فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 10 (پاییز 1389)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 10 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • طیبه افضلی، شکوه تفرشی صفحه 1
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشهای غیر رسمی کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران انجام شده است.
    روش
    روش این تحقیق پیمایشی، جامعه آماری 400 نفر از کاربران و شیوه نمونه گیری آن تصادفی با طبقه بندی می باشد.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان می دهدکه 43 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 57 درصد درحد «کم وخیلی کم» سواد اطلاعاتی دارند. نتایج حاکی از آن است که 9/36 درصد کاربران درحد «خیلی زیاد و زیاد»و1/63 درصد در حد «کم وخیلی کم» کتابخانه را در کسب مهارتهای بازیابی اطلاعات موثر می دانند.از نظر کاربران مهمترین عامل افزایش توانایی مراجعان در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات «خودفراگیری (آزمون و خطا)»(4/51 درصد) بوده است. 84 درصد کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتی اشان در حد«خیلی زیاد و زیاد» دانسته اند.
    یافته ها بیانگر آن است که مهمترین اولویت های آموزشی سواد اطلاعاتی کاربران «آشنایی با منابع مرجع الکترونیکی» (3/74 درصد)و مهمترین موانع دستیابی به اطلاعات در کتابخانه «نداشتن ارتباط با سایر مراکز علمی» (3/46 درصد) بوده است.
    نتیجه گیری
    تحلیل نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرانی که «4بار و بیشتر»، به کتابخانه مراجعه می کنند(2/56 درصد)، بیشتر از سایرین و افرادی که «اصلا» به کتابخانه مراجعه نمی کنند(7/14 درصد) کمتر از سایرین در حد «خیلی زیاد و زیاد» دارای سواد اطلاعاتی هستند. همچنین می توان گفت با افزایش تعداد دفعات مراجعه به کتابخانه بر میزان سواد اطلاعاتی کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» افزوده می شود.
    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، کاربران، آموزش - کتابخانه های صدا و سیما
  • فهیمه باب الحوائجی، وحید آقاکیشی زاده صفحه 13
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و توانمندسازی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت. فرضیه اصلی پژوهش این بود که بین هوش هیجانی و توانمند سازی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی تبریز رابطه معنی داری وجود دارد. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان تبریز با نمونه 136 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید.و نمونه گیری به روش تصادفی انجام گرفت.برای بدست آوردن نتایج، دو ابزار برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت:پرسشنامه سنجش هوش هیجانی، براساس مدل و مقیاس هوش هیجانی بار-آن (شامل30سؤال برای سنجش هوش هیجانی کتابداران) و پرسشنامه سنجش توانمند سازی کتابداران طبق مدل نوکلئین و روهوتی(شامل 10سؤال برای سنجش توانمند سازی کتابداران)، که در بین نمونه آماری پژوهش توزیع شد و نتایج آن تجزیه و تحلیل گردید. سپس فرضیه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد آزمون قرار گرفتند. در نتیجه فرضیه های پژوهش تایید شدند و رابطه معنادار بین مؤلفه های هوش هیجانی و توانمند سازی جامعه آماری پژوهش مشاهده گردید. امتیاز نهایی هوش هیجانی5221/111بود که در محدوده (120-90) و سطح بالای مقیاس هوش هیجانی قرار داشت؛ و امتیاز نهایی توانمند سازی جامعه آماری با میانگین 6838/40 در محدوده (50-40) و سطح خیلی بالای توانمند سازی بود.درنهایت بین هوش هیجانی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان تبریز با توانمند سازی آنها رابطه معنی داری با ضریب همبستگی 404/0 و ضریب تعیین 163/0مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، توانمندسازی، کتابداران، مدیریت منابع انسانی، کتابخانه های دانشگاهی، تبریز
  • محسن سلک، اشرف سادات بزرگی صفحه 25
    هدف
    هدف این تحقیق، تعیین گرایش موضوعی مقالات مندرج در دو نشریه فصلنامه «کتابداری و اطلاع رسانی» و «فصلنامه کتاب»، تعیین تعداد مقالات و جنسیت پدید آورندگان و مدرک تحصیلی آنان و تعداد مقالات ترجمه و تالیفی ایندو نشریه در سالهای 1385و1386روش تحقیق: مجلات مورد بررسی در این پژوهش به روش پیمایشی بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی بود. روش پژوهش تحلیل محتواست که یکی از فنون تحلیل در پژوهش کیفی به حساب می آید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    270 عنوان از مقالات تالیفی و 26 عنوان ترجمه بوده اند و 259 نفر مرد و 170 نفر زن بعنوان نویسنده یا مترجم در پدیدآوردن مقالات شرکت داشته اند. بیشترین سهم را نویسندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد با تعداد 177 داشته اند. از لحاظ گرایش موضوعی مقالات، در فصلنامه کتاب، موضوع «کتابخانه ها و مراکز منابع» (13 درصد) بیشترین و «ساختمان و تجهیزات کتابخانه» (6/0 درصد) کمترین گرایش موضوعی مقالات را بخود اختصاص داده اند. در فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، موضوع «ذخیره و بازیابی رایانه ای اطلاعات» (5/18 درصد) بیشترین و«ساختمان و تجهیزات کتابخانه (5/0 درصد) کمترین موضوعات مورد توجه بوده اند.
