فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال پنجاه و چهارم شماره 2 (پیاپی 112، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/26
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید محمدرضا پریزاده، فریبا رضایی طلب*، احمد مرامی صفحه 69

    مقدمه پلورال افیوژن یکی از مشکلات شایع و مهم در بیماری های ریه می باشد و زمانی ایجاد می شود که میزان تشکیل مایع در پلور از میزان جذبش بیشتر باشد. در برخورد با بیماری که دچار پلورال افیوژن می باشد، افتراق اگزوداتیو از ترانسوداتیو مهم است. CRP یک پروتئین فاز حاد است، که در هنگام التهاب و آسیب بافتها آزاد می شود و استفاده از آن بخصوص با حساسیت بالا (hsCRP) به عنوان معیار مهمی برای افتراق پلورال افیوژن سلی از سرطانی مد نظر قرار گرفته است. هدف ازاین تحقیق بررسی سطح hsCRP در مایع پلور ناشی از سل و سرطان و مطالعه تاثیراندازه گیری سطح این پروتئین فاز حاد در مایع پلور در افتراق این دو از هم، است.
    روشکارتحقیق انجام شده از نوع توصیفی آینده نگر بوده که در بیمارستان قائم و امام رضا مشهد در سال 1388 انجام شده است. تعداد100 بیمار با پلورال افیوژن با اتیولوژی سلی و سرطانی تحت توراکوسنتز قرار گرفتند و سطح hsCRP مایع پلور آنها به روش فتومتری دو گانه تعیین شد و نتایج با نرم افزار SPSS تحلیل شد و نقطه برش برای سطح hsCRP تعیین شد، همچنین از آزمون های من ویتینی و فیشر و کای دو هم استفاده شد.
    نتایجتعداد 58 نفر معادل 58% افراد مردان و تعداد 42 نفر معادل 42% افراد زنان بودند. میانگین سنی افراد بررسی شده 41/53 سال با انحراف معیار63/19 بود. میانگین پروتئین فاز حاد با حساسیت بالا (hsCRP) 53/9 ± 78/5 بود. مقدار hsCRP مایع پلور در گروه افیوژن سلی mg/lit 16/5±06/13 و در گروه افیوژن سرطانی mg/lit 93/3±00/6 بود (001/0>p). حساسیت hsCRP مایع پلور جهت تشخیص افیوژن سلی از سرطان براساس سطح بالای mg/lit 35/8، 92% می باشد. ویژگی hsCRP مایع پلور جهت تشخیص پلورال افیوژن سلی از سرطان در سطح بالای mg/lit 35/8، 78% تعیین گردد.
    نتیجه گیریhsCRP می تواند در تشخیص موارد مشکوک سل از بدخیمی موثر باشد و در یافتن اتیولوژی افیوژن کمک کننده است.

  • سید سیف الله بلادی موسوی، فاطمه حیاتی، ایرج نظری، عباسعلی زراعتی صفحه 75
    مقدمه فیستول شریانی وریدی(A-V) روش انتخابی دسترسی عروقی در بیماران همودیالیزی مزمن می باشد. با این وجود بیشتر بیماران ESRD به دلیل مراجعه دیر هنگام به نفرولوژیست، فیستول مناسبی در زمان شروع درمان جایگزینی کلیه ندرند. بنابراین پزشک درمان کننده به استفاده از کاتترهای موقت که عوارض زیادی هم دارند، مجبور می شود.
    روش کاردراین مطالعه توصیفی تحلیلی و گذشته نگر که در سال های 1374-1388 در بیمارستان های استان خوزستان انجام شده است، به مقایسه میزان استفاده از کاتترهای موقت یا استفاده از فیستول A-V در زمان شروع همودیالیز پرداخته شد،473 بیمار بر اساس سال شروع همودیالیز به سه گروه تقسیم شدند.گروه1: بیمارانی که بین سالهای 1374-1384 جهت همودیالیز پذیرفته شده اند. گروه2: بیمارانی که بین سالهای 1385-1386 انتخاب شده اند و گروه3: بیمارانی بودند که بعد از سال 1386 همودیالیز شدند.
