فهرست مطالب

مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی
سال پنجم شماره 7 (بهمن 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله مروری
  • حسین درگاهی* صفحه 1
    رفتار سیاسی آن دسته از فعالیت هایی است که انجام آن ها در سازمان ضرورت ندارد، اما در امر توزیع پاداش و تخصیص منابع سازمانی اعمال نفوذ می کند. افراد با استفاده از رفتار سیاسی، سعی در به دست آوردن و استفاده از قدرت در سازمان را دارند. امروزه، بیش ترین تلاش محققان برای مطالعه ی ادراک کارکنان از رفتار سیاسی است و این که آیا در انجام رفتار سیاسی باید اصول اخلاقی را رعایت کرد یا نه؟ لذا این پژوهش با هدف معرفی، علل، پیامدها و اخلاقی یا غیراخلاقی بودن رفتار سیاسی و قدرت در سازمان انجام شده است.
    پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق موتورهای جست وجوگر Medline، Ovid، Elsevier، Google، Pub Med، Scopus، Springer، Cochran Library و با به کارگیری تعداد پنج کلیدواژه و یک صدوده منبع و سپس با انتخاب 41 منبع جمع آوری و مورد بهره برداری قرار گرفت.
    بیش تر رفتارهای سیاسی حاصل تفاوت ادراک فردی و هم چنین ویژگی های سازمانی هستند. به همین دلیل، بعضی از افراد به دنبال رفتارهای سیاسی مشروع هستند و بعضی از افراد رفتارهای نامشروع را ترجیح می دهند، اگرچه در رفتارهای سیاسی نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که چه نوع کاری اخلاقی یا غیراخلاقی است. پس، باید گفت رعایت اصول اخلاقی در رفتار سیاسی باید در جهت تامین منافع سازمان باشد.
    رفتارهای سیاسی را در سازمان نمی توان از بین برد، زیرا آن ها پدیده ای اجتناب ناپذیر هستند. بنابراین، مدیران اثربخش باید ماهیت سیاسی سازمان را بپذیرند، استراتژی های سیاسی را تنظیم کنند و از این راه به سازمان خود مزایای زیادی را برسانند.
    کلیدواژگان: رفتار سیاسی، قدرت، سازمان، اخلاق پزشکی، اخلاق سازمانی
  • غلامحسین توکلی* صفحه 13
    در چند دهه ی اخیر اتانازی یا مرگ ترحمی یکی از مسائل بسیار مهم در حیطه ی اخلاق پزشکی بوده است. در برخی از کشورها قتل بیمار لاعلاج با رضایت وی به رسمیت شناخته شده است اما در اکثر کشورهای جهان چنین کاری از نظر اخلاقی قابل نکوهش است و مرتکب آن را به لحاظ حقوقی مجرم می دانند. خیلی از متفکران حوزه ی اخلاق با این امر مخالفند و معتقدند باید اتانازی را به رسمیت شناخت. آنان به دفاع از دیدگاه خویش دلایل گوناگونی عرضه می دارند. یکی از دلایل آن ها این است که بین فعل و ترک هیچ تفاوتی نیست و چون تقریبا در همه ی کشورهای جهان پزشکی را که به خاطر اصرار بیمار لاعلاج و رضایت بستگان وی، صرفا از ادامه ی درمان چشم پوشی کرده و با این کار باعث مرگ بیمار شده، مجرم تلقی نمی کنند باید با پزشکی هم که در این فرایند دخالت فعال داشته (البته با رضایت مریض) به همین سان برخورد شود. آنان می گویند به لحاظ اخلاقی بین قتل منفعل با قتل فعال هیچ تفاوتی نیست و اگر یکی مجاز است باید دیگری هم مجاز باشد. یکی از جنجال برانگیز ترین این متفکران در این بحث James Rachels است که با طرح تئوری تساوی و دفاع از آن با استناد به مثال های موازی و توازن دلایل می کوشد تا نشان دهد که در صورت تساوی سایر شرایط مثل نتایج عمل و نیت فاعل بین فعل و ترک تفاوتی وجود ندارد. کسانی دلایل وی را نقد کرده اند. در این مقاله دلایل او و نقدهای مطرح شده مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد و در پایان که بخش کلیدی مقاله است سعی خواهد شد به استدلال وی به نحوی قانع کننده تر از دیگران پاسخ داده شود. ما این کار را با اشاره به انواع عواملی که در ارزیابی یک وضعیت موثر است انجام خواهیم داد و نشان داده خواهد شد که بین فعل و ترک همواره تفاوت وجود دارد، گو این که این تفاوت در برخی از وضعیت ها به خاطر پر رنگ شدن سایر فاکتورها چندان به چشم نیاید.
