فهرست مطالب

پژوهش پرستاری ایران - پیاپی 23 (زمستان 1390)

مجله پژوهش پرستاری ایران
پیاپی 23 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرحناز جوکار، زهرا طاهری ازبرمی، حیران پورنجف صفحه 6
    زمینه
    آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده، مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند برچگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تاثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوتهای جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد.
    روش کار
    در یک پژوهش توصیفی-تحلیلی 402 دانش آموز(206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایائی آن از طریق محاسبه آلفاکرونباخ(7/0) محاسبه گردید.کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری spssوبا استفاده از روش های آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران، 5/69% ازدختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفی داشتند (000=P) در رابطه با نقش جنسیتی پسران، 76٪ از پسران نگرش مثبت و 38٪ از دختران نگرش منفی داشتند(05/0P>). بین مدرسه محل تحصیل، سال تحصیلی، منطقه یا محل زندگی، شغل مادر، تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیر درسی با نحوه نگرش ارتباط معنی داری دیده شد(05/0>P).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلما با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیاء مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جو مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های موثری برداشت. البته نقش کتب درسی، صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت.
    کلیدواژگان: جنسیت، دانش اموز، نقش جنسیتی، نگرش
  • فاطمه سمیعی سیبنی، منیره انوشه صفحه 15
    مقدمه
    بروز سرطان و درمان های مربوطه از جمله شیمی درمانی می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی زنان و خانواده آن ها شود. سطوح پایین کیفیت زندگی آن ها ناشی از سطوح پایین آموزشی بیمار و خانواده می باشد و از آنجایی که در کلینیک ها و بیمارستان ها پرستاران در تماس بیشتری با زنان مبتلا به سرطان و خانواده آن ها هستند، می توانند نقش موثری در بهبود وضعیت بیمار و خانواده و افزایش دانش و آگاهی آن ها جهت مشارکت در تصمیم گیری درمانی و کنترل وضعیت سلامتی شان داشته باشند که در این زمینه یکی از مناسب ترین مداخلات پرستاری برای افزایش آگاهی زنان و حمایت از آن ها، مشاوره می باشد. علی رغم این موضوع اکثر پرستاران آمادگی لازم را جهت ایفای این نقش را ندارند. لذا هدف از این مطالعه بررسی موانع ایفای نقش مشاوره ای پرستاران در رابطه با زنان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی می باشد.
    روش
    مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. نمونه های این مطالعه 42 نفر پرستار و 50 نفر از زنان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی انتخاب شدند. داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مربوط به نگرش پرستاران و بیماران گردآوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با نرم افزار SPSS v.15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در رابطه با تجزیه و تحلیل مشخصات دموگرافیک میانگین و انحراف معیار و برای بقیه داده های پرسشنامه، فراوانی پاسخ ها به هر سوال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که پرستاران به ترتیب نداشتن وقت کافی جهت انجام مشاوره، دسترسی ناکافی به منابع علمی به روز در زمینه سرطان و شیمی درمانی، بالا بودن استرس شغلی در بخش های شیمی درمانی، کمبود امکانات جهت مشاوره با بیماران را به عنوان موانع عمده در ابعاد فردی-پرستار، محیطی، مدیریتی و فردی-بیمار شناسایی کرده اند و بیماران هم به ترتیب نداشتن وقت کافی پرستاران جهت انجام مشاوره، عدم دسترسی آسان به بیمارستان، پیگیری نامناسب موارد مراقبتی در منزل، عدم آگاهی بیماران از نقش مشاوره ای پرستاران را ذکر کرده اند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که توافق نظرها و اختلافاتی بین دیدگاه های پرستاران و بیماران در اولویت بندی موانع وجود دارد. بنابراین مدیران بخش درمان بایستی تلاش خود را برای حذف یا تعدیل عوامل اعلام شده از سوی دو گروه و به ویژه موارد مشترک متمرکز نمایند.
