فهرست مطالب

تحقیق در علوم دندانپزشکی - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1387)

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه سرلتی، نسترن پارساپور صفحه 9
    سابقه و هدف
    تحقیقات اخیر حاکی از پروگنوز ضعیف درمانهای پریودنتال در نواحی فورکیشن است وعلت آن را عدم کارآیی وسایل پریودنتال موجود در تمیز کردن فورکیشن های باریک می دانند..
    هدف
    با نوجه به این مساله که تحقیق خاصی در این رابطه در ایران وجود ندارد لذا تصمیم گرفتیم که به بررسی عرض ناحیه ورودی فورکیشن در دندانهای مولر فک پایین دریک نمونه از نژاد ایرانی بپردازیم.
    مواد و روش ها
    نمونه های مورد مطالعه شامل 35 دندان مولر فک پایین کشیده شده بودند، که دندانها در ناحیه فورکیشن باکال توسط دو نفر پریودنتیست توسط قلم گرافیت با نوک 5/0 میلیمتر علامتگذاری شدند که به تایید سه نفر پریودنتیست دیگر رسید.سپس دندانها از سطح باکال توسط اسکنر سونی اسکن شدندو با استفاده از نرم افزار های فتوشاپ و Correll، با دقت1/0 میلیمتر و بزرگنمایی5/12% عرض ورودی فورکیشن در آنها اندازه گیری شد.این اندازه گیری برای هر دندان دو بارو توسط دو پریودنتیست تکرار گردید. برای متغیر مورد بررسی آماره های توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، میانه، مد، ماگزیمم متغیر، مینیمم متغیر، چندک 95% (Confidence Interval)محاسبه گردیدو سپس از آزمون T-Student برای نمونه های جفت شده paird samples T- test)) برای آنالیز اختلاف اندازه گیری بین بار اول و دوم استفاده گردید. نتایج آزمونها در سطح معنی داری 05/0 گزارش شده اند.
    یافته ها
    در این تحقیق میانگین عرض ورودی فورکیشن مولرهای فک پایین طبق اندازه گیری انجام شده توسط مشاهده کننده اول3/1 میلیمتر و طبق اندازه گیری مشاهده کننده دوم 27/1میلیمتر بود که این دو اندازه گیری نشان دهنده اختلاف آماری معنی داری نمی باشد(42/0=P).
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهند که با در نظر گرفتن اندازه های پهنای کورتها و قلم های اولتراسونیک موجود در بازار این وسایل کار آیی لازم در Debridement ورودی فورکیشن در مولرهای فک پایین در این نمونه از نژاد ایرانی را دارند.
    کلیدواژگان: مولرهای فک پایین، فورکیشن باکال، ورودی فورکیشن
  • سیده زهرا شاه نعمتی، ناصر ولایی، حجت الله فانی صفحه 14
    سابقه وهدف
    با توجه به اهمیت اضطراب دانش آموزان درجلسه امتحان برموفقیت تحصیلی آنها وپیشرفت تحصیلی وبا وجود عدم گزارشات قانع کننده ای از تحقیقات تایید شده ی ارزشیابی تکوینی منظم، این تحقیق به منظور بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی منظم با روش متعارف (ارزشیابی پایانی) این تحقیق روی دانش آموزان کلاس اول دبیرستان در سال 88-87 انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    تحقیق به روش تجربی انجام گرفت. کلیه دانش آموزان دوکلاس اول دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا میزان پیشرفت تحصیلی با انجام یک آزمون ومیزان اضطراب با استفاده از پرسشنامه استاندارد TAI ومیزان خلاقیت با استفاده از پرسشنامه خلاقیت عابدی دانش آموزان تعیین گردید. دانش آموزان دوکلاس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. یک درس بوسیله یک معلم و مطابق سرفصل های تدوین شده آنها انجام گرفت