فهرست مطالب

ارمغان دانش - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 58، تابستان 1389)

نشریه ارمغان دانش
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 58، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/04/04
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صدرالله محرابی، مهدی اکبر تبار طوری، علی اکبر صابری نژاد صفحه 95
    مقدمه و هدف
    نفرولیتوتریپسی پوستی اغلب مواقع تحت بی هوشی عمومی انجام می گیرد، در حالی که عوارض و هزینه بی هوشی عمومی بیشتر از بی حسی نخاعی می باشد، هدف این مطالعه مقایسه کارایی و عوارض بی حسی نخاعی و بی هوشی عمومی در بیماران بزرگسال کاندید عمل نفرولیتوتریپسی پوستی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که طی سال های 1388 1387 بر روی 110 بیمار بالای 18 سال مبتلا به سنگ کلیه و حالب فوقانی کاندید نفرولیتوتریپسی پوستی که به کلینیک ارولوژی شهید مفتح یاسوج مراجعه نمودند انجام شد، بیماران بعد از اخذ رضایت آگاهانه جهت انجام عمل و نوع بی هوشی به روش زلن به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، در گروه اول به روش استاندارد تحت بی هوشی عمومی قرار گرفتند و در گروه دوم بی حسی نخاعی در حالت نشسته با نیدل اسپاینال شماره 25 23 در فضای بین مهره ای و با 5/2 میلی لیتر بوپیواکائین 5/ درصد و 5/ میلی لیتر فنتانیل (25 میکروگرم) به روش استاندارد انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تی دانشجویی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    متوسط اندازه سنگ در گروه اول و دوم به ترتیب 6/10 ± 9/30 میلی متر و 8/9 ± 8/32 میلی متر بود که از این نظر اختلاف معنی داری نداشتند(05/ p >). از نظر کارآیی و موفقیت عمل در گروه اول و دوم، به ترتیب 80 درصد و 7/72 درصد عاری از سنگ بودند، یا رزیدو کمتر از 4 میلی متر داشتند. نیاز به داروهای مخدر در روز عمل در گروه اول و دوم به ترتیب 1/3 ± 4/12 میلی گرم و 3/2 ±8/7 میلی گرم معادل مورفین سولفات بود که اختلاف معنی داری با هم داشتند(03/=p). هم چنین میانگین هزینه داروهای بی هوشی در گروه اول و دوم به ترتیب 7/3± 23 و 3/1 ± 5/4 دلار بود که اختلاف معنی داری با هم داشتند(001/=p).
    نتیجه گیری
    بی حسی نخاعی با ترکیب مارکائین و فنتانیل یک روش ایمن و با کارآیی بالا جهت انجام عمل نفرولیتوتریپسی پوستی در افراد بزرگسال بوده و یک روش کم هزینه برای این عمل می باشد.
    کلیدواژگان: پرکوتانئوس نفرولیتوتریپسی، بیهوشی عمومی، بی حسی نخاعی، عوارض
  • شاداب شاه علی، مریم کاشانیان، افسانه آذری، رضا صالحی، محمدرضا ناطقی صفحه 106
    مقدمه و هدف
    یکی از مشکلات شایع در در زنان میان سال بی اختیاری استرسی ادراری است که می تواند بر کیفیت زندگی آنها مؤثر باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر انجام ورزش های کف لگن بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی ادراری بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش کارآزمایی بالینی است که در سال 1388 در بیمارستان شهید اکبرآبادی تهران انجام شد. تعداد 50 زن مبتلا به بی اختیاری استرسی ادراری که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، بعد از پر کردن پرسشنامه ارزیابی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بی اختیاری ادراری، نحوه انجام ورزش های کف لگن را آموزش دیدند و به مدت 12 هفته متوالی ورزش ها را انجام داده و در انتهای ماه سوم کیفیت زندگی آنها قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و آزمون تحلیلی تی زوج تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    46 بیمار ورزش های کف لگن را تا انتهای ماه سوم انجام دادند. نتایج آزمون تی زوج نشان داد که میانگین نمره کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی ادراری قبل از انجام ورزش های کف لگن 77/23±15/53 و نمره کیفیت زندگی آنها بعد از انجام مداخله 20/16±82/77 بود که تفاوت معنی داری بین آنها وجود داشت(0001/0 p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که انجام ورزش های کف لگن در بهبود سطح کیفیت زندگی افراد مبتلا به بی اختیاری استرسی ادراری مؤثر می باشد.
    کلیدواژگان: بی اختیاری استرسی ادراری، کیفیت زندگی، پرسشنامه IQOL، ورزش های کف لگن
  • جلیل توکل افشاری، نسرین محقی*، اعظم بروک صفحه 115
    مقدمه و هدف

    به طور کلی عصاره بسیاری از ادویه ها اثرات بالای مهار کنندگی بر کشت سلول های توموری دارند. مطالعه های اخیر نشان می دهد که زنجبیل دارای خواص آنتی توموری، ضد قارچ، حشره کشی و ضد زخم می باشد. با این حال تاثیرات آنتی توموری آن برروی رده سلول سرطان پستان انجام نشده است، لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر کشندگی سلولی عصاره الکلی زنجبیل تازه بر سلول های سرطان پستان بود.

