فهرست مطالب

مجله میکروب شناسی مواد غذایی
سال سوم شماره 9 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • کامران بابامحمدی، مهدی فرید، عبدالرسول نامجو، الیاس واحد صفحه 1
    در این تحقیق اثر استفاده موضعی از پماد و اسپری حاوی آنتی بیوتیک اکسی-تتراسیکلین به صورت مقایسه ای بر روند هیستومورفومتریک و هیستوپاتولوژیک ترمیم زخم مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه از نوع تجربی مداخله ای بر روی هشت راس الاغ نر که در سه گروه هشت تایی تحت درمان با اسپری اکسی تتراسیکلین، پماد جلدی اکسی تتراسیکلین 3% و گروه شاهد (شستشو با سرم فیزیولوژی) دسته بندی شده بودند به مدت 28 روز انجام گرفت. پس از القای بیهوشی توسط کتامین و رامپون قطعه پوستی با ضخامت تمام لایه های پوست به ابعاد 3×10 سانتی متر در سطح جانبی اندام حرکتی خلفی و قدامی در ناحیه متاتارس و متاکارپ برداشته شد و روند التیام در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفت. اندازه گیری زخم ها بوسیله آنالیز تصاویر دیجیتالی که روزانه از محل زخم ها تهیه می گردید محاسبه شد و درصد جمع شدگی زخم و مساحت کلی زخم، محاسبه گردید. جهت مطالعات میکروسکوپی از بافت مورد نظر در هر یک از روزهای 7، 14، 21و 28 از زخم و پوست سالم مجاور نمونه تهیه شد و پس از انجام مراحل بافت شناسی و رنگ-آمیزی جهت انجام نماهای ریز بینی با توجه به فاکتورهای هیستو پاتولوژیکی رتبه بندی شدند. نتیجه بدست آمده از یافته های مورفولوژیک، هیستوپاتولوژیک و آماری نشان دهنده تاثیر بهتر و مناسب تر اسپری اکسی-تتراسیکلین در روند بهبود التیام زخم به شیوه نوع دوم در مقایسه با پماد اکسی تتراسیکلین بوده است.
    کلیدواژگان: التیام زخم، حیوان تک سمی، اسپری و پماد اکسی تتراسیکلین، هیستوپاتولوژی
  • فیروز فدایی فرد، حسن ممتاز، مهدی رئیسی، سعید سیمین صفحه 9
    مطالعه حاضر با هدف ردیابی ژن های حدت yhlA و yhlB در باکتری یرسینیا راکری عامل بیماری دهان قرمز آنتروباکتریایی در قزل آلای رنگین کمان صورت پذیرفت. به منظور انجام این تحقیق، ماهیان 10تا 15 گرمی سه منطقه کیار، کوهرنگ و اردل استان چهارمحال و بختیاری مورد بررسی قرار گرفتند، به طوری که از هر منطقه 3 مزرعه و از هر مزرعه 5 عدد ماهی (در مجموع 75 عدد ماهی) مشکوک به بیماری، انتخاب و جهت شناسایی باکتری یرسینیا راکری در شرایط و دمای مناسب به آزمایشگاه ارسال گردیدند. نمونه ها با استفاده از آزمون های بیوشیمیائی و PCR مورد شناسائی قرار گرفتند و سپس ردیابی ژن های حدت در جدایه ها صورت پذیرفت. بر اساس نتایج، تعداد 24 جدایه باکتری مورد شناسایی قرار گرفتند و در این باکتری نیز هر دو ژن ردیابی شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 14 جدایه دارای ژن yhlB و 8 جدایه دارای ژن yhlA می باشند همچنین 5 نمونه به طور همزمان دارای ژن های yhlA و yhlB می باشند.
    کلیدواژگان: PCR، یرسینیا راکری، yhlA، yhlB، قزل آلای رنگین کمان
  • محسن جعفریان دهکردی، شاهین نکویی، ایرج کریمی صفحه 15
    کمبود ید یکی از کمبودهای شایع عناصر، به خصوص در مناطق کوهستانی و دور از دریا در انسان و دام می باشد. مبنای آزمایش های اصلی کارکرد تیروئید، سنجش میزان فعالیت های مرتبط با متابولیسم ید می باشد. در این تحقیق، تغییرات بافتی غده تیروئید در گوسفند مورد بررسی گرفت. تعداد 120 نمونه تیروئید به طور تصادفی از گوسفندان کشتار شده شهرکرد جدا شد، سپس مقاطع هیستوپاتولوژیک از غده تیروئید تهیه و مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفتند. از این تعداد 47 نمونه هایپرپلازی خفیف تا شدید، 20 نمونه اتساع فولیکولی، 8 نمونه دارای پرخونی و خونریزی و 16 نمونه هایپرپلازی و اتساع بطور همزمان را نشان می دهند و بقیه سالم بودند.
    کلیدواژگان: گوسفند، تیروئید، پاتولوژی، اتساع فولیکولی، هایپرپلازی
  • محمد بافنده زنده، سید حسین زمزم، سینا شادفر، وحید طباطبایی، جابر غایبی صفحه 19