وارزشیابی تکوینی منظم بعد از هر 2 جلسه برای گروه آزمایش انجام گرفت. ودر پایان از هردو گروه ارزشیابی به عمل آمد. سوالات وروزهای برگزاری کلاس ونیز رفتار با دانش آموزان در 2 کلاس مشابه بودند. تاثیر روش ارزشیابی تکوینی بر 3 شاخص پیشرفت تحصیلی، اضطراب امتحان و خلاقیت اندازه گیری و با آزمون من یوویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد دانش آموزان کلاس کنترل 32 نفر و گروه آزمایشی 31 نفر بودند میزان پیشرفت تحصیلی اولیه، اضطراب، خلاقیت دانش آموزان 2 گروه مشابه بود.میزان خلاقیت گروه کنترل 141.06 ± 14.74 و در گروه آزمایش 146.12 ±13.7، (P< 0.2) و میزان پیشرفت تحصیلی گروه کنترل در خاتم تحقیق برابر13.43 ± 3.56. در گروه آزمایش برابر 15.54 ± 3.97 (P < 0.03). ومیزان اضطراب گروه کنترل 47.03 ± 13.98 ودر گروه آزمایش 41.29±7.79 بود (P<0.05). نتیجه گیری وتوصیه ها : به نظر می رسد ارزشیابی تکوینی منظم موجب کاهش اضطراب امتحان وبهبود پیشرفت تحصیلی می شود اما تاثیری در خلاقیت فراگیران ندارد
    کلیدواژگان: ارزشیابی تکوینی منظم، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، پرسشنامه TAI، پرسشنامه خلاقیت عابدی
  • غلامحسین رمضانی، سحر صدفی کوچه باغی، مهندس ناصر ولایی، محمود قاسمی، مسعود رضایی صفحه 22
    سابقه و هدف
    با توجه به فراوانی پلاک دندانی و عوارض شناخته شده آن پیدا کردن روشی برای کنترل و کاهش آن از اهمیت زیادی برخوردار است و همچین ادعای شرکت سازنده مسواک دستی Pulsar مبنی بر اینکه این مسواک به علت داشتن حرکات ریز نبضی قادر به برداشت بهتر پلاک دندانی است و عدم وجود گزارشی از موثر بودن این مسواک در زمان بررسی و به منظور مقایسه تاثیر مسواک دستی Classic با مسواک دستی Pulsar بر برداشت پلاک دندانی این تحقیق روی کودکان دختر 12 ساله یک مدرسه غیرانتفاعی و یک مدرسه دولتی در سال 1386 در تهران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع Cross over روی 24 نفر (48 نمونه) انجام گرفت. میزان پلاک اولیه آنها با شاخص تغییر یافته Turesky تعیین و دانش آموزان دو مدرسه بطور تصادفی به گروه های مورد و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد ابتدا مسواک Classic ساخت شرکت Oral-B و در گروه مورد ابتدا مسواک Pulsar ساخت شرکت Oral-B به مدت سه هفته داده شد ضمن اینکه هیچ گونه آموزشی به گروه ها داده نشد. میزان پلاک در آخر دوره کماکان به همان روش تعیین و پس از دو هفته Wash out جای گروه ها تغییر کرد و میزان پلاک اولیه و ثانویه مجددا تعیین شد، تغییرات پلاک در داخل هر گروه با آماره ویلکاکسون و بین دو گروه با آماره من یوویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی تعداد 24 نمونه انجام گرفت. میزان اولیه و ثانویه پلاک در دو گروه مشابه بود. تغییرات میزان پلاک در گروه مسواک Classic برابر 43/0±25/0- با 17 درصد کاهش(01/0>P) و در گروه Pulsar برابر 55/0±1/0 با 9/7 افزایش (2/0>P) و تغییرات در دو گروه به لحاظ آماری معنی دار بود (07/0>P). میزان پلاک افزایش یافته در گروه Classic، 25 درصد و در گروه Pulsar، 50 درصد (07/0>P)بود. نتیجه گیری و توصیه ها :به نظر می رسد مسواک Pulsar بر خلاف ادعای کارخانه سازنده قادر به برداشت بهتر پلاک دندانی در کودکان نمی باشد. توصیه می شود افراد مشابه در افراد بزرگسال انجام گیرد.
