فهرست مطالب

مطالعات مدیریت گردشگری - پیاپی 11-12 (زمستان 1384 و بهار 1385)

نشریه مطالعات مدیریت گردشگری
پیاپی 11-12 (زمستان 1384 و بهار 1385)

  • 154 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/06/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شمس سادات زاهدی صفحه 1
    رشد سریع صنعت گردشگری در نیم قرن اخیر فشار روزافزون بر محیط زیست را در پی داشته است. یافته های تحقیقی حاکی از آنست که اولویت دادن به منافع اقتصادی ناشی از توسعه عنان گسیخته صنعت گردشگری موجب خدشه دار شدن اصول توسعه پایدار در جوامع مختلف شده و محیط زیست را با خطرات روزافزونی مواجه کرده است. متاسفانه هر دو بخش عمومی و خصوصی در تخریب محیط زیست دخیل بوده و توسعه اقتصادی را بر توسعه پایدار و متوازن مرجح دانسته اند. تحقیقات نشان داده اند اگر چه صنعت گردشگری بر اکولوژی متکی است اما در حفظ و حراست از آن موفق نبوده است. شواهد مثال فراوانی از صدمات اکولوژیکی و تخریب محیط زیست در اثر توسعه نسنجیده و بی رویه گردشگری وجود دارد. این حقایق موجب شده است که دوراندیشان و مصلحان اجتماعی به ویژه دانشگاهیان بر ضرورت آگاه سازی جوامع در مورد لزوم حفاظت از محیط زیست تاکید کنند و بر لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیداتی کارآمد و موثر برای جاری سازی حفاظت محیطی در سیاست های توسعه گردشگری و توقف روند تخریب اصرار ورزند. در این مقاله نیز بر اهمیت رعایت اصول توسعه پایدار در هر سه بخش دولتی، خصوصی و مدنی تاکید شده و به منظور نظارت بر فعالیتهای گردشگری الگویی جهت ارزیابی اثرات توسعه گردشگری بر محیط زیست ارایه شده است.
    کلیدواژگان: گردشگری پایدار، حفاظت محیطی، گردشگری شهری، گردشگری ساحلی، گردشگری کوهستان، ماتریس ارزیابی اثرات ردشگری
  • مهدی حقیقی کفاش، محمود ضیائی، قاسم جعفری صفحه 23
    گردشگری، فعالیت اقتصادی است که به دلیل ماهیت و ویژگی های خاص آن، فرصتهای مناسب برای ورود به عرصه تجارت بین المللی را فارغ از سطح توسعه یافتگی کشورها فراهم می آورد. درک این مهم باعث شده که از این فعالیت اقتصادی (که اساسا ماهیت خدماتی دارد) به عنوان صنعت یاد شود و بعد از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت جهان شناخته شود. در میان حوزه های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت 1 و زیر مجموعه های آن به دلیل قابلیت ها و مزیت های رقابتی آنها از توجهی دو چندان برخوردار شده و رشد شتابان را در میان سایر اشکال گردشگری از خود نشان می دهد. در ایران توسعه این حوزه از گردشگری آنطور که باید و شاید مورد توجه نهادهای متولی امر قرار نگرفته است و به تبع آن در سطح کسب و کار نیز مجموعه های خصوصی فعال و موفق پا نگرفته اند. تعداد قلیلی نیز که به این مهم پرداخته اند از شکوفایی اقتصادی و تداوم کسب و کار برخوردار نشده اند. پاسخ به چرایی و تبیین توسعه نیافتگی گردشگری درمانی 2 (به عنوان یکی از مهمترین بخش های گردشگری سلامت) به مفهوم فراگیر آن و شناخت و اولویت بندی عوامل مرتبط بر توسعه گرشگری درمانی موضوع و هدف این مقاله است. برای انجام این مهم ابتدا پرسشنامه ای متشکل از 25 عامل تاثیر گذار بر توسعه گردشگری درمانی، بر اساس نظر خبرگان و ادبیات تحقیق تنظیم شد. سپس پرسشنامه مذکور برای 85 نفر از دست اندرکاران حوزه گردشگری درمانی که به روش گلوله برفی شناسایی شده بودند، ارسال شد. نهایتا اولویت بندی هر یک از عوامل با استفاده از آزمون فریدمن به عنوان نتایج پرسشنامه ای تعیین گردید. یافته های تحقیق نشان داد که از دید دست اندرکاران کسب و کار گردشگری درمانی، سه عامل «برندسازی برای ایران در حوزه درمان»، «هماهنگی کامل نهادهای مرتبط با گردشگری درمانی» و «وجود نهاد بین بخشی متولی و سیاستگذار» به ترتیب حایز اولویت اول تا سوم در توسعه گردشگری درمانی کشور می باشند.
