فهرست مطالب

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال نهم شماره 2 (پیاپی 34، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی محبعلی، غلامحسین ادریسیان، محمدرضا شیرزادی، یاور حسینقلیزاده، محمدحسین پاشایی، اکبر گنجی، ذبیح الله زارعی، احمد کوشا، بهناز آخوندی، هما حجاران، حسین ملک افضلی صفحه 1
    زمینه و هدف
    لیشمانیوز احشایی(کالاآزار) در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان غیر اختصاصی تقریبا در تمام موارد منجر به مرگ بیمار می شود. به منظور تشخیص سریع و زودهنگام ودرمان بموقع بیماران مبتلا به لیشمانیوز احشایی، نظام مراقبتی خاصی در مناطقی از شمال غرب ایران برقرارگردید تا تاثیر اقدامات انجام شده را در کاهش میزان بروز و مرگ و میر مشخص نماید.
    روش کار
    این مطالعه با در نظر گرفتن منطقه شاهد شروع شد و به مدت 6 سال به شکل فعال ادامه یافت، تمامی بچه های زیر 12 سال شهرستان مشکین شهر که دارای تب های مداوم بیش از 2 هفته، رنگ پریدگی و بزرگی شکم بودند (شهرستان مداخله) توسط بهورزان آموزش دیده، نمونه برداری شده ونمونه ها به آزمایشگاه کالاآزار مرکز بهداشت شهرستان مربوطه ارسال گردیدند و مورد آزمایش قرار می گرفتند. افرادی که نتیجهDirect Agglutination Test (DAT) آنها مثبت (با عیارهای 1:3200 و بالاتر) و دارای علایم بالینی اشاره شده بودند، از نظر لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) مثبت تلقی می شدند و پس از انجام و تایید معاینات بالینی، تحت درمان با داروی گلوکانتیم قرار می گرفتند. متعاقبا در روستاهای با موارد کالاآزار، بیماریابی فعال انجام می گردید. جهت مقایسه نتایج، شهرستان اهر نیز به عنوان منطقه کنترل(شاهد) در نظر گرفته شد. در این شهرستان فقط بیماریابی غیر فعال (پاسیو) با استفاده از روش DAT انجام می شد.
    نتایج
    میانگین بروز لیشمانیوز احشایی ازمیزان 88/1 در هر هزار نفر جمعیت بچه های 12 سال و به پایین (قبل از شروع مطالعه) به میزان77/0 در هزار(پس از انجام مداخله) کاهش یافت. در حالی که در شهرستان شاهد از 11/0 در هزار (قبل از شروع مطالعه) به 23/0 در هزار(پس از انجام مداخله) افزایش یافت (01/0p<). در مدت انجام این مطالعه میزان مرگ و میر ناشی از کالاآزار در بچه های زیر 12 سال شهرستان تحت مداخله از 16/0 در هزار قبل از مداخله به 009/0 مورد در هزار پس از مداخله(به میزان حدود 17 برابر) کاهش یافت (01/0p<).
    نتیجه گیری
    با برقراری نظام مراقبت با روش سرولوژی DAT به جای پونکسیون مغز استخوان و ادغام آن در نظام خدمات اولیه بهداشتی، علاوه بر کاهش مرگ ومیر، می توان میزان بروز را نیز در مناطق اندمیک بیماری به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز احشایی، روش آگلوتیناسیون مستقیم، نظام خدمات مراقبت اولیه بهداشتی، ادغام، کودکان، ایران
  • پرویز اولیاء، فرح سادات بحرینی، منیر برادران افتخاری، مصطفی قانعی، آمنه ستاره فروزان، مهدی فراهانی صفحه 9
    زمینه و هدف
    تعیین اولویت های تحقیقاتی یکی از موضوعات مهم در نظام تحقیقات سلامت می باشد؛ به خصوص در کشورهای در حال توسعه که توانایی اختصاص منابع مالی برای هر طرح پژوهشی وجود ندارد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اولویت های تحقیقاتی کشور را تعیین نماییم
    روش کار
    این مطالعه با همکاری تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور و سایر ذی نفعان با استفاده از راهبرد پژوهش درضرورت های بهداشت ملی ((ENHR Essential National Health Researchوبا روش نیاز سنجی در سطح دانشگاه ها انجام گردید و سپس اولویت های کشوری بر اساس آنها تعیین شد.
    نتایج
    تعداد عنوان جمع آوری شده از دانشگاه ها 6723 عنوان که 17% از عناوین تحقیقاتی مرتبط با علوم پایه، 78% کاربردی وفقط 5% مرتبط با تحقیقات توسعه ای بود. همچنین تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان داد که بر اساس نوع مطالعه تقریبا«نیمی از اولویت های تحقیقاتی توصیفی(3/46%)، 36% تحلیلی و6/17 % مداخله ای بودند. به منظور دسته بندی اولویت های جمع آوری شده، نه محور بیماری های واگیردار، بیماری های غیر واگیر، تحقیقات نظام سلامت (HSR)، دارو و صنعت، علوم پایه، طب سنتی و گیاهان دارویی، بهداشت محیط، تغذیه و دندانپزشکی تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    در سال های قبل تعیین اولویت های تحقیقاتی از بالا و توسط تعداد محدودی از صاحبنظران و پژوهشگران تعیین می شد درحالیکه در این روش اولویت ها از سطوح پایین تعیین و بتدریج به سطح ملی رسیده است.
    کلیدواژگان: اولویت های تحقیقاتی، نظام سلامت، نیاز سنجی
  • رضا مجدزاده، آرش رشیدیان، محسن شمس *، داوود شجاعی زاده، علی منتظری صفحه 21
    زمینه و هدف

