فهرست مطالب

نشریه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
پیاپی 6 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکترعلی اصغر بابا صفری، مرضیه فراحی قصرابونصر صفحات 17-40
    شکواییه گونه ای از ادبیات غنایی است که در آن شاعر می کوشد تا عامل رنج وآزردگی خاطر خود را برای مخاطب روشن کند. به طور کلی شکواییه را براساس موضوع می توان به پنج دسته تقسیم کرد:1) شخصی 2) اجتماعی 3) فلسفی 4) سیاسی 5) عرفانی.
    خاقانی از جمله شا عرانی است که غم و اندوه از جانمایه های شعر اوست.تقریبا می توان گفت شکوه و شکایت در شعر او نمود خاصی یافته است. او در دیوان اشعارش که شامل هفده هزار بیت است تقریبا هزاربیت به شکوه و شکایت پرداخته یعنی حدود 6 % دیوان خود را به این موضوع اختصاص داده است.شکواییه عرفانی در شعر خاقانی اصلا وجود ندارد و شکواییه سیاسی کم ترین بسامد را داراست اما دیگر موضوعات، خود به شاخه های متنوع دیگری تقسیم می شوند.در این نوشتار به بررسی مقوله شکواییه وبازتاب آن در شعر خاقانی پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: ادبیات غنایی، شعر، شکواییه، خاقانی شروانی
  • حسین جلال پور صفحات 41-66
    محمد خان حاجی خان جمال خان دشتی از شاعران برجسته ی دوره ی بازگشت ادبی و از خوانین خیر و خوش نام منطقه ی دشتی بوده است. او، درگذر از زندگی سیاسی و نشست و برخاست با بزرگان دوره ی قاجار، شاعری حرفه ای نیز بوده است. این را می توان از تغییرات مداومی که در شعرهایش می داده متوجه شد. شعر او در زمانه ای که در آن می زیسته، مورد توجه بزرگان حکومتی و شاعران معروف و تذکره نویسان بوده اما با گذشت زمان رو به فراموشی گذاشته است. به غیر از دیوان اشعار که در بردارنده ی انواع شعر به خصوص غزل است چندین کتاب دیگر نیز تالیف کرده است. این مقاله در پی معرفی آثار این شاعر و بررسی اجمالی شعر اوست.
    کلیدواژگان: محمد خان دشتی، نسخه های خطی، تصحیح متن
  • سید مجتبی حسینی، غلامرضا فتحی صفحات 67-81
    مراعات نظیر، موثرترین آرایه ی ادبی است که شاعر با انتخاب واژگان متناسب آن را می آفریند. این آرایه که به نام های «تناسب» و«توافق» و«مواخات» نیز نامیده می شود، سبب فعال شدن دیگر آرایه های ادبی نیز می شود. با این همه در کتب صناعات ادبی تعریفی جامع از این آرایه صورت نگرفته است که نیاز به بازنگری دارد. این مقاله کوشیده است با آوردن مثال های متعدد، تعریف صحیحی از آرایه مراعات نظیر به دست دهد
    کلیدواژگان: آرایه های بدیعی وبیانی، انتخاب واژگان متناسب، تناسب، تصویر سازی، مراعات نظی
  • سیداحمد حسینی کازرونی صفحات 83-103
    ایرانیان، سهم بزرگی در پیشرفت علوم به ویژه دانش های عقلی، پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی در دوران پیش از اسلام و بعد از داشته اند. وجود دانشگاه های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و «ریو اردشیر» (بوشهر فعلی) در آن زمان، حکایت از آن دارد که در زمان ساسانیان، ایرانیان، عنایت خاصی به تدوین علوم عقلی داشته-اند.
    آثار پزشکی ایرانی، یکی از منابع مهم پزشکی در جهان اسلام به شمار می رفته و علل اصلی تاثیر ایرانیان در نقل و تدوین و نشر علوم عقلی در تمدن اسلامی را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:1 تسلط ایرانیان در علم و ادب و قدرت یابی آنان در دستگاه خلفای عباسی.
    2 مبارزات مذهبی ایرانیان و علل نگرانی خلفا در نقل فلسفه و علوم عقلی.
    3 آشنایی ایرانیان به دانش های مختلف بشری از جمله طب و ریاضیات و فنون ترجمه.