    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری سلامت، گردشگری درمانی، توسعه کسب و کار، عوامل مرتبط
  • حسین محمدی، فیروز رنجبر صفحه 41
    امروزه وابستگی گردشگری به آب و هوا در جایی که مسافرت به قصد تعطیلات و بر اساس آگاهی از جذابیت و قابلیت اطمینان از شرایط آب و هوایی انجام می گیرد، مشخص شده است. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی و مقایسه شرایط اقلیمی در طول سال برای گردشگری و گذران اوقات فراغت در شهر چابهار و شیراز می باشد. برای انجام این تحقیق از داده های مجموع بارش ماهانه، میانگین دما، میانگین ساعات آفتابی، میانگین سرعت باد، میانگین رطوبت نسبی، میانگین حداقل رطوبت نسبی و میانگین حداکثر دمای ایستگاه های چابهار و شیراز که به صورت ماهانه و در یک دوره آماری 40 ساله اخذ شده اند، استفاده شده است. روش انجام این تحقیق، بر اساس شاخص اقلیمی توریست میسکو ویسکی (TCI) می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد در شهر چابهار شرایط اقلیمی برای گذران اوقات فراغت و فعالیت های گردشگری در فصول سرد (زمستان و پاییز) مطلوب بوده و انجام این فعالیت ها در این فصول از نظر اقلیمی با مشکل مواجه نمی باشد. ماه های ژانویه و فوریه از نظر شاخص اقلیمی توریست بهترین زمان برای گردشگری و گذران اوقات فراغت در شهر چابهار می باشد. در شهر شیراز بهترین فصول برای گردشگری بهار و پاییز می باشد و ماه های آوریل، مه و اکتبر از نظر اقلیمی برای گردشگری دارای شرایط ایده آل می باشند.
    کلیدواژگان: شرایط اقلیمی، شاخص اقلیمی توریست، گردشگری، چابهار، شیراز
  • اکبر پورفرج، محمدحسین ایمانی خوشخو صفحه 57
    انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد، 1977). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف دیگر بناها و معماری هر مقصد که هم جزء میراث ها و هم یکی از برجسته ترین جاذبه های فرهنگی آن به شمار می روند، می توانند بر انگاره ی ذهنی گردشگران تاثیر گذار باشند. هدف از مقاله ی حاضر بررسی رابطه ی میان معماری ایرانی - اسلامی و انگاره ی گردشگران اروپایی واقعی از مقصد ایران و همچنین بررسی ساختار انگاره ی این افراد از معماری ایرانی - اسلامی است. برای بررسی دقیق تر این موضوع، پژوهشی حاضر بر معماری ایرانی - اسلامی دوره ی صفویه ی شهر اصفهان، یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری ایران، متمرکز شده است. مدل انتخابی و مورد استفاده ی این تحقیق، مدلی است که اچنر و ریچی در سال 1993 برای سنجش انگاره ی مقصد گردشگری ارائه کرده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، معماری ایرانی - اسلامی، نقش برجسته ای در شکل گیری انگاره ی گردشگران اروپایی از مقصد ایران داشته است و میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله مهم ترین و قابل توجه ترین مکان های این شهر در ذهنیت ادارکی گردشگران اروپایی محسوب می شوند. همچنین گردشگران اروپایی مهم ترین و برجسته ترین احساس خود در رابطه با معماری ایرانی - اسلامی را احساس شگفتی و معنویت ابراز کرده اند و معماری ایرانی - اسلامی را به لحاظ زیبایی شناختی زیبا دانسته و اشاره کرده اند که از نظر آنها دو عنصر کالبدی استفاده از هندسه و فضا دارای اهمیت ویژه ای در ادراک آنها هستند.
