فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی - سال چهارم شماره 1 (بهار 1391)

نشریه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سال چهارم شماره 1 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/23
  • تعداد عناوین: 14
|
  • عبدالله بنی هاشم، سیمین هیرادفر، مهران نوری، علی خاکشور، محسن شجاع، فرهاد حیدریان صفحه 7
    زمینه و هدف
    تخمین زده می شود که لیشمانیاها50-10میلیون نفر را در تمام کشورها آلوده می نمایند. اشکال مختلف بیماری از نظر علت، مشخصات اپیدمیولوژیک، انتقال و توزیع جغرافیایی با هم متفاوتند. آلودگی انسان هنگامی روی می دهد که فعالیتهای انسانها آنها را در تماس با چرخه زونوتیک قرار دهد. در طی دهه اخیر افزایش تعداد موارد در تعدادی از کانونهایی که مدتها آندمیک بوده اند گزارش شده است. و این در حالی است که درمان این بیماران خیلی سخت و طولانی است، و گلوکانتیم به عنوان داروی انتخاب اول در درمان بیماران کالاآزار، با افزایش موارد عدم پاسخ به این دارو مواجه بوده است لذا در این مطالعه تلاش شده است اثر درمانی گلوکانتیم با آمفوتریسینB در درمان کالا آزار به عنوان خط اول درمان مورد مقایسه قرار گیرد.
    مواد و روش کار
    با توجه به اینکه علائم این بیماری مبهم (بی حالی، ضعف، کاهش وزن و اشتها، تب) می باشد و تشخیص آن سخت است. بیماران مراجعه کننده با علائم کاهش رده های خونی درآزمایش خون و بزرگی طحال، که علت دیگری برای آنها پیدا نمی شد، تحت آسپیراسیون مغز استخوان قرار گرفتند. و توسط هماتولوژیست ماهر لامهای خونی بررسی و تشخیص قطعی کالاآزار با دیدن جسم لشمن در نمونه ها داده شد. در این مطالعه آینده نگر، 19 بیمار با سن 5/6 ماه تا 10 سال و با کالا آزار (لیشمانیوز احشایی) به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و مورد بررسی قرار گرفت.12بیمار از 19 بیمار آمفوتریسین B، و بقیه تحت درمان با گلوکانتیم قرارگرفتند.
    یافته ها
    تب در 100% گروه تحت درمان با آمفوترسین B در روز 5-3 قطع شد، ولی در گروه گلوکانتیم ادامه داشت. رگرسیون طحال در طول 6-3 ماه بعد از درمان درگروه آمفوترسین83% و در گروه گلوکانتیم42% بود. بهبود ترومبوسیتوپنی در پایان ماه اول در گروه آمفوترسین 85% و در گروه گلوکانتیم 28% گزارش شد. بهبود ائوزینوفیلی در پایان ماه اول در گروه آمفوترسین83% و در گروه گلوکانتیم42% بدست آمد (05/0 P=و 017/0 P=). دو نفر از گروه درمان با گلوکانتیم فوت شدند (02/0 P=). در صورتی که تمام بیمارانی که آمفوتریسین Bدریافت کردند با موفقیت درمان شدند.
    نتیجه گیری
    آمفوتریسین B می تواند کالاآزار را به طور کامل با بهبود تب و ترومبوسیتوپنی سریعتر نسبت به گلوکانتیم درمان کند.
    کلیدواژگان: کالاآزار، آمفوتریسین B، گلوکانتیم
  • کامیار توکلی طبسی، سیدعلی سیدی نوقابی صفحه 15
    زمینه و هدف
    هیپوسپادیازیس از شایعترین ناهنجاری های مادرزادی سیستم ادراری تناسلی است که روش های ترمیمی متنوعی برای اصلاح آن وجود دارد. عمل TIP از متداولترین این روش ها است و این مطالعه به مقایسه ی همزمانی روش TIP توام با فلپ های تونیکاواژینالیس و دارتوس دوبل (همراه با گرافت مخاط بوکال) می پردازد.
    مواد و روش کار
    43 بیمار دچار هیپوسپادیازیس وارد مطالعه شده و همگی تحت عمل TIP قرار گرفتند. بیماران بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول از گرافت مخاط بوکال توام با فلپ دارتوس در 21بیمار و در گروه دوم، فلپ تونیکاواژینالیس در 22 نفر استفاده شد. بیماران از نظر بروز عفونت زخم، چرخیدگی آلت، فیستول مجرا به پوست، تنگی مه آ، عوارض محل برداشت مخاط بوکال تحت نظر گرفته شدند. عدم موفقیت عمل به عنوان نیاز به تکرار اقدام جراحی در دوران بعد از عمل در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    عمل جراحی در 7/83% موارد موفقیت آمیز بود (100% گروه اول؛ 60% گروه دوم). 12 بیمار دچار عوارض شدند (3بیمار در گروه اول و 9 بیمار در گروه دوم) که نیمی از آنها نیاز به عمل جراحی مجدد داشتند. 5 بیمار در گروه دوم دچار فیستول شدند، ولی این عارضه در گروه اول مشاهده نشد (048/0=p). تفاوت سایر عوارض در دو گروه قابل توجه نبود. تفاوت میزان موفقیت عمل جراحی در گروه اول نسبت به گروه دوم از نظر آماری معنی دار بود (021/0=p).
    نتیجه گیری
    استفاده از گرافت مخاط بوکال حمایت شده با فلپ دارتوس بعنوان لایه ی دوم یک روش بی خطر با موفقیت بالا در درمان هیپوسپادیازیس است.
    کلیدواژگان: هیپوسپادیازیس، فلپ تونیکا واژینالیس، گرافت مخاط بوکال حمایت شده با فلپ دارتوس دوبل
  • زیبا رجایی، آزاده نظری، مقدسه شمس، موسی الرضا حاج زاده صفحه 21
    زمینه و هدف
    دیابت حاملگی نوعی عدم تحمل به گلوکز، به هر میزان می باشد که شروع و یا تشخیص اولیه آن در دوره بارداری است. متفورمین از دسته داروهای خوراکی مورد استفاده در درمان دیابت تیپ 2 است و در بارداری از جمله داروهای کلاس B محسوب می شود. در این مطالعه، اثر متفورمین بر میزان چربی های خون در رتهای مبتلا به دیابت بارداری و نوزادان آنها مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    رتهای ماده از نژاد ویستار در 5 گروه کنترل سالم، شم، کنترل دیابتی (هیپرگلیسمی) و گروه های تجربی تحت درمان با دوزهای mg/kg 160 و 300 متفورمین مورد مطالعه قرار گرفتند. القاء هیپرگلیسمی مشابه دیابت بارداری با تزریق روزانه دو بارگلوکز هیپرتونیک با دوز g/kg 4 و به دنبال آن تزریق مدروکسی پروژسترون با دوز mg/kg 3 به صورت داخل صفاقی از روز پنجم بارداری تا پایان دوره بارداری انجام شد. گروه های تجربی از روز 5 بارداری روزانه mg/kg160 و300 متفورمین به صورت خوراکی همراه آب مصرفی دریافت نمودند. میزان تری گلیسرید، کلسترول تام، کلسترولLDL و کلسترول HDLسرم مادران در روزهای صفر، 5، 15و20 بارداری و در نوزادان در روزهای 15و30 پس از تولد پس از یک ناشتای 14 ساعته اندازه گیری شد.