    کلیدواژگان: پلاک میکروبی - مسواک Classic، مسواک Pulsar
  • بهنام بهلولی، حسین تفضلی شادپور، مجتبی صالحی صفحه 28
    سابقه و هدف
    دندانهای مولر سوم شایعترین دندانهای نهفته می باشد و عوارض متعددی به دلیل نهفتگی انها ایجاد می شود که شامل پری کرونیت و کیست وتومورهای ادنتوژنیک و درد وشکستگی فک میباشد به همین دلیل در اکثرمواری رای به جراحی وخارج کردن انها داده میشود.دو روش متداول جراحی به روش فلپ پاکتی وفلپ مثلثی میباشدوبا توجه به شیوع بالای نهفتگی دندان عقل وجراحی انها دراین مطالعه سعی شده است تا تاثیر این دو فلپ بر عوارض وعمق پاکت در دیستال دندان هفت بررسی شود
    مواد وروش ها
    این تحقیق به صورت sequential randomized & controlled clinical trial و بروی 15 نفر از بیماران مراجعه کننده به بخش جراحی فک وصورت دانشکده دندانپزشکی انجام شد.پس از اخذ رضایت نامه واموزش بهداشت دندان مولر دوم در شش سایت پروب شد سپس بیماران در یک سمت بافلپ پاکتی و در طرف دیگر با فلپ مثلثی تحت جراحی قرارگرفتند و بعد از یک وسه ماه بیماران مورد پروبینگ قرارگرفتند.نتایج ثبت ودادها به روش تست انالیز واریانس دوطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند
    یافته ها
    کلیه بیماران درهفته اول پس از جراحی در سمتی که ازفلپ مثلثی استفاده شده بود درد وتورم بیشتری نسبت به سمت مخالف داشتند.درماه اول پس ازجراحی 4 نفر از بیماران هنوز درسمتی که از فلپ مثلثی استفاده شده بودکمی احساس ناراحتی داشتند.عمق پروب در دیستال دندان هفت پس از جراحی دندان عقل به دو روش فلپ پاکتی و مثلثی تفاوت معنا داری نداشت.
    نتیجه گیری
    عمق پروب در دیستال دندان هفت پس از جراحی دندان عقل به دو روش فلپ پاکتی و مثلثی تفاوت معنا داری نداشت.
    کلیدواژگان: دندان عقل نهفته، فلپ پاکتی، فلپ مثلثی
  • نگین نصوحی، فرناز مهدی سیر، سحر بهزادیان صفحه 32
    سابقه و هدف
    ریزنشت در لبه ترمیمهای آمالگام همواره یک مشکل بوده است که به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که یکی از آن موارد عدم انطباق کامل ماده ترمیمی آمالگام با دندان می باشد که مربوط به عامل اتصال دهنده آمالگام به دندان است. لذا هدف از این مطالعه مقایسه ریزنشت ترمیم های آمالگام با استفاده از دو سیستم باندینگ All-Bond 2و Scotch Bond multi purpose plus بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 30 عدد دندان پره مولر انسانی انتخاب شد و به سه گروه تقسیم گردید. حفرات کلاس Vدر سطح باکال تهیه گشت. در دو گروه آزمایشی از سیستمهای باندینگ All-Bond 2،Scotch Bond multi purpose plus استفاده شد و در گروه سوم از هیچ گونه سیستم باندینگ استفاده نشد. آمالگام tytine در حفرات متراکم گردید و نمونه ها بعد از ترموسایکلینگ و استفاده از رنگ و برش دادن جهت بررسی ریزنشت آماده شدند.از یک استریومیکروسکوپ جهت طبقه بندی و مشاهده ریزنشت استفاده شد. از آزمون های آماری kruskal-wallis، Dunn test،wilcoxan برای مقایسه ی گروه ها استفاده گردید.(05/0=α)
