he referred due to infertility and undergoes diagnostic biopsy. Unfortunately he can not be a candidate for microinjection because histology revealed immature cells.
    Conclusion
    With regard to the reported case of Von Hippel–Lindau syndrome that his multiple organs were involved; coordination of different specialties in medical cares and the earlier identification of tumor and more careful surveillance after surgery due to multiple characteristics of tumor seem to be necessary.