فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه - سال یکم شماره 2 (تابستان 1392)

مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
سال یکم شماره 2 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • الهه ارمی، محسن موهبتی*، حسن اژدری زرمهری صفحه 7
    زمینه و هدف
    سنگ شکنی برون اندامی به عنوان درمان اولیه اکثر سنگ های کلیه، دارای عوارضی است که جهت پیشگیری از تحریک حیات بیماران و انجام این روش درمانی به مطلوب ترین وجه، شناخت این عوارض از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    معرفی بیماران: سه بیمار که به علت سنگ کلیه تحت درمان سنگ شکنی برون اندامی با استفاده از دستگاه سنگ شکن از نوع الکترومگنتیک قرار گرفته بودند، در حین سنگ شکنی دچار تاکی کاردی بطنی شدند. هیچ کدام از بیماران سابقه مشکلات قلبی را نداشتند. در سه مرحله قبل، حین و بعد سنگ شکنی نوار قلب از بیماران گرفته شد و رابطه بین آریتمی ایجاد شده در اثر سنگ شکنی و فعالیت عصبی اتونومیک توسط آنالیز ضربان قلب مورد ارزیابی قرار گرفت. تاکیکاردی بطنی در میانگین 1400 پالس موج دریافتی مشاهده شد. آریتمی ها خود به خود بعد از قطع ESWL پایان یافتند.
    نتیجه گیری
    احتمال وقوع تاکی کاردی بطنی حین سنگ شکنی به عنوان یک مساله مهم باید مد نظر قرار گیرد و برای پیشگیری از آن باید بررسی دقیق تر بیماران از نظر قلبی عروقی قبل، حین و بعد از سنگ شکنی برون اندامی انجام شود
    کلیدواژگان: سنگ کلیه، سنگ شکنی برون اندامی، تاکی کاردی بطنی
  • محسن کشاورز، محسن رحیمی، زهره اسماعیلی صفحه 13
    توانایی لازم برای یادگیری از طریق اینترنت را می دهد و یادگیری آنها را در این فرایند تسهیل می نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است.
    روش بررسی
    روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد 4563 نفر بود که تعداد140 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه-ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس طیف لیکرت تهیه و بین دانشجویان توزیع شد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد.
    یافته ها
    یافته-های پژوهش نشان داد که توانمند-سازی دانشجویان با میانگین 55/3، آموزش با میانگین 60/3، وسایل و امکانات با میانگین 65/3، تغییر در محتوای آموزش با میانگین 55/3 و افزایش آگاهی دانشجویان با میانگین 53/3 در پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان معنادار است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، توانمند سازی، افزایش آگاهی، پیشرفت تحصیلی، آموزش
  • حسین ایزدی راد، غلامرضا مسعودی، ایرج ضاربان، مهنازشهرکی پور، خیرمحمد جدگال صفحه 22
    زمینه و هدف
    بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح بین المللی می باشد که سالیانه هزینه های سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل می نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزشمبتنی بر مدل بزنف برکنترل بیماری فشار خون بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی، مطالعه بر روی158بیمارزن مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت های بهداشتی خانه های بهداشت استفاده می کردند، انجام شد.روش نمونه گیری، بصورت چند مرحله ای بود. در مرحله اول 20 خانه بهداشت بصورت تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. سپس در هر گروه تعداد 79 بیمار زن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن با نظر متخصصین و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته بود. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب13/13±05/62 و17/13±25/63 بود.مشاهدات نشان دادند که میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخله آموزشی از67/139به 73/124 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک از88/85 به 27/80 میلی متر جیوه به صورت معنی دار آماری کاهش یافته بود(100/0p<).فاکتور قادرکننده با تاثیر 329/0 بین سازه های مدل، قویترین پیش بینی کننده میزان فشار خون بود.
    نتیجه گیری
    برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف نسبت به آموزش های رایج نتایج بهتری را در کنترل بیماری فشار خون ارائه نموده است.
    کلیدواژگان: مدل بزنف، آموزش، پرفشاری خون
  • نازنین شماعیان رضوی، صدیقه عباسپور، سید حسین خادمی، اکرم فرهادی فر صفحه 31
    شناسایی میزان آگاهی عموم جامعه و افرادی است که به نوعی با ناباروری ارتباط دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه رشته های مختلف علوم پزشکی در مورد روش درمانی رحم جایگزین انجام شد.