    کلیدواژگان: اتانازی، قتل فعال، قتل منفعل، فعل ارادی، فعل غیرارادی
  • فاطمه طرف* صفحه 26
    پژوهش بر روی فناوری مهندسی سلول های نطفه ای با هدف ایجاد تغییرات ژنتیکی قابل توارث در نسل های گیاهی، جانوری و انسانی انجام می شود. قریب الوقوع بودن و ضرورت انجام این فناوری در خصوص سوژه های انسانی باعث مباحثات فراوان بین صاحب نظران اخلاق و حقوق شده است.
    امکان ایجاد تغییر در ژنوم انسان که مطابق با اعلامیه ی جهانی ژنوم انسان وحقوق بشر به عنوان میراث مشترک بشریت و شالوده ی وحدت تمامی اعضای جامعه ی بشری شناخته می شود، این فناوری را با پرسش هایی درباره ی ارتباط دستاوردهای آن با جریان عادی آفرینش روبه رو می کند. در نگاه اول، چنین به نظر می رسد که اجرا و اعمال این فناوری می تواند به تغییر در رسم جاری خلقت و ایجاد بدعت در سنت دیرپای توالد منجر شود. با ریشه یابی ایده های مخالف با اجرای این فناوری که چنین خاستگاهی دارند، می توان نگرانی عمده ای را درباره ی «تغییر در خلقت» یا به عبارتی «دخالت در کار خدا» مشاهده نمود. «تغییر در خلقت» اصطلاحی است که در ادبیات فقهی- اخلاقی اسلام نیز متداول و آشناست و در تعیین احکام فقهی مترتب بر فناوری های زیستی نقش مهمی ایفا می کند، به گونه ای که اگر عنوان آن بر موضوعی صادق باشد، به حرمت ذاتی آن موضوع در فقه منجر خواهد شد. البته اکثر مفسران اسلامی، خلقت را به معنای فطرت الهی انسان تعبیر می کنند که هرگز قابل تبدیل و تغییر نیست. این رویکرد ممکن است سرفصل تغییر خلقت را به طور کامل از محورهای تعیین مشروعیت فناوری های زیستی خارج کند اما نگارنده می پندارد که اتخاذ این دیدگاه نمی تواند پایان راه باشد زیرا در این میان سرفصل نوین قصد ایجاد تغییر در فطرت انسان رخ می نماید که غفلت از آن دست ما را از محوری قوی در جهت دهی به اهداف فناوری های زیستی تهی می گذارد. بنابراین، در این پژوهش اگرچه نگارنده نیر خلقت را به معنای فطرت غیرقابل تغییر انسان می پندارد، با ارائه ی تحلیل هایی کوشیده است تا پس از معرفی سر فصل قصد تغییر فطرت، به دیدگاهی متعادل در خصوص نحوه ی استفاده از این سرفصل در خصوص مشروعیت فناوری مهندسی سلول های نطفه ای دست یابد.
    کلیدواژگان: مهندسی سلول های نطفه ای انسان، ژنوم، تغییر خلقت، هویت بشر، اخلاق پزشکی
  • سعید نظری توکلی، نسرین نژادسروری* صفحه 35
    رازداری یکی از قواعد کهن حرفه ی پزشکی است که ضمن تاثیر بر چگونگی رابطه ی میان پزشک و بیمار، تامین کننده ی منافع فردی بیمار و پزشک و هم چنین مصالح اجتماعی است. در آموزه های دینی نیز ضمن تاکید بر وجوب رازداری، افشاکننده ی راز به دلیل ارتکاب گناه کبیره، سزاوار مجازات اخروی دانسته شده است. امروزه، با ابداع روش های نوین تشخیصی و درمانی و گستردگی دامنه ی اطلاع رسانی، زمینه ی افشای راز بیماران بیش از پیش فراهم شده است.
    این مقاله ی مروری حاصل یک مطالعه ی توصیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از مطالعه ی کتب معتبر و جست وجو در منابع اینترنتی و مقالات مرتبط استفاده شد. پس از توضیح مفاهیم و مبانی رازداری در اخلاق پزشکی، هم چنین اخلاق فضیلت گرای اسلامی، در بررسی تطبیقی، اشتراک ها و تفاوت های این دو دستگاه اخلاقی در مساله ی رازداری بررسی و تبیین می شود.