    کلیدواژگان: انگاره ی مقصد گردشگری، معمای ایرانی، اسلامی، مدل اچنر و ریچی، اصفهان
  • حمید ضرغام، بنفشه عطرسایی صفحه 81
    مطالعه، رفتار خرید صنایع دستی گردشگران به منظور شناخت الگوی رفتار خرید و ترجیح انتخاب گردشگران اروپایی در مقصد اصفهان علاوه بر تعیین عوامل اثر گذار بر این فعالیت، ضرورتی است که در این تحقیق بر اساس مدل سه وجهی مفهومی اوه (2007) مورد بررسی قرار گرفته است. مدل اوه، رابطه بین ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های سفر و ویژگی های محیطی / موقعیتی مقصد و هزینه کرد گردشگران برای خرید صنایع دستی را نشان می دهد. در این تحقیق، رابطه میان این سه ویژگی و هزینه کرد گردشگران برای خرید صنایع دستی در اصفهان با استفاده از فنون آمار استنباطی (ضرایب همبستگی کرامر و کندال بی) مشخص شده است. همچنین، ترجیحات خرید صنایع دستی گردشگران و عوامل مهم در ارزیابی صنایع دستی از نظر آنها با استفاده از داده های میدانی اولویت بندی گردیده است. نتیجه حاصل از این مطالعه پاسخگوی بسیاری از نیازهای برنامه ریزان و تصمیم گیران توسعه و ارتقای محصول صنایع دستی است.
    کلیدواژگان: عوامل جمعیت شناختی، رفتار خرید، صنایع دستی، گردشگر
  • نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری / مطالعه موردی: شهر رامسر
    زهره فنی، علی محمد نژاد صفحه 101
    هدف از این مطالعه، بررسی نقش مدیریت شهری در شناسایی توانمندی های گردشگری، برنامه ریزی و بهره برداری از جاذبه هاست. برای آگاهی از نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری رامسر به توزیع پرسش نامه بین گردشگران اقدام و سپس از روش های آماری برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده شده است. همچنین مطالعات اسنادی، مصاحبه و تصاویر برای دستیابی به اهداف و نتایج پژوهشی مورد تاکید بودند. در پایان با استفاده از مدل SWOT به تحلیل نقش عوامل درونی و بیرونی در مدیریت گردشگری شهری رامسر و ارایه راهبردهای مدیریتی مناسب برای توسعه گردشگری استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق، مشخص شد که شهرهایی مانند رامسر، دارای پتانسیل های مناسبی برای توسعه گردشگری اند، اما به علت ضعف های مدیریت شهری، عدم یکپارچگی مدیریت در بهره برداری پایدار از جاذبه ها، کمبود امکانات دسترسی و اطلاع رسانی، عدم همکاری و هماهنگی نهادهای گوناگون شهری، ناتوانی در تامین بهداشت و نظافت شهر و مشکلات مربوط به برنامه ریزی کاربری اراضی، بخش گردشگری نه تنها از توسعه پایداری فاصله گرفته بلکه روند منفی را طی می کند.