    روش تحقیق: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است جمعیت مورد مطالعه آن را گروه های مختلف علوم پزشکی شامل پزشکان متخصص، پزشکان عمومی، ماما،پرستار و اعضای هیات علمی تشکیل دادند. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت، حجم نمونه 175 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار علمی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوی بدست امد و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد.
    یافته ها
    تعداد افراد شرکت کننده در این مطالعه 175 نفر با میانگین سنی 57/7±43/31 سال بود131 نفر (74.9%) از افراد شرکت کننده در مطالعه اطلاعاتی در ارتباط با روش رحم جایگزین بعنوان یکی از درمان های ناباروری اطلاع داشتند، در این مطالعه 95 نفر (54.3%) انگیزه مالی و 10 نفر (5.7%)انگیزه خیر خواهانه و 58 نفر (33.1%) انگیزه مالی و خیر خواهانه توام با هم را دلیل مادر جایگزین شدن می دانستند. در ارتباط با خصوصیات مادر جایگزین، 62%وضعیت خانوادگی مناسب مادر جایگزین و 68%وضعیت روان شناختی مناسب و 68% وضعیت جسمانی مناسب و 39% وضعیت مناسب مالی و 68%عدم اعتیاد مادر به مواد مخدر و65%عدم اعتیاد همسر مادر جایگزین و 57%سن مناسب مادر را جزئ خصوصیات حائز اهمیت بیان نمودند.
    نتیجه گیری
    کادر علوم پزشکی دارای دیدگاه مثبتی نسبت به روش درمانی رحم جایگزین بودند ولی از مبانی اخلاقی، فقهی و حقوقی این روش درمانی اطلاع چندانی نداشتند.
    کلیدواژگان: رحم جایگزین، گروه علوم پزشکی، دیدگاه
  • طیبه کاشفی صفحه 39
    با شناخت ها و هیجاناتخود دارند، که این عقاید می تواند باورهای مربوط به اهمیت قائل شدن برای انواع خاصی از تفکرات درباره دیگر وقایع شناختی را نیز در بر بگیرد. هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای فراشناختی و رفتارهای خود تخریب گرایانه در افراد معتاد به مواد مخدر می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی همبستگی، 132نفر از معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان تربت حیدریه در سال 1391به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) و پرسشنامه سنجش رفتارهای خودتخریب گرایانه(آقامحمدیان1388) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین رفتارهای خود تخریبی در شرکت کنندگان، مصرف دائم مواد،مصرف تفننی مواد گوناگون، و کشیدن سیگار بود. بین نمرات افراد در مقیاس باورهای فراشناختی ومیزان رفتارهای خودتخریب گرایانه همبستگی منفی معنی داری وجود داشت. همچنین نمره کلی رفتارهای خود تخریبی با نمرات افراد در ابعادباورهای مثبت درباره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی شناختی رابطه منفی معناداری داشت(01/0>p).
    نتیجه گیری
    فراشناخت نقش مهمی در انتخاب و تداوم مکانیسم های مقابله ای ناسازگار دارد. در اصل استفاده از مکانیسم های مقابله ای ناسازگار، سبب شکل گیری و تداوم رفتارهای نامتناسب و خود تخریبی می شود، از این رو میتوان با تغییر باورهای فراشناختی که شیوه های ناسازگارانه برخی از رفتارها را زیاد می کنند و یا باعث گرایش به اعتیاد می شوند، به بهبود وضعیت زندگی فردی و اجتماعی افراد کمک کرد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، باورهای فراشناختی، رفتارهای خود تخریبی
  • حسین عامری، حمید وفایی، هادی علیزاده، اکبر قیاسی، نازنین شماعیان رضوی، علی خلفی صفحه 46
    های سلامت شناخته شده است. روشن ترین نشانه آن این است که خانوارها نه تنها از بار بیماری، بلکه از بار ناشی از نابودی و فقر اقتصادی و به عبارتی دیگر مواجهه با هزینه های کمرشکن و فقر ناشی از تامین مالی سلامت خود رنج می برند. پژوهش حاضر به سنجش هزینه های کمرشکن خدمات سلامت و شاخصه های اثرگذار در این زمینه پرداخته است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که اطلاعات مربوط به 384 خانوار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جمع آوری گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. بروز هزینه کمرشکن خدمات سلامت بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت محاسبه گردید و عوامل موثر بر این هزینه ها با استفاده از نرم افزار Stata نسخه 11 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان مواجه خانوارها با هزینه های کمرشکن سلامت برابر با 77/6% بود. استفاده ازخدمات بستری بیشترین سهم در میزان پرداخت از جیب خانوارها داشت و با بروز هزینه های کمرشکن سلامت رابطه معنا دار داشت؛ همچنین ارتباط بین بعد خانوار، وجود فرد 65 سال به بالا، استفاده از خدمات دارویی و تشخیصی با هزینه های کمرشکن سلامت معنی دار است.