    صرف نظر از تاکید آموزه های اخلاق پزشکی و اخلاق اسلامی بر ضرورت حفظ رازداری در جلب اعتماد عمومی، رازداری در اخلاق اسلامی به واسطه ی در بر گرفتن دو حوزه ی راز خود و راز دینی، افزون بر راز دیگری، از گستردگی بیش تری برخوردار بوده و فرد رازدار به واسطه ی امانتداری، از پاداش اخروی هم بهره مند خواهد شد. هم چنین، در اخلاق پزشکی، تنها رفتار کادر درمانی مورد ارزیابی قرار گرفته و به انگیزه و حالات نفسانی آنان توجهی نمی شود، اما در اخلاق اسلامی، از آن جهت که ویژگی های نفسانی افراد مورد ارزیابی اخلاقی قرار می گیرد، رازداری امری پایدارتر بوده و بدون هیچ گونه نظارت خارجی کارایی خود را حفظ خواهد کرد.
    کلیدواژگان: رازداری، رازداری پزشکی، اخلاق پزشکی، اخلاق اسلامی
  • مقاله پژوهشی
  • عباس عباس زاده، فریبا برهانی، محدثه معتمد جهرمی*، هما ظاهر صفحه 49
    دفاع از بیمار یکی از جنبه های ضروری اخلاق حرفه ای پرستاران است که به افزایش استقلال، ایمنی و رعایت حقوق بیماران می انجامد. به نظر می رسد که نگرش پرستار نسبت به نقش دفاع از بیماران می تواند بر روی ایفای این نقش و بهبود رابطه ی پرستار- بیمار موثر باشد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی نگرش پرستاران در مورد نقش مدافع بیماران در بیمارستان های آموزشی کرمان است.
    داده های این پژوهش توصیفی - تحلیلی از طریق پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته بین 385 پرستار در 4 بیمارستان آموزشی کرمان به صورت سهمیه ای جمع آوری و با نرم افزار SPSS به صورت آمارتوصیفی و استنباطی تحلیل شد.
    در مجموع، نگرش پرستاران از نقش مدافع بیمار مثبت ارزیابی شد و ارتباط معنی داری بین سن، جنس، تجربه ی کاری، شرکت در کارگاه آموزش اخلاق و نگرش پرستاران مشاهده شد. بین نگرش و تحصیلات پرستاران ارتباط معنی دار نبود. نگرش پرستاران بیمارستان اعصاب و روان مناسب تر ارزیابی شد و اکثر شرکت کنندگان به توانایی و وظیفه ی اخلاقی شان برای ایفای این نقش اطمینان داشتند.
    جنبه ی شناختی نگرش پرستاران نسبت به نقش دفاع از بیماران قوی تر از جنبه ی رفتاری بود. با وجود عدم تاثیر معنی دار تحصیلات، تمایل پرستاران برای ایفای این نقش با افزایش تجربه کاری بیش تر می شد. در بیمارستان اعصاب و روان، پرستاران با استقلال بیش تر و ارتباط قوی تر با بیماران به نیازهایشان آشنا تر بودند و برای دفاع از آن ها تلاش بیش تری می کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پرستاران ایرانی سال هاست که مدافع بیمارانشان هستند. برای تضمین ایفای این نقش در کشور به تقویت نگرش پرستاران از طریق برگزاری کارگاه های آموزش اخلاق نیاز است.
  • فروزان آتش زاده شوریده، طاهره اشک تراب*، فریده یغمایی، حمید علوی مجد صفحه 59
    تنیدگی اخلاقی یکی از مشکلات پرستاران آی سی یو است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود و پیامدهای گوناگونی دارد. با توجه به این که برخی متغیرها می توانند با تنیدگی اخلاقی و قصد ترک خدمت پرستاران ارتباط داشته باشند، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین همبستگی ویژگی های جمعیت شناسی پرستاران آی سی یو با تنیدگی اخلاقی و قصد ترک خدمت آنان انجام گرفت.
    پژوهش حاضر، یک مطالعه ی همبستگی است که در آن 159 پرستار شاغل در آی سی یو بیمارستان های آموزشی - درمانی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1390 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی مشخصات جمعیت شناسی، مقیاس تنیدگی اخلاقی پرستاران آی سی یو و مقیاس قصد ترک خدمت Atwood و Hinshaw بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS17 انجام گرفت.
