فهرست مطالب

مرتع - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1390)

مجله مرتع
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/29
  • تعداد عناوین: 12
|
  • بوم شناسی و مدیریت مرتع
  • امیر اکبری افجانی، ابوالفضل زالی، مهدی گنج خانلو، مهدی دهقان بنادکی صفحه 1
    در این مطالعه علوفه خشک یونجه و ذرت سیلو شده به عنوان کل علوفه مصرفی در جیره گاوهای شیری به منظور بررسی تاثیر کیفیت آنها بر تولید و ترکیبات شیر، مورد استفاده قرار گرفت. این مطالعه در قالب طرح کاملا تصادفی با 15 راس گاو شیرده نژاد هلشتاین با میانگین 10±37 روز شیر دهی انجام شد. تیمارها شامل سه سطح یونجه و ذرت سیلو شده که عبارت از: 1)10 درصد یونجه -30 درصد ذرت سیلو شده، 2)20 درصد یونجه -20 درصد ذرت سیلو شده و 3)30 درصد یونجه -10 درصد ذرت سیلو شده بودند. یونجه چین دوم چیده شده در اواسط گل دهی مصرف شد. همه جیره ها دارای نسبت علوفه به کنسانتره 60:40 بودند که به صورت کاملا مخلوط شده در دو وعده به گاوها داده شدند. در طول دوره آزمایش و به صورت هفتگی، نمونه گیری از علوفه و خوراک انجام شد. ماده خشک مصرفی انفرادی گاوها به طور روزانه اندازه گیری شد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ماده خشک گاوهایی که با جیره 2 تغذیه شده بودند در مقایسه با جیره 1 و 3 بیشتر بود (05/0p<). همچنین اثر تیمار بر تولید شیر معنی دار بود (014/0p=). جایگزینی ذرت سیلو شده با یونجه خشک چربی شیر را افزایش داد. در این آزمایش، قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، ماده آلی، پروتئین خام و دیواره سلولی در بین تیمارها تفاوت معنی دار نداشت، اما قابلیت هضم ظاهری پروتئین خام در گاوهایی که جیره حاوی ذرت سیلو شده بیشتر، دریافت کرده بودند بالاتر به دست آمد. اختلاف مدت زمان جویدن کل (دقیقه در روز) معنی دار بود و با افزایش نسبت یونجه فعالیت جویدن کاهش یافت (05/0p<).
    کلیدواژگان: کیفیت علوفه، یونجه، ذرت سیلو شده، قابلیت هضم، ماده خشک مصرفی، هلشتاین
  • محمدحسن جوری، دنیان پاتیل، ریواندرا گاوالی صفحه 9
    با تغییرات شدید اقلیمی در عصر حاضر، استقرار و تدام جوامع گیاهی نیز به شدت دچار این چالش های محیطی شده است. آگاهی و شناخت از عوامل برهم کنش جوامع گیاهی در مدیریت اکولوژیک عرصه های جنگلی و مرتعی به منظور دستیابی به توسعه پایدار نقش مهمی دارد. به منظور بررسی نقش اقلیم و تغییرات آن بر روی جوامع گیاهی مراتع، مراتع البرز شمالی از ارتفاع 1600 تا 3750 واقع در جواهرده رامسر به صورت موردی مطالعه شد. پلات های یک مترمربعی حاصل از روش حداقل سطح به-صورت کاملا تصادفی در دامنه ارتفاعی ذکرشده مستقر شدند و در آن درصد و ترکیب فرم های رویشی، ارتفاع، درصد شیب و نیز موقعیت منطقه به کمک GPS ثبت شد. سپس با استفاده از داده های باران سنجی ایستگاه های همجوار، منحنی هم بارش و هم دمای منطقه مورد مطالعه تهیه شد. پراکنش فرم های رویشی تحت تاثیر عوامل اقلیمی و محیطی به کمک روش های رسته بندی و نیز تجزیه تطابق کانونیک (CCA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که جوامع گیاهی درختچه با بیشترین نیاز رطوبتی و دمایی در دامنه ارتفاعی 1600 تا 2200 استقرار یافته اند. جوامع پهن برگان علفی و گندمیان نیز در مرحله بعدی تا دامنه ارتفاعی 2850 مستقر شده اند. از این ارتفاع به بالا، جوامع بالشتکی با کمترین نیاز آبی و مقاوم به سردی هوا در اکثر مناطق واریزه ای استقرار یافته اند. مدل رسته بندی به خوبی توانسته است این تقسیم بندی را نشان دهد، بنابراین ماهیت شناخت این پراکنش درک درستی از توازن اکولوژیک جوامع گیاهی در منطقه مورد مطالعه است.