    یافته ها
    پس از تزریق گلوکز هیپرتونیک و مدروکسی پروژسترون، میزان گلوکز سرم در رتهای باردار هیپرگلیسمیک نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری افزایش یافت (05/0p<). مقادیر تری گلیسرید، کلسترول تام و کلسترول LDL سرم در رتهای باردار هیپرگلیسمیک و نوزادان آنها نسبت به گروه کنترل بطور نسبی افزایش و مقدار کلسترولHDL کاهش یافت. درمان رتهای باردار هیپرگلیسمیک با متفورمین در دوزهای mg/kg160 و 300، مقادیر تری گلیسرید، کلسترول تام و کلسترولLDL سرم مادران و نوزادان را نسبت به گروه کنترل به طور نسبی کاهش و میزان کلسترول HDL را افزایش داد که البته این تغییرات معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد مدل رت باردار هیپرگلیسمیک مدلی قابل انطباق با دیابت بارداری در انسان است و درمان با متفورمین درمانی قابل پذیرش و بدون عارضه برای مادران مبتلا به دیابت بارداری و نوزادان آنها است.
    کلیدواژگان: دیابت بارداری، متفورمین، چربی، هیپرگلیسمی، نوزاد
  • الهه فریدونی، فاطمه هرندیزاده، سیدمحمود حسینی، مریم محمودآبادی، سعید نیازمند صفحه 35
    زمینه و هدف
    کلپوره (Teucrium polum L.) گیاهی دارویی است. گزارشاتی از اثرات قلبی عروقی این گیاه انتشار یافته است. در این تحقیق اثرعصاره کلپوره بر خاصیت انقباضی آئورت در موش صحرایی بررسی شده است.
    مواد و روش کار
    عصاره آبی-الکلی گیاه به روش خیساندن تهیه شد. مطالعه روی 64 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار صورت گرفت. حیوانات به 8 گروه 8 تایی تقسیم شدند. ابتدا اثر غلظتهای تجمعی mg/ml 1،2،4،8 عصاره بر انقباض ناشی از فنیل افرین (6-10مولار) و کلرور پتاسیم (mM 60) در رگ سالم و در رگی که اندوتلیوم آن تخریب شده بود، بررسی شدند. سپس اثر غلظت mg/ml 8 عصاره بر انقباض ناشی از فنیل افرین و کلرور پتاسیم در حضور غلظتهای تجمعی کلسیم (از M 10-5 تا 10-2) بررسی شد. در گروه های آزمایشی دیگر اثر غلظتهای عصاره بر انقباض ناشی از فنیل افرین در حضور L-NAME((L-NG-Nitroarginine methyl ester، hydrochloride (μM100) و در حضور ایندومتاسین (μM10) بررسی شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t-test تحلیل شده است.
    یافته ها
    عصاره انقباضات ناشی از کلرورپتاسیم و فنیل افرین را به صورت وابسته به غلظت بطور معنی داری کاهش داد. عصاره انقباض ناشی از فنیل افرین و کلرور پتاسیم در حضور مقادیر تجمعی کلسیم را به طور معنی دار کاهش داد. عصاره انقباض ناشی از فنیل افرین در حضور L-NAME را به جز در غلظت mg/ml1 به طور معنی دار مهار کرد. عصاره انقباض ناشی از فنیل افرین در حضور ایندومتاسین را به جز در غلظت های mg/ml1 و2 بطور معنی داری کاهش داد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که عصاره کلپوره اثر مهاری بر انقباض ناشی از فنیل افرین و کلرور پتاسیم دارد. این اثر عمدتا از طریق مهار جریان ورودی کلسیمی اعمال می شود. احتمالا در اثر مهاری عصاره در غلظتهای کم نیتریک اکساید و پروستاسیکلین دخالت دارند.
    کلیدواژگان: کلپوره، شل کننده رگی، آئورت ایزوله، اندوتلیوم، موش صحرایی
  • حمید غلامی، میترا غلامی، ایوب رستگار، عبدالمجید قلیزاده صفحه 45
    زمینه و هدف
    تصفیه پسابهای صنایع نساجی بدلیل دارا بودن رنگ و آلودگی زیاد از دغدغه های مهم کارشناسان بهداشت محیط است. جذب به عنوان روش موثری در تصفیه پسابهای رنگی مطرح است. لذا هدف این تحقیق بررسی قابلیت جاذب ارزان و در دسترس خاکستر پوست پرتقال در تصفیه ی محلول رنگ مشکی مستقیم 22 است.
    مواد و روش کار
    در این پژوهش، خاکستر پوست پرتقال در شرایط آزمایشگاهی تهیه گردید. حذف رنگ مشکی مستقیم 22 از محلول آبی در یک سیستم بسته توسط این جاذب با بررسی تاثیر پارامترهای زمان تماس، pH، غلظت اولیه محلول رنگی و اثر مقدار جاذب بررسی شد. اندازه گیری ها توسط اسپکتروفتومتر UV-Visible و در طول موج 5/585 نانومتر انجام شد. نهایتا انالیز ایزوترم و سینتیک جذب انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد کارایی خاکستر پوست پرتقال برای حذف رنگ انتخابی بالا بوده و تعادل سریع درطی90 دقیقه بدست آمد. در 2pH= حداکثر حذف رنگ (2/95%) مشاهده شد. کارایی جذب با افزایش غلظت اولیه رنگ و کاهش دوز جاذب کاهش یافت. مطالعات ایزوترم نشان دهنده جذب چند لایه ای رنگ روی کربن پوست پرتقال و انطباق با مدل فروندلیچ است. مدلهای سینتیک نیز بیانگر همبستگی فرایند جذب با مدل شبه درجه دوم بود.
    نتیجه گیری
    pHبا تاثیر بر سطح سلول ها، واکنش های فیزیکی-شیمیایی و مکانهای جذب، بر مکانیسم جذب تاثیرگذار است. در غلظت های کم محلول رنگی، مکانهای جذب، رنگ را راحت تر جذب کرده، اما در غلظت های بالاتر یونهای رنگی می بایستی به مکانهای درونی تر نفوذ کنند. با توجه به نتایج، کربن پوست پرتقال بعنوان یک دورریز کشاورزی، دارای کارایی مناسب برای حذف رنگزا مشکی مستقیم 22 می باشد.
    کلیدواژگان: جذب، رنگ مشکی مستقیم22، خاکستر پوست پرتقال
  • نرگس مسلمی زاده، حسن خانی، مریم رضایی موید، سارا صمدی، کیوان یوسف نژاد صفحه 57
    زمینه و هدف
    زایمان پیش از موعد به شروع انقباضات رحمی با قدرت و توالی کافی برای ایجاد دیلاتاسیون و افاسمان پیشرونده گردن رحم در هفته های 20 تا 37 بارداری گفته می شود. هدف این مطالعه، تعیین کارآیی سلکسیب در توقف زایمان زودرس در مقایسه با ایندومتاسین و سولفات منیزیم است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی دوسوکور است که بر روی 400 باردار تک قلو بین 24 تا 34 هفته که با تشخیص دردهای زایمانی زودرس در زایشگاه بیمارستان آموزشی- درمانی امام خمینی (ره) ساری در طول سالهای 89-1388بستری شده اند، انجام شده است. بیماران به سه گروه دریافت کننده سولفات منیزیم، سلکسیب و ایندومتاسین تقسیم شدند که بطور کامل تصادفی بوده است و 24، 48 و 72 ساعت پس از شروع درمان جهت تعیین شاخص مایع آمنیوتیک (AFI) سونوگرافی شدند و در صورتیکه 72 ساعت پس از شروع درمان یا 24 ساعت پس از قطع درمان هنوز کاهش AFI یا بعبارت دیگر کمتر از 7 سانتی متر وجود می داشت، سونوگرافی تا زمان نرمال شدن حجم مایع آمنیوتیک روزانه ادامه می یافت.