    نتایجبه طور کلی 473 نفر بیمار مبتلا به ESRD (288 مرد و 185 زن با سن متوسط 4/16 ± 8/55 سال) در مطالعه قرار داده شدند. علل ESRD شامل پرفشاری خون (1/34%)، دیابت (08/20%)، گلومرولر نفریت (72/9%)، انسداد مجاری ادراری (46/8%)، بیماری های کیستیک کلیه (92/5%) و ناشناخته (77/21%) یود.
    در مجموع، فراوانی استفاده از کاتترهای موقت و فیستول A-V در زمان شروع همودیالیز 5/86% و 5/13% محاسبه گردید. اما فراوانی آنها در گروه های الف و ب و ج به ترتیب 6/93% و 4/6%، 85% و 15% و 5/67% و 5/29% بودند. افزایش قابل توجهی در میزان استفاده از فیستولهای A-V در زمان شروع همودیالیز بعد از سال 1384 (00/0p=) و خصوصا بعد از سال 1386 (000/0p=) وجود داشت.
    نتیجه گیری اگرچه افزایش قابل توجهی در استفاده از فیستول A-V دیده می شود، اما این مقدار هنوز کافی نبوده و باید پزشکان عمومی، پرستاران و بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه در رابطه با فواید گذاشتن زود هنگام فیستول A-V آموزش داده شوند
    کلیدواژگان: کاتترهای موقت دیالیز، فیستول شریانی وریدی، همودیالیز
  • ندا داوریاری، رامین رضوی پناه، صفورا همایون مهر، هما اسکوییان، مرضیه مهاجری، نیره قمیان، سیدمحسن قاسمی صفحه 80
    مقدمهپره اکلامپسی عارضه شایع بارداری است که شیوع 2-7% دارد و با افزایش مرگ و میر مادری جنینی همراه است.
    علی رغم مطالعات بسیار هنوز اتیولوژی دقیق آن مشخص نشده است و فرضیه های متفاوتی در مورد آن مطرح است. در بین فرضیه های طرح شده اخیرا بر نقش کمبودعناصر تغذیه ای تاکید شده است. سلنیوم یکی از عناصر کمیابی است که به عنوان آنتی اکسیدان با خنثی کردن رادیکالهای آزاد اکسیژن در حفاظت از سلولهای اندوتلیال عروق خونی نقش اساسی دارد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه سطوح سرمی سلنیوم در افراد مبتلا به پره اکلامپسی و زنان حامله طبیعی برای اولین بار در ایران انجام شده است.
    روش کاراین مطالعه به صورت مورد شاهدی بر 35 زن مبتلا به پره اکلامپسی شدید به عنوان گروه مورد و30 زن حامله طبیعی به عنوان گروه شاهد در بیمارستان امام رضا مشهد در سال 1386-1388 انجام گرفت. دو گروه از لحاظ سن مادر، سن بارداری، نمایه توده بدنی همسان سازی شدند. سطوح سرمی سلنیوم براساس اسکپتروفتومتری و به روش جذب اتمی سنجیده شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    نتایج میانگین غلظت سرمی سلنیوم در زنان مبتلا به پره اکلامپسی در مقایسه با زنان حامله طبیعی کمتر بود و این تفاوت معنی دار بود (05/0p<)، و نتایج بارداری در زنان مبتلا به پره اکلامپسی که میانگین سلنیوم پائین تری داشتند وخیم تر بود.
    نتیجه گیری بر اساس یافته های این مطالعه پره اکلامپسی شدید با کاهش میانگین غلظت سرمی سلنیوم همراه است و اندازه گیری این عنصر کمیاب می تواند پیش بینی کننده زودرس پره اکلامپسی باشد.
    کلیدواژگان: سلنیوم، پره اکلامپسی، حاملگی طبیعی
  • سید رضا سعیدیان، سیده ثریا اشرفی زاده، سیروس پاک سرشت، مهدی سیاح برگرد صفحه 86
    مقدمهیکی از علل گرایش به سوء مصرف مواد مخدر، ابتلا به درد مزمن جسمانی غیر سرطانی ذکر شده است. آگاهی از شیوع آن از نظر پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد و همچنین برنامه ریزی آموزشی پزشکی مهم است. این مطالعه به منظور بررسی شیوع افرادی که به دلیل تسکین دردهای مزمن جسمانی به سوء مصرف مواد مخدر روی می آورند، صورت پذیرفته است.