    نتیجه گیری
    موضوع»ذخیره و بازیابی رایانه ای اطلاعات«(3/13 درصد) بیشترین گرایش موضوعی مقالات دو نشریه را داشته است و پس از آن»کتابخانه ها و مراکز منابع«(2/11 درصد) و»ارتباطات و فناوری اطلاعات«(8/10 درصد) قرار دارند. موضوع»ساختمان و تجهیزات کتابخانه«(6/0 درصد) نیز کمترین گرایش موضوعی مقالات را بخود اختصاص داده است. با استفاده از آزمون کای اسکوئر (X2) مشخص شد که هر دو نشریه از لحاظ پوشش موضوعی یکسان عمل کرده اند.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، مقالات مجلات، فصلنامه کتاب، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
  • سپیده قلم باز، سودابه قلم باز صفحه 41
    هدف
    سنجش و ارزیابی میزان آشنایی دانشجویان با مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن، از عوامل موثر و تعیین کننده در اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان جزیی از نظام آموزش از راه دور خواهد بود که، هدف مقاله حاضر است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام پذیرفت. از ابزار پرسشنامه به منظور گردآوری داده های پژوهش استفاده گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر 881/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از نظرات متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی، پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری، به دست آمد. حجم نمونه در پژوهش حاضر، نمونه گیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران، 356 نفر از میان 5000 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول، تعیین گردید. پرسشنامه مذکور بین 356 دانشجویی که به عنوان نمونه جامعه آماری در پژوهش حاضر تعیین گردیده بودند، توزیع گردید و 306 پرسشنامه به پژوهشگران عودت داده شد. بنابراین، حجم نمونه در پژوهش مذکور 306 دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور دزفول در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 انجام پذیرفت. با استفاده از جداول توصیفی و نیز جدول طیف (5 ارزشی) لیکرت، میانگین متغیرهای مستقل مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن مورد آزمون قرار گرفت. فرضیه ها و سؤالات اساسی پژوهش بر اساس فرمول های آمار استنباطی شامل؛ آزمون T تک متغیره، آزمون T همبسته و آزمون اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه های پژوهش به تایید رسیده اند. بر اساس داده های به دست آمده، میانگین مهارت های شبکه ای دانشجویان (96/1) و بر اساس t محاسبه شده (239/33) حاصل از آزمون T تک متغیره، مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول در سطح کمتر از حد متوسط برآورد گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش، رابطه معناداری را میان مهارت های اینترنت و استفاده از مجلات الکترونیکی از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد. همچنین؛ یافته های پژوهش، نشان داد، به دلیل وجود همبستگی بالا بین مهارت استفاده از مجلات الکترونیکی و مهارت های اینترنتی، ارتقاء یکی از این دو عامل، باعث ارتقاء دیگری شده و در نهایت، ارتقاء یکی از این دو عامل، تاثیر بسزایی در ارتقاء کل مهارت های شبکه ای دانشجویان پیام نور دزفول، خواهد داشت.