    مواد و روش ها

    این یک مطالعه تجربی است که طی سال های 1388-1387 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این پژوهش سلول های سرطانی و سلول های نرمال در محیط DMEMحاوی سرم جنین گاو و آنتی بیوتیک کشت داده شدند. سپس این سلول ها در معرض دو گانه غلظت های5000 تا 125/78 میکروگرم بر میلی لیتر از عصاره الکلی زنجبیل به مدت 24، 48 و 72 ساعت قرار داده شدند و میزان زنده بودن سلول ها به روش MTT تعیین گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری بنفرونی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    بعد از 48 ساعت در غلظت 1250 میکروگرم بر میلی لیتر50 درصد سلول های سرطانی نسبت به سلول های نرمال زنده بودند(001/0p<)، لذا IC50 در حدود غلظت 1250 در نظر گرفته می شود. نتایج مرفولوژی نشان داد که سلول های نرمال تحت اثر عصاره هیچ گونه تغییرات مرفولوژیکی مشخصی نسبت به سلول های کنترل (بدون عصاره) ندارند. سلول های سرطانی در روزهای مختلف، تحت اثر غلظت های مختلف عصاره، از نظر مورفولوژیک تفاوت های بسیار بارز و وابسته به دوزی نشان دادند، به طوری که به تدریج و با افزایش زمان و در دوزهای بالاتر تغییر شکل سلولی بسیار واضح تر بود. مهار رشد سلول ها، تحلیل رفتگی و افزایش اندازه واکوئل، کاهش سیتوپلاسم و پیگمانه شدن هسته قابل مشاهده بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد عصاره زنجبیل خواص کشندگی سلولی بر روی سلول های سرطانی داشته، ولی با این حال اثرات سمی بر سلول های نرمال ندارد.