    روش کاراین مطالعه توصیفی مقطعی در اهواز در سال 1385- 1387 انجام شد. ابتدا توسط یک مطالعه پیلوت شیوع اولیه معتادین مبتلا به درد مزمن معین شد. حجم نمونه با ضریب اطمینان 95% و6/0d= محاسبه شد. بیمارانی که جهت تسکین به موادگرایش داشته اند، برای یافتن منبع جسمی معاینه فیزیکی شدند و شدت دردشان بر اساس معیارVAS ثبت گردید. برای بررسی وضعیت روانی آنها، دو متخصص روانپزشک جداگانه با تمام آنان مصاحبه کرده و پرسشنامه SCL90 را برای هرکدام تکمیل نمودند، تشخیص اختلال رفتاری بر اساس معیارهایDSM IV TR بود. از آمار توصیفی و آزمون مجذور مربع ها برای تجزیه و تحلیل یافته ها، استفاده شد.
    نتایججمعیت مورد مطالعه 224 نفر، 221 مرد و3 زن بودند. 21 نفر(3/9%) قبل از اعتیاد به دلیل دردهای مزمن جسمی غیرسرطانی به مواد مخدر گرویده بودند. مصاحبه بالینی اختلالات روانی در افرادی که به دلایلی غیر درد جسمانی معتاد بودند، بیشتر بود، ولی این اختلاف معنی دار نبود (0972/0p<).
    نتیجه گیریتعدادی از معتادین به مواد مخدر جهت تسکین درد و نه انحراف رفتاری به سوء مصرف مواد هدایت می شوند که جهتپیشگیریو درمان اعتیاد باید بدان توجه خاص نمود.
    کلیدواژگان: درد مزمن جسمانی، سوء مصرف مواد ا فیونی، ترک اعتیاد
  • مرجان جودی، مهران هیرادفر، مهدی فتحی، مونا جودی صفحه 94
    مقدمهمیکتومی آنورکتال و دیلاتاسیون آنال زیر بیهوشی می تواند روش مفیدی در درمان کودکان مبتلا به هیرشپرونگ با سگمان بسیار کوتاه باشد. در این مطالعه به بررسی پیامدهای عمل جراحی میکتومی آنورکتال پرداخته شده است.
    روش کاراین مطالعه توصیفی در بیمارستان دکتر شیخ مشهد از سال 1386-1388 انجام شده است. باریم انما و مانومتری آنورکتال بر تمام بیماران انجام شد. بعد از انجام میکتومی آنورکتال بیماران در هفته دوم بعد از عمل و سپس به طور ماهیانه به مدت شش ماه از نظر عوارض عمل و پاسخ به درمان پیگیری شدند. همچنین بیماران از نظر وجود و یا عدم وجود گانگلیون سل در قطعه عضلانی برداشته شده به3 گروه تقسیم شدند و از نظرپاسخ به درمان با یکدیگر مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از جداول فراوانی انجام شد و برای مقایسه از آزمون کای دو استفاده شد.
    نتایجخونریزی، عفونت محل عمل، سپسیس، آنتروکولیت، تنگی آنوس در هیچ یک از بیماران پس از جراحی مشاهده نشد. در4 بیمار بی اختیاری گاز و در3 بیمار بی اختیاری مدفوع پس از عمل مشاهده شد که با دستور بیوفیدبک در عرض 3 تا 6 ماه بهبود یافت.40 بیمار(5/87%) بعد از عمل بهبود کامل و2 بیمار(17/4%) بهبود نسبی پیدا کردند و4 بیمار(33/8%) از این جراحی هیچ نتیجه ای نگرفتند. بر مبنای داده های آماری ارتباط معنی داری بین جنس و عوارض پس از جراحی و پاسخ به درمان وجود ندارد نتیجه گیریمیکتومی آنورکتال می تواند روش موثر در درمان بیمارانی باشد که این مشخصات را دارند: عدم وجود اختلالات آناتومیکی، یبوست مزمن علی رغم درمان طبی، عدم وجود منطقه تغییر در باریم انما، شکست رفلکس ریلکس شدن آنورکتال با دیلاتاسیون رکتال در مانومتری.