    نتایج پژوهش : نتایج پژوهش حاضر در زمینه مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن، در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول، وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد. میانگین تعلق گرفته به این مهارت اساسی که زیر بنای آموزش الکترونیکی، محسوب می گردد در پژوهش حاضر از حد متوسط نیز پایین تر برآورد گردیده است. نویسندگان با بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول به عنوان یک نمونه موردی از نظام آموزش نیمه حضوری و از راه دور، ضرورت برپایی دوره های آموزشی هدفمند و منظم مهارت های ICDL و آموزش مهارت های شبکه ای و اینترنتی را قبل از ثبت نام دانشجویان، پیشنهاد می نمایند. این امر می تواند به بستر سازی مناسب به منظور اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان یک رهیافت مناسب آموزشی و پژوهشی، انجامد.
    کلیدواژگان: آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، آموزش های نیمه حضوری، دانشگاه پیام نور دزفول، دزفول، مهارت های شبکه ای
  • حجت الله حسن لاریجانی، هدی سالارپور صفحه 59
    هدف پژوهش: تعیین میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجانمی باشد.
    روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است.
    جامعه مورد پژوهش: شامل 19 کتابخانه دانشگاهی شهر زنجان اعم ازدانشگاه های دولتی،آزاد،غیر انتفاعی و پیام نور می باشد.
    یافته های پژوهش: حاکی ازآن است که بیشترین امکانات سخت افزاری در کتابخانه ها شامل کامپیوتر، چاپگر، بلندگو، سی دی رایتر، تلفن و بیشترین امکانات نرم افزاری موجود شامل نرم افزار جامع کتابخانه CD-ROM آموزشی می باشد. بیشترین استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه های دانشگاهی، مربوط به کتاب الکترونیکی به صورت CD (6/52 درصد) و مجلات الکترونیکی (1/42 درصد) می باشد. در دو بخش فهرست نویسی و اطلاع رسانی (7/64 درصد) بیشترین میزان استفاده از فناوری اطلاعات مشاهده شد. فناوری اطلاعات بیشترین کاربرد را در کتابخانه های مورد مطالعه در جستجوی اطلاعات (100 درصد) و ذخیره و بازیابی (2/84 درصد) آن ها دارد و بیشترین استفاده پاسخ دهندگان از کامپیوتر(3/73 درصد) و شبکه های کامپیوتری (5/55 درصد) می-باشد. اکثر کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان دارای وب سایت هستند و به اینترنت نیز متصل می باشند. 68 درصد از پاسخ دهندگان امکانات موجود در این کتابخانه ها را جهت ارائه خدمات کافی نمی دانند و 60 درصد از کاربران تجهیزات فناوری بیشتری را طلب می کنند. به نظر پاسخ گویان عمده ترین مشکل استفاده از فناوری های اطلاعاتی عدم آموزش کافی (4/97) و نبود تجهیزات و امکانات مناسب (9/78 درصد) است و تقریبا«(4/47 درصد) مدیران کتابخانه ها دوره های آموزشی استفاده از فناوری اطلاعات را برگزار کرده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص فرضیه های تحقیق مشاهده می شود که در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان تجهیزات و امکانات فناوری اطلاعات به میزان کمی وجود دارد و همچنین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان زیر(50 درصد) می باشد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، کتابخانه های دانشگاهی، شهر زنجان، کتابداران، امکانات کتابخانه
  • سمیرا مروجی، احمد شعبانی، سمیه حسینی صفحه 71
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت موجود کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک با توجه به رسالت و خط مشی، بودجه، فضا و تجهیزات، مجموعه، نیروی انسانی، خدمات و فعالیت ها، ترویج خدمات کتابخانه و ارتقای یادگیری،و مقایسه نتایج حاصل با استانداردهای کتابخانه های مدارس است.
    روش
    پژوهش حاضر به روش پیمایشی و از نوع توصیفی است که به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه بهره جویی شد.
    یافته ها
    از 34 کتابخانه مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک، 4 کتابخانه از پاسخگویی به پرسشنامه اجتناب نمودند. پژوهش بر حسب 30 پاسخنامه دریافتی با استفاده از نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان داد که کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک در زمینه رسالت و خط مشی 66/67 درصد، بودجه 68/66 درصد، فضا و تجهیزات 33/88 درصد، مجموعه 50 درصد، نیروی انسانی 11/91 درصد، خدمات و فعالیت ها 99/59 درصد، ترویج خدمات کتابخانه و ارتقای یادگیری 70 درصد، با استانداردهای کتابخانه های مدارس مطابقت دارند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت این کتابخانه ها ارائه گردید.