    کلیدواژگان: بیوکلیما، جوامع گیاهی، رسته بندی، مراتع، البرز شمالی
  • نازیلا خائف، منصور تقوایی، حسین صادقی، علی نیازی صفحه 19
    گونه استبرق (Calotropis procer L.) یک درختچه دائمی سازگار با مناطق خشک است که به طور وسیعی در عملیات احیاء مناطق بیابانی مورد استفاده قرار می گیرد. بذر استبرق در شرایط طبیعی از جوانه زنی کمی برخوردار است. جوانه زنی بذر و استقرار گیاهچه یک مرحله بحرانی برای بقای گیاه است. به منظور بررسی عوامل نور و درجه حرارت بر جوانه زنی بذر استبرق، آزمایش جوانه زنی در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل در چهار تکرار انجام شد، عوامل آزمایش شامل تیمار نور در 2 سطح (نور و تاریکی) و حرارت در 9 سطح (0، 5، 10، 15، 20، 25، 30، 35 و 40 درجه سانتی گراد) بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تیمار نور تاثیر معنی داری بر درصد جوانه زنی نداشت. درصد، سرعت جوانه زنی، طول گیاهچه و وزن خشک گیاهچه با افزایش درجه حرارت از 5 به 30 درجه افزایش یافت، اما با بالا رفتن درجه حرارت از 30 به 40 درجه کاهش پیدا کرد. بالاترین و پایین ترین درصد و سرعت جوانه زنی به ترتیب در 30 و 20 درجه سانتی گراد به دست آمد. همچنین بالاترین و پایین ترین طول و وزن خشک گیاهچه به ترتیب در 35 و 20 درجه سانتی گراد به دست آمد. مدل برازش خطی به پراکنش داده های درصد جوانه-زنی نسبی از 20 تا30 و از30 تا 40 درجه سانتی گراد نشان داد که آستانه جوانه زنی بذر استبرق 30 درجه سانتی گراد بود. بذر استبرق در مرحله جوانه زنی به درجه حرارت بالای 30 و پایین تر از 20 درجه سانتی گراد حساس است. در نتیجه مدت زمان مناسب برای جوانه زنی و استقرار گیاهچه کوتاه است.
    کلیدواژگان: آستانه تحمل، استبرق، جوانه زنی، درجه حرارت، نور، وزن خشک گیاهچه
  • مریم حیدریان آقاخانی، قاسمعلی دیانتی تیلکی، علی اصغر نقی پور برج، اسماعیل فیله کش صفحه 27
    تعیین مواد مغذی علوفه و همچنین تشخیص عدم تعادل آنها، راه را برای برنامه ریزی به منظور بهبود تغذیه دام در مرتع و حمایت از گیاهان مرتعی با ارزش هموار می سازد. به گفته اغلب متخصصان تغذیه، کمبود پروتئین غلات، پایین بودن مقدار انرژی مواد خشبی و عدم تعادل عناصر معدنی علوفه مراتع، عوامل محدود کننده اغلب مراتع دنیاست. به منظور بررسی مقدار منیزیم، کلسیم، سدیم، پتاسیم و فسفر در چهار گونه بوته ای غالب و شورپسند مراتع بیابانی سبزوار شامل گونه هایSalsola arbuscula، Salsola richteri،Halothamnus glauca و rosmarinus Seidlitzia در سه مرحله فنولوژیک رشد رویشی (رشد اندام های رویشی، گل دهی و بذردهی) نمونه برداری انجام شد. نمونه ها به آزمایشگاه منتقل و مواد معدنی آنها اندازه گیری شد. مقایسه مقدار عناصر معدنی با حد نیاز نشخوارکنندگان نشان داد که مقدار فسفر در هر چهار گونه در هر سه مرحله فنولوژی پایین تر از حد مورد نیاز دام ها بود (01/0P<). بیشترین مقدار کلسیم، سدیم، فسفر، منیزیم و خاکستر و کمترین مقدار پتاسیم به گونه S. rosmarinus متعلق بود.
    کلیدواژگان: مرتع، سبزوار، مراحل فنولوژیک، مواد معدنی
  • معصومه عباسی خالکی، علی طویلی، محمدعلی زارع چاهوکی، مهدی معمری صفحه 35
    در این تحقیق برخی عوامل محیطی مؤثر بر عدم رشد مناسب آتریپلکس های منطقه حسین آباد حپشلو، شامل عوامل مربوط به گیاه، برخی از ویژگی های خاک، توپوگرافی و عوامل اقلیمی بررسی شد. برای این منظور، بوته های آتریپلکس از نظر وضعیت ظاهری و شادابی، پس از بازدید عرصه مورد مطالعه، دو سایت مجاور هم با بوته های هم سن، انتخاب شد، به طوری که یک سایت، معرف آتریپلکس های با شادابی مناسب و دیگری معرف آتریپلکس های با شادابی کم بود. نمونه برداری از پوشش گیاهی و خاک، به روش تصادفی- سیستماتیک با استقرار 3 ترانسکت به طول 100 متر، عمود بر فاروهای موجود، در سطح معرف هر سایت انجام شد. در طول هر ترانسکت، 9 پلات با فاصله 12 متر از هم مستقر شدند. برای ارزیابی پوشش گیاهی، مشخصات تاج پوشش بوته واقع در هر پلات بررسی شد و عناصر Na، Ca، Mg، K از سرشاخه های سبز برداشت شده از همان بوته، در آزمایشگاه اندازه گیری شد. همچنین در امتداد هر ترانسکت 3 پروفیل (در ابتدا، وسط و انتهای ترانسکت)، در پای بوته های آتریپلکس حفر و از دو عمق 30-0 سانتی متر (خاک سطحی) و بیش از 30 سانتی متر (تا عمق ریشه دوانی بوته) نمونه خاک برداشت شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که از عوامل محیطی مورد بررسی؛ اقلیم، pH و EC خاک در دو سایت مورد مطالعه و بافت خاک در سایت با شادابی مناسب سازگار با نیازهای بوم شناسی گونه آتریپلکس کانسنس است. اما احتمال می رود که ایجاد شرایط ماندابی به علت وجود شیب و سنگین بودن بافت خاک و عدم نفوذ آب در سایت با شادابی کم و همچنین مقدار آهک بیشتر و به دنبال آن ایجاد سخت لایه در عمق ریشه دوانی بوته ها، در عدم رشد مطلوب بوته ها نقش داشته است.