    کلیدواژگان: زنجبیل، سرطان پستان، کشندگی سلولی
  • حسین مولوی، صدرالله خسروی، حمید طاهر نشاط دوست، مهرداد کلانتری صفحه 125
    مقدمه و هدف
    از بنیادی ترین موضوع های مطرح شده در روانشناسی مثبت نگر مفهوم شادی است. پژوهش ها نشان داده است که شادی صرف نظر از چگونگی به دست آوردن آن می تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری می کنند، آسان تر تصمیم می گیرند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می کنند بیشتر احساس رضایت می کنند. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا بر میزان شادی زوجین بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز در سال 1388 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدید نظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید و شرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد بر روی 40 زوج اجرا گردید و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند، ولی برای افراد گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. مجددا از هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عمل آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تجزیه و تحلیل کوواریانس آنالیز شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که از نظر میزان شادکامی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد(005 0>p). هم چنین تفاوت معنی داری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شادکامی در دو گروه وجود داشت (0001/0>p)، ولی تعامل در بین الگوهای ارتباطی و تعامل بین الگوهای ارتباطی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت(05/0p>).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در میزان شادی زوجین دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا که مبنی بر گفت و شنود بالا است در میزان شادی زوجین مؤثر است.
    کلیدواژگان: الگوی ارتباطی، خانواده کثرت گرا، شادی
  • فرنوش حقیقی، شهلا رودبار محمدی، پریسا محمدی، مهدی اسکندری صفحه 134
    مقدمه وهدف
    در سال های اخیر شیوع قارچ های فرصت طلب افزایش چشمگیری یافته است. عفونت هایی که به وسیله قارچ های پاتوژن شایع ایجاد می شوند از مشکلات شاخص افراد دچار نقص سیستم ایمنی می باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی خواص ضد قارچی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و اتیلن دی آمین تترااستیک اسید بر مهار رشد سویه استاندارد کاندیدا آلبیکنس بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه تجربی است که در سال 1388 در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. نانوذرات دی اکسید تیتانیوم از طریق هیدرولیز تتراکلرید تیتانیوم به دست آمدند. اندازه و نوع ذرات به ترتیب به وسیله میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ وپراش پرتوایکس تعیین شدند. تست حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی دی اکسید تیتانیوم و اتیلن دی آمین تترا استیک اسید ارزیابی و مقایسه گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون آماری مجذور کای تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    غلظت دی اکسید تیتانیوم سنتز شده 03/7 میلی گرم در میلی لیتر و20 10×63/5 ذره در میلی لیتر تعیین شد. بررسی شکل و قطر نانوذرات با میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ نشان داد که ذرات کروی با قطر 65-40 نانومتر می باشند. حداقل غلظت مهارکنندگی50، دی اکسید تیتانیوم،اتیلن دی آمین تترا استیک اسید وفلوکونازول به ترتیب 2/2، 24/1و 125/0 میکروگرم درمیلی لیتر و حداقل غلظت مهارکنندگی 90، 51/3، 48/2 و 5/0 میکروگرم در میلی لیتر وحداقل غلظت کشندگی 06/4، 1/3 و 1 میکروگرم در میلی لیتر تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که سنتز نانوذرات دی اکسید تیتانیوم با روش شیمیایی دارای خاصیت ضد کاندیدایی مطلوبی نسبت به داروی فلوکونازول می باشد، از این رو نانوذرات دی اکسید تیتانیوم می تواند کاندید مناسبی جهت حذف کاندیدا در حیطه پزشکی به ویژه در ارتباط با وسایل پزشکی باشد.
    کلیدواژگان: اثر ضد قارچی، کاندیدا آلبیکنس، نانوذرات
  • سیدعبدالمجید خسروانی، اورنگ ایلامی، مهدی اکبرتبار طوری، زهرا حسینی، بهادر سرکاری صفحه 142
    مقدمه و هدف