    بازاریابی اجتماعی، استفاده از فنون بازاریابی تجاری برای افزایش قابلیت پذیرش یک عقیده یا عمل در گروه هدف است. در این مطالعه، تاثیر یک مداخله مبتنی بر بازاریابی اجتماعی بر رفتارهای خطرناک رانندگی در بین رانندگان تاکسی شهر تهران بررسی شده است.

    روش کار

    در این مطالعه ی نیمه تجربی، با انجام دو پژوهش کمی و کیفی بر روی رانندگان تاکسی دو منطقه تهران (گروه مداخله و کنترل)، اجزای آمیزه بازاریابی شامل محصول برنامه (پیام یادآور افزایش تمرکز بر اجتناب از عدم رعایت فاصله طولی و رانندگی نکردن بین خطوط)، قیمت، مکان و ترویج تعیین شد. با نصب برچسب پیام در مقابل دید راننده، ارائه پمفلت و انتقال پیام از طریق سرپرستان خطوط در گروه مداخله، برنامه 8 هفته اجرا شد و 6 هفته بعد، وضعیت رفتارهای هدف در دو گروه مقایسه شد.

    نتایج

    کاهش معنی دار موارد مشاهده دو رفتار هدف در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و افزایش معنی دار نسبت شانس اجتناب از این دو رفتار توسط گروه مداخله، بعد از اجرای برنامه نشان از تاثیر مداخله طراحی شده داشت.

    نتیجه گیری

    تعیین گروه هدف اختصاصی، طراحی مداخله متناسب با نیازها و خواسته های مخاطب و توجه به عوامل موثر بر بازار رفتاری، اساس الگوی بازاریابی اجتماعی است. رعایت این اصول در طراحی مداخلات رفتاری می تواند کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی را به دنبال داشته باشد.