    کلیدواژگان: پزشکی، علوم عقلی، بیرونی، ابن سینا، رازی
  • حمیرا زمردی، ولی رمضانی صفحات 105-114
    با مطالعه موضوعی آثار شاعران، این مهم دریافته می شود که این آثار تصویرگر دنیای واقعیت ها و حقایق است و در آن زشتی ها و زیبایی های موجود در جامعه ی عصر شاعر به تصویر درآمده است. شاعران برای نشان دادن اوضاع و احوال جامعه، شگردهای مختلفی را در شعر خود گنجانده اند یکی از این شگردها استفاده از گفتگوی تمثیلی از زبان گل هاست به طوری که در شعر هر شاعر که تراوش و خودآرایی کرده، اهمیت و ارزش معنایی شعر را رسانده است این گل ها که نماینده و جایگزین انسان هستند می خواهند با روایات رمزی، پیام خود را منتقل سازند، هر چند این گفتگوها باعث لذت و سرگرمی خواننده می شود، اما غرض اصلی از آوردن این گفتگوهای تمثیلی از زبان گل ها، بیان اندیشه های اجتماعی و اثبات و تاکید آنهاست. این مقاله به بررسی دو گفتگوی تمثیلی از زبان گل ها می پردازد که روش بررسی آن توصیفی تحلیلی است با رویکرد مقایسه ای با گفتگوهای تمثیلی دیگر تا برداشتی دیگر و خوانشی نو از این اشعار را نشان دهد.
    کلیدواژگان: گفتگوی تمثیلی، جریانات اجتماعی، گل ها، مناظره
  • غلامحسین شریفی، علی محمدی آسیابادی، سیده فاطمه میرمرعشی صفحات 115-139
    رمان کیمیا خاتون، نوشته خانم سعیده قدس از جمله رمان هایی است که درباره زندگی شمس نوشته شده و در مدت کوتاهی- پنج سال یعنی از 1383 که چاپ اول آن پخش شده تا 1388ش. - بیست چاپ از آن در جامعه کتاب خوان کشور پخش گردیده و این از یک سو موجب خوشحالی است و از سوی دیگر باعث نگرانی؛ نگرانی از اینکه مبادا خواندن آن باعث بیزاری خوانندگان از شمس- و طبیعتا مولانا که مرید او بود و آن همه غزل برای او سرود-و عرفان ناب و میراث عظیم عارفان نامدار ایرانی چون مثنوی و غزلیات شمس بشود و در حقیقت این کتاب به منزله چوب حراجی باشد بر ادب فارسی، عرفان و عارفان ایرانی چونان که پیشتر همه چیزهای خوب و مقدس و قابل احترام این کشور را با چوب حراج به ثمن بخس و دراهم معدود فروختیم بی آنکه به جایش حتی خزف و کندله ای گرفته باشیم، آن هم در دوره ای که فرنگیان و غربیان چنان اقبالی به عرفان ایرانی عموما و مکتب مولانا خصوصا کرده اند که چند سال پی درپی اشعار او از پرفروش ترین کتاب ها در آمریکا بود و در کمتر از یک دهه نزدیک به یک صد میلیون نسخه از اشعار او را خریداری کرده اند!
    به نظر می رسد خانم سعیده قدس در داستان پردازی خود درباره شمس و کیمیا خواسته است رفتار شمس را مبتنی بر انگیزه های روانی وسرکوب غرایز معرفی کند. ما در این مقاله به دو مطلب دست یافته ایم:1- نویسنده این رمان واقعا داستان زندگی شمس را از زاویه مکاتب روان شناسی امروزین غرب روایت کرده است. 2- روان کاوی، معیار درستی برای بررسی شخصیت های عرفانی نیست زیرا با وارد شدن در حوزه روان کاوی بسیاری مسائل مطرح شده در عرفان نادیده گرفته می شود و با نادیده گرفته شدن آنها بسیاری از ابعاد شخصیت های عرفانی، رنگ می بازد و قابل دریافت نیست. بدین منظور ما به بررسی نوسان روایت ها در داستان کیمیا خاتون و مقایسه آنها با منابع روایی تاریخی مانند مناقب العارفین و رساله سپهسالار می پردازیم و در نهایت علل این تفاوت ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: اب~ژکتیو، خیال، روایت، سوبژکتیو، شمس
  • امیدوار مالملی صفحات 141-169
    «مختصری از مضامین نجوم در دیوان مجیر» عنوان مقاله ای است که پیش رو دارید. وقتی که وضعیت علوم را در ایران از میانه ی قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم مطالعه می کنیم، با وجود همه ی موانع موجود، متوجه پیشرفت و توسعه ی علوم عقلی،به ویژه نجوم، در کنار سایر دانش ها می شویم و در می یابیم که بعد از خاقانی، شاگردش مجیرالدین بیلقانی مجال یافته است تا کلیه ی دانش های زمان، به ویژه نجوم، ابزار نجومی، پدیده های جوی، سعد و نحس، افلاک، اختران و برج ها را در اشعار خود وارد و غذای روح آفاق جویان را فراهم سازد، نگارنده نیز در راستای یک طرح پژوهشی به نام«شرح قصاید دیوان مجیرالدین بیلقانی» تلاش می کند تا حجاب حقیقت را در رصدگاه اختران کنار زده و اندیشه های برون گرایی شاعر را در کتابخانه ی چرخ او رصد نماید
