فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و یکم شماره 2 (تابستان 1389)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و یکم شماره 2 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • امیر امنیت طلب، اسماعیل تمدن فرد، سیامک چراغیان صفحات 203-211
    پیش زمینه و هدف
    هیستیدین یک اسید آمینه ضروری مهم است و در این بررسی تاثیر هیستیدین بر شاخص عمل عصب در موش های صحرایی دارای له شدگی عصب سیاتیک توام با هیستوپاتولوژی آن در روند ترمیم عصب ارزیابی شد.
    مواد و روش کار
    57 سر موش صحرایی برای ارزیابی شاخص عمل عصب سیاتیک و بررسی مقاطع عصب سیاتیک با سه روش رنگ آمیزی معمولی و اختصاصی استفاده شد و فاکتورهای مؤثر در روند ترمیم عصب مثل تعداد هسته سلول های شوان و فیبرهای عصبی میلینه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه دریافت کننده هیستیدین در مقدار mg/kg 400 نسبت به گروه کنترل (دریافت کننده سالین نرمال) کاهش معنی دار (05/0 p<) در شاخص عمل عصب سیاتیک و در گروه های مورد ٬ کاهش معنی دار (05/0 p<) و در گروه نرمال سالین افزایش معنی دار در تعداد هسته سلول های شوان مشاهده شد (05/0 p<) در گروه هیستیدین mg/kg 400 در تعداد فیبرهای میلینه در روز 42 نسبت به روزهای 14 و 28 افزایش معنی دار (05/0 p<) ایجاد شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد در ضایعات له شدگی، هیستیدین با مقدار mg/kg 400 باعث بازگشت طبیعی عمل عصب سیاتیک شد. تحقیقات اخیر نشان داده تزاید سلول های شوان در طول دژنراسیون والرین برای ترمیم و رمیلیناسیون اعصاب محیطی ضروری نمی باشد. اما افزایش فیبرهای میلینه در گروه دریافت کننده هیستیدین mg/kg 400 در روز 42 نشان دهنده اثر بسیار مفید هیستیدین در ترمیم اعصاب محیطی می باشد.
    کلیدواژگان: هیستیدین، له شدگی تجربی، عصب سیاتیک، مطالعه رفتاری، هیستو پاتولوژی، موش صحرایی
  • هرمزد اورمزدی، نفیسه صنیع خانی، رامتین حدیقی، لامع اخلاقی، احمدرضا معمار، الهام رزمجو صفحات 212-216
    پیش زمینه و هدف
    ابتلا به توکسوپلاسموزیس در طول دوران بارداری در مادران فاقد آنتی بادی ضد توکسوپلاسما می تواند منجر به عوارض خطرناک و برگشت ناپذیری در نوزادان شود. توکسوپلاسموزیس همچنین در بیماران دچار نقائص سیستم ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی شیوع سرمی آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما گوندی در اهدا کنندگان خون به سازمان انتقال خون تهران بوده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی سرم 250 نفر (125 نفر زن و125 نفر مرد) از اهدا کنندگان خون در سازمان انتقال خون تهران در سال 1387به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از روش ELISA عیار آنتی بادی های IgG و IgM اندازه گرفته شد.
    یافته ها
    طبق نتایج بدست آمده از مجموع 250 نفر که 125 نفر آنان زن و 125 نفر مرد بودند، 132 نفر (52/8 درصد) دارای آنتی بادی IgG و 9نفر (3/6درصد) دارای آنتی بادی IgM بر ضد توکسوپلاسما گوندی بودند، از جمعیت مردان 48 درصد دارای آنتی بادی IgG و 5/6 درصد دارای آنتی بادی IgM بودند و از جمعیت زنان 60/8 درصد دارای IgG و 1/6 درصد IgM مثبت تشخیص داده شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    به دلیل این که در ایران بررسی خون های اهدا شده در سازمان انتقال خون از نظر توکسوپلاسما گوندی انجام نمی شود لذا مطالعات از این دست به سازمان انتقال خون در اهمیت دادن به این انگل خونی - نسجی در طراحی برنامه های غربالگری نقش هشدار دهنده دارد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندی، ELISA، سازمان انتقال خون
  • اسفندیار بالجانی، شاکر سالاری، صالح سلیمی، سمیرا صفری، الناز علوی، سمیه عبداللهی موحد صفحات 217-223
    پیش زمینه و هدف
    جمعیت جهان مسن تر می شود. با طولانی شدن عمر، رفتارهای ارتقاء سلامتی اهمیت بیشتری پیدا می کنند. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای ارتقاء سلامتی در سالمندان ارومیه و تعیین متغیرهای موثر بر شرکت سالمندان دراین فعالیت ها صورت گرفت است.
