فهرست مطالب

مدیریت شهری - پیاپی 27 (بهار و تابستان 1390)

نشریه مدیریت شهری
پیاپی 27 (بهار و تابستان 1390)

  • ویژه نامه اقتصاد شهری
  • 334 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/04/10
  • تعداد عناوین: 18
|
  • داود سوری، سلیمه منیری جاوید صفحات 7-28
    در این مقاله یک مدل کاربردی برای ارزش گذاری قیمت املاک مسکونی ارائه می گردد. در مقاله بحث می شود که قیمت املاک به عنوان پایه مالیات بر املاک نقش مهمی در نظام درآمدی شهرداری دارد و از این رو است که شهرداری ها ناگزیر به داشتن معیاری عینی برای قیمت گذاری املاک و اخذ مالیات هستند. در برآورد این مدل به نقش ویژگی های مسکن، به عنوان کالای بادوامی که سهمی از ارزش خود را از مکانی که در آن واقع شده است می گیرد، توجه شده است. در تعیین قیمت مسکن علاوه بر ویژگی های فیزیکی، ویژگی های محیطی و نقش خدمات شهری نیز لحاظ شده است. مدل با استفاده از نمونه ای منحصر به فرد از منطقه هشت شهرداری تهران و با به کارگیری روش رگرسیون موزون جغرافیایی برآورد شده و نتیجه برآورد در قالب نقشه پراکندگی ضرایب در منطقه ارائه شده است.
    کلیدواژگان: قیمت مسکن، رگرسیون موزون جغرافیایی، تهران
  • محمد بخشوده صفحات 29-40
    پرداخت کمکهای نقدی به همه خانوارها اعم از فقیر و غیر فقیر نه تنها بار مالی سنگینی را بر دوش دولت تحمیل می کند، بلکه با هدف غایی برنامه هدفمندی یارانه ها که اجرای صحیح آن مستلزم تعیین افراد فقیر جامعه است نیز سازگاری ندارد. در این مطالعه به منظور تعیین خانوارهای شهری مشمول کمکهای نقدی دولت پس از حذف یارانه ها، روش جایگزین (درآمد) که بصورت گستردهای در کشورهای مختلف برای تعیین گروه های هدف برنامه های مشابه بکار رفته است و یکی از دقیقترین ابزارها در این رابطه است، با بکارگیری داده های درآمد و هزینه خانوار سال 1387 مورد آزمون قرار گرفت. بر اساس نتایج میتوان بجای تشخیص فقرا از روی میزان درآمد خانوارها، که بر حسب تجربه از دقت کافی برخوردار نیست، از طریق امتیازات هر خانوار بر اساس ویژگی های فردی، مالکیت و کیفیت انواع دارایی ها و مکان زندگی میزان فقر و درنتیجه مستحق بودن آنها برای دریافت کمکهای نقدی را با دقت قابل قبولی تشخیص داد. همچنین دولت میتواند با انتخاب خط هدف 60 درصد و به عبارت دیگر با تحت پوشش قراردادن خانوارهایی که مخارج آنها از این حدکمتر است، درصد قابل قبولی از فقرا را در مناطق شهری کشور مورد حمایت قرار دهد و از پرداخت کمکهای نقدی به خانوارهای غیر فقیر جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: حذف یارانه ها، پرداخت نقدی، مناطق شهری و آزمون روش جایگزین
  • نعمت الله اکبری، ما موذن جمشیدی صفحات 41-60
    اگر شهرداری را به مثابه یک بنگاه اقتصادی در نظر گیریم که در حال فعالیت تولیدی، مصرفی و سرمایه گذاری می باشد، بطور مستقیم یا غیرمستقیم، و منفی یا مثبت تحت تاثیر افزایش قیمت نهاده های انرژی قرار می گیرد چرا که شهرداری ها به طور متوسط حدود 30 درصد از مصارف بودجه ای خود را به حملونقل و ساختوساز شهری اختصاص می دهند و انتظار بر این است که این بخش از هزینه ها، مستقیما و به طور منفی بودجه شهرداری را تحت تاثیر قرار دهند. در مقابل بیش از 50 درصد از کل منابع بودجه ای شهرداری از محل درآمد عوارض ساختمانی تامین می شود. در این ردیف درآمدی، بیش از 80 درصد از درآمد مربوط به عوارض فروش تراکم است و انتظار می رود با حذف یارانه های حامل های انرژی و تغییر در قیمت مصالح ساختمانی، بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و این بخش از درآمد شهرداری نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در این مقاله اثرات هدفمند کردن یارانه ها بر درآمد و هزینه شهرداری اصفهان به دو صورت قبل از هدفمند کردن بر اساس پیش بینی و برآورده ها و پس از اجرای هدفمند کردن بر اساس داده های واقعی اندازه گیری شده است. همچنین در این مقاله سعی شده است دیدگاه مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری اصفهان با توجه به نمونه غیر تصادفی در خصوص اثرات هدفمند کردن یارانه ها سنجش شود. نتایج روش ها نشان می دهد هدفمند کردن یارانه ها هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم بر درآمد و هزینه شهرداری اصفهان اثر داشته است، اگر چه در برخی از قسمت ها نتایج واقعی دارای تفاوت معنی داری با پیش بینی ها و برآوردهای انجام شده قبل از اجرای قانون دارد؛ اما بصورت کلی نتایج واقعی با برآوردهای اثرات همگرا و همنوا هستند. نتایج نشان می دهد که هزینه های شهرداری بصورت مستقیم و غیر مستقیم بلافاصله تحت تاثیر قرار گرفته است ولی درآمدهای شهرداری بصورت با وقفه متاثر گردیده اند؛ دیدگاه مدیران و کارشناسان در خصوص تاثیر هدفمند سازی یارانه ها همراستا با نتایج بدست آمده از اثرات واقعی می باشد. همچنین در این مقاله راهکارهای سیاستی برای شهرداری های کلان شهرها در خصوص هدفمند سازی یارانه ها و اثرات آن ارائه شده است.