    یافته ها
    نتایج آماری بدست آمده نشان داد که میزان ریزنشت در ترمیم های انجام شده با سیستمهای باندینگ مختلف تفاوت معناداری ندارند(05/0P)
    نتیجه گیری
    در حفرات کلاس Vترمیم شده با آمالگام Spherical استفاده از دو سیستم باندینگ All-Bond 2 و Scotch Bond multi purpose plus میزان ریزنشت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: آمالگام، ریزنشت، سیستم باندینگ
  • فریبرز امینی، مائده شریف زاده، ناصر ولایی صفحه 39
    سابقه و هدف
    عدم آگاهی ازاندازه دندانها در افراد مبتلا به هیپو دونشیامی تواند باعث مشکلات کلینیکی از جهت درمان مبتلایان به این آنومالی گردد. ابن تحقبق به منظور تعیین رابطه هیپو دونشیاو با عرض دندانی بر روی کست مراجعین به یک کلینیک خصوصی شهر تهران در سال 87-86 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی historical cohort و بر روی کست 80 نفر خانم شامل دو گروه، گروه مورد شامل 40 نفر که دارای هیپو دونشیاحداقل دودندان و گروه شاهد شامل 40 نفر که هیپو دونشیانداشته و از لحاظ سایر شرایط مشابه گروه مورد بود انجام گردید. عرض مزیودیستال دندانهای ماگزیلا به صورت دستی و با استفاده ازیک ور نیر کالیپر سا خت کشور ژاپن اندازه گیری شد. اطلاعات استخراج شده بوسیله اماره T-test مورد قضاوت اماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین عرض دندان مولر بالا در گروه مورد برابر 96/0 25/9 میلی متر و در گروه شاهد برابر 03/1 78/10 میلی متر بود (p<0.001). میانگین عرض دندان پره مولر بالا در گروه مورد برابر 5/0 29/ 6 میلی متر و در گروه شاهد برابر 52/0 15/7 میلی متر بود(p<0.001). همچنین میانگین عرض دندانهای 11و21و13و23و24و26 گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود که این اختلاف عرض دندانی نیز به لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.001).
    نتیجه گیری
    عرض دندانها در افراد زن مبتلا به هیپو دونشیادر مقایسه با افراد بدون هیپو دونشیا کمتر است.
    کلیدواژگان: هیپو دونشیا، عرض دندانی، دندانهای فک بالا
  • آرش عزیزی صفحه 44
    سابقه و هدف
    تشخیص صحیح و به موقع ضایعات بافت نرم حفره دهان این امکان را برای دندانپزشک فراهم می کند که بتواند کنترل و تدابیر درمانی مناسب را برای بیمار به عمل آورده و از سیرضایعه به سوی مراحل پیشرفته تر ممانعت نماید.
    هدف
    از این تحقیق، طراحی و ارزیابی کارآیی یک سیستم نرم افزاری کمک تصمیم‎گیری با توانایی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات به صورت پویا و مداوم جهت تشخیص ضایعات بافت نرم حفره دهان و ارائه طرح درمان مناسب می‎باشد.