    کلیدواژگان: رشد نامناسب، عوامل محیطی، شادابی، آتریپلکس کانسنس، حسین آباد حپشلو
  • جلال عبداللهی، حسین ارزانی، حسین نادری صفحه 45
    تداوم بهره برداری از مراتع خشک مستلزم شناخت روند تغییرات پوشش گیاهی و عوامل مؤثر بر آن است. در جوامع گیاهی این مناطق از بین عوامل مختلف مؤثر در رشد و تولید گیاهان مرتعی، بارندگی ضروری ترین و مهم ترین شاخص اقلیمی به شمار می-آید. این مطالعه طی 9 سال (1386- 1378) و با هدف بررسی تاثیر نوسان بارش، دما و سرعت باد بر تولید گونه های مهم گیاهی، در مراتع استپی یزد واقع در منطقه ندوشن انجام شد. به این منظور هر ساله تولید گیاهان به روش نمونه گیری مضاعف و با استفاده از پلات های ثابت و تصادفی اندازه گیری شد. آمار بارندگی، دما و سرعت باد نیز از ایستگاه کلیماتولوژی موجود در منطقه تهیه شد. رابطه بین مقادیر تولید و متغیرهای اقلیمی اندازه گیری شده به وسیله تجزیه چند متغیره افزونگی (RDA) در نرم افزار CANOCO 4.0 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد محور اول RDA همبستگی معنی داری با دمای اردیبهشت، بارش دی ماه و دوره آذر تا اسفند دارد. گونه های sieberi Artemisia و Iris songaricaبا این محور همبستگی نشان دادند. در حالی که محور دوم RDA نیز با دمای تیر ماه و بارش پاییز و بهار همچنین تولید گونه های Eurotia ceratoides، Stipa arabica و Stachys inflata همبستگی معنی داری داشت. از بین متغیرهای اقلیمی، میزان سرعت باد با هیچ یک از محورها همبستگی نشان نداد.
    کلیدواژگان: رشد نامناسب، عوامل محیطی، شادابی، آتریپلکس کانسنس، حسین آباد حپشلو
  • دیانا عسکری زاده، غلامعلی حشمتی صفحه 57
    آگاهی از رفتار چرایی و رژیم غذایی دام نقش مؤثری در مدیریت چرا در اکوسیستم های مرتعی دارد. به منظور بررسی تاثیر شرایط آب و هوایی در رژیم غذایی گوسفند و بز، مراتع ییلاقی جواهرده رامسر انتخاب شد که این مطالعه، در سه بازه زمانی هفته اول ماه های تیر، مرداد و شهریور 1388 انجام شد. وضعیت و ترکیب گیاهی به روش ارزش مرتع و تغییرات وضعیت مرتع به کمک ترازوی گرایش در هر دوره چرایی، ارزیابی شد. با استفاده از روش مشاهده مستقیم، رفتار چرایی دام ها از فاصله حداقل 5/0 تا حداکثر 2 متر با تمرکز نیم ساعت بر روی هر دام در چهار روز متوالی به صورت تصادفی انجام شد و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس به کمک نرم افزار SPSSنسخه 18، گونه های مشترک مورد مصرف دام ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، دامها لایه های متفاوتی از پوشش گیاهی را مورد تعلیف قرار می دهند و عامل شرایط آب و هوایی و وضعیت مرتع نقش مؤثری در رفتار چرایی و تعیین رژیم غذایی دام ها در طی دوره چرایی در منطقه مورد مطالعه داشته است. همچنین، در شرایط معمولی بدون ایجاد اختلال در روند طبیعی چرایی، گوسفند تمایل به تعلیف گیاهان با فرم رویشی پهن برگ علفی داشته است و بز نیز ارجحیت چرایی خود را به سرشاخه خواری از گیاهان بوته ای و درختچه ای نشان می دهد. ازاین رو مطالعه رفتار چرایی دام ها و تعیین رژیم غذایی آنها در شرایط متفاوت آب و هوایی، نقش مهمی در تنظیم برنامه چرایی و استفاده بهینه از ظرفیت های علوفه-ای اکوسیستم های مرتعی دارد.