    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون بیش از 40 میلیون نفر در جهان به ویروس نقص ایمنی انسان آلوده می باشند. شناسایی افراد آلوده به این ویروس در جامعه باعث کنترل بیماری و جلوگیری از انتشار آن خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آلودگی به ویروس نقص ایمنی انسان در افراد در معرض خطر در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است که در سال 1388 در استان کهگیلویه و بویر احمد انجام شد. جامعه آماری افراد پر خطر برای بیماری ایدز بوده اند. از 2009 نفر از افراد فوق الذکر در شهرستان های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه نمونه خون تهیه شد. نمونه ها با روش الیزا برای تعیین آلودگی به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان مورد بررسی قرار گرفتند. ضمن تهیه نمونه خون پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک از افراد تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    آلودگی به ویروس نقص ایمنی انسان از 2009 فرد مورد بررسی در 36 مورد (8/1 درصد) مشاهده گردید. بیشترین میزان شیوع آلودگی به ویروس در گروه سنی 40 31 سال بود. 4/2 درصد از موارد آلودگی در مردان و 5/0 درصد در زنان مشاهده شد. افراد بیکار بیشترین درصد آلودگی را داشتند. میزان آلودگی به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان در ساکنین گچساران بیش از ساکنین سایر شهرستان ها بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه مشخص نمود که آلودگی به ویروس نقص ایمنی انسان در گروه های پر خطر در استان کهگیلویه و بویراحمد شایع بوده و لازم است اقدامات کنترلی مناسب جهت جلوگیری از انتشار آلودگی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: شیوع، ویروس نقص ایمنی انسان، عوامل خطر، سرواپیدمیولوژی
  • خلیل سعدی پور، رضا محمودی، جمشید محمدی، حمدالله دلاویز، محمدرضا نیکبخت صفحه 152
    مقدمه و هدف
    مطالعه های زیادی نشان داد که هسته تگمنتوم شکمی سرشار از نرون های دوپامینرژیک بوده که از طریق ارتباط با سیستم لیمبیک مغز در بروز اختلالات رفتاری ناشی از اعتیاد شرکت می کند. هم چنین گفته می شود که اسید آسکوربیک از طریق تاثیر بر فعالیت های نرون های این هسته می تواند وابستگی به مرفین را کاهش دهد، لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر اسید آسکوربیک بر دامنه پتانسیل عمل فیلد هسته تگمنتوم شکمی موش های صحرایی معتاد به مرفین بود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه تجربی است که طی سال های 1389 1388 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. تعداد 40 سر موش صحرایی نژاد ویستار پس از الکترودگذاری و سپری دوران بهبودی به طور تصادفی به 4 گروه 10 تایی تقسیم شدند؛ گروه اول، مرفین و اسید آسکوربیک دریافت نکردند. گروه دوم، تنها اسید آسکوربیک دریافت نمودند. گروه سوم، تنها مرفین دریافت کردند. گروه چهارم، هم مرفین و هم اسید آسکوربیک دریافت کردند. در روز بیستم مطالعه امواج مغزی هسته تگمنتوم شکمی انجام گرفته و پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس دو طرفه و پست هاک توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که مرفین باعث کاهش توان باند بتا و دلتای هسته تگمنتوم شکمی شد(05/0p<)، در حالی که اسید آسکوربیک به تنهایی توانسته است تاثیرات افزایشی خود را بر برخی از باندهای این هسته نظیر؛ تتا و بتا داشته باشد (05/0p<). هم چنین اسید آسکوربیک توانسته است باعث تغییر فعالیت الکتریکی باندهای دلتا و تتا که دامنه آنها تحت تاثیر مرفین قرار گرفته بود، شود(05/0p<).
    نتیجه گیری
    هرچند مکانیسم دقیق اثر اسید آسکوربیک بر دامنه امواج نرون های هسته تگمنتوم شکمی مشخص نیست، اما تصور می شود که این اثرات از طریق تاثیر بر فعالیت الکتریکی نرون های دوپامینرژیک باشد.
    کلیدواژگان: الکترو فیزیولوژی، اسید آسکوربیک، هسته تگمنتوم شکمی، مرفین
  • مهدی مشکی، جهانشیر توکلی زاده، نرجس بحری صفحه 161
    مقدمه و هدف
    باورهای کنترل سلامت یکی از عمده ترین شاخص های اعتقاد بهداشتی برای طرح ریزی برنامه های آموزش بهداشت محسوب می شود و به عنوان یک ساختار در فهم و پیش بینی رفتارهای بهداشتی شناخته شده است. از آنجایی که باورهای کنترل سلامت پیشگویی کننده رفتارهای بهداشتی هستند، لذا در دوران بارداری اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط باورهای کنترل سلامت و سبک زندگی در دوران بارداری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. تعداد 115 خانم باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی گناباد به روش نمونه گیری سهمیه ای غیر احتمالی، در این مطالعه شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها مشتمل بر سه پرسشنامه؛ مشخصات فردی، مقیاس باورهای کنترل سلامت چند بعدی و پرسشنامه سبک زندگی در دوران بارداری بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی واحدهای پژوهش27/0±20 سال و میانگین سن بارداری آنها 6/0±23 هفته بود. 5/83 درصد خانم ها خانه دار،7/41 درصد آنان دیپلم و 8/54 درصد نخست باردار بودند. بالاترین نمرات کسب شده از مقیاس باورهای کنترل سلامت به ترتیب مربوط به ابعاد باوردرونی، باور افراد مؤثر و باورشانس بود. هم چنین آزمون های آماری ارتباط معنی داری بین بعد باوردرونی کنترل سلامت و ابعاد تغذیه و ایمنی از سبک زندگی در دوران بارداری را نشان دادند(05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که باور کنترل سلامت درونی در زنان باردار شهر گناباد از دو معیار دیگر بالاتر بوده است، با این وجود می توان با بهره گیری از روش های آموزشی مناسب، تفکر مبنی بر باورهای کنترل سلامت به ویژه باور کنترل درونی سلامت در زنان باردار که جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند، تقویت شود.