    کلیدواژگان: تصادفات رانندگی، رفتارهای خطرناک رانندگی، بازاریابی اجتماعی، رانندگان تاکسی، تهران
  • فرشته فرزیان پور، سحرناز نجات، آذین رحیمی، بهاره ملک افضلی صفحه 41
    زمینه و هدف
    تجربیات بین المللی و ملی حاکی از آن است که فرآیند ارزیابی درونی، به ویژه در سطح گروه آموزشی، می تواند به عنوان یکی از ساز و کارهای موثر در تضمین کیفیت دانشگاه، نقش به سزایی ایفا کند.
    اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: 1)تعیین کیفیت عوامل تشکیل دهنده گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی و 2)تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها جهت بهینه سازی فعالیت ها در گروه مورد مطالعه
    روش کار
    این مطالعه با مشارکت مدیر گروه، اعضای هیات علمی، تعدادی از دانشجویان (شامل دستیاران، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد) و دانش آموختگان گروه انجام شد. وزن های اولیه 9 عامل تحت مطالعه ابتدا با نظر سنجی از کلیه اعضای علمی گروه تعیین گردید، سپس با آزمون های مناسب داده های پرت شناسایی و حذف گردیدند و وزن های نهایی استخراج شدند. در این ارزیابی عوامل 9 گانه ی: 1-رسالت ها و اهداف؛ 2-ساختار سازمانی و مدیریت؛ 3-هیات علمی؛ 4-دانشجویان؛ 5-فرآیند تدریس و یادگیری؛ 6-دوره های آموزشی و برنامه درسی؛ 7-دانش آموختگان؛ 8-امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و 9-پژوهش اعضای هیات علمی در گروه مذکور مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای اندازه گیری در این بررسی شامل مصاحبه، مشاهده و پرسش نامه خودایفا بود که شامل 7 پرسشنامه و 2 چک لیست بود. نتایج با نرم افزار ارزیابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین امتیازات 9 عامل مورد مطالعه 8/59 % که حد اقل آن مربوط به عامل اهداف و رسالت برابر با 37% و حداکثر آن مربوط به عامل دانش آموختگان برابر با 6/72 % به دست آمد.
    نتیجه گیری
    حیطه دانش آموختگان یکی از کلیدی ترین عوامل مورد بررسی در ارزیابی درونی امتیاز بسیار خوبی را کسب نمود، در حالی که امتیاز پایین تر در حیطه اهداف و رسالت نیاز برای برنامه ریزی در این حیطه را مطرح می سازد.
    کلیدواژگان: ارزیابی درونی، گروه آموزشی، اپیدمیولوژی و آمار زیستی
  • فریبا کیانی، حسین سماواتیان، سیامک پور عبدیان، زهرا منصور نژاد، عفت جعفری صفحه 53
    زمینه و هدف
    آموزش های ایمنی از نظر جهانی به عنوان مهمترین وسیله کاهش هزینه های مادی و انسانی حوادث و بیماری های شغلی شناخته شده است. لذا بررسی آسیب شناسی این نوع آموزش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش، از پرسش نامه نگرش سنج ایمنی به منظور فرآیند آسیب شناسی استفاده شد. این پرسش نامه متشکل از 13 بعد بود: وجدان کاری، سرنوشت گرایی، رهبری تبادلی ویژه ایمنی، هوشیاری ایمنی، گران باری نقش، فشارکاری، ادراک از ایمنی شغل، ادراک از اقدامات ایمنی سرپرست، ادراک از اقدامات ایمنی همکاران، ادراک از اقدامات مدیریت، ادراک از برنامه ها و سیاست های ایمنی، تعارض های بین فردی در کار و دلبستگی شغلی.
    روش کار
    204 نفر (101 نفرگروه مداخله و 103 نفر گروه کنترل) پرسش نامه نگرش سنج ایمنی را قبل از یک دوره آموزش ایمنی 4 ساعته در شرکت ذوب آهن اصفهان تکمیل کردند. تنها اعضای گروه مداخله در این دوره آموزشی شرکت کردند. این پرسش نامه تقریبا 30 روز بعد از آموزش دوباره بر اعضای هر دو گروه اجرا شد. نتایج گروه مداخله و کنترل با استفاده از آماره های توصیفی و کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، آموزش های ایمنی اثر مثبت معنی داری بر تغییر نگرش کلی کارکنان نسبت به مسایل ایمنی دارد. همچنین این آموزش به طور معناداری تنها بر ابعاد هوشیاری ایمنی، رهبری، ادراک از اقدامات ایمنی سرپرست و ادراک از اقدامات ایمنی مدیریت موثر بود.
    نتیجه گیری
    سنجشی از نگرش ایمنی و ابعادش می تواند برای شناسایی نواحی از آموزش که نیاز به توجه بیشتر و طراحی بهتر دارد، استفاده شود.
    کلیدواژگان: آموزش ایمنی، نگرش ایمنی، آسیب شناسی، ابعاد نگرش ایمنی
  • سیما زائری، صبا اصغرزاده، شیوا خوشنویس، مهرنوش محمدی، کورش هلاکویی نایینی * صفحه 69
    زمینه و هدف