    شیر یکی از مهمترین منابعی است که توسط عوامل میکروبی آلوده می شود. باکتری اشرشیا کلی نیز یکی از مهمترین شاخص های آزمایشات میکروبی مواد غذائی است. در این مطالعه به بررسی میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه شهرستان میانه به باکتری اشرشیا کلی طی فصول مختلف سال پرداخته شده-است. در مجموع تعداد 96 نمونه شیر پاستوریزه به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی در سال 1389 جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. طبق آزمایش های انجام گرفته، در 19 نمونه (79/19%) از نمونه ها باکتری اشرشیا کلی یافت شد. در فصل بهار 3 نمونه، در فصل تابستان 8 نمونه، در فصل پاییز 4 نمونه و در فصل زمستان 4 نمونه از 24 نمونه ارسالی در هر فصل حاوی اشرشیا کلی بودند. بر اساس نتایج بدست آمده، طبق این مطالعه میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه شهرستان میانه به اشرشیا کلی در فصل تابستان نسبت به سایر فصول بیشتر بود که این امر می تواند ناشی از شرایط آب و هوایی شهرستان میانه و مزوفیل بودن اشرشیا کلی باشد.
    کلیدواژگان: شیر پاستوریزه، اشرشیا کلی، فصل
  • امیر قاسمی، مرتضی رزاقی منش، حمید علیدوستی، رضی بهاورنیا، حمیدرضا برادران صفحه 23
    توکسوپلاسموز یکی از بیماری های مهمی است که ابتلا به آن خطر سقط جنین در زنان را به همراه دارد. به منظور بررسی این بیماری، تعداد 127 نمونه خون زن باردار پذیرش شده در طی ماه های تیر تا آذر 1390 جمع آوری شد. نمونه ها جهت جستجوی آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما گوندی با روش ایمونوفلئورسانس غیرمستقیم (IFA) در هفت رقت مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز (سن، محل سکونت، گروه خونی وRh، سابقه سقط جنین، دفعات حاملگی و تماس با گربه از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. به-منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t-test و مجذور کای استفاده شد. تیتر آنتی بادی ضد توکسوپلاسما در 67 نمونه بالاتر از 1:20 بود و 47 درصد از افراد دارای آنتی بادی سرمی، سابقه تماس با گربه داشتند. بدیهی است آموزش و ارتقاء آگاهی نسبت به معیارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واجد اهمیت فراوان است.
    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، توکسوپلاسموز، زنان باردار
  • سباستین بوژنسکی، علی رضاخانی، دریک بویربوم صفحه 29
    بیشتر مطالعات انجام شده از آغاز معرفی کاردیولوژی در رشته دامپزشکی بر روی دام های کوچک و اسب انجام گرفته است. در دو دهه اخیر به علت اهمیت گاو در تولید شیر و گوشت، کاردیولوژی در مورد این حیوان هم مورد توجه خاص قرار گرفته است. عوارض ساختارهای قلب یعنی اندوکارد، میوکارد و پریکارد در نوشتارهای دامپزشکی آمده است هر چند درمان قطعی آنها بسیار گران و پیش آگهی ضعیف می باشد. نواقص مادرزادی قلبی نیز در گوساله و گاو گزارش شده که در موارد ساده ممکن است نشانه های بالینی چندانی نداشته باشد ولی در موارد پیشرفته موجب مرگ گوساله ها خواهد شد. تومورهای قلبی هم در گاو گزارش شده که پیش آگهی ضعیفی برای بقاء دام دارند. روش های معاینه قلب گاو از جمله سمع قلب، الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی، رادیوگرافی ناحیه قلب و آزمایش خون در سال های اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته به ویژه اکوکاردیوگرافی که یک وسیله بی خطر است. به طور کلی پریکاردیت عفونی، میوکاردیت عفونی و غیرعفونی و اندوکاردیت باکتریایی بیش از بقیه عوارض قلبی مورد توجه دامپزشکان و پژوهشگران بوده است. لازم به ذکر است که گاو نیز همانند اسب دارای عوارض قلبی است که هیچگونه اثری بر سلامت دام نداشته و آنها را به عنوان عوارض فیزیولوژیک طبقه بندی می نمایند. این مقاله مروری بر تشخیص، درمان و پیش آگهی بیماری های گاو تا زمان حاضر است.
    کلیدواژگان: گاو، قلب، بیماری ها، تشخیص، پیش آگهی
  • روزعلی باتوانی، علی سلیمان زاده*، فرناز ملکی فرد، فرین ملکی فرد صفحه 45