    کلیدواژگان: باورهای کنترل سلامت، سبک زندگی، زنان باردار
  • مژگان ندافی، سیما محمدحسینی، اردشیر افراسیابی فر، ابراهیم مومنی، جانمحمد ملک زاده صفحه 171
    مقدمه و هدف
    پری اکلامپسی یک بیماری با اهمیت جهانی در رابطه با سلامت مادر و جنین می باشد که باعث افزایش 8020 درصد احتمال مرگ و میر مادان می شود. کمبود آنزیم های لازم برای متابولیسم هموسیستئین و یا کوفاکتورهایی مانند؛ فولات، ویتامین B12 و B6 باعث هیپر هموسیستئینمی می گردد. میزان غیر طبیعی لیپیدهای سرمی با اختلال عملکرد اندوتلیال ارتباط دارند. هیپرلیپیدمی در پری اکلامپسی قبل از بروز بیماری ایجاد می گردد. اخیرا ثابت شده است که میزان بالای هورمون گونادوتروپین جفتی انسان می تواند یک مارکر برای تشخیص بیمارانی باشد که در آینده دچار پری اکلامپسی می گردند. هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط میزان هموسیستئین، ویتامین و برخی فاکتورهای خونی دیگربا پری اکلامپسی در زنان باردار بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی بود که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. تعداد 80 زن باردار سالم با فشارخون طبیعی به عنوان گروه شاهد و 80 زن باردار با تشخیص پری اکلامپسی به عنوان گروه مورد در این پژوهش شرکت داشتند. از شرکت کنندگان نمونه خون جهت آزمایش های هموسیستئین، ویتامینB12، اسید فولیک، تری گلیسرید، کلسترول، لیپوپروتئین با دانسیته بالا، لیپوپروتئین با دانسیته پایین و هورمون گونادوتروپین جفتی انسان در سه ماهه سوم بارداری گرفته شد و میزان این فاکتورها به روش الایزا اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر، آنالیز رگرسیون لجستیک و محاسبه نسبت شانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین غلظت هموسیستئین در زنان گروه مورد به طور معنی داری از زنان گروه شاهد بالاتر بود(05/0p<). غلظت ویتامین B12 و فولیک اسید در زنان گروه مورد با گروه شاهد تفاوت معنی داری نداشت(05/0p>). میزان تری گلیسرید و کلسترول در زنان گروه مورد به طور معنی داری از زنان گروه شاهد بالاتر بود(05/0p<). میزان لیپیدهای دیگر از جمله؛ لیپوپروتئین با دانسیته پایین و لیپوپروتئین با دانسیته بالا در زنان گروه مورد با شاهد تفاوت معنی داری نداشت(05/0p>). هم چنین میزان هورمون گونادوتروپین جفتی سرمی در زنان گروه مورد و شاهد تفاوتی نداشت و رابطه مشخصی بین میزان هورمون گونادوتروپین جفتی انسان و پری اکلامپسی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که افزایش هموسیستئین، تری گلیسرید و کلسترول سرمی با افزایش خطر پری اکلامپسی ارتباط مستقیم دارد، ولی کمبود ویتامین B12 و فولیک اسید با افزایش خطر پری اکلامپسی ارتباطی نداشت. هم چنین میزان لیپوپروتئین با دانسیته بالا، لیپوپروتئین با دانسیته پایین و هورمون گونادوتروپین جفتی انسان در پری اکلامپسی افزایشی نشان نداد.
    کلیدواژگان: هموسیستئن، ویتامین B12، فولیک اسید، تری گلیسیرید، کلسترول، پری اکلامپسی
  • محمدرضا عماد، حمیدرضا فرپور صفحه 181
    مقدمه و هدف
    سندرم تونل کارپ به علت گیرافتادگی عصب میانی در مچ دست به وجود آمده و با علایم درد، بی حسی و اختلال عملکرد دست مشخص می شود. استاندارد طلایی برای تشخیص، تعیین پیش آگهی و طرح ریزی روند درمان بر اساس شدت درگیری عصب، تست های الکترودیاگنوز می باشند. هدف این مطالعه مشخص نمودن موارد مثبت کاذب تست های الکترودیاگنوز متداول برای یافتن تست هایی که کمترین و بیشترین میزان مثبت کاذب را دارند، بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. دوازده تست گوناگون الکترودیاگنوز که برای تشخیص سندرم تونل کارپ طراحی شدند بر روی 55 فرد کاملا سالم (110 دست) که سابقه علایم این سندرم را نداشتند، به انجام رسید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری تی تست و کوچران کیو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در اکثر تست های انجام شده موارد مثبت کاذب وجود داشت. بیشترین مثبت کاذب مربوط به تست اختلاف تاخیر زمانی هدایت عصبی شاخه حرکتی عصب میانی از اولنار به میزان 5/15درصد و کمترین آن مربوط به تست اختلاف تاخیر زمانی هدایت عصبی شاخه حسی عصب میانی از اولنار در انگشت 4 به میزان صفر درصد بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تست هایی که اختلاف تاخیر زمانی هدایت عصبی بین اعصاب حسی میانی با اولنار و رادیال(به ترتیب در انگشت 4 و 1) را مشخص می کنند، مثبت کاذب کمتری نسبت به تست هایی که تنها عصب میانی را بررسی می کنند، داشته و در موارد مشکوک سندرم تونل کارپال قابل اعتمادترند. هم چنین با استفاده از چندین تست مختلف الکترودیاگنوز می توان به تشخیص زودرس و مناسب تری از این بیماری رسید.