    یافته ها نشان داد که تنیدگی اخلاقی و قصد ترک خدمت پرستاران آی سی یو زیاد بود. بین متغیرهای سن، سابقه ی کار پرستاران و نسبت تعداد پرستار به تعداد تخت با تنیدگی اخلاقی همبستگی مثبت معنی دار آماری وجود داشت. اما جنس، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و شیفت کاری پرستاران آی سی یو با تنیدگی اخلاقی آنان همبستگی معنی دار آماری نداشتند. هم چنین، بین تنیدگی اخلاقی پرستاران آی سی یو با قصد ترک خدمت آنان همبستگی معنی دار آماری وجود نداشت.
    نتایج پژوهش نشان داد افزایش استخدام پرستاران جوان و نیروی پرستاری و کاهش تنیدگی اخلاقی و قصد ترک خدمت پرستاران آی سی یو ضروری است. این مقاله برگرفته از رساله ی دکترای پرستاری است.
    کلیدواژگان: تنیدگی اخلاقی، قصد ترک خدمت، پرستار، آی سی یو
  • امیراحمد شجاعی*، فرشته ابوالحسنی نیارکی صفحه 71
    در رابطه ی میان پزشک و بیمار اعتماد سرمایه ی اجتماعی بزرگی محسوب می شود. اعتماد میان پزشک و بیمار عاملی موثر در بهبود بیمار و رضایت پزشک است. اما تا از چیستی اعتماد و شناخت آن سخن نگوییم نمی توان به تحقق آن امیدوار باشیم. به معنای دیگر، تحقق خارجی و تقویت اعتماد در رابطه ی میان پزشک و بیمار مستلزم شناخت دقیق اعتماد و مولفه های آن است که این پژوهش آن را انجام داده است. لذا قبل از هر کار لازم است که ابتدا اعتماد را از منظر لفظ و مفهوم بشناسیم و مورد تحلیل قرار دهیم. در این مقاله که با استفاده از مرور مقالات و روش تحلیل محتوا و هم چنین تحلیل منطقی نوشته شده است، پس از بر شمردن نظرات اندیشمندان در باب اعتماد و بیان مایه ی اصلی آن ها به استخراج 23 مولفه از اعتماد پرداخته ایم وسپس این مولفه ها را در رابطه ی میان پزشک و بیمار مصداق بخشیده ایم. نتیجه آن که اعتماد میان پزشک و بیمار را از سه منظر می توان مورد تحلیل قرار داد: یکی ناظر به بیمار با 5 مولفه، دیگری ناظر به پزشک با 2 مولفه و سومی ناظر به رابطه ی پزشک و بیمار با 9 مولفه و بدون شناخت این مولفه ها و تفکیک آن ها نمی توان به تحلیل و کنکاش در تحقق خارجی اعتماد پرداخت.
    کلیدواژگان: اعتماد، رابطه پزشک و بیمار، اخلاق پزشکی
  • دیدگاه
  • زهره رحیمی، افشین فرهانچی صفحه 82
    با توجه به ابلاغیه ی سال 1390 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اختصاص 10 درصد تخت های بیمارستان های دولتی به افراد خیلی مهم (VIP) و خبر گسترش تدریجی این تخت ها در کشور، این موضوع در مراکز دولتی اهمیت خاصی پیدا کرده است و لازم است پیامدهای مختلف این پدیده به دقت مورد بررسی قرار گیرد. بخش های ویژه ی افراد خیلی مهم به معنای بخش هایی است که افراد با توانایی مالی خاص می توانند در آن از خدمات سلامت ویژه ای بهره مند شوند. در این مطالعه بعد از بررسی سیستماتیک این امتیاز ارائه شده به افراد خیلی مهم، ارائه ی این خدمات از سه منظر اقتصادی، مدیریتی و اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر یک از ابعاد مذکور ارائه ی خدمات ویژه می تواند دارای فواید و مضراتی باشد که مطابق با شرایط درونی و برونی هر سیستمی در حوزه ی سلامت می توان برای استقرار یا ممانعت از راه اندازی آن تصمیم گیری کرد. حال که با توجه به شرایط حاکم در عرصه ی سلامت لزوم راه اندازی بخش های افراد خیلی مهم حتی به عنوان راه حلی کوتاه مدت و رفع بحران احساس شده و توصیه می شود، باید این مهم همراه با راهکارهایی برای هر چه اخلاقی تر کردن این فرایند از جمله اعمال محدودیت در ارائه ی این خدمات در بخش ها، توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی منطقه، پایش های دوره ای، واقعی کردن تعرفه ها و مواردی دیگر باشد.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، افراد خیلی مهم، بخش ویژه، خدمات نظام سلامت، بیمارستان دولتی
|
  • Hossien Dargahi* Page 1
    Political behaviors are a group of practices that are not essential in organizations, but can impact organizational resources and their reward systems. Employees and managers try to demonstrate political behavior to gain power. Today, most organizational behavior researchers have focused on the perception of political behaviors and how these behaviors are presented with regard to ethical considerations. Therefore, this review is aimed to study the goals, reasons, outcomes, and morality or immorality of political behaviors and power in organizations.The current paper is the result of a literature review that was conducted by using Medline, Ovid, Elsevier, Google, Pub