فهرست مطالب

نشریه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی
پیاپی 17 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/14
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد مهدی توقع همدانی *، احمد ماکویی صفحه 1
    زنجیره بحرانی رویکردی نوین در حوزه مدیریت پروژه می باشد که به منظور رفع اثرات نامطلوب پروژه ها و علل بروز آنها، افزایش کارایی منابع و بهره برداری از محدودیتهای سیستم پروژه توسعه یافته است. بر مبنای این رویکرد و به منظور ایمن کردن پروژه در مقابل اختلالات احتمالی، بافرهای زمانی در محل های مختلف تعبیه می شود. بنابراین از انتقال تنشهای فعالیتهای غیر بحرانی به زنجیره بحرانی و همچنین انتقال تنشهای فعالیتهای زنجیره بحرانی به زمان تحویل پروژه جلوگیری می شود. در این مقاله روشی جهت تعیین اندازه بافرها در حوزه زمانبندی زنجیره بحرانی ارائه شده که از جمله ویژگی های آن اعمال نظر خبرگان در مراحل کار و سادگی اجرا می باشد. مفاهیم مطرح شده در این روش نزدیک به روش پرت می باشد با این تفاوت که در این روش تابع توزیع احتمال زمان فعالیت ها براساس نظرات خبرگان بدست آمده است. در پایان جهت ارزیابی روش پیشنهادی، زنجیره بحرانی جهت پروژه طراحی، ساخت و نصب سازه ای فولادی در شرکت سولیران به اجرا درآمد. اندازه بافرها با استفاده از دو روش شناخته شده در ادبیات موضوع (روش بریدن و چسباندن و روش ریشه مربع خطا) و روش پیشنهادی محاسبه گردید. نتایج بدست آمده مبین آن است که روش ارائه شده در مقایسه با دو روش مذکور بافرهایی با محافظت بیشتر در برابر تاخیرهای احتمالی پروژه ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: زمان بندی پروژه، زنجیره بحرانی، روش های تعیین اندازه بافر، شرکت سولیران
  • مسلم عباسی، عباس ابوالقاسمی *، محمد نریمانی صفحه 13
    هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین کارآفرینی و عملکرد تجاری مدیران واحدهای تولیدی شهر اراک می باشد. نمونه این پژوهش شامل214 مدیر واحدهای تولیدی شهر اراک می باشد که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جامع کارآفرینی و چک لیست عملکرد تجاری استفاده شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کارآفرینی (و مولفه های آن) و عملکرد تجاری مدیران واحدهای تولیدی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد(P<05/0). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که نیاز به پیشرفت، تمایل به خلاقیت، خطر پذیری، نیاز به استقلال و عزم و اراده در پیش بینی عملکرد تجاری سهم معنی داری دارند. در مجموع این نتایج بیان می کند که سطوح بالای کارآفرینی، عملکرد تجاری را در مدیران واحدهای تولیدی افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، عملکرد تجاری، مدیران واحدهای تولیدی، اراک
  • نوید هوشیار *، مرتضی صادق عمل نیک صفحه 25
    امروزه تعیین میزان ناب بودن سازمان های مختلف، از عوامل کلیدی جهت حرکت به سمت استقرار یک سیستم بدون اتلاف و نیز بیشینه کردن بهره وری در کل زنجیره تامین می باشد. تولید ناب به عنوان یک فلسفه مدیریتی تمرکز بر حذف اتلاف در کل زنجیره ارزش یک محصول دارد. بنابراین شناخت وضع موجود کمکی شایان در شناسایی نقاط ضعف و قوت شبکه زنجیره تامین می کند. این مقاله با استفاده از روش تجزیه و تحلیل ابعادی بهبود یافته و تبدیل آن به فرم استاندارد، عوامل اصلی و موثر تولید ناب در شرکت مونتاژ شومینه رز را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده است، برای این منظور 6 عامل اصلی و 35 عامل فرعی شناسایی و تجزیه و تحلیل شده است. همچنین با توجه به معیارهای مشخص، از تکنیک های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه استفاده شده است. به این ترتیب که مدل تحقیق در تعیین وزن کلام کارشناسان از روش تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی و نیز جهت بهینه کردن روش تصمیم گیری و دوری از ابهام از متغیرهای زبانی که به وسیله اعداد مثلثی پارامتر شده اند بهره برده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که میزان سازگاری شرکت مونتاژ شومینه رز با معیارها و ویژگی های تولید ناب به اندازه 52% می باشد. همچنین نتایج حاصل شده، فاصله هر یک از عوامل اصلی را از تولید ناب نشان می دهد. این روش برای کلیه سازمان های تولیدی با ماهیت مونتاژ قابل تعمیم است.