    مواد و روش ها
    ابتدا در یک مطالعه توصیفی اکتشافی بر اساس منابع معتبر موجود الگوریتم‎های تشخیصی طراحی شده و سپس این الگوریتم‎ها وارد سیستم نرم‎افزاری گردید. در مرحله مطالعه تجربی برای ارزیابی سیستم طراحی شده، 61 نمونه از ضایعات موجود در بخش بیماری های دهان را همراه با اطلاعات تشخیصی لازم انتخاب و به سه مشاهده‎گر شامل 3 نفر متخصص بیماری های دهان، 30 نفر دندانپزشکان عمومی و30 نفر دانشجویان سال آخر دندانپزشکی نشان دادیم که آنها یکبار بدون استفاده از نرم‎افزار و بار دیگر با استفاده از نرم‎افزار برای هر کدام از نمونه های انتخابی، تشخیص ارائه دهند. یافته ها : مهمترین یافته این تحقیق، دستیابی به الگوریتم‎های تشخیصی و سیستم نرم‎افزاری طراحی شده جهت تشخیص ضایعات حفره دهان می‎باشد. علاوه بر این، تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده‎گران اول بدون استفاده از نرم‎افزار (61نمونه) و با استفاده از نرم‎افزار (61نمونه)، تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده‎گران دوم بدون استفاده از نرم‎افزار (20 نمونه) و با استفاده از آن (43 نمونه) و تعداد نمونه های صحیح تشخیص داده شده توسط مشاهده‎گران سوم بدون استفاده از نرم‎افزار (36 نمونه) و با استفاده از نرم‎افزار، (50 نمونه) بود. نتیجه گیری : استفاده از سیستم نرم‎افزاری طراحی شده جهت تشخیص ضایعات بافت نرم حفره دهان و ارائه طرح درمان مناسب برای این ضایعات قابل اعتماد و مفید می‎باشد.همچنین مقایسه دوروش تشخیصی بدون استفاده از نرم افزار و با استفاده از نرم افزار برای هر کدام از مشاهده‎گرها نشان می‎دهد که در مواردی که هر کدام از مشاهده‎گرها برای تشخیص ضایعات از سیستم نرم‎افزاری استفاده می‎کنند، پاسخ‎های صحیح بیشتری نسبت به مواردی که بدون استفاده از نرم افزار و تنها با اطلاعات بالینی خود ضایعات را تشخیص می‎دهند، ارائه می‎دهند که این خود بیانگر کاربردی بودن این سیستم نرم‎افزاری در تشخیص ضایعات دهانی می‎باشد.
    کلیدواژگان: ضایعات بافت نرم حفره دهان، سیستم کمک‎تصمیم‎گیری
  • عبد الرضا جمیلیان، فاطمه نیری، آلنوش بابایان صفحه 50
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات موجود عدم آگاهی از میزان شکاف لب و کام می باشد. با توجه به نبود آمار شیوع شکاف لب و کام در سالهای اخیر در ایران، بدست آوردن آن می تواند پایه دقیقی برای برنامه ریزی های کلان وزارت بهداشت ودرمان بیماران باشد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع شکاف لب و کام دربیمارستان امام خمینی طی سالهای 1383-1378 و همچنین تعیین عوامل مرتبطه انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش جمع آوری داده های موجودData) (Existing انجام شد.در این تحقیق، نوزادان متولد شده در بیمارستان امام خمینی در بین سالهای 1383-1378 بر اساس وجود یا نبود شکاف لب و کام طبقه بندی شدند. سپس یک پرونده بالاتر و یک پرونده پایینتر به عنوان گروهی که شکاف نداشتند، در نظر گرفته شدند و عواملی مثل تاریخ تولد نوزاد، جنس نوزاد، محل سکونت والدین، وزن نوزاد، سن مادر، پاریتی مادر، وجود ازدواج فامیلی، وجود بیماری همراه نوزاد، وجود بیماری همراه مادر وجود و نوع شکاف لب و کام بررسی گردیدند. یافته ها با استفاده آزمون آماری chi- square مقایسه شدند.