    ارزیابی جامعه فرآیندی است که در طی آن با مشارکت فعال اعضای جامعه تصویر واضحی از دارایی ها، نقاط قوت و نیازهای جامعه مورد بررسی بدست آمده و این نیازها اولویت بندی و نهایتا راهکارها و برنامه های مناسب جهت رفع مشکلات تدوین می شود. این پژوهش در محله ی آذربایجان شهر تهران وبا هدف شناسایی و اولویت بندی مشکلات ونیازهای آن وبا مشارکت مردم انجام شده است.

    روش کار

    در این مطالعه اعضای جامعه درارتباط با نیازها و مشکلاتشان مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش بر اساس مدل کارولینای شمالی انجام شده است. در این مدل فرایند ارزیابی جامعه در 8 مرحله انجام که هفت مرحله ی اول شامل شناسایی و اولویت بندی مشکلات و مرحله ی هشتم شامل تدوین برنامه های عملیاتی برای حل مشکلات دارای اولویت می باشد.

    نتایج

    در این مطالعه در مجموع 40 مشکل مختلف به دست آمد که در 5 گروه به شرح ذیل مشخص گردیدند:بهداشت محیط، مشکلات اجتماعی، حقوق شهروندی و خدمات شهری، مشکلات بهداشت وسلامت، مشکلات آموزشی و فرهنگی و به ترتیب پخش و استفاده از مواد مخدر، کمبود مرکز مشاوره خانواده، کمبود پارک و فضای سبز و زمین بازی برای کودکان محله، عدم نظارت پیمانکاران شهرداری در خصوص نظافت شهری، عدم تهیه خدمات بهداشت روان به عنوان مشکلات اصلی محله اولویت بندی شدند.

    نتیجه گیری

    مشکلات بدست آمده در این مطالعه، طیف وسیع و متنوعی از مسائل در زمینه های، بهداشتی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی را در بر می گیرد و منحصر به مشکلات بهداشتی نیست. ارزیابی جامعه فرصت لازم برای انجام مشارکت فعالانه را در اختیار اعضای جامعه قرار می دهد و همچنین اطلاعات کافی برای انجام تصمیم گیری های درست در اختیار می گذارد. که مجموع این عوامل، ارزیابی جامعه را به عنوان روش قابل قبولی برای تعیین مشکلات و انتخاب اولویت های جامعه معرفی می نماید.