    کلیدواژگان: هدفمند کردن یارانه، درآمد و هزینه، اصفهان
  • رسول بیدرام صفحات 61-82
    در سیستم بودجه ریزی کلان شهرها، موضوع هزینه ها و درآمدها طی چند دهه ی اخیر به عنوان موضوعی مهم و چالشی مطرح گردیده است که سهم عمده ای از محدودیت ها، مشکلات و آسیب پذیری های اعمال مدیریت هدفمند و تامین خدمات متنوع و کیفی شهری را به خود اختصاص داده است و انجام سرمایه گذاری های عمرانی و هم چنین هزینه های مربوط به خدمات شهری را آسیبپذیر نموده است. اجرای پروژه های سرمایهگذاری غیراقتصادی و بدون توجیه اجتماعی، تدارک پروژه های سرمایهگذاری با کیفیت پایین، گسترش پروژه های نیمهتمام، طولانیشدن مدت زمان بهرهبرداری از پروژه ها و بهره برداری زیر ظرفیت از پروژه ها، هزینه هایی به دنبال دارد که به خاطر عدمشفافیت تخصیص اعتبار به طرحهای سرمایهگذاری است. از طرف دیگر انجام وظایف و خدمترسانی مناسب شهرداری ها به شهروندان نیازمند تامین اعتبارات و منابع مالی است. در طول دو دهه ی اخیر، درآمد حاصل از فروش مازاد تراکم و یا به عبارت بهتر، درآمد حاصل از اعطای مجوزهای رانتی به زمین های شهری پایه ی اصلی درآمد شهرداری های کشور را تشکیل داده است. وابستگی مالی شهرداری ها به این منبع درآمدی و عدم برخورداری از منابع مستمر درآمدی، حداقل برای پاسخگویی به هزینه های دائمی، برنامه ریزی مالی و بودجه ای میان مدت و بلند مدت شهرداری ها را مختل می کند. توجه به شیوه های نه چندان منطقی و غیرکارا و فروش غیر منطقی تراکم، ایجاب می کند تا اهتمام بیشتری به مطالعه ی ساختار درآمدی شهرداری ها صورت گیرد و با بررسی زمینه های رانت جویی در این ساختار، کمک موثری به این نهاد فراگیر و مردمی شود. در همین زمینه و در راستای دستیابی به راه حل، موضوع بررسی زمینه های شکل گیری رانت در ساختار بودجه شهرداری ها به عنوان یک ایده مطرح گردیده است. هدف اصلی این مقاله، ارایه چارچوبی تحلیلی برای تبیین و درک رانت جویی در ساختار درآمد- هزینهای بودجهی شهرداری ها است، که سوالاتی همچون: «1- آیا ساختار درآمدی شهرداری ها رانت جویانه است؟ شواهد و دلایل آن چیست؟؛ 2- آیا ساختار هزینه ای شهرداری ها رانت جویانه است؟ شواهد و دلایل آن چیست؟؛ 3- مولفه های اصلی که در تحلیل رانت جویی در بودجه ی شهرداری ها موثر و قابل توجه اند کدامند؟ نقش آنها چیست؟؛ و سرانجام چه ارتباطی مابین کارایی شهرداری ها و رانت می توان در نظر گرفت؟» بدین منظور شاخصی برای محاسبه ی رانت جویی در بودجه ی شهرداری ها ارایه و مقدار آن برای سال های 1386 و 1387 با استفاده از داده های آماری و برای برخی از شهرداری های بزرگ کشور محاسبه می شود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی و روش جمع آوری داده ها نیز کتابخانه ای و میدانی خواهد بود. نتایج نشان می دهد که فروش تراکم به عنوان اصلی ترین کد درآمدی معیاری به عنوان رانت قلمداد شده و سهم رانت در بخش هزینه ها نیز در حدود 12 درصد بودجه را تشکیل داده است. همچنین با برآورد کارایی 30 شهرداری تنها چهار شهرداری ایلام، اهواز، تهران و قزوین کارایی کامل داشته اند. همچنین ارتباط کارایی با فروش تراکم به صورت منفی به دست آمد.
    کلیدواژگان: بودجه، رانت، شهرداری اصفهان، هزینه، درآمد، عوارض، فروش تراکم
  • احمد جعفری صمیمی صفحات 83-98
    این مقاله به بررسی عملکرد، اهمیت و سهم ارزش افزوده فعالیت خدمات شهری در ارزش افزوده کل و محصول ناخالص داخلی در استان خراسان رضوی، و مقایسه با سایر استان های کشور در سال های برنامه چهارم توسعه (1384-1388) می پردازد. برای این منظور پس از مطالعه ارزش افزوده خدمات شهری و سهم آن در محصول داخلی خراسان رضوی و مقایسه با سایر 29 استان کشور به بررسی روند آن در طول برنامه چهارم توسعه، با استفاده از شاخص های کاربردی در حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل، و تعدیلات مورد نیاز مانند شاخص مزیت نسبی آشکار پرداخته می شود و میزان مزیت و برتری استان خراسان رضوی در حوزه خدمات شهری در مقایسه با سایر استان های کشور در سال های مختلف مشخص می شود. همچنین به علت حجم بالای فعالیت خدمات شهری تهران در مقایسه با سایر مراکز استانها، در دو سناریو، یکی شامل همه استانهای کشور و دیگری بدون تهران بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که از لحاظ شاخص مزیت نسبی در ابتدای برنامه چهارم مشهد پس از تهران در مکان دوم قرار داشته ولی در طول سال های برنامه مقدار شاخص کاهش یافته است، به گونه ای که در پایان برنامه پس از مراکز تهران، کرمانشاه و لرستان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. همچنین در سناریوی دوم بدون تهران مقدار شاخص برای مشهد و همه ی مراکز استان افزایش یافته و مراکز بیشتری از مزیت نسبی برخوردار میشوند، مشهد در ابتدای برنامه رتبه نخست را داراست و در نهایت بعد از مراکز کرمانشاه و لرستان در رتبه سوم قرار می گیرد. در بررسی میانگین شاخص مزیت نسبی در کل سالهای برنامه چهارم نیز نتایج فوق در مورد مشهد تایید میشود؛ بدین معنی که این شهرستان بعد از تهران در جایگاه دوم قرار گرفته و مراکز لرستان، کرمانشاه، قم و قزوین در رتبه های بعدی قرار می گیرند و در سناریوی دوم با حذف تهران از الگو مقدار شاخص برای همه ی مراکز استان ها افزایش یافته و مشهد در جایگاه نخست قرار می گیرد و ترتیب رتبهبندی سایر مراکز استان نیز تغییری نمی کند.
    کلیدواژگان: ارزش افزوده، محصول ناخالص داخلی، خدمات شهری، مزیت نسبی، خراسان رضوی
  • مصطفی سلیمی فر، منصوره خزاعی، محمد سلیمی فر صفحات 99-116
    یکی از مهم ترین مباحث مطرح در علوم مالی، تامین مالی است. بدین منظور، ابزارهای مختلف تامین مالی طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی ابزارهای متنوع تامین مالی مورد تایید قواعد حقوقی اسلام، که در راستای تنوع بخشیدن به ابزارهای مالی و ثبات در منابع درآمدی شهرداری ها در ایران می باشد، از نیازهای اساسی این سازمان ها به شمار می آید. هدف این مقاله، مروری بر روش های موجود تامین مالی شهرداری ها و یافتن پاسخ این سوال است که «آیا اوراق اجاره (صکوک) به لحاظ اقتصادی، ابزار کارآمدی برای تامین مالی پروژه های شهری است؟» نتایج این مقاله که با به کارگیری روش توصیفی- کاربردی به دست آمده است، ضمن ارائه ی مدل های عملیاتی صکوک اجاره، نشان می دهد که این اوراق از لحاظ اقتصادی ابزاری مناسب برای تامین مالی می باشد و شهرداری ها با کمک این ابزار می توانند منابع مالی مناسبی جهت اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی بدست آورند.