    یافته ها
    در این تحقیق از11651 نوزاد زنده متولد شده، 25 نوزاد همراه با شکاف لب و کام بودند، که شیوعی برابر با 14/2در 1000 تولد زنده را نشان می دهد.در این تحقیق 52 درصد بیماران دارای شکاف لب و کام و 36 درصد شکاف کام و 12 درصد شکاف لب داشتند. نیمی از نوزادانی دارای شکاف با وزن کمتر از 2500 گرم بدنیا آمده بودند. 60 درصد نوزادان همراه شکاف بیماری زمینه ای دیگری نیز داشته اند.8/31% از نوزادان مبتلا حاصل ازدواج فامیلی بودند.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که شیوع شکاف لب و کام 14/2 در 1000 تولد زنده بوده است، و نسبت به جوامع دیگر هنوز در مقام بالاتری قرار دارد. درضمن در نوزادان متولد شده با وزن کم و نوزادانی که بیماری همراه دیگری نیز دارند و نوزادان حاصل از ازدواج فامیلی شکاف بیشتر دیده شد.
    کلیدواژگان: شیوع، شکاف لب، شکاف کام
|
  • F. Sarlati, N. Parsapour Page 9
    Background And Aim
    The previous studies have reported that the prognosis of multirooted teeth are poor because of the difficulty of narrow furcations debridement with current periodontal instruments.
    Purpose
    The purpose of the present study was to document the buccal furcation entrance diameter of the mandibular molars in a sample of Iranian population.
    Materials and Methods
    We chose 35 mandibular molar teeth. The buccal furcation entrance was marked by two periodontists with a grafit pencil and was accepted by 3 other periodontists, then they were scanned by the sony scanner and the buccal furcation entrance diameter was measured by photoshop and correll soft wares with 0.1 accuracy and 12.5% magnification. Each measurement was repeated twice by 2 different periodontists. Summary statistical measures(Mean,Standard deviation,Median,Mode and Confidence Interval)were calculated for the variable.For comparison of the measurements of the two examiners Paired Samples student T-test were used.The level of statistical significance was established at P<0.05.
    Results
    The average width of the buccal furcation entrance in mandibular molars was measured 1.3 by the first examiner and 1.27 by the second examiner and the statistical difference was not significant (P=0.42).
    Conclusion
    The results of the present study suggest that regardinfg the blade face width of the curettes and also ultrasonic tips, in this sample of teeth (chosen from the Iranian population) buccal furcations can be predictably debrided by both periodontal curettes and ultrasonic tips.
  • Z. Shahnemati, N. Valaei, H. Fani Page 14
    Background And Aim
    According to the importance of studentd anxiety at the time of examination and its effect their educational success and progress and also because of nonexistence of convincing reports in verified researches of regular genetic evaluation, this survey has been done with on ordinary method (the final evaluation) to examine the eddect of regular genetic evaluation on first grade students in high school in 1387 – 88.
    Material And Methods
    The survey was done through empirical method. All students of first grade in high school from two classes were examined. At first the extent of educational progress through a test and the extent of anxiety through the TAI standard questionnaires and the extent of creativity of students through Abedi creativity questionnaire were determined. Students of twoclasser were accidentally grouped into experimental and control group. A lesson according to its chapter was teached by a teacher and after every two sessions, the regular genetic evaluation has been done for experimental group. And at the end evaluation was done for two groups. Questions and days in which classes were held and also treating toward students in two classes were all the same. The effect of genetic evaluation method on 3 criterians of educational progress, test anxiety and creativity were examined and statistically judged with Menuvitny test.
    Conclusion
    the number of students in control class is 32 and in experimental group are 31. The extent of primary educational progress, anxiety and creativity of students in 2 groups were the same. The extent of creativity in control group is 141/06± 14/74 and in experimental group is 146/12± 13/7 (P<0/2) and the extent of educational progress in control group at the end of survey is equal (13/43 ± 3/56) standard deviation And in experimental group is 15/54±3/97 (P<0/03) and the extent of anxiety in control group is 47/03 ±13/98 mean and in experimental group is 41/29 ± 7/79 standard deviation (P < 0/05) It seems that regular genetic evaluation causes reduction in test anxiety and improvement in educational progress but it does not have any effect on learner’s creativity.