    مواد و روش کار
    این یک مطالعه توصیفی - مقطعی می باشد که در آن 242 نفر از سالمندان بالای 60 سال به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسش نامه مشتمل بر ویژگی های دموگرافیک، تعداد بیماری مزمن، وضعیت سلامت جسمانی، وضعیت سلامت ذهنی، رفتارهای ارتقاء سلامتی و غربالگری سرطان بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آنالیز رگرسیون چند متغیره تجزیه تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سن شرکت کنندگان36/ 8 ±67 /69 بود. از بین فعالیت های ارتقاء سلامتی اولیه (ورزش، کاهش کلسترول غذا، رژیم غذایی کم نمک و پرفیبر)، رژیم غذایی کم نمک با 4/64 درصد بیشترین و از غربالگری سرطان (ماموگرافی، پاپ اسمیر، معاینات پروستات، آزمایش خون مخفی مدفوع و معاینات پوستی)، آزمایش خون مخفی مدفوع با 7/27 درصد بیشترین رفتار ارتقاء سلامتی بودند. آنالیز رگرسیون نشان داد که وضعیت شغل، سطح تحصیلات، وضعیت سلامت روانی، سن و جنس عوامل پیشگویی کننده در انجام فعالیت های ارتقاء سلامتی سالمندان بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که غیر از کاهش نمک وکلسترول در رژیم غذایی، شرکت سالمندان در بقیه فعالیت های ارتقاء سلامتی اولیه و غربالگری سرطان در سطح پایین بود. به نظر می رسد آموزش همگانی و آموزش خانواده ها در مورد فواید رفتارهای ارتقاء سلامتی، شروع این آموزش ها در سنین پایین، در دسترس بودن خدمات و فاکتورهای محیطی دیگر می تواند شرکت در فعالیت های ارتقاء سلامتی سالمندان را افزایش دهند.
    کلیدواژگان: ارتقاء سلامتی، سالمند، غربالگری سرطان
  • سیامک پورعبدیان، محسن جانقربانی، جمشید خوبی، مینا تجویدی، ایرج محبی صفحات 224-234
    پیش زمینه و هدف
    علل مختلف ایجاد سرطان مثانه مورد بررسی قرار گرفت و دو هدف اصلی دنبال شد اول شناسایی مشاغل پرخطر برای سرطان مثانه و دوم بررسی مجدد مشاغلی که در مطالعات گذشته رابطه معنی داری با سرطان مثانه داشته اند.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه مورد - شاهدی با 300 مورد سرطان مثانه و 500 شاهد بیمارستانی مصاحبه گردید. افراد مورد و شاهد از نظر سن و جنس با هم همسان شده و اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه شغلی و سوابق مواجهه با ترکیبات شیمیایی از جمله آمین های آروماتیک جمع آوری گردید. سپس نسبت شانس (OR) و ضریب اطمینان 95 درصد مربوطه برای هر شغل با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک غیرشرطی محاسبه گردید.
    یافته ها
    پس از گروه بندی عناوین شغلی بر اساس استاندارد بین المللی طبقه بندی مشاغل(ISCO-08)، گروه های شغلی رانندگان اتوبوس، کامیون و وسائط نقلیه سنگین (05/92-3/1 CI= 95%، 3/11 OR=)، کشاورزان(7/15-3/2 CI= 95%، 04/6 OR=)، کارگران صنایع فلزی مانند جوشکاران و برشکاران (5/35-03/1 CI= 95%، 6 OR=)، خانم های خانه دار (3/34-04/1 CI= 95%، 9/5 OR=) و کارکنان ساختمانی (3/12-1/1 CI= 95%، 8/3 OR=) ارتباط معنی داری با افزایش خطر سرطان مثانه داشتند. در این مطالعه بین مشاغل کارگران صنایع نساجی، تولید رنگ، لاستیک، چاپ، چرم و کفش و افزایش خطر سرطان مثانه رابطه ای مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    رانندگان وسائط سنگین، کشاورزان، کارگران صنایع فلزی، زنان خانه دار و کارکنان ساختمانی از جمله کسانی هستند که خطر ابتلا به سرطان مثانه در آن ها با شغل رابطه داشته است. یافته های این مطالعه بایستی در مطالعات بعدی تست گردد، خصوصا مواجهه با عواملی مانند روغن های برشکاری و آمین های آروماتیک در کارگران صنایع فلزی و کشاورزان.
    کلیدواژگان: شغل، سرطان مثانه، آمین های آروماتیک
  • لیلا جلیلی، بختیار ترتیبیان، حسن محمدزاده، فرامرز ابراهیم پورآذر، بهزاد حاجی زاده صفحات 235-242
    پیش زمینه و هدف
    اگر چه مصرف ویتامین ها، کربوهیدرات ها قبل از فعالیت هایی چون دویدن و دوچرخه سواری برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی پیشنهاد شده است در مقابل، نتایج مطالعات دیگر آثار جزئی مصرف کربوهیدرات را بر سیستم ایمنی در مورد فعالیت های متفاوت شدید تا سرحد خستگی نشان می دهد. بدین منظور هدف ما بررسی تاثیر مصرف محلول عسل قبل از فعالیت هوازی بیشینه روی پاسخ دستگاه ایمنی در مردان جوان فعال می باشد.
    مواد و روش کار
    27 پسر دانشجوی ورزشکار داوطلب سالم با روش نمونه ی در دسترس با میانگین سنی 68/3±26/22 سال و حداکثر اکسیژن مصرفی 75/4±11/49(میلی لیتر /کیلوگرم/ دقیقه) انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه محلول، محلول نما و کنترل قرار گرفتند. در یک طرح دو سوکور آزمودنی ها در گروه های محلول و کنترل به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن 5 cc محلول عسل 12 درصد و در گروه محلول نما به همان میزان محلول نما دریافت نمودند. برای بررسی تغییرات لکوسیت ها (نوتروفیل ها و لنفوسیت ها، مونوسیت ها، ائوزینوفیل ها و کل لکوسیت ها) آزمودنی ها درگروه های محلول و محلول نما در آزمون هوازی بیشینه کوپر شرکت نمودند. نمونه های خونی در حالت پایه، بلافاصله و 2 ساعت پس از اتمام آزمون ورزشی جمع آوری شد و در آزمایشگاه تخصصی با تجزیه و تحلیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS، آمار توصیفی، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    به رغم افزایش معنی دار لکوسیت ها بلافاصله پس از فعالیت در گروه های محلول و محلول نما (001/0= p)، برگشت به حالت اولیه و پایه در گروه محلول سریع تر و معنی دار تر بود (004/0= p).