    از مواردی که در انتهای آبستنی به طور نادر در گاو احتمال وقوع دارد، فتق شکمی (پاره شدن قسمت انتهایی دیواره شکم) به دلیل ضعف عضلات ناحیه شکم و یا ضربه است. در دام های آبستن اتساع شکم به علت بارداری و یا زور زدن در هنگام زایمان از عوامل ضعیف شدن عضلات شکمی و ایجاد فتق شکمی می باشد. این مقاله گزارشی از یک مورد فتق شکمی همراه با آبسه در گاو آبستن نژاد هلشتاین 4 ساله ارجاع شده به درمانگاه تخصصی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه می باشد. در معاینات اولیه، علایم بالینی از قبیل درد، بی اشتهایی، بی قراری، ترشحات چرکی از ناحیه پایینی شکم در دام مشاهده شد. براساس معاینات رکتال، مشخص شد که گاو 7 ماهه آبستن است. در معاینات اولتراسونوگرافی انجام گرفته از شکم و اطراف پستان، رحم سنگین به همراه جنین در مجاورت پوست و پایین شکم مشاهده شد. بنابراین براساس مشاهدات و معاینات، مشخص شد که دام دچار فتق شکمی است. همراه با فتق شکمی، وجود آبسه ای در قسمت پایین شکم، سبب بیشتر شدن درد و ترشحات چرکی در آن ناحیه شده بود تخلیه آبسه و درمان آنتی-بیوتیکی پس از بی هوشی دام انجام شد و توصیه های لازم جهت زایمان به دامدار صورت گرفت، پیگیری بعدی نشان داد که دام حدود 2 ماه بعد زایمان موفقی داشته و گوساله سالم بوده است.

    کلیدواژگان: فتق شکمی، آبسه، گاو آبستن، نژاد هلشتاین
  • علی اصغر طهرانی، مصطفی شکره*، شیرین معروفی، اصغر مرواریدی، شادیه محمدی صفحه 49

    یرسینیا راکری عامل بیماری دهان قرمز روده ای یا دهان قرمز انتروباکتریائی است که سالانه منجر به خسارات زیادی به صنعت آبزی پروری در ایران و جهان می شود. در این بررسی نمونه های بیمار و در حال مرگ از بچه ماهیان چند مرکز پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان پیرانشهر جمع آوری و به آزمایشگاه های میکروب شناسی و پاتولوژی ارسال شد. در آزمایشگاه میکروب شناسی، باکتری یرسینیا راکری در روده ماهیان تشخیص داده شد سپس نمونه ارگان های داخلی پس از کالبدگشایی و مشاهده بالینی جهت بررسی آسیب شناسی، در داخل فرمالین 10 درصد قرار گرفت و پس از تهیه لام، به روش H&E رنگ آمیزی شدند. در بررسی میکروسکوپیک، تخریب بخش هایی از مخاط معده و نکروز سلول های استوانه ای مشاهده شد، ضمن اینکه غدد موکوسی معده تحلیل رفته و یا دچار نکروز شده بودند. در آبشش ها دژنرسانس و کوتاه شدن تیغه ها، پرخونی و آنوریسم دیده شد و در کلیه و کبد نواحی نکروزه که توسط سلول های التهابی مورد تهاجم قرار گرفته بودند، مشاهده شد.