    یافته ها
    افراد از نظر سن مادر، سن بارداری، پاریتی، سابقه زایمان زودرس و میزان دیلاتاسیون سرویکس همسان سازی شدند. در مجموع، 4/76% از نمونه ها در بین گروه های دریافت کننده سلکسیب و ایندومتاسین به توکولیتیک تراپی پاسخ دادند. تفاوت آماری معنی داری به نفع سلکسیب بین دو گروه وجود داشت (039/0=P). 3/77% نمونه هایی که از ایندومتاسین و منیزیم سولفات به عنوان توکولیز استفاده شده بود به درمان پاسخ دادند، تفاوت آماری معنی داری به نفع سولفات مشاهده شد (002/0=P). 9/87% نمونه هایی که از سلکسیب و سولفات منیزیم به عنوان توکولیتیک استفاده شده بود به توکولیز پاسخ دادند و تفاوت آماری معنی داری در استفاده از این داروها مشاهده نگردید (24/0=P).
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد سلکسیب می تواند به مانند سولفات منیزیوم در درمان زایمان زوردرس استفاده شود.
    کلیدواژگان: زایمان زودرس، زنان، سلکسیب، ایندومتاسین، منیزیم سولفات
  • محمدرضا مجدی، نادر نیک پرست، علی باقرزاده، مریم پورآدینه، حسن خانی، آمنه قربانی، مریم صابری کریمیان صفحه 67
    زمینه و هدف
    لیپیدها در بسیاری از اعمال حیاتی بدن، نقش مهم ایفا می کنند، اما افزایش آنها می تواند خطر بیماری قلبی- عروقی را افزایش دهد. هدف این مطالعه، تعیین میزان فراوانی هایپرلیپیدمی (افزایش چربی های خون) و ارتباط آن با الگوی تغذیه ای، شیوه زندگی و شاخصهای آنتروپومتریک (تن سنجی) می باشد.
    مواد و روش کار
    این تحقیق، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که بر روی 11704 معلم شاغل استان خراسان شمالی طی سالهای 89-1388 انجام شده است. مشخصات دموگرافیک، الگوهای تغذیه ای شیوه زندگی و شاخصهای آنترومتریک براساس پرسشنامه استاندارد وزارت بهداشت ارزیابی و ثبت گردید. از داوطلبین 5 میلی لیتر نمونه خون ناشتا بمدت 12 ساعت گرفته شد و پلاسمای حاصل در فریزر 20- درجه سانتیگراد نگهداری شد. تعیین غلظت کلسترول و تری گلیسرید با کیت زیست شیمی و غلظت HDL و LDL با کیت شرکت بیوسیستم انجام شد.
    یافته ها
    از میان 11713 معلم، 11704 (9/99%) داوطلب با میانگین سنی 62/6 ± 64/50 سال در این مطالعه شرکت نمودند. میانگین غلظت کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL در مردان بترتیب 7/42±4/196، 4/96±2/164، 3/1±8/46 و 9/3±7/107 و در زنان 8/39±9/190، 71±1/132، 2/1±50 و 4/3±9/110 بوده است. شیوع هایپرکلسترولمی، هایپر تری گلیسریدمی و افزایش سطح LDL سرم در گروه سنی 45-20 سال، بطور معنی داری بیش از گروه سنی 70-45 سال بود. افزایش کلسترول، با مذکر بودن، چاقی شکمی، نمایه توده بدنی و مصرف دخانیات، ارتباط مستقیم و با گروه سنی رابطه عکس داشت. میانگین غلظت HDL در زنان کمتر از مردان و میانگین سطح LDL در مردان کمتر از زنان بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه فراوانی بالایی در هایپرکلسترولمی و هایپرتری گلیسریدمی، فعالیت بدنی کم و سطح LDL بالا را در گروه سنی 45-20 سال، نشان می دهد. بنظر می رسد گروه سنی کمتر از 45 سال بیش از گروه سنی 70-45 سال، درمعرض خطر بیماری های قلبی- عروقی قرار دارند.
    کلیدواژگان: هایپرلیپیدمی، بیماری قلبی، عروقی، معلمان
  • آناهیتا موحدی، سیدربیع مهدوی، علیرضا نیکوفر، مجید پولادیان صفحه 79
    زمینه و هدف
    یکی از مهم ترین پارامترها در پرتو درمانی، مشخص نمودن حجم هدف است. با توجه به عدم کفایت روش های معمول تصویربرداری (سی تی و ام آر آی) برای طراحی درمان تومورهای مغزی گلیوبلاستوم، استفاده از تکنیک تصویر طیف نگاری تشدید مغناطیسی (ام آر اس آی) به عنوان یک روش تصویربرداری عملکردی، اخیرا در تعریف حجم هدف مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه برای تعیین حجم کلینیکی هدف علاوه بر تصاویر سی تی و ام آر آی از تصاویر ام آر اس آی نیز استفاده شد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه حجم های بالینی هدف در نظر گرفته شده برای بیماران براساس دو روش تصویربرداری آناتومیکی (سی تی ام آر آی) و آناتومیکی-بیوشیمیایی (سی تی ام آر آی ام آر اس) می باشد.
    مواد و روش کار
    در این پروژه از تصاویر 16 بیمار مبتلا به تومور گلیوبلاستوم مولتی فرم استفاده شد. تصاویر ام آر اس آی و ام آر آی و سی تی این بیماران با هم جوش داده شد و سپس طراحی درمان برای هر بیمار با دو روش ترکیبی ام آر آی سی تی و ام آر اس آی سی تی انجام شد.
    یافته ها
    حجم بالینی هدف (CTV) Clinical Target Volumeبا افزودن تصاویر ام آر اس به تصاویر سی تی و ام آر آی، به طور معناداری بیشتر از حجم های مشابه کشیده شده مبتنی بر سی تی و ام آر آی بدست آمد (05/0P<)، در حالیکه سایر فاکتورهای طراحی درمان تغییر چشمگیری نداشتند.
    نتیجه گیری
    استفاده از ام آراس آی برای تعریف حجم هدف در پرتو درمانی گلیوم درجه 4، باعث افزایش این حجم نسبت به زمانی می شود که از سی تی و ام آر آی برای این منظور استفاده شده است، لذا با توجه به مزایای افزودن یک روش تصویربرداری متابولیکی برای تعیین دقیق تر حجم تومور، استفاده از این روش برای کشیدن حجم بالینی هدف در رادیوتراپی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: طیف نگاری تشدید مغناطیسی، طراحی درمان، گلیوبلاستوم مولتی فرم
  • سحر نادری فر، محبوبه نخعی مقدم صفحه 87
    زمینه و هدف