    بحث و نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که مصرف محلول عسل قبل از فعالیت هوازی بیشینه اثر مثبت و حمایتی بر روی دستگاه ایمنی مردان جوان فعال دارد.
    کلیدواژگان: محلول عسل، فعالیت هوازی بیشینه، دستگاه ایمنی، مردان جوان فعال
  • ساسان حجازی، علی غلامی، شاکر سالاری لک، حمیدرضا خلخالی، لیلا موسوی جهرمی صفحات 243-248
    پیش زمینه و هدف
    سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است. به لحاظ آماری و اپیدمیولوژیکی، سرطان های پیش از 15 سالگی، سرطان کودکان نام گرفته است و شایع ترین سرطان دراطفال، سرطان خون می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان بروز سرطان خون حاد در کودکان زیر 15 سال استان آذربایجان غربی انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی و با رویکرد گذشته نگر انجام شده است. در این مطالعه از نرم افزار16 Spss و آزمون های تی استودنت، کای دو، فیشر جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
    یافته ها
    در طی شش سال مطالعه تعداد 138 کودک مبتلا به سرطان خون حاد دراستان آذربایجان غربی تشخیص داده شده است، 78 بیمار (5/56 درصد) جنس مذکر و 60 بیمار (5/43 درصد) جنس مونث می باشد که نسبت جنسی بیماران برابر با 3/1 می باشد. میزان بروز شش ساله سرطان خون حاد 43/17 در یک صد هزار نفر می باشد که از 93/1 در سال 83 تا 51/3 در سال 86 متغیر است و بیشترین میزان بروز (03/25) در گروه سنی 0 تا 4 سال مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های مطالعه نشان می دهد، بروز بیماری طی سال های مورد مطالعه دارای الگوی افزایشی یا کاهشی منظ می نمی باشد و بروز نوع لنفوبلاستیک بیشتر از میلوبلاستیک می باشد (نسبت بروز برابر با 48/4) و همچنین میزان بروز بیماری در جنس مذکر بیشتر از جنس مونث می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان، بروز، سرطان خون حاد، لنفوبلاستیک، میلوبلاستیک
  • ابراهیم حسنی، علیرضا ماهوری، حیدر نوروزی نیا، حمید مهدی زاده، نازلی سپاسی صفحات 249-253
    پیش زمینه و هدف
    عوارض نورولوژیک به دنبال جراحی قلبی موجب افزایش مورتالیته و موربیدیته می شود. اگرچه میزان این عارضه در بیمارانی که تحت اعمال جراحی داخل حفرات قلب قرار می گیرند بالاتر است، مطالعات اخیر نشان داده اند که شیوع سکته مغزی پس از اعمال جراحی پیوند عروق کرونر نیز 4-1درصد می باشد. فاکتورهای پیش بینی کننده زیادی در مطالعات مختلف پیشنهاد شده است ولی صحت آن ها در جمعیت های مختلف به اثبات نرسیده است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی و مقطعی گذشته نگر پرونده های بیمارانی که پس از اعمال جراحی قلب باز دچار عوارض نورولوژیک شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. داده های دموگرافیک، سابقه هیپرتانسیون قبلی، دیابت ملیتوس، سکته قلبی و شرایط پیرامون عمل ثبت شد. تمامی موارد فوق از روی اسناد پرونده های بیماران در بیمارانی که عوارض عصبی آن ها به صورت علایم کلینیکی و پاراکینیکی و یا مشاوره های نورولوژیک در طی سه روز بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی، ثابت شده است به طور دقیق جمع آوری و ثبت شد.
    یافته ها
    در طی سه سال حدود 514بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. 21بیمار (08/4درصد) در مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه مشکلات نورولوژیک داشتند. حوادث عروق مغزی در 9بیمار (7/1درصد) و اختلالات شناختی در 12 بیمار (33/2درصد) ثبت شده بود، که از این افراد 5نفر (8/23درصد) سابقه دیابت ملیتوس و 9نفر (8/42درصد) سابقه هیپرتانسیون داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    عوارض نورولوژیک پس از اعمال جراحی قلب باز ممکن است حتی در بیماران کم خطر نیز دیده شود. مطالعات بیشتری برای ایجاد فن هایی برای جلوگیری و یا تخفیف این عوارض و یا پیش بینی احتمال آن در بیماران با ریسک بالا نیاز است.