    کلیدواژگان: بیماری هیرشپرونگ، ترانس آنورکتال میکتومی، سگمان بسیار کوتاه
  • سیده نسیم حبیب زاده، فرهاد رحمانی نیا صفحه 100
    مقدمهچاقی یک معضل در حال شیوع در دهه اخیر می باشد. یکی از فاکتور های اصلی مرگ و میر مرتبط با امراض کرونر قلبی مربوط به اختلالات لیپوپروتئینی است. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثر ورزش پیاده روی در کاهش این عامل خطرزای قلبی عروقی در دختران چاق غیر فعال است.
    روش کارتحقیق حاضر از نوع مورد شاهدی و نیمه تجربی بوده و به صورت میدانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال 1388 انجام شده است. 20 نفر از دختران غیر ورزشکار چاق(30BMI>) با میانگین سنی 50/1±00/22 سال به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند وسپس به طور تصادفی به دو گروه کنترل وتجربی تقسیم شدند (کنترل10n=، تجربی10n=). در ابتدا و 2 ماه بعد c- HDL، LDL-c و شاخص توده بدن ارزیابی شدند. سپس گروه تجربی برنامه پیاده روی را انجام دادند.داده ها به وسیله روش آماری تی مستقل در سطح 05/0p< تحلیل شدند.
    نتایجنتایج این تحقیق در گروه تجربی نشان داد که شاخص توده بدن (001/0p=) و میزان LDL-c درآنها (006/0p=)کاهش اما میزان c- HDL (004/0p=) به طور معنی داری در گروه تجربی افزایش یافت.
    نتیجه گیریاین پژوهش نشان داد که یک فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی می تواند متابولیسم لیپوپروتئین ها را تغییر دهد و موجب کاهش عوامل خطر ساز قلب وعروق در دختران چاق شود.
    کلیدواژگان: ورزش پیاده روی، لیپوپروتین سرم، شاخص توده بدن، چاقی
  • اشرف توانایی ثانی، دنیا فرخ، حمیدرضا نادری، حبیب الله اسماعیلی، سیمین عباسیان، خسرو محمدی صفحه 105
    مقدمهعارضه فتق مغزی که تهدید کننده حیات می باشد، و می تواند ناشی از بزل مایع کمری در بیماران مننژیت با کاهش هوشیاری باشد. بی خطر بودن بزل مایع مغزی نخاعی بدون انجام سی تی اسکن مغزی مورد بحث است.
    روش کاراین مطالعه توصیفی- مقطعی بر بیماران مشکوک به مننژیت با کاهش هوشیاری در طی سال های 1385 تا پایان 1387 مراجعه کننده به اورژانس عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام شد.
    از کلیه بیماران شرح حال و معاینه فیزیکی به عمل آمد. نتایج شرح حال و معاینات فیزیکی و نتایج سی تی اسکن و بزل مایع مغزی نخاعی در پرسشنامه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS پردازش شد.
    نتایج136بیماروارد مطالعه شدند.میانگین سن بیماران 18/21 88/43 سال بود و 5/58% مرد بودند. نتیجه سی تی اسکن مغز در 7/53% موارد طبیعی بود و شایعترین نتیجه سی تی اسکن مغز غیر طبیعی 12% ضایعات هیپودنس بود. 4/2% بیماران دارای ضایعه فضاگیر با اثر فشاری و شیفت خط میانی مغز بودندکه به دلیل ماستوئیدیت مزمن بود.
    نتیجه گیریبر اساس مطالعه حاضر نزدیک به نیمی از بیماران مبتلا به مننژیت و کاهش هوشیاری سی تی اسکن مغزی غیرطبیعی داشتند و اندکی از آنها (4/2%) هم دارای اثر فشاری بودند.
    کلیدواژگان: مننژیت، بزل مایع نخاع، سی تی اسکن، کاهش هوشیاری
  • ماشاءالله دهقانی، علی اشراقی، محمد تقی شاکری، آزاده فلاح رستگار، گلناز هوشمند صفحه 113
    مقدمهشیوع بیماری های ایسکمیک قلبی، بوی‍ژه انفارکتوس حاد میوکارد و همچنین بروز آن در سنین پایین تر افزایش یافته است و درمان هایی که در مراحل حاد انفارکتوس قلبی صورت می گیرد در پیش آگهی و کیفیت زندگی بیماران نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان تاثیر استرپتوکیناز در درمان آنفارکتوس حاد میوکارد بر اساس متغیرهای مختلف است.