    کلیدواژگان: صکوک اجاره، تبدیل به اوراق بهادار نمودن، دارایی های فیزیکی، تامین مالی، شهرداری
  • حمیده خاکسار آستانه، مریم رسول زاده، مریم حسن نژاد صفحات 117-138
    هدف گیری یارانه ها و اصلاح قیمت حامل های انرژی از جمله سوخت و فرآورده های نفتی که به طور مستقیم بخش حمل و نقل درون و برون شهری را تحت تاثیر قرار می دهد، ضروری است. در این مطالعه به بررسی تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر خدمات اتوبوسرانی و پیش بینی بهای تمام شده این خدمات پرداخته شده است. بدین منظور از روش الگویتم ژنتیک و مدل تقاضا برای خدمات اتوبوسرانی استفاده شد. قیمت حامل های انرژی نیز از مدل برآورد گردید. نتایج پیش بینی خدمات اتوبوسرانی در نتیجه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، حاکی از افزایش تقاضا به میزان متوسط سالانه 8.81 درصد می باشد. در حالت عدم تجهیز ناوگان، بهای تمام شده خدمات اتوبوسرانی بر طبق خوش بینانه ترین سناریو از 3240 ریال در سال اول تا 6593 ریال در سال پایانی و در بدبینانه ترین سناریو، از 3472 ریال به 7608 ریال افزایش خواهد یافت. با لحاظ کردن هزینه های تجهیز ناوگان متناسب با رشد تقاضای خدمات اتوبوسرانی، بهای تمام شده خدمات بر طبق سناریوی خوش بینانه از 3529 ریال در سال اول تا 11044 ریال در سال پایانی اجرای قانون افزایش می یابد و در سناریوی تورمی بدبینانه، بهای تمام شده خدمات اتوبوسرانی از 3635 ریال به 11361 ریال افزایش خواهد یافت. نتایج پیش بینی بهای تمام شده خدمات تاکسیرانی، نشان داد که کرایه کارشناسی 5 کیلومتر سفر با تاکسی پیکان در سال 1390 و در سناریوی خوش بینانه به 5731 ریال و در سنایوی بدبینانه به 6275 ریال خواهد رسید. کرایه کارشناسی 5 کیلومتر سفر با تاکسی سمند در سال 1390 و در سناریوی خوش بینانه به 9739 ریال و در سنایوی بدبینانه به 11151 ریال خواهد رسید. در صورت آنکه دولت بخواهد یارانه را مستقیم به راننده تاکسی پرداخت نماید، تا کرایه تاکسی در اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزایش نیابد، بایستی در سال اول اجرای قانون و در سناریو خوش بینانه به یک راننده پیکان (پژو، پراید) روزانه مبلغ 59023 ریال و در سال به کل رانندگان پیکان در شهر مشهد تقریبا مبلغ 24 میلیارد تومان پرداخت نماید و به هر راننده سمند روزانه مبلغ 79147 ریال و در سال به کل رانندگان سمند مبلغ 4 میلیارد تومان پرداخت نماید و در سنایوی بدبینانه به راننده تاکسی پیکان (پژو، پراید) روزانه مبلغ 88392 ریال و در سال به کل رانندگان پیکان مبلغ 36 میلیارد تومان و به هر راننده سمند روزانه مبلغ155381 ریال و در سال به کل رانندگان سمند مبلغ 8 میلیارد تومان، پرداخت نماید.
    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، مدل تقاضا، خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی، شهر مشهد
  • حسین مهرابی بشر آبادی، علیرضا شکیبایی، ابراهیم جاودان صفحات 139-152
    استان کرمان دارای سابقه فرهنگی- تاریخی غنی و برخوردار از مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای پتانسیل بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. گردشگری، از پدیده های مهم عصر حاضر بوده و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی، و عاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی قلمداد می شود. با توجه به اهمیت موضوع و نقش گردشگری در توسعه اقتصادی، مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین توسعه گردشگری شهری و توسعه اقتصادی در استان کرمان پرداخته است. به این منظور، از داده های مربوط به 417 جاذبه گردشگری استان و جدول داده- ستانده استان در سال 1386 استفاده گردید. شاخص توسعه کالبدی با استفاده از منطق فازی و بر اساس 12 شاخص اجتماعی – اقتصادی و 4 مولفه توسعه اقتصادی، زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان های استان، محاسبه گردید. بر اساس یافته های این پژوهش، صنعت گردشگری و بخش های مرتبط با این صنعت از لحاظ برقراری پیوند با سایر بخش های اقتصادی استان از بخش های پیشرو در اقتصاد استان محسوب می شوند و لذا این صنعت می تواند از کانال عرضه و تقاضا، تولید در سایر بخش ها و کل اقتصاد استان را رونق بخشد. با توجه به این موضوع، باید گردشگری به عنوان یک اولویت در دستورکار برنامه ریزان استانی قرار گیرد و بهره برداری لازم از این پتانسیل در راستای توسعه اقتصادی شهرستان های استان انجام گیرد.
    کلیدواژگان: استان کرمان، توسعه اقتصادی، گردشگری شهری
  • محمدرضا بمانیان، هادی رضایی راد، مجید منصور رضایی صفحات 153-166
    گستره های فقر، بخش جدا ناپذیری از جوامع شهری روزگار معاصر ما را شکل داده اند که به واسطه تبعات سوء خود، مورد توجه جوامع محلی و جهانی قرار گرفته اند. تصور عام در خصوص بسط چنین گستره هایی، فقر اقتصادی است و سخن در خصوص این گستره ها یادآور ساکنانی است که در دستیابی به نیازهای اولیه زندگی ناتوان بوده و یا با مشکل مواجه هستند. اما به راستی میزان اثرگذاری اقتصاد و درآمد به عنوان مهمترین خصیصه آن در شکل گیری و بسط چنین سکونتگاه هایی تا چه میزان بوده و آیا مولفه-هایی دیگری در بسط این گستره ها، اثرگذارند؟ کنکاش در خصوص شکل گیری و بسط گستره های فقر، حکایت از اثرگذاری مولفه های چندبعدی اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و محیطی دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی میزان اثرگذاری مولفه های موثر در بسط گستره های فقر و روشنگری در خصوص میزان همبستگی خصیصه های اقتصادی به عنوان مهمترین مولفه در باورهای عام کارشناسان در بسط و توسعه چنین گستره های است. به منظور دستیابی به هدف مذکور روش تحقیق به کار گرفته شده، روش توصیفی تحلیلی است. جهت شناسایی ارتباطات ذکر شده، از تکنیک Delphi و روش ارزیابی فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از روی هم گذاری لایه ها در سیستم اطلاعات مکانی (GIS) به عنوان مدل شناسایی گستره های فقر استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که از میان 4 مولفه مورد بررسی (اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و محیطی)، دو مولفه محیطی و کالبدی بیشترین همبستگی را با شکل گیری و بسط گستره های فقر داشته و مولفه اقتصاد با همبستگی 57 درصد در رتبه سوم همبستگی با چنین گستره هایی قرار دارد. همچنین خصیصه درآمد خانوارها که به طور معمول به عنوان مهمترین عامل موثر در بسط چنین سکونتگاه هایی از آن یاد می شود، با 22 درصد از همبستگی بالایی برخوردار نبوده و خصیصه های اقتصادی دیگری چون نرخ بیکاری و میزان بار تکفل از همبستگی بیشتری در شکل گیری و بسط گستره های فقری برخوردارند.