    کلیدواژگان: عوارض نورولوژیک، جراحی قلب، حوادث عروق مغزی، اختلال شناختی
  • ناصر حوایی، ماندانا رضایی، اکرم آزاد، شهلا رفیعی صفحات 254-259
    پیش زمینه و هدف
    اختلال نوشتن رشدی یکی از انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان است. این افراد علی رغم داشتن هوش طبیعی و عملکرد بینایی، شنوایی، رفتاری، روانی و هیجانی مناسب در مهارت های نوشتاری مشکل دارند. نوشتن یک مهارت پیچیده بوده و عوامل متعددی در آن نقش دارند که یکی از این موارد عملکرد حسی- حرکتی دست شامل مهارت حرکتی، عملکرد حسی، قدرت گرفتن درشت و ظریف می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین عملکرد حسی حرکتی دست و مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی (همبستگی) تعداد 20 دانش آموز با اختلال نوشتن در رده سنی 9تا11 سال(3نفر دختر، 17 نفر پسر) به صورت غیر احتمالی وارد مطالعه شدند. عملکرد حسی - حرکتی دست از طریق آزمون های مهارت حرکتی مینسوتا، سمز وینستاین، دینامومتر و پینچ گاج و مهارت دست نویسی از طریق آزمون دست نویسی مینسوتا ارزیابی گردیده و در نهایت داده ها از طریق آزمون های آماری همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    ارتباط معنی داری بین مهارت حرکتی دست و حس لمس سبک/فشار با مهارت دست نویسی مشاهده گردید(05/0>P)، اما بین قدرت گرفتن درشت و قدرت گرفتن ظریف دست با مهارت دست نویسی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0
    بحث و نتیجه گیری
    مهارت دست نویسی ضعیف دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی می تواند در نتیجه عملکرد حسی حرکتی ضعیف دست آن ها باشد، بنابراین توصیه می شود از فن های حسی و حرکتی نیز در درمان این افراد استفاده گردد.
    کلیدواژگان: اختلال نوشتن رشدی، مهارت دست نویسی، عملکرد حسی، حرکتی دست
  • نادره رشتچی زاده، امیر قربانی حق جو، محمدحسین میرمومنی، مرتضی قاری قرآن، جابر هاشم زاده صفحات 260-266
    پیش زمینه و هدف
    آنزیم پاراکسوناز (PON 1) یکی از مهم ترین آنزیم های حذف کننده رادیکال های آزاد و از محافظ های اصلی لیپوپروتئین ها در برابر ترکیبات اکسیدکننده می باشد. مطالعه حاضر بررسی اثر تجویز عصاره آبی سیر را بر فعالیت این آنزیم مورد توجه قرار می دهد.
    مواد و روش کار
    20 راس موش صحرایی نر به روش غیرانتخابی به 2 گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه 1 هر موش به میزان 3 میلی لیتر عصاره آبی سیر به صورت داخل پریتونئال و گروه 2 (کنترل) در حجم مساوی سالین نرمال در شرایط یکسان دریافت نمودند. پس از مدت 7 روز خون گیری از موش های هر دو گروه و انجام آزمایشات مربوطه، فعالیت آنزیم های پاراکسوناز - آریل استراز، آنتی اکسیدانت تام، سطح مالون دی آلدهید سرمی و همچنین سطح پروفیل لیپیدی شامل کلسترول، تری گلیسیرید ̨HDL-C و C- LDLمورد سنجش قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاکی از افزایش معنی دار فعالیت آنزیمی پاراکسونازی و آریل استرازی٬ آنتی اکسیدانت تام سرمی و کاهش معنی داری در مقدار سرمی مالون دی آلدهید گروه مورد نسبت به گروه شاهد (05/0< P در تمامی موارد) می باشد. همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین فعالیت آنزیم PON با فعالیت ARYL (025/0p= و697/0r=) و نیز سطح سرمی HDL-C (006/0p= و794/0r=) مشاهده گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    عصاره آبی سیر به دلیل توانایی افزایش فعالیت آنزیم PON٬ کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و افزایش قدرت آنتی اکسیدانتی می تواند به عنوان یک ماده غذایی کاهش دهنده محصولات تنش اکسیداتو مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: عصاره آبی سیر، مالون دی آلدهید، پاراکسوناز، آریل استراز
  • نرگس رهنمایی زنوز، بهرام صمدی راد، محمدرضا امین پور صفحات 267-272
    پیش زمینه و هدف
    آسیب های چشمی یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به مراکز پزشکی قانونی است. این نوع آسیب ها بیشتر در افراد مذکر و جوان رخ داده و در صورت شدید بودن می توانند عوارض جبران ناپذیر یا ناتوان کنندهای به همراه داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی شاخص های دموگرافیک، علت آسیب و نتایج نهایی صدمات چشمی در مراجعین به مرکز پزشکی قانونی تبریز در سال های 85-84 است.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه توصیفی - مقطعی، 954 مصدوم با صدمات چشمی مراجعه کننده به مرکز پزشکی قانونی تبریز طی مدت 2 سال (85-84) بررسی شدند. مشخصات اپیدمیولوژیک و نیز علت و مکان آسیب چشمی و نیز نتیجه نهایی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    954 مصدوم با آسیب چشمی وارد مطالعه شدند. 710 (4/74درصد) بیمار مذکر و 244 (6/25درصد) بیمار مونث بودند. متوسط سنی افراد بررسی شده 49/13±58/31 (82-1) سال و شایع ترین گروه سنی 20 تا 30 سال بود. 690 (3/72درصد) بیمار تحصیلات زیر دیپلم داشتند. زدو خورد (8/65درصد)، تصادف رانندگی (5/23درصد)، ضرب و شتم توسط شوهر (5/9درصد)، ترومای شغلی (8/0درصد)، ترومای انفجار (2/0درصد) و سقوط (1/0درصد) علل آسیب چشمی بودند. 451 (3/47درصد) مورد در محل کار و 241 (3/25درصد) مورد در منزل دچار آسیب شدند. 4 (4/0درصد) بیمار دچار نابینایی و 13 (4/1درصد) بیمار دچار ضعف بینایی شدند.
    بحث و نتیجه گیری
    همانند سایر مطالعات، اغلب مصدومین در مطالعه فعلی مردان جوان بودند. ضرب و شتم سهم عمده ای از علل آسیب را به خود اختصاص داده بود.