    کلیدواژگان: ارزیابی جامعه، نیاز، مشارکت، تهران
  • علیرضا دیدارلو، داوود شجاعی زاده، حسن افتخار اردبیلی، شمس الدین نیکنامی، ابراهیم حاجی زاده، محمد علیزاده صفحه 79
    زمینه و هدف
    نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهد که تنها راه کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از عوارض ناتوان کننده آن، انجام مستمر رفتارهای خود مراقبتی است. هدف این مطالعه تعیین و شناسایی عوامل موثر بر رفتارخود مراقبتی زنان دیابتی بر اساس نظریه عمل منطقی توسعه یافته می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی تعداد 352 نفر از زنان دیابتی مراجعه کننده به کلینیک دیابت شمال استان آذربایجان غربی(شهرخوی) و واجد معیارهای ورودی مطالعه به روش غیر تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای مناسب برای سنجش متغیرهای مورد نظر(آگاهی از دیابت، اعتقادات فردی، فشارها و هنجارهای اجتماعی، خودکارآمدی درک شده، قصد رفتاری و رفتار خود مراقبتی) با کمک مطالعات موجود انجام شده با چارچوب نظریه عمل منطقی و خودکارآمدی طراحی و روائی و پایائی آنها تعیین شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS نسخه 16 استفاده شد.
    نتایج
    براساس نتایج مطالعه، مدل پیشنهادی 6/41 درصد واریانس قصد رفتاری و2/26 درصد واریانس رفتار خود مراقبتی را در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 را پیشگویی و تبیین کرد. در بین سازه های مدل، خودکارآمدی درک شده قوی ترین و موثرترین عامل برای قصد به انجام رفتار خود مراقبتی شناخته شد که هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم رفتار خود مراقبتی را تحت تاثیر قرار داد. عوامل نگرش ها، فشارهای اجتماعی یا نرم های انتزاعی، آگاهی و فواصل زمانی ویزیت بیمار توسط گروه درمانی نیز پس از خودکارآمدی بیشترین قدرت پیش گویی خود مراقبتی را داشتند.
    نتیجه گیری
    مدل پیشنهادی در مطالعه حاضر به خوبی توانست رفتارخود مراقبتی را پیشگویی نماید و بنابراین می تواند اساسی برای مداخلات آموزشی باشد که با هدف ارتقای خود مراقبتی و نهایتا به منظور کنترل دیابت انجام می پذیرد.
    کلیدواژگان: دیابت، خود مراقبتی، نظریه عمل منطقی، خودکارآمدی
  • کاوه بهمن پور، رونما نوری، حیدر ندریان، بهزاد صالحی صفحه 93
    زمینه و هدف
    بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند اثرات نامطلوبی بر عملکرد کودکان در مدرسه و موفقیتشان در سراسر زندگی داشته باشد. مشخص نمودن عوامل مرتبط با رفتارهای بهداشت و دندان می تواند به عنوان راهنمایی برای طرح ریزی برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و انجام مداخله های صحیح و مناسب جهت ارتقای انجام این رفتارها در آنها عمل کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان مریوان براساس الگوی ارتقای سلامت پندر (Health Promotion Model (HPM در سال 1389 طراحی و اجرا گردید.
    روش کار
    این مطالعه بر روی 403 نفر از دانش آموزان مقاطع دوم و سوم دبیرستان شهرستان مریوان که طی نمونه گیری تصادفی-خوشه ایچندمرحله ای در سال تحصیلی 89-1388 بدست آمدند، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای استاندارد مبتنی بر سازه های مدل ارتقای سلامت پندر بود که مشتمل بر سازه های خودکارآمدی و منافع و موانع درک شده، تعهد به طرح عمل، احساسات مرتبط با رفتار، تاثیرگذارنده های بین فردی و وضعیتی همراه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود و بصورت خودایفاء تکمیل گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های ANOVA، T-test، Pearson Correlation Coefficientو Linear Regression استفاده شد.
    نتایج
    رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دوجنس تفاوت معنی دار داشت به طوری که دختران وضعیت بهتری نسبت به پسران داشتند (01/0> p). همبستگی مثبت و معنی داری بین رفتارهای بهداشت دهان و دندان و دیگر متغیرهای الگوی ارتقای سلامت (01/0> p) وجود داشت. درمجموع متغیرهای مدل ارتقای سلامت 2/42% از واریانس رفتارهای بهداشت دهان و دندان را پیش بینی نمودند و از میان این عوامل، تعهد به طرح عمل و خودکارآمدی درک شده قویترین پیش بینی کننده ها بودند (223/0≥β).
    نتیجه گیری