    تولید آنزیم های بتالاکتاماز توسط باکتری ها به ویژه نوع Extended Spectrum β-Lactamase (ESBL) یکی از مشکلات بهداشتی و درمانی در سطح دنیاست. شیوع این آنزیم ها در نواحی جغرافیایی مختلف و با زمان تغییر می کند. هدف از انجام این تحقیق، تعیین شیوع باکتری های مولد بتالاکتاماز وسیع الطیف در میان ایزوله های ادراری انتروباکتریاسه و ردیابی ژن blaPER در دو بیمارستان منتخب مشهد بوده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی مقطعی، تعداد 100 ایزوله انتروباکتریاسه از نمونه های ادراری بیماران بستری و سرپایی بیمارستان های قائم و 17 شهریور مشهد از تاریخ 15/8/ 1389 تا 15/10/1389 جمع آوری و با آزمایشات بیوشیمیائی- افتراقی شناسایی شدند. ایزوله ها از نظر حساسیت به آنتی بیوتیک ها آزمایش شدند. سپس از نظر تولید ESBL به وسیله ی آزمایش دیسک دوتایی و آزمایش تاییدی مطابق دستورالعملCLSI (Clinical and Laboratory Standard Institute) مورد بررسی قرار گرفتند. شناسایی مولکولی ژن blaPER با استفاده از پرایمر اختصاصی و تکنیک واکنش زنجیره پلیمراز انجام شد.
    یافته ها
    از 100 باکتری جدا شده، تعداد 27 ایزوله (27%) مولد بتالاکتاماز بودند که همگی فاقد ژن blaPER روی پلاسمید بودند. مقاومت باکتری های مولد بتالاکتاماز نسبت به آمپی سیلین، سفوتاکسیم، سفتازیدیم و سفالوتین بیشتر از انواع فاقد بتالاکتاماز بود (05/0< p). درصد بیشتری از این باکتری ها در مقایسه با انواع فاقد بتالاکتاماز مقاوم به آنتی بیوتیک های غیر بتالاکتام جنتامایسین، کوتریموکسازول و نیتروفورانتویین بودند که اختلاف برای جنتامایسین و کوتریموکسازول معنی دار بود (05/0p <).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که تولید بتالاکتاماز در باکتری های جدا شده در جامعه ی مورد بررسی شیوع نسبتا«بالایی دارد. ژن blaPER در میان باکتری های جدا شده یافت نشد، بنابراین تولید بتالاکتاماز در میان این ایزوله ها مربوط به سایر انواع بتالاکتاماز است
    کلیدواژگان: انتروباکتریاسه، بتالاکتام، بتالاکتاماز وسیع الطیف تیپ PER
  • میترا هاشمی، افسانه گرشاد صفحه 95
    زمینه و هدف
    پرستاران به عنوان عضو اصلی تیم مراقبتی- درمانی نقش مهمی در بهبود و ارتقای سلامت جامعه ایفا می کنند. و بنا به مقتضای حرفه ای همواره در معرض عوامل تنش زای گوناگون محیط کار قرار می گیرند تنش شغلی بر سلامتی جسمی و روانی پرستاران و کیفیت کار آنان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف تعیین میزان فشار شغلی در پرستاران شاغل بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1387 انجام شد
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مقطعی است که بر روی 154پرستار شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی – شغلی و فشار شغلی بود که جهت تعیین اهداف مطالعه، تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS15 و بر حسب تناسب از روش های آمار توصیفی، آزمون کای دو، آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که از میان افراد مورد بررسی 96 نفر (62%) درصد افراد فشار شغلی به میزان کم، 45 نفر (30%) فشار شغلی به میزان متوسط و 13نفر (8%) فشار شغلی زیاد را تجربه کرده اند. میانگین فشار شغلی در بین افراد مجرد و متاهل همچنین در بین افراد شاغل در بخشهای مختلف کاری تفاوت معناداری داشت(03/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایح این مطالعه نشان داد که اکثر افراد مورد مطالعه فشار شغلی کمی را تجربه کرده اند و افراد متاهل فشار شغلی بیشتری نسبت به افراد مجرد متحمل می شوند. همچنین افراد شاغل در بخش های ICU و روان بالاترین میانیگن فشار شغلی را در بین افراد شاغل در سایر بخشها داشتند با توجه به یافته های این مطالعه مدیران پرستاری و مسئولین می توانند تدابیری بیندیشند که باعث کاهش تنش در پرستاران، افزایش کیفیت مراقبت از بیماران و در نهایت ارتقاء سطح سلامت جامعه گردد.
    کلیدواژگان: فشار شغلی، پرستاران شاغل، فرسودگی شغلی
  • مریم هاشمیان، علیرضا وکیلی، آرش اکابری صفحه 105
    زمینه و هدف
    کنترل درد قفسه سینه یکی از اجزا دستورالعمل های درمان انفارکتوس حاد میوکارد است. اثرات ضد درد محلول گلوکز انسولین- پتاسیم در چند مطالعه پیشنهاد شده است. لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات این محلول بر شدت درد قفسه سینه در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد قلبی انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی، بر روی 72 بیمار مبتلا به انفارکتوس حاد قلبی دربیمارستان واسعی سبزوار در سال 1387-1388 صورت گرفت. بیماران با روش تصادفی سازی بلوکی به دو گروه تقسیم شدند. علاوه بر دریافت ترومبولیتیک به یک گروه گلوکز انسولین- پتاسیم با دوز بالا (25% گلوکز، 50 واحد انسولین در لیتر و 80 میلی مول کلرید پتاسیم در لیتر) با سرعت 1میلی لیتر بر کیلوگرم در ساعت و به گروه دیگر نرمال سالین به عنوان دارونما تجویز شد. شدت درد بیماران دربدو ورود، هنگام اتمام استرپتوکیناز و یک ساعت بعد با استفاده از مقیاس درجه دار دیداری مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از SPSS 15 انجام شد. برای مقایسه متغیرها آزمونهای مربع کای، تی مستقل و آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.
    یافته ها
    شدت درد در هر دو گروه هنگام اتمام استرپتوکیناز و یک ساعت پس از آن کاهش معنی داری داشت (001/0 P <) ولی تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه مشاهده نگردید.) 121/0p=) تفاوت میزان مصرف مخدر تزریقی در دو گروه معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    تاثیر تجویز گلوکز انسولین پتاسیم بر شدت درد قفسه سینه در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد قلبی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: گلوکز، انسولین، پتاسیم، انفارکتوس میوکارد، درد وGIK
  • بهرام بیباک، علی خاکشور، حسین کمالی، ریحانه احمدزاده قویدل، نوشین امینی مقدم فاروج صفحه 113
    زمینه و هدف