    کلیدواژگان: اقتصاد شهری، گستره ی فقر، درآمد خانوار، نرخ بیکاری، AHp، Delphi، شهر کاشمر
  • علی حسین صمدی، سکینه اوجی مهر صفحات 167-182
    توسعه پایدار شهری موضوعی جذاب برای سیاستگذاران و برنامه ریزان منطقه ای محسوب می شود، بنابراین انتخاب روش و ابزار مناسب به منظور اندازه گیری کمی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف مقاله حاضر، بررسی و مقایسه ی روش های مختلف محاسبه شاخص پایداری، انتخاب روش مناسب جهت محاسبه شاخص توسعه پایدار شهری و اندازه گیری شاخص توسعه پایدار شهری برای 6 کلان شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز است. نتایج حاصل از مقایسه ی روش های مختلف حاکی از آن است که بهترین و جامع ترین روش برای محاسبه ی شاخص توسعه ی پایدار شهری، استفاده از سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی (SAFE) است؛ زیرا در روش مذکور با به کارگیری تعداد زیادی شاخص پایه که در برگیرنده ی سطح وسیعی از ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است می توان درجه شاخص توسعه پایدار شهری را بر حسب اعداد 0 تا 1 مشخص نمود. نتایج حاصل از محاسبات صورت گرفته نیز نشان می دهد که در بین کلان شهرهای ایران در سال 1386، پایدارترین و ناپایدارترین شهرها، به ترتیب شهرهای اصفهان و تهران می باشد.
    کلیدواژگان: پایداری، شاخص های پایداری، توسعه پایدار شهری، سیستم استنتاج فازی سلسله مراتبی
  • رضا نصر اصفهانی، آمنه شهیدی، الهام مومنی صفحات 183-202
    در اقتصاد ایران شهرداری به عنوان یکی از نهادهای بخش عمومی وظیفه تولید و ارائه عمده کالاها و خدمات عمومی (شهری) مورد نیاز شهروندان را بر عهده دارد. بیشتر از یکصد سال از تاسیس شهرداری (بلدیه) در ایران می گذرد، ولی از همان ابتدا، قوانین و مقررات مدون که در آن تامین مالی (مالیه عمومی شهری) اجرای وظایف شهرداری تعریف شده باشد ارائه نشد. در حال حاضر بالغ بر 70 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند که به صورت روز افزون متقاضی این کالاها و خدمات هستند. با نگاهی اجمالی به ترکیب منابع درآمدی موجود این نهاد، می توان وابستگی قابل توجهی را به درآمدهای حاصل از ارائه مجوز ساختمان دید که پیامدهای نامناسبی را برای اقتصاد شهرها در پی داشته است. ولی به دلیل توان تامین مالی بالا، مورد توجه جدی شهرداری ها بوده و می باشد. اما به نظر می رسد، این توان تامین مالی ادامه نخواهد داشت. از این رو، ارائه جایگزینی برای این شیوه تامین مالی که دارای ویژگی های مناسب نیز باشد، خواست اکثر مدیران محلی است که در صورت تحقق علاوه بر تامین مالی شهرداری، کمک شایانی به اقتصاد شهرها نیز خواهد کرد. برای تامین مالی دولت های محلی و شهرداری ها، اصول استانداردی معرفی شده است که در بررسی های صورت گرفته، مالیات بر املاک و مستغلات بیشتر این اصول را تامین می کند. لذا این مقاله به بررسی جایگزینی این نوع مالیات به جای تامین مالی از طریق اخذ عوارض از اعطای مجوز ساخت می پردازد. نتایج حاصل نشان می دهد، در صورت اخذ مالیات بر املاک (بر پایه ارزش زمین) در شهر اصفهان با نرخ یک درصد قیمت روز املاک و با فرض 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداری، منابع حاصل شده برای شهرداری اصفهان، در حدود 6880 میلیارد ریال خواهد بود که 2 برابر بودجه و 2.5 برابر عوارض ساختمانی حاصل شده سال 1389 شهرداری اصفهان می باشد.
    کلیدواژگان: شهرداری، بخش عمومی شهری، تامین مالی، مالیات بر ارزش املاک
  • دکترمحمد رضا پورجعفر، علی پورجعفر صفحات 203-222
    سرمایه در فرهنگ لغت فارسی به: 1- پول یا متاعی که آن را اساس کسب و بازرگانی قرار دهند. 2- مال، تمول، ثروت. 3- قابلیت، استطاعت. 4- مبداء و اصل، معنا شده است. سرمایه را در سه شکل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم معنا می کنند. سرمایه اقتصادی یا خود پول است و یا قابلیت تبدیل به پول و ارز رایج را دارد. سرمایه فرهنگی و اجتماعی که حاصل پیشینه ی بسیار طولانی تری نسبت به سرمایه ی اقتصادی است هم می تواند در شرایط معینی قابلیت تبدیل به سرمایه ی اقتصادی را پیدا کند و یا به طور غیرمستقیم بستری معتمد برای کسب و یا افزایش بهبود میزان مال و منال گردد. بازارهای ایران با کاربری عمده تجاری و بطور کلی فعالیت های اجتماعی اقتصادی، نمونه هایی قابل ملاحظه از فضاهای شهری محسوب می شوند که سرمایه اجتماعی فرهنگی نقش بسزایی در وضعیت اقتصادی آن ها دارد. بازارهای تهران، تبریز و اصفهان هم چنان شریان اصلی حیات شهری و مرکز فعالیت اجتماعی اقتصادی باقی مانده اند. این بازارها از نمونه های موفق و سرزنده بازارهای ایران هستند که دارای خصوصیات کالبدی و ساختاری ویژه ای با سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشند. در این مقاله نخست به پیشینه ی مفاهیم سرمایه ی اجتماعی در خارج از کشور و در ایران اشاره خواهد شد. سپس بازارهای سنتی در شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز، اصفهان، از نظر نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی آنها مورد پژوهش قرار خواهند گرفت. بازارهای قدیمی با داشتن کسبه ای اصیل، متدین و معتمد بیشتر، پایگاهای دینی همچون مساجد و تکایای قدیمی و توجه به مراسم مذهبی، نسبت به فضاهای مدرن (و بی توجه به نکات مذکور) در طول زمان موفق به کسب سرمایه های مطلوب اجتماعی گردیده اند که در رونق اقتصادی آنها نقش موثری داشته است. در این مقاله بر این باور یم که بازارهای سنتی به دلیل داشتن سرمایه اجتماعی غنی و جو اعتماد از وضعیت اقتصادی پایداری برخوردار می باشند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، بازار، فضاهای شهری مدرن، فعالیت های تجاری، پایداری اقتصادی
  • یعقوب زنگنه، حسین قدرتی، داود سمیعی پور صفحات 223-236