Med, Scopus, Springer, and Cochran library search engines and through selection of 5 key words and 110 references out of which 41 references were ultimately chosen.Most political behaviors are the consequences of employees’ personal differences and organizational specifications. Some employees follow moral political behaviors and the rest prefer immoral ones, although it seems difficult to establish which political behaviors are moral and which ones are not.We believe that political behaviors that are based on ethical considerations should be consistent with organizational interests. Seeing as political behaviors are a fundamental component of organizational conduct, they cannot be eliminated; therefore, managers should believe in the political nature of their organizations and determine their political strategies and try to employ these strategies to the advantage of their organizations.
    Keywords: organizational behavior, medical ethics, organization, ethics
  • Gholamhossein Tavakoli* Page 13
    Euthanasia has been the subject of much controversy during the last three decades. In ethics most philosophers divide it into active and passive euthanasia and consider the first option to be immoral. There are some thinkers, however, who deny any moral significance in such a distinction. Among them and perhaps the first in this arena is James Rachels who is followed by other thinkers like Jonathan Bennett and Michael Tooley. Rachels poses his equivalence theory. By this he means that assuming the stability of other factors in a given circumstance and focusing on the variable of act and omission alone we would find that there is no moral difference between the two. He tries to defend his theory by the way of parallel examples and parity of reasons. We are going to evaluate his arguments by explaining and then criticizing them. In this regard we will examine briefly some counter-examples, and then we will have a look at some answers of other philosophers like Philippa Foot and Will Cartwright. We try to assess these refutations and finally we are going to offer two answers in the hope that these answers solve the problem.
    Keywords: passive euthanasia, active euthanasia, voluntary action, non, voluntary action, involuntary action
  • Fatemeh Torof* Page 26
    Human germ cell engineering is a modern technology researched with the aim of studying perennial hereditary mutations in herbaceous, animal and human generations. It has led to abundant arguments and discords among ethics and law experts. Possible changes in the human genome that are identified - according to deceleration of human genome and human rights - as the heritage of humanity and the fundamental unity of all members of the human family lead to questions about the relations between this technology and the normal process of creation. At first glance it seems that human germ cell engineering may lead to innovations in the ordinary institution of creation and the old customs of reproduction.Pursuing the contrasting viewpoints on human germ cell engineering, we can observe an essential and material concern about "changing God’s creation" or "interference in the will of God". "Changing God’s creation" is a current term in Islamic juridical and moral literature. It performs the main role in the legal destiny of genetically engineered creations so the assertion of this phrase about a being can lead to its natural prohibition. The majority of Moslem interpreters maintain that creation bears upon man’s Godly disposition, which is unchangeable. In this research, adopting a dominant approach, the author thinks that the process of human germ cell engineering is not exclusively a sample for the term "changing God’s creation". In this article we will try to analyze the potentials of the subject of change in genetic engineering of the human germ cell while taking into consideration the holy religion of Islam.