    کلیدواژگان: شرایط آب و هوایی، رفتار چرایی، مشاهده مستقیم، گوسفند و بز، مرتع، البرز شمالی، جواهرده
  • اکوفیزیولوژی
  • سپیده رحیمی آلاشتی، محمدعلی بهمنیار، مهدی قاجار سپانلو صفحه 69
    در سال های اخیر نگرانی آثار دراز مدت فلزا ت سنگین به عنوان آلاینده های زیست محیطی، افزایش و ارزیابی تجمع عناصر سمی در خاک و گیاهان در محیط زیست نیز از نظر سلامت و حیات انسان و سایر موجودات بسیار مهم و ضروری است. در همین رابطه، به منظور بررسی آثار کاربرد لجن فاضلاب بر غلظت عناصر سنگین در اندام های گیاهی چمن گندمی رونده (Agropyrum repen L.) و شبدر برسیم (Trifolum alexandrium L.) که معمولا برای تعلیف دام استفاده می شوند، تحقیقی در قالب طرح اسپلیت پلات با طرح پایه بلوک کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1387، انجام شد. عامل اصلی لجن فاضلاب در سه سطح (صفر،20 و 40 تن در هکتار) و عامل فرعی سال های مصرف لجن فاضلاب در سه سطح (85، 85 و 86، 85 الی 87) بوده است. نتایج نشان داد که کاربرد لجن فاضلاب در طول سه سال بر میزان سرب و کروم ریشه و اندام هوایی چمن گندمی رونده و شبدر برسیم تاثیر معنی دار داشت. بیشترین میزان سرب و کروم در ریشه و اندام هوایی چمن گندمی رونده و شبدر برسیم در تیمار 40 تن لجن فاضلاب در هکتار تجمع یافت. تیمارهای یک و دو سال کاربرد لجن فاضلاب نیز نسبت به شاهد تفاوت معنی دار نشان دادند. همچنین مقدار تجمع سرب و کروم در ریشه چمن گندمی رونده و شبدر برسیم بیشتر از اندام هوایی آنها بوده است. درضمن در تمامی سطوح کاربرد لجن فاضلاب، اثر تجمعی بیش از اثر باقی مانده بود.
    کلیدواژگان: لجن فاضلاب، اثر باقی مانده و تجمعی، عناصر سنگین، چمن گندمی رونده و شبدر برسیم
  • حمیدرضا ناصری، محمد جعفری، سیدعلی صادقی سنگدهی، هادی محمدزاده خانی، مریم صفاری ها صفحه 81
    گونه قره داغ (Nitraria schoberi L) به فرم درختچه ای متعلق به خانواده Zygophyllaceaeدر نواحی شنی و شور بخش های مرکزی ایران گسترش دارد. آزمایش های گلخانه ای به منظور ارزیابی اثر شوری بر جوانه زنی بذر ها و رویش نو نهال ها بعد از یک دوره 30 روزه انجام شد. جوانه زنی، طول ریشه چه، ساقه چه و تعداد برگ چه ها در دامنه ای از شوری (صفر،4، 8، 12،16 و 20 دسی زیمنس بر متر با املاح Na2So4 و NaCl) تعیین شد. بیشترین میزان جوانه زنی (34 درصد) درشرایط بدون شوری (صفردسی زیمنس بر متر) مشاهده شد. جوانه زنی بذر ها تا شوری 4 دسی زیمنس بر متر تحت تاثیر قرار نگرفت، اما به طور معنی-داری با افزایش شوری در حدود 12-8 دسی زیمنس بر متر در هر دو نوع نمک کاهش یافت. در شوری 16 دسی زیمنس بر متر NaClو 20 دسی زیمنس بر متر Na2So4 هیچ بذری جوانه نزد. افزایش تمرکز املاح در نمک های Na2So4 و NaCl مانع رشد نو نهال ها شد. طول ساقه چه و تعداد برگ چه ها به طور معنی داری با افزایش شوری در هر دو نوع نمک کاهش یافت، اما پاسخ ریشه چه تفاوت معنی داری نداشت. نتایج نشان داد که در شوری برابر، اثر بازدارندگی نمک سولفات نسبت به نمک کلر وره کمتر است.