    کلیدواژگان: اراک، استانداردها، کتابخانه های آموزشگاهی، کتابخانه های مدارس، مراکز پیش دانشگاهی
  • یعقوب نوروزی، مهدی تلخابی، مهدی علیپور حافظی صفحه 81
    هدف
    هدف این پژوهش، بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه اراک دراستفاده از اینترنت می باشد. بعلاوه تفاوت رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی در حوزه های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی، و ارتباط عواملی همچون مهارتهای رایانه ای با رفتار اطلاع یابی، رابطه جنسیت با میزان استفاده آنان را نیز مورد مطالعه قرار دهد.
    روش شناسی: روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده، جامعه مورد مطالعه، اعضای هیات علمی دانشگاه اراک و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین اهداف جستجوی اطلاعات توسط اعضای هیات علمی، اهداف پژوهشی، آموزشی و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی می باشد، بیشترین استفاده از مجلات الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی است. وب، پست الکترونیکی و اتاق های گفتگو به عنوان مهمترین امکانات اینترنت و موتورهای جستجو، نشانی منابع اطلاعاتی و ابرموتورهای جستجو کارآمدترین ابزار جستجو می باشد. همچنین جستجوی پیشرفته، جستجوی کلیدواژه ای و جستجوی ساده پرکاربردترین شیوه های جستجوی اطلاعات در اینترنت هستند. ترافیک شبکه و پایین بودن سرعت اینترنت و عدم دستیابی به اصل مدرک از عمده مشکلات استفاده از این فن آوری می باشد.
    نتایج
    رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی در حوزه های مختلف متفاوت است. بین نوع منابع اطلاعاتی مورد استفاده و متغیر مهارتهای زبانی و بین میزان استفاده اعضای هیات علمی از اینترنت با متغیر جنسیت ارتباط معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: رفتار اطلاع یابی، اینترنت، اعضای هیات علمی، دانشگاه اراک
  • مهردخت وزیرپور کشمیری، عاطفه نوری زاده قصری صفحه 93
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش بررسی نگرش مدیران کتابخانه های تخصصی دولتی شهر تهران درخصوص خرید و تهیه منابع الکترونیکی است. همچنین به بررسی وضعیت موجودی منابع الکترونیکی، نحوه خرید و تهیه آنها و مشکلات تهیه منابع الکترونیکی در کتابخانه های تخصصی نیز پرداخته شده است.
    روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی- توصیفی می باشد. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه بوده و نرخ پاسخگویی 70 درصد بوده است. جامعه مورد پژوهش شامل 86 نفر از مدیران کتابخانه های تخصصی دولتی شهر تهران می باشد. برای انجام این پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد و آزمون های تی استیودنت و آنالیز واریانس جهت تایید و یا رد فرضیه های پژوهش به کار گرفته شدند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان دادند که بیش از 50 درصد مدیران کتابخانه های تخصصی دولتی شهر تهران نگرش مثبتی نسبت به منابع الکترونیکی و نیز نسبت به تهیه و خرید منابع الکترونیکی دارند. بر اساس نتایج آزمون فرضیه های پژوهش، میان سن مدیران و نگرش آنها نسبت به منابع الکترونیکی و نیز تهیه و خرید منابع الکترونیکی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقه مدیریت مدیران و نگرش آنها نسبت به خرید و تهیه منابع الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج به دست آمده بیانگر این است که، در مجموعه 10 کتابخانه هیچگونه منبع الکترونیکی وجود نداشته، 28 کتابخانه نیز هر سه مورد منبع الکترونیکی را دارا می باشند. در اکثر کتابخانه های تخصصی شهر تهران برای تهیه و خرید هر سه نوع منبع الکترونیکی کمتر از 10 درصد بودجه کتابخانه اختصاص داده می شود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت که با مرتفع شدن مشکلات تهیه منابع الکترونیکی که عمده ترین آنها هزینه خرید منابع الکترونیکی و نیز هزینه خرید تجهیزات لازم برای استفاده از این منابع و سپس تصمیم گیری در خصوص انتخاب نوع منبع الکترونیکی می باشد، می توان شاهد افزایش خرید این منابع در کتابخانه های تخصصی و نیز اختصاص بودجه ای بیش از «کمتر از 10 درصد بودجه» خواهیم بود.