    کارشناسان بهداشت مدارس می بایست برنامه های مداخله ای مرحله به مرحله بر اساس مدل HPM طرح ریزی نمایند که در آن ارتقای خودکارآمدی درک شده، تعهد به طرح عمل و تاثیرگذارنده های بین فردی از اولویت های برنامه باشند. باید هنگام برنامه ریزی جهت ارتقای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان، راهبردهایی را جهت غلبه بر موانع انجام رفتارهای بهداشت دهان و دندان پیشنهاد داد تا اینکه منافع انجام این رفتارها را برای آنها بازگو نمود. نتایج نشان دهنده آن است که می توان این الگو را در شهر مریوان به عنوان چارچوبی جهت برنامه ریزی مداخلات در جهت پیش بینی، بهبود و ارتقای رفتارهای بهداشت دهان و دندان دانش آموزان بکارگرفت.
    کلیدواژگان: رفتارهای بهداشت دهان و دندان، مدل ارتقای سلامت پندر، دانش آموزان، مریوان
|
  • Mehdi Mohebali, Gholamhossein Edrissian, Mohammad Reza Shirzadi, Yavar Hosseingholizadeh, Mohammad Hossein Pashaei, Akbar Ganji, Zabihallah Zarei, Ahmad Kousha, Behnaz Akhoundi, Homa Hajjaran, Hossein Malekafzali Page 1
    Background And Aim
    Visceral leishmaniasis is a systemic parasitic disease with a high fatality rate in under-5-year-old children. The disease is endemic in some parts of Iran, particularly in the north-west region. In 2001 a visceral leishmaniasis (VL) surveillance system was established for children aged ≤ 12 years in the primary health system in Meshkin-Shahr District, Ardebil Province, situated in the north-west of Islamic Republic of Iran.
    Materials And Methods
    All cases with clinical signs and symptoms of VL and confirmed positive by the direct agglutination test (DAT) were referred for physical examination and treatment.
    Results
    The mean annual incidence of VL decreased significantly from 1.88 per 1000 children before (1985-2000), to 0.77 per 1000 child population after (2001-07), the intervention. In the control area with no surveillance, it increased from 0.11 to 0.23 per 1000.
    Conclusion
    Early detection of VL using serological tests and timely treatment of cases can decrease the mortality and morbidity rates of VL in endemic areas.
  • Parviz Owlia, Farah Bahreini, Monir Baradaran Eftekhar, Mostafa Ghanei, Amene Setareh Forouzan, Mehdi Farahani Page 9
    Background And Aim
    Priority setting is one of the most important issues in health research systems. No national health system can afford to finance all research projects proposed by researchers, especially in developing countries. Therefore, we decided to set the main national health research priorities in Iran using the Essential National Health Research (ENHR) method.
    Materials And Methods
    All of the Iranian universities of medical sciences and other stakeholders collaborated in this study. The methodology for research priority setting was based on needs assessment and ENHR.
    Results
    The total number of research priorities gathered from universities of medical sciences was 6723. The proportions of topics related to basic science, applied and development subjects were 17%, 78% and 5%, respectively. Further analysis of the data showed that almost half (46.3%) of the research priorities were descriptive, 36.0% analytical, and 17.6% interventional. The research priorities were divided into 9 main areas, namely, communicable diseases, noncommunicable diseases, health system research, pharmaceutical sciences and industrial pharmacy, basic science, traditional and herbal medicine, nutrition, environmental health, and dentistry.
    Conclusion
    Up to now the common procedure for research priority setting has been, with a top-to-bottom approach, managed by a limited number of researchers and experts, while in the method presented in this paper a bottom-to-top approach is used, which is more effective.
  • Reza Majdzadeh, Arash Rashidian, Mohsen Shams, Davood Shojaeizadeh, Ali Montazeri Page 21
    Background And Aim