    روش کاراین مطالعه که یک مطالعه کارآزمایی بالینی(قبل و بعد) می باشد، دراورژانس بیمارستان قائم (عج) مشهد از سال 1385-1388 انجام شد. 400 بیمار مراجعه کننده با سکته حاد قلبی که استرپتوکیناز دریافت کردند، وارد مطالعه شدند. بر اساس سؤال از بیمار، رویت نوار قلب (قبل و بعد از تجویز دارو)، انجام معاینه وآزمایشات مربوطه، اطلاعات مورد نظر استخراج گردید و در پرسشنامه مربوطه وارد شد. معیار پاسخ گویی به دارو، کاهش درد قفسه سینه به همراه حداقل 50 درصد کاهش قطعه ST در نوار قلب دقیقه 30 یا 90 بعد از استرپتوکیناز بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و از آزمون های تی، کای اسکوئر و آنوا هم استفاده شد.
    نتایجبین سن (001/0p<)، فاکتور خطر دیابت قندی (01/0p=)، میزان LDL (001/0p=)، محل سکته قلبی (001/0p=)، کلیپ کلاس (001/0p<)، تاخیر مراجعه بیمار (001/0p<) و تاثیر داروی استرپتوکیناز ارتباط معنی داری مشاهده شد. در حالی که جنسیت، فاکتورهای خطر فشار خون، مصرف دخانیات، بیماری ایسکمیک قلبی، ساعت وقوع سکته قلبی و نوع استرپتوکیناز، در پاسخ به داروی استرپتوکیناز بی تاثیر بودند.
    نتیجه گیریبا توجه به نتایج مطالعه، بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی با سن کمتر از 30 سال و بیش از 80 سال، مبتلا به دیابت، LDL بیش از100 میلی گرم در دسی لیتر، سکته قلبی وسیع قدامی، بلوک شاخه بطنی چب جدید،کلیپ کلاس 3 یا 4 یا تاخیر مراجعه بیش از 12 ساعت پاسخ مناسب به داروی استرپتوکیناز ندارند و ممکن است از استرات‍ژی تهاجمی زودرس بیش از ترومبوتیک تراپی سود ببرند.
    کلیدواژگان: سکته حاد قلبی، ترومبولیتیک ترا قلبی، استرپتوکیناز، فاکتورهای خطر
  • احمد خسروی، مهرداد کاتبی، حسین شباهنگ، بهرام معمار، میترا احدی، الهام مختاری صفحه 120
    مقدمهگلوموس تومور اولیه معده تومور نادری بوده و شیوع به مراتب کمتری نسبت به تومورهای استرومال دستگاه گوارش(GIST) دارند. در مقالات حدود 150 مورد گلوموس تومور اولیه معده گزارش شده است.اما تا کنون موردی از آن در نشریات ایرانی منتشر نشده است.
    معرفی بیماربیمار مرد 59 ساله با شکایت اصلی احساس پری بعد از غذا از حدود دو سال قبل، مراجعه نموده بود.در اندوسونوگرافی توده ای هیپواکو در عضله مخاطی به ابعاد 29×14 میلیمتر را نشان داد.بیمار تحت عمل جراحی رزکسیون گوه ای تومور معده قرار گرفت. در بررسی ریزبینی صفحات و ندولهائی از سلولهای یک شکل گرد تا چند وجهی دارای حدود سیتوپلاسمی مشخص با هسته های گرد تا بیضی آرام و سیتوپلاسم روشن محصور در استرومای عروقی منشعب شبه همانژیوپریسیتومی با جدار هیالینیزه دیده شد. مارکرهای ایمونوهیستوشیمی با اکتین اختصاصی عضله، دسمین، کروموگرانین و CD117 انجام شدکه اولی مثبت و مابقی منفی بودند.
    نتیجه گیریگلوموس تومور اولیه معده اساسا یک تومور خوش خیم بوده لذا افتراق آن از سایر تومورهای بدخیم به منظور جلوگیری ازاعمال جراحی رادیکال غیر ضروری الزامی است.