    کلیدواژگان: Nitraria schoberi، شوری، جوانه زنی
  • اقتصادی و اجتماعی
  • میرمنصور خلیقی، حسین آذرنیوند، علی اکبر مهرابی، تقی شامخی صفحه 91
    مشکلات مدیریتی و گاهی ساختاری در کنار مشکلات حقوقی در عرصه منابع ملی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش تجاوز، تخریب و به اصطلاح جوامع محلی شخم غیر قانونی مراتع شده و زمینه نقصان امنیت شغلی بهره برداران را فراهم می آورد. طبیعت نشینان و بهره برداران از این منابع تاثیر این مشکلات را در معیشت و فضای زیستشان به دقت احساس کرده و همواره نقدهای فراوانی بر آن دارند که به دلیل عدم تسلط بر ابزارهای دیالکتیک (گویشی یا گفتمانی) و طبقه بندی اطلاعات و یا دور بودن از کانون های قدرت امکان بروز و ظهور چنین نگرش هایی در بسترهای آکادمیک و تصمیم سازی های دولتی به وجود نیامده است. این تحقیق با رویکرد تسهیل گری اجتماعی و با استفاده از شیوه«تحقیق مشارکتی در راستی عمل» با بررسی چالش های مدیریت منابع طبیعی در همه عرصه ها تلاش کرده است با پی گیری اولین گام در برنامه ریزی فرایندی که تشخیص گرایش و مسائل منطقه با شیوه مشارکتی است، برای توصیف چالش های درون زا و برون زا در توسعه مدیریت پایدار منابع طبیعی بالاخص مدیریت دولتی از نگاه طبیعت نشینان گام برداشته امکان حضور آراء آنها را در برنامه ریزی های محلی و ملی فراهم آورده و در مرحله بعد سایر ذینفعان یا مدیران محلی را به پاسخ گویی به این آراء وا دارد. در این راستا با پیگیری همین روند در زیست بوم ییلاقی طایفه شش بلوکی ایل قشقایی (شهرستان اقلید) تجاوز و تخریب مراتع (شخم غیر قانونی) مهم ترین دغدغه بهره برداران و کارشناسان بوده که از مهم ترین چالش های پیش روی مرتع و مرتعداری شناخته می شود که در پی آن عدم امنیت شغلی دامداران و عدم توجه به بهره برداری اصولی از مراتع را باعث می شود. در روند بررسی و ریشه یابی این پدیده دو نوع مشکلات حقوقی و چالش های مدیریتی در ظهور چنین مساله ای شناسایی و تفکیک شد. مشکلات حقوقی چون کمیسیون ماده واحده و اعتراض به آن، کمیسیون ماده 34، قانون فقهی کشت سبز، مشکلات قوانین مجازات، و مشکلات ساختاری و مدیریتی چون مشاع بودن مراتع روستا و عشایر، عدم تثبیت ممیزی و مشکلات تنسیق مراتع، تعلل در پیگیری موضوع توسط سیستم قضایی، عدم کارائی سیستم قضایی در بحث های منابع طبیعی، مشکلات اجرای احکام و پاسگاه، مشکلات منابع طبیعی و در نهایت نفوذ بعضی ارگان ها و شخصیت ها، سخن های غیر تخصصی بعضی مسئولین و سیاست های کلی مملکت به عنوان محرک های تجاوز، تخریب و شخم مراتع معرفی شد که این مقاله به بحث در مورد مشکلات مدیریتی می پردازد.
    کلیدواژگان: مرتع، تجاوز، تخریب، شخم غیر قانونی، مشکلات ساختاری، مشکلات مدیریتی
  • آناهیتا رشتیان، علی اکبر کریمیان صفحه 109
    تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه دیدگاه کارشناسان ناظر و بهره برداران نسبت به سیستم های چرایی طراحی شده در طرح های مرتعداری به شیوه پیمایشی، طراحی و در سال 1388 در استان سمنان اجرا شده است. کلیه کارشناسان شاغل در ادارات منابع طبیعی در سطح استان سمنان و همچنین بهره برداران از مراتع انتخاب شده، جمعیت مورد بررسی در این پژوهش را تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی شده با تخصیص نسبتی و به کارگیری فرمول کوکران حجم نمونه در این تحقیق، طرح مرتعداری است که شامل30 طرح است که با توجه به وزن هر طبقه که شهرستان های تابعه استان سمنان هستند تعداد نمونه مناسب به هر شهرستان اختصاص داده شد. داده های آماری با کمک پرسش نامه و بازدیدهای میدانی جمع آوری شد. یافته های توصیفی نشان داد که امتیاز کل حاصل از ارزیابی سیستم های چرایی 8/2 از 5 است که بر اساس مقیاس لیکرت بیانگر این است که پروژه سیستم های چرایی در طرح های مرتعداری استان سمنان از وضعیت متوسطی برخوردار است. یافته های استنباطی نشان داد که بین دیدگاه کارشناس ناظر با دیدگاه بهره بردار در ارتباط با اجرای سیستم های چرایی اختلاف معنی دار وجود دارد (01/0>P). ضریب همبستگی بین عوامل مؤثر در سیستم های چرایی با دیدگاه کارشناسان و بهره برداران نشان داد که بین دیدگاه آنها با عوامل مورد بررسی اختلاف معنی دار وجود دارد (05/0> P).