    سرمایه ی اجتماعی مفهوم نوینی است که در چند دهه ی اخیر در اکثر رشته های علوم انسانی و در رابطه با موضوعات متعدد مطرح و گسترش یافته است. مضمون مرکزی نظریه ی سرمایه ی اجتماعی اهمیت تعاملات انسانی است. بررسی این موضوع در شهرها، به عنوان متراکم ترین شکل جوامع انسانی که زمینه ی تعامل و همکاری بیشتری را بین شهروندان فراهم می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقاله ی حاضر به بررسی شاخص های تعیین کننده ی سرمایه ی اجتماعی در دو شهر مشهد و سبزوار و ارتباط آن با جنبه هایی از اقتصاد و مدیریت شهری می پردازد. سرمایه ی اجتماعی با دو مولفه ی اعتماد به شهرداری و شورای شهر و عضویت در گروه های اجتماعی سنجیده شده است. روش پژوهش کمی و تکنیک مورد استفاده پیمایشی است. مطالعه ی میدانی در این تحقیق در دو مقطع سال 1387 و 1390 صورت گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در شهر مشهد متغیرهای هزینه ها و درآمدهای ماهیانه و تحصیلات و در شهر سبزوار متغیر تحصیلات با سرمایه ی اجتماعی رابطه ی معنی دار و معکوس دارند. از متغیرهای دیگری که اثر معنی داری بر سرمایه ی اجتماعی دارند، می توان به مدت اقامت در شهر، بومی یا مهاجر بودن، جنسیت، وضعیت اشتغال و محل تولد اشاره کرد. بین مشارکت داوطلبانه ی شهروندان در تامین بخشی از منابع مالی شهرداری از طریق پرداخت به موقع مالیات، عوارض و سایر هزینه های عمومی و میزان اعتماد آن ها به شهرداری رابطه ای معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: اقتصاد شهری، سرمایه ی اجتماعی، مشهد، سبزوار
  • حسین محمدی، آزاده تعالی مقدم، مرتضی بستام صفحات 237-258
    سرمایه اجتماعی از مفاهیم نسبتا جدیدی است که امروزه در بررسی های اقتصادی و اجتماعی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و نقش آن در شکل دهی روابط اجتماعی افراد بررسی می گردد. از آنجا که شهرداری در سوق دهی امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف شهر نقش به سزایی بر عهده دارد و از طرفی با مردم به عنوان صاحبان و نفع برندگان از سرمایه اجتماعی ارتباط دو جانبه ای دارد، بسترسازی و ایجاد شرایط لازم در جهت افزایش این شاخص در بین افراد می تواند منافع متقابلی برای مردم و سازمان های مسئول از جمله شهرداری داشته باشد. بدین منظور در این مطالعه با بررسی ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی، به برآورد میزان آن در مناطق 13 گانه شهر مشهد پرداخته شده است. برای انجام تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب، حجم نمونه در هر منطقه به دست آمده و پس از تکمیل پرسشنامه ها و انجام آزمون های مربوطه، سطح سرمایه اجتماعی و شاخص های آن با استفاده از نرم افزارهایExcel و SPSS محاسبه گردید. نتایج حاکی از آن است که سطح سرمایه اجتماعی در شهر مشهد در حد متوسط بوده و بیشترین شاخصهای سرمایه اجتماعی در مشهد مربوطه به آگاهی و مشارکت و کمترین شاخصهای سرمایه اجتماعی مربوط به اعتماد و امنیت بوده است. در ادامه تحقیق با تشکیل جداول توافقی، ارتباط بین برخی از متغیرهای توصیفی از جمله جنسیت، تحصیلات، درآمد و بومی بودن افراد با شاخص های سرمایه اجتماعی بررسی شده و در نهایت میزان آشنایی و رضایت مردم از سازمان های زیرمجموعه شهرداری مشهد ارزیابی شده است. در نهایت با توجه به نتایج تحقیق، راهکارهای لازم برای ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در مناطق مختلف شهر که در راستای وظایف شهرداری می باشد، ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، مشهد، شاخص های سرمایه اجتماعی، جدول توافقی، شهرداری مشهد
  • محمود محمودی، غلامرضا زمردیان، مرتضی آقایی صفحات 259-276
    منابع درآمد پایدار، عنصر و حلقه مفقوده ای است که فقدان آن عملکرد مدیریت شهری را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد و این مدیریت را از برنامه ریزی حتی میان مدت، خلع سلاح خواهد کرد. هدف پژوهش ارائه مدلی از عوامل مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری تهران می باشد. روش نمونه گیری: طبق روش نمونه گیری کوکران برای صفات کیفی و با لحاظ نمونه گیری تصادفی اقدام به انتخاب نمونه از جامعه آماری تحقیق (معاونان مالی مناطق 22 گانه و روسا و کارشناسان اداره درآمد مناطق 22 گانه و کارشناسان نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری تهران) شده است و تعداد پرسشنامه های دریافتی قابل استفاده 91 عدد بوده است. روش پژوهش قیاسی استقرایی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است حسب نیاز مصاحبه نیز صورت گرفته است. و مقیاس سنجش داده ها طیف لیکرت بوده است. در این مقاله سعی بر آن است تا از چهار مولفه اصلی با عناوین: افزایش نرخ عوارض بر ارزش زمین، شیوه های تامین مالی و پولی به عنوان یک منبع دریافتی شهرداری با این رویکرد که می توان مبدل به یک درآمد غیرمستقیم گردد، کمک های دولت به شهرداری و نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری به عنوان چهار عامل موثر در تحصیل درآمدهای پایدار شهرداری تهران بهره برده و به بررسی امکان دستیابی به حداکثر اثربخشی و کارایی عوامل فوق پرداخته و به شناسایی اولویت و داشتن بیشترین تاثیر این عوامل بر درآمدهای پایدار شهرداری تهران می پردازیم و آنها را مورد تحلیل قرار می دهیم. چهار فرضیه مورد استفاده مورد تائید قرار گرفتند و به ترتیب اهمیت افزایش نرخ عوارض بر ارزش زمین (که پیشنهاد می گردد جایگزین عوارض ناپایداری همچون فروش تراکم گردد) و نظام تشخیص و وصول عوارض شهرداری تهران و بعد از آن روابط مالی بین دولت و شهرداری تهران و در نهایت دسترسی به بازارهای مالی و پولی و تامین مالی از این طریق به عنوان چهار عامل مهم و تاثیرگذار در رسیدن شهرداری تهران به درآمدهای پایدار می باشند.