    کلیدواژگان: تولید ناب، تحلیل سلسله مراتبی، تجزیه و تحلیل ابعادی، تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، تاپسیس فازی
  • مصطفی راوند *، محمد صلاحی ابهری صفحه 43
    شناخت عواملی که شکاف بین برنامه ریزی و اجرای پروژه های صنعتی نفت و گاز را میسر ساخته و ارایه راهکارهای مناسب، به منظور دستیابی به زمان منطقی جهت بهره برداری به موقع از پروژه های مذکور را میسر نماید، مورد توجه مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفته است؛ هدف مقاله حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل تاخیرزای انجام پروژه های صنعتی نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می باشد که در قالب یک طرح پژوهشی توصیفی - پیمایشی به اجرا درآمده است. محققان، با الگوگیری از مدلی با عنوان 4D، به شناسایی عوامل بازدارنده و تاخیرزای پیشرفت پروژه های صنعتی نفت و گاز شرکت مورد مطالعه پرداخته اند و با انجام آزمون های آماری مناسب، ارتباط معنادار و اولویت بازدارندگی عوامل و گویه های تاخیرزای شناسایی شده را در روند اجرایی پروژه های صنعتی نفت و گاز مورد سنجش قرار داده اند. نتایج آزمون t تک نمونه ای حاکی از برقراری رابطه معناداری کلیه عوامل شناسایی شده (5 عامل) با تاخیر در پروژه های صنعتی نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارد و نتایج آزمون فریدمن نیز نشان دهنده این امر است که نقص و مشکلات طراحی، تنظیم و تدوین مفاد قرارداد مرتبط با اجرای طرحها و پروژه های صنعتی نفت و گاز باعث شده است که ابهامات قراردادی، بیشتر از سایر عوامل به عنوان شاخص تاخیرزا شناسایی شود و در اولویتهای بعدی از حیث بازدارندگی و تاخیرزایی، به ترتیب عوامل فقدان نیروی انسانی کارآمد و متخصص، ضعف مطالعات پایه، مشکلات جانبی و عدم تامین منابع مالی به موقع قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، تاخیر، مدل 4D، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
  • داود خسروانجم *، شعبان الهی، رسول چاوشینی، علی شایان صفحه 59
    فناوری اطلاعات، مدیریت دانش را قادر می سازد برای بهبود سیستم ها، اندیشه مدیریت را با محاسبات گوناگون و برنامه های رایانه ای ادغام نماید. از آنجا که در بسیاری از سازمان ها از جمله مخابرات این کار به صورت نظام مند نمی باشد، این مقاله با ارائه بینشی نظام مند با کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی (AHP فازی)، نقش فناوری اطلاعات را در پیاده سازی و طراحی سیستم های مدیریت دانش در مخابرات مورد بررسی قرار می دهد. از آنجا که در این بررسی شاخص های متعدد و چندگانه ای وجود دارند، به رویکردی از تصمیم گیری نیاز است که مسائل پیچیده را ارزیابی نماید. روش AHP فازی این توانایی را دارد تا ابهام و عدم اطمینان در داده ها را برطرف کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که فنآوری های ارتباطات و مشارکت، محرک های مهمی در نحوه طراحی و ساخت سیستم های مدیریت دانش می باشند. لذا اینترانت های همکار و تعامل افراد خبره با کاربران دانشی، شاخص های محوری هستند که بر نقش فناوری اطلاعات جهت طراحی و ساخت سیستم های مدیریت دانش تاثیر می گذارند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مخابرات، فنآوری اطلاعات، فرآیندتجزیه وتحلیل سلسله مراتبی، فنآوری مشارکت