    کلیدواژگان: مضامین نجوم، دیوان مجیر، افلاک، آسمان، گردون
  • محمدحسین محمدی صفحات 171-187
    درباره ی نظامی، اگرچه بسیار سخن گفته شده است و اثر گران قدر وی، هفت پیکر، بارها از دیدگاه های متعدد و گوناگون اعم از محتوایی و غنایی و ساختاری کاویده شده است؛ اما، این اثر ارزشمند به ویژه بخش هفت گنبد آن کمتر بر اساس ساختار داستانی آن تحلیل شده و عناصر داستانی این اثر شناسانده شده است. از این رو بررسی این اثر با شیوه ای توصیفی تحلیلی می تواند ساختار اندیشگانی نظامی را در پردازش قصه های زیبای هفت گنبد و آگاهی ناخودآگاه وی را بر برخی از شاخص های داستان های امروزین چنان که خواهد آمد نمایان سازد. تحلیل ساختار دو عناصر داستانی قصه ها و داستان های پیشین به خوانندگان کمک می کند تا با قصه ها و وقایع داستانی آگاهانه ارتباط برقرار کنند و پیام های داستانی را بهتر دریابند.
    در این مقاله، اساس کار و بررسی ادبیات بر مبنای تصحیح استاد دستگردی صورت پذیرفته است و شماره ابیات آمده در متن با تصحیح ایشان برابری می نماید. در این بررسی هر یک از قصه های هفت گنبد از ابعاد مختلف عناصر داستانی تحلیل شده و برای هر یکی از آنها شواهدی در خور، از ابیات هفت گنبد آورده شده است.
    کلیدواژگان: هفت پیکر، نظامی، داستان، گنبد، بهرا
|
  • Ali Asghar Baba Safari, Marzieh Farahi Qasr Abunasr Pages 17-40
    Complaint is a kind of lyric poetry in which the poet tries to make the reader aware of what has made him/her suffer. Based on the subject, complain is generally divided into five categories: 1) Personal 2) Social 3) philosophical 4) Political 5) Mystical. Khaghani is among the poets whose poetry is deeply concerened with the motif of grief and sadness. One can almost say for sure that complaining has a particular function in his poetry. Of his 17000 lines, almost 1000 lines (about 6%) of his whole Divan has been devoted to this issue. His poetry is not concerened with mystical complaint at all, and political complaint has the lowest frequency, while other issues are, in turn, divided into various other subdivisions. This paper is concerened with complaint and its reflection in Khaghani’s poetry.
    Keywords: yric poetry, complaint, Khaghani
  • Hossein Jalalpoor Pages 41-66
    Mohammad Khan Hadji Khane Jamal Khane Dashti has been among the leading poets of the literary restoration period. He enjoyed his generosity and reputation and his position as a khan (boss) of Dashti. His transition from his political career and his being in touch with the prominent figures in the Qajar era changed him into a professional poet. This can be figured out through the ongoing changes in his poetry. During his lifetime, his poetry attracted the attention of people in power, well-known poets, and biographers; however, throughout the course of time, his works are being gradually ignored. Besides his Divan, which is composed of different types of poems-sonnets in particular- he has written several other books as well. This paper attempts to introduce his works and make an overview of his poetry.
    Keywords: Mahmud Khan Dashti, manuscripts, correcting the text
  • Seyed Mojtaba Hosseini, Gholamreza Fathi Pages 67-81
    Congeries is the most effective figure of speech that is created by the poet through choosing approp riate words. Also called “taxis,” congeries makes other figures of speech take an active role in the literary work. However, literary-terminology books do not give a comprehensive definition of the term “congeries”; thus, they need to be reviewd. This paper is an attempt to offer a correct definition of “congeries” through various examples.