    کلیدواژگان: منابع درآمدی پایدار، روش های تامین مالی و پولی، عوارض بر ارزش زمین، روابط مالی دولت و شهرداری، نظام تشخیص و وصول عوارض
  • زهرا خاوری، راضیه خاوری صفحات 277-298
    در سال های اخیر، از سرمایه اجتماعی، به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی هر جامعه یاد می شود. اهمیت سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی در یک جامعه، تا حدی است که می توان آن را در شکوفایی اقتصاد تمام جوامع توسعه یافته به طور آشکاری مشاهده کرد. بانک جهانی، سرمایه اجتماعی را به عنوان «ثروت نامرئی یک کشور» در نظر می گیرد و آن را در بر گیرنده نهادها و روابط و هنجارهایی می داند که تعاملات اجتماعی را شکل می دهند. در این مقاله با استفاده از نظریات فوکویاما، بوردیو، پاتنام و آدام اسمیت و برخی دیگر از تئوریسین های این دو حوزه (سرمایه اجتماعی و اقتصاد) به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر اقتصاد محله می پردازیم. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونه گیری تصادفی به دست آمده است. جامعه آماری ساکنان محله طلاب مشهد که سابقه سکونت بالای یکسال دارند، می باشند. 300 نفر نیز جمعیت نمونه ما را تشکیل می دهند. نتایج نشان می دهد سه متغیر شبکه اجتماعی و اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی از سطح معناداری زیر 05/0 برخوردار بوده اند. بدین معنی که شاخص های شبکه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت و همین طور سن افراد و نوع اعتقادات دینی شاخص های مهم و تاثیر گذار بر نگاه مشارکتی ساکنان در فعالیت های اقتصادی اشتراکی می باشد. یافته ها همچنین نشان می دهد، هر چه شاخص های سرمایه اجتماعی ارتقاء یابد وضعیت اقتصاد اشتراکی بین ساکنان افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، محله طلاب
  • غلامعلی شرزه ای، وحید ماجد صفحات 299-316
    یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران و برنامه ریزی شهر، دست یابی به توسعه پایدار شهری است. با توجه به رشد شدید شهرنشینی، تقاضا برای کالاها و خدمات در شهرها از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار است و در این راستا تامین نیازهای شهروندان خود مستلزم وجود منابع مالی کافی است. اما نکته حائز اهمیت در بحث تامین و اصلاح منابع مالی شهرداری ها، پایداری منابع درآمدی است؛ به طوری که این درآمدها باید علاوه بر داشتن قابلیت اتکاء و استمرارپذیری، تهدیدی برای توسعه پایدار شهری نیز نباشند. در این مقاله ابتدا پس از ارائه علل عدم توانایی شهرداری ها در عرضه خدمات عمومی شهری، به مفاهیم توسعه پایدار شهری و درآمدهای پایدار پرداخته شده و سپس منابع درآمدی شهرداری ها از نقطه نظر پایداری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که بخش عمده ای از درآمدهای حاصله توسط شهرداری های کشور، با مفاهیم پایداری و مطلوب بودن همخوان نیستند و عمدتا از منابع ناپایدار کسب می شوند. در حالی که منابع پایدار همچون عوارض نوسازی، مالیات بر زمین و مستغلات و درآمدهای حاصله از فروش خدمات بطور نسبی مغفول مانده اند، تمرکز بر درآمدهای ناپایدار از جمله عوارض فروش تراکم، عوارض تخلفات ساختمانی و جرائم ماده صد سهم خود را در کل درآمدها افزایش داده اند. این امر می تواند در بلندمدت اتکاء شهرداری ها به درآمدهای ناپایدار را نهادینه نماید که در اینصورت دستیابی به توسعه پایدار شهری را ناممکن می سازد. لذا ضروری است به منظور برخورداری از درآمدهای پایدار ابتدا ماهیت و نحوه شکل گیری اقلام درآمدی تعریف و سپس آنها را با ملاک های پایداری سنجید. سلامتی روحی و جسمی شهروندان و حفظ کیفیت محیط شهری و توسعه زیرساخت ها برای ایجاد و ارائه خدمات به شهروندان در بلندمدت نیاز به برنامه ریزی صحیح و دقیق در جهت کاهش وابستگی به در آمدهای ناپایدار و حرکت به سوی اتکاء به درآمدهای پایدار دارد.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار شهری، تامین منابع مالی، درآمدهای پایدار
  • علی فیروز زارع محمد قربانی صفحات 317-331
    آلودگی هوا یکی از ابعاد آلودگی های زیست محیطی را تشکیل می دهد که باعث افزایش بیماری های قلبی، تنفسی، کاهش میزان دید، سوزش چشم و خسارت به گیاهان، حیوانات و اشیاء و در سطح جهانی، منجر به گرمایش جهانی، افت ازن استراتوسفری، باران اسیدی و غیره شده است. در این مطالعه تلاش شده است با استفاده از داده های مقطع زمانی جمع آوری شده از طریق پیمایش میدانی در مشهد و بکارگیری رهیافت الگوسازی انتخاب و الگوی لاجیت متداخل اثرات رفاهی سیاستهای مختلف تغییر در آلودگی هوا مورد بررسی و در سناریوهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نتایج این مطالعه، بیانگر اهمیت بسیار بالای ویژگی اثرات سلامتی و آلودگی هوا از دیدگاه شهروندان است. هم چنین بر اساس نتایج این مطالعه، ارزش کل تنها 30 درصد بهبود در هر یک از ویژگی های آلودگی هوا در منطقه پرآلوده مشهد برابر 6732108800 ریال در ماه و در منطقه متوسط آلوده برابر 4571363850 ریال در ماه است؛ بنابراین در مجموع، 30 درصد بهبود وضعیت آلودگی هوای مشهد از ارزشی معادل 11303472650 ریال در ماه برخوردار است.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، رفاه اقتصادی، الگوسازی انتخاب، الگوی لاجیت متداخل، مشهد
|
  • Pages 7-28
    In this article، an applied model of the estate’s pricing is shown. Herewith، price of the estates play a crucial rule in the system of incomes of the municipality، there for they should base some criteria for the state’s pricing. In this calculation، estate’s characteristics are valued as a product gearing a part of its value from the locality. It is placed in، though local and environmental peculiarities play their own rule here، the current model is typically driven from using geographic balanced a sample in zone 8 of Tehran municipality. Regression method، and the result is put in a diversity rate plan for city.