    کلیدواژگان: یرسینیا راکری، ماهی قزل آلا، اگزوفتالمی، دژنرسانس، آنوریسم
|
  • Babamohammadik., Faridm., Namjoo, A.R., Vahed, E Page 1
    In this study the comparative effects of topical ointment (OTC) and oxytetracycline spray on the hystomorphological and histopathological process of wound healing in equine model were investigated. This experimental study was done on eight male donkeys which divided in three groups. The groups were treated with topical ointment 3% (OTC), oxytetracycline spray and control group (washing with normal saline) for 28 days. After induction of anesthesia by Ketamine and Xylazin hydrocholoride, 3×10 cm of skin of the lateral surface of the metacarp and metatars incised and removed by aseptic surgical method in rectangular shape. Healing process of the wounds measured daily by taking digital photographs and analysis these photos and determining the size of the wound area. Histopathological samples were prepared in days 7, 14, 21, and 28 days after treatment and were studied after staining. The obtained results from morphological, histopathological and statistical findings showed a better effect of oxytetracycline spray comparing to using topical ointment (OTC) on wound healing in donkeys.
    Keywords: Wound healing, Equine, Oxy, tetracycline Spray, Topical ointment (OTC), Histopathology
  • Fadaeifardf., Momtazh., Raissym., Simin, S Page 9
    The aim of the present study was detection of virulence genes (yhlA and yhlB) in the Yersinia ruckeri, causative agent of Enteric Red Mouth Disease in the rainbow trout. In this study fishes were sampled in 10-15gr in three regions of Chaharmahal va Bakhtyari Province (Kiar, Koohrang and Ardal). In each region three farms and in each farm five fish (totally 75) were randomly selected and were sent to the laboratory. The samples were identified using biochemical tests and PCR and detection of virulence genes was done. According to the results, 24 strains were identified as Yersinia ruckeri, and both virulence genes were detected in the isolates. yhlB and yhlA were found in 14 and 8 isolates, respectively and 5 samples contained both benes.
    Keywords: PCR, Yersinia ruckeri, yhlB, yhlA, Rainbow trout
  • Jafarian Dehkordim., Nekoei, Sh., Karimi, I Page 15
    Iodine deficiency is one of the common deficiencies in mountainous and far from sea areas. Determination of iodine is the basis of main examinations of thyroid functions. In this study, histological changes of thyroid gland in sheep were studied. A total of 120 samples of thyroid tissues were randomly collected from slaughtered sheep. Histopathological sections were prepared from thyroid samples and were studied for pathologic lesions. The result showed that 47, 20, 8 and 16 samples showed mild to severe hyperplasia, follicular dilation, hyperemia and hyperplasia with follicular dilation, respectively.
    Keywords: Sheep, Thyroid, Pathology, Follicular dilation, Hyperplasia
  • Bafandeh Zendehm., Zamzam, S.H., Shadfars., Tabatabaiev., Ghayebi, J Page 19
    Milk is one of the main sources which can be contaminated with microbial agents. Escherichia coli is one of the most important indicators of the food microbial examinations. In this study, the contamination of pasteurized milk with E. coli during different seasons in Myaneh city is investigated. A total of 96 pasteurized milk samples were collected by cluster random sampling method in 2010. E. coli was found in 19 samples (19.79%) including 3 samples in spring, 8 samples in summer, 4 samples in autumn and 4 samples in winter of the total 24 examined samples caught in each season were contaminated. According the results, the contamination rate of pasteurized milk in summer is more than other seasons which may be due to the higher temperature in this season and also mesophilic nature of E. coli.
    Keywords: Pasteurized milk, E. coli, Season
  • Ghasemia., Razaghi Maneshm., Alidoostih., Bahavarnia, R. Baradaran, H.R Page 23
    Toxoplasmosis is one of the most important diseases accompanying abortion in women. For this study, 127 blood samples were collected from pregnant women admitted during July to December 2011. Samples were studied for antibodies against Toxoplasma gondii by Indirect Immunofluorescence Assay (IFA) in seven different dilutions. Some information such as age, location, blood group and Rh, abortion, pregnancy, exposure to cat were collected through a questionnaire. For data analysis, t-test and chi-square test was used. Toxoplasma antibody titers in 67 samples were higher than 1:20 containing 60 women (47%) with cat exposure record. It is clear that education and awareness of prevention and care standards for women is of great importance.
    Keywords: Seroepidemiology, Toxoplasmosis, Pregnant women
  • Buczinski, S.¹, Rezakhaniaa., Boerboom, D Page 29
    Since the introduction of cardiology in the field of veterinary medicine most of the research and clinical works have been carried out on small animals and horses. In the last two decades, cardiology in cattle is regarded due to the importance of this animal in milk and meat production. Disorders of anatomical structures such as the endocardium, myocardium and pericardium have been reported in veterinary literature although their treatment is very expensive and prognosis is poor. Cardiac defects have been reported in calves and cows. In simple defects clinical signs may not be obvious but in severe cases they can be fatal with very grave prognosis. Cardiac tumors although not common have been reported in cattle. Techniques of cardiac examination such as auscultation, electrocardiography, echocardiography, radiography of the cardiac area and blood tests have been used for diagnosis of cardiac diseases specially echocardiography which is a non-invasive method of clinical examination. Generally, infectious pericarditis, infectious and non-infectious myocarditis and bacterial endocarditis have been the major cardiac diseases in cattle. It should be mentioned that cattle like horses show functional cardiac disorders that have no effects on animal health. This paper is a review on diagnosis, prognosis and treatment of cardiac diseases in cattle.
    Keywords: Cattle, Heart, Diseases, Diagnosis, Prognosis
  • Batavani, R.A., Soleymanzadeha., Malekifardf., Malekifard, F Page 45