  • علی مدلقالچی *، ارشاد فرهمندیان صفحه 73
    امروزه مجریان و طراحان پروژه های عمرانی به دلیل طراحی نامناسب، پیچیدگی های فن آوری، تنوع تخصصهای مورد نیاز، حجم عظیم فعالیتها و نیز تعداد زیاد سازمانها و افراد درگیر، با مشکلات زیادی در مسیر دستیابی به اهداف خود روبرو هستند. از این رو این پروژه ها در چهارچوب زمان و هزینه تعیین شده به انجام نمی رسند. مهندسی ارزش یکی از راهکارهایی است که با استفاده از برنامه سیستماتیک و با تکیه بر خلاقیت گروهی، ضمن بازنگری پروژه، فرصتهای صرفه جویی را شناسایی و در اختیار کارفرما قرار می دهد. متاسفانه در بعضی از موارد این تکنیک با نیازها، خصوصیات و محدودیتهای پروژه های عمرانی هماهنگ نبوده و قادر به برطرف نمودن مشکلات آنها نمی باشد. این مقاله تلاش دارد با استفاده از مفاهیم و تکنیکهای مدیریت کیفیت فراگیر، مدلی جدید ارائه نماید که علاوه بر بهبود مهندسی ارزش، بتواند تآثیر آن را در برطرف نمودن مشکلات پروژه های عمرانی افزایش دهد. مدیریت مستمر ارزش نام مدل جدید ارائه شده در این پژوهش می باشد که بر پایه تکنیک مهندسی ارزش سعی نموده است نقاط ضعف و نارسایی های مدل های قبلی را در طرح های عمرانی کشور با روش های مدیریت کیفیت فراگیر رفع نماید.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، مدیریت کیفیت فراگیر، پروژه های عمرانی، مدل تلفیقی
  • روح انگیز نامداری *، آتوسا تنگستانی پور صفحه 93
    سیستم اتوبوسرانی یکی از زیر مجموعه های سیستم حمل و نقل درون شهری همگانی در کشور های در حال توسعه است. تحقیقات نشان می دهد که، مدت زمان توقف در ایستگاه اتوبوس در حدود 26 درصد از کل زمان سفر را به خود اختصاص می دهد،در نتیجه با استفاده از اولویت بندی عوامل موثر بر مدت زمان توقف اتوبوس و ارائه راهکارهایی در این راستامی توان در جهت کاهش زمان سفر گام برداشت. در مدل سازی مدت زمان توقف در ایستگاه، معمولا 1 تا 3 پارامتر مستقل موثر به صورت کلاسیک انتخاب می شود. فرآیند انتخاب عوامل موثر، یکی از مهم ترین اجزای مدل سازی است که کمترمورد توجه قرار گرفته شده است. در پژوهش حاضر پارامترهای موثر بر مدت زمان توقف اتوبوس در ایستگاه، تعداد افراد سوار شده، پیاده شده، ایستاده در اتوبوس و تعداد افرادی که مسیر عبور را می پرسند و سرانجام نحوه پرداخت کرایه در نظر گرفته شده است. داده های بکارگرفته شده در این پژوهش از آمارگیری میدانی در ایستگاه های مسیر عادی اتوبوس شهر آبادان بدست آمده که پس از ایجاد بانک اطلاعاتی خطوط با استفاده از نرم افزار SPSS به پیش بینی مدل مدت زمان توقف اتوبوس پرداخته شده و سپس اعتبارسنجی مدل ها بیان گردیده است.به دلیل عدم وجود بار ترافیکی بالا در شهرستان آبادان، نتایج حاصل از مدل فوق می تواند در جهت برنامه ریزی صحیح سیستم اتوبوسرانی، زمان بندی خطوط اتوبوسرانی و در نهایت استفاده بهینه شهروندان از زمان بهره گرفت.