    کلیدواژگان: آسیب چشمی، پزشکی قانونی، نابینایی، نزاع، تصادفات
  • اکبر سلیمان نژاد صفحات 273-279
    پیش زمینه و هدف
    شواهدی در ادبیات پژوهش وجود دارد که نشان می دهد هراس از مرگ در میان اختلال خودبیمارپنداری و اختلالات اضطرابی پدیده ای شایع است. با این حال هیچ مقایسه ای بین این اختلالات در میزان هراس از مرگ صورت نپذیرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان هراس از مرگ در اختلال خودبیمارپنداری و اختلالات اضطرابی می باشد.
    مواد و روش کار
    بدین منظور روش نمونه گیری دسترس، برای انتخاب 121 بیمار مبتلا به اختلال خودبیمارپنداری و اختلالات اضطرابی از میان کلیه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، به کار گرفته شد. مقیاس اضطراب مرگ، بر روی کلیه آزمودنی ها اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد در حالی که بیماران مبتلا به وحشت زدگی، اضطراب فراگیر و استرس پس از ضربه، هراس از مرگ را تجربه می کنند اما هراس از مرگ در این اختلالات به طور چشمگیری کم تر از آن چیزی است که در اختلال خودبیمارپنداری مشخص شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش می توانند در مفهوم سازی و درمان خودبیمارپنداری و اختلالات اضطرابی مورد نظر قرار بگیرند.
    کلیدواژگان: هراس از مرگ، هیپوکندریا، اختلالات اضطرابی
  • شهین طوبایی، حسن فراشبندی صفحات 280-285
    پیش زمینه و هدف
    مشکلات روان شناختی در بین بیماران با سردرد های مزمن بسیار شایع است. درصد زیادی از بیماران با سردرد میگرنی، افسردگی دارند. اختلالات اضطرابی نیز در بیماران با سردرد میگرنی شیوع زیادی دارد. هدف این مطالعه ارزیابی ویژگی های شخصیتی بیماران با سردرد میگرنی است.
    مواد و روش کار
    از بین بیماران مبتلا به سردرد میگرنی، به طور تصادفی 100 بیمار انتخاب شدند. در این مطالعه مقطعی بیماران توسط نورولوژیست و پرسش نامه IHS تشخیص میگرن داده شد. برای ارزیابی شخصیت بیماران از تست NEO استفاده گردید. بیمارانی که اختلالات روان پزشکی اساسی داشتند، از مطالعه خارج گردیدند. در ن هایت 86 بیمار مطالعه را کامل کردند.
    یافته ها
    از کل بیماران شرکت کننده، 67درصد زن بودند و 35درصد متاهل بودند. 45درصد تحصیلات دیپلم و یا بالاتر داشتند. متوسط سن بیماران 30 سال بود. براساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد که در بیماران میگرنی در هر دو جنس، ویژگی باز بودن به تجربه ها در هر دو گروه مردان و زنان، بیشتر از نرمال است. در مقایسه دو گروه زنان و مردان شرکت کننده، زنان در مقیاس عصبیت و هیجانی بودن و مردان در عامل باز بودن به تجربه ها نمرات بالاتری را کسب کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه، برخی شاخص های گروهB شخصیتی، در بیماران میگرنی بیش از بقیه ویژگی ها بود. هماهنگ با مطالعات قبلی، ممکن است بین ویژگی های شخصیتی و سردرد میگرنی ارتباط وجود داشته باشد. توجه به ساختار روان شناختی این بیماران می تواند در درمان و در پیش آگهی بیماری تاثیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: سردرد میگرنی، ویژگی های شخصیتی، پسیکوپاتولوژی
  • مسعود قربانعلی پور، احمد برجعلی، فرامز سهرابی، محمدرضا فلسفی نژاد صفحات 286-292
    پیش زمینه و هدف
    هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر اضطراب مرگ و سن بر فراوانی رفتار های ارتقاء بخش سلامتی بود.
    مواد و روش کار
    برای انجام این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی برای انتخاب 200 آزمودنی از میان جوانان (20 تا 35 سال) و سال خوردگان(60 سال یا بالاتر) به کار گرفته شد. پرسش نامه های اجرا شده شامل نیم رخ سبک زندگی ارتقاء بخش سلامتی و اضطراب مرگ بودند. پژوهش گران به منظور آزمون فرضیه هایشان از یک طرح بین گروهی 2 (جوانان در مقایسه با سالخوردگان) 2 (اضطراب مرگ بالا در مقایسه با فقدان اضطراب مرگ) تجزیه و تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی استفاده کردند.
    یافته ها
    اگرچه نتایج اثر معنی داری را برای سن نشان ندادند ولی اثر اضطراب مرگ معنی دار بود. اثر تعاملی اضطراب مرگ و سن نیز معنی دار بود. نتایج حاکی از آن بود که جوانان دارای اضطراب مرگ بالا در مقایسه با سالخوردگان دارای اضطراب مرگ بالا رفتار های ارتقاء بخش سلامتی بیشتری نشان می دهند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش حاکی از آن است که اضطراب مرگ عاملی تعیین کننده در فراوانی رفتار های ارتقاء بخش سلامتی در میان جوانان و سال خوردگان می باشد و افرادی که اضطراب مرگ بالایی دارند در مقایسه با افرادی که فاقد اضطراب مرگ می باشند بیشتر درگیر رفتار های ارتقاء بخش سلامتی می شوند.
    کلیدواژگان: سن، اضطراب مرگ، رفتار های ارتقاء بخش سلامتی
|
  • Dr Amir Amniattalab *, Dr Esmaeel Tamaddonfard, Siamak Cheraghian Pages 203-211
    Background and Aims
    Histidine is an essential amino acid. In this study, both histidine effect on nerve function index and histopathological changes in nerve regeneration process were evaluated in rats with crushed sciatic nerve.