  • Gh. Ramezani, S. Sadafi, N. Valaei, M. Ghasemi, M. Rezaei Page 22
    Background And Aim
    Considering wide spread plaque index and its side effects we must find a way to reduce and control dental plaque. Oral-B has claimed that one of its products named Pulsar toothbrush has better effects on controlling the plaque due to micro pulse movement of its bristles. This research was done among 12 year-old female students in a state and private school, in Tehran in 1386.Methods and Materials: This Cross Over experimental trial was performed on 24 people(48 samples). primary plaque index was measured by Turesky – Index and students were devided randomly in to two groups. The first group were given Classic toothbrushes and second group presented with Pulsar toothbrushes. We ask the students to use tooth brushes for 3 weeks. They did not recive any training about using tooth brushes.The plaque index measured at the end of the third week and after a 2- week Wash out, the groups were changed. We repeated the same process.
    Conclusion
    Trial was done on 24 people. The primary and secondary plaque results in the group of Classic tooth brush was -0/25+0/43 which had been reduced by %17and in Pulsar group it was 0/1+0/55 which shows a %7/9 increase. The changes between groups were meaningful.
    Results
    It seemed that despite Oral-B's claim Pulsar is not able to decrease dental plaque more than other types.We recommend a preliminary test-period before applying new products.
  • B. Bohlouli, H. Tafazoli Shadpoor, M. Salehi Page 28
    Background And Aim
    The third molar is the most common impacted tooth and several complication occure caused by impaction. One of these consists of pricoronitis. dontogenic cyct and tumor and jaw fracture. thus surgical extraction is the common method of treatment. two common surgical method employ the envelop flap and triangular flap. In consideration of the high incidence of impaction of third molar. this study evaluates the effectiveness these two flaps and their complication and post operative packet depth distal to the second molar.
    Material And Method
    A sequential randomized & controlled trial was done on 15 patients at our dental university. After obtaining concent the second molar was probed in six site and recorded.an envelop flap was reflected in one side and a triangular flap was reflected in the other side and the impaction was removed. After one to three months post surgery probing was done.
    Result
    All the patients in the triangular flap group presented with greater pain and swelling than the other group one week post surgically.Four patients had pain which lasted up to one month. However no significant different were seen between two flap methods regarding probing depth after third molar surgery
    Conclusion
    Probing depth distal to the second after third molar surgery is not depended on flap design.
  • N. Nasouhi, F. Mehdisiar, S. Behzadian Page 32
    Background And Aim
    Microleakage at the margins of amalgam s has always been a problem caused due to different reasons. One of these reasons is incomplete fitness of amalgam restoration on the tooth which is related to the factor of bonding amalgam to the tooth. Therefore, the purpose of this study was to microleakage of amalgam restorations by using two bonding systems of All-Bond2 and Scotch Bond multi purpose plus.
    Materials And Methods
    In this Invitro study, a number of 30 human premolar Teeth were selected and were divided in to 3 groups. Class V cavities were prepared in buccal surface. Scotch Bond multi purpose plus and All-Bond 2 were used in two groups of bonding systems. No bonding system was used in the third group. Tytine amalgam was inserted in the cavities and the samples were prepared for the evaluation of microleakage after thermocycling, use of Dye and sectioning. Dye penetration was evaluated under a stereomicroscope. Kruskal-wallis, Dunn test and Wilcoxan were also applied to evaluate differences between the occlusal and cervical Surfaces for each group.(α =0/05).
    Results
    The obtained statistical results showed that leakage values in amalgam restorations was not significantly difference between two bonding systems (P>0/05) And leakage values on gingival margins was significantly more than occlusal margins In each group (P<0/05).
    Conclusion
    Use of two bonding systems, All-Bond 2 and Scotch Bond multi- purpose plus in class V cavities were restorated with Spherical amalgam decrease leakage values significantly.
  • F.Amini, M. Sharifzade, N. Valaei Page 39
    Background and aim Unawareness of tooth size in patients with hypodontia may lead to some clinical problem while treating these patients.