    کلیدواژگان: گلوموس تومور، معده، گلومانژیوما
|
  • Mohammad Reza Parizadeh, Fariba Rezaeetalab, Ahmad Marami Page 69

    IntroductionPleural effusion is one of the most common and important complications in pulmonology. When the absorption of pleural fluid is less than its secretion, effusion happens and diagnosis between TB and malignant pleural fluid is important. C reactive protein with high sensivity(hsCRP) is secreted by tissue when inflammations is present. The aim of this study was hsCRP[S1] evaluation could help to[S2] differentiate between TB and malignant pleural effusionMaterials and Methods 100 patients with TB or Malignant pleural effusion who referred to Emam Reza hospital, Mashhad in 2009 underwent thoracocentesis; then hsCRP with photometry methods were analyzed[S3]. All data were analyzed by SPSS 11 and cutoff point for hsCRP with ROC curve was found.Result Mean age was 53.41 years 19.63 SD. Mean concentration of hsCRP was 9.53 (mg/lit) with SD 5.78 (mg/lit). hsCRP concentration in TB group was13.6±5.6 and in malignant pleural effusion group was 6.00±3.93 (mg/lit). They had [S4]significant different with statistical analysis (P<0.001). Sensitivty of hsCRP to differentiate between TB and malignancy with cutoff point of 8.35(mg/lit) is 92% and specificity is 78%. They had significant different with statistical analysis [S5](P<0.001).ConclusionhsCRP cloud help us to differentiate between TB and malignant pleural effusion.

  • Seyed Seifollah Beladi, Mousavi, Fatemeh Hayati, Iraj Neseri, Abbas Ali Zeraati Page 75
    IntroductionThe preferred type of access for chronic hemodialysis (HD) is an Arterio-Venous (A-V) Fistula. However most of the ESRD patients does not have a mature fistula at the time of starting HD due to late referral to the nephrologists so the managing physicians have to use temporary catheters with high rate of complications. Materials and MethodsIn a retrospective study we determined and compared the prevalence of temporary catheters or A-VFistula use at the time of starting chronic HD from November 1995 to June 2009. We have divided our patients in three different groups. Group A: HD patients between 1995-2005, Group B: HD patients between 2006-2007, and Group C: HD patients after 2007. ResultsA total of 473 ESRD patients (288 male, 185 female; mean age, 55.8± 16.4 years) were included in the study. Causes of ESRD were HTN 34.1%, DM 20. 08%, glomeronephritis 9.72%, obstructive uropathy 8.46%, ADPKD 5.92%, and unknown 21.77%. Overall the prevalence of temporary catheters and A-V Fistula use were 86.5 and 13.5 percent. But the prevalence was different in the studied groups: group A (93.6% and 6.4%), in group B (85.0% and 15.0%) and in group C (67.5% and 29. 5%) respectively. There was a significant increase in A-V Fistula use after 2005 (p=0.00) and especially after 2007 (p=0.000).ConclusionAlthough there was a significant increment in the A-V Fistula use, it is not still enough and general physicians, nurses and chronic kidney disease patients have to be educated about the benefits of early A-V Fistula creation.
  • Neda Davaryari, Ramin Razavi Panah, Safoura Homayoon Mehr, Homa Oskouiyan, Marzieh Mohajeri, Nayereh Ghomian, Seyed Mohsen Ghasemi Page 80
    IntroductionPreeclampsia is a common complication of pregnancy with the prevalence of 2-7% which increases fetal-maternal mortality. Despite many researches in this field, the etiology of preeclampsia is still unknown and different theories are suggested. Recently the role of deficiency of trace elements is emphasized. Selenium is one of the trace elements which as an antioxidant play an important role in protection of endothelial cells of blood vessel with counterbalancing of oxygen free radicals. The aim of this study was to compare serum level of selenium in women with preeclampsia and normal pregnant women.Materials and MethodsThis cohort study was performed on 35 women with severe preeclampsia as case group and 30 normal pregnant women as control group in Emam Reza Hospital during 2007-2009. Two groups were matched in terms of maternal age, gestational age, and BMI. Serum level of selenium was measured by spectrophotometer with method of atomic absorption. Data was analyzed with SPSS software version 18 and T-student test. P≤0.05 was considered statistically significant. ResultsThe mean serum level of selenium was significantly decreased in preeclamptic women compared to the healthy pregnant women (P<0.05). In preeclampsia group, pregnancy outcomes were worse in women with lower selenium level. ConclusionThis study showed that severe preeclampsia is related with decreased concentration of selenium; early measurement of this element can be useful for early prediction of preeclampsia.