    Keywords: price of estate, geographical balanced regression, Tehran
  • Pages 29-40
    The current study, making use of the incoming duty of the families in the year 2008, seeks for an optimum method as an alternative for the current one to final the real urban families who deserve being paid subsidies. Based on result, against finding the poverty rate in families from their incomes which is not an accurate method, we can categorize them based on their personal characteristics, properties, and the quality of various properties of theirs, locality of their residence, and though poverty rate and finally whether they deserve being paid subsidies or not. Also, the government can make a live to understand the poor people by distinguishing those who are under the target live as whom deserving to receive subsidies.Keywords: die out of subsides, direct payment in cash, urban areas, alternative method test.
  • Pages 41-60
    If the municipality as an enterprise in which we operate in production, consumption and investment is directly or indirectly, positively or negatively affected by price increases and energy inputs are the municipal average, about 30 percent of their expenditure budget is allocated to urban transportation and construction. In contrast, more than 50 percent of total budgetary resources of the municipality's income side of the building are supplied. Vision of municipal managers and senior professionals with regard to non-random sample is measured on the effects of subsidies goal. Managers and experts on the impact of targeted subsidies in line with the results of the effect are real. In this paper, the policy guidelines for municipalities in the metropolitan cities subsidies and their effects are presented.
    Keywords: Targeted subsidies, income, expenses, Isfahan
  • Pages 61-82
    Budgeting system in large cities, the issue of costs and revenues in recent decades have been suggested as an important issue and challenge. Unexplained non-investment projects and social investment projects providing low-quality, spread half of all projects, and projects operating under capacity utilization duration of the project costs are too; over the past two decades, the income from the sale of excess density and better words, revenue from granting licenses to rent land for urban municipalities of the country's revenue base has. Municipalities, financial dependence and lack of regular income to the income, at least to meet the costs of permanent and long term financial planning and budget of the municipalities will disrupt. An indicator used to calculate the present value of rent seeking in the municipal budget for the years 1386 and 1387 is calculated using data. The results show that sales revenue code density as the main criterion to be considered as rent and share rent and expenses at about 12 percent of the budget has.
    Keywords: Budget, Rent, Municipality of Isfahan, Cost, Income, Complications, Sales density
  • Pages 83-98
    This article examines the importance and value of service activities in total value added and gross domestic product, in Khorasan province of deals, the results show that the index of comparative advantage in the first quarter of the program after Tehran Mashhad is the second place, during the program, but the index has fallen. The average index of comparative advantage also results in the plan is approved in Mashhad. This means that the city of Tehran and taken second place in the center of Lorestan, Kermanshah, Qom and Qazvin in the next rankings are. In the second scenario, the removal of the template for all centers Tehran from the provinces has increased.
    Keywords: added value, Gross domestic product, urban facilities, Comparative advantage, khorasan
  • Pages 99-116
    Finance is one the most important terms in financial sciences, therefore, different means of finance are designed and used. Different finance methods and means attested by Islamic Rules are within the needs of various organizations in Iran. The goal of the current study is to overview all existing methods of finance and finds an answer to the question; whether stocks are economically useful means for the urban projects finance or not? The results of this descriptive – applied study, parallel to the applied models of stocks that brings. With inside, indicate that stocks are economically very useful means for the Finance and municipalities can make advantage of this means for financing their projects.
    Keywords: Renting stocks, transforming stocks, physical projects
  • Pages 117-138
    Subsidy aiming and reforming the cost of energy carriers, including fuel and oil products which directly affect the transportation of inside and outside of city, are important. In this study, we examine the effect of performance of subsidy targeting law on services of bus service organization and prediction of finished cost. For this reason, the way of genetic algorithm and the model of request for services of bus service organization are used. The price of energy carriers also estimated from ARIMA model. Predicting results of services of this organization as a result of performance of subsidy targeting law show the increasing of request by annual average of 8.81 percents. case of no equipment of organization, cost of services at the first year will increase, according to the most optimistic scenario, from 3240 to 6593 Rials and at the latest year by the most pessimistic scenario will increase from 3472 to 7608 Rials. By considering the prices of organization’s equipment, proportional to growth of services of bus service’s request, cost of services at the first year will increase, according to the most optimistic scenario, from 3529 to 11044 at the latest year of performance of this law and by the most pessimistic scenario will increase from 3635 to 11361 Rials. results forecasting cost of taxi services display that cost of Peykan taxi, 5 km trip in 1390 is 5731 RLs in the optimistic scenario is 6275 RLs. cost of Peykan taxi 5 km trip in a taxi rental Samand optimistic scenario in the 1390 is 9739 RLs, and bad scenario 11,151 RLs, If the government wants pay Direct subsidies to the taxi driver in law enforcement years for does not increase cost of taxi, first year of law enforcement and the optimistic scenario, a driver arrows (Peugeot, Pride) daily amount of 59,023 RLs, in the total years 24 Million Toman, a drivers driver arrows 79,147 RLs, in the total years Smand drivers pay 4 million Toman, bad scenario Peykan taxi driver in the arrows (Peugeot, Pride), the daily amount of 88,392 RLs, in the total year 36 Million Toman, Samand taxi driver in the arrows (Peugeot, Pride), the daily amount of 155381 RLs, in the total year 8 Million Toman.
    Keywords: Genetic algorithm, request model, services of bus, taxi, ARIMA, Mashhad
  • Pages 139-152
    Kerman province, with its much rid culture and history is highly potential to attract tourist from inside and outside Iran. Tourism is a very important concept in this era and is counted for as an effective factor in economic, cultural and social development. Respecting the role of tourism in economic development, the article is studying the relations up between urban tourism development and economic development in Kerman province. Therefore, the data regarding 417 tourism attraction points in the year 2007 are used skeletal development index has calculated based on 12 social-economic indices and 4 economic development factors using phase rationale baled on the outcomes of the study, tourism industry and its sub categories are among the prime industries to help the economic development of the province. That is why tourism must be put in the priorities of the urban programmer of the province and the potential must be used for the development of other cities of the province.Keywords:
    Keywords: Kerman province, economic development, urban tourism
  • Pages 153-166
    Explore the formation and expansion of the scope of poverty, suggesting the effectiveness of multidimensional components economic, social and physical environment are. This study identified components of effective influence in expanding the scope of poverty and economic features of the Enlightenment, the correlation is. In order to reach the goal of the research methodology used, the method is descriptive. Delphi technique and the method of Analytical Hierarchy Process (AHP) are used as a model to identify the extent of poverty. The results of this study suggest that the four components studied (economic, social, physical and environmental), both environmental and physical factors correlated with the making and expanded scope of poverty had.
    Keywords: urban economy, poverty domain, family income, rate of Unemployment, AHP, Delphi, Kashmar city
  • Pages 167-182
    The urban development sustainability is a subject of interest for regional policy makers and a planner, so introducing certain approached for measuring it, is very important. In this paper, we compares the several approaches have been proposed to test sustainability, and propose the suitable approach for measuring urban development sustainability. Then, we measure urban development sustainability index for 6 metropolitans of IRAN. The results of comparing several approaches show that SAFE model is the best. The SAFE model compared to the aforementioned approaches appears to be quite holistic in that it uses a balanced representation of environmental, social, economical and political aspects. The results of measuring urban development sustainability indicate that the most sustainable metropolitan of IRAN in 1386, is Esfahan.