    کلیدواژگان: توسعه گردشگری، مدییت شهری، مدل SWOT، توانمندی ها و منابع گردشگری، شهر رامسر
  • مهندس مهدی راست قلم، مهندس بیژن خلیل مقدم صفحه 123
    امروزه رونق دهی کانون های گردشگری جهت فراخوانی محتوی توسعه به مناطق مستعد، در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ایران به دلیل تعدد و پراکنش جاذبه های گردشگری استفاده از این راهبرد در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. برای بهره مندی از ابعاد مثبت صنعت گردشگری، تحلیل شرایط موجود جامعه میزبان الزامی است. در این مقاله با استفاده از تحلیلی SWOT، مزیت ها و محدودیت های توسعه کانون های گردشگری در مناطق میزبان شهرستان شهرکرد مشخص و سپس با طیف لیکرت، وزن هر کدام از ارکان چهارگانه SWOT سنجیده شده است. نتایج نشان می دهد میزان محدودیت ها (شامل نقاط ضعف و تهدید) با امتیاز 69/57 در سطح بالاتری نسبت به میزان مزیت ها (شامل فرصت ها و نقاط قوت) با امتیاز 31/55 می باشد. اگرچه مولفه بوجود آمدن مراکز گردشگرپذیر در نقاط دیگر به عنوان مهمترین مولفه تهدید توسعه کانون های گردشگری مشخص شد اما به دلیل نامناسب بودن زیرساخت های گردشگری در مناطق میزبان مورد مطالعه، همین مولفه موجب تخفیف آسیب پذیری و تخریب طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا به عنوان مهمترین مولفه قوت توسعه کانون های گردشگری شده است.
    کلیدواژگان: گانون های گردشگری، تحلیل SWOT، شهرستان شهرکرد
  • معرفی پایان نامه / مریم منصوری
    صفحه 143
|
  • Shams -O- Sadat Zahedi Page 1
    Rapid and uncontrolled tourism development has exposed the fragile environment to an ever-increasing risk of degradation. Unfortunately, both public and private sectors have been working to the detriment of the environment. In fact, tourism development has interfaced with the original characteristics of the area upon which it relied for attracting tourists. This means that tourism industry although mostly is ecologically based, it is not ecologically sound. These facts have increased awareness of tourism impact on environment amongst academics and social sectors. The author believes that sustainable development principles must become more serious and applicable and all three sectors i.e. public, private and social sectors, should commit themselves to move towards sustainability of environment. The article ends with suggesting a general framework for assessing tourism impacts on environment in the hope of effective transition towards sustainability in planning and development of tourism industry.
    Keywords: sutainable tourism, enviranmental conservation, urban tourism, beach tourism, mountain tourism, tourism impact asseisment matrix
  • Mehdi Haghighi Kafash, Mahmud Ziaee, Ghasem Jafari Page 23
    Tourism is a economic activity due to its specific nature and characteristics, opportunities to enter international business regardless of their level of development to provide been given. It is important to understand that these. ..
  • Hoseyn Mohammadi, Firuz Ranjbar, Masoumeh Moghabel Page 41
    Nowadays, the effect of climatic conditions on tourism activities is obvious. The aim of this study is to evaluate impact of climatic conditions on tourism. ..