  • Seyed Reza Saeidian, Soraya Ashrafizadeh, Siroos Pakseresht, Mehdi Saiiah Bargard Page 86
    IntroductionChronic non-cancer pain has been considered as causes of Opium addiction in human beings. The knowledge of its incidence as an initial reason for Opium consumption among Opium addict people may affect a) addiction prevention plans, b) addiction treatment programmes and even 3) educational goals for training medical students. Therefore,this study aimed to determine this incidence among Opium addict people referred to an addiction treatment center. Materials and MethodsThis is a cross sectional study which was performed in Ahwaz during 2006-2008.First, a pilot study was carried out in which the study sample size was calculated. Participants were evaluated by physical examination, pain scaling via VAS, physical examination and psychological interview based on DSM4 criteria and SCL90 questionnaire. The obtained data were analyzed by descriptive analysis of SPSS and χ square test. ResultsFinally, 21 patients out of 224 participants were found to suffer from a type of chronic physical pain before Opium addiction. Psychological abnormalities were more frequent in pain suffered patients (p<0.007).ConclusionThere were some people who seek for getting rid of physical pain. But, they were deviating to a street drug abuse status. This issue should be considered in prevention and treatment of addiction.
  • Marjan Joudi, Mehran Hiradfar, Mehdi Fathi, Mona Joudi Page 94
    IntroductionAnorectal myectomy and anal dilation under anesthesia could be an effective way in the treatment of patients with ultrashort_segment Hirschprung.In this article we studied [S1]the outcomes of anorectal myectomy.Materials and MethodsOur study group was [S2]61 patients with the disease who had reffered to SHEIKH hospital from the second half of 1386 to the first half of 1388. Barium enema and anorectal myectomy was performed in all patient[S3].Follow up after myectomy was in the second week after surgery and then monthly[S4].For the complications and results, patients were also divided in to 3 groups based on the presence or absence of ganglion cell in the muscular resectal region,and the results were compared in each [S5]group.ResultsBleeding, infection of the operation zone, sepsis, entrocolitis, and anal stenosis was not observed in any patient after surgery. 4 patients had gas incontinence and 3 had fecal incontinence after surgery which was cured in 3-6 months with bio-feedback orders. 40 patients (87.5%) had complete remission after surgery and 2(4.17%) had partial remission and 4(8.33%) had no remission at all. Based on these results, there is no relation between gender, complications of surgery and the results of surgery. ConclusionAnorectal myectomy could be an effective treatment strategy for patients with following situations: absence of anatomical abnormalities-[S6]chronic constipation in spite of medical treatment-[S7]absence of transitional zone in barium enema-[S8]failure of anorectal reflex relaxation with rectal distention in anorectal manometry.
  • Nasim Habibzadeh, Farhad Rahmaninia Page 100
    IntroductionObesity, a public health problem is growing [S1]in prevalence over the recent decade. One morbidity[S2] associated with obesity is cardiovascular disease (CVD) which is invariably related to dyslipidaemia. The purpose of the present study is to examine the effect of walking exercise in order to reduce the risk of (CVD) in sedentary obese girls.Materials and MethodsTwenty untrained obese (BMI>30) girls with age 22.00 ± 1.50 years volunteer took [S3]place in this research and then they were randomly divided in two groups (Control: n=10 Experimental: n=10). At first and after 2 months HDL-c, LDL-c and BMI were assessed[S4]. Then the experimental group started to do exercise programme. The data by[S5] unpaired- t-test at the level of p<0.05 were analyzed.ResultsThe study finding showed that reduced [S6]BMI (p=0.001), LDL-c (p=0.006)significantly decreased but HDL-c (p=0.004) significantly increased in exercise[S7] group.ConclusionThis study demonstrated that a programme of regular physical activity such as walking exercise significantly can[S8] change the lipoprotein's metabolism in body and reduce the risk of (CVD) in obese girls.