    Keywords: sustainability, urban development sustainability, SAFE model
  • Pages 183-202
    Currently over 70% of the population live in cities where the applicant's goods and services are increasingly, Sources of income combined with a glimpse into the institution, to be dependent on significant revenues from building permits saw Bad consequences for the economy in cities has but due to the high finance, municipal and serious attention is. Hence, offering an alternative to this method of financing is also a convenience feature, which is called the local administrators in addition to the financing of municipalities; cities also will help the economy. Resources for the city of Isfahan, about 6,880 billion rials will be 2 times and 2.5 times the budget side of the building by 1389 of the municipality is
    Keywords: municipality, public urban areas, finance, duties on the estate's value
  • Pages 203-222
    Investment in the Persian dictionary: 1 - money or goods that are the basis of business and commerce. 2 - Money, wealth, wealth. 3 - Ability to afford. 4 - The origin and meaning is. Capital in the economic, cultural and social meanings is. Their economic capital or money, or liquidity and has a common currency. Social and cultural capital of a much longer history than the economic capital, Iranian markets in urban areas are examples of significant cultural and social capital play an important role in their economic situation has. In this paper, first the background concepts of social capital outside the country and Iran will. The traditional markets in large cities such as Tehran, Tabriz, Isfahan, the role of social capital in their economic situation will be studied. In this paper believe that the traditional markets due to the rich social capital and trust are important to economic stability.
    Keywords: Social capital, market, modern urban spaces, business, economic stability
  • Pages 223-236
    The social capital is new concept that during the recent decades, have became propounded and developed among the disciplines of human sciences and related with manifold issues. The central context of social capital theory is significance of human interactions..Consideration of this issue in cities- as the most condensed from of human settlement- is important, where prepare the way for interactive cooperation among the people. In this article, social and its determinants and relationship with some aspects of urban management and economics in Mashhad and Sabzevar have been examined. Social capital measured with two components of trust in municipality and city council and membership among the social groups. The research method in this article is quantitative and the technique used is surveying. Surveying in this study have done in two years (1387 and 1390).The finding of this study indicates variables of monthly payments and income and education in Mashhad and education variable in Sabzevar have significant and reversed correlation with social capital From other variables that have significant effect on social capital, can mention: residence duration in city, immigrant and non immigrant, sexuality, employment state and place of birth. There is significant correlation between voluntarily participation of citizens in order to provide part of financial sources of municipality by way of tax timely payments and toll and other public expenditures and their trust in municipality.
    Keywords: Mashhad, Sabzevar, social capital, urban economics
  • Pages 237-258
    Social capital is a relatively new concept which in today's economic and social studies in developed and developing societies are discussed and its role in shaping the social relations of individuals are investigated. Because Municipal has an important role in direction of economic, social and cultural facilities in different areas of the city, and on the other hand it is a bilateral associated with the people as the owners and benefit from the social capital, thereby this can be very useful toward bedding and creating the necessary conditions for increasing these indicators among the people the city. For this purpose, in this study by examining of different dimensions of social capital has been to estimate its amount of 13-fold the city of Mashhad. For research, using stratified sampling with proportional allocation is obtained sample size in each region. And after completing 245 questionnaires and testing for its validity and reliability, of indicators of were calculated social capital and its sub-indices. The results indicated that the highest levels of social capital related to the region 12 and the lowest belong to the region 8. Also safety, awareness and participation indicators were higher in 12 in to other areas and only the confidence indicator in this area has not allocated to the highest rating. For Mashhad confidence indicator has the lowest rate and it’s most related to the awareness indicator. Also are calculated by creating cross tabulation, relationship between some descriptive variables with the indicators and has offer the necessary strategies to promotion social capital in different areas of the city that is In line with the duties of municipalities.
    Keywords: Social capital, Mashhad, Social capital indicators, cross tabulation, Mashhad Municipal
  • Pages 259-276
    Sustainable sources of income, the elements and the lack of performance management the negative impact of urban places and the management of planning the medium, will disarm. Kukran for the sampling and quality traits in terms of random sampling to select a sample of the population is. The number of usable questionnaires received was 91%. Deductive research approach is inductive. Four hypotheses were confirmed using. Complication rates were increased importance on the value of land and received the diagnosis and complications of Tehran.
    Keywords: Sustainable revenue sources_methods of financing_money_effects on land values_government relations_municipal finance_received a diagnosis of complications
  • Pages 277-298
    In recent years, social capital, economic development as the foundation of any society is how. The importance of social capital in economic development in a community, to the extent that it can clearly be seen in the boom economy of all developed societies, World Bank, social capital as "the invisible wealth of a country" and it is at the recipient institutions and relationships, and norms as a form of social interaction. This paper uses the theories of Fukuyama, Bourdieu, Putnam and other theorists Adam Smith and the two domains (social and economic capital) to examine effects of social capital on the local economy. This study used data from the questionnaires and the method of random sample is obtained. Statistical community residents with a history of Mashhad scholars have lived over a year are. The sample population of 300 in the form the results show that three variables of social networks and social trust and social participation of the significant below 0 / 05 had. The findings also show to the indicators of social capital to promote economic situation will be shared between residents.
    Keywords: Social capital, economic conditions, Community of tolab
  • Pages 299-316
    One of the main concerns of managers and city planning, urban development is sustainable. Given the strong growth of urbanization, the demand for goods and services in cities has increased considerably. In this regard the needs of its citizens require adequate financial resources are. The results suggest that the major portion of its revenues by municipalities, are not consistent with the concepts of sustainability and desirability. This can be institutionalized in long-term reliance on unstable revenues to municipalities, which then makes it impossible to achieve sustainable urban development. Maintain the quality of urban environment and infrastructure development in the long term planning needs to move toward reliance on stable revenues.
    Keywords: Sustainable urban development, financing, sustainable revenue
  • Pages 317-331
    Air pollution being one aspect of Environmental pollutions led to heart and respiratory diseases, Reduction in vision, eye irritation and damage to plants, animals and objects and in worldwide scale resulted in global warming, stratospheric ozone loss, acid rain etc. By using cross-section data of Mashhad -which gathered through a survey research-, choice modeling approach and nested legit model this study tries to investigate and analyze economical welfare effects of various air pollution policies. Results show that the citizens’ viewpoint about the impact of air pollution on their health is very high. The total value of 30 percent of improvement in any air pollution treat in the high polluted region is equal to 6732108800 Rials per month, and in the median polluted region it’s equal to 4571363850 Rials per month. Consequently 30 percent improvement of Mashhad air pollution has a value equal to 11303472650 Rials per month totally.
    Keywords: Economical welfare, Choice modeling, Nested legit model, high polluted region, median polluted region