    امروزه استفاده از فرآورده های طبیعی و گیاهان دارویی در یافتن ترکیبات نوین با خواص ضد میکروبی و ضد اکسیدانی مورد توجه می باشد. با نظر به این موضوع در این مطالعه اثرات ضد میکروبی و ضد اکسیدانی گیاه دارویی اواریا گراندی فلورا مورد بررسی قرار گرفته اند.

    مواد و روش کار

    اثر ضد میکروبی فراکسیون های هگزانی، کلروفرمی و اتانولی گیاه اواریا گرندی فلورا با به کارگیری روشDisc Diffusion مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در این مطالعه از روش DPPH assay جهت سنجش ظرفیت مهارکنندگی رادیکال آزاد فراکسیون های مختلف بهره گرفته شد و جهت کنترل و مقایسه و تکمیل مطالعات آزمون فیتوشیمیایی مقدماتی انجام پذیرفت.

    یافته ها

    نتایج این بررسی نشان داد که جزء های اتانولی پوست ساقه و برگ گیاه اواریا گرندی فلورا دارای بیشترین درصد پلی فنول و فلاوونوئید می باشند. همچنین این دو جزء در غلظت disc/mg 2 دارای بالاترین خصلت مهاری علیه باسیلوس سرئوس و استاف ارئوس می باشند. این فراکسیون ها در میان تمامی نمونه های تست شده در غلظت µg/ml 100 بالاترین درصد فعالیت مهارکنندگی رادیکال آزاد به ترتیب با مقادیر %95/32و % 86/38از خود نشان دادند.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیبات پلی فنولی و فلاونوئیدی در گیاه اوریا گراندی فلورا نقش عمده ای را بر عهده دارند که این امر مطالعات بیشتری جهت جداسازی و خالص سازی ترکیبات موثره این گیاه را می طلبد