  • Ashraf Tavanaee Sani, Donya Farokh, Hamidreza Naderi, Habibollah Esmaeili, Simin Abasian, Khosro Mohamadi Page 105
    IntroductionDue to life-threatening complication of LP in patients with deterioration of consciousness due to meningitis (=brain herniation) the LP procedure safety without brain CT scan is debated. Materials and MethodsThis descriptive cross-sectional study was done on patients suspected of meningitis with decreased consciousness referred to the infectious emergency of Emam Reza Hospital, Mashhad, Iran from April 2006 to March 2008. All patients underwent physical examination (neurologic and ophthalmoscopic) of the patients by residents of infectious diseases. Data (results of physical examination, neurologic, ophtalmoscopic, brain CT scan and LP) were collected. Then statistical analysis was performed with SPSS software and descriptive statistical methods. Results136 patients were evaluated. The mean age of patients was 43.88±21.185 years and 58.5% (24) of the cases were male. The result of brain CT was normal in 53.7%. The most frequent abnormal brain CT results were hypodencity lesions (12%). 2.4 % (1) of patients had abnormal CT-Scan with space occupying lesion with mass effect and midline shift, and final diagnosis was brain abscess due to chronic mastoiditis. ConclusionThis study showed that abnormal finding of brain CT-Scan in adult meningitis with loss of consciousness is approximately 50% and mass effect was seen in 2.4% of patients.
  • Mashalah Dehghani, Ali Eshraghi, Mohammad Taghi Shakeri, Azadeh Fallah Rastgar, Golnaz Hoshmand Page 113
    IntroductionPrevalence of ischemic heart diseases, especially acute myocardial infarction and its incidence in lower age has increased and treatment during the acute phase of myocardial infarction plays an important role in the prognosis and quality of life. In our study, we aimed to evaluate the effects of streptokinase on treatment of acute myocardial infarction based on different variables.Materials and MethodsIn our study, we evaluated patients with acute myocardial infarction who received streptokinase. Information obtained from patients based on patient examination, ECG findings (before and after drug administration) and the results of relevant laboratory tests, then entered in the relevant checklist. Criteria for response to drug were reduced chest pain with at least 50 percent reduction in ECG ST Elevation in electrocardiography taken 30 or 90 minutes after the Streptokinase therapyResultsRelation between age (P<0.001), LDL (0.001), diabetes mellitus (P=0. 01), location of MI (P=0.001), Killip Class (P<0.001), patients referring delay (P<0.001) and the effect of streptokinase were significant. While gender, hypertension, smoking, previous ischemic heart disease, time of symptoms onset and type of streptokinase didn’t affect significantly the response to streptokinase.ConclusionConsidering our results, patients with acute MI less than 30 years and more than 80 years, diabetics, LDL more than 100mg/dl, extensive anterior MI, new LBBB, Killip Class 3 or 4 and delay of referring more than 12 hours predict poor response streptokinase, and may benefit more from early invasive strategy than thrombotic therapy.
  • Ahmad Khosravi, Mehrdad Katebi, Hosein Shabahang, Bahram Memar, Mitra Ahadi, Elham Mokhtari Page 120
    IntroductionPrimary gastric Glomus tumour is rare and much less frequent than gastrointestinal stromal tumors(GIST).a[S1]t least 150 of them have been reported in articles, but no one had been published in Iran. Case reportPatient was a 59 years old man with the chief complains of sense of epigastric fullness after meal. Endosonography showed a hypoechoic mass in muscularis mucosa with 29×14 mm dimentions. p[S2]atient underwent wedge resection of gastric tumour. In microscopy, sheets and nodules of round to polyhedral uniform cells with bland round to oval nuclei in the background of branched hemangiopericytoma-like vascular stroma with hyalinised wall were seen. Smooth Muscle Actin, desmin, chromogranin and CD117 were determined immunohistochemicaly, the first marker was positive and the reminders were negative. ConclusionPrimary gastric Glomus tumour is essentially a benign neoplasm[S3], in order to prevent unnecessary radical surgery, its differentiation from others malignant lesions is mandatory.