    نتیجه گیری
    استفاده از خدمات مربوط به سلامت، وجود فرد زیر 5 سال در خانوار و زیاد بودن بعد خانوار باعث افزایش مواجه خانوارها با هزینه های کمرشکن خدمات سلامت می شود. این متغیرها باید جهت دستیابی به هدف برنامه پنجم توسعه کشور که 1% بروز هزینه های کمرشکن سلامت است مورد توجه سیاستگذاران شهرستان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پرداخت های سلامت، هزینه های کمرشکن سلامت، خانوارهای شهرستان تربت حیدریه
  • حسن ربابی، کبریا اقبالی، ایرج ضاربان، محمود کریمی، امیر حسین میرحقی، هرمز سنایی نصب صفحه 55
    شدن زندگی، کم شدن تحرک جسمانی را برای انسان ها به ارمغان آورده و این در حالی است که 70 درصد از بیماری ها در اثر بی تحرکی بوجود می آیندواز طرف دیگرفعالیت فیزیکی وورزش منظم نقش بسیار مهمی در حفظ وارتقاء سلامتی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان فعالیت بدنی کارمندان شاغل در بانکهای شهر ایرانشهر درسال1389انجام گردیده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است.تعداد نمونه 124 نفر ونمونه گیری به روش سرشماری انجام شده است. داده ها از طریق خود گزارش دهی وبه وسیله پرسشنامه استاندارد شده بین المللی فعالیت بدنی 7 روزه جمع آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با برنامه آماری SPSS و فرمولهای آماری توصیفی وتحلیلی انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان دادکه میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 1/7 ± 0/34 سال بود،1/91% مذکر، 7/88%متاهل وتحصیلات اکثریت آنها(5/56%) دیپلم بود. 7/38% واحدهای مورد پژوهش فعالیت کم، 8/50%فعالیت متوسط و5/10 فعالیت بدنی شدیددر طول هفته داشتند. همچنین به غیر از وضعیت تاهل، بین هیچ کدام از عوامل دموگرافیک سن، جنس، تحصیلات و تعداد فرزندان با سطح فعالیت بدنی ارتباط معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه درصد زیادی از کارکنان فعالیت فیزیکی کافی نداشتند فعالیت فیزیکی بیشتر به ویژه در اوقات فراغت وهنگام جابه جایی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، کارمندان بانک، ایرانشهر
  • نادیا مدنی پور، شهناز محققیان، محسن رحیمی، غلامعلی صیادی صفحه 63
    با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی پرستاران بیمارستان الزهرا انجام شد.