    کلیدواژگان: مدت زمان توقف، ایستگاه اتوبوس، مدل رگرسیونی، آبادان
  • دلیر ناصرآبادی *، بیژن خزدوزی، امید محمودی خوشرو صفحه 103
    این تحقیق که بین شرکت های حاضر در صنعت سیمان در بورس اوراق بهادار تهران و برای دوره زمانی 1388-1380 انجام گرفته، به بررسی تاثیر استفاده همزمان از نسبتهای مالی و نرخ رشد آنها بر بازده غیرعادی آتی سهام پرداخته است. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین جمع آوری گردیده و نتایج حاصل از یافته های تحقیق که بر مبنای روش پس رویدادی و با استفاده از روش آماری رگرسیون خطی و آزمونهای F و t مورد تحلیل قرار گرفته، بیانگر عدم تایید فرضیه تحقیق بوده است. یعنی اینکه استفاده از اطلاعات مربوط به نسبتهای مالی و نرخ رشد آنها به طور همزمان بر بازده غیرعادی آتی سهام تاثیر ندارند. اما در ادامه با استفاده از آزمون آماری رگرسیون گام به گام (Step Wise) مدل نهایی تحقیق استخراج گردیده که بر این اساس، تنها نسبتهای فعالیت در فرآیند استفاده همزمان از نسبتهای مالی تاثیر گذار نبوده است. نهایتا با توجه به نتیجه بدست آمده از آزمون کلی فرضیه تحقیق، اگرچه تایید کننده تاثیر همزمان تمامی نسبتهای مالی بر بازده غیرعادی آتی سهام نبوده، اما بیانگر اثر گذاری اقلام مندرج در صورتهای مالی تعهدی در فرآیند تصمیم گیری تصمیم گیرندگان اقتصادی بوده است؛ هر چند که اثر گذاری و بار و محتوای اطلاعاتی در بین همه اقلام صورت های مالی یکسان نیز نبوده و به عبارتی گروه نسبتهای نقدینگی بیشترین اثر گذاری را داشته و نسبت های سودآوری، سرمایه گذاری و فعالیت، بعد از نسبتهای نقدینگی به ترتیب دارای بیشترین اثر گذاری بوده اند.
    کلیدواژگان: صورتهای مالی، سرمایه گذاران، نسبت های مالی، بازده غیرعادی آتی سهام
  • سلیمان ایران زاده *، داود نوروزی، صادق بابایی هروی صفحه 115
    در عصر پیشرفتهای مداوم، دوران ارزش افزوده، عصر انجام فعالیتهای زیاد با امکانات محدود و بالاخره دوران ارتقاء بهره وری، وجود یک نظام ارزیابی عملکرد نامناسب می تواند نارسایی مهمی محسوب شود. در این مقاله سعی شده است برای جلوگیری از تبعات ناشی از نظام ارزیابی نامطلوب در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، مدل درخت فازی را جهت بررسی روش های ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه دهیم. تحقیق حاضر از نوع تحقیق کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی می باشد که در مجموع 2079 نفر می باشند. ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. بر اساس این مدل روش ارزیابی عملکرد مناسب برای هر یک از واحدها مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار ابتدا عوامل موثر در تعیین روش ارزیابی عملکرد را مشخص کرده و با استفاده از این عوامل به بررسی روش های ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته ایم. در این رابطه از نظرات استادان و خبرگان منابع انسانی استفاده کرده و با یاری دانش اخذ شده از پایگاه دانش ایجاد شده و با استفاده از پایگاه دانش و الگوریتم و مجموعه های فازی، مدل درخت فازی ارائه گردیده است. سپس با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره فازی اولویت انتخاب روش های ارزیابی برای هر یک از واحدها بر اساس ارزش تصمیم(مقدار تامین اهداف) آنها مشخص گردید.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، آنتروپی، الگوریتم، درخت تصمیم، پایگاه دانش
|
  • Mohammad Mehdi Tavagho Hamedani, Ahmad Makouie Page 1
    The critical chain is a novel approach in the domain of project managementwhich has been developed to eliminate projects unfavorable impacts and theirreasons. Also, it is used to increase resources performance and to utilizerestrictions of project system. To secure project against probable disturbancestime buffers were installed in different areas based on this approach. Thus,tensions of uncritical activities were kept to be transferred to critical chain andtensions of critical chain activities were prevented as well to be transmitted to project delivery time. In the present paper, a method to determine buffers size in the domain of critical chain was presented. The method fortified with such main characteristics as applying experts ideas throughout the work steps, as well as simple implementing process. Even though, the concepts proposed in this method are close to Pert method, the distribution function of activities time probability in the method was obtained according to experts ideas. Finally, the critical chain was conducted for designing, constructing, and installing of a steel structure in Suliran Company to assess the suggested method. Buffers size were estimated using two recognized methods in literatures, Cut and Paste (C&P) method, Root Square Error (RSE) method and the proposed method. Comparing with two mentioned methods, the presented method, as obtained results display, generates buffers with more protection against project's probable delays.