    کلیدواژگان: ضد میکروبی، ضد اکسیدانی، اواریا گراندی فلورا، آزمون فیتوشیمیایی، DPPH assay
  • فرزانه حسن زاده، حبیب الله اسماعیلی، محمدرضا احصایی، طوبا حسینی عزیزی صفحه 121
    زمینه و هدف
    محرومیت حسی یکی از عوارض تهدیدکننده بیمار کمایی می باشد. تحریک حسی یک روش درمانی است که با بیدار نمودن سیستم فعال کننده مشبک مغز به سازماندهی مجدد آن کمک کرده، آشنا بودن این تحریکات برای بیمار می تواند زمینه را برای بهبود سریعتر وضعیت شناختی بیمار فراهم نماید. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تحریکات حسی آشنا بر سطح هوشیاری بیماران ضربه مغزی بخش مراقبت های ویژه انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 60 بیمار ضربه مغزی بخشهای مراقبت های ویژه بیمارستان امدادی مشهد انجام گرفت. مداخله، حضور عضو خانواده بیمار در شش روز اول پذیرش و ارائه تحریکات حسی بود. سطح هوشیاری بیمار بر اساس امتیاز کمای گلاسکو در روز اول و ششم پذیرش بررسی و داده ها با نرم افزار SPSS11.5 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    با توجه به غیر نرمال بودن توزیع امتیاز کمای گلاسکو، از آزمون من ویتنی استفاده شد. طبق نتایج این آزمون امتیاز کمای گلاسکو در روز اول در دو گروه همگن (402/0P=)، افزایش نمره کمای گلاسکو روز ششم در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، از نظر آماری به شکل معنی داری بیشتر بود (002/0P=).
    نتیجه گیری
    تحریکات حسی آشنا و زود هنگام باعث افزایش سطح هوشیاری بیماران ضربه مغزی می گردد. بازنگری در مقررات ملاقات ممنوع بخش های مراقبت های ویژه می تواند بستر مناسب را برای استفاده از اثرات مثبت حضور خانواده بر بالین بیمار فراهم نماید.
    کلیدواژگان: تحریکات حسی، بخش مراقبت های ویژه، امتیاز کمای گلاسکو
  • حسن خلیلی، مصطفی راد، شجاع شیری صفحه 131
    شکستگی در حین خواب یک مورد بسیار نادر در میان بیماران دارای هیپرپاراتیروئیدیسم است، و بر اساس بررسی های انجام شده توسط پژوهشگران، این اولین مورد است. در این مقاله بیمار آقای 54 ساله ای است که پس از بیدار شدن از خواب احساس تورم و درد در ران راست داشته است. وی سابقه ای 16 ساله از درد کل بدن همراه با احساس خستگی و ضعف داشته و در این مدت قادر به راه رفتن نبوده است. در گرافی های انجام شده از بیمار باز جذب زیرپریوستی در انگشتان دست، نمای فلفلی در گرافی جمجمه، Loozer zone در استخوان هومروس و استئوپنی شدید در تمامی استخوانها مشاهده شد. آزمایشات بیمار سطح کلسیم نرمال و افزایش مختصر PTH و افزایش شدید ALP را نشان داد. نهایتا بیمار تحت عمل جراحی پاراتیروئیدکتومی توتال و سپس جراحی ران قرار گرفت. در ایران هنوز موارد هیپرپاراتیروئیدیسم همراه با عوارض شدید استخوانی دیده می شود. در شرایط استئوپنی شدید همراه با شکستگی پاتولوژیک، در حالیکه مقدار کلسیم سرم طبیعی است باید احتمال وجود هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه با سطح کلسیم طبیعی را مورد توجه قرار داد.
    کلیدواژگان: هیپرپاراتیروئیدیسم٬ شکستگی پاتولوژیک٬ خواب
|
  • Page 7
    Background and Objectives
    Currently glucantime is used as first choice drug in treating kala- azar. Because of some rising unresponsiveness to this drug, in this study we attempt to compare glucantime with amphotericin B in treatment of kala-azar as first line of therapy.
    Material and Methods
    In these prospective study 19 patients aged 6.5 months to 10 years old with kalaazar were assessed. 12 out of 19 cases received amphotericn B and remainder treated with glucantime.
    Results
    Fever and throm bocytopenia were improved more rapidly in amphotericin B taking group. (P 0.05 and P 0.017 respectively). Two cases were died who belonged to glucantime treated group (p 0.02) all patients who received amphotericin B were successfully cured.
    Conclusion
    Am photericin B can cure kalazar fully with improving fever and thrombocytopenia quicker than glucantime.
    Keywords: kala, azar, amphotericin B, glucantime
  • Page 15
    Background and Objectives
    Hypospadiasis is a common congenital genitourinary malformation which has various surgical procedures for its reconstruction. Tabularized incised plate (TIP) is the most common technique and this study compares the use of buccal mucosal graft combined to double dartos flap with tunica vaginalis flap as second layers in TIP procedure.
    Material and Methods
    In a prospective study 43 patients with hypospadiasis underwent TIP. Patients were randomly assigned into two groups. In the first group, 21 patients undergo buccal mucosal graft combined to double dartos flap and in the a second group, tunica vaginalis flap were used as second layer in 22 patients. Patients were followed and development of complications such as wound infections, meatal stenosis, and urethrocutaneous fistula formation were recorded. Failure was defined as need for repeated surgery.
    Results
    The overall success rate was 87.5% (100% in first group and 60% in the second). 12 patients had complications (3 in the first group and 9 in the other group) which half of them needed surgical operation. In 5 patients of tunica vaginalis flap group developed urethrocutaneus fistula; nevertheless, no fistula was recorded in buccal mucosal graft combined to double dartos flap (P=0.048). Other complications were not significantly different in the 2 groups. The surgical success rate of patients undergoing buccal mucosal graft combined to double dartos flap was significantly higher than tunica vaginalis flap(P=0.021).
    Conclusion
    Buccal mucosal graft combined to double dartos flap as a second layer is a good technique with reasonable results in hypospadiasis surgery.
    Keywords: Hypospadiasis, Tunica Vaginalis Flap, Buccal Mucosal Graft Supported with Double Dartos Flap
  • Page 21
    Background and Objectives
    Gestational diabetes is an state of glucose intolerance that is diagnosed during pregnancy. Metformin is a biguanide oral hypoglycemic agent and is used in treatment of type 2 diabetes mellitus, but its use in treatment of gestational diabetes has been controversial. The purpose of the present study was to investigate the effects of metformin on serum lipid profile in hyperglycemic pregnant rats and their progenies.
    Materials and Methods
    Female Wistar rats were randomly divided into 5 groups: intact control, sham, hyperglycemic and 2 experimental groups treated with metformin at doses of 160 and 300 mg/kg. The hyperglycemia was induced by the intraperitoneal injection of hypertonic glucose (4g/kg) and medroxyprogesterone (3mg/kg) twice daily since the 5th day of pregnancy through the end of the gestational period. Furthermore, experimental groups received 160 and 300 mg/kg metformin in drinking water since 5th day of gestation through the end of the pregnancy. The maternal blood samples were taken on days 0, 5, 15 and 20 of pregnancy, while neonatal samples were collected on postnatal days of 15 and 30. Biochemical factors (triglyceride, total cholesterol, LDL-cholesterol and HDL-cholesterol) were measured spectrophotometrically by routine laboratory techniques.
    Results
    Following injection of hypertonic glucose and medroxyprogesterone, serum glucose levels were significantly increased in hyperglycemic pregnant rats compared to control. Serum triglyceride and cholesterol levels in hyperglycemic pregnant rats and their newborns were partially increased in comparison to control group. Treatment of hyperglycemic pregnant rats with metformin at dosages of 160 and 300 mg/kg decreased the lipid levels in the mothers and their newborns compared to hyperglycemic group, although the changes were not significant.
    Conclusion
    Our findings suggest that the hyperglycemic pregnant rat model is a reliable model for gestational diabetes in human. Metformin is a safe and effective treatment for rat dams during gestational diabetes and their progenies. Therefore, it may be suggested that metformin can be used in treatment of gestational diabetes in pregnant women.
    Keywords: Gestational diabetes, Metformin, Hyperglycemia, Lipid, Newborns, Rat
  • Page 35
    Background and Objectives
    There are some reports on hypotensive and antispasmodic effects of Teucrium polium. The aim of this study was to investigate the vasorelaxant effect of Teucrium polium extract on rat thoracic aorta.
    Materials and Methods
    Sixty four male Wistar rats were divided randomly into 8 groups. The relaxant effects of cumulative concentrations of the extract (1, 2, 4 and 8 mg/ml) on phenylephrine (PE) and potassium chloride (KCl) induced contraction were evaluated in endothelium-intact and -denuded aortas. In another set of experiments the effect of extract (8 mg/ml) on PE and KCl induced contraction in the presence of cumulative calcium concentrations (from 10-5 to 10-2 M) were investigated. Then the effect of the extract on aorta precontracted by PE in the presence of L-NAME (L-NG-Nitroarginine methyl ester, hydrochloride) (100μM) and indomethacin (10μM) were studied.
    Results
    The cumulative concentrations of extract induced a concentration dependent relaxation in the aorta precontracted by PE and KCl. The extract reduced PE and KCl induced contraction in presence of cumulative calcium concentrations. All the extract concentrations (except 1 mg/ml) significantly relaxed PE induced contraction in the presence of L-NAME. The extract significantly relaxed the precontracted aorta by phenylephrine in the presence of indomethacin except by 1 and 2 mg/ml concentrations.
    Conclusion
    The results showed that the extract had vasorelaxant effect on aorta precontracted by PE and KCl. The relaxation mainly was mediated by inhibition calcium influx in vascular smooth muscle cells. It seems the vasorelaxant effect of extract at lower concentrations mediated by nitric oxide and prostacyclin.
    Keywords: Teucrium polium, isolated aorta, endothelium, vasorelaxant, rat
  • Page 45
    Background and Objectives
    The treatment of textile industries wastewater due to excessive coloring matter and pollution is one of the environmental health experts concerns. As, adsorption is one of the effective process in colorfully wastewater treatment. The aim of this study was surveying about introducing an inexpensive and available adsorbent capability, orange peel ash, in removal of Direct Black 22 Dye from aqueous environments.
    Material and Methods
    In this study, orange peel ash was produced in vitro. The elimination of direct black 22 was studied in aqueous solution in a batch system by the adsorbent. Therefore, the effect of operational parameters such as contact time, pH, initial concentration of soluble dye Direct Black 22 and the adsorbent dosages were investigated. Measurements were performed using a UV-Visible spectrophotometer at a wavelength of 585.5 nm. Finally, adsorption isotherm and kinetic analyses were carried out.
    Results
    data showed high selectivity and efficiency of orange peel ash to rapidly remove the color from solution and equilibrium was achieved within 90 minutes. Maximum removal of color (95.2%) was observed at pH=2. Adsorption efficiency was reduced with increasing initial concentration of dye solution and decreasing the adsorbent dose. Adsorption isotherm studies revealed the binding occurred within surface and correlated with the Freundlich model. Kinetic models indicated a correlation between the adsorption processes with the pseudo second kinetic model.