  • Akbar Pour Faraj, Mohammad Hoseyn Khoshkhu Imani, Reyhaneh Behbudi Page 57
    A destination image is 'the expression of all objective knowledge, impressions, prejudice, imaginations and emotion thoughts an individual or group might have of a particular place'(Lawson, baud, 1977).This concept is of great importance in tourism context as it can determine tourist' preferences and influence their behavior during all trip stages from pre-travel steps to post-travel ones. On the other hand destination's built environment, architecture and buildings which are considered as the most significant cultural attractions, can affect the tourist destination image formation. This study examines the relationship between Iranian-Islamic architecture and European's post-visitors Image towards Iran. The aim of this paper is also to study the various aspects of this image via a model proposed by Echtner and Ritchie in 1993. To be more precise, the study has focused on the Safavid buildings of Isfahan, a well-known Iran's tourist destination. Results of the study indicate that Iranian- Islamic architecture had a significant effect on European tourist image. According to findings, Naghsh-e -Jahan Square and Sheik Lotfollah mosque are considered as the most remarkable and memorable places in European's functional perception. Responses show that most of the respondents have expressed their affective image of Iranian• Islamic architecture by the words which connote wonder, admiration and economic activities caused is essentially the nature of the services to be remembered as the industry after the oil industry and automobile industry as the third world to be known. Among the different fields of tourism, health tourism, and subsets of its capabilities and advantages due to their attention have doubled and growth acceleration, among other forms of tourism shows. Iran tourism development in this field as it should perhaps focus has not been the custodian institutions and consequently the level of business in the private collection of active and feet have not been successful. Negligible number of which deal with this matter of economic prosperity and business continuity are not entitled. Answer and explain why the development of medical tourism (as one of the most important part of health tourism) and the concept of learning to understand and prioritize the factors related to health tourism development topic and purpose of this article. To do this important first questionnaire consisted of 25 factors affecting the development of medical tourism, based on literature research and expert were set. The questionnaires for these 85 practitioners from the field of medical tourism that snowball method was identified were sent. Finally, prioritize each factor using the Friedman test as the results of a questionnaire were determined. The findings indicated that the view of practitioners medical tourism business, three factors "for Iran in the field Brand treatment", "full coordination with related institutions, health tourism" and "exist institution between the part of trustee and agency policy" were greatly priority first to third of Iran in the development of medical tourism are.
    Keywords: Tourism, health tourism, Medical Tourism, Business development, Related Factors
  • Hamid Zargham, Banafsheh Atrsaai Page 81
    The purpose aims tostudy the craft purchase behavior of European tourists in Isfahan and identify the determinants factors of this activity. lnthis study, tourist's purchase is based on the three- dimensional, conceptual model of Oh(2007). This model shows the relationship among demographic attributes, travel features, destination's environmental/ contextual characteristics and rourist's expenditure on handicrafts. The relation between the first three factors and tourist's expenditure on handicrafts in Isfahan has been analyzed via inferential statistics and the items of each of those variables have been ranked according to their relation with the expenditure. Tourists· craft purchase preferences have been prioritized using descriptive statistics and their expenditure has been ev aluated.
    Keywords: Demographic factors, Purchase behavior, Handicrafts, Tourist
  • Zohreh Fani, Ali Mohammad Nejhad Page 101
    The purpose of this study is examining the role of urban management in recogruzmg tourism potential, planning and exploitation of attractions. 011P<::tinnPr, were selected amonz tourists for understanding of the and recreational activities in Chabahar and Shiraz. We used the total monthly precipitation and average temperature, sunshine hours, wind speed, relative humidity, minimum relative humidity and maximum temperature data of Chabahar and Shiraz stations monthly and in a forty- year time span. Mieczkowski tourism climate index was used for this research. The results of this paper showed that climatic conditions of Chabahar in cold seasons of the year (i.e. Autumn and winter) are suitable for tourism activities but during the warm seasons of the year (i.e.spring and summer) face limitations. According to tourism climate index, January and February are the best time of the year for tourism activities in Chabahar. The best seasons for tourism in Shiraz are spring and Autumn and April, May and October has ideal condition for tourism.
    Keywords: Climatic Conditions, Tourism Climate Index, Tourism, Chabahar, Shiraz
  • Mehdi Rast Ghalam, Bijhan Khalil Ghadam, Rasoul Heydari Page 123
    Today in third world's countries, tourism destination developing is the strategy to develop the suitable area. Existing and good distribution of tourism attractions makes this strategy is important, in iran. Analysis of condition host area for achieving positive tourism impacts is necessary. In this paper, the advantages and restrictions of developing of tourism destinations is distinguished by SWOT analysis. all of element's SOWT is evaluated by Likert rang. Results show that the score of restriction is 55.69 (include weakness and threat) and the score of advantage is 55.31(include opportunity and strength). therefore restrictions is over the advantages. Although the emerging of other tourism destinations is more important threat, but it causes to decrease vulnerability of the virgin nature and beautiful landscape as more important of developing tourism destination strength. because the tourism infrastructure is not available..
    Keywords: Tourism destination. SOWT analysis. Shahrekord distination