    کلیدواژگان: ارزیابی، کارشناسان، بهره برداران، سیستم های چرایی، طرح مرتعداری، استان سمنان
  • هیدرولوژی مرتع
  • سید حمیدرضا صادقی، سمیه فضلی، حمزه نور، حشمت الله آقارضی صفحه 119
    ارزیابی فرسایش خاک با استفاده از مدل های موجود به عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریتی و تبیین شیوه های صحیح حفاظت منابع آب و خاک ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی کارایی مدل فرسایش دامنه ای (HEM) به عنوان یکی از جدیدترین مدل های برآورد فرسایش، برای برآورد رسوب ناشی از رگبارها در پلات های مرتعی با شیب 9، 15، 20 و 25 درصد واقع در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی خسبیجان اراک انجام شد. در این راستا داده های مربوط به 16 رگبار به همراه رسوب و رواناب حاصل از آنها جمع آوری شد. به منظور اجرای مدل، ورودی های مورد نیاز آن شامل ارتفاع روان آب، درصد پوشش تاجی، درصد پوشش زمینی، بافت خاک، درصد و طول شیب برای هر کرت وارد مدل شد. نتایج نشان داد که مدل بدون واسنجی در هیچ یک از شیب ها قادر به برآورد دقیق میزان رسوب نبوده است. نتایج حاصل از واسنجی عامل فرسایش پذیری خاک و برازش روابط رگرسیونی بین داده های مشاهده ای و برآوردی دلالت بر عدم کارایی مدل در شیب های 9 و 15 درصد با ضریب تبیین کم تر از 4/0 (135/0≤P) داشته است. در حالی که توانایی مدل ذکرشده در شیب های 20 و 25 درصد با اختصاص مقدار فرسایش پذیری 8/0 با ضریب تبیین 355/0 (041/0=P) و 803/0 (000/0=P) و خطای تخمین به ترتیب 56 و 35 درصد قابل قبول و خوب ارزیابی شد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر زمینه ساز استفاده از مدل مزبور در ارزیابی تولید رسوب در مناطق مرتعی با شرایط حاکم مشابه با شرایط تحقیق و مدیریت مناسب آب و خاک آنهاست.
    کلیدواژگان: ایستگاه تحقیقاتی خسبیجان، پلات فرسایشی، مدل فرسایش دامنه ای (HEM)، کاربری مرتع، مدل فرسایشی
|
  • A. Akbari Afjani, A. Zali, M. Gangkhanlo, M. Dehghan Banadaky Page 1
    In this study alfalfa hay and corn silage were used in the diet of dairy cows as gross forage to investigate the effect of their quality on milk production. Fifteen Holstein cows (37 ±10 DIM) were used in completely random design during 9 weeks. Treatments included three levels of alfalfa hay and corn silage include: 1) 10% alfalfa -30% silage corn (CS), 2) 20% alfalfa -20% silage corn (CSAH) and 3) 30% alfalfa -10% silage corn (AH). Alfalfa hay was packed down second cutting in the mid-flowering. The ratio of forage: concentrate was 60:40 in all treatments. Cows were fed the total mixed rations (TMR) twice daily. Experimental diets were analyzed weekly. Individual dry matter intake was also measured daily. The results indicated that high dry matter intake was achieved when cows were fed by CSAH. Milk production was affected by all treatments (P = 0.014). Replacing corn silage with alfalfa hay increased the milk fat. There was not significant differences between total tract digestibility of dry matter, organic matter, crude protein and neutral detergent fiber in all treatments. Cows that received CS had higher apparent total tract digestibility of crude protein. There was significant difference in the total chewing time (minutes per day) and chewing activity decreased when alfalfa ratioin cow's diet were increased.
  • M.H. Jouri, D.N. Patil, R. S. Gavali Page 9
    Establishment and growing of plant formation is challenged by severe changing of climate in nowadays. Knowing and understanding the effects of environment factor on plant communities are quite important in order to reach the sustainable development on forest and rangeland areas. Regarding of investigation of some climatic and topographic effects on plant formation, the rangeland of northern Alborz from 1600 to 3750 m from see level of Javaherdeh (Ramsar) was selected. One square meter plot was usedand plant froms, altitude and slope percentage of each plot were recorded. Precipitation and temperature line for each elevation line were obtained by rain stations. Distribution of plant formations with some environmental and climatic factors were investigated by Canonical Correspondence Analysis and cluster analysis. The results indicated that bushy trees formation prefer more humid area in elevation belt of 1600-2200 m. Forbs and grasses formations were located in next altitudinal class (2200- 2850m). Cushion formation with less water requirement and resistance to cool condition were located at upper studied elevation range. Therefore, understanding relationships of plant formation with climatic changing, can assist managers to have ecological sound management decisions.
  • Khaef. N., M. Taghvaei, H. Sadeghei, A. Niazi Page 19
    Calotropis procera is a perennial shrub adapted to arid climate which is widely used for desert reclamation practices. Seed germination is a critical stage of plant survival. Seeds of Calotropis procera have poor germination rate under field condition. To investigate the effects of light and temperature on seed germination of Calotropis procera, a seed germination experiment was established using a complete randomized block design with four replicates. The treatments were included two levels of light (light and darkness) and 9 levels of temperature(0,5, 10, 15, 20, 25, 30,35,40◦C). The ANOVA results showed that light treatments have no significant effect on seed germination rate. The seed germination rate, seedling length and dry weighthave increased with an increase in temperature level from 5 to 30◦C but decreased at higher temperater levels (30-40◦C). The highest and lowest germination rate were recorded at 30◦C and 20◦C, respectively. The highest seedling length and dry weight were obtained at 35◦C and the lowest ones at 20◦C. The regression line fitted to relative germination rates at 20◦C to 30◦C and 30◦C to 40◦C showed that germanation threshold of Calotropis procera seed is about 30◦C. Germination of Calotropis procera seed was was negatively affected by temperature of above 30 and below 20◦C. In conclusion, suitable period of time for seed germination and seedling stablishment of Calotropis procera seems to be very short.