    Conclusion
    pH affects the cell surface and on physical-chemical reactions and adsorption sites. At low concentrations of color soluble, adsorption sites absorbed dye more easily, but at higher concentrations colored ions must be penetrated into the inner places. According to the results, the carbon obtained from orange peel as an agricultural product, showed good performance for Direct Black 22 dye.
    Keywords: sorption, Direct Black 22 dye, Orange Peel Ash
  • Page 57
    Background and Objectives
    In human preterm birth refers to the birth of a baby with less than 37 weeks gestational age. Preterm labor is defined as the initiation of uterine contractions of sufficient frequency and intensity leading to progressive effacement and dilation of the cervix every time between 20 and 37 wk gestational age. The purpose of this study was to determine the celecoxib effectiveness on stopping preterm labor compared to indomethacin and magnesium sulfate.
    Materials and Methods
    This study is a double-blind clinical trial on 400 patients between 24 to 34 weeks with a diagnosis of preterm labor in the Imam Khomeini hospital in Sari during 2009-10. This was a randomized study of patients who had twin pregnancy and intact amniotic membrane, do not responding to treatment with hydration and analgesics and cervical dilatation and effacement was on the rise. patients were divided into three groups receiving magnesium sulfate, indomethacin and celecoxib. In order to measure the Amniotic Fluid Index (AFI), Ultrasonography was carried out at 24, 48, and 72 hours after beginning of the treatment.
    Results
    400 patients mean age 26.1±4.6 years completed the trial. A significant statistical difference in favor of celecoxib was observed between these groups. Totally, 87.9% of patients used celecoxib and magnesium sulfate were respond to tocolysis.
    Conclusion
    Celecoxib is as effective as magnesium sulfate for primary tocolysis.
    Keywords: Preterm Labor, Women, Celecoxib, Indomethacin, Magnesium Sulfate
  • Page 67
    Background and Objectives
    lipids play (or have) a major role in many critical functions of body but their growing up can increase the risk of cardiovascular diseases. This study investigates the hyperlipidemia incidence and its relationship with nutritional pattern, life style and anthropometric indices in North Khorasan Province, Iran.
    Materials and Methods
    it is a cross-sectional study, which was performed on the teachers of North Khorasan province since 2009 to 2010. Demographic features, nutritional patterns, life style and Anthropometric indices were measured and recorded by using of standard scales. An 8mL fasting blood sample was collected after 12h fasting. Blood samples were centrifuged at 3000 g for 10 minutes and the serum aliquots was separated and stored at -20 oC. The GPO-PAP and GHOD-PAP methods (Zist-chimi company kits) were usedin order to determine the cholesterol and triglyceride concentration respectively. LDL-c and HDL-c concentrations were determined using Biosystem company kits.
    Findings
    Total of 11704 (99.9%) volunteers among the 11713 teachers (5730 males and 5983 females, age 50.64±6.62 years), participated in this study. The mean concentration of cholesterol, triglyceride, HDL-c and LDL-c in men were 196.4± 42.7, 164.2±96.4, 46.8±1.3 and 107.7±3.9 and in women was 190.9±39.8, 132.1±71, 50±1.2 and 110.9±3.4 respectively. The hypercholesterolemia and hypertriglyceridemia prevalence and increased LDL-c levelin the age group 20-45 yearswas significantly more than age group 45-70 years. Hypercholesterolemia was directly associated with the male gender, central obesity and BMI (body mass index) and smoking, and inversely with the age group. Data was shown that the serum HDL-c level in females was lower than males and the serum LDL-c concentration in males was lower than females.
    Conclusion
    This study shows high prevalence of hypercholesterolemia, hypertriglyceridemia, serum increased LDL-c level, low physical activity in the age group 20-45 years. It seems that the lower age group expose to the heart disease more than age group 45-70 years.
    Keywords: Hyperlipidemia, Cardiovascular disease, Teachers
  • Page 79
    Background and Objective
    One of the most important aspects in radiotherapy is target definition. Since routine methods of imaging (CT and MRI) are inadequate for treatment of glioblastoma multiforme (GBM), magnetic resonance spectroscopy (MRSI) as a functional imaging modality has recently been taken into consideration for target definition. In this study we tried to use MRSI in addition to CT and MRI in order to identify clinical target volume (CTV). The aim of the present study was to compare the clinical target volumes based on anatomical imaging (CT-MRI) and anatomical-biochemical imaging (CT-MRI-MRS).
    Material and Method
    In this study, we used images of 16 GBM cancer cases. MRS and MRI images were fused with CT images. Then, treatment planning was preformed for each patient in two combined methods (CT+MRI and CT+MRS planning).
    Result
    CTVsCT+MRS were significantly larger than CTVCT+MRI (Pvalue<0.05). no other considerable changes in other important factors of treatment planning were found.
    Conclusion
    Application of MRSI for target volume identification of GBM may lead to an increase in volume in comparison to CT planning alone; thereby, it is recommended to apply MRSI images for the purpose of target determination of radiotherapy because of its advantages.
    Keywords: Magnetic resonance spectroscopy, Treatment planning, Glioblastoma multiforme
  • Page 87
    Background and Objectives
    Production of β -lactamases especially extended spectrum β -lactamases (ESBLs) by bacteria is one of the emerging health problems in the world. The prevalence of these enzymes varies greatly within different geographical areas and is changing over time. The purpose of this study was to determine the prevalence of ESBL producing bacteria among the urinary Enterobacteriaceae isolates and detection of blaPER gene from two selected hospitals in Mashhad.
    Material and Methods
    In this cross-sectional study, 100 Enterobacteriaceae isolates were collected from urine samples of inpatient and outpatient referred to 17-Shahrivar and Qaem hospitals from November 2010 to January 2011. Bacteria were identified by differential biochemical tests. Isolated bacteria were evaluated for antibiotic susceptibility. Double-disk approximation and phenotypic confirmation tests of ESBL production were performed according to CLSI (Clinical and Laboratory Standards Institute) guidelines. Molecular detection of blaPER gene was carried out by polymerase chain reaction using specific primers.
    Results
    Out of 100 bacterial isolates, 27 (27%) were ESBL producers without plasmid mediated blaPER. gene. Resistance to ampicillin, cefotaxime, ceftazidime and cephalothin among ESBL producing isolates was higher than non-producers (p<0.05). ESBL producers in comparison with non-producers were resistant to gentamicin, co-trimoxazole, and nitrofurantoin and there was significant difference for resistance to gentamicin and co-trimoxazole (p < 0.05).
    Conclusion
    Results shows that ESBL production among Enterobacteriaceae isolates in the studied community is relatively high; blaPER gene was not found among isolated strain; therefore, production of β-lactamase is related to other types of ESBLs among isolated Entrobacteriaceae.
    Keywords: Enterobacteriaceae_β lactam_Extended spectrum β lactamase type PER
  • Page 95
    Background and Objectives
    nowdays in daily life stress is a fact that cannot be denied from which it is impossible to separate. major stressor in individual life is job and nursing is one of the stressful professions. Because job stress causes physical and necessary to take emotional exhaustion and decreasing job efficiency, it is some measure to subside it.
    Material and Method
    the research carried out aiming of determining job stress in nursing personnel. The subjects of this descriptive research were 154 nurses how had the qualifications of job research unit at educational and medical centers medicine of north Khorasan using stratified random sampling. Data affiliated to school including personal and job information, degree through questionnaire of job stress which was completed by research unit. For the purposes of data analysis software, SPSS 15 depending on the appropriateness of the methods of descriptive statistics, chi-square test, t test, ANOVA and post hoc Tukey test was used.
    Result
    major findings of this research showed that 62 percent of research units reported job stress with low amount, 30 percent job stress with medium amount and 8 percent job stress with high amount.
    Conclusion
    the decrease in job stress can be the result the high application of coping strategies that need further studies.
    Keywords: job stress, nursing personnel, teaching hospital
  • Page 105
    Background and Objectives
    chest pain control is one of the most important components of guidelines for acute myocardial infarction. An analgesic effect of glucose, insulin potassium solution has been suggested in a few studies. Hence this study was performed to evaluate the effect of this solution on the intensity of chest pain in patients with myocardial infarction.
    Materials and Methods
    This randomized clinical trial enrolled 72 patients who had myocardial infarction that was treated with 25% glucose, 50 unit of soluble insulin per liter, and 80 mille mol of potassium chloride per liter at 1 ml/kg/hour (case group) or normal saline (control group) as adjunct to thrombolytic therapy. We evaluated pain intensity at baseline, after receiving thrombolytic therapy and 1 hour later, in both groups by a Numeric Rating Scale. Statistical analysis was performed using SPSS 15. Variables were compared using independent t tests and repeated measure ANOVA or chi-square test.
    Results
    In both groups pain intensity after receiving streptokinase and an hour later dropped, but there was no significant differences between two groups (P = 0.121). Difference between intravenous drug consumption in the two groups was not significant (P = 0.93).
    Conclusion
    The administration of potassium, glucose, insulin has no effect on chest pain in patients with myocardial infarction.
    Keywords: glucose, insulin, potassium, myocardial infarction, pain, GIK
  • Noshin Amini* Page 113
    Background and Objectives