    روش بررسی
    روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل300 پرستار بیمارستان الزهرا اصفهان بود که از روش سرشماری کامل استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی بود که بر اساس مقیاس لیکرت تهیه و تنظیم شد بود. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش ضریب همبستگی پیرسون بود. پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار SPSS 89/0 و 86/0 بدست آمد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین عوامل خودآگاهی، خودتنظیمی، همدلی، خودانگیزی، و مهارت اجتماعی با رضایت شغلی پرستاران رابطه معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    امروزه هوش هیجانی به عنوان مولفه ای مهم در سلامت و بهداشت روانی فرد تاثیر بسیار مهم و ارزشمندی دارد و هوش هیجانی برروی رضایت شغلی پرستاران تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایت شغلی، پرستاران، بیمارستان الزهراء
  • بهمن زندی، روح الله موسوی نژاد، علی محمد احمدی قراچه، محمد جمالزاده صفحه 70
    نیازهای آموزشی کارکنان (کادر غیر درمانی)دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت ارائه الگوی آموزشی مناسب جهت بهسازی منابع انسانی دانشگاه در سال 1391 انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این تحقیق، مطالعه ای توصیفی - کاربردی است که در میان دانشکده های مختلف دانشگاه و با نمونه ی آماری 184 نفر انجام شده است. نمونه از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی و جمع آوری داده ها بوسیله یک پرسشنامه 30 گویه ای که به بررسی سطوح دانش، مهارت و نگرش به دوره های آموزشی و نیازکارکنان پرداخته است صورت پذیرفته است. که اعتبار وروائی آن بوسیله کارشناسان و صاحبنظران تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94% می باشد.
    یافته ها
    در تعیین وضعیت مطلوب در سطوح دانش، مهارت و نگرش، بترتیب آشنایی با روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات با میانگین 79/7،مهارت در نحوه بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در پیشبرداهداف سازمانی با میانگین 99/12و تاثیر پذیری تغییرو بکارگیری روش های جدید برای بهبود فعالیتهای سازمانی با میانگین 72/7 بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. در وضعیت موجود، آشنایی با روش انجام کارخود با میانگین 04/4،انجام وظیفه در کوتاه ترین زمان با میانگین 93/3و تاثیر پذیری تغییرو بکارگیری روش های جدید برای بهبود فعالیتهای با میانگین 25/4 بیشترین فراوانی رابه خود اختصاص دادند. همچنین در قسمت شکاف وضعیت موجود و مطلوب، آشنایی با مهارت های هفتگانه با میانگین27/4،مهارت در نحوه به کار گیری تجزیه و تحلیل آماری با میانگین 98/3 و تاثیر تغییر و بکارگیری روش های جدید برای بهبود فعالیت های سازمان با میانگین47/3 بیشترین شکاف را در میان نیاز ها به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    تفاوت معنادار آماری بین سطح موجود ومطلوب دانش، مهارت و نگرش کارکنان وجود داشت و شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب ملموس و قابل تامل بود و نیاز به بر گزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد تغییرات کیفی و فراهم ساخت قدرت جابجایی نیروی انسانی از طریق دوره های آموزشی وجود داشت
    کلیدواژگان: نیاز آموزشی، شکاف آموزشی، مهارت، نگرش، بهسازی منابع
  • خیرمحمد جدگال، هادی علیزاده سیوکی، ایرج ضاربان، فاطمه رخشانی، بهروز لطفی ماین بلاغ، الهام حاجیلو صفحه 77
    خطر بارداری ناخواسته می باشند و کاهش بارداری های ناخواسته یکی از اولویت های کاری کارکنان بهداشتی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار در زنان شهری دارای بارداری پرخطر قبلی در شهرستان چابهار به اجرا درآمد.
    روش بررسی
    این مطالعه مداخله ای شاهددار در سال 1391 بر روی 94 زن 15 تا 49 ساله شوهر دار شهر چابهار انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری پرسشنامه بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. آموزش، بصورت برگزاری دو جلسه بحث گروهی و پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوئینت ارائه گردید. یک ماه بعد مجددا همان پرسشنامه ها توسط آزمودنی ها تکمیل شدند. تفاوت بین متغیرها در دو گروه،با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 19 و با آزمون هایPrired T-test، tمستقل وکای اسکوئرمورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج یافته ها نشان دادکه استناد به آزمون آماری کای اسکوئربین دو گروه مداخله و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0P>).بعد از مداخله، در گروه مورد نمره آگاهی، نگرش و رفتار نمونه ها بطور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    برنامه آموزش بهداشت طراحی شده تاثیر مثبتی بر آگاهی، نگرش و در نهایت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بارداری ناخواسته در گروه مداخله داشت و می تواند نقش موثری در کاهش بارداری ناخواسته داشته باشد.
    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، نگرش، رفتار، حاملگی ناخواسته