    Keywords: human germ cell engineering, genome, human identity, medical ethics
  • Saeid Nazari Tavakoli, Nasrin Nejadsarvari* Page 35
    Confidentiality is one of the oldest principles of the medical profession that impacts on the relationship between physician and patient, the personal interests of patient and physician and consequently social welfare. While emphasizing the necessity of confidentiality, religious teachings consider disclosure of others’ secrets a sin that deserves punishment thereafter. Nowadays, medical developments and the invention of new diagnostic and therapeutic procedures as well as the vastness of the informatics world make disclosure of patients’ secrets easier than ever. This review article is the result of a descriptive study, and the information was collected using reliable library and internet resources. It will first expound the concepts and principles of confidentiality in medical ethics as well as Islamic ethics, and will then proceed to a comparative review of the similarities and differences in these two sets of¬¬¬¬ ethical views on the issue of confidentiality.In addition to the emphasis of medical ethics and Islamic ethics on the necessity of confidentiality in order to win public trust, both sets of teachings cover two areas of personal and public discretion, while in Islamic ethics, the issue extends to a third from, namely religious confidentiality. This makes Islamic ethics more comprehensive in the sense that based on Islamic teachings, the person who keeps someone’s secret will also be rewarded in the Hereafter. Also, in medical ethics, only the behavior of the health staff is evaluated and their moods and motives are not taken into consideration, while Islamic ethics pays attention to human dispositions and therefore confidentiality is more stable and can maintain its efficiency without external supervision.
    Keywords: secrecy, medical confidentiality, medical ethics, Islamic ethics
  • Abbas Abbaszadeh, Fariba Borhani, Mohadeseh Motamedjahromi *, Homa Zaher Page 49
    Nursing advocacy is an essential aspect of nursing professionals’ ethics that promotes patients’ autonomy, safety, and rights. It seems that nurses’ attitudes toward nursing advocacy can affect their role as patients’ advocates and improve the nurse-patient relationship. This study aimed to investigate nurses’ attitudes toward patient advocacy in educational hospitals in Kerman. The data for this descriptive-analytical study was collected using a self-administered questionnaire by quota sampling among 385 nurses from four teaching hospitals of Kerman and analyzed using the SPSS software including descriptive and inferential statistics.Overall the nurses’ attitude toward nursing advocacy was relatively positive. There was a significant relationship among nurses’ attitude and age, sex, nursing experience and participation in workshops, while we could find no significant relationship between nurses’ level of education and their attitude. The nurses’ attitude in mental hospitals was more appropriate than others, and the majority of participants were confident that they were suited for the advocacy role. The cognitive aspect of nurses’ attitude was stronger than the behavioral aspect. Despite the lack of significant effect of education, more nursing experience led to more willingness to play the advocacy role. In psychiatric hospitals, nurses with more independence and stronger relationships with the patients became more familiar with the needs of patients so these nurses made more effort to defend them. It seems Iranian nurses have felt morally obligated to defend their patients for many years. In order to support nurses’ advocacy role in our country, we believe it is necessary to reinforce this attitude in nurses through holding ethical workshops.
    Keywords: advocacy, nursing, attitude, Kerman, ethics
  • Forozan Atashzadeh Shorideh, Tahereh Ashktorab*, Farideh Yaghmaei, Hamid Alavimajd Page 59
    Moral distress is one of ICU nurses’ major problems that can happen due to various reasons and may have several consequences. Considering that certain variables can be related to moral distress and turnover intention in nurses, this study was done to determine the correlation between ICU nurses’ demographic characteristics and their moral distress and turnover.In this correlational study, 159 ICU nurses were selected from medical universities of Iran. Data collection instruments included a demographic questionnaire, ICU nurses’ moral distress scale, and Hinshaw and Atwood’s turnover scale. Data analysis was done by using SPSS 17. The findings showed high level of moral distress and turnover in ICU nurses. The results revealed a positive statistical correlation among ICU nurses’ age, their work experience, the ratio of nurses to ICU beds and their moral distress. However, there was no correlation among sex, marital status, educational degree, work shift and moral distress. Similarly, moral distress and intent to turnover did not have a statistical correlation.The results showed that increasing recruitment of young nurses and nursing staff, and diminishing ICU nurses’ moral distress and turnover intention are essential.
    Keywords: moral distress, turnover, ICU, nurse
  • Amirahmad Shojaei*, Fereshteh Abolhasani Niaraki Page 71
    Trust is an important factor in the relationship between physician and patient. Trust between physician and patient is an important factor in improving patient and physician satisfaction, but it will not materialize unless we define trust and its criteria. Since trust fulfillment is dependent on its criteria, in this study we tried to define these criteria. First, we explicated the meaning and concept of trust through review articles, then we proceeded to content analysis, and lastly, the logical conclusion was obtained. In this article we have expressed scientific opinions and extracted 23 components from the cited opinions. We concluded that trust can be analyzed from three perspectives: the perspective of patients with 5 criteria, the physicians’ view with 2 criteria and the perspective of an observer of the physician-patient relationship with 9 criteria.
    Keywords: trust, physician, patient relationship, professionalism