    In social marketing, the common techniques of commercial marketing are used to increase the chances of acceptability of an idea or action by the target group. In this study, we determined the impact of an intervention based on social marketing to reduce risky driving behaviors among taxi drivers in Tehran.

    Materials And Methods

    This was a quasi-experimental study, consisting of a quantitative and a qualitative part, on taxi-drivers in 2 regions (an intervention and a control groups) in the City of Tehran. Based on a formative research approach, the components of social marketing, namely, the product (reminder message for concentrating on avoidance of two target behaviors, tailgating and not driving between lines), price, place and promotion were determined. An 8-week educational program was implemented, the components being installation of stickers before the driver's eyes, distributing a pamphlet, and transferring messages through taxi route supervisors as opinion leaders. After six weeks, risky driving behaviors were assessed by checklists and compared.

    Results

    The intervention resulted in statistically significant reductions in the two target behaviors in the intervention group as compared with the control group. Furthermore, logistic regression showed that the odds ratio for avoiding both behaviors increased significantly in the intervention group.

    Conclusion

    Determining specific target groups, designing interventions based on actual needs and wants of the target group, and focusing on the factors influencing the behavior market are the basic elements of social marketing. Due consideration of these elements when designing behavioral interventions would lead to reductions in risky driving behaviors.

  • Fereshteh Farzianpour, Saharnaz Nedjat, Azin Rahimi, Bahareh Malekafzali Page 41
    Background And Aim
    Experience at the national and international levels shows that internal evaluation, especially at the level of academic departments, can play a critical role in warranting having a university with high standards. The objectives of the present research project were to determine (a). the quality of the structural elements of the Epidemiology and Biostatistics Department (EBD) School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, and (b). The strengths, weaknesses, opportunities and threats, on the basis of which action could be taken to improve the quality of activities in the Department.
    Materials And Methods
    The study was conducted with the collaboration of the head and faculty members, all of the students (residents, Ph.D. and M.S. students), and the graduates, of the EBD. Nine variables were studied, namely, 1). Aims and objectives; 2). Organizational and management structure; 3). Faculty members; 4). Students; 5). Teaching and learning process; 6). Courses and curricula; 7). Graduates; 8). Research and educational facilities and equipment; and 9). Research activities of the faculty members. First the initial weight of the 9 variables were determined by opinion poll carried out among all the faculty members of EBD. Then unrelated data were identified through proper tests and omitted and the final weights extracted. The tools used to collect the data included interview, observation, and 7 self-prepared questionnaires and 2 check lists.
    Results
    The mean score for the 9 factors studied was 59.8%, the range being between 37.0% (for objectives and mission) and 72.0% (for graduates).
    Conclusion
    The graduate domain is one of the key areas in internal evaluation of the Department of Epidemiology and Biostatistics. On the other hand, the lower score for objective and aims domain implicates the need for future intervention in this domain.
  • Fariba Kiani, Hossein Samavatyan, Siamak Poorabdian, Zahra Mansournejad, Effat Jafari Page 53
    Background And Aim
    Millions of occupational accidents and disease cases are reported from work places annually causing considerable human and financial damages. Safety training is globally considered the best strategy to mitigate these damages. In this project a safety attitude questionnaire was used to obtain the required information. The questionnaire contained items about 13 relevant variables: job conscientiousness, fatalism, leadership, safety consciousness, role overload, work pressure, job safety perception, supervisor safety perception, coworker safety perception, management safety perception, safety program and policies perception, interpersonal conflicts at work, and job involvement.
    Materials And Methods
    A total of 204 individuals (101 in the control and 103 in the experiment group) in the Isfahan Steel Company completed the safety attitude questionnaire. This was followed by a 4-hour safety training course attended by the experimental group. After 30 days both the experimental and control group completed the questionnaire again. Descriptive statistics and covariate analysis were used the compare the data between the 2 groups.
    Results
    Safety training in the workplace influenced positively the general attitude of the personnel towards safety issues. Further analysis of the data revealed that the training affected statistically significantly only safety consciousness, leadership, and management safety perception.
    Conclusion
    Assessment of safety attitude in the workplace and its dimensions can be used to identify those areas of safety training that need more attention and a better design.
  • Sima Zaeri, Saba Asgharzadeh, Shiva Khoshnevis, Mehrnoush Mohammadi, Kourosh Holakouie Naeini Page 69
    Background And Aim

    Community assessment is a process by which a clear picture of the community assets, strengths, resources, and needs is obtained with active participation of the community itself, followed by prioritization of the community needs and formulating strategies and programs to solve the problems. This study was conducted to identify and prioritize problems and needs of the Azerbaijan Borough in Tehran city, Iran, with active participation of the people.