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپ، الکترودیاگنوز، عصب میانی
|
  • Mehrabi S., Akbartabar M., Saberinezhad Aa Page 95
    Introduction &
    Objective
    Complication of general anesthesia, especially during change of position, is more than spinal anesthesia. We evaluated our experience regarding spinal anesthesia in comparison to general anesthesia in patients older than 18 years old that were candidate for PCNL.
    Materials and Methods
    In this randomized clinical trial study, from March 2008 to February 2010, 110 patients older than 18 years who were candidate for PCNL, after informing them and getting their approval, they were randomly assigned into two groups by Zelen randomization method. Then, in group 1, general anesthesia was induced by parental and inhalational drugs as standard methods and PCNl was performed in prone position under fluoroscopy guidance by standard technique. In group 2, spinal anesthesia was done by spinal needle NO 23-25 gauge and injecting 2-3 ml of Bupivacaine and 0.5 ml Fentanyl in spinal space L4 in sitting position. Then urethral catheter was inserted in lithotomic position and head of bed tilted down for 5-10 minutes with checking level of anesthesia. Then, the patients were rotated easily by the help of in prone position and PCNL were done under guide of fluoroscopy by standard technique and results with complications were recorded and analyzed by SPSS software and chi-square and T Student tests.
    Results
    Mean stone size in group one and two were 34.2±9.8 and 31.3±7.9 millimeters respectively. Considering efficacy and successfulness of operation, clearance of system from stones or residual stones <5 millimeter was respectively 80 and 72.73 percent in groups 1 and 2 (p=.37. There were no major Intra-operative or postoperative complications such as visceral or vascular injury and unusual bleeding in our patients. Need to narcotic drugs in operative day (D0) in groups 1 and 2 were 12.4±3.1 and 7.8±2.3 milligram equivalent to morphine sulphate (p=.03). The coast of anesthetic drugs in groups 1 and 2 were 23±3.7 and 4.5± 1.3$ respectively (p=.001).
    Conclusion
    Spinal anesthesia with combined Bupivacaine and Fentanyl is safe, effective, and also a comfortable method for performing PCNL and is a good alternative for general anesthesia in adult patients with low coast
  • Shahali Sh, Kashanian M., Azari A., Salehi R., Nateghi Mr Page 106
    Introduction &
    Objective
    Stress urinary incontinence is a common problem among middle-aged women and can affect their quality of life. This study evaluated the effects of pelvic floor muscle exercise on quality of life outcomes in women with stress urinary incontinence.
    Materials and Methods
    This clinical trial study was conducted at Shahid Akbarabadi Hospital of Tehran in 2009. After baseline evaluation, fifty women were assigned to this clinical trial. Participants were trained to do pelvic floor muscle exercises for 3 months and their quality of life were measured before and 3 months after intervention. The collected data were analyzed by the SPSS software using descriptive statistical tests and paired T experimental test.
    Results
    forty-six women completed the trial. After 12 weeks, the descriptive statistical tests and paired T experimental test showed significant difference in the quality of life scores of women with stress urinary incontinence before and after intervention(P<0.0001).
    Conclusion
    12 weeks exercise of pelvic floor muscle significantly improved the quality of life outcomes of women with stress urinary incontinence.
  • Tavakkol Afshari J., Moheghi N., Brook A. Page 115