    Materials and Methods
    57 rats were used to evaluate the sciatic nerve function index and to study the histopathological sciatic nerve sections stained with three methods. Effective factors in nerve regeneration like number of Schwann cells nucleus and myelinated nerve fibers were studied.
    Results
    There was a significant reduce in sciatic function index (p<0.05); a significant reduce in the case groups; and a significant increase in numbers of Schwann cells nucleus (p<0.05) in histidine 400mg/kg group compared with the control group(normal saline). In histidine 400mg/kg group, the numbers of myelinated nerve fibers on 42nd day increased significantly in comparision with days 14 and 28 (p<0.05).
    Conclusion
    It is revealed that in crush injuries, histidine in 400mg/kg dosage caused normal recurrence of sciatic nerve index. Recent researches have shown that during wallerian degeneration period the proliferation of Schwann cells is not necessary for regeneration and remyelination of peripheral nerves. But the increase of myelinated nerve fibers in histidine 400mg/kg group, on day 42 indicates the useful effect of histidine in peripheral nerve regeneration.
  • Dr Hormozd Ormazdi, Nafise Sanikhani *, Dr Ramtin Hadighi, Dr Lame Akhlaghi, Dr Ahmadreza Memar, Dr Elham Razmju Pages 212-216
    Background and Aims
    Toxoplasmosis invasion during pregnancy in mothers without anti-Toxoplasma antibodies can lead to irreversible effects on the fetus. This parasite is one of the most frequent opportunistic infections in immunocompromied patients. The aim of the current study was to determine the prevalence of t oxoplasma antibody in blood donors referring to Blood Transfusion Organization. Material s &
    Methods
    In this descriptive-cross sectional study, serum of 250 donors (125 women and 125 men) was chosen randomly from Blood Transfusion Organization and transferred to the Department of Parasitology, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences during 2007 -2008. The titer of IgG and IgM antibodies was examined by Double sandwich ELISA method.
    Results
    Among 250 serum sample s, 132 sample s (52.8%) had IgG antibody and 9 sample s (3.6%) had IgM antibody against Toxoplasma Gondii. Among men 48% had IgG antibody and 5.6% had IgM antibody. Among females 60.8% for IgG and 1.6% for IgM were positive.
    Conclusion
    Blood Transfusion Organization of Iran does not examine blood samples for t oxoplasma gondii. Thus, these researches help to consider toxoplasma g ondii for serological screening test.
  • Esfandiar Baljani, Dr Shaker Salari Lak, Dr Saleh Salimi *, Samira Safari, Elnaz Alavi, Somaye Abdollahi Movahed Pages 217-223
    Background and Aims
    The world population is aging. Health promoting behavior gains more importance when people live longer. The purpose of this study was to examine health promotion behaviors and cancer screening in older adults in Urmia.
    Materials and Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on 242 participants above 60 years old. The participants were selected based on purposive sampling method. Data questionnaire included demographic characteristics, number of chronic diseases, physical health status, mental health, health promotion and cancer screening. Descriptive statistics and stepwise multiple regression analysis were used to consider the factors that influenced health promotion activities in these individuals.
    Results
    The mean age of participants was 36/8±67/69. Among the primary health promotion activities (exercise, reducing cholesterol and low salt diet, high fiber), low-salt diet was the most adhered (64.4% of subjects). Among cancer screening practices including mammography, Pap smear, prostate examination, fecal occult blood testing and skin examination, the most practiced was occult blood testing (27.7% of subjects). Multiple regression analysis showed that occupation, education level, mental health, age and gender influenced conducting health promotion practices.
    Conclusion
    Except low salt intake and reducing diet cholesterol, other health promotion activities are far from the acceptable range. Public education for families about the benefits of health promoting behavior and availability of clinics and lab services may encourage older adults to engage in health promotion activities.
  • Siamak Pourabdian, Mohsen Janghorbani, Jamshid Khoubi *, Mina Tahjvidi, Iraj Mohebbi Pages 224-234
    Background and Aims
    This study investigated different causes of bladder cancer. We followed two chief objectives first to identify high-risk occupations in Isfahan and second to re-inspect occupations that were in relation with bladder cancer.
    Materials and Methods
    In this cross control study, 300 bladder cancer cases and 500 hospital controls were interviewed. The cases and controls were matched for age and sex; and demographic information, occupational history and exposure history to the chemical compounds such as aromatic amines were collected. Odds ratios (ORs) and corresponding 95% confidence intervals (CIs) were calculated by unconditional logistic regression for each occupation.
    Results
    After grouping job titles based on international standard classification of occupations (ISCO-08), there was a significant association for increased risk of bladder cancer among truck and bus drivers (OR=11.3), farmers (OR=6.04), Metal industry workers(OR=6), domestic housewives (OR=5.9), and construction workers (OR=3.8),. There was no significant relation ship between bladder cancer in workers and textile, paint, rubber, print, leather and shoe.
    Conclusions
    Truck and bus drivers, farmers, metal industry workers, domestic wives, and construction workers demonstrated a major association between occupation and elevated risk of bladder cancer. The findings of this investigation should be tested in the future studies, in particular since exposures to agents such as cutting fluids or aromatic amines in metal industry workers and farmers.
  • Leila Jalili *, Bakhtiar Tartibian, Hassan Mohammadzadeh, Faramarz Ebrahimpoor Azar, Behzad Hajizadeh Pages 235-242
    Background and Aims
    We investigated the effects of honey consumption before maximal aerobic exercise on the immune response in active young men.