  • M. Haidarian Aghakhani, Gh.A. Dianati Tilaki, A.A. Naghipour Borj, I. Filehkesh Page 27
    Determination of nutritive substances of forage and deficiencies diagnosis assist managers to improve nutrition of ruminants in rangelands.. Nutrition experts believe that deficiency of protein of grains and low energy of woody substances and imbalance of mineral elements of range forage are among the most limiting factor range animal nutrition.Magnesium, calcium, sodium, potassium and phosphorus content of dominant and halophyte shrubs of Salsola arbuscula, Salsola richteri, Halothamnus glauca, Seidlitzia rosmarinus species at three phenological stages: vegetative, full flowering and seed dissemination in desert rangeland of Sabzevar was investigated. Samples were taken to laboratory and mineral elements of them were measured.Comparison of mineral elements with the requirement of ruminant showed that the P was lower than its requirement in all three phenological stages. The highest contents of calcium, sodium, phosphorus, magnesium and ash and the least value of potassium belonged to Seidlitzia rosmarinus.
  • M. Abbasi Khalaki Óa. Tavili, M.A. Zare Chahouki, M. Moameri Page 35
    In this study some of the factors influencing growth of plants were investigated to determine the reason of improper growth of Atriplex canescens. Studied factors were leaves chemical contents, soil physico-chemical factors, topography, and climate. Two contacting sites with good and week growing condition were selected. Random- systematic method of sampling was conducted along 3 hundred meter transects for sampling soil and vegetation. Along each transect 9 plots were established. In order to evaluate vegetation, canopy cover of plants in each plot was measured and Na, K, Ca and Mg of green leaves were measured. In addition, along each transect 3 profiles (in start, medium and end points of each transect) were dug and samples were taken from two depths (0- 30 cm and > 30 cm). The results of this study showed that soil texture, climate, EC and pH of both sites are compatible with ecological requirements of Atriplex canescens. Probably lack of sufficient drainage due to clay texture and lower infiltration, hardpan resulted from high amount of lime (CaCo3), have affected improper growth of Atriplex in weak growing Atriplex site.
  • J. Abdollahi, H.Arzani, H. Naderi Page 45
    Understanding vegetation dynamics of arid rangelands is a prerequisite for their proper management. Rainfall is the most crucial environmental factor for range plant growth and forage production in vegetation communities of such regions. This study was conducted in the Nodoushan steppe rangelands over nine years (2000-2008) to assess the effect of variability in meteorological factors including rainfall, temperature and wind velocity on forage production of dominant range plant species. Seven dominant plant species were selected and every year their forage productions were estimated using double sampling method in both permanently and randomly located plots. Data on precipitation, temperature and wind velocity were collected from nearby climatological stations. Relationships between meteorological factors and annual forage production of different species were analyzed using multivariate method of Redundancy Analysis (RDA) in CANOCO 4.0 software. Results showed that RDA axis 1 is highly associated with temperature in May and rainfall in January and December to March. The species correlated to this axis were Artemisia sieberi and Iris songarica. While RDA axis 2 showed significant correlations with temperature in July and rain in autumn and spring as well as forage production of Eurotia ceratoides, Stipa arabica and Stachys inflata. Wind velocity had no significant correlation with any of RDA axes.
  • D. Askarizadeh, Gh. A. Heshmati Page 57
    Knowledge of grazing behavior and diet selection of animal has an important role in grazing management of rangeland ecosystems. In order to investigate grazing behavior and diet selection of sheep and goats under various weather conditions, upland rangeland of Javaherdeh (Ramsar) was selected. The study was carried out under three weather conditions (sunny, cloudy and semi-cloudy) at summer time. Investigation was carried out based on four main plant life forms (perennial grasses, perennial forbs, shrubs and bushy trees) during grazing periods (end of Jun, July, and August 2009). Grazing behavior and diet selection of animal were studied by direct vision from 0.5 to 2 m distance with half an hour concentration on target animal. Range condition was analyzed by Range Value method as well as variation of range condition was obtained by Trend Balance method in each grazing period. Data obtained from different weather conditions, animals and plant life forms were analyzed using ANOVA in PASW v.18 software. Results showed that animal graze on different strata of vegetation in their own grazing land, and that weather and rangeland condition effectively changed grazing behavior and diet selection of animals. Also under undisturbed condition, sheep preferred to graze on the forbs while goats preferred to browse on the shrubs and bushy trees. Hence, studying of grazing behavior and diet selection of animal has an important role in regulation of grazing program and suitable using of forage capacity of the rangeland ecosystems.