    کلیدواژگان: منابع الکترونیکی، خرید منابع الکترونیکی، کتابخانه های تخصصی دولتی، نگرش
|
  • T. Afzali, S. Tafreshi Page 1
    Purpose
    This research has been done with the aim of determining the role of informal instructions of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) libraries on the promotion of the user's information literacy.
    Methodology
    To do this, the survey method was used. The population of this investigation has been 400 users who selected as sample size using stratified random sampling.
    Findings
    According to the findings, the level of information literacy of 43% of users was high and moderate and 57% of them were at least and less level. Based on the 36.9% of the user's view points, the library is very effective in teaching information retrieval skills. On the other hand, 63.1% of users have told that the library has been very efficient in obtaining information retrieval skills. The results of the research indicates that "the self-learning" (trial and error) (51.4%) was the most important factor in increasing the user's ability on having availability to the information literacy skills. 84% of the users with the high information literacy have known the effectiveness of the library in responding to the information requirements. In addition, the most important instructional priority for the user's information literacy is the familiarity with the electronic references (73%). At last, the most important obstacle hindering the availability to the information in the library is the lack of any relationship with the other scientific centers (64.3%).
    Conclusion
    The results of this investigation indicate that the users with the high information literacy used frequently the library for their information requirements. Also, according to the user's viewpoints for junior college students, the library is more effective on acquiring information retrieval skills.
  • F. Babolhavaeji, V. Aghakishizadeh Page 13
    Purpose
    This research aims to survey the relationship between librarian's emotional intelligence and empowerment, who work in Tabriz academic libraries.
    Methodology
    For attaining this goal, we have used two research instruments, that included two questionnaires, Bar-On EI Scale and Model (consist of 30 questions for Emotional Intelligence Measurement), Nokelainen and Ruhotie Empowerment Model, consist of 10 questions for Empowerment Measurement. These questionnaires were distributed among 136 samples, who were working in Tabriz universities. Then, results of measurement have been analyzed using statistical descriptive and inferential methods (Pearson’s Correlation Test and Linear Regression).
    Findings
    According to the findings, there is a significant relation (0.404 Pearson Correlations and 0.163 R Square) between EI and Empowerment of academic librarians in Tabriz. The score of EI has been attained 111.5221, which in comparison with scale (90-120) is high. And, the score of librarian's empowerment has been attained 40.6838. This score in comparison with scale (40-50) is very high.
    Conclusion
    This research is the first report to collect data relating to librarian's emotional intelligence and empowerment in Iran.
  • M. Sallak, A. Bozorgi Page 25
    Purpose
    This research aims at determining the subject distribution of articles published in "Faslname-ye Ketab" and "Library and Information Science" quarterlies in 2006 and 2007, the number of written and translated articles, sex of the article authors and their educational degrees.
    Methodology
    The journals were studied via the survey method in the form of content analysis. To collect the needed data, several checklists have been used. The descriptive statistics are used for data analysis.
    Findings
    Totally, subjects "libraries and resource centers" and "computerized information storage and retrieval" were the highest subject tendencies, while subject "library building and equipment" was less considered in articles.
    Conclusion
    Using chi-square (x2), it was concluded that both journals had the same performance in terms of subject coverage.
  • Se. Ghalambaz, So. Ghalambaz Page 41
    Purpose
    The aims of this study is to test and evaluate the student's familiarity with network skills which can be considered as effective and determinant factors in the implementation and execution of e-learning in Payam-e Noor University.
    Methodology
    It was done using descriptive survey method. In order to gather the desirable data, a researcher-made questionnaire was used. The sample size composed of 356 students of Payam-e Noor University of Dezful. Data analysis was done using SPSS software (version 14).
    Findings
    The network skills of the students were estimated in a level less than the average limit. The findings also showed a significant relationship between internet skills and using e-journals.