    Introduction &

    Objective

    Biological activities of Zingiber afficieale plants have been reported as possessing anticancer, antibacterial, anti ulcer, antifungal, and insecticidal properties. However, its antitumor effects havent been studied in cancer cell lines. The aim of this study was to investigate the antitumor effect of zingiber afficieale on breast cancer cell lines.

    Materials and Methods

    This experimental study was conducted in 2010 at Mashhad University of medical Sciences. Breast cancer cell line (MCF7) and normal connective tissue cell line (L929) were cultured in DMEM medium. Ethanolic extract of Zingiber afficinale was prepared and cell lines were treated with different concentration of extract (5000 to 78 µg). Cell viability was measured by MTT assay after 24, 48, and 72 hours. The collected data were statistically analyzed by SPSS software.

    Results

    The effects of Zingiber afficinale on cell viability were observed after 48 hours on cell lines. Ginger doses in 2500 µg concentration inhibited 50% of cell growth (IC50) in cell lines after 48 hours.

    Conclusion

    Our study revealed that fresh ginger extract has cytotoxic effects on tumor cells, but it doesn’t have any cytotoxic effect on normal cells. It seems that ginger could be considered as a promising chemotherapeutic agent in cancer treatment.

  • Molavi H., Khosravi S., Neshat Doost Ht, Kalantary M Page 125
    Introduction &
    Objective
    One of the basic elements declared in positive psychology is the concept of happiness. Researches have shown that without concerning how achieved, happiness can enhance our health. People who are happy feel more secure, decide easier, and are more satisfied of the people who live with. The aim of the present study was to measure the efficiency of teaching communicative pattern of pluralistic family on the happiness of couples.
    Materials and Method
    This experimental study was designed to have a pre-test and post test and also a control group. Subjects of this study were comprised of consultation centers clients in Shiraz and was based on random sampling. Forty couples were selected according to the revised version of family communication patterns of Koerner and Fitzpatrick. Two dimensions, namely laisseze fair and protective family patterns, were taken into account through the process of selection. Oxford Happiness Invintory was administered to 40 couples and they were randomly divided into a control and an experimental group. Ten training sessions, 90- minute each, were held for experimental group exposed to pluralistic communication patterns. Three Couples declined and finally 34 couples were analyzed.The test was run for both groups and data was analyzed with covariance analysis method using SPSSI5.
    Results
    The results of the present study revealed that with regard to happiness, there is a meaningful difference in both groups (p<0.005). The difference also existed between the pretest and post test scores of happiness test in both groups (p<0.0001). However, communication patterns and interaction between both groups did not reach a meaningful level.
    Conclusion
    Based on the finding, it can be concluded that listening to and speaking with each other play a key role in happiness, therefore pluralistic communication methods based on high levels of listing speaking interactions can be effective happiness of couples.
  • Haghighi F., Rodbar Mohammadi Sh, Mohammadi P., Eskandari M. Page 134
    Introduction &
    Objective
    In recent years, the incidence of opportunistic fungi has shown a marked increase. Infection caused by common pathogenic fungi is a significant health problem in immune compromised hosts. The present study evaluated antifungal activity of Titanum dioxide nanoparticles and Ethylene Diamine Tetra-acetic Acid against Candida albicans as self-cleaning agent by standard micro dilution test.
    Materials and Methods
    The present study was conducted at the Medical University of Tarbiyat Modares in 2009. TiO2 nanoparticles were obtained through the hydrolysis of TiCl4 (Titanium tetrachloride). Size and type of these nanoparticles were characterized by scanning electron microscopy (SEM) and X-Ray-Diffraction (XRD). Afterwards, the Minimum Inhibitory Concentration (MIC) and Minimal Fungicide Concentration (MFC) test for TiO2 and EDTA were performed.
    Results
    Concentration of synthesised TiO2 was 7.03 mg/ml and 5.63 5.63 ×1020 particles/ml. Evaluation of morphology and diameter of the TiO2 nanoparticles with SEM showed that nanoparticles were spherical with diameter between 40-65 nm. MIC50 of 2.2, 1.24 and 0.125 µg/ml respectively. MIC90 and MFC of TiO2, EDTA and fluconazole were 3.51, 2.48, 0.5 µg/ml and 4.06, 3.1, 1 µg/ml respectively.
    Conclusion
    In the present study, using of synthesized TiO2 nanoparticles with chemical method showed a suitable activity against Candida in comparison with Fluconazole. Thus it might represent a good candidates in elimination of Candida in medical from medical devices.
  • Khosravani Am, Ilami O., Akbartabar Tori M., Hosseini Z., Sarkari B. Page 142
    Introduction &
    Objective
    According to WHO report, there are more than 40.3 million people infected with HIV worldwide. Detection of HIV-infected people in each community helps to control and prevent the infection. This study aimed to evaluate the prevalence of HIV infection among high-risk groups in Kohgiloyeh and Boyerahmad province in Iran.
    Materials and Methods
    This was a cross-sectional study which was conducted in 2009 in Kohgiloyeh and Boyerahmad province in Iran. High-risk groups for HIV were the subjects of this study. Blood samples were taken from 2009 people from Boyerahmad, Gachsaran, and Dehdasht and tested by ELISA for anti-HIV1/2 antibodies. Demographic features of participants were recorded using a questionnaire during sample collecting. Collected data were analyzed by SPSS version 13 software.
    Results
    From 2009 subjects, HIV antibody was detected in 36 (1.8%) of cases. High prevalence of infection (3.2%) was seen in 31-40 years age group. The rate of infection was higher in males compared to females. Unemployed people were found to be the main victim of the disease. The highest rate of infection was seen in Gachsaran in comparison to other townships.
    Conclusion
    Findings of this study demonstrated that HIV infection is prevalent in high-risk groups in Kohgiloyeh and Boyerahmad province and control measurements should be implemented to prevent the distribution of the infection.
  • Saadipour K., Mahmoudi R., Mohammadi J., Delaviz H., Nikbakht Mr Page 152
    Introduction &
    Objective
    Evidences have indicated that the Ventral Tegmental Area (VTA) is the major source of dopamine (DA) neurons projecting to cortical and limbic regions involved in cognitive and motivational aspects of addiction. Also, studies have indicated that the Ascorbic acid (vitamin C) can reduce the dependency symptoms of opioids such as morphine via effect of activity on dopaminergic neuron in VTA. For this reason, the aim of this study was to assess the effects of ascorbic acid on the amplitude of Ventral Tegmental Area field action potential in morphine-exposed rats.