    کلیدواژگان: موانع، نقش مشاوره ای پرستاران، زنان مبتلا به سرطان، شیمی درمانی
  • افشین صلاحیان، آزاده عسگری، حمیدرضا عریضی، آزاده بابامیری صفحه 22
    مقدمه
    فرسودگی شغلی سندرمی است که پرستاران با آن مواجه اند و سلامت آنها را تهدید می کند و از بعد سازمانی نیز بهره وری بیمارستانها را کاهش می دهد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به منظور تعیین عوامل پیش بین فرسودگی شغلی در پرستاران شهر اصفهان انجام گرفت.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع پیش بین و جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شهر اصفهان در سال 1388 بود. نمونه آماری به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. بدین طریق که ابتدا از بین بیمارستان های دولتی شهر اصفهان که جمعا 12 بیمارستان و دارای 1982 پرستار بود، 5 بیمارستان و از بین این 5 بیمارستان 3 بخش روانی، عفونی و جراحی به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرستارانی که دارای ملاک ورود به پژوهش بودند، پرسشنامه ها داده شد. 221 نفر ملاک مورد نظر را داشتند و از بین آنها 210 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون(1993)، استرس شغلی دیویس، رابینز و مک کی(1999)، شفافیت نقش ساویر(1992) و گرانباری شغلی اسپکتور و جکس(1998) بود. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS (Version 16) تحلیل شد، و از آماره های توصیفی میانگین، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر نمرات، و آماره های استنباطی همبستگی و رگرسیون برای تحلیل آن ها استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های حاصل از رگرسیون نشان دادند که استرس شغلی، شفافیت نقش، و گرانباری شغلی، فرسودگی شغلی را بصورت معناداری پیش بینی می کنند(0001/0 sig =).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دادند که متغیرهای استرس شغلی، شفافیت نقش، و گرانباری شغلی با فرسودگی شغلی پرستاران رابطه معنادار چندگانه دارند، بنابراین لزوم اتخاذ تدابیر و برنامه هایی در راستای تعدیل و تغییر متغیرهای پیش بین، جهت کاهش فرسودگی شغلی پرستاران ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، گرانباری شغلی، استرس، شفافیت نقش، پرستار
  • عباس عبادی، احمد عامریون، حمیدرضا توکلی، احسان تیمورزاده، سید میثم موسوی، خلیل مومنی، سید مصطفی حکیم زاده صفحه 32
    مقدمه و هدف
    یکی از روش های مفید و مقرون به صرفه برای پیشرفت علمی فارغ التحصیلان رشته پرستاری استفاده از دوره های آموزش حین خدمت است. شرکت کارکنان مراکز درمانی در این دوره ها به عوامل انگیزشی مختلفی بستگی دارد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با انگیزش فارغ التحصیلان رشته پرستاری جهت شرکت در برنامه های آموزش حین خدمت انجام گردید.
    روش
    در این مطالعه مقطعی عوامل انگیزشی 229 فارغ التحصیل رشته پرستاری جهت شرکت در برنامه های آموزش ضمن خدمت با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد 27 سوالی با مقیاس لیکرت در حیطه های فردی، سازمانی، حرفه ای و برنامه ای تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون های کای دو، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان تاثیر عوامل حرفه ای، فردی، برنامه ای، و سازمانی در انگیزش پرستاران جهت شرکت در برنامه های آموزش حین خدمت به ترتیب 2 /85، 79، 6/30 و 2/33 درصد تعیین گردید. همچنین ارتباط معنی داری بین عوامل سازمانی با جنس (001.0P <)و محل اشتغال (005.0>P)، بین عوامل حرفه ای با نوع استخدام (004.0 P <)، و نیز بین عوامل برنامه ای با جنس (004.0 P <)و نوع استخدام پرستاران (002.0 P <)مشاهده گردید..
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه و سایر مطالعات نشان می دهد در بین عوامل مختلف عوامل حرفه ای و فردی مهمترین عوامل برانگیزاننده شرکت پرستاران در برنامه های آموزش حین خدمت محسوب می گردند. با توجه به اینکه این مطالعه اولین بررسی درسطح بیمارستان های نظامی است، نتایج می تواند برای سایر مراکز درمانی نیروهای مسلح مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: آموزش حین خدمت، پرستار، عوامل انگیزشی، بیمارستان
  • فتانه بخشی، نسرین مختاری، شیرین جفرودی، محمد عباسی، زهرا عطرکار روشن صفحه 41
    مقدمه
    ارایه مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری به عنوان یک شاخص بهداشتی در نظر گرفته می شود. شناخت عواملی که مانع از دریافت صحیح و به موقع این مراقبت ها می گردند، در هر منطقه ضروری است. این تحقیق با هدف تعیین کفایت دریافت مراقبت های دوران بارداری از مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت و عوامل موثر بر آن از دیدگاه مادران در سال 1387 صورت گرفت.
    روش
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 354 مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت به صورت نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات حاصل از پرسشنامه ای 3 بخشی، با آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 4/53% زنان مراقبت های دوران بارداری را به صورت ناکافی دریافت کرده بودند. بین کفایت دریافت مراقبت و وضعیت اشتغال (026/0=p) میزان تحصیلات همسران آنان (042/0=p) و میزان درآمد (005/0=p) رابطه معنادار آماری مشاهده شد. بیشترین عامل موثر بر دریافت مراقبت ها از دیدگاه مادران عامل اطلاع از نحوه و تعداد درست مراجعات (3/85%) بیان گردید. همچنین مشخص شد بین تعدادی از عوامل موثر و برخی مشخصات دموگرافیک نیز ارتباط معنادار آماری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با وجود ارایه مراقبت های بارداری در مراکز بهداشت حدود نیمی از زنان به طور کامل از این مراقبت ها استفاده نمی کنند. توجه ارایه دهندگان مراقبت به ویژگی های فردی خانوادگی زنان باردار و نیازهای آنان در جهت بهبود میزان دریافت مراقبت ها مهم است.
    کلیدواژگان: پرستاری بهداشت جامعه، زنان باردار، مراکز بهداشت مادر و کودک، مراقبت دوران بارداری، خدمات بهداشتی، نگرش
  • کتایون وکیلیان، افسانه کرامت، معصومه عرب سلمانی صفحه 51
    مقدمه
    کم خونی و یا آنمی زمانی بروز می کند که سطح هموگلوبین خون کاهش می یابد. از آنجا که عوارض بهداشتی- اقتصادی کم خونی بر کسی پوشیده نیست ٬کم خونی در شیر خواران و کودکان باعث اختلال در تکلم و هماهنگی سیستم اعصاب حرکتی اختلال در تکامل گفتاری کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی بی تفاوتی،بی حسی، خستگی و کاهش مقاومت در مقابل عفونت ها می شود. لذا لازم است که به فکر پیشگیری و درمان زود هنگام آنمی در سنین کودکی باشیم تا از عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کنیم.
    هدف
    با توجه به اهمیت کم خونی در کودکان به خصوص کودکانی که در کانون خانواده نبوده و ممکن است مورد غفلت واقع شوند انجام این مطالعه یعنی بررسی انمی و ارتباط ان با بیماری های جسمی در کودکان پرورشگاه ضروری به نظر می رسید.
    مواد و روش کار
    این پژوهش یک مطالعه تحلیلی گذشته نگر می باشد که تعداد 236 کودک پرورشگاهی وارد نمونه گیری شدند.نمونه گیری در 5 پرورشگاه های وابسته به بهزیستی از تاریخ مرداد ماه تا شهریور1387ماه انجام شد، روش نمونه گیری به صورت تمام شماری بود. سپس با استفاده از پرونده کودکان پرسشنامه ای که حاوی اطلاعات دمو گرافیک و مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت و شاخص های خونی بود تکمیل شد. به جهت اینکه آزمایش میزان هموگلوبین در تمام پرونده ها موجود بود،ومعیار ما برای تعیین ابتلا به آنمی میزان هموگلوبین برحسب اعلام سازمان بهداشت جهانی تعیین شده بودلذا هموگلوبین مبنای تشخیص قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات از پرونده های کودکان، تجریه و تحلیل توسط نرم افزار SPSS و آزمون های میانگین ٬درصد ٬ ٬ کای دو و تی تست انجام شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که از 236 نمونه کودک 2/32درصد(83) دختر و 8/ 64 %(153)پسر بودند.4/32% (71)کل کودکان انمی داشتند. در کودکان 4-0 سال که 2/74%(173) از کل کودکان را شامل می شد 2/30 % انمی داشتند. 3/46% انها دارای بیماری هائی از چمله ناهنجاری (3/16%)٬ ایدز(1/4%)٬ ٬ بیماری قلبی (5/26%) بودند بین میزان انمی و بیماری در این گروه ارتباط معنی دار نبود.. نتایج در کودکان 12-5 سال نشان داد که 60نفر(8/25%) از کودکان در این گروه قرار داشتند. شیوع انمی در انان 37%(20 نفر) بود.7/41%(25) نفر مبتلا به بیماری بودند. بین بیماری و جنس ارتباط معنی دار نبود. بین جنس کودکان و انمی ارتباط معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج ما نشان داد که امار انمی در این مراکز(4/32%) و در کودکان 12-5 ساله بیشتر نیز می باشد. با توجه به اینکه این کودکان به لحاظ عدم برخورداری از والدین وداشتن بیماری به خصوص معولیت جسمی نسبت به کودکان در کانون خانواده بیشتر در خطر هستند لذا به نظر می رسد پرستارانی که در مراکز بهزیستی مشغول به انجام وظیفه هستند راهکار های جدید پرستاری جهت خدمت رسانی ارائه کنند و توصیه می شود در این زمینه مطالعات بیشتر و دقیق تری انجام گیرد.
    کلیدواژگان: کم خونی ٬ کودکان ٬شیرخوارگاه، یتیم
  • نصرت بهرامی، سمیه بهرامی صفحه 59
    مقدمه
    کیفیت زندگی یک احساس خوب بودن است. انجام زایمان تاثیر زیادی بر مادر و کیفیت زندگی او دارد. زنان در دوره پس از زایمان تغییرات فیزیولوژیکی، روحی و اجتماعی زیادی تجربه می کنند و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت زندگی پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول در سال 1387 انجام شد.
    روش
    این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. روش نمونه گیری به صورت سهمیه ای بود. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ، پرسشنامه بررسی سلامت SF-36 و پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی پس از زایمان بودند که توسط 120 زن در 8-6 هفته و 14-12 هفته پس از زایمان تکمیل شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میانگین نمره افسردگی زنان در 8-6 هفته پس از زایمان به طور معناداری بیشتر از میانگین آن در هفته 14-12 پس از زایمان بود (001/0p<). در پرسشنامه بررسی سلامت SF-36، میانگین نمره بعد عملکرد جسمانی و بعد شادابی و نشاط به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به دست آورند و نشان دهنده کیفیت بسیار خوب و ضعیف در این ابعاد است. امتیازات ابعاد مختلف پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی در 8-6 هفته و هفته 14-12 پس از زایمان در حد کیفیت متوسط بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که کیفیت زندگی پس از زایمان زنان در حد متوسط به دست آمد و به دلیل ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی، روحی و اجتماعی در این دوره، نیاز به انجام اقدامات حمایتی مادر در طول بارداری و پس از زایمان توسط همسر، خانواده و مراقبین مادر به منظور بهبود سلامت مادر و کیفیت زندگی او ضروری است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، پس از زایمان، عملکرد جسمانی
  • فریبا یعقوبی نیا، مهدی فرجی شوی، سعیده یعقوبی صفحه 65
    زمینه و هدف
    مشارکت مردان در برنامه های تنظیم خانواده طیف وسیعی از فعالیتهای گوناگون است و در واقع یکی از عوامل موثر در افزایش موفقیت برنامه های تنظیم خانواده می باشد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با مشارکت دبیران مرد زاهدان در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری انجام گرفته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می باشدکه در آن 250 نفر از دبیران مرد شاغل در دبیرستانهای زاهدان مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد متاهل در صورتیکه مایل به شرکت در مطالعه بوده مورد بررسی قرار گرفته اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای شامل 4 بخش (مشخصات فردی، سوالات مربوط به مشارکت، آگاهی و نگرش) استفاده شد. پرسشنامه ها در محل کار در اختیار دبیران قرار داده شد تا به آن پاسخ دهند.
    یافته ها
    6/77 درصد دبیران مرد در روش های پیشگیری از بارداری مشارکت داشتند. همچنین4/62 درصد دبیران از روش های خاص مردان در پیشگیری استفاده می کردند که از این درصد بیشترین موارد را استفاده از روش های مکانیکی مانند کاندوم بخود اختصاص داده است. بررسی ارتباط عوامل مرتبط نشان داد که فقط افرادی که میانگین سن ازدواجشان بالاتر بود مشارکت بیشتری در روش های پیشگیری از بارداری داشتند، بدین صورت که افرادی که میانگین سن ازدواجشان 78/26 سال بود نسبت به میانگین سنی 36/25، مشارکت بیشتری داشته اند که آزمون T تفاوت معناداری را نشان داذ(p=0.017).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه میتوان نتیجه گرفت که مشارکت در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در میان دبیران مرد وجود دارد، اما با توجه به آگاهی ضعیف، اجرای برنامه های آموزشی در رابطه با این روش ها برای مردان نیز ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: مشارکت، تنظیم خانواده، عوامل مرتبط
|
  • Farahnaz Joukar, Zahra Taheri Azbarmi, Heyran Pournajaf Page 6
    Introduction
    The training and inoculation of stereotypic roles by family, school and mass media may affect the attitude of both sexes toward their roles. The basic principle which is raised today is not the sex difference between girls and boys, but their attitude toward their sex role in a way the girls are satisfied of being female and the boys are satisfied of being male which will lead to their mental health. The aim of this study was indicating the male and female student’s attitude toward their sex role and the opposite sex.
    Methods
    In a descriptive - analytic survey – 402 highest grade students (206 boys and 196 girls) of elementary, guidance, high school and collage institute of Ilam were selected through cluster and simple random sampling. Sample size in mind than a good attitude and accuracy rate of 50% was estimated five hundredth. The data were gathered through answering a questionnaire. The gathered data were analyzed via SPSS computer software by descriptive method.
    Results
    Overall, %74 of students have positive attitude toward their Gender role. About the gender role of the girls: %69.5 of girls have positive attitude while %74 of boys have negative attitude (P=000). About the gender role of the boys: %76 of boys have positive attitude while %38 of girls have negative attitude (P=000). There are significant relationships between attitude to gender role and location of school, student's grade, the occupation of student's mothers, watching TV and reading (p<0.05).
    Conclusion
    Results of this study showed that boy's attitude toward gender role of girls is negative. Therefore training and awiring the parents and the parent- teacher association members by health care nurses, school health nurses and psychiatric nurses in order to emphasize the affective and positive roles of the girls in family and association seem necessary. School books, radio and television and other mass media have a grate role in patterning the proper situation of women and can affect deeply the girls and the boys.
  • Mrs Fatemeh Samiei Siboni, Dr Monireh Anoosheh Page 15
    Introduction
    The low level of life quality in the patients is related to low educational levels of the patient and her family and As the nurses are in contact with the women with cancer and their families more than in the clinics and hospitals, they could have effective role in developing patient and family situation and increasing their knowledge and information to partnership in treatment decision and control their health in which field one of the most suitable nursing interference to increase women acknowledgment and their support is consulting. In spite of this, most nurses have not necessary alertness to do the role. So the goal of the study preview of consulting role playing obstacles of nurses in related to women with cancer undergoing chemotherapy.
    Methods
    The study is Analytical-Descriptive-Cross sectional study that has done in four education hospitals related to Iran Medical University. The study samples have chosen from 42 nurses and 50 women with cancer underling chemotherapy. The data are collected from questionnaires completion related to demographic data and questionnaires completion related to nurses and women visions. After collecting information, data was analyzed using SPSS version 15. In related to data demographic analyze, mean and deviation and for other questionnaire data, answers frequency to each question was analyzed.
    Results
    The findings show the nurses have recognized that non-having enough time to consult, non-sufficient reach to up-date scientific resources about cancer and chemotherapy, high job stress to consult with patients are as the main obstacles in individual-nurse, environment, management, individual-patient respectively and the patients announced that non-having enough time of nurses for consulting, non-east reach to hospital, unsuitable care persistent in home, non-recognition from consulting role of nurses, respectively are the main reasons.
    Conclusion
    The study showed that there are unanimous votes and differences among nurses and patients views from point of priority. So, the managers of treatment section shall concentrate their essays to omit or adjust the announced factors from two groups and specially common cases.
  • Afshin Salahian, Azadeh Gari, Hamidreza Areezi, Azadeh Babamiri Page 22
    Introduction
    Burnout is the syndrome that nurses encounter with it, threaten their health and decreases the hospital effectiveness. So, the purpose of this article was to determine the predictor factors of burnout in Isfahan nurses.
    Method
    This investigation is a predictor type. Statistical population was Isfahan nurses in 2010. Statistical Sample selected by cluster sampling. Therefore first, from all governmental hospitals (12 hospitals), 5 hospitals, and 3 departments includes psychic, infectious and surgery departments, selected randomly and gotten the questionnaires to all nurses that have the criteria. 221 nurses have the criteria and 210 nurse response the questionnaires. The measurements were: burnout questionnaire (Maslach & Jackson 1993), job Stress questionnaire (Davis, Robbins, & Mackay, 1991), role clarity questionnaire (Sawyer, 1992), and Workload questionnaire (Spector & Jex, 1998). Data analyzed by SPSS (Version 16), and used mean, standard deviation, minimum and maximum scores, correlation and regression methods to analyze.
    Findings
    Findings from stepwise regression illustrated that job stress, role clarity, and workload predict burnout, significantly (sig=0/0001).
    Conclusion
    In addition, findings indicated that job stress, role clarity, and workload with burnout have significance canonical correlation, therefore to change and moderate the predictors, in order to decrease burnout, it is necessary to get and provide programs in future.
  • Ahmad Amerioun, Abbas Ebadi *, Hamidreza Tavakkoli, Ehsan Teymourzadeh, Meisam Mousavi, Khalil Momeni, Mostafa Hakimzadeh Page 32
    Introduction
    One of the useful and cost-saving methods in promotion and coordination of nursing profession with improvement resulted from technology social and medical science is the in- service training. to participate of medical centers staff in the course depend on a variety of motivational factors. This study intend to determine the factors related to nurses motivation in participating the program of in service training.
    Methods
    In a descriptive study, 229 nurses chose their motivation factors in participation in the in service training through completion of standard 27-qusestion –questionnaire with the likert scale about domains of personal, organizational, professional factors and factors related to periodical programming.
    Results
    About factors involved in nurses motivation for participating in the in service training, they select professional (85.2%), personal(79%), programming (30.6%) and organizational (30.6%) factors for participating in the in service training. The significant relationship were observed between organizational factors and sex (P<0.001) and workplace (P<0.005), between professional factors and the type of employment (P<0.004), and between program factors and sex (P<0.004), and type of employment nurses (P<0.002).
    Conclusion
    Most of motivation factors to participation of nurses in the in service training is personal and professional factors. Therefore it is necessary that health care organizations consider other organizational related factors. this study is the first study in military hospitals therefore the results could be useful for other military medical centers.
  • Bakhshi, Mokhtari, Jafroodi, Abbasi, Atrkar Page 41
    Introduction
    Prenatal care is an indicator of health care system. Knowing the factors that prohibit reciving proper is essential in every society.The aim of the research was to determine mothers reciving prenatal care from health centers in Rasht and influencing factors from their view in 2008.
    Methods
    This descriptive study surveyed 354 mothers referring to health centers in Rasht city who were chosen by cluster sampling. Data collection tool was a 3 part questionnaire. Data were analyzed through chi square.
    Results
    Findings showed that 53.4% of women reciving insufficient prenatal care. There was a significant correlation of care and employment condition (P=0.026) level of spouse’s education (P=0.042) and income (P=0.005). The most effective factors on reciving prenatal care from mothers’ view were know “the manner and number of prenatal care” (85.3%). Also there was a statistically significant relationship between efficiency of prenatal care and some socio demographic factors.
    Conclusion
    In existence of prenatal care in health centers, almost half of women do not use these care provided. Provider's attention to the demographic and family characteristics and their needs are important in promotion of receiving better prenatal care.
  • Katayon Vakilian, Afsaneh Keramat, Masoomeh Arabsalmani Page 51
    When hemoglobin decrease in blood serum, anemia happen. side effects of health and economic is clear for any one. Anemia result to failure in speaking and motor nervous coordinating, decreasing in learning and schooling, resistance to infection, Apathy, numbness, fatigue. It is necessary to prevent and treat it. it is possible anemia in nursery settings is neglected so, it seems that doing this research is essential. Material and methods This research is cross retrospective analytic which is done in 236 nursery child after taking consent from all nurseries setting that depend on to welfare organization as Ameneh, Emam Khomeini, Shobeir, Shahid Torkamani and Rogayeh Excellency. The method of sampling was census. Data gathering were done August to October 2008 by questionnaire which was included demography data and haemoglobin, hematocrit (Hb and Hct), bloody index through their documents. Criteria for anemia was used as a 11 milligram (6 month -4. 9 years and 11. 5 foe (5-11. 9years) base on WHO. After data gathering, analysis was done by SPSS soft ware as a Mean, percent,, T-test and 2א. Results Findings showed that 32. 2% (83) were girl vs 64. 8% (153) son. 32. 4 of them had anemia. 74. 2% (173) were 0-4 year old and 30. 2% of them had anemia. 46. 3% were patient as a abnormality (16. 3%), AIDS (4. 1%), heart disease (26. 5%),. Between anemia and disease deference wasnt significant. Findings in 5-12 year showed that 20 of 60 (37%) had anemia. 47. 1% (25) was patient. Between disease and sex, anemia and sex deference isn’t significant. Conclusion Results showed that the rate anemia in nursery children is 32. 4% which is higher in 5-12 year old children. Regarding to this children deprive of family and they are high risk rather than children who live with family deal with physical and mental disability. so, It should be offer nursing care in suitable with physical conditions.
  • Page 59
    Introduction
    Quality of life is a well-being feeling. The birth of a child has a major the impact on the mother and her Quality of life. Mothers experience many physiological, mental and social changes at postpartum period, which is influenced on her Quality of life. The Aim of this study was determining Life Quality in Mothers after Delivery in Women Referring to Dezful Health Centers in 2008.
    Methods
    This study was a descriptive-Cohort study carried out in 2008. Sampling method was using quaoto sampling. The research data were collected using demographic feature questionnaire, Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS), Short-Form-36 (SF-36) and specialized life quality questionnaire. Questionnaires were filled by 120 women, on 6 to 8 and 12 to 14 weeks after postpartum.
    Results
    Results showed that mean of depression score of 6-8 week postpartum was significantly more in score mean of depression in 12-14 week postpartum (P<0.001). The analysis of SF-36 health survey questionnaire showed that the Physical functioning and Vitality scales had highest and lowest scores between all domains, and demonstrate that quality was very good and weak between all domains. Scores of different scales of specialized quality of life questionnaire in 6-8 week and 12-14 week postpartum were moderate quality.
    Conclusion
    Quality of life of participants in this study were reported average, and as physiological, mental and social changes induced at postpartum period, hence Support of their husbands, other family members and health care personnel is necessary and improve the health of mothers and the quality of life in all stages of life.
  • Fariba Yaghoubinia, Mehdi Faraji Shovey, Saeede Yaghoubi Page 65
    Introduction
    Participation of men in family planning programs a range of different activities and in fact one of the factors of success in increasing family planning program is. The aim of the present study is detecting relevant factors of male participation in family planning in teachers in zahedan.
    Methods
    In this cross-sectional descriptive analytical study,250 male teachers were studied.Teachers who are Married and wanted to share were chosen.The 4-part questioner include demographic data, participation, knowledge and attitude was used.
    Results
    77.6 percent participated in family planning. Special male methods were used by 62.4 percent of them and use of kandom had higher rate. Results showed that only the people who mean marriage age was higher,had more participation in Contraceptive methods. So that the people who mean marriage age of 26/78 had more participation that those of their mean age was 25/36 and T test shows significant difference(P=0.017). There was no significant relationship between participation and other factors.
    Conclusion
    According to findings, male teachers participated in family planning.because of their poor knowledge, they need to be instructed by instructive programs related to family planning methods.