    Conclusion
    It was recommended that it is necessary to hold the purposeful and systematic user education programs for training ICDL and internet skills before the registration of the students in order to provide a suitable bed for the implementation and execution of e-learning in Payam-e Noor University.
  • H. Hassan Larijani, H. Salarpoor Page 59
    Purpose
    This study aims to do an investigation into the level of information technology application in academic libraries located in Zanjan.
    Methodology
    The research method used descriptive survey. The research society includes 19 Zanjan academic libraries.
    Findings
    The most hardware facilities in the library include computer, printer, speakers, CD writer, the phone and most software facilities are the comprehensive software library and instructional CDs. The highest use of electronic resources in the libraries was related to the electronic CD (52.6%) and electronic journals (42.1%). The most usage of information technology (IT) has been observed in two parts of cataloging and information services (64.7%).
    Conclusion
    Generally, information technology equipment and facilities have been used in the libraries at low level, and also the level of application of information technology in Zanjan academic libraries is under 50%.
  • S. Moravveji, A. Shaabani, S. Hossein Page 71
    Purpose This research aims to study the status of pre-university centers’ libraries in Arak in terms of mission and policy, budget, space and equipment, library collection, staff, services and activities, promotion of library services and learning in comparison with the School Library Standards.
    Methodology
    The method used is descriptive survey and for collecting the data the questionnaire was used. It was sent to all 34 pre-university centers and 30 copies were returned. For analyzing the data, SPSS software was utilized.
    Findings
    The findings showed that totally, pre-university centers’ libraries in Arak have observed the School Library Standards in mission and policy 67.66%, budget 66.68%, space and equipment 88.33%, library collection 50%, staff 91.11%, services and activities 59.99%, promotion of library services and learning 70%.
    Conclusion
    Emphasizing that status quo of the libraries can be better than current condition, some suggestions for improving the status of these libraries were presented.
  • Y. Noruzi, M. Talkhabi, M. Alipour-Hafezi Page 81
    Purpose
    The main object of this research is to evaluate information seeking behavior of Arak University faculty members in using the Internet. Furthermore, this research examines differences between information seeking behavior among humanities, natural sciences, engineering and agricultural science; as well as examines relation between factors such as computer skills and its impact on information searching behavior; sexuality and its relation with the rate of computer using.
    Methodology
    The research method in this research is survey method. The faculty members of Arak University constitute the popularity of this research. Also, questionnaire is the research's information gathering tool.
    Findings
    The findings of research showed that most important aim of information search among faculty members are research purpose, educational and updating special information, and most uses belong to electronic magazines and databases. Web, e-mail and chat rooms are most important possibilities of Internet, and search engines, address of information sources and metasearch engines are the most effective search tools. Also, advanced searching, keyword searching and simple searching are most using methods for information searching in the Internet. The network traffic and low speed of Internet are main difficulties in using of this technology. Furthermore, they mentioned that the network traffic, low speed of accessing to the Internet and the lack of access to the original files are their main challenges in using the Internet technology.
    Conclusion
    The information seeking behavior of faculty members are different. There is a significant relation between information resources and verbal skill variables, and also between the rate of using the Internet and sex variable.
  • M. Vazirpour Keshmiri, A. Nourizadeh Ghassry Page 93
    Purpose
    The main purpose of the present research is to investigate the attitude of the governmental special library managers toward the purchasing electronic resources. To achieve this purpose, the state of the art of electronic resources and problems of preparing and the way of providing them were investigated.
    Methodology
    The research population consisted of 86 Tehran special governmental library managers, and 60 managers replied the questionnaire. Questionnaire was used to gather the data. To analyze them, descriptive and inferential statistics, T test and ANOVA were employed. Also, Excel 2003 and SPSS software were used to analyze the statistics.
    Findings
    The findings of the research indicated that more than 50.57% of managers have had positive attitude towards electronic resources and providing and purchasing of them. The results showed that although there are some electronic resources in majority of special libraries, but according to the growth of electronic resources in the world libraries and their advantages, the amount of electronic resources in the above mentioned libraries should be continuously increased.
    Conclusion
    The most important problems affecting preparing electronic resources are high cost of purchasing electronic resources as well as needed equipments, and weak policy for selection of different electronic resources. By increasing the budget of their libraries (at least more than 10% of budget), they can afford to buy and prepare electronic resources and their equipments more adequately and efficiently.