  • S. Rahimi Alashty, M. A. Bahmanyar, M. Ghajar Sepanlou Page 69
    In order to investigate the effects of sewage sludge (SS) application on concentration of heavy metals in plant parts (root and shoot), a field experiment was conducted as split-plot arrangement based on randomized complete block design with three replications in 2008. The main factor was SS that was applied in 3 levels (0, 20 and 40 Mg ha-1). Application year was considered as sub-factor with three levels of 2006, 2006-2007 and 2006-2008. The results indicated that application of sewage sludge in three years was significantly affected the amounts of lead and chromium in root and shoot of Wheatgrass and Berseem. The maximum amount of lead and chromium in the root and shoots of Wheatgrass and Berseem were recorded in 40 Mg ha-1 in three-year application. These amounts were also increased compared to control in one-and two years application. In addition, the accumulation of lead and chromium were higher in the roots of Wheatgrass and Berseem compared to their shoots. Finally, in all levels of SS application, the accumulated effect was more than the residual effect.
  • H. R. Naseri, M. Jafari, S. A. Sadeghi Sangdehi, H. Mohammad Zadeh, M. Safariha Page 81
    Nitraria schoberi L. a shrub in the family of Zygophyllaceae, is widely distributed in many sandy and saline areas in central part of Iran. Green house experiments were carried out to assess the effects of salinity on seedling germination and growth of Nitraria schoberi during a 30 days period. The germination rate and root and shoot elongation and also number of leaves of the emerged seedlings were assessed over a wide range of salinities (0, 4, 8, 12, 16 and 20 ds/m NaCl and Na2So4). The highest germination percentages (34%) were obtained under non-saline conditions (0 ds/m). seedling germination was not affected by NaCl and Na2So4 at concentration levels below 4 ds/m, but it was significantly decreased by both salts at concentration levels of 8–12 ds/m. No seedling germinated at 16 ds/m NaCl and 20 ds/m Na2So4. An increase in NaCl or Na2So4 concentration level progressively inhibited seedling growth. Stem elongation and number of leaves of emerged seedlings significantly decreased with an increase in both NaCl and Na2So4 concentration level, while root elongation was not affected significantly. Results showed that under the same concentration level, sulphate has less inhibitory effect than chloride.
  • M. M. Khalighi, H. Azarnivand, A.A. Mehrabi, T. Shamekhi Page 91
    Mismanagement in rangelands and law deficiencies are among the reasons for destruction and illegal plowing of rangelands. These could lead to job insecurity of pastoralists and they experience the effects of this land conversion in their economy and living conditions. They are unable to express their wills because of poor communication skills, and not being involved in decision making processes. This study aimed to describe the most important social and ecological issues and challenges in laws and managements. Local community participation by facilitating approach and participatory action research is needed for presentation of pastoraliststo local and national decision makers. Invasion, destruction, and illegal plowing of rangelands were identified as the most concerns of pastoralists and experts in summer rangelands of Shesboloki sub tribe. In the process of surveying and analyzing these common phenomena in rangelands and with setting up social facilitating workshops, either in local communities or for natural recourses administrators and court officials, laws problems were identified as the first motive for this problem. For instance some problems in commission of the article one and its complaints, "Commission of the article 34, the religious law of cultivation".Incompetence of punishments laws in natural resources and then management and structure problems such as range survey and range separation in common rangelands of peasants and nomads. Procrastination in following the subject by natural resources administration and courts, inefficiency of court systems in natural resources subjects, the problems of low enforcement and sentences, and at the end, the general policies of government, unprofessional words of government officials and the interference of some local government officials. In this essay the second group of challenges (management and structure) are discussed.
  • A. Rashtian, A. A. Karimian Page 109
    This study aimed to compare point of view of experts and pastoralists in connection with grazing systems in Range Management Plans. This research carried out in 2008 at Semnan province. All of experts in Natural Resources offices and selected livestock managers thatwere whole/reference population in this study. Based on stratified random sampling method and Cochran formula, the sample volumes (30) of Range management Plans were estimated. According to weight of stratums (Cities) suitable sample size were allocated. Questioner and field survey was used for data collection. Descriptions result showed that rank of grazing systems evaluation is 2.8 from 5 that shows grazing systems condition in Range management Plans in Semnan province are medium according to Likert Scale. Appreciation result showed that there are significant differences between point of view of experts and exploits in connection with grazing systems project (P<0/01). Correlation coefficient showed that there are significant differences between point of view of responders and survey factors(P<0/05).
  • S.H.R. Sadeghi, S. Fazli, H. Noor, H.A. Agharazi Page 119
    Evaluation of soil erosion by existing models is required as an important tool for appropriate water and soil conservation purposes. The present study aimed to assess the applicability of Hill slope Erosion Model (HEM) as one of the newest erosion models for prediction of storm-wise sediment yield. This study was conducted in Khosbijan rangeland with 9, 15, 20 and 25 percent slope steepness by using soil erosion standard plots. Runoff depth, vegetation cover density, land surface cover, soil texture, slope steepness and length were determined for 16 storm events. The results showed that the uncalibrated HEM didn’t simulate the observed sediment yields, properly. Calibration of soil erodibility parameter and developing regression between observed and estimated data indicated that the model could not predict sediment yield in plots with 9 and 15 percent slope steepnesses with determination coefficient of less than 0.4 (p≤0.135). The model could successfully predict the soil erosion rate in plots with 20 and 25 percent slope steepnesses by applying soil erodibility parameter of 0.8 with determination coefficient of 0.355, 0.803 and estimate error of 56 and 35 percent, respectively.