    Materials and Methods
    Twenty seven active men (age: 22.26±3.68yr and VO2 max: 49/11± 4.75ml.kg-1.min-1) volunteered in this study. Subjects were randomly divided into honey (n=9), placebo (n=9) and control (n=9) groups. In a double blind study subjects consumed 12% honey (5cc/body weight) (honey group) or placebo (placebo group). For investigating the variation of blood leucocytes, subjects in honey and placebo groups participated in maximal aerobic exercise test (cooper test). Blood samples were taken at baseline (before ingesting honey or placebo), immediately, and 2 hours after exercise.
    Results
    The present study indicates that aerobic exercise in honey group has significant effect on blood leucocytes, lymphocytes, and neutrophils. However, increased levels of leucocytes in immediately post-exercise (p=0.001) significantly decreased in 2 hr-post-exercise (p=0.004).
    Conclusion
    This data indicates that consumption of honey before maximal aerobic exercise can improve the immune system function of active young men.
  • Dr Sasan Hejazi, Ali Gholami, Shaker Salarilak *, Hamid Reza Khalkhali, Leila Moosavi Jahromi Pages 243-248
    Background and Aims
    One of the major causes of mortality among children in developed and developing countries and the leukemia in children is the most common one. The aim of this study was to investigate the incidence rate of acute leukemia in West Azarbaijan.
    Materials and Methods
    A retrospective cross sectional study was conducted on acute leukemia patients diagnosed during 2003-2008. The data were analyzed by SPSS software and t-test, Chi Square test, and Fisher test.
    Results
    During six years of study, 138 children with acute leukemia were diagnosed in West Azarbaijan province. 56.5% were male and 43.5% were female (sex proportion was 1.3). Six-year incidence of acute leukemia is 17.43 in a hundred thousand people that have changed from 1.93 in 2004 to 3.51 in 2007 and the maximum incidence rate (25.03) was in 0-4 age group.
    Conclusion
    According to the finding of this study the incidence of increase or decrease of acute leukemia in West Azarbaijan was not regular and the incidence of lymphoblast was more than Myeloblastic (i ncidence proportion equals 4.48) and the disease was more common in males than females.
  • Ebrahim Hassani, Alireza Mahoori *, Heidar Noroozinia, Hamid Mehdizadeh, Nazli Sepasi Pages 249-253
    Background and Aims
    Neurologic complications following cardiac surgery result in increased morbidity and mortality. Although the incidence of overt squeal has traditionally been higher in patients undergoing isolated intracardiac procedures, recent studies show that the incidence of stroke for coronary artery bypass grafting (CABG), in the range of 1 to 4%. Postoperative cognitive deficits also are a source of morbidity and occur frequently even in low-risk patients undergoing cardiac surgery. Certain predictors have been validated in multiple studies but have not been validated in multiple populations.
    Materials and Methods
    In a retrospective descriptive cross-sectional study we evaluate d documents of patients who had neurologic complication after open heart surgery. Demographic data, the history of previous hypertension, diabetes mellitus, stroke, perioperative conditions such as pump time, serum cratinine, blood sugar, and hematocrit were recorded. All the data were collected in patients with neurologic complications that were confirmed by consult.
    Results
    Approximately 514 patients had open heart operation during May 2005-2007. Twenty one patients (4.08%) had neurologic problems during intensive care unit staying. Cerebrovascular accident occurred in 9 (1.7%) and cognitive disorders in 12 (2.33%) of patients. Five (23.8%) patients had history of diabetes mellitus, and nine (42.8%) patients had history of hypertension.
    Conclusion
    Neurologic complications can occur in low risk patients after cardiac anesthesia. Some predictors were postulated but the reliability of these criteria is not clear. Further research about techniques of preventing or mitigating cerebral injury or predictors particularly in high-risk patients is needed.
  • Naser Havaei *, Mandana Rezaei, Akram Azad, Shahla Rafie Pages 254-259
    Background and Aims
    Developmental dysgraphia is the one of learning disorders in school students. These people have problem in writing skills despite their normal intelligence and adequate visual, hearing, behavioral and psychological function. The purpose of this study was evaluating therelationship between hand sensory-motor function (including hand dexterity, sensory function, grip and pinch strength) and handwriting skill in school students with developmental dysgraphia.
    Materials and Methods
    20 school students aged 9 to 11years (3 girls and 17 boys) were participated non-randomly in this descriptive-analytic (correlational) study. Sensory-motor functions were evaluated via Minnesota manual dexterity, Semmes weinstein, dynamometer and pinch gauge tests and hand writing skill was evaluated via Minnesota handwriting test. Data were analyzed by statistical correlation and regression tests.
    Results
    There was a significant relationship between hand dexterity and light/pressure touch with hand writing (P< 0.05) but not about pinch and grip strength (P>0.05).
    Conclusion
    Poor hand writing of dysgraphia students is the result of their poor hand dexterity and sensory function. So the use of sensory-motor techniques in their treatment plan is suggested.
  • Dr Nadere Rashtchizadeh *, Dr Amir Ghorbanihaghjo, Dr Mohammad Mohsen Mir Momeni, Morteza Ghari Ghoran, Jaber Hashemzadeh Pages 260-266
    Background and Aims
    Paraoxonase 1 is one of the most significant enzymes scavenging of harmful free radicals and conserves blood lipoproteins against oxidant components. The present study aims to investigate the effects of aqueous garlic extract supplementation Paraoxonase 1.