  • Moslem Abbasi, Abbas Abolghasemi, Mohammad Narimani Page 13
    The present paper aims at investigating the relationship between entrepreneurship and business performance. The research sample consisted of 214 managers selected randomly from Arak city. Using Entrepreneurship Inventory data and Business Performance Checklist, the data of the both mentioned means were analyzed. The results obtained from Pearson correlation showed that entrepreneurship and its components are related to business performance in managers of productive units (P <0.05). The result of multiple regression showed that such components as need for achievement and autonomy creativity, risk taking, and conserving had significant contribute in prediction of business performance. Consequently, the results in general indicated that high levels of entrepreneurship can increase business performance in managers of productive units.
  • Navid Hooshiar, Morteza Sadegh Amalnik Page 25
    Determining the leanness of different organizations is one of the key factors of progressinto establishing a system without wastes and maximizing productivity in whole supply chain management. Lean manufacturing as a management philosophy concentrates on eradicating wastes in whole value chain of a product. Using the improved dimensional analysis and its conversion to the standard form, this paper aims at identifying and analyzing 6 main factors and 35 sub-factors. Also, we used multi criteria decision making techniques according to the direct role of experts and differentiation of their votes to the specified alternatives. Analytic hierarchical process and Fuzzy-Topsis were used to define the linguistic weights of experts in our model. Additionally, linguistic values were parameterized by triangular fuzzy numbers to optimizing the decision making methods and avoid vagueness. The results show that the degree of adaptability of Rose Fire Place Company with lean manufacturing factors and characteristics is 0.52. Also, the results indicate the distance of various parts of the production managementwith respect to lean manufacturing. Finally, this approach is recommended for being used in every assembly industries.
  • Mostafa Ravand, Mohammad Salaahi Abhari Page 43
    Iran's IPR system, similar to those developing countries, is reactive. The aim of this research is describing the actual deficiencies in Iran's IPR system. Also, the investigation aims at identifying the roots and reasons of the reaction and the effective internal factors. The present study which is a library research, reviews experts opinions and relevant indexes using depict method. At first, backgrounds of the global economy and different approaches of developing and developed countries in the IPR system are surveyed according to published articles. Then, effective global reasons in present situation of Iran and also relevant to internal and external factors are identified. So, three kinds of factors and reasons identified according to this classification are as follows: (a) global fields and weak role of developing countries in innovation; (b) the relevant factors with weak performance of Iran's National Innovation System (NIS); and (c) structural weakness and disharmony in performance of policy and executive agent in Iran's IPR system. Some of the factors are related to internal agent weakness and the others are related to international issues such as universal challenge between developing and developed countries. IPR system, as one of the important elements of NIS is a determining factor in the development trajectory of any country. The following subjects need attention order to revising Iran's IPR system: (a) consideration of IPR system performance in NIS (b) coordination of IPR system ability and development level of the country.