    Purpose
    The aim of the present study was to find the relationship between hypodontia and tooth size in subjects with and without hypodontia in orthodontic department of dental college of Azad medical university between years 2007-2008.
    Material And Methods
    A historical cohort study was designed to evaluate the size of the teeth in subjects suffering from hypodontia. 80 subjects comprised of 40 female subjects with normal complete dentition as controls and 40 female subjects with missing at least two units congenitally were selected as study group.. The only differences were presence of all intact teeth in control group.. mesio distal width of the 11, 13, 14, 16 and 21, 23, 24, 26were measured to a nearest of 0.1 mm using a vernier caliper. Student T-Test was used to analyze the obtained data.
    Results
    This study were carried out on 80 subjects include 40 female as control and 40 female as study group. The mean of Mesiodistal diameter of upper molar was 9.25 ±0.96 mm and 10±1.03 mm in study and Control groups respectively. Statistically a significant differences between two groups were observed (p<0.001). In study group the average mesiodistal width of upper first premolars was 7.15±0.52 mm and in control group was 6.29±0.5 mm. The differences between two groups was statistically significant (p<0.001).In study group mesiodistal width of 11, 21, 13, 23 were significantly smaller than control group (P<0.001).
    Conclusion
    Mesiodistal diameter of the upper teeth in female patients with hypodontia is smaller than female subjects without hypodontia.
  • A. Azizi Page 44
    Background And Aim
    Correct and ontime diagnosis of soft tissue lesions of oral carity provide the possibillity of controlling and proper managing for patient and prevent lesion from reaching more advanced stages. The main purpose of this resesrch is planning and evaluating of a decision support system software in order to diagnose the soft tissue lesions of oral cavity.
    Material And Methods
    In designing of software system the information related to lesions base of famous books and references collected and algorythms related to each set of lesions designed. then these algorythms entered to the decision support system soft ware. Gold Standard for evaluating of software system efficiency are different pictures of soft tissue lesions of various atlas of oral medicine, hence we choiced 61 specimen of these lesions with patient’s history, clinical features and other necessory information, for evaluating of the soft ware system, efficiency.Then, with regarding to these mentioned in formation about every lesion, three observers including 3 sepecialist in oral medicine, 30 general dentist, and 30 end term student of dentistry provide their diagnosis first without and second with software system.
    Results
    The number of specimen that have been diagnosed correctly by observer 1, without using software system were (61specimen) and with using soft ware system were (61 specimen). The number of specimen that have been diagnosed correctly by observer 2, without using software system were(20 specimen) and with using soft ware system were (43 specimen). The number of specimen that have been diagnosed correctly by observer 3, without using software system were (36 specimen) and with using soft ware system were (50specimen).
    Conclusion
    Using algorythms and designed system are useful and reliable for diagnose and provide useful treatment plan of soft tissue lesions of oral cavity.
  • A. Jamilian, F. Nayeri, B. Babayan Page 50
    Background And Aim
    The aim of this study was to evaluate the prevalence and some of its possible risk factors on causing oral cleft in Imam Khomani Hospital. The study was a 7 year cross sectional study from March 1998 to March 2005.Methods and Material: This study was done under the condition of existing data. 25 live births with cleft lip and /or palate [CL+P] were born between 20th of March 1998 and 20th of March 2005 from the total of 11651 live births in Imam Khomani hospital. After recognizing the child as a cleft patient, previous and following children born were recognized as a non cleft sample. Cleft and non cleft samples were analyzed by gender, mother’s age, parity, close relative marriage and infant’s weight and then compared with chi-square.
    Results
    The overall incidence was 2.14 per 1000 live births. CL+P was more prevalent which was 52% and the least incidence was for “only cleft lip” patients, which was 12%.
    Conclusions
    This study reveals that the incidence of oral clefts in Tehran is higher than many other countries. Close relative marriage and low birth weight in cleft group were significantly different from those of non cleft group.