    Abdominal hernia is one of the cases may rarely happen in late pregnancy in cow due to the weakness of abdominal muscles. In pregnant animals, abdominal dilatation or strain at the parturition time are the causes of weakness of abdominal muscles. This article reports a abdominal hernia with abscess in a 4-year Holstein pregnant cow referred to the Veterinary Clinic of Urmia University. Clinical signs such as pain, anorexia, purulent discharges from the distal abdomen were observed in the primary inspections. Rectal examination showed that the cow is 7 month pregnant. Heavy uterus with fetus closed to skin in the distal part of abdomen was found in Ultrosonography which was diagnosed as abdominal hernia. An abscess in the distal part of abdomen caused a great pain and purulent discharges. Depletion of the abscess and antibiotic therapy was done after anesthesia. The case was followed up and the results showed that the animal had the successful parturition after 2 months and the calf was safe.

    Keywords: Abdominal hernia, Abscess, Pregnant cow, Holstein race
  • Tehrani A.A., Shokreh M., Marufi Sh., Morvaridy A., Mohammadi Sh Page 49

    Yersinia ruckeri the causative agent of Enteric Red Mouth Disease leading to significant economic losses in salmonid aquaculture industry in Iran and all over the world. In this study sick and dying fish samples from several fish farms of Piranshahr were collected and sent to the microbiology and pathology laboratories. In the laboratory, the bacteria were collected from the intestine. Samples of internal organs were placed in formalin 10% and histological slides were prepared by H&E staining. Ulcers with decrease in mucous cells and columnar cells necrosis was observed in stomach. The lesions in the gills included lamellar edema and atrophy, proliferation of chloride cells, aneurysm in capillaries. Focal necrosis of the inflammatory invaded cells was also observed in liver and kidney.

    Keywords: Yersinia ruckeri, Rainbow trout fish, Exophthalmia, Degeneration, Aneurysm