    Materials and Methods
    Forty male Wistar’s rats were used in this experimental study conducted at Yasuj University of Medical Sciences in 2010. Animals were randomly divided into four groups after electrode implantation and recovery period: 1. No- Vit C and No-Addicted group (nVitC.nA) 2. Vit C and No-Addicted group (VitC.nA) 3. No- Vit C and Addicted group (nVitCA) 4.Vit C and Addicted (VitC.A), The Vit C groups received 500 mg/kg of Vit C during 20 days. For addicted groups morphine was administrated once daily for 20 days. In the 20th day, the field potential recording was accomplished. Two-way ANOVA was used for data analysis followed by the Tukey test for post hoc analysis. Results were considered significant at P < 0.05.
    Results
    This study shows the exposure to morphine declined the power of Delta and Beta bands (p<0.05) and Vit C solely enhance power of Theta and Beta (p<0.05, p<0.001) in VTA nuclei. Furthermore, Vit C could alter power of some bands which were affected by morphine. Therefore it seems that Vit C has an increasing effects on them (p<0.05).
    Conclusion
    Although the effect of Vit C on power of the VTA bands is not well known, but it is supposed that this phenomenon can be related to alteration in activity of dopaminergic neuron in the brain.
  • Moshki M., Tavakolizadeh J., Bahri N. Page 161
    Introduction &
    Objective
    Health control beliefs account for one of the most important indicators of health beliefs for planning health educational programs. It's also known as a main structure in understanding and predicting health behaviors. In addition, health control beliefs are predictor of health behaviors. Thus, they play a basic role in the pregnancy period. This study was conducted to assess the relationship between health controls beliefs and life style in the pregnancy period.
    Materials and Methods
    This cross-sectional analytical study was conducted at Gonabad University of Medical Sciences in 2008. The samples were 115 pregnant women referring to therapeutic – health centers of Gonabad, Iran, that were selected by simple random sampling. Measurement tools were consisted of three questionnaires: personal information inventory, multi-dimensional scale of health control beliefs and life styles questionnaire in pregnancy period. The collected data were analyzed using One-way ANOVA by the SPSS software.
    Results
    The mean age and pregnancy age of the samples were 20±.27 year’s and 23 ±.6 weeks respectively. 83.5 percent of the women were householders, 41.7 percent had diploma and 54.8 percent were experiencing their first pregnancy. The highest scores of health control belief scale were related to internal belief, effective person belief and chance belief dimensions respectively. In addition, statistical analysis showed significant relationship between dimension of internal belief of health control and dimensions of nutrition and safety from life style in pregnancy period.
    Conclusion
    The present study showed that health internal control belief is higher, in comparison to other two criteria, in pregnant women of Gonabad. However, thinking based health control beliefs, especially internal health control beliefs, can be strengthened by using appropriate teaching methods in pregnant women, as part of high risk group.
  • Association Of Homocysteine, Vitamin, Blood Factors With Preeclampsia In Pregnant Women Page 171
    Introduction &
    Objective
    Preeclampsia is a disease with worldwide importance to mothers and infants, where it accounts for 20–80% of the strikingly increased maternal mortality. The lack of enzymes added to the homocysteine metabolism or the cofactors necessary for its metabolism (folate, B6 vitamin, B12 vitamin) cause hyperhomocysteinemia. Abnormal serum lipid profiles such as cholesterol, LDL, HDL and triglyceride are associated with endothelial dysfunction. Recently high levels of B-HCG have been identified as a potential marker for developing preeclampsia. The purpose of this study was to identify the possible association of homocysteine, vitamin and some serum factors levels with preeclampsia in pregnant women.
    Materials And Methods
    A case control study was performed prospectively on normotensive healthy pregnant women (80) and pregnant women diagnosed with preeclampsia (80) referring to Imam Sadjad hospital in Yasuj, between September 2004 to August 2005. In addition to the obstetric evaluation and laboratory examination in the 3rd trimester of gestation, blood samples were taken from all cases for homocysteine and vitamin B12, folic acid, triglyceride, cholesterol, LDL, HDL, B-HCG analysis. The samples were evaluated by Immunoassay (ELISA). Univariant and logistic regression analyses were used to identify predictors of outcomes.
    Results
    The mean plasma level of total homocysteine was significantly higher in preeclamptic women compared with normal pregnancy(p<0/05). No significant differences were observed in B12 concentrations and plasma folic acid (P>0.05). Triglyceride and cholesterol levels were significantly higher in preeclamptic women compared with normal pregnant women(p<0/05). LDL and HDL levels were not correlated with preeclampsia. There was no significant association between preeclampsia and B-HCG levels.
    Conclusion
    Homocysteine, triglyceride and cholesterol concentrations increase in preeclampsia but decrease of vitamin B12 and folic acid levels was not observed in preeclampsia. LDL, HDL and B-HCG levels were not different between preeclamptic women and women with normal pregnancy.
  • Emad Mr. , Farpour H. Page 181
    Introduction &
    Objective
    Carpal tunnel syndrome is identified due to compression of median nerve at wrist and develops symptoms such as wrist pain, paresthesia, numbness and the dysfunction of the hands. The gold standard to diagnose, determining prognosis and planning treatment process based on the severity of nerve involvement are electro-diagnosis tests. The purpose of this study was to specify the least and the most false positive results in common electro-diagnosis tests.
    Materials and Methods
    This descriptive study was conducted at Shiraz University of Medical Sciences in 2009. Twelve different electro-diagnosis tests on fifty-five normal cases (110 available hands), which never had experienced the symptoms of this syndrome, were carried out. The data was statistically analyzed by SPSS software, using T test and Cochran's `Q.
    Results
    There were false positive results in many of the performed tests. The most false-positive result was in- difference between median and ulnar motor distal latencies- test with the rate of 15.5% and the lowest false positive result was in- difference between median and ulnar sensory distal latencies of digit 4- test with the rate of 0%.
    Conclusion
    This study revealed that tests which evaluate the differences between median and ulnar or radial nerves sensory distal latency (in the finger 4 and or 1, respectively), had less false positive results, and are more reliable in suspected cases of this syndrome. Also by using several different electro-diagnostic tests, rapid and efficient diagnosis can be achieved