    Keywords: nerbal, rhetorical figures, selecting appropriate vocabulary, fitness, imagery, congeries
  • Seyed Ahmad Hosseini Kazerooni Pages 83-103
    Iranians have had a large share in the progress of science, particularly intellectual knowledge, medicine, pharmacy and paramedical era before and after the emergence of Islam. Jundi Shapur University of Medical Sciences in Ahvaz and "Ryvardshyr” (now Bushehr) at that time suggests that, in Sassanid era, Iranians paid special attention to develop the intellectual sciences. Iranians’ medical works have been considered among the most important sources in the Islamic world. The main factors of the Iranians’ influence in the development and publication of intellectual sciences during the Islamic civilization can be summarized as follows:1. Iranians’ domination in science and literature and their power in the Abbasid government2. Iranian religious campaigns and the Abbasid rulers’ concerns about intellectual sciences and philosophy 3. Iranians’ familiarity with various kinds of human knowledge, including medicine,mathematics, and translation techniques
    Keywords: medicine, intellectual sciences, Birooni, Avicenna, Razi
  • Homeira Zomorrodi, Vali Ramazani Pages 105-114
    By thematic studying of poet's work, we realize that these are representative of real world which illustrate all aspect of writer's society. Poets, use different way to show their social milieu. One of this ways is use of allegory in flower's language, which cause improving value of poem's meaning. These flowers that are substitution of human send their message in symbolic narrative. Although this interaction between flowers make reader happy, it's milieu goal is expressing and emphasis on social thought. This essay survey two allegorical conversation of flower's language in expressive-analytical way; by comparing these conversation we have new readability of these kinds of poem.
    Keywords: allegorical conversation, milieu, flowers, interaction
  • Gholam Hossein Sharifi, Ali Mohammadi Asiabadi, Seyedeh Fatemeh Mir Marashi Pages 115-139
    Kimia Khatoon, a novel written by Ms. Saideh Quds, is among the novels written about the life of Shams. In a short time-five years, from 1383 to1388- it has been republished for twenty times. This may cause hapiness on one side, and concern on the other side. One may get concerned because of the fear of the readers’ dislike of Shams, and, consequently, of Moulana (Rumi)-his disciple- who composed a lot of sonnetrs on him, and of the pure mysticism and prominent legacy of Iranian mysticism, of such works like Masnavi and Shams’ Sonnets. One may fear that this novel can understimate and degrade Persian literature, mysticism, and Iranian mystics, as we have experienced selling a lot of our good things for nothing without replacing them: this happened in a period of time when a lot of people in the West showed great interest in Iran mysticism in general, and Moulana’s (Rumi’s) mysticism in particular; it came to the point that within a few consequtive years Rumi’s poems were among the best-selling books in United States, and in less than a decade, nearly one hundred million copies of his poems have been sold! It seems that Ms. Saideh Quds in the course of the narration of her novel wants to depict Shams’ behavior based on certain psychological factors and the repression of instincts. This paper deals with two points:1. The author of the novel has in fact narrated the story of Shams’ life based on the contemporary Western schools of psychology.2. Psychoanalysis is not a proper way to analyse mystical characters, for entering the field of psychoanalysis may cause a lot of issues relating to mysticism to be ignored. Thus, these issues being ignored, one cannot realize many aspects of mystical characters. To this end, this paper tries to study the flunctuations in the narration of Kimia Khatoon and compares them with historical narrative resources such as Managheb Al-Arefin and Resaleye Sepahsalar, and finally examines the reasons of these differences.
    Keywords: objective, imagination, narrative, subjective, Shams
  • Omidvar Malmali Pages 141-169
    When one studies the status of science in the mid-fifth century to the beginning of the seventh century, he/she spots, despite all the problems, the development of intellectual sciences, especially astronomy, along with other sciences. One can also realize that after Khaghani, his disciple, Mojir Al-Din Bylqany found an opportunity to include all the knowledge of time, especially astronomy, astronomical instruments, atmospheric phenomena, bliss and malevolent, spheres in his poems and provide all those who were seeking such things. This paper is an attempt to reveal what the poet’s thoughts and ideas are concerning astronomy and spheres.
    Keywords: astronomical themes, Mojir's Divan, planetarium, sky, heaven
  • Mohammad Hossein Mohammadi Pages 171-187
    In this articale, with regard to the art off narration of Nezami and fictional value of (seven fugure) haft pykar and the most outstanding part of it (seven dome) haft gonbad, it has been tried to investigate rules governing the structure of this stories of haft gonbad in a descriptive-analytical way while giving clear and comprehensive definitions of fiction elements for the flufilment of this purpose first aprecise definition of fictional elements has been dealt with then with a short definition fictional element, each of the stories of haft gonbad has been analysed on the basis of fictional, like plot, scenery, them, character manner. At the end of article bout comes of the investigation have been stated.
    Keywords: Haft Pykar, Nezami, story, Haft Gonbad, Bahram