    Materials and Methods
    Twenty normal rats which were divided randomly into two groups including 10 rats for each control and specimen groups. Specimen group received 3 ml of extract interperitoneally each day and the control group received normal saline in the same volume and condition during the experiment. After a week injection, routine blood analysis including Paraoxonase 1, Arylesterase activity, and lipid parameters were performed. Oxidant malondialdehyde and antioxidant (total antioxidant status) parameters were also measured.
    Results
    Serum total cholesterol (p<0.05), low-density lipoprotein (p<0.05) and triglyceride (p<0.05) levels were found to be significantly lowered, but Paraoxonase 1 (p<0.05), Arylesterase (p<0.05), and HDL (p<0.05) level increased after using the extract. Blood total antioxidant status (p<0.05) values were found to have increased and malondialdehyde (p<0.05) level decreased during this episode. There was a positive and significant correlation between PON and Arylesterase (p=0.025, r=0.697). The correlation between Paraoxonase 1 and HDL-cholesterol concentration was also significant and positive (p=0.006, r=0.794).
    Conclusion
    It was concluded that aqueous garlic extract supplementation increases Paraoxonase 1 and Arylesterase improves blood lipid profile and strengthens blood antioxidant potential. It also leads to a decrease in the level of malondialdehyde in blood samples which demonstrates reduced oxidation reactions in the body.
  • Narges Rahnamaei Zonooz *, Bahram Samadi Rad, Mohammad Reza Aminpour Pages 267-272
    Background and Aims
    The most common causes of referring to legal medicine centers are eye injuries. These injuries commonly occur in young men and may cause irreversible and disabling consequences. This study aims at providing epidemiologic data on eye injuries in Tabriz Legal Medicine Center during 2005-6. Methods & Materials: In an analytic descriptive cross sectional study 954 patients with eye injury were evaluated. Epidemiological, ethological characteristics, location of trauma and the final outcome were assessed.
    Results
    Nine hundred fifty four patients with eye injury were recruited. 740 patients (74.4%) were men and 244 patients (25.6%) were women. The mean age was 31.58±13.49 (1-82) years and the most prevalent age group was 20-30 years old. 690 patients (72.3%) were literate. Assault (65. 8%), traffic accident (23.5%), husband violence (9.5%), occupational trauma (0.8%), blast injury (0.2%), and fall (0.1%) were recorded. In 451 cases (47.3%) the injuries happened in work place and in 241 (25.3%) patients happened at home. Trauma led to blindness in 4 patients (0.45) and decreased acuity in 13 patients (1.4%).
    Conclusion
    The majority of injured patients were young males. The beatings and quarrels were the leading causes of physical injury.
  • Dr Akbar Soleimannejad * Pages 273-279
    Background and Aims
    Fear of death is a common anxiety disorder. The purpose of this study was comparing the degree of death fear in patients with hypochondriasis and anxiety disorders.
    Materials and Methods
    Convenience sampling method was used to choose 121 patients with hypochondriasis and anxiety disorders out of patients referring to health care centers. The fear of death was measured by Death Anxiety Scale. Data analysis was performed by covariance and post hoc test.
    Results
    The findings indicated that whereas patients with panic disorder, generalized anxiety disorder and post traumatic stress disorder experience fear of death but these symptoms are markedly less common than those with hypochondriasis.
    Conclusion
    The finding of this study are helpful in terms of the conceptualization and treatment of hypochondriasis and anxiety disorders.
  • Dr Shahin Toubaei *, Dr Hassan Farrashbandi Pages 280-285
    Background and Aims
    Psychological problems are prevalent among patients with chronic headache. A large percentage of those with migraine headache are depressed and many of them suffer from anxiety disorders. The aim of this study was assessing the personality traits in migraine patients.
    Materials and Methods
    We randomly selected one hundred patients with migraine headaches who referred to neurology clinics. In this cross-sectional research migraine headache was diagnosed by a neurologist and recorded by IHS questionnaire. To assess personality traits, we used NEO-FFI test. Patients with a major psychiatric disorder were excluded and eighty six subjects completed the study.
    Results
    OF all participants, 67% were female, 35% were married, and 45% high school or university graduates. The mean age was 30 years. Compared to normal population, obsessive traits were more common in migraineurs. Female had low scores in openness to experiences and male had low scores in neuroticism.
    Conclusion
    In accordance to previous studies, we found a relationship between personality traits and migraine considering psychological profile of patients that can affect the outcome and treatment of migraine.
  • Masood Ghorbanalipoor *, Dr Ahmad Borjali, Dr Faramarz Sohrabi, Dr Mohammad Reza Falsafinejad Pages 286-292
    Background and Aims
    The purpose of this study was to determine the effects of death anxiety and age on the frequency of health promoting behaviors.
    Materials and Methods
    Through random sampling 200 young (those who were 20–35 years of age) and older adults (those who were 60 years of age and older) were involved. Data gathering questionnaire included a health promoting lifestyle profile and death anxiety scale. The authors calculated a 2 (young adults vs. older adults) × 2 (death anxiety vs. no death anxiety) between-subjects factorial analysis of variance (ANOVA) and post hoc to test their hypotheses.
    Results
    Although ANOVA results did not yield a significant effect for age, the main effect of the death anxiety was significant. The interaction of the age and death anxiety was also significant. Result indicated that young adults with death anxiety compared to older adults with death anxiety showed high rate of health promoting behaviors.
    Conclusion
    The results show that death anxiety is a determinant factor on the frequency of health promoting behaviors in young and older adults. People with high death anxiety reported more health promoting behaviors than people with low death anxiety.