    Nowadays it is very desirable to investigate and discover new antibacterial and anticancer agents from natural products and medicinal plants. In this regard, the current study is conducted in order to explore the antibacterial and antioxidant properties of a rare plant named Uvaria grandiflora Roxb.

    Material and Methods

    The antibacterial disc diffusion method, the DPPH radical scavenging test and the preliminary phytochemical screening were performed for six different extracts obtained by hexane, chloroform and ethanol.

    Results

    Data exhibited the stem bark and leaves ethanolic extract of the plant, have high amounts of flavonoids and poly-phenols and therefore they have strongly inhibited Staphylococcus aureus and Bacillus cereus growth at the concentration of 2mg/disc. These samples illustrated the highest radical scavenging activity with the percentages of 95.32% and 86.38% at the concentration of 100µg/ml, respectively.

    Conclusion

    Following the results, it was concluded that the flavonoids and poly-phenols play crucial roles in the properties of Uvaria grandiflora Roxb., thus more investigations and isolations are recommended.

    Keywords: antibacterial, antioxidant, Uvaria grandiflora Roxb phytochemical test, DPPH assay
  • Page 121
    Background and Objectives
    Sensory deprivation is one of the complications threatening the comatose patients. Sensory stimulation is a treatment that awakes the brain's reticular activating system, which helps brain re-organization. This study aimed to investigate the impact of familiar sensory stimulation on level of Consciousness in patients with head injury in ICU.
    Material and Methods
    This clinical trial was conducted on 60 patients with head injury in ICUs of Mashhad Emdadi Hospital. Intervention was the presence of family members and provides sensory stimulation in first 6 days of admission. Patients consciousness checked on GCS score on the first day and sixth and findings was analyzed with the SPSS 11.5.
    Results
    According to the non-normal distribution of the GCS, the Mann-Whitney test was used. The results of this test showed that the GCS in first day were homogeneous in two groups (P=0/402). Increase of GCS on the sixth day in the intervention group was more statistically significant than the control group (P=0/002).
    Conclusion
    Early sensory stimulation is increase consciences in patients with brain injury. Revising in visiting policy in intensive care unit can be appropriate to provide positive effects of family presence on patient.
    Keywords: sensory stimulation, ICU, GCS
  • Page 131
    Sleeping fracture is a very rare condition found among patients with hyperparathyroidism; to the best of our knowledge this is the first case. The patient was a 54 years old man that had pain and swelling in right femur at waking up after a diurnal sleep.The patient has experienced weakness and fatigue with a general pain and tenderness for 16 years. The patient had difficulty with walking during this long period. Radiographic findings revealed subperiosteal bone resorption in fingers, pepper appearance in skull X-RAY, loozer zones in humerus and sever osteopenia in all bones. Laboratory findings presented that total serum calcium was normal, serum parathyroid hormone was mildly elevated, and alkaline phosphatase was highly elevated. The patient underwent total parathyroidectomy and then fixation of the femur. Hyperparathyroidism with sever bone disorders is still existing in Iran. In conclusion, it is reasonable that when the serum calcium is usually in normal range and the pathologic fracturs result from severe osteopenia, the attention should be paid to primary hyperparathyroidism with calcium normal range.
    Keywords: hyperparathyroidism, pathological fracture, sleeping