    Materials And Methods

    This study was conducted to determine the attitudes and beliefs of the community members about their community needs and problems. The study was based on a model designed in North Carolina, US. In this model, the assessment process is performed in eight steps. In the first seven steps problems are identified and prioritized, and in step 8 a plan of action is developed to deal with the problem selected.

    Results

    A total of 40 problems were identified and divided into several groups. The most important problems were as follows: social problems; environmental health problems; educational and cultural problems, civil rights and urban services; distribution and use of drugs; lack of family counseling centers; shortage of parks and playgrounds for neighborhood children; lack of supervision by municipal contractors on urban cleaning; and lack of mental health services specially for the elderly.

    Conclusion

    Several types of problems, including health, as well as non-health - social, cultural and economic - problems were identified. Community assessment provides an appropriate opportunity for active participation of community members and makes available sufficient information for sound decision-making. Thus, community assessment can be regarded as a suitable technique for identifying and prioritizing community needs.

  • Alireza Didarloo, Davood Shojaeizadeh, Hasan Eftekhar Ardebili, Shamseddin Niknami, Ebrahim Hajizadeh, Mohammad Alizadeh Page 79
    Background And Aim
    Many studies show that the only way to control diabetes and prevent its debilitating complications is continuous self-care. This study aimed to determine factors affecting self-care behavior of diabetic women in Khoy City, Iran based the extended theory of reasoned action (ETRA).
    Materials And Methods
    A sample of 352 women with type 2 diabetes referring to a Diabetes Clinic in Khoy City in West Azarbaijan Province, Iran participated in the study. Appropriate instruments were designed to measure the relevant variables (diabetes knowledge, personal beliefs, subjective norm, self-efficacy and behavioral intention, and self-care behavior) based on ETRA. Reliability and validity of the instruments were determined prior to the study. Statistical analysis of the data was done using the SPSS-version 16 software.
    Results
    Based on the data obtained, the proposed model could predict and explain 41% and 26.2% of the variance of behavioral intention and self-care, respectively, in women with type-2 diabetes. The data also indicated that among the constructs of the model perceived self-efficacy was the strongest predictor for intention for self-care behavior. This construct affected both directly and indirectly self-care behavior. The next strongest predictors were attitudes, social pressures, social norms, and intervals between visiting patients by the treating team.
    Conclusion
    The proposed model can predict self-care behavior very well. Thus, it may form the basis for educational interventions aiming at promoting self-care and, ultimately, controlling diabetes.
  • Kaveh Bahmanpour, Rounama Nouri, Heidar Nadrian, Behzad Salehi Page 93
    Background And Aim
    This paper reports on the predictors of high school student's oral health behaviors (OHBs) based on the Pender's Health Promotion Model (HPM) in an attempt to identify effective factors that may be addressed through intervention efforts.
    Materials And Methods
    A multistage cluster sample of 403 high school students were recruited from 8 high schools in Marivan County, Iran. The study was conducted between April and July, 2010. Appropriate instruments were used to measure the relevant variables. The statistical analysis of the data included bivariate correlations, t-test, one-way ANOVA and linear regression.
    Results
    All HPM variables (perceived self-efficacy, perceived benefits and barriers, activity-related affects, interpersonal and situational influences and commitment to a plan of OHBs) were significantly related to OHBs among the respondents (p < 0.01), and a negative association was found between OHBs and perceived barriers (p < 0.01). All HPM variables were statistically significant predictors of OHBs and accounted for 42.2% of the variance.
    Conclusion
    Promotion of interpersonal influences and the student's perceived self-efficacy and also commitment to a plan of action should be priorities of any program aimed at promoting OHBs among students. School health care providers should suggest strategies to overcome the barriers of performing OHBs, rather than noting the benefits of these behaviors.