  • Davood Khosraw Anjom, Shaban Elahi, Rasoul Chawshini, Ali Shayan Page 59
    Information technology enables knowledge management to integrate management's thoughts to computer applications and various computations in order to improve systems. Whereas in most organizations specially telecommunication this process is not systematic. This paper is using fuzzy analytic hierarchical process to study information technology roles in designing and implementing knowledge management in telecommunication organization in systematic insight. Since various and multiple dimensions involved in the research, a decision-making approach is required to evaluate complicated issues. Fuzzy analytic hierarchical process method enables eliminating and handling the data uncertainty and ambiguity. The research results show that communicating and participating technologies are important motives in designing and implementing knowledge management systems. Hence, collaborative intranets and the interactions between experts and knowledge workers are core indicators which affects information technology role in designing and implementing knowledge management systems.
  • Ali Medghalchi, Arshad Farahmandian Page 73
    Nowadays, Iranian designers, contractors and government agents encounter with greatdeal of problems in their construction projects. The main reasons of the occurringproblems can be incorrect designing, perplexity of technology, variety of expertiseneeded, great deal of activities and number of stakeholders engaged. For these reasons,the project are not usually completed in due time and in the mount of the predicted costscope. Value engineering (VE) is a problem solving method (PSM) based on thesystematic job plan and creativity. VE aims at reviewing the project and identifying theopportunity of saving project cost and time. Regretfully, in the same cases, VE is not adjusted with needs, specifications and limits of project construction and that cannot remove the problems. This paper can use concepts and techniques of total quality management (tqm) for developed VE structure and increase its effect on construction project. To create a new model, first, VE, TQM and problem of construction project were reviewed. Next, using other accomplished researches in this field of study, development potentials of VE was identified. Finally, a new model was issued based on the studies.
  • Roohangiz Namdari, Atousatangestani Page 93
    Bus system is one of the public transportation system subsets and it is the most predominant types of public transportations in developing countries. Researches show that, bus dwell time at bus stop is an important part of the total traveling time which can take nearly 26 percent of total commuting time. Selecting process factors are of the commonly used components in bus dwell time modeling at bus stop which are less considered by scholars. In this study, the affecting parameters are boarding and alighting passengers, number of standee ones on a bus, fare payment methods and number of passenger that don t know the rout. The used data in this study is obtained from number of regular route bus stop at Abadan city which were taken by SPSS software. Creating the data bank, the Linear Polynomial Regression Models concerning investigation of the effects of variables on the passenger's wait time are estimated. Since the traffic in Abadan is not so slow and streets do not suffer from the of lack of high traffic load, studying the bus dwell time at bus stops seems required to proper urban traffic planning and decision making, make schedules of bus lines, simulate bus routes and ultimately to develop and improve the public transportation system.
  • Delir Nasera-Badai, Bizhan Khazduzi, Omid Mahmoudi Khoshroo Page 103
    This survey has been done among companies listed in the cement industry in Tehran Stock Exchange during eight years from 1380 to1388. The paper studies the effect of simultaneous use of financial ratios and growth rates on future stock returns which is proven unusual. The data has been collected by using the new software named: Rahavard Novin. The results are based on the after event method and using F and T tests and linear regression statistical analysis. The results show that the hypothesis has not been confirmed yet. That is, the use of financial ratios and growth rates do not affect future abnormal stock returns simultaneously Using stepwise regression test, the final model was driven. Thus, only the operational ratios do not have simultaneous effects on use of financial ratios. Finally, the results obtained from the overall test on the research hypotheses do not confirm the simultaneous impact of the financial ratios on future abnormal stock returns. However, the items in the financial statements reflect the accrual impact of items of financial statements on the process of economic decision making, the influence of the information content of all items is not the same. In other words, liquidity ratios have the highest effect and other ratios like profitability, investment and operational ratios reportedly